الفنجان - السلسلة الرابعة (الحصاد): الفصل الخامس

من قصص عارف

هو ممكن الي مات يرجع تاني يعني يرجع يعيش وتدب فيه الروح وله لا طيب ازي لو حد فيكم يعرف اتمني انه يرد عليا طيب هو ممكن الي مات يكون ممتش ولسه عايش وكله لعبه من القدر علشان يختبر قدره تحمل بتعتك وله ها يكون الاختبار اكبر منك مش

كلمه من كتاب ابراهم لنكين يومياتي الخاصه) )

بدايه الفصل

عدي اسبوع على الموقف ده وانا شغال على كل اتجاه بحاول اجمع اكبر قدر من المعلومات عن الجماعه طبعا كانت معلومات متناقضه خلص مش مفهومه يوم افتتاح المطعم الصبح كنت في الشركه ودخلت داليا

داليا : في مصيبه

انا : خير

داليا : في واحد اسمه شديد الطاهر ولما ركزت في الاسم طلع ابو اشرف وهو جيلك

انا : طيب فين المصيبه بقولك ايه دخليه

دخل شديد هو راجل اسمر بس قصير ومش تخين ممكن يكون في سن 60

انا : اهلا بالحج شديد اتفضل

شديد : (داخل شادد حيله وفاكر نفسه ياما هنا ياما هناك) لا سلام وله كلام انا جي اخد ورق ابني الي مضي عليه بالقوه

انا : حج شديد ابنك غلط نام مع واحده وهيا حامل منه ينفع

شديد : ابني راجل يعمل الي هو عايزه

انا : (قال جمله انا مش بحبها علشان الراجل لزم يتحمل نتيجه أفعاله مش يعمل الي هو عايزه ويقول انا راجل وده مش تحيز ميني لي المرأه لا علشان ده الصح) طيب انتا ترضي ده لي وحده من بناتك

شديد : اخرس انا بناتي اشرف من الشرف نفسه انتا مين انتا علشان تعمل الي عملته وله تقول الكلام ده اسمع انتا تجيب الورق بالزوق احسن يبقي بالقوه

انا : قوه اممممم طيب انتا نازل انتخابات مجلس شعب الدوره دي

شديد : ميخصكش

انا : طيب احب ابشرك انك خسران من دلوقتي اطلع بره بالزوق وله بالقوه

شديد : ماشي يا علي بس اتحمل

انا : بره يا راجل يا هتر يله

طلع شديد ودخلت داليا بعده

داليا : كان عايز ايه ده

انا : عايز ياخد ورق ابنه ويقطعه راجل هتر انا كنت فاكر انه جي يصلح غلطه ابنه ويقول يكتب عليها فوراً بقولك ايه فكك من الكلام ده انتي في حمايا

خلصت الشغل ورجعت البيت

سندي : جر ايه يا علي حتي النهارده شغل

انا : اعمل ايه شغل كتير الفتره دي

مني : طيب اعملك الغدي قبل ما نتحرك

انا : ياريت فين ابراهيم وراضي

سندي : في الفيلا معاهم الحلاق وليليان وفرح فوق مع الكوافير

انا : طيب انا رايح ليهم

طلعت من القصر رحت الفيلا المسافه هي الجنينه بس

في مشهد اخر

جيهان وقفه قدام عماره عاديه مش تحفه وله شيك وله حي فقير لا عماره عاديه في اسكندريه دخلت العماره وطلعت الدور التاني خبطت على شقه فتح ليها شاب

شاب : ايوه

جيهان : ده بيت حسناء محمد

شاب : ايوه اي خدمه

جيهان : انا عايزه اقبل الاستاذ محمد ابوها

شاب : طيب اتفضلي

جيهان : (دخلت البيت وهي بتتفحص كل شبر فيه بعنيها هي شقه عاديه زي اي مواظف حكومه عادي دخلت الصالون)

شاب : اتفضلي تشربي ايه

جيهان : لا شكرا انا جيه لي الوالد في كلمه ومشيه

شاب : ميصحش يا فندم عيب

جيهان : معلش سبني على راحتي شكرا

طلع الشاب ده ونادم ابوه هو ابو حسناء الي بيحبها عماد دخل محمد وهو شكله زي اي اب مصري عادي جدا

محمد : اهلا وسهلا يا فندم شرفتينا

جيهان : استاذ محمد صح

محمد : ايوه يا فندم بس حضرتك تعرفيني وانا معرفش حضرتك مين اسف جدا بس اول مره اشوف حضرتك

جيهان : انا جيهان الصمدي ام عماد الصمدي انا جيه لي حضرتك في كلمتني وبس مش ها خد وقت كتير

محمد: طيب الاول نشرب حاجه عيب عماد يقول علينا ايه

جيهان : الموضوع مش محتاج كل ده هما كلمتين وبس

محمد : طيب اتفضلي خير يا هانم

جيهان : حضرتك موظف في الشهر العقاري موظف شاطر بس لسه في مكانك مفيش ترقيات مفيش علوات وده بسبب انك شغال صح يعني لا بتفتح الدرج وله بتخلص وسائط

محمد : (باس ايده وش وضهر) الحلال ستار

جيهان : كل ده كلام مشرف جدا جدا حاجه تدعو لي الفخر اني في موظفين كده زيك

محمد : (حس من كلمها بتقليل منه بس الشخص المحترم يفضل محترم علشان هيا ست ومش ملزم بالصدام معاها) ام عماد انا مش فاهم كل الكلام ده مدح فيا وشرف كبير ليا بس اكيد حضرتك مش جيه من الصعيد علشان تمدحي فيا

جيهان : عليك نور انا جيه في حاجت تانيه انا عايزن بنتك تبعد عن ابني مش ها قول كلام المستوي الان اكيد انتا عارفه بس مش من مصلحه بنتك او ابني العلاقه دي تكمل

محمد: ليه عماد شب محترم جدا

جيهان : ايوه انا عرفه ابني كويس جدا ابني بكره بعد ما الترم ده يخلص ها يتعين في نيابه ها يكون معالي المستشار عماد مصطفي الصمدي لما يمشي وهو حاطت ايده في ايد مراته مينفعش تكون حسناء محمد ابراهيم لا لزم تكون بنت مستشار او وزير او بنت الصمدي

محمد : (كل الشكوك الي كانت جوه اتأكدت علشان حسناء بصت في العين السحريه بتاعت الباب وشافت جيهان وعماد كان وراها صوره لي امه كان مخلي بنته وقفه تسمع بس من وره الباب) تمام بصي يا هانم احنا ميشرفناش اني بنتنا تتجوز ابنك

جيهان : غلط انتي متحلموش باللحظة دي بس انا همشي معاك الاخر بس اسمعها من بنتك مش منك

محمد : (نادم) حسناء يا حسناء تعالي يا ماما

حسناء : (اسم على مسما بنت ليها من الحسن نصيب كبير جدا في الشكل والخلق دخلت وهي بصه بعين قويه جدا مش خيفه) ايوه يا بابا

محمد : الهانم تبقي ام عماد هيا مشرفنا النهارده علشان تقول اني ابنها مش من مستوانا وانا وانتي كنا عملين حساب موقف زي ده واحنا اتفقنا على ايه

حسناء : (بنظره فخر) اتفقنا لو حصل حاجه زي دي خلاص كل واحد يروح لي حاله انا من طريق وعماد من طريق

جيهان : اه يعني كان حب اي كلام

حسناء : مفيش حد حب عماد قدي ممكن بعدي ماشي بس انا اتعودت اني متمسكش بحاجه ممكن تقلل من قيمتي خلاص انتو مش عايزن الجوازه دي ماشي

جيهان : (قامت علشان تمشي) عقله وكلامك جميل اتمني اني الكلام ده يوصل لي عماد انك مش عايزه بلاش بقي جو امك جت هددتني وكلام الافلام ده

