الفنجان - السلسلة الرابعة (الحصاد): الفصل الثالث
الثمن الدنيا دي عمله زي السوبر ماركت تدخل تلاقي كل حاجه كل ما تشتهي نفسك من عصائر فواكه خضروات لحوم حلويات تدخل تاخد الي انتا عايزه لحمه فراخ خضار فاكها يعني كل حاجه بس لما تطلع لزم تعدي قدام الكاشير يا حلو لزم تدفع يا مش هتاخد اهي الدنيا كده خد الي انتا عايزه والي تشتهي نفسك لكن لزم تعرف انك ها تدفع في الاخر وانتا بتختار تخلي اختياراتك محدوده او محسوبه علشان لما تيجي تدفع تكون فتورتك كبيره
بدايه الفصل
قومت خدت دش وقعدت في المياه سخنه قعدت في البانيو شويه بفكر بعد كده قومت لبست بيجامه وكلمت المكتب عرفتهم اني مش رايح النهارده نزلت تحت لقيت علي ولميتا قعدين تحت بيلعبه وليليان قعده
انا : صباح الخير يا لولي
ليليان : صباح الخير يا علي
انا : فين امك وسندي
ليليان : نزلت مع سندي
انا : طيب فين روميو بتاعك
ليليان : روميو مين
انا : ابراهيم بيه فين انا اتكلمت معاه امبارح
ليليان : وانتا اتكلمت معاه ليه يعني في حاجه
انا : ايوه فيه انتي ناسيه انتي بالنسبه ليا بنتي مش بنت مراتي
ليليان : (اتكسفت ايوه انا بعملها كده بس عمري ما قولتها) ماشي يا علي
انا : (خدتها في خضني وبست راسها) مبسوطه معاه
ليليان : يعني
انا : يعني ايه يكون مزعلك اعلقه
ليليان : لا بس إبراهيم عليه حركات مش حلوه خالص
انا : زي ايه يعني
ليليان : انتا عارف ابراهيم شاب قمر غير كده بقي مهتم بنفسه جدا ولبق
انا : فين المشكله انتي عامله تعكسي في الواد وانا قاعد
ليليان : البنات كل يوم القيه مع واحده مش علاقه بس القعده يعني مش لطيفه خالص
انا : يعني ايه غيره يعني
ليليان : لو عليه هو لا عادي جدا هو محترم جدا والتعامل عادي جدا زي اخواته بس بقي البنات لا يعني كل واحده مش شايفه كده
انا : طيب المهم هو مش هما انتي تقدري تتكلمي معاه وتعرفيه انه مش ها ينفع وانتي غيرانه عادي جدا لكن البنات لو عرفه انك غيرانه يعني انتي مش ثابته ليه يعني سهل يخدوه منك فهمتي وبعدين مش عيب تقولي انك غيرانه لا على فكره دي حاجه حلوه
ليليان : حلوه في ايه اني ضعيفه قدامه
انا : ايوه الراجل يحب احيانن الست تكون ضعيفه وده مش مشكله ده حب
ليليان : منك نستفيد يا علي
احنا قعدين لقيت سندي ومني دخلين وبيدحكه
انا : كنتم فين يا هوانم
مني : كان بنجيب فساتين
انا : فساتين ليه
مني : علشان الحفل بتاعت صافي بنت فريد
انا : لا مفيش حفلات
سندي : لا يا علي انا عايزه اتفسح اسهر نخرج زي زمان انتا بقيت شغول قوي
مني : ايوه وافق
انا : طيب ماشي
مني : يله يا لولي علشان نجهز
ليليان : ها لا روحه انتو انا النهارده مش فاضيه
مني : عندك ايه يعني
ليليان : مش فاضيه ومش مستعده اروح عادي
انا : سبوها براحتها
طلعت مني وسندي يلبسه وانا قعدت شويه جيه راضي وابراهيم وفرح نزلت وقعدنا نفطر على السفره
انا : بقولك ايه يا راضي انا عايزك تنزل شغل
راضي : شغل!!!!! شغل ايه
انا : عايزك تنزل مكتب ماهر دياب المحامي
راضي : ماهر دياب مره واحده ازي
انا : انتا تعرفه
راضي : طبعاً ماهر دياب دكتور في الجامعه عندي وبعدين ده كارثه في القانون
انا : انا باه عايزك تدرب عند الكارثه دي وتتعلم منه
راضي : بس انا عايز ادخل نيابه
انا : ماشي نفترض نيابه مجتش ومدخلتش
راضي : ليه بس هو انا نقصني حاجه
انا : لا بس انتا لزم يكون عندك خطه وخطه احتياطي وخطه احتياطي لي الاحتياطي يعني مش عايزك تشتغل شؤون قانونيه في شركه او مصنع في اي حته في العالم لا عايزك في المحكمه يا وكيل نيابه يا محامي محامي عايزه شغل شويه ماشي
راضي : هو وجه نظر برضه
انا : وانتا بقي يا ابراهيم عايزك في حاجه مهمه
ابراهيم : ايه هيا
انا : انا عايز ارجع افتح المطعم بتاعي تاني وعايزك تمسكه
ابراهيم : بس انا مش بفهم في مجال المطاعم ده
انا : بص اي مطعم كويس لزم يكون اكله كويس والخدمه فيه كويسه ولزم يكون مألوف
ابراهيم : مألوف ازي يعني
انا : يعني لزم يحسه انهم مش في مكان غريب لا مكان عادي زي بيته علشان يقعد ياكل ميكونش في حساسيه او احراج
ابراهيم : تمام يا علي
انا : بكره الصبح تقعد مع مهندس الديكور هو معاه امر انه يخلص كل حاجه بسرعه يعني على اخر الاسبوع المطعم يتفتح
ابراهيم : ماشي
ليليان : ايه مفيش شغل ليا انا وفرح
انا : مفيش ستات في العيله تنزل شغل احنا عيله متعصبه يعني مفيش شغل فهمه
فرح :طيب انا بدرس طب ليه يعني كنت دخلت اي حاجه وخلاص
انا : طيب اسمعي انتي وهيا واحد بتدرس اعلام والتانيه في طب كل واحده بعد ما تتخرج تنزل عادي شغل يعني انتي في المستشفى وليليان في قناه تلفزيون
فرح : ماشي يا علي
خلصنا فطار وانا قعدت معاهم لحد الغدي
في مشهد اخر
الصعيد بيت العيله كلهم قعدين
عماد : بابا
مصطفي : خير يا حبيبي
عماد : انا بستغل وجود الكل وعايز اكلمك في حاجه مهم
مصطفي : ايه هيا
عماد : انا عايز اخطب
جيهان : (ضربت زغروته حلوه) يا الف نهار ابيض
محمود : عايز تخطب يا عيل
امي : عيل ايه بقي ده راجل ملو هدومه كلها سنه ويتخرج
حياه : الف مبروك يا عماد بس مين العروسه بقي
عماد : وحده صحبتي في الجامعه
مصطفي : مين دي بقي
عماد : دي حسناء اتعرفت عليها هناك هي إسكندرانية وكانت شغاله معايا في الكافيه
جيهان : (طبعا سمعت كلمه شغاله في كافيه وقلبت) نعم يا روح امك كافيه ايه
عماد : في ايه يا ماما
جيهان :في انك اتجنينت ولزم تعقل
امي : (بهدوء) سيبك منها يا عماد قولي ابوها شغال ايه
عماد : ابوها موظف في الضرايب وامها ست بيت
امي :طيب يا حبيبي انتا ايه خلك تفكر فيها
عماد : بحبها
جيهان : حب ايه دي طمعانا فيك
عماد : لا طبعا دي بتحبني وانا لسه شغال جرسون في المطعم لا عرفه انا مين وله ابن مين وله من عيله ايه وله عندي ايه دي اتصدمت لما لقتني راكب عربيه انا لما سألتها عايزه مهر كام وله مأخر وله شبكه عارفه قالت ايه
مصطفي : قالت ايه
عماد : مهر مش اكتر من عشرين الف ولو مش ها ينفع ممكن اخلي بابا ينزله شويه والمأخر قالت زيه بس ده مش ها تقدر تتكلم فيه مع ابوها الشبكه قالت خاتم ومحبس بس مش اكتر قولت ليها هنعيش في قصر الصمدي في الصعيد قالت اي حته لو عشه انا اعيش مع جوزي في اي حته مهما كانت
جيهان : دي بس شويه حنيه علشان تجر رجلك بس
عماد : طيب انتي عايزه ايه اتجوز منين
جيهان : من العيله
عماد : عيله اهههه طيب اقل جوازه من العيله عايزه مهر مش اقل من مليون جنيه ليه غير مأخر كبير جدا علشان متعرفش تطلق وغير الشبكه عايزه المظ و سولتير في جواز العيله مش عريس وعروسه لا ده اتنين ولاد عم بنسبه بعض
جيهان :وماله واحش في ايه
عماد :طبعاً واحش ليه اتجوز وحده ابوها جوزها ليا علشان الفلوس بتعته متطلعش بره العيله وابويا علشان مظهر العيله بس احلي حاجه في جواز العيله انه بيربط العيله ببعضها بس لكن لي العريس والعروسة دي جوازه وخلاص مش اكتر
محمود : بص يا عماد انتا كلامك تقريباً صح لكن مش معني الي انتا عايزه صح
عماد: لو السبب صح يبقي رد السبب صح
امي : طيب يا عماد لو ها تتجوز بره او جوه العيله سواء دي او غيرها يبقي لزم نفكر شويه مش ها نرد ونوافق كده مره واحده
عماد : يعني
امي : يعني سبنا نفكر شويه تمام وتكون الدراسه بدات ولو في حاجه ها تكون بعد التخرج ماشي
عماد : بس
امي : مفيش بس بعد التخرج قبل كده لا
جيهان : يعني ايه بقي
امي : يعني تحطي جزمه في بوقك وتسكتي طول مانا بتلكم يابنت بهجت ماشي
جيهان : (سكتت وهي خايفه بس في دماغها الشر)
امي : يله اطلع شوف اصحابك او اطلع فوق
عماد : اخلي السكه
امي : اسحب
طلع عماد
امي : مصطفي عايزه كل واحد في العيله دي كلها لابس بدله ميري يكون عنده اسم البنت دي هيا وابوها
محمود : بتفكري في ايه يا حجه
امي : لو هما كويسين خلاص لو وحشين خلاص لا
جيهان : طيب انتي شايفه انه ينفع
امي : لو كويسين خلاص وماله المهم واحده ترعاه وترعي بيته ده الاهم مش هي بنت مين وله من عيله ايه
حياه : ايوه يا غاده بس الاصل برضه
امي : الاصل ده مش في اسم العيله وله املاكها لا المهم اصلهم في المعامله اصلها في احترام جوزها الاصل تربيه مش اسم
محمود : انا معاكي
في مشهد اخر
سليم قاعد في المكان بتاعه وراح ليه واحد اسمه البارون ده الي كان مشغل احمد
بارون : (دخل متنرفز وشايط على الآخر) هو فين يا سليم
سليم : (بدون اهتمام) هو مين
بارون : انتا عارف كويس (قعد وطلع مسدسه وحطه قدامه) انطق فين
سليم : (قفل الورق الي قدامه وخلع النضاره وبص في النتيجه ورجع ضهره لي الكرسي ولع سيجاره) النهارده 2 في شهر 2 انتا عارف بيكون فين النهارده
بارون : مش في اسبانيا
سليم : ايوه النهارده هايكون في متحف اللوفر الجناح الخاص لي دانتي (نحات وشاعر و رسام ايطالي)
بارون : (خد المسدس وحطه في جيبه) لزم كل مره اهددك
سليم : (ابتسم) معلش بقي مش بتعلم اسمحلي اوصلك لي الباب انتا ضيفي
خده سليم وطلعه بره البارون لقي رجلته كلهم على الارض
سليم : بلاش تفكر اني القوه تمشي معايا انا انا غير كل اعضاء الجماعه (طرقع بصباعه والرجاله فتحت النار ورجاله البارون كلهم وقعه) ذنبهم في رقبتك على فكره
في مشهد اخر
قاعد بعد ما لبست وبصيت في الساعه كانت الساعه 9 وسندي ومني فوق ولسه منزلوش حتي الغدي لا وانا قاعد حطت ايدي على خدي وشي في وش لميتا
لميتا : ايه عمال تبص عليا بتعاكسني وله ايه
انا : ايه يا بنت اللماضه دي انتي منين مستحيل تكوني من باريس
لميتا : في حجات كتير اتغيرت
انا : جدا ايه يا فرح البنت بقي لسنها طويل قوي ليه كده ده انتي نسمه
فرح : انا عارف فجأه كده انا مره سبتها قدام روتانا سينما ومش عارفه بقي ايه الي حصل
انا : افلام السبكي بقي معلش فين الكللابب الي انا متجوزها دل
نزلت سندي ومني مع بعض سندي لبسه فستان دهبي ليق على لون بشرتها الأحمر الجميل ومني لبسه فستان ازرق غامق شويه ليق على البياض بتعها طبعاً كل ده طويل ومش مفتوح بس شكلهم يجنين
علي : ايه يا بابا القطه كلت لسانك
مني : قصدك القطتين ايه يا حبيبي
انا : مفيش بس ايه الحلاوه دي كلها يله
اخدت الاتنين واتحركنا سبت امام في البيت وخدت سامح وصلنا مكان الحفله عادي منعتهم من التصوير بره علشان مش بحب الصور دخلنا جوه مفيش صحافه مكان عادي جدا جالي فريد
فريد : علي بيه شرفت يا باشا نورتني
انا : النور نورك يا فريد عامل ايه
فريد : انا تمام يا باشا اذيك يا منمن
انا : (مسكت ايده وهو بيسلم على مني) اسمها مني ماشي
فريد : (بص ليا وتوتر شويه) طبعا طبعاً اكيد حضرتك سندي هانم
سندي : اه انا
انا : دي مراتي الاوله سندي
مني : فين خلود وصافي
فريد : اهم هناك
مني :طيب احنا رايحين نسلم
كان في اتنين وقفين على جنب واحد اسمه حازم ابو اليزيد و يوسف صفوان
يوسف : ايه ده مني وصلت اروح اسلم عليها
حازم : تروح فين اثبت
يوسف : في ايه يا حازم ده حتي المره دي جيه من غير حراسه
حازم : مني الديب دلوقتي معاها الأقوى من الحراسه معاها على الصمدي
يوسف : علي الصمدي الاسم ده مش غريب عليا
حازم : انتا الوحيد في مصر مش عارف علي الصمدي ده الي خلص من سما والغول وماك ورافي لوله الي عمله مع رافي مكناش ها نقدر ندخل حته سلاح واحده جوه مصر غير كده عمه كان وزير الداخلية عاصم الصمدي
يوسف : ايوه مصحباه يعني
حازم : مصحبه مين يابني انتا تقلت في الشرب وله ايه بقولك مراته من سنتين او ثلاثه
يوسف : اتجوزت واتلمت مني
حازم : لالالا نعقل كده علي الصمدي لو حد دايقه عادي لكن لو مراته يقتله
يوسف : طيب اصبر واتفرج فريد جي به اهو
فريد : احب اعرفكم يا جماعه علي بيه الصمدي ده حازم ابو اليزيد و يوسف صفوان
حازم : اهلا يا علي بيه اتشرفنا يا فندم
انا: اهلا يا حازم بيه
يوسف : اهلا يا علي
انا : اهلا يا يوسف
فريد : يوسف يبقي صديقي من الطفوله وحازم بعد مرجعت مصر على طول
انا : انتا مجال شغلك ايه يا حازم
حازم : انا عندي معارض سيارات بستوردها من بره
انا : اه طيب دي التجاره الكسبانه في مصر دلوقتي
حازم : لا كسبانه ايه الحمله بتاعت خليها تصدي دي خلتنا بدل ما نكسب 900% بقينا نكسب 150% بس
انا : لا يا راجل بتتعب ايه الخساره دي بس
حازم : حضرتك بتهزر بجد خساره
انا : الخساره في التعود انتا اتعودت على مكسب معين لكن لو نزل وانتا برضه كسبان ها تحس انك خسران برضه اتعود على كده
فريد : بس انا سمعت اني الحمله دي قربت تخلص
انا : حتي لو خلصت يا فريد برضه الناس فهمت اللعبه فين وها تفضل تنكش ورها الشعب المصري يحب ينكش
حازم : انتا ها تقولي دي بقت حاجه غريبه
يوسف : وانتا شغال في ايه يا علي
انا : (استغربت اصل بيقولي علي عادي واحنا مش اصحاب) في السوق
يوسف : ايو بتلقت رزقك فين يعني
انا : في الحديد
يوسف : مكان الغول
انا : (ابتسمت) لا مش مكانه انا الي شلته
دخلت سندي ومني ومعاهم بنت كده صغيره شابه
مني : دي صافي يا علي
انا : صافي بنت فريد
فريد : ايوه بنتي
انا : يعني انتا سايب القمر ده كله بره مصر ليه
صافي : (وشها احمر جدا وابتسمت) ميرسي
انا : انا دلوقتي عرفت مصر نورت ليه
فريد : ايه يا علي بيه ميصحش كده البنت بقي وشها احمر
انا : هههههههه انتي مكسوف طيب يا ستي (ادتها علبه) مبروك رجوعك مصر
فريد : ملهوش لزمه التكاليف
انا : مفيش تعب وله حاجه اتفضلي
يوسف : ازيك يا مني عمله ايه
مني : (رد بقرف) كويسه
يوسف : ليه الاسلوب ده بس احنا اصحاب من زمان حتي بابا كان صديق العيله
مني : لا قصدك شغال عن العيله
يوسف : بس شيك فستانك طول عمرك حلوه
انا : (جبت مني ورايه وقفت قدامه) انتا بتعاكس مراتي
يوسف : لالا انا ببدي اعجابي بالفستان
انا : (قربت منه ومسكت رقبه من وره وميلتها عليا كلمته في ودنه) انا معنديش استعداد اعمل مشكله النهارده بس عادي
يوسف : (زقني) انتا مجنون ازي تكلمني كده
حازم : (سحب يوسف ومشي معاه)
انا : يله
سندي : يله
فريد : يا علي
انا : (مسكت ايده اسلم عليه) فريد انا اسف جدا لو الحركه دي عكرت صفو الحفله بس معلش عندي ا
فريد : لا وله حاجه
انا : استأذن فرصه سعيده يا صافي مبروك رجوعك
طلعت بره انا وسندي ومني هما مشين قدام وانا وره وسامح فتح باب العربيه ولقيت يوسف من ورايه
يوسف : علي
انا : (وقفت وانا عطيه ظهري) لو لفيت ليك ها زعلك
يوسف : (شد اجزاء مسدس) اديني سبب واحد يمنعني اقتلك دلوقتي
انا : (في نفس الوضع لسه مش باصص عليه) علشان متعرفش
يوسف : (حط المسدس بتاعه في جنبه ولف ظهره) ها نتقابل
انا : (رحت لي سامح سحبت المسدس ولفيت ضربت الاتنين الحرس الي معاه وضربت طلقه في كاس الخمره الي هو مسكه اتكسر رحت ليه والمسدس سخن حطيطه عند دلدوله ودنه) انا قولت لك جوه مش عايز اعمل مشاكل النهارده بس انتا غاوي (زقيته) روح يا روح امك
رجعت ركبت العربيه قدام مع سامح وسندي ومني وره
مني : علي
انا : (شورت ليها تسكت) انتا بتجري ليه يا سامح براحه
سامح : براحه ايه احنا لزم نوصل البيت بسرعه احنا معيناش حراسه وله مرافقه يعني بطولنا
انا : طيب امشي بالراحه طيب ها تعمل حدثه
سامح : حدثه مش مهم الكارثه دي مهمه يوسف صفوان تاجر سلاح كبير واحنا لوحدنا
انا : سوق بالراحه لو مش عاجبك اسوق انا
سامح بص ليا بصه استغراب من برودي اصل يوسف كان سكران والي انا عملته لغبط حساباته هو طلع بره مش علشان يرخم بس لا يرخم ويعرف انا معايا قد ايه حراسه بس لما سكت في الاول اطمن اني بطولي لكن لما رديت عليه اتوتر اكتر وبقت حساباته مش منطقيه وصلنا البيت ودخلت جوه على المكتب عدل وطلبت سامح
سامح : خير يا علي
انا : اسمع هو يوسف صفوان شغال في السلاح مع مين
سامح : يوسف مش بيثق غير حازم وشغال معاه
انا : طيب عايزك تعرف مكان مخزن سلاح لي يوسف عايزك تاخد الرجاله تقشطه يعني كل حاجه تتنقل لي مخزن تاني تبعنا وتشيع في البلد كلها اني حل القصه دي عندي ماشي
سامح : بس
انا : بس ايه
سامح : يوسف صفوان تبع الجماعه
انا : مفيش كلام ده نفز وله مش عايز
سامح : لا مش كده بس لزم اعرفك برضه كل حاجه
انا : طيب نفز يله
طلع سامح وانا فضلت في المكتب بفكر ونعست وانا قاعد لحد تاني يوم دخل سامح المكتب وصحاني
انا : عملت ايه
سامح :حصل
انا : طيب جهز الرجاله كلها ها نطلع بضعف الحراسه
سامح : اطلب فريق مسح
انا : لا يله
طلعت الاوضه بتعتي خدت دش وغيرت هدومي ونزلت تحت ركبت العربيات واتحركنا على معرض عربيات بتاع حازم دخلتني السكرتيره لقيته قاعد بالبدله بتاعت امبارح ومتوتر ومولع سجاير وقهوه كتير جدا
انا : صباح الخير يا حازم
حازم : (استغرب جدا) علي بيه اتفضل اتفضل شرفتني يا باشا
انا : عامل ايه يا حازم
حازم : علي بيه المشاكل الي بينك وبين يوسف بره عن الشغل البضاعه دي رايحه لناس كبيره وتقيله.
