الفنجان - السلسلة الثانية (القيام): الفصل العاشر

من قصص عارف

ده الفصل العاشر من روايه الفنجان٢ في السلسله دي شوفنا فيها صراع مش بس مع حد زي الغول والي حوله يقتله علي لا صراع بين علي وزاته صراع في البدايه بين علي والوضع الجديد في بيته وازي حياه بنت خاله كنت ها تضيع كل حاجه وصراع بين علي والغول علشان ياخد حق دخوله بيته بالقوه وازي انضم لي الجماعه الي كل يوم بيكتشف فيها حاجه جديده وصراع مع نفسه مع علي الطيب والشرير وعلي الطفل ازي ناس كتير راحت في الرجلين

اتمني من القارء يستحمل شويه الان الجزء ده طويل))

بدايه الفصل

رجعت البيت وجت ورايا مني وهي مديقه

انا : مالك يا قمر

مني : (بي قفش) مليش

انا : لا بجد مالك قفشه ليه كده

مني : عندي مشاكل

انا : ايه المشاكل دي

مني : مشاكل في الشغل بس مش اكتر

انا : (خدتها في حضني) طيب احكي ونحلها سوا

مني : الحيوان الي اسمه محمود الحمصاني مبهدل الدنيا سايب الشغل كله وتفكيره كله مع ايهاب المحمدي

انا : طيب وإيهاب

مني : ايهاب بقي انا مش فهمه ازي سايب واحد عمال يكسر في عضمه وساكت ليه

انا : علشان ايهاب ذكي عارف اني القرار مش بي ايده وله بي ايد محمود عارف اني في ناس ليها القرار

مني : بقولك ايه انا بفكر اصفي اللعبه وإبداء من جديد

انا : لالا تصفي ايه انتي كده ها تعملي مشاكل ليا انا

مني : ليه يعني

انا : انتي نسيه اني شغل محمود وراضي الي تحت التربيزه معايا لما يموت محمود معاه ايهاب (الانه شغال في الاغذيه مع مني) راضي ها يزعل وده بعملي مشكله

مني : يا علي يا حبيبي ملف الاغذيه ده عامل زي حقل اللاغام يعني لو حصلت فيه غلطه زي بتاعت محمود وايهاب ده ها يعمل توتره في البلد واحنا مش نقصين

انا : طيب لو حلتها انا تديني ايه

مني: اديك بوسه

انا : (بوستها) انا كده كده باخد بوس

مني : طيب اديك ايه

انا : (طلعت تلفوني وكلمت راضي) حج راضي

راضي : علي بيه حمدله على السلامه

انا : بلاش بيه دي يا حج راضي انا مش غريب

راضي : ده مقامك ولزم تخده

انا : ماشي يا حج بقولك ايه انا عرفت المشاكل بتاعت ايهاب ومحمود

راضي : احنا ملتزمين بي الاتفاق القديم

انا : انا عارف وجيه وقت اني اكفئكم على الالتزام ده

راضي : مش محتاج مكافئه احنا نعرف بعض من زمان

انا : طيب بس لزم المكافئة اسمع انا رفعت الحمايه عن محمود الحمصاني خلي ايهاب يخلص حقه قديم وجديد

راضي : بجد

انا: هو ده كلام فيه هزار

راضي : لا طبعا طبعاً انا ها كلم الشايب دلوقتي

انا : لا سيبه لما يتحرك خطوه تاني بس بيت النيه

راضي : ألي تشوفه

انا : ماشي بس الصبر سلام

قفلت معاه

انا : بقولك ايه تعالي نطلع فوق

طلعت انا ومني وعملنا واحد محترم عدي كزي يوم وبعده كزي شهر وسندي لا حس وله خبر بعد خمس شهور كنت قاعد في المطعم الي قلبته مكتب ودخل عليا سامح

سامح : في مشكله

انا : ايه هيا

سامح : ادم الشامي

انا : ماله

سامح : لبس شويه قضايه تقيله جدا

انا : مين الي عمل كده

سامح : منعرفش

انا : (اديقت جدا من كلمه منعرفش دي الانها اكتر كلمه مش بحبها) ام لما احنا منعرفش اومال مين يعرف

سامح : الموضوع لبسه لبسة

انا : طيب هو في انهي قسم وله مدريه

سامح : لا انا بلغته وعرف يهرب

انا : طيب ادم مينفعش يقع لو حصل ايه

سامح : طيب العمل ايه

انا : ادم لزم يطلع بره مصر وفر ليه طريق امن لحد الإمارات يروح لي الامير مسعد

سامح : طيب (وصلته رساله) الحق المدام بتولد

انا : (قومت وانا متوتر) بتولد

سامح : ايوه

انا : طيب بسرعه على الصعيد

اتحركت انا وسامح على البلد بسرعه وصلنا المستشفي في البلد لقيت اخواتي واولادهم وامي وقفين

امي : علي انتا عرفت ازي

انا : مش واقته لينا كلام بعدين ايه اديلها قد ايه هنا

امي : كتير دول اخره قوي

وقفت على جنب وانا متوتر وبحرق في سجاير طلع دكتور

دكتور: اطمنه يا جماعه المدام كويسه

انا : طيب والطفل

دكتور : الطفل لزم يدخل حضانه في اسرع وقت

انا : طيب دخلها حضانه

دكتور : اللاسف مفيش حضانه في المستشفي

انا : ازي يا دكتور مش دي مستشفي برضه

دكتور : انا مش مشكلتي انا بتحرك بي الامكانيات الي عندي

انا : (اتنرفزت عليه) لما هي مش مشكلتك مشكلة مين انتا مش دكتور

سامح : (دخل في النص) اهدي يا علي اهدي ليها حل

انا : حل ايه انا بنتي عايزه حضانه

سامح : انا نازل دلوقتي وهدور على حضانه خاصه

انا : لا مش ها تدور انتا تخلق حضانه من تحت الارض ماشي

سامح : ماشي

مشي سامح وانا واقف متوتر جدا بنتي تعبانه والمستشفي مفيهاش امكانيات

محمود : اهدي يا علي اطفل كتير بتحتاج حضانات

انا : (بي نفس العصبيه) اهدي ايه لما انتو عرفين اني المستشفي هنا مفيهاش امكانيات ليه مختوهاش على مستشفي خاص احنا فقره

مصطفي : لا مش فقره بس الولاده جت فجأة اتوترنا

انا : طيب ماشي اعزار بس ماشي

سكت الكل وسامح بلغني انه جاب حضانه ونقلها البيت عندنا ودخلت الاوضه لي سندي وهي نيمه على السرير

انا : الف مبروك جبتي بنت شبهك قمر

سندي : (بصت بعدي ونزلت دمعتين) هي شبهي علشان ملكش فيها حاجه انتا حيله ابوها

انا : (زعلت جدا من الكلام ده اصل انا اب وهيا ام عيالي وبقولي انتا ملكش فيهم حاجه دي معناها اني مقصر في حقهم) طيب يا سندي كل حاجه ها تتصلحه

طلعت بره وبعد شويه طلعت سندي علشان نمشي ورجعنا البيت اطمنت على بنتي وهي نيمه ومعاها ممرضه في الجناح بتاعي نزلت تحت لقيت الكل قاعد قعدت وسطهم بصين في الارض وانا باصص ليهم بي غضب

امي : انتا عرفت منين

انا : من الحرس تخيلي يا امي لما سامح يقولي مراتك بتولد وامي واخواتي محدش فيهم يكلمني حته كأني مش مراتي وله بنتي

امي : انتا الي اخترت تبعد

انا : لا انا اخترت الصح وانتو معجبكمش خلاص كل واحد ينام على الجنب الي يريحه

سبتهم وطلعت الاوضه القديمه بتعتي انا ديمن بسيب طقم نوم وطقم خروج في العربيه تحسب لي السفر المفاجئ كلمت مني

مني : ايه يا حبيبي انتا هل تأخر انا مستانيك على العشاء

انا : شكلها كده ها تتعشي لوحدك

مني : ليه

انا : انا سفرت الصعيد سندي ولدت

مني : ليه يعني الصعيد فيه امك واخواتك والعيله بتعتك كلها لزم تكون موجود يعني

انا : انتي مجنونه يا مني انا بقولك مراتي ولدت بنتي يعني لزم اكون موجود

مني : اف وها ترجع امته

انا : (اديقت من اسلوبها) ارجع وقت ما ارجع

قفلت السكه من غير ما اسمع ردها ونمت تاني يوم صحيت على ابراهيم ابن مصطفي

ابراهيم : عمي علي يا عمي

انا : انا صاحي يا ابراهيم

ابراهيم : طيب مش ها تفطر

انا : طيب اقعد

ابراهيم : (قعد)

انا : (قومت ولعت سيجاره) قولي يا ابراهيم احنا مش اصحاب

ابراهيم : طبعا يا عمي

انا :طيب في صاحب يقول لي صحبه يا عمي

ابراهيم : لا انا اسف

انا : بلاش اسف قولي بقي انتا رأيك ايه في جوازي

ابراهيم : الصراحه وله ها تزعل

انا : قول الصراحه

ابراهيم : كلنا زعلانين اصل طنط سندي شافت كتير واستحملت كتير ليه تعمل كده

انا : بص يا ابراهيم لما توصل لي سني كده مع مراتك ممكن تزهق وده طبيعي جدا زي ابوك مثلا مزهقش بس انا زهقت وبقي في ملل في العلاقه مهما كنت بتحب مراتك بس عايز حاجه جديده يبقي قدامك اختيارين يا تعمل حاجه غلط ودي ها تكون نقطه ضعف ليك يا تتجوز تاني وانا اختارت الصح