حسناء : ماشي

محمد : شرفتي يا هانم والي حضرتك عايزه ها يحصل

مشيت جيهان وهي مستغربه من كلامها الي مأثرش في ابوها او بنته ازي تعبير وش جمده كده ومش مهزوزه

شاب : (داخل متنرفز) ازي يا بابا توافق على الكلام ده

محمد : اعمل ايه يابني الناس مش عايزنا

شاب : كنت رديت عليها بدل ما هيا جيه وفرحانه بنفسها كده

محمد : بص يابني لزم تحترم الضيف حتي هوا عدوك ماشي

شاب : (اتنرفز جامد) ليه هو الفقر بقي عيب دلوقتي احنا الفرق بنا ايه هما احسن منينا في ايه حضرتك السبب مش عارف تمشي امورك في شغلك

محمد : (بص لي ابنه بهدوء وشده يقعد جنبه وخده في حضنه هو بنته) عندك حق انا كان ممكن افتح الدرج او ارتشي كتير جدا ومحدش ها يشك فيا واسكنكم في قصر على الارض بس لما نطلع فوق ها نسكن في قصر في جهنم انا كان ممكن اعمل كده انا ربتكم على عزه النفس عايزني ارتشي انا موافق ماشي يابني

شاب : لا يا بابا لا بلاش

محمد : خلاص يبقي نعمل ايه نصبر ونبقي فالجنه وله اجبلكم حرير ونبقي فالنار

حسناء : نصبر

محمد : (باس راس بنته) لو نصيبك كان زمانه جيه لكن انتي نصيبك حاجه اكبر منه وانا واثق من كده اصل مقسم الارزاق عادل

ام : (امهم دخلت عليهم) عشوره بقي

محمد : ياه احلا عشوره من ايد ام حسناء احسن طباخه في بر اسكندريه تمان

المشهد الريسي

خلصنا لبس وجهزنا كلنا ورحنا على المطعم دخلنا جوه ولسه الناس جيه استقبلتهم انا وابراهيم وراضي وسط الحفله

حازم : الف مبروك يا علي بيه

انا :..... يبارك فيك يا حازم

دخل حازم وبعده جيه يوسف

يوسف : علي بيه الف مبروك يا باشا

انا :...... يبارك فيك يا يوسف عايز اعرفك على ابراهيم ابراهيم تعاله

ابراهيم : ايوه يا عمي

انا : احب اعرفك على يوسف صفوان صاحب شركه المقولات الكبيره

ابراهيم : شرفتنا يا فندم اهلا وسهلا

يوسف : الف مبروك يا ابراهيم يا ابني انا حابب اعرفك على ابني خالد

خالد : (واحد في سن الشباب) اهلا يا ابراهيم والف مبروك على الافتتاح

ابراهيم :..... يبارك فيك يا خالد

يوسف : اهم دل يا خالد يا ابني ولاد الصمدي احفظ الاسم ده كويس لو حصلت مشكله مع حد من العيله دي اهرب (بيضحك) اهرب فاهم ههههه الناس دي مش بتهزر

انا : ليه الكلام ده يا يوسف بس ده حتي خالد انا بسمع عنه كل خير ده حتي السجاير مش بيشربها بجد ده بزره نضيفه ليك فالدنيا

خالد : شكرا يا فندم دي شهاده اعتز بيها

انا : (بقرف) شهاده واعتز بيها وفندم كمان يابني احترام فرق السن حلو لكن مش معيا انا انا كل الناس بقولي علي انا مش كبير يعني انا اصغر من ابوك ههه

خالد : هههه ماشي يا علي

انا : اتفضل

يوسف : فريد وصل

انا : ايوه الحقه قبل ما يخلص البار كله

دخلنا قعدنا جوه والناس كلها ملمومه خالد دخل مع ابراهيم

ابراهيم : ايه الكلام ده يا عم انتا مش بتشرب حتي السجاير

خالد : عايز الصراحه

ابراهيم : لو حابب نكون اصحاب

خالد : طبعا حابب انا بشرب سجاير بس بابا ميعرفش

ابراهيم : هههههه شكلنا ها نكون اصحاب فعلاً

خالد : (بأحراج) سال بس هو عمه فريد جيه لوحده

ابراهيم : لا جيه مع مراته وبنته اهي قاعده هناك

خالد : (بص عليها لقها لبسه فستان اصفر جميل عليها عايز يروح يتكلم معاها بس لقي ثلاث ضرف حراسه معاها وفريد ليه راي في الحراسه دي انها لزم تكون موجوده معاها علشان بيخاف عليها جدا) طيب

ابراهيم : مالك يا عم قلبت وشك ليه

خالد : اصل عايز اروح اسلم عليها بس الحرس مش ها يخلوني اعدي

ابراهيم : انتا بتقول فيها انا مش عارف اتكلم مع ليليان

خالد : طيب وبعدين

ابراهيم : (فهم انه في حاجه بين الاتنين ومش عارف يتكلم معاها) طيب والي يحل ليك المشكله دي

خالد : ده يبقي اجدع انسان على وجه الخاليقه

ابراهيم : طيب (جالي ابراهيم وانا قاعد مع فريد ويوسف) علي

انا : خير يا ابراهيم

ابراهيم : (وطي عند ودني) الحرس الي سيبهم فريد الديب جوه دل

انا : ملهم

ابراهيم : مش عجبني الوضع ده ومش حبه

انا : بس كده يتغير بقولك ايه يا فريد

فريد : ايوه يا علي بيه

انا : انتا عندك مشاكل الفتره دي

فريد : مشاكل لا انا مش زيك انا راجل موفق وضعي كويس

انا: طيب ايه الحراسه الي مع بنتك دي

يوسف : اهو فريد كده تصدق يوم ميلادها قفل المستشفي والشوارع الي حوليها

فريد : اعمل ايه بخاف عليها

انا : طيب طلعهم بره

فريد : لا لحسن يحصل حاجه

انا : يحصل حاجه ليه انتا شايف سامح وامام والشباب مقصره

فريد : لا بس مش هقدر

انا : (شورت لي امام يجي)

امام : ايوه يا علي

انا : شايف التلاته دل عايزهم بره بس بهدوء

امام : اعتبرهم بره

فريد : لالا يا علي بيه

انا : نفز يا امام عيب يا فريد انتا في مكاني مستحيل حاجه زي دي تحصل لو السماء انتبقت على الارض يله يا أمام انتا لسه هنا

ابراهيم راح خد خالد ومشي وقدامه امام واتنين من الحرس كل واحد دخل على واحد حط ايده على رقبته بطريقه معينه اغمي عليهم دخل ابراهيم وهو ملك زمانه وقعد

ابراهيم : (باصص لي ليليان) وحشتيني يا لولي

ليليان : انتا مشغول قولت اسيبك

صافي : (بخوف) انتا عملت ايه في الحرس يا بابا

ليليان : بس يا بنت اني خيبه قوي ده ابراهيم الي حكتلك عنه اهدي بقي خليني اعرف استفرد بالواد ده وحشني اليوم كله مش فاضي

انا : (دخلت عليهم) تستفردي به اه يا بتاعت الشباب يا صيعه

ليليان : بقولك مين الي كنت واقف معاها دي

انا : دي السفيره الامانيا في مصر

ليليان : طيب خالي بالك بقي لحسن مني و سندي شافوك وانتا حاطت ايدك على وسطها وها يطينه عشتك

انا : يا نهار اسود طيب هما فين

ليليان : قعدين مع خلود مامت صافي

انا : (جريت اشوف سندي ومني علشان يعدي اليوم على خير)

ليليان: هههههههه

خالد : (قاعد فرحان ومكسوف في نفس الوقت) حمدله على السلامه يا صافي

صافي : ( البنت دي خام جدا بسبب اني محدش مش الشباب كان يقدر يقعد معاها او يكلمها علشان الحرس بتوع فريد حتي وهيا بره مصر معاها حراسه).... يسلمك يا خالد

ليليان : عامل ايه يا خالد

خالد : تمام

ليليان : عملت ايه بعد التخرج

خالد : نزلت شغل

ابراهيم : نزلت مع بابك

خالد : لا يا عم بابا ايه انا نزلت في بنك

ليليان : ليه يابني

خالد : عايز اعتمد على نفسي بعيد عن بابا

ابراهيم : وعمه يوسف ساكت

خالد : ساكت ايه انا اول سنه بعد التخرج كل ما اشتغل في حته كان يدخل ويخليهم يرفدوني لحد ما زهق ميني

ابراهيم : ههههه حلو الجو ده كل شويه كده

خالد : اه يبني عادي

ليليان : (بصت لي صافي وخالد) طيب ابراهيم يله نرقص

ابراهيم : يله

قام ابراهيم وليليان قعد خالد يهري مع صافي شويه بس في اي كلام ملهوش منطق

خالد : انتي بعد ما رجعتي ها تعملي ايه

صافي : مش عارفه لسه بفكر في حاجه بابا يوافق عليها

خالد : بجد مصر نورت بوجودك

صافي : ميرسي

خالد : هو انا

صافي : (بصه بعيد ومكسوفه) خالد انتا عمال تهري في اي كلام ومش فهمه عايز ايه (لسه ها تقوم)

خالد : لالا مفيش بس هو ممكن رقم تلفونك نتكلم زي زمان

صافي : (خددها احمرت من الكسوف) رقمي لسه شغال

ابراهيم خد ليليان يرقص بيها سلو

ابراهيم : ايه رايك في اليوم

ليليان : تحفه

ابراهيم : تحفه علشان انتي في حياتي كلها ومش بس النهارده لا من يوم ما عرفتك وانا سعيد جدا

ليليان : انتا الي مليت حياتي سعاده من يوم ما رجعت مصر وانا حسه اني غريبه هنا بس وجودك خالني سعيده وعايزه اعيش هنا معاك

ابراهيم : بحبك (بسها من شفايفها) بحبك قوي

ليليان : (بتبوسه) بحبك اكتر

مني : (طبعا شافت كل ده وراحت عليها هي شكه في العلاقه دي) انتو بتعمله ايه

ليليان : (خايفه) ماما

مني : بتعمله ايه يله ارجعي على البيت حلاً

ابراهيم : طنط مني ممكن نتكلم شويه في المكتب

مني : مكتب ايه يا عيل

ابراهيم : طنط مني ممكن انا وحضرتك نتكلم لوحدنا وله انادم عمي علي وينضم لينا في النقاش

مني : انتا بتهددني

ابراهيم : لا عشت وله كنت انتي مرات عمي بس ياريت نتكلم شويه

مني : ماشي يا ابراهيم

في مشهد اخر

اسكندريه عماد قاعد في كافيه وجتله حسناء

عماد : ايه يا قمر كل ده تأخير

حسناء : معلش بس كنت بفكر في شويه حجت ونزلت متأخر

عماد : المهم انك وصلتي تشربي ايه

حسناء : لا مش عايزه انا بس عايزك في كلمه كده وهيا سبب تأخيري

عماد : ايه هيا انا قلقت

حسناء : عماد انا وانتا نعرف بعض من اليوم الاول ليك في الجامعه كنا اصحاب وبقينا احباب بس الاسف الحب ده كان حاجه جميله جدا في حيتنا انا وانتا بس كل حاجه وليها نهايه

عماد : انا عارف علشان كده انا كلمت اهلي وعايزن يجو يتقدمه ليكم بعد التخرج

حسناء : عماد احنا مش ها ينفع نكلم مع بعض

عماد : هههههههه يابنت بطلي شغل المقالب دي خلاص بقي مهروش اوي

حسناء : ده مش هزار زي زمان بجد يا عماد مش ها ينفع نكلم مع بعض

عماد : (وشه اتغير لي الصدمه) ليه هو انا عملت حاجه

حسناء : انتا كنت بتخدعني وانا كمان كنت بخدعك انا وانتا مش بنحب بعض احنا كنا محتاجين بعض مش اكتر انا كنت طلعه من علاقه وخدت فيها صدمه وانتا كنت محتاج واحده تهون عليك ابوك والي بيعمله معاك كانت علاقه احتياج مش حب خالص