انا : بضاعه ايه
حازم : البضاعه الي اتخدت من مخازن الجبل ونزلت اسوان
انا : مش فاهم فهمني
حازم : (قعد) بص يا باشا انا ويوسف شركه في شغل السلاح في مصر وسمعت اني البضاعه الي ضاعت حلها عندك وعرفت انها نزلت اسوان وكلها كام ساعه وتعدي الحدود لحد السودان
انا : طيب اسمع (طلعت كتالوج فيه صوره عربيه) العربيه دي عندك
حازم : يا علي بيه انا بكلمك في حاجه مهمه
انا : بص بس عندك
حازم : (بص في الصوره وهو مش عارف يفكر انا جي في ايه وله ليه) ايوه عندي
انا : طيب (طلعت تلفوني وكلمت سامح) سامح في سلاح اتسرق امبارح من مخازن في ابو رواش ونزل اسوان وها يعدي الحدود السودانيه كمان كام ساعه عايزه ماشي
سامح : حصل
انا : بكره الصبح الحاجه تكون عندك وبلغ صحبك انا كنت اقدر اعدي السلاح الحدود واخسركم مبالغ كبيره غير شغلكم مع الشركه الي بتورد ليكم بس انا بقرص الودن وادي اختيار فهم صحبك لو قرب ميني تاني انا كفائه اهد المعبد على دماغه هو و التخين وبعدها اطلع ساليم عادي
حازم : (بص تحت) حاضر يا علي بيه
انا : بلاش كلمه بيه دي انا مش بحبها اعتبرني صديق (كتبت شيك) ده ثمن العربيه
حازم : طيب بما اني احنا اصحاب اقبلها هديه
انا : انا مش بقبل هدايا خالص تاخد الشك وله اشتري من بره وتبقي خسرتني زبون بس مش صديق
حازم : تمام يا علي تمام
خلصت معاه وخدت العربيه ورجعت البيت تاني واديت العربيه دي لي ليليان انا اخرت في هديه ليها بس جبتها وطلعت الاوضه انام لقيت مني قعده
مني : علي انا عايزه اتكلم معاك
انا : وانا عايز انام
مني : علي انا في حاجه مهمه عني لزم تعرفها
انا : قصدك شغلك مع سما
مني : (وشها اصفر) ها
انا : مني انتي كنتي شغاله مع سما في المخدرات كانت بدخل الشحنات بتعتها تبع شركه استراد الاسماك البحريه بتعتك وكنتي شغاله مع رافي وماك في السلاح في افريقيا وكانه يقبضه ماس وانتي توصليه لي احمد يبعته لي البارون مني انا عارف انك كنتي وسيط مهم في العاب وسخه كتير بس بطلتي بعد ما اتجوزنا
مني : (بصه في الارض) ولسه عندك استعداد تكمل معايا
انا :بصي يا مني في الدور الي تحت في ست وقفه في المطبخ بتحضر الغدي ليا هي ام عيالي وامها طلعتني مجنون عشر سنين ولسه مكمل معاها انا مليش دعوه انتي كنتي ايه زمان انا ليه دعوه انتي ايه دلوقتي
مني : طيب يا علي في حاجه حصلت كده
انا : قصدك زياره يوسف صفوان الي لسه ماشي من شويه بعد ما ابراهيم وراضي طردوه صح
مني : انتا عرفت ازي
انا : ده بيتي لو طلعت بره وابره دبت في الارض بعرفها انتي متجوزه علي الصمدي يعني كل حاجه اعرفها
سبتها وغيرت لبسي ونمت
في مشهد اخر
الشخص الغير معروف قاعد في متخف اللوفر بليل والمتحف فاضي في جناح دانتي قدام لوحه جميله جدا ورح ليه البارون