ابراهيم : انتا بتقولي الكلام ده ليه طنط سندي اولي بي الكلام ده

انا : (بصت ليه شويه وعجبتني دماغه الواد مش جبان لا ده رد عليا الرد المقنع) بص يابني انا كنت تحت سيطره اليائس ولما تكون يائس ويجيلك شعاع نور تتمسك به اهو النور ده دخل ليا في صوره مني مراتي التانيه مش بقول اني سندي موقفتش جنبي بالعكس بس مني كانت حاجه تانيه خالص

ابراهيم : طيب لو ممكن اعرف انتا ها تعمل ايه مع طنط سندي

انا : اهو ده المشكله مش عارف اعمل ايه انتا عندك حل

ابراهيم : علشان نكون على نور حتي لو طلقت مراتك التانيه هي برضه مش ها ترجع يبقي لزم تعمل حاجه ترجعها بيها

انا : هيا وجه نظر تحترم برضه

قومت خدت دش ونزلت بعد ما ابراهيم نزل

علي : بابا بابا

انا : ايوه يا عين بابا

علي : انا شوفت النونو

انا : بجد

علي : بجد انا شوفتها وبستها كمان

انا : انتا بوستها لا انا بس الي ابوسها فاهم

علي : لا دي اختي انا وانا بس الي ابوسها فاهم لو شوفتك بوستها مش ها يحصل كويس

انا : ههههههه انتا بتهددني يا ابن الكلب

علي : ابن الكلب انتا بتشتم نفسك

انا : يابن الكلبه

علي : بتشتم مراتك

انا : خلاص يابن الكللابب

علي : انتا بتجمع ليه دلوقتي

انا : اهو قولت اجبها جماعي واخلص

قعدنا ندحك كلنا بس امي كانت مكشره جامد خلصنا الفطار ودخلت المكتب ومني رنت عليا

انا : الو يا مني

مني : (باين على صوتها انها معيطه) انا اسف

انا : على

مني: اسلوبي معاك بس انا ست ولزم اغير

انا : انا مش بحب الغيره مني انا مش مقصر معاكي بالعكس انا الفتره الاخيره كان وقتي كل ليكي

مني : طيب خلاص تعاله ننسي وانا اسفه

انا : مش مشكله الاسف المشكله تكوني اتعملتي هي برضه مراتي وام عيالي يعني ليها حق فيا زي ما ليكي برضه

مني : طيب يا علي

انا : انتي فين دلوقتي

مني : في البيت قولت لزم اعرفك قبل ما انزل

انا : طيب يا ستي صباح الخير

مني : صباح النور يا قلبي انا نزله الشغل

انا : توصلي بالسلامة سلام

مني : سلام

قفلت مع مني ولفيت الكرسي النحيه التانيه كانت امي واقفه

امي : لما انتا لسه بتحب سندي اتجوزت تاني ليه

انا : يااااااه يا امي السؤال ده متأخر قوي

امي :طيب فهمني

انا : (رجعت بي ضهري لي الكرسي) اكذب عليكي لو قولتلك عارف انا مش عارف انا اتجوزت مني ليه بس شدني فيها الي مش في سندي

امي : هيا احلي منها

انا : لا تصدقي الاتنين في نفس المستوي بس سندي ضعيفه لكن مني يتعرف تداري ضعفها وتبان قويه ده الفرق الوحيد بنهم مش عارف حاجه جوايه عايزه مني عايزه تكون جنبي عايزه تكون معايا جزء عايزها مش عارف

امي : انتا عارف انه نفس كلامك عن سندي برضه

انا : سندي دي حاجه تانيه وحده استحملت كل حاجه علشاني استحملت جنوني بعدي شبابي وطيشي انا علشان سندي حربت ناس كتير واولهم امها سندي غليا عليا زي مني

امي : (بصت ليا بي حيره) مش عارفه يابن بطني انا برضه محتاره ومش لقيه حل وله مبرر ليك

انا : انا مش محتاج مبررات انا محتاج سندي تديني فرصه تانيه وانا ها صلح كل حاجه بنا

امي : سبها بي ظرفها

طلعت امي وانا لفيت الكرسي وانا مبتسم الاني عارف

في مشهد اخر

امي راحت الجناح بتاعي سندي قاعده فيه

امي : انا جبت ليكي كل حاجه

سندي : طيب ايه

امي : (كانت مسكه التلفون في المكتب وامي مش من نوع الناس الي تمشي كل خطوه بي تلفونها لما تكون عايزه تلكم حد تطلب التلفون من اي حد يجيبوه ليها انا كنت عارف اني الموضوع فيه حاجه ممكن تكون بتكلم سندي وفتحه السبيكر تسمعها او بتصويرني او على الاقل بتسجل وهي طلعت بتسجل وسمعت سندي التسجل كله)

سندي : (حزنت شويه ونزلت شويه دموع)

امي : ايه رايك

سندي : برضه انا ها نفز الي في دماغي مهما حصل او قال

المشهد الريسي

لفيت الكرسي وقعدت في البلد ثلاث ايام وكان لزم ارجع تاني رحت الاوضه لي سندي اول ما دخلت لفت وشها النحيه التانيه

انا : ايه مش عايزه تبصي في وشي

سندي : ايوه

انا : طيب لحد امته

سندي : لحد ما تعمل الي في دماغي

انا : انسي طلاق مش ها طلق

سندي : خلاص يبقي مفيش رجوع

انا : وانا جبت اخري اسمعي يا بنت الناس انا نازل رايح مشوار ها اخر ارجع القي الشنط بتعتك جهزه يا اما ها ستخدم معاكي اسلوب مش ها يعجبك

سندى : زي ايه انا عايزك تجيب اخرك

انا : زي اني اربطك بي حبل واجرك زي البهيمه واقل من كرامتك في الارض (قربت منها وكلمتها في ودنها) وده اولي (مشيت نحيت الباب قبل ما اطلع) اما اخري بقي انتي مش قده

طلعت من الاوضه ورحت الاوضه التانيه غيرت هدومي وخدت على ورحنا المقابر زرت ابويا كنت مقصر معاه جدا وده مزعلني قعدت جنب قبره ساعه في التانيه في التالته وانا قاعد ساكت بس بفكر لحد ما علي قعد يزن عايز يروح خدته ومشيت وصلنا البيت لقيت الكل قاعد تحت زي ما تكون موتي

انا : مجمعين في الخير يا ولاد ابويا

مصطفي : علي سيب سندي هنا تقعد شويا معانا

انا : مصطفي انتا اخويا الكبير وبعتبرك ابويا بس الست تعيش تحت رجل جوزها مش بعيد عنه

حياه : بص هي لسه ولده يعني لزم ترتاح شويه سبها تقعد وبعدين تبقي تمشي

انا : لا يا حياه

محمود : من الاخر كده مراتك مش عايزه تمشي

انا : (بي برود) خلاص يبقي زي ما قولت

جيهان : قولت ايه اهدي كده

انا : انا قولت ليها شكلها فكراني بهددها علي اطلع اقعد مع دودو بنت عمك لحد ما اندم عليك نمشي

علي : (بص ليا بي حزن وبعد كده مشي وهو راسه في الأرض)

مهمنيش بصه علي لما يكبر ها يفهم انا كنت بعمل كل ده ليه اصل لو فضلت بعيد انا وسندي ها تسحل مع مني وعلي وبنتي مش هاعرف عنهم حاجه لزم يكونه معايا وتحت عيني طلعت الاوضه وانا متنرفز دخلت جوه لقيت سندي وقفه قدام السرير وامي في الاوضه

سندي : انا جهزه ارجع

انا : عقله

سندي : بس بشروط

انا : انا محدش يشرط عليا

امي : لا ها تشرط

انا : (بصيت لي امي ولي سندي) طيب ايه هيا

سندي : اولا انتا مش ها تلمس ميني شعره فاهم

انا : ماشي

سندي : ثانين ماما ها تيجي معايا

انا : تنور ده بيت ابنها مقدرش اقول حاجه

سندي : ثالث بقي انا ها نزل اشتغل

انا : تشتغلي ايه

سندي : اشتغل محاسبه وله نسيت اني خريجة بزنس

انا : مش مشكله بكره تشتغلي في الشركه عندي

سندي : لا بعيد عنك وانسي فكره اني اخد منك فلوس ابداً انا مراتك على الورق بس

انا : ماشي يا بنت سما يله

نزلنا كلنا وركبنا العربيه انا وفقت على شروط سندي علشان بس تكون باب اتفتح ليا علشان اصلحها وحده وحدة بس بي الوقت وصلنا البيت ودخلنا بعد ما قعدنا

سندي : فين بقي مراتك التانيه انا مش شيفاها يعني

انا : وهي ها تيجي هنا ليه ده مش بتها ده بيتك انتي ومينفعش اي ست تدخله غير بي اذتك انتي حتي لو مراتي التانيه انتي بس الي ليكي كلمه مين يدخل ومين يخرج

سندي : (بصت ليا شويه وبعدين بصت بعيد)

امي : قولي ها تسمي القمر دي ايه بقي

انا : اسمها جهز سمتها اميره

سندي : لا بنتي انا ها سميها

انا : دي اميره علي محمد الصمدي والاسم ملهوش نقاش

امي : حلو اسم اميره قوي

قومت وسبتهم خدت شويه ورق من الكتب ونزلت رجعت لي مني اول ما شفتني خدتني بالحضن

مني : وحشتني يا حبيبي

انا : وانتي اكتر يا قمر

مني : قولي بقي مراتك جابت ايه

انا : جابت اميره بس زي القمر كان نفسي اسميها قمر بس قولت بايخ فا سمتها اميره

مني : اممممم شكلها هتاخد الدلع كله

انا : هو انا عندي غيرها بقولك ايه تعالي هنا

مني : ايه

انا : تعالي بس

مني : (قربت) ايه في ايه

انا : (قربت منها علشان ابوسها)

شغاله : (دخلت علينا) الغدي جاهز يا هانم

انا : (فصلت من بنت الجزمه دي) مش ها نطفح

شغاله : (اتحرجت) سورى

طلعت وانا قعدا ادحك مع مني شويه واتغدينا وبعد كده نزلت رحت المكتب بعد شويه جيه واحد اسمه زين دخل وهو خايف ومتوتر قعده سامح على الكرسي

زين : خير يا علي بيه في مشكله

انا : (في كل مقبلاتي مع حد من الناس الي ليا عندهم حق بقلب لي شخصيه سيكوباتيه يعني تعبير وشي لي واحد مجنون رسمي زي الجوكر بتاع فلم بات مان) زين زين زين عامل ايه

زين : (بص حوليه وليا ولي سامح) انا انا كويس كويس

انا : كويس يعني كويس وله كويس كويس

زين : هي تفرق

انا : لا دي تفرق كتير جدا

زين : الي تشوفه تفرق بس في ايه

انا : في (دحكت) ههههههه تصدق معرفش هههههه

زين : (بص ليا ولي سامح واحنا بنضحك وضحك) هههههههههه

انا : زين انتا جميل يا زين

زين : ده من زوقك

انا : (قلبت) انا هجملك بي روح امك

زين : طيب انا هنا ليه وبعمل ايه ابوس ايدك قولي

انا : انا اقولك انتا اغلب شغلك مع المرتزقه والجماعات يعني وسيط

زين : ايوه صح هو حضرتك عايز حاجه اخلي حد ينفزها

انا : انتا ها تستعبط بي روح امك انا لو عايز حاجه اطلبها منك ليه الرجاله دي كله مش مليه عينك بلاش الرجاله سامح مثلا مش مالي عينك ده يا راجل جابك من وسط موكب الحراسه بتعك بطوله لوحده

زين : (بص وره لي سامح وهو شكل سامح اساس يقطع الخميره من البيت) لالا وله اقدر سامح والرجاله شغلهم عالي قوي بس لو حضرتك مش عايز حاجه تيجي على اسم سعدتك انا ورجلتي موجوده

انا : (كانت باصص قدامي وشاشه مشغله مطش كوره اتنرفزت) يا راجل دي كوره تضيع ياخي

زين : (اتوتر قوي وبقي بيفرك مكانه)

انا : بص يا زين يا حبيبي انتا الناس بتكلمك لما بكونه عايزن يخلصه من حد ومش عايزن يمده ايدهم في الدم انا بقي حد حاول يقتلني كلمك انتا قولي اسمه وبس

زين : (ارتاح) طيب لما هو كده قول من الاول الي عايز يقتلك هو جاك الملحق التجاري لي السفاره الامريكيا في مصر

انا : طيب تصدق انك راجل واطي بقي تيجي مع الغريب على ابن بلدك علشان كده لزم اقتلك (طلعت مسدس وقومت وقفت قدامه)

زين : (بي هيستريا) لالا متقتلنيش

انا : لا بقولك ايه بلاش كده انا مش فاضي

زين : انتا مش قولت عايز اعرف اسمه وكده يبقي خلاص

انا : ايوه كده يبقي خلاص فعلاً بص انا هضربك بالنار تموت بسرعه علشان الحق اتفرج على المطش (بصت لي الشاشه جيه جوه في برشلونا اديقت) ايه ياخي دي كوه تدخل انا كده اتنرفزت معلش يا زين لزم النرفزه دي تطلع على حد (ضربته طلقه في دماغه) يله يا سامح خد الجثه

سامح : (شال الجثه)

انا : ايه يا سامح طالع من الباب الريسي عايز تلبسني مصيبه اطلع من الباب الخلفي

سامح خد الجثه وراح لي الباب الخلفي طلع منه وانا رحت نحيت حيطه سوده يعني الي يخش ميعرفش انا واقف فين فتحت حاجه كده وحطيط فيها المسدس وهي فرن صهر معادي بعد ما فضيت الخزنه وشلت الرصاص ثلاث دايق والمسدس بقي سايح زي الشكولاته بعدها بي خطوتين كان في خزنه بي لون الحيطه فتحتها خدت منها حاجه وقفلتها تاني جيه سامح واتحركنا رحت لي مني البيت

في مشهد اخر

سامح راح لي سليم

سليم : خير يا سامح

سامح : مش خير خالص يا سليم خالص

سليم : ايه في ايه

سامح : علي بقي عامل زي الكلب الصعران بهبش اي حد انا بقيت بخاف منه

سليم : اشمعنا

سامح : علي كان عنده مبدأ مفيش ددمم حتي لو في مش بي ايده هو لكن من ساعت ما رجع وهو وسخ ايده بدل المره اتنين انا جي ليك علشان قلقان عليه

سليم : اشمعنا يفرق ايه عن الناس الي قبله او اشتغل معاهم

سامح : لا يفرق كتير اي حد كان التعامل معاه اني انا واحد شغال عنده لكن علي لا بيعملني زي اخوه او صحبه

سليم : يعني انتا بالنسبه ليه اخوه او صحبه طيب انصحه انتا ليه جي ليا

سامح : مش عارف انا بدات اخاف منه يا سليم

سليم : لا بلاش تخاف منه طول ما انتا مخنتوش تبقي صحبه انصحه

سامح : انتا شايف كده

سليم : ايوه

مشي سامح ورجع البيت ليا وانا قاعد مع مني جوه

انا : بقولك ايه يا مني

مني : قول يا حبيبي

انا : انت عايزك تتعرفي على امي ومراتي واولادي

مني : طيب امك وعرفنها لكن مراتك و اولادك ازي بقي

انا : زي الناس

مني : علي انتا بيتحط البنزيم جنب النار

انا : ومش ها تحرق

مني : علي اعقل

انا : جري ايه مش عايزه تتعرفي علي اهلي وبعدين ده لزم يحصل بكره وبعده لما يبقي فرح ابن اخويا وله بنت اخويا لزم تحضري ولما تحضري يبقي لزم تتعمله مع بعض وسعتها الجو ها يكون متنشن لما تحصل مشكله دلوقتي احسن من بعدين

مني : براحتك يا علي بس افتكر اني قولتلك بلاش

انا : بلاش تخافي انتي بس

طلعنا نيمنا وتاني يوم صحيت بدري نزلت ومني لسه نايمه رحت بيتي التاني دخلت جوه شربت قهوتي وهما صحيو ونزله

امي : انتا هنا

انا : مش بيتي وله ايه

امي : لا طبعا بيتك

انا: صباح الخير يا سندي

سندي : (من تحت الدوارس) صباح النور

انا : (خدت منها اميره) صباح الخير يا حبيبي بابا صباح النور والسرور يا اميره ابوها (البنت بنت الكلب عملتها وانا شيلها) اف ايه ده

امي: هي عملتها هههههههه

انا ى امسكي غيري ليها

سندي : (معها شنطه صغيره فيها حاجت البيبي) غيرلها انتا هيا بنتك برضه

انا : (بصيت لي الشنطه وليها) طيب

قامه كلهم وانا قعدت اغير لي البنت وانا الصراحه قرفان بعد ما غيرت ليها رحت السفره وقعدت افطر

انا : بوقلكم ايه انا عايزكم بكره تيجو معايا

امي : فين

انا : عازمكم نقضي يوم في النيل انا اشتريت يخت في النيل نتغده بكره ونقضي اليوم وكمان تتعرفه على مني مراتي

امي : ايه لا طبعا

سندي : انا موافقه

انا : (بصيت لي سندي وانا مستغرب) ايه

سندي : ايه موافقه ليه لا حتي نتعرف وممكن نكون اصحاب عادي

انا وامي بصين لي سندي وهي بتاكل ومستغربين جدا كملنا اكل عادي جدا وبعد كده طلعت بره وركبت العربيه ومعايا سامح وصلت الشركه وقعدت هناك خلصت شغلي كله وبعد كده رجعت البيت اتغديت مع مني وبيت هناك تاني يوم الصبح لبست وكانت مني لبست ونزلت الشغل بدري تخلص اجتماع وانا اخدت امي وسندي علي والشغاله علشان اميره وصلنا اليخت وقعدنا شويه

امى : فين الهانم مراتك

سندي : تلقيها اتأخرت في السكه وله حاجه الغايب حجته معاه يا ماما

انا : (بصيت لي سندي وانا خايف منها ومن رده الفعل الغير متوقعه) بقولك ايه يا سندي قبل ما مني توصل لو في دماغك حاجه كده وله كده انسي اعتبري الاتفاق بنا ملغي ماشي

سندي : (بي ثقه) ماشي

جت مني وانا نزلت ليها تحت

انا : ايه التأخير ده يا هانم

مني : اسفه يا حبيبي الطريق بس

انا : ماشي يا مني

طلعت انا ومني الدور التاني

انا : مني دي ماما ودي سندي وده واد رخم اسمه علي ودي بنتي اميره دي مني يا جماعه

امي : (امي بتعرف تخبي مشاعرها كويس جدا) اهلا يا حبيبي

مني : اهلا يا طنط

سندي : (مدت ايدها بي ابتسامه) اهلا يا مني

مني : (ردت السلام بي نفس الابتسامه العاديه) اذيك يا سندي الف مبروك على المولده

سندي :..... يبارك فيكي

انا : مش نقعد وله ايه

قعدنا

امي : قوليلي يا مني انتي من عيله ايه

مني : انا من عيله الديب

امي : اه عيله الديب

مني : (طلعت علبه صغيره) دي هديه النونو هي ايوه متأخره بس اسف

سندي : تعبتي نفسك ليه يا حبيبي

مني: احنا عندنا كام اميره هي واحده بس

قعدنا اتغدينا مع بعض ومني وسندي قعده على جنب لوحدهم سندي هي الي طلبت علشان يتعرفه على بعض اكتر

سندي : قوليلي بقي انتي دارستي ايه

مني : انا دارست بره درست طب في جامعه هارفارد

سندي : بقولك ايه انا طلبت اقعد معاكي لوحدنا مش علشان نتعرف والكلام الاهبل ده

مني : (اتوترت بس حفظت على الابتسامه) اومال ايه

سندي : انا عايزه اديكي نصايح

مني : (استغراب اكتر وده بان على وشها) نصايح عن ايه

سندي : عن علي بصي يا ستي علي بيحب الست تكون ضعيفه قدامه بيحب كمان الثقه يعني اوعي في يوم تروحي تقوليه فلانه كانت جنبك او قاعد معاها علي مش بيحب الغيره بس لو غار عليكي لزم تخدي خطوه لي وره

مني : يعني ايه الغيره حكر ليه ازي ده

سندي : هو كده انا مش بقولك كده علشان تقفلي منه لا انا بنصحك علشان تعرفي تحفظي عليه وكمان مش بيحب النكد يعني ادخلي البيت انسي كل المشاكل بتاعت الشغل بس لو في مشكله كبيره لزم تخدي رايه وتطلبي منه المساعده علشان لو معملتيش كده ها تحسسيه انه مش قادر يساعدك ودي حاجه مش كويسه لي اي راجل انه يحس انه ضعيف اوكي

مني : اوكي يا سندي اوكي

خلصنا اليوم ورجعنا البيت وصلت امي وسندي وعلي واميره وبعد كده رجعت البيت مع مني

مني : بقولك ايه يا علي انزل

انا : معلش هوصل المكتب اخلص حاجه وارجع

مني : طيب بلاش تتأخر علشان عايزك

انا : ماشي يله

نزلت مني وانا اتحركت على المطعم دخلت جوه وكان في حد هو انا علي محمد الصمدي

فلاش باك

الحاجه الي اخدتها من المكتب نوته فيها ارقام تلفون طلعت منها رقم واحد اسمه منصور الراجل ده احسن واحد ينتحل شخصيه اي حد في الدينا والميزة اني تكويني الجسماني عادي يعني انا بلعب رياضه ديمن محتفظ على جسمي كلمته وجالي خليته يروح المشوار بتاع سندي ومني والخروجه دي وانا رحت مشوار مهم جدا حقي من جاك اليوم ده جاك كان في الطريق الصحراوي ادي واحد شنطه فيها مخدرات هو بيستغل الحقيبه الدبلوماسيه دي في تهريب اي حاجه علشان مش ها تتفتش بعد ما خلص تسليم وهو راجع في السكه كان في عربيه كونتيينر واقفه ومفتوحه السواق دخل فيها بسرعه

جاك : في ايه

سواق : اجرأت امن

جاك : طيب

بعد نصف ساعه باب الكونتينر اتفتح ونزلت العربيه في مكان في الصحراء

ماك : في ايه

انا : (نزلت من العربيه) ماك حبيبي واحشني جدا

ماك : علي فكر انا شخصيه دبلوماسية مينفعش تعمل معايا كده

انا : (بي استغراب) اعمل ايه هو انا عملت حاجه انتا عارف انتا فين

ماك : مش مهم اعرف المهم اني العربيه فيها نظام تحدد مواقع والمكان ده بره مخطط التحرك بتاعي يعني دقيقه واحده وهتلاقي نفسك بين جيش من قوات امريكيا تبع السفاره ها يخلصه عليك والي ها يفضل منك ها تخده الحكومه المصريه أشلاء

انا : الامريكان الملاعين انا دلوقتي عرفت ليه ديمن الروس بيقوله الكلمه دي علشان انتو فكرين نفسكم اذكيا بس الي متعرفهوش اني السواق بتاعك وقف جهاز الجي بي اس وحدد موقع تاني يعني انتا دلوقتي في بيتك في مصر والجاهز الي تحت الجلد عندك فا ده بقي المزه الي كنت سهران معاها امبارح هيا الي خلصت منه (حطت عليه لزقته وهو سكران اللزق دي فيه ساقط شبحي يعني حاجه تخليني انقل البينات من اي حاجه الكترون مش محتاج فلاشه بي مجرد المس خليت واحد عبقري في الحجات دي عرف الترميز بتاعه وشوش عليه يعني هو دلوقتي في البيت برضه) ايه رايك يا سامح

سامح : حلوه يا كبير

انا : انا من رأي نغيرها بدل الامريكان الملاعين يبقي المصرين الملاعين

ماك : (حس انه ها يموت) انا ها عمل معاك ثفقه

انا : ألي هيا

ماك : انا ها قولك مين الي عمل فيك ده انا كنت مجرد اداه في ايده والمقابل انتا عارفه

انا : طيب قول

ماك : احلف انتا مصري وعربي لما تحلف ها توفي بي وعدك

انا : (حلفت ليه) ها مين

ماك : رافي اوميل سمحان

انا : مين ده بقي

ماك : مدير امن السفاره الإسرائيلية في مصر كل شغلك في مصر كان مضر ليه واولهم سما والشبكه بتعتها لما بعتني ليك كان عايز يضمك ليه بس انتا فلت من الشبكه

انا : طيب سامح القبر جاهز

سامح : جاهز

ماك : قبر ايه انتا حلفت

انا : اهدي مشكله انك مش عارف قواعد لغة عربيه كويس انا حلفت اني ها نفز الي في دماغي وانتا خوفك صور ليك اني الحلفان ده لي مصلحتك فا اتكلمت وبعدين انا لزم اضمن تفوق المعلومه لو انتا مشيت يبقي رافي عرف ومش لزم يعرف

سامح : (ربط ايده بي كلبش ورجله كمان ورمه في حفره)

انا : اللاسف كان نفسي يكون كل ده من تخطيطك انتا كده انا هطر افكر في طريق اقتل بيها رافي ده وتكون اصيع من دي اصل انا بحب اخد حقي بي طريق دراميه شويه (مسكت الكريك وردمت عليه) سامح على المطعم

اتحركت على المطعم وصل منصور خلع المسك من على وشه

منصور : تمام يا علي المقابله حصلت بي طريقه سلسه

انا : يعني مفيش مشاكل

منصور : ايوه ده انا كنت خايف خوه

انا : ليه بني انتا احسن واحد في شغلك عمرك ما تعرفت

منصور : تصدق خوفي من اني اتكشف مكنش زي قعدت مراتك الاوله مع مراتك التانيه انا بعرف افككك كتر من الفين نوع قنابل بس النهارده انا كنت قاعد في قلب القنبله

انا : ههههههه للدرجه

منصور : اكتر بي كتير انا كنت خايف جدا بس نصيحه قبل ما امشي خلي بالك من امك

انا : (منصور علشان يتقمص شخصيه حد لزم يعرف ادق تفاصيل حياته زي مثلا لو بيشرب قهوه تعبير وشه بتكون ازي او بيمسك الفنجان ازي) ليه هي قالت حاجه

منصور : اهي دي المشكله من كلامك عن امك هي شخصيه صعبه وفي نظرها مراتك سندي زي بنتها واكتر كون انها تسكت ومتخدش حقها دي صعبه فا خالي بالك

انا : ومين قال اني مش خايف لا خايف اصل امي انا عرفها اكتر منك ومينفعش اخد بالي اصل امي لو ها تخزوقني مفيش اي احتياطات امن تمنعها ابدا

منصور : ماشي يا علي انتا عايز حاجه

انا : (اديته شيك) لو عزتك ها كلمك سلام

مشي منصور وانا رجعت البيت لي مني

مني : انتا اخرت ليه مش قولت ليك عايزه اتلكم معاك

انا : معلش يا قمر

مني : طيب ممكن اعرف منك حاجه بس نتكلم بي صراحه

انا : بصراحه يا ستي عايزه ايه

مني : انتا ماسك ايه على سندي مراتك

انا : (استغربت السأل) ليه

مني : اصل انا مش فاهم يعني هي تسكت قولت ماشي وحده رضيت بي الامر والواقع وترجع ليك قولت وحده خيفه على عيلها لحسن يبعده عنها وتوافق تقبلني وتقعد معايا قولت انتا مقنع لي ابعد الحدود وتعرف تعملها لكن توصل انها تقعد معايا وتديني نصايح علشان اكون زوجه مطيعه ليك لا انتا كده يا اما ساحر يا ماسك عليها حاجه يا اما انتا مجنون وهي مجنونه وكلكم مجانين في قلب بعض وانا دخلت سكه غلط

انا : (خدت كلامها بي هدوء اي حد تاني كان اتنرفز من كلمه ماسك عليها ايه دي) بصي يا مني انا عايز افهمك حاجه يمكن نصيحه هي نستها انا لما بحب اعمل حاجه بعملها ولما بحب اقول لي حد اعمل يعمل يا اما ها يكون في عقاب مش ها يعجبه وسندي عارفه انا مجنون لحد فين وعارفه اني لو زعلت ها زعلها وهي مش قد كده فهمتي

مني : (بصه ليا وخيفه) فهمه

انا : (ابتسمت ليها ومسك ايدها بوستها) كويس

طلعت انام وجت ورايا مني وبعد كام يوم عادي مفيش جديد خالص بحاول اجمع اكبر حصيله معلومات عن رافي بعيد عن الجماعه علشان الجماعه لما بيكون في مشكله مع حد يهودي او شغل لزم حد معين هو الي يدخل علشان هما مش يبثقه فيهم بعد اسبوع رحت البيت لي سندي الساعه وحده الضهر قعدت في الجنينه

سندي : صباح الخير

انا : صباح النور

سندي : جي ليه هو علي عايزك

انا : (رفعت حاجبي) هو مش بيتي وله ايه

سندي : لا بيتك بس في شروط

انا :ماشي يا ستي انا عارف بس انا مش جي لي علي انا جي ليكي انتي

سندي : خير في حاجه

انا : اصل عرفت انك عندك مقبله شغل النهارده في شركه ادويه

سندي : ايوه انتا بترقبني وله ايه

انا : ايوه

سندي : بجح بتعترف كمان

انا : ايوه انتي لسه على زمتي يعني يهمني امرك جدا انتي لسه مراتي

سندي : مش مبرر

انا : سيبك من المبررات قوليلي انتي ليه متخيله انهم ها يقبله انك تشتغلي معاهم ايه المؤهلات بتعتك

سندي : (بي ثقه طلعت الملف بتعها) اتفضل اتفرج على نجاح مراتك في الكام شهر الاخير

انا : (فتحت الملف كان فيه الشهاده بتعتها الانها الاوله على الدفعه بتعتنا غير بقي مخ سندي في الارقام مخ ذري جدا جنبه في عشر شهادات من عشر اماكن مختلفه بتدي كورسات في مجال المحاسبه واداره الاعمال وكلها شهدات كبيره من اماكن ومكاتب معتمده) حاجه مبهره الصراحه بقولك ايه كبري دماغك من شركه الادويه دي واشوف ليكي بنك اجنبي وله حاجه

سندي : لا هي الشركه دي

انا : بالتوفيق

قامت سندي تمشي وبعد خطوتين ندمت عليها لفت قومت ليها وبقي وشي في وشها وبستها هي ممنعتش بس بعد ما بعت عنها فتحت عنيها بطق شرر ضرتني قلم على وشي ومشيت

انا : (ابتسمت ولعت سيجاره) جري ايه يا حجه مش تدي صوت انك هنا

امي : انا مش فهمه حاجه

انا : مش لزم تفهمي سندي وانا علاقه مش مفهومه خالص

سبتها ومشيت بس وانا فرحان ايوه انا اخدت قلم من سندي اخر مره خدت واحد زيه اول مره فكرت ابوسها في حياتي بعد القلم ده طلبت ايدها لي الجواز عدل وكمان ربكت امي علشان لو بتفكر في حاجه نحيتي تشوف اني سندي بدأت تستسلم رحت البيت لي مني روحت بدري ولقيت معاها حد ايوه هو

مني : (بتضحك) ههههههه انتا دمك خفيف قوي ايه ده علي انتا رجعت بدري يعني حظك حلو بس بوظت المفجأه رافي صحبك جالي علشان مش عارف يوصل ليك

رافي : ابو علي وحشني جدا (خدني بالحضن) يا راجل بعد ما ترجع من فرنسا مش عارف اعدي السكرتيره بتعتك هههههه بقيت مهم يا علي طول عمري بقول عليك ذكي

انا : عيب احنا اصحاب لزم اكون ذكي

مني : بص بقي يا رافي انا بعرف اطبخ بس مش قد كده انتا النهارده تتغدي معانا اوكي

رافي : اوكي يا مدام مني

مشيت مني وراحت المطبخ

رافي : (قعد) واقف ليه اقعد البيت بيتك هههههه

انا : (قعدت) بلط زي عينتك

رافي : قولي صحيح انتا بعد ما اتجوزت مني خلط فلوسك بي فلوسها وله لسه

انا : شيء ميخصكش

رافي : نصيحه من صديق واعتبرها هديه تعارف انجز مني معاها خميره حلوه قوي

انا : انتا جي ليه

رافي : بص انا الصراحه لقيت اني اي تصرف معاك انتا غير كده مش كويس

انا : كان فين كل ده من الاول

رافي : دي غلطه مش مقصوده معلش اسلوب رخم شويه بس انتا ايه خدت حقك وضيعت عليا حجات كتير زي زين وحماده رشوان وماك الصراحه كانو اغبيه

انا : جي ليه

مني : (دخلت) الغدي جاهز

رافي : انا واقع من الجوع يله بينا

قومنا قعدنا على السفره

مني : قولي يا رافي انتا بتتكلم مصري كويس جدا

رافي : اصل انا من عشاق مصر واهلها الشعب المصري ده جميل جدا

انا : (بتكلم وانا مبتسم) اصل رافي ده عمل زي الطفيلة لزم لما يدخل حته يعرف كل اهلها وله ايه

رافي : (بي نفس البرود بتاع اليهود) انتا بتقول فيها احكيك يا مني انتي مش غريبه يديقك لو قولت ليكي مني كده اكيد مش ها يديقك انا لما بكون زهقان ممكن انزل بي مكروباص موقف رمسيس واقول عبود عتبه عبود واركب الناس واحمل

مني : هههههه انتا بتهزر

رافي : لا بجد

مني : قولي طيب انتا تعرف علي منين

رافي : علي مين قصدك الكونت دراكولا سلل الدم انتي عارف جوزك ده كان مدوخ الحكومه والانتربول في فرنسا كان يعمل كل مصيبه والتانيه ويرجع بيته عادي ملك انتي عارف كان ساكن فين

مني : فين

رافي : في شارع والشارع الي وره فيه بيت رايس وزراء فرنسا محدش فكر يدور عليه هناك نهائي مره عمل مصيبه مع ضابط ورجع عدي على رايس قسم البوليس الي هو ساكن جنبه واتغده مع بعض

مني : اممممم انتا كنت خطر بقي

رافي : ولسه خطر جوزك ده يا هانم مخابرات دول حطاه في قيمه اخطر عشر رجال اعمال حول العالم

انا : كل يا رافي يا حبيبي اكلتك بقت ضعيفه قوي

رافي : معلش اصلي عامل رجيم

قعدنا ناكل وانا بتعامل مع رافي كانه صديقي فعلا وعمل يحكي موافق محصلتش بيني وبينه بس بقول حصل وبضحك وادوس معاه في الكذبه لحد ما طلعنا الجنيه

رافي : ايه يا علي

انا : ايه يا رافي

رافي : انا قولت انتا مش ها تضيع فرصه نكون وحدنا وترفع عليا سكينه او تحاول تقتلني او حتي هددني اني لو ممشتش ها تقتلني

انا : لا كويس انك جيت بدل ما اقعد ادور عليك

رافي : انتا متقدرش تعمل حاجه معايا بص بعيد عن التهديد الانه مش ها يجيب معاك نتيجه وله معايا انا كمان نتكلم في المهم

انا : إلي هو

رافي : انا عايزك تشتغل معايا ومتقولش لا فكر الاول

انا : (بصيت بعيد شويه ورجعت بصيت ليه) قولي صحيح الجنيه المصر عامل كام شيكل (عمله فلسطين المحتله)

رافي : الشيكل عامل سبعه جنيه مصر

انا : والشيكل عامل كام دولار

رافي : الشيكل الواحد يتفك بي 15 دولار

انا : حلو يعني انا لو اديتك سبعه مليون جنيه تحولهم لي مليون شيكل وبعد كده احولهم لي دولارات يبقي 15 مليون دولار من سبعه مليون جنيه يا بلاش صفقه حلوه

رافي : (بص ليا شويه وقعد يحسبها) تصدق عندك حق دي صفقه مربحه جدا مش قولت ليك انا عايز واحد زيك

انا : لا انا مش بحب اشتغل مع طفيله زيك

رافي : انتا عمال تقول طفيله طفيلة وانا ساكت ليه يبني كده

انا : علشان انتا صهيوني مش يهودي لو انتا يهودي بس كنت اشتغل معاك لكن صهيوني لا انا مش بشتغل مع كيان فاكر نفسه هو بس الي موجود في كيانات كتير جدا انتا متعرفش عنها حاجه

رافي : مش مهم اعرف عنهم ايه المهم اني اعرف انهم موجدين بس بص يا علي انتا واد ذكي وقوي و

انا : (سبته عمل يعرص يمدح فيا علشان يرضي غروري ورحت جنب الكرسي بتاعه كده كان سنتي وفتحت سوسته البنطلون وطلعت بتاعي وترترت) ايه يا رافي بلاش تبص يا جدع عيب كده (خلصت وقفلت السوسته ورجعت مكاني تاني) عينك وحشه قوي يا رافي بتبص كده والحجات دي بتتنظر انا متجوز اتنين يعني محتاج صحه انا كنت بتقول انك عايزني اشتغل معاك قبل ما تبدا تعرص صح

رافي : (بي برود كان الكلام مأثرش فيه) ايوه

انا : طيب كل حاجه ليها ثمن عندك استعداد تدفع

رافي : طبعا

انا : انا عايز انام مع مراتك او بنتك لو عندم بنات يعني اصل انا جربت بنات كتير لكن يهوديه لا

رافي : بس كده مراتي وبنتي الاتنين كمان بكره تحب نحدد المعاد امته

انا : لا بلاش تحدد انا مش موافق

رافي : هو كلام عيال وله ايه

انا : لا مش دي المشكله انتا عارف انا وانتا دمغنا شبه بعض جدا لي ابعد الحدود بس الفرق بنا بسيط جدا زي المسافه بين الكرسي بتاعك وبتاعي كده انا عايز اوصل لي كل حاجه بس عندي استعداد ادفع الثمن بس انا لكن انتا عايز توصل لي كل حاجه بس حد غيرك يدفع زي مراتك وبنتك كده قدمته على طبق من دهب انتا وكل بلدك المبنيه على كذبه كبيره جدا عايزن السلام بس محدش يكون جنبكم مش تبعكم عايزن الارض بس محدش يكون معاكم عليها عايزن الذكاء والعقول بس محدش يكون عنده ذكاء وله عقول نيره زيكم انا معنديش استعداد اشتغل مع ناس زيك ابدا اطلع بره

رافي : ها تندم

انا : غيرك قلها وخد على دماغه

رافي : (قام) غيري قلها وانا الي كنت مديه القوه يعني انا مصدر قوته وانتا لعبت مع المصدر

انا : قصدك لعب في المصدر اطلع بره انتا مشرفتش

طلع رافي وانا ندمت سامح دخلت المكتب جبت حاجه مهمه وطلعت بره ركبت العربيات مع الرجاله خمس عربيات واحنا في السكه وقفنا عربيه رافي في الطريق كان ماشي لوحده دخلتها وركبت وره جنبه بعد ما سامح نزل السواق

انا : (السيكوباتي طلع) رافي وحشني جدا (خدته في خضني ومديت ادي خدت المسدس بتاعه) كل دي غيبه

رافي : (بي نفس الابتسامه) علي انتا اكتر بقولك ايه اعقل كده الطريق مليان عربيات حراسه

انا : (بصيت في الساعه) في الوقت ده بيتك في تل ابيب فلسطين المحتله انفجر وكمان كل عربيه حراسه على الطريق ده لي بيت مني ولعت غير الي عند البيت التاني برضه ولعه

رافي : برضه متقدرش انتا في عربيه تبع السفاره يعني دي ارض اسرائيليه القانون الدبلوماسي يمنعك اسف مره تانيه غيرها في غرها

انا : (طلعت من جيبي بسبور إسرائيلي فتحته) ديفيد شارل سمحون ده اسمي انا اخترت الاسم ده بالذات علشان ده الاسم الي علم به رافت الهجان على اليهود التاريخ بيعيد نفسه يعني انا دلوقتي مواطن اسرائيلي حقير قتل مواطن اسرئيلي احقر على اراضي اسرائيل حقيره الي هي في الاساس اراضي فلسطينينه شريفه انا حابب ارص ليك الرصه دي علشان لما تموت تفضل الحقيقه قدامك بعد موتك برضع دنيا واخره شالوم يا رافي (ضربته طلقتني من المسدس بتاعه وانا لبس جوانتي فيه بصمات واحد اسرائيلي وكمان وحده في دماغه ونزلت انا وسامح) سامح ابعت العربيه دي لي خبير التنظيف (الشايب) ماشي

سامح : ماشي

عدي اليوم وسندي اتقبلت في الوظيفه بس بدون اي تدخل ميني رجعت البيت قضيت اليوم مع مني وانا سعيد جدا تاني يوم خلصت شغلي وعرفت مني اني بايت في البيت التاني قعدين نتغده

امي : بس ايه سر الزياره دي

انا : وانا كمام عايز اعرف ايه سر كل ما اجي هنا افكركم انه بيتي برضه

امي : كويس انك فاكر برضه

خلصنا غدي وقعدت مع علي نلعب بلي ستيشن وكل اللعب بتعته الي كانت غريبه عليا بس اتعلمت بعد كده جيه معاد النوم طلعت الاوضه بتعتي ونمت على السرير وجت سندي ومعاها اميره

سندي : انتا بتعمل ايه هنا

انا : جي انام

سندي : احنا بنا اتفاق

انا : (رحت عليه وخدت منها اميره دخلتها السرير بتعها تنام ورحت لي سندي حولت ابوسها بس جريت ميني) انا عرفك تحبي تفرهدي الي جبوني

سندي : (جريت بعيد) جري ايه يا علي احنا اتفقنا

انا : ما خلاص بقي يا سندي مش عدت مدي خلاص بقي انتو وحشاني قوي (رحت عليها)

سندي : (جريت تاني) بقولك ايه لو قربت ميني ها عمل مصيبه

انا : (استغربت جدا) سندي انا عايزك

سندي : مش ها تلمسي بي مزاجي

انا : (بصيت في الارض وانا ها نفجر هاين عليا اولع فيها بس انا بحبها اللاسف هي نقطه ضعفي) خلاص يا سندي انا مش ها عمل حاجه انتي مش عايزها (روحت عليها وهي كانت على الطرف التاني مني السرير هي بعدت بس انا نمت على السرير وشديت الغطي) نامي يا سندي نامي انا مش ها لمسك حتي لو بي مزاجك

نمت انا حزين جدا ازي وصل بنا الحل لي كده سندي دي حب حياتي اللون بتعها وصوت تاني جويا بيقول انه عايز مني يعني علي عايز سندي والبعبع عايز مني والطفل عايز امه وامه في صف سندي وسندي قلبه على علي والدنيا ملغبطه خالص نمت وصحيت الفجر على صوت تلفون من سليم استغربت دريت

انا : حدي يتكلم في الساعه دي يا سليم

سليم : (بي نرفزه) عايزك تيجي حلاً

انا : سليم احنا الفجر لو الحرب قامت انا مش ها قوم دلوقتي ابدا

سليم : لو انتا مجتش بي مزاجك انا هبعت اجيبك بالعافيه اقفل والقيك قدامي فاهم

قفل السكه في وشي وانا قومت عمال اسب والعن في أهله لقيت سندي نيمه على الكانبه بتاعت الاوضه اتنرفزت اكتر شلتها ونيمتها على السرير مكنها الطبيعي وخدت دش ولبست ونزلت وانا نازل عديت على المكتب خدت منه حاجه ونزلت طلعت بره لقيت عربيه غريبه جدا نازل منها اتنين سود شكلهم افرقا

انا : سامح تعاله

سامح : انتا عملت ايه

انت : مين دول

سامح : دل بعتهم سليم يخدوك بس الناس دي لما تروح تجيب حد مش بيرجع

انا : امممممم طيب

سامح : انا جي معاك

انا : لا اقعد انتا عندك عيال عايز تربيهم

سامح : وانتا عندك ايه

انا : لا انا عيالي عندهم الي يربيهم وعندهم كتير خليك انتا

ركبت العربيه مع الرجاله دي بعد ما اتفتشت كويس وخده السلاح بتاعي ركبت معاهم ورحنا لي سليم دخلت لقيته حارق كميه سجاير عبيطه ومتوتر جدا

سليم : غبي انتا انسان غبي وانا كمان غبي علشان اختارتك تشتغل معايا

انا : (دخلت وقعدت وبتكلم بي قرف) بقولك ايه يا سليم يا تقول انتا جيبني ليه يا اما اروح

سليم : انتا قتل رافي عارف انتا عملت ايه انتا عملت اكبر ازمه دبلوماسيه في تاريخ الشرق الاوسط كله ازمه محصلتش من ايام حرب اكتوبر اليهود طلبين تسليمك من الدوله والدوله طلبت نرفع الحمايه من عليك عارف ده معنه ايه

انا : (بي قرف) ايه

سليم : معنه انك مش هنا انتا هناك يعني انتا دلوقتي المفروض في سجن في تل ابيب والقرار اتاخد خلاص

انا : (بصيت في الساعه) طيب

سليم (خرج عن شعوره كأن بركان انفجر) انتا عبيط وله شكلك كده انتا في حكم الميت

انا : (طلعت سيجاره وحطتها في بوقي وملعتهاش) انا في حكم الميت من يوم ما اتولدت دي مش حاجه جديده الجديد بقي والي مضيقني بجد انك صوتك عالي عليا انا (طلعت مسدس من جنبي وجهته لي سليم) انتا تقولي انا علي الصمدي لو مجتش هابعت اجيبك بالقوه انا

سليم : يعني انتا ها تقتلني الرجاله الي بره مش ها يسبوك

انا : انا كده كده ميت انتا ناسي انا في حكم الميت يا سليم انتا نسيت وله ايه

سليم : (بي خوف شديد اصل انا في نظره ابن اخته بس في نظري انا هو سليم رائسي مع اني عارف انه خالي بس يا روح ما بعدك روح) اعقل يا علي اعقل وسيب المسدس

انا : (وجهت المسدس نحيت السيجاره و دست على الزناد اصله ولاعه على شكل مسدس ههههههه حركه رخمه بس انا طلبه بي الوصف علشان محدش يشك انه ولاعه لا الي يشوفه مسدس) ههههههههه انتا صدقت

سليم : (بعد ما دمه نشف حاول يلم شويه من الكرامه بتعته) انتا ها تطلع من هنا على سينا ومن هناك ها يخدوك ومفيش حد يعرف انتا رايح فين وله انتا مين فاهم

انا : فاهم بس عندي حل احلي (طلعت هارد خارجي واديته لي سليم) حط ده في الجهاز عندك

سليم : فيه ايه ده

انا : افلام سكس ها نهزر اكيد شغل

سليم : (وصل الهرد بي لاب بتاعه) عايز بصمه صباع علشان يتفتح

انا : (حطيت صباعي في ديره على الهارد اتفتح) اتفضل

سليم : (بص ليا قبل الشاشه) صدقني يابني مفيش حاجه ها تمنع الي ها يحصل

انا : بص بس وانتا تعرف

سليم : (بص في البيانات الي قدمه وبدات عينه توسع حتي هو مش مصدق لي درجه انه لبس النظاره وفتح بقه) ايه ده

انا : عرفت بقي هما عايزن راسي ليه

سليم : (قفل الشاشه) انتا جبت الحاجه دي منين

انا : من جهاز رافي في يبته في تل ابيب صدقني يا سليم انا لو رحت هناك طلوعي من هناك اسهل من طلوعي من مستشفي سما (قومت رحت نحيه الباب وقفت) صدقني يا سليم لو حصل تهديد زي ده تاني انتا والي مشغلك مش ها تلحقه تكلمه كلامكم اديك عارف انا معايا ايه علي مين اكيد مش ها غلب في حاجه عنك انتا والي بتقبله وسط الصحره سلام يا سليم سلام

طلعت من عند سليم وهو بيخبط اخماس في اسداس اصل الي بيقبله في الصحراء ده بيت الريس بتاع الجماعه وده خطر جدا طلع يجري بسرعه وراح ليه

شخص : (بيتواب) عايز ايه يا سليم احنا الفجر

سليم : كرثه بي معني الكلمه

شخص : ايه علي مسلمش نفسه بي سهول

سليم : دي اكبر

شخص : الحرب النوويه بدات وانا نايم

سليم : اكبر

شخص : ايه مسي مضي لي الاهلي

سليم : اهلي ايه وحرب نوويه ايه انتا لسه نايم

شخص : (بي نفاز صبر) خش في الموضوع بدل ما اقتلك وادخل اكمل نوم وانا ضميري مستريح

………..

الكاتب : ايه لقاء رايس المافيا العبيط ده

شخص : ايه يا عم الاسلوب العبيط ده اتكلم عدل عايزني اقبله ازي يعني

الكاتب : يعني مثلا يدخل سليم يلقيك قاتل عشره ومرمين على الارض او مطلع قلب بني ادم وبتشوية او اقول احسن بقي جايب ناس وبتدرب عليها نشان

شخص : بس بس ايه العبط ده انا كده مش رايس مافيا انا كده خوط الصعيد

الكابت : طيب ابسط حاجه يعني ايه يلقيك نايم ازي تنام

شخص : ليه هو انا مش انسان ولزم انام يله كلم القصه بدل ما السعك على قفاك

الكاتب : لو راجل اضرب وانا اقول اسمك ايه لي زوز (دلع عزيز بدل ما اقولك عزيز القارء لا احنا بقلنا شويه مع بعض ولزم ادلعك شويه برضه اقولك يا زوز بدل عزيزي وانتا تقزلي كتكت بدل كاتب وكده يعني احنا بقين اصحاب خلاص) الي ها يموته يعرفه انتا مين

شخص : خلاص يا كتكت يا حبيبي قلبي كمل بقي عايز ادخل انام يله

كاتب : ماشي

…………..

سليم : علي الصمدي عارف اني احنا بنتقابل هنا

شخص : ههههههههه طيب

سليم : طيب ايه ازي يعرف احنا كده بنا خاين

شخص : لا وله خاين وله حاجه انا اساس محدش من الجماعه بيجي هنا غيرك انتا لو حد جيه هنا غيرك مش بيطلع انا مستغرب انه عرف بدري احنا لسه في السلسله التانيه

سليم : سلسله ايه

شخص : كبر دماغك انتا انا بخرف اسمع علي لزم يتسلم لي اليهود في اقرب وقت (بص في ساعته) يعني دلوقتي

سليم : مينفعش

شخص : سليم بلاش تقولي خايف هو ايوه ها يرجع ويطلع عنينا شويه بس عادي يعني احنا اتعودنا على صداعه

سليم : لا بص (فتح الاب بتاعه وحطه قدام الريس)

شخص : (بص في الاب بي تمعن شديد وابتسم) عملها ابن الصمدي ههههههههه يابن الكلب دماغ سم انقذ نفسه من الحبس في ثانيه الواد ده كل تحركاته مدروسه صح عجباني

سليم : كده نقدر نحط ايدنا على افريقيا بس شكل شرعي قدام التربيزه كلها ومحدش يقدر يتكلم

شخص : تؤ خلينا في الضلمه احسن اسمع ابعت نسخ من 1٪ لي دامين دارك ونفس النسبه من البينات دي لي الموساد خليهم يهدوا شويه انا قفلت تلفوني بي سببهم يله كده العمليه هيليوس مشيه اسرع من المتوقع والصدام قريب جدا

سليم : بس احنا جهازين الرجاله لا وله المعدات

شخص : والجحيم بيعمل ايه ده سبب وجوده

سليم : (بلع ريقه) الجحيم

شخص : ده وقته اتفضل بقي لحسن عايز انام

المشهد الريسي

رجعت البيت بس لي مني وقعدت مده على الوضع ده وبخطط لي انتقامي الاخير من الخاين الي بعني بعد اسبوع خدت علي بعد ما طلع من المدرسه يقضي يوم عندي مع مني وصلنا وسبت على تحت وانا طلعت اخد دش واغير جت مني

مني : ايه ده علي باشا الصمدي عندنا البيت نور

علي : ازيك يا طنط

مني : انا كويسه بس بلاش كلمه طنط دي ماشي

علي : ماشي يا طنط مني

مني : انتا غبي بقي وله ايه

علي : دي جينات يا طنط

مني : هههههههه رخم زي ابوك بقولك ايه تعاله معايا في جوه ايس كريم جيباه تحفه

علي : لا عايز قهوه

مني : هههههههه حتي دي زي ابوك بس انتا لسه صغير ناكل الايس كريم دلوقتي وبعدين لما تكبر اشرب القهوه

علي : ماشي يا طنط

نزلت انا وقضيت اليوم مع علي وبعد كده مشي وصلته البيت وعدي اسبوع تاني

في مشهد اخر

عمي عاصم دخل شقه في برج في القاهره فيه مراته التانيه اسمها رضوي بنت 30 سنه

عاصم : رضوي دودو انتي فين

رضوي : انا في الاوضه ياحبيبي

عاصم : (دخل اوضه النوم لقها لبسه قميص نوم) ايه الليلية عسل وله ايه

رضوي : لا يا اخويا الحرس يتصله بيك دلوقتي وتنزل تجري على الشغل

عاصم : لا متخفيش الحرس روحه اجازه وكمان العربيه في البيت انا جي بي تاكسي (طلع تلفونه قفله) ادي التلفون مقفول محدش ها يحشني عنك يا جميل

رضوي : طيب تعاله جنبي

عاصم : (نط على السرير وخد شفايفها في بوسه طويله)

رضوي : (بعد البوسه دي ايدها وره ضهرها طلعت صاعق كهربه وكهربته في رقبته) نام يا بغل

في مشهد اخر

الساعه اتنين باليل دخل ابتهال الشقه بتعتها لقتني قاعد في الضلمه

ابتهال : (اتخضت) علي

انا : (قاعد بارد) بيه علي بيه

ابتهال : (استجمعت قوتها الانها متوقعه الزياره دي جت قعدت جنبي) خير يا علي

انا :كل خير انا ليا حق عندك وجي اخده

ابتهال : (فكرت شويه) بص يا علي انتا كنت جدع معايا لي ابعد الحدود وانا كنت ندله معاك لي ابعد الحدود بس خلينا نتفق والي انتا عايزه خده