عماد : انتي بتقولي ايه يا حسناء انا حبيتك من اول مره شوفتك فيها حسناء انا لسه بحبك

حسناء : عماد انا كنت بستغلك ابشع استغلال انا كنت عرفه اني ابوك غني جدا واتعرفت عليك على هذا الاساس انا اسفه انتا بتحبني بصدق وده تاعب قلبي جدا ومش قدره اكمل في الكذبه دي خالص انا تعبت منها اسفه

عماد : اسفه ازي اسفه علي ايه انتي كنتي بتخدعيني كل المده دي كل ده كان لعب انتا انسانه حقيره

قام عماد مشي وحسناء فضلت قعده بس حسه اني ده غلط بس تعمل ايه هي مش متعوده تطلب حاجه مش ها تيجي هيا واقعيه هيا حبته بجد ولما لقت اني مش ها يبعد عنها بسهوله قررت انها لزم تجرحه غلطه ها تدفع تمنها عمرها كله بس مفيش حل تاني هيا كده الدنيا صعبه نزل عماد ركب العربيه وهو سايق دماغه مش فيه خالص افتكر كل لحظات حسناء في حياته

في مشهد اخر

المكان غير معروف قاعد فيه سليم ومعاه الريس بتاعه

سليم : سليم وافق يقعد مع علي انا بفكر اني ارتب اللقاء عندي في مكاني

شخص : ماشي

سليم : انا مش عايز سليم هو الي يحدد ممكن يخطف علي انتا عرفه مجنون

شخص : عرف بس علي اجن منه وده الي ها نلعب عليه رد فعل علي وعليه ها يحدد هو ها يختار انهي سيناريو يمشي عليه (طلع ورق كتير)

سليم : ايه ده

شخص : دي سناريوهات لي ردود فعل علي مع سليم والي ها يحصل انا متوقع ده

سليم : (خد الورقه وقرها) لا استثني موت سليم بس ممكن علي ياخد رصاصه

شخص : ممكن وده الي فيه الإثارة ايه ممكن يحصل بعد كده ده المهم ومش عارف اتخيل ليه سيناريو

سليم : مهما كان الي جي مش في مصلحتنا خالص

شخص : انا عايزك تروح مع على المقابله دي

سليم : تحب ادخل

شخص : لا روح اتفرج بس

سليم : ماشي

المشهد الريسي

ابراهيم خد مني ودخله المكتب في هدوء

ابراهيم : اتفضلي يا طنط

مني : عجيب يا زمن مبقاش غير العيال الي تقعدنا في مكاتب

ابراهيم : طنط مني انا بحب ليليان

مني : العلاقه دي مرفوضه

ابراهيم : ممكن اعرف السبب

مني : اهو كده

ابراهيم : مفيش حاجه اسمها اهو كده يا سبب يا لا

مني : بص يا ابراهيم انتا عمرك 20 سنه يعني سواء عمرك طويل قصير ممكن تشوف ستات كتير جدا بكره وبعده يعني ها تشوف ستات احلي من ليليان

ابراهيم : عارف ها شوف ستات كتير جدا بس مفيش واحده زي ليليان انا بحبها جدا

مني : ابراهيم يا حبيبي الحياه مع ليليان مش ها تكون سهله لا صعبه امك مش هتوافق وهتعمل مشاكل كتير

ابراهيم : عندي استعداد اعمل اي حاجه علشان ابقي معاها ممكن اقوم حرب علشان اوصل لي حبي لو هيا عيزاني وهيا عيزاني وانا واثق من كده

مني : (شافت اني ابراهيم زي علي ممكن يعمل اي حاجه علشان حبه) طيب يا ابراهيم موافقه بس على العلاقه الي تكون قدام الكل مش في السر.

ابراهيم: تمام يخلص الترم ده واجي اتقدم لي ليليان بعده عدل

مني : ماشي يا ابراهيم ماشي

طلعه بره لقي ليليان وقفه مع فرح وراضي وهيا خايفه راح ليها ابراهيم

ابراهيم : ايه خيفه من ايه

ليليان : ايه الي حصل

ابراهيم : انا قولت لي طنط مني اني بحبك وعايز اتجوزك وهيا وفقت بعد الترم ده اجي اتقدم ليكي

ليليان : بجد

ابراهيم : انا عمري هزرت في حاجه زي كده

ليليان : لا

ابراهيم :طيب خلاص

واقف وسط الناس وصلتني رساله على التلفون من الوكيل بتاعي بره مصر وركزه في الوكيل ده علشان ليه اهميه كبيره هوا الي اقنع الناس بره مصر اني شغلهم مع الغول خطر ولزم يشتغله معايا

وكيل : الف مبروك ألكسندر كسب الانتخابات

بصيت لي الرساله وفرحت جدا وجتلي رساله تانيه من سليم

سليم : الجماعه عايزه تقبلك كمان سعتين علشان موضوع مني الديب

بصيت لي الرساله وفرحت اكتر وندمت سامح

انا : سامح

سامح : ايوه

انا : عايزك......... دلوقتي

سامح : بس ده خطر

انا : اسمع كلامي ماشي

سامح : حاضر بس ده عش دبابير ولزم اعرفك

انا : انا عارف يله اتحرك

سامح : حصل

سندي : علي بتعمل ايه

انا : معلش يا قمر شغل بس

سندي : حتي النهارده شغل

انا : خلاص يا قمر اخر مره

سندي : طيب

قعدنا شويه وسط الناس كان في رجال اعمال كتير غير سياسيين وشخصيات برزه في المجتمع قعدنا وبعد كده اليوم خلص رجعنا تاني البيت

مني : انا هطلع انام لحد بكره

انا : طيب اطلعه انتو وانا رايح مشوار و راجع يله

نزله وانا ركبت مع سامح ورحنا لي سليم مكانه لقيت حراسه كتيره هناك دخلت سليم قاعد مع حد تاني

سليم : مساء الخير يا علي

انا : (بصيت في الساعه) قصدك صباح الخير احنا الفجر فين هوا

سليم : اعرفك سليم هوا الي مساك ملف مني هانم

انا : اهلا

سليم2: انا سمعت من سليم انك عايز مني تصفي شغلها

انا : ايوه

سليم2 : بص يا علي انتا راجل اعمال كبير وليك اسم كبير وانا واثق اني لو انتا مشتغلتش معنا زمان كنت برضه ها تبقي كده راجل اعمال كبير

انا : مقدمه حلوه بس بعد الكلام الحلو يجي الوحش

سليم2 : عندك حق انا بقول عليك ذكي بص موضوع اني مني الديب تبطل شغل ده مستحيل مش صعب لا لو هيا عايزه تزود نسبتها احنا عندنا استعداد لي اي نسبه

انا : اللاسف يا سليم المشكله مش مشكله فلوس مني حامل يعني ها تبقي ام ابني وانا مش عايز ام ابني تكون في خطر

سليم2: خطر ايه دي مراتك محدش ها يقدر يكلمها

انا : دي حاجه مش مضمونه خالص بص يا سليم احنا ها نسيب نسبه 30% مش 20% زي ما قولت لي سليم وكل الملفات الي تحت ايدها تسليمها

سليم2 : (بيفكر شويه) بص ده مستحيل مني الديب مش هتصفي شغلها وده اخر كلامي انا مندوب بالسلام والمشاكل يعني لو فضلت مصمم حربك معايا وانا ورايه اغلب رجاله الجماعه

انا : (بستهزاء) ده تهديد

سليم2 : ايوه (طلع مسدس ومسكه في ايده) خلينا في النقاش والتفاوض احسن

انا : (لعبت عليه اني متوتر بس برضه مبين عدم الاهتمام) لالا وليه كل ده انا اطلع تلفوني دلوقتي واطلق مني (فتحت زراير البلطو وكان تحتها قنابل يدويه مرصوصه في البطانه وتوصله بسلوك)

سليم2 : (دحك) هههههههه لالا الحركه دي تمشي مع احمد مش معايا انا

انا : بص انتا جي ومعاك امر انك تقتلني صح

سليم2: انتا نبيه اهو

انا : عيب عليك شايف السلوك دي اهي دي متوصله بجهاز قياس نبضات القلب يعني لو وقف ها تطلع منه شحنه كهربا تنعشني وهتعدي على القنابل دي وتنفجر

سليم2 : لا متعرفش انتا مش عايز تموت يا علي

انا : لا انا عايز (سحبت المسدس بتاعي وضربت طلقه في رجلي نزلت ددمم حسيت بألم جامد) اه هههههههه ايه رايك انا كمان كام دقيقه هدخل في صدمة والجهاز ها يشتغل نصيحه امشي بدل ما تموت

سليم2 : (باصص ليا بخوف شديد اصل اقتنع اني انا مجنون بدون حدود قام يمشي وهو بيجري بضهره واتكعبل وهو طلع بعد كده مشي من قدامي)

سليم : (ده الي هو خالي قام ومعاه فوطه حطها على رجلي) وقف الجهاز يا علي

انا : (بنهد جامد) استنا شويه

سامح : (دخل المكتب) حصل يا علي مشي

انا : طيب (حشت ايد سليم وحطيت رجلي على رجل مكان الجرح عادي) سليم فين القهوه

سليم : (علامات استفهام الكون كله على وشه) ايه ده

انا : ايه

سليم : ازي انا مش فاهم

انا : افهمك (شورت على الجهاز) ده شغال (شورت على القنابل) والقنابل كمان شغاله

سليم : طيب ازي تضرب نفسك بالنار انتا مجنون

انا : اضرب نفسي بالنار يا سليم ايوه انا مجنون بس مش كده يعني ليه جاحد انا علشان اعمل كده دي فيوزات زي بتاعت السنيما

سليم : (بص ليا وانا بضحك وهو فاتح بقه) مخوفتش يقتلك

انا : لو قتلني كان متنا كلنا

سليم : يعني مش خايف

انا : لو بخاف مش هفضل عايش لحد دلوقتي

سليم : لالا مجنون انتا اكيد مجنون سما كانت صح لما قالت عليك مجنون

انا : لا انا اجن من تفكير سما انا معنديش حدود اسمع (اديته ملف) ادي الملف ده لي سليم وعرفه اني كده خلاص الفلوس اتحولت في حسابه

سليم : (فتح الورق واستغربت) ايصالات ايداع دي من حسابك انتا

انا : ايوه

سليم: انتا شايف المبلغ كام

انا : عارف بس انا الي عايزها تمشي يعني انا الي اشيل الليله من اولها

سليم : انتا شايل كتير قوي

انا : بقولك ايه انا عملت حاجه كده وعايزك تعرفها

سليم : عملت ايه

انا : (حكيت لي سليم عن حاجه انا عملتها) بس ايه رايك

سليم : (فاتح بقه على الاخر وشه أصفر) كل ده من ورانا

انا : عيب عليك يا سليم

المشهد العام

غريبه مش كده علي ايه يخليه يكسب يوسف صفوان ويخليه صديق وكمان فريد الديب اصل على معندوش غير محمد بس يكون صديق ليه ايه الي اتغير ويتاره المسؤول عن ملف مني الديب ها يعمل ايه ها يسكت وله لا وايه الحاجه الي علي قلها لي سليم خلته قاعد فاتح بقه و وشه اصفر ايه الي حصل وعمل ايه من وره الجماعه السريه ها تخلص على ايه الحكايه محدش عارف

الفنجان - السلسلة الرابعة (الحصاد)

    {{#invoke:ChapterList|list}}

سلاسل رواية الفنجان