البارون : انتا عارف انا هنا من امبارح كل مره اعرف انك قدام اللوحه دي بالذات اشمعنا
شخص : (فضل باصص لي اللوحه (وصف اللوحه هي طويله جدا وفيها رسمه ناس كتير لونها اسود بي احنحه نزلين من السماء وعلى الارض في ناس كتير بيضه ولبسها ابيض) انتا عارف معني اللوحه دي ايه اللوحه دي رسمها دانتي بعد ما مراته ماتت كان بيعشقها جدا اغلب القصائد بتعته عن حبه ليها بس ماتت فا راح ليه واحد علشان يواسيه قله اني الي بيطلعه لي السماء دل ملايكه والي في الارض دل بشر كان عنده بنت جميله شبه امها جدا رسم اللوحه دي وقال اني الارض هي الي فيها الملايكه والشياطين من السماء بعدها بنته ماتت عدل وهو كمان مات من الحزن
بارون : وايه المثير يعني مش مهم
شخص : لا طبعاً مهم الشياطين مكنها على الارض مش في السماء جي ليه يا بارون
بارون : عايزك ترجع شفرات التواصل مع ديمن درك ليا
شخص : طيب ارجعها ليه دي بتعتي انا وانتا سرقتها من ايطاليا يعني مش بتعتك
بارون : انا لو مخدتش الي انا عايزه ها هد المبعد على دماغ الكل
شخص : اتفضل خد راحتك خالص مهما كان ده معبد بس اصله في القلوب والي بيموت وعنده وريث مش بيموت غير جسمه
بارون : وانتا معندكش وريث
شخص : الهدف بتاعي مش ورث لي شخص ده ورث لي الفكره نفسها احنا فكره يا بارون مش بنموت احنا عيشين لحد النهايه
بارون :طيب انتو بقي تحضره حد يجي مكان علي الصمدي علشان ها يموت قريب
شخص : عايز تجرب زي الي قبلك اتفضل بس ها تخسر يا بارون علي هو مرسال الموت محدش ها يقدر يقف قدامه
بارون : اتفرج
شخص : (بص الي البارون دي اول مره يبص ليه او يدي كلامه اهتمام من ساعت مت قعد) تصدق دي ها تبقي مثيره اكتر من اللوحه دي انا نفسي من زمان اعرف انتا ها تنتهي ازي
مشهد من المستقبل
امام قاعد مع سامح بره القصر واحنا جوه في حفله كبيره ومعايا كل العيله
سامح : بص كبايه قهوه على الرمل زي الي كنت بعملها ايام الخدمه في الجبل
أمام : بس الريحه حلوه جدا قولي يا سامح انتا حابب الشغل ده
سامح : طبعا زمان لما كنت في الخدمه كان العدو شكله ارهابي عايز يدخل الحدود (سامح كان فرقه تدخل سريع777) بس اكتشفت حاجه تانيه مع شغل الجماعه العدو الحقيقي هو لبس بدله وماسك سيجار وراكب عربيه اخر مودل وبتحكم في قوت الناس الغلابه مش واضح زي زمان
امام : ادينا بنعمل الصح
وصل لي الاتنين رساله في نفس الوقت
رساله امام : يجب حمايه علي الصمدي بي اي تمن
رساله سامح: يجب اخلاء ساحه حرس علي الصمدي لي تنفيز المتفق عليه
سامح طلع مسدس و امام استغرب بس طلع مسدسه سامح رفع المسدس في وش امام و امام رفع مسدسه برضه
سامح : نفز
امام : نفز
الفنجان - السلسلة الرابعة (الحصاد)
-
{{#invoke:ChapterList|list}}