انا : ندله لي ابعد الحدود لا يا ابتها انتي عديتي النداله بي مراحل تخيلي كده لو انا واحد واحش كان زمانك دلوقتي نيمه على رصيف في الشارع وتصحي على صوت كلب بشمشم فيكي او بتكلي من الزباله او مثلا شغاله شحاته او في شقه دعاره وانا زبون ليكي مهمتك تستحملي حاجه انتي مش عايزها وله حباها علشان بس أرمليك شويه فلوس او خمسين جنيه تبس تمن ابتسامه في وشي لكن انا اديتك فرصه اي حد يتمناها زي اي دخلتك مطعم مكنتيش تحلمي تدخليه او تشتغلي فيه او شقه تقعدي فيها وانتي متحلميش تشتغلي فيها شغاله حتي

ابتهال : انسي يا علي انسي على فكره النسيان ده نعمه كبيره قوي خدها وانتا الكسبان على فكره انا عيط عليك كتير جدا ايوه اصل انا بني ادمه وبحس بس نسيت كل ده وعشت حياتي

انا : انتي عارف محمد صحبي الي كان قاعد في المكتب اليوم ده لما مشينا قالي ايه انتا مش خايف لحسن نسرقك وله تدخل حد يسرقك انتي عرفه رديت عليه قولت ليه دي وحده ست والي بيسطر ست **** بيسطرها معاه دنيا واخره تمن الستر الي قدمته ليكي دخلت المستشفي المجانين ولما جيت ليكي المطعم يا زباله حطيتي سم ليا في القهوه انا بقي ها حط ليكي السم بس في حياتك

طلعت بخاخ منوم رشيته عليه نامت ودخل الرجله خدوها هي ايوه بعتني وانا سمحت بس لما اعرف اني كان في سم في جسمي قبل ما اضرب بالنار وانا طالع من المطعم بتعها يبقي لا خدتها ورحنا على المقابر وفتحت قبر ونزلتها فيه بس خليت رسها لي بره علشان لما تفوق فاقت بعد شويه

انا : صباح الخير يا ابتهال

ابتهال : (ديخه) انا فين

انا : انتي في قبر

ابتهال : (تبكي بالدموع) لا ابوس ايدك بلاش ابوس رجلك

انا : لا مش ها سيبك وبس هخليكي تموتي بي حسره عرفه مين اداني مفاتح الشقه بتعتك اخوكي رمضان وخد ميني شيك بي مليون جنيه الصراحه طلعتي رخيصه قوي يا ابتهال

ابتهال : ابوس رجلك بلاش اموت انا كان نفسي اعيش مرتاحه انا ذنبي ايه ها لما شب في سنك سعتها يكون عنده كل حاجه البيت والعيله والفلوس والصحه وانا والي بحبه معيناش نكمل تمن السرير الي ها نتجوز عليه زنبنا ايه لما نعيش في فقر وجهل وانتا والي زيك عايش في عز والسلطه

انا : زنبك ايه صحيح ملكيش زنب وانا كمان لما ادخل مصحه مجانين كان زنبي ايه ولما ابني يتولد وانا مش معاه زنبي ايه ولما اطلع القي الكل قالب عليا انا زنبي ايه الزنب زنب الي قبلنا وانا وانتي دفعنا تمنه (شورت لي سامح يطلعها) اسمعي انا سبتك بس بعد ما كسرتك وعرفتك اني كل حاجه ليها تمن انتي بعتي وقبضتي التمن ولما حبيتي تعيشي عيشه مش بتعتك دفعتي التمن اخوكي باعك وانا بقي مسامح في حقي و هدفع الفتوره لوحدي علشان برضه مش زنبك امشي يا ابتهال امشي

طلعت تجري ابتهال من قدامي

سامح : بعد كده

انا : اطلع بينا على العين السخنه اليوم لسه مخلصش

في مشهد اخر

عمي عاصم صحي لقي نفسه قي اوضه شبكها مفتوح وقدامه بحر وانا قاعد

انا : صباح الخير يا عمي

عاصم : على انتا بتعمل ايه هنا

انا : اقولك انا بعمل ايه انا هنا باخد حقي

عاصم : حق ايه يا مجنون انتا

انا : مجنون طيب اقولك انتا الفتوره بتعتك بي كام وطلبت ايه انتا ساعدت سما زمان علشان اخش مستشفي المجانين كان كل دليل يلقيه حد انتا كنت بتدفنه وبعد ما طلعت ساعدت ماك ورافي اليهودي علشان تقفل تحقيق في محوله قتلي انتا عم وحش جدا

عاصم : (اتوتر جامد) يعني ايه ها تقتلني وله ايه اعقل يا علي انا عمك

انا : عمي ايه بقي ما خلاص بس انا مش ها قتلك انا ها حبسك

عاصم : (اطمن ودحك) ههههههه تحبسني ازي انا وزير الداخلية

انا : اسكت مش انتا اتشلت من منصبك الفجر اصل افجر وصلت مقاطع فيديو ليك مع رضوي علشان كده شلوك لبسوك الجلبيه ههههههههه انتقامي بقي علشان انتا عمي ها تتحبس في القريه دي دي قريه سياحيه انا اشترتها علشان تقعد فيها ومش ها تعرف تطلع هنا في رجله حراسه علشان متطلعش ابدا والقريه مفيهاش سكان غيرك انتا والحرس مش ها تطلع من هنا غير على قبرك يا عمي اه صحيح نسيت اقولك رضوي انا الي بعتها ليك علشان تتجوزها وتعرف تجيبك هنا يا عمي سلام

طلعت من الاوضه ونزلت تحت وهو عمال يزعق علشان يمشي وانا ركبت انا والرجاله ورجعنا البيت بتاعي عند سندي كنت مجمع العيله كلها الشباب والكبار والصغيرين كلهم دخلت

انا : متجمعين في الخير يا ولاد الصمدي

بهجت : خير يا علي مجمعنا ليه

انا : انا مجمعكم النهارده علشان في حاجه عايز اعرفها ليكم (حكيت عن عمي عاصم وكل الي عمله معايا ورد فعلي)

علاء : (بي غضب) انتا مجنون

انا :ايوه وبي ورق رسمي كمان

اشرف : (بي نفس رد الفعل) ازي تعمل كده

انا : زي الناس

اشرف : (مسكني من القميص وطلع مسدس وحطه على دماغي) انطق ابويا فين بدل ما اقتلك

انا : (في الوقت ده دخل سامح و15 واحد من الرجله انا كنت فاتح الاسبيكر ومسمعه كل واحد رافع سلاحه على اشرف) نزل سلاحك يا سامح انتا والرجاله واتفضله انتو

سامح : (انا مفهمه يعمل ايه ودي نمره علشان اوريه انا اقدر اعمل ايه) بس

انا : مفيش بس اتفضله انتو

طلعت الرجاله

انا : نزل سلاحك يا اشرف

اشرف : انتا بتهددني بي رجلتك اسمع انا همشي وارجع بي قوه اهد البيت على دماغك

انا : يبقي اعتبر نفسك انتا والقوه و وكيل النيابه الي ها يمضي امر القبض عليا جثث

علاء : (بي هدوء) يابني ده عمك برضه

انا : عمي بعني مره بي اتنين مليون جنيه وتاني مره بي ثلاثه مليون دولار تصدقه الفرق في البيعه الاوله والتانيه كبير

ساره : (بتعيط جامد) بقي كده يا علي تحبس عمك تحبس ابويا

انا : ايه يا جدعان انتو ليه فكرين اني حبسه في بدروم البيت لا ابوكي قاعد في قريه سياحيه وفي فيلا على البحر عدل جنبه خدم وحشم وده كله قصاد انه حبسني في مستشفي المجانين طلعني مجنون عشر سنين كملين وكان السبب في اني قعدت مشلول كام شهر لو حسبنها ها يطلع على ابوكي حساب كبير قوي

ساره : طيب انا عايزه اشوفه

انا : براحتك عنوان القريه ميتوهش أسألي جوزك عليه

محمد : وانتا كنت شريها علشان كده

انا : ايوه ده السبب عايزه تروحي روحي وخدي معاكي اشرف واختك الكبيره لما ترجع من بره مصر وكمان امك روحه اقعده بس هو لو فكر يطلع بره ها يضرب بالنار من الحرس (قومت لبست الجاكت علشان امشي) نورته بيتي يا عيله الصمدي

طلعت بره كانت سندي نزله على السلم رايحه الشغل

سندي : صباح الخير يا علي

مردتش عليها ومشيت رحت لي مني

المشهد العام

علي خد حقه من كل واحد باعه بس برضه طلع وليه كتير عند ناس اكتر رضي بالحسبه دي وعدي عادي المهم اني غليله مشفي في السلسله دي شفنا ازي بدات وانتهت ومعاها حجات كتير زي طيبه قلبه وكمان حبه لي سندي الحب الجميل الي عاش معاه ازي كان طاهر ازي كان فيه صراع بينه وبين نفسه الصراع الي كان ها يقضي عليه وازي خد حقه من الي ليه عنده حق دي النهايه بس لي السلسله دي اتمني في السلسله الجيه تكون كويسه وتنال اعجاب القارء زي ما اتعودت خيط صغير لي الي جي (اوعي تنسي مشاكل الماضي علشان ها يجي يوم و تلقي طرقها ليك الماضي لزم تكون مخلص الفتوره بتعتي اول بي اول )

الفنجان - السلسلة الثانية (القيام)

    {{#invoke:ChapterList|list}}

سلاسل رواية الفنجان