الفنجان - السلسلة الثانية (القيام): الفصل السادس
الاختيار الصعب هو ديمن الناس بهرب منه وفي الاخر يتفرض عليهم بس لو اخترته انتا واعتنقته مش ها يكون صعب لا صعوبه الاختيار في فرضه مش في الاختيار نفسه احنا بنهرب ونقاوم بس كده كده ها يحصل فا بلاش فرهده من الاول واعمل الصعب ها تلاقيه سهل علشان مفيش حاجه بتحصل لينا بره قدراتنا بالعكس الاختيارات دي تقوي اكتر ما تضعف
بدايه الفصل
اطمنت على علي ونزلت تحت كانت الرجاله جهزه وسليم بعت رجاله تاني عباره عن فرق اسمه فرق مسح ده يدخل محدش يطلع حي
سامح :احنا جاهزين
انا : محمد اركب معايا سامح فهم الرجاله مش عايز طلقه واحده
سامح : ازي ده فريق مسح يعني شغلته يضرب نار
انا : سبته الحراسه بس
سامح : (بي عدم اقتناع) ماشي
ركبت انا ومحمد في عربيه واحده واتحركنا على فيلا في حته بعيده الصراحه فريق المسح ده اسم علي موسما دخله خلصه من الحراسة كتفوهم كلهم ودخلت الفيلا كانت حفله عاديه واقف وسط الناس وضربت كام طلقه في الهوي
سامح : (بص لقي واحد ماسك مسدس ضربه طلقتين) تمام
انا : ليه كده اهو واحد مات سامح لم كل الناس هنا قدامي
جبهم كلهم قدامي وانا قعدت على كرسي في هدوء ولعت سيجاره
انا : بقي انتو عايزن تقتلوني انا هههههه انا مت كتير قوي انا الي خصلت من سما ابراهيم وفتحي الغول انا خلصت من الكل ومحدش قدر يلمس شعره ميني انا علي الصمدي وجي اخد حقي
قامت واحده من وسط الناس الصراحه ست جريئة جدا اسمها مني الديب بنت عمران الديب ده الي قالو عليه مجوع مصر شغله في الأغذية وكانت علاقته بي الحكومه في 2005 كبيره جدا
مني : انتا متعرفش تعمل حاجه احنا الغرفه عارف يعني ايه الغرفة لو متنا البلد كلها ها تقلب عليك
انا : (ابتسم لي الجريء بتعتها عجبتني) انا من يوم وجودي وانا بعمل قلق في البلد كلها وده مش عيب (طلعت مسدس وعمرته وكل الرجاله شدت الأجزاء)
الكل متوتر وبيزعق وخيفين
انا : (حولت تعبير وشي خالص) تصدقي عندك حق ممكن صح انا اقتنعت علشان كده عايز اعرف فين رايس الغرفه فين هو فين ايه الراجل الي عزمكم في بيته فين
اتقدم واحد اسمه سامي الصياد
انا : قرب يا حبيبي اسمك ايه
سامي : (اتكلم وهو متوتر والكلام مش واضح) سامي
انا : لا يا سمسم على صوتك خالي الناس تسمعك
سامي : (هدي شويه) سامي الصياد
انا : شاطر اسمع يا سامي يا حبيبي بكره تعمل اجتماع لي الغرفه تتنازل عن ادارتها ليا انا بعد قرعه طبعا
سامي : حاضر حاضر
انا : (طبطبت عليه) شاطر (شورت لي واحد جبلي قزازه شنبين من بتاعت سليم علشان اوريهم اني تبع الجماعه دي فتحتها وحطيت في كبيات لي الكل وخليت واحد يوزعها) شاطر يا سامي لزم يكون في ددمم جديد في الغرفه لزم يكون في فرصه لي الشباب زي مني الديب كده شابه شطره (كنت باصص على بززها)
مني : (بي ثقه الوحيده مخفتش ميني) علشان كده منزلتش عينك من على شطرتي
انا : (ابتسمت بي اعجاب وتحدي) في صحه الدم الجديد
لميت الرجاله ومشيت في العربيه مع محمد
محمد : كان لزمته ايه ده كله
انا : دي نمره ولزم تتعمل
محمد : مش فاهم
انا : مش لزم تفهم كل حاجه يا محمد
محمد : ماشي يا صحبي
وصلت البيت وطلعت الاوضه بتعتي علشان انام
في مشهد اخر
سليم راح لي رايس الجماعه شخص غير معروف في مكان غير معروف
شخص : خير يا سليم
سليم : علي
شخص : ماله
سليم :انا مش فهمه ازي طلب الرجاله علشان يخلص من الغرفه يسبهم عايشين
شخص : ( ابتسم لي سليم) ويقتلهم ليه لما ممكن يلعب بيهم
سليم : ازي علي انا وانتا عارفين اني وجوده مع القوه والسلطه ها يهد الدنيا علشان يبنيها على مزاجه ليه معملش كده
شخص : علشان ذكي هو عارف لما يموت اعضاء الغرفه وشويه رجال اعمال على سياسه في وقت واحد ده ها خلي الحكومه تقلب عليه مره واحده لكن لما الاسد يكون نايم وتسرق اكله وحده واحده مش ها يحس لكن لو صحي الأسد لقي اكله كله اختفي ها يقوم يقتل الغابه كلها علشان يلاقي اكله فهم
سليم : (تلفونه الخاص رن وكنسل)
شخص : مين
سليم : كل الرجاله بتعتنا عملين يرنه عليا اصل على ساب دليل وره يربطه بينا
شخص : (استغرب) دليل ايه
سليم : قزازه شنبين
شخص : (دحك جامد) ههههههههههه عايز يختبرنا ابن الصمدي هههههههه يابن الكللابب دماغه سم ههههههه
سليم: انا مش فاهم
شخص : افهمك هو ساب الدليل ده وره علشان يقول ليهم انه تبعنا كده امر موتهم او الاقصاء ليهم جي من عندنا علشان محدش يجري وره
سليم :طيب هو بيعمل كده ليه هو ميعرفش احنا لو بعدنا عنه ها يفرموه
شخص : لا هو عارف اني لو بعدنا عنه ها يقدر يقف قصدهم علي واد ذكي هو معانا اه بس في ناس تاني معاه انتا متعرفش كان عامل ايه في فرنسا الانتربول والمباحث هناك كلها كانت بدور عليه عارف كان ساكن فين
سليم : فين
شخص : في بيت جنب بيت رايس الوزراء وبعده بي شارعين كان مبناه الانتربول وبعده بي شارع وزاره الدخليه كان لما الحكومه تشد عليه ويعمله ليه فخ يطلع منه ويجري على مبني المحافظه هناك يقابل واحد جاره كان يستخبي في القسم فهمت ابن الصمدي بيفكر ازي هو قال ليهم انه تبعنا كلهم دلوقتي تلفونات الجماعه كلها بترن عايزن يعرفه ايه الي بيحصل فهمت تمويه
سليم : (بي غباء) يابن الكلب
شخص : هههههه خلاص بقي طمني مشروع هيليوس ماشي ازي
سليم : كويس جدا
مشي سليم من عند الراجل ده وراح المكان بتاعه لقي مني الديب هناك
سليم : خير يا مني هانم
مني : ايه الي حصل ده يا سليم
سليم : انتي مش عايشه يبقي خلاص
مني : انتو ازي سيبين الطور الهايج ده كده
سليم : علي محدش يقدر يقف قدامه
مني : ليه يعني اغلي من الي راحه وله اقوي منهم
سليم: لا بس علي اذكي من الي راحه علشان كده بيعرف يلعب صح
مني : طيب والعمل ايه دلوقتي محدش ها يقفله يعني لو خيفين منه خلاص ادخل انا
سليم : (بص لي مني شويه ولع سيجاره) بقولك ايه ابعدي عن سكه علي الصمدي علي معندوش حاجه يخاف عليها وله منها بلاش سكته علشان كحلي وانتي مهمه لينا ايوه بس مش زيه وهو محدش يقدر يقف قدامه ده القطر الي يدوس اي حد يقف قدامه ده البعبع الي بيخوفه به العيال الصغيره
مني : واحنا مش عيال يا سليم
سليم : بالنسبه لي علي عيال ولسه في اللفة انتي مشوفتيش الي عمله مع الغول وله سما وهو بي طوله لوحده جبها الارض هي وإلي معاها علي هو الوحيد الي قدر يمسك ملف الحديد في عز ما كان الغول بيقول يا ارض انهدي ما عليكي قدي بلاش تكسبي عدوته اكسبي صداقته بس
مني : ده عايز ياخد رائسه الغرفه التجاريه
سليم : ازي يعني وسامي الصياد
مني : سامي مين ده مع اول طلقه خلع انتا عارف سامي جبان
سليم : طيب انا ها تصرف بس يفتح تلفوناته بس
المشهد الريسي
صحيت من النوم وسندي جنبي
سندي : صباح الخير يا حبيبي
انا : صباح الجمال يا قمر يله نقوم
سندي : لا شويه
انا : يله بس بلاش دلع بقي
سندي : (بي تعبير طفوليه) لا انا حامل وتعبانه
انا : طيب ها تفضلي نايمه كده كتير قومي
سندي : قولي صحيح انتا نفسك في ولد وله بنت
انا : قال يعني لو قولت نفسي في ايه وطلع غير ها تغيريه
سندي : ههههههه لا بس عايزه اعرف
انا : مش مهم يا سندي بنت ولد انشله سبعه الكومي اي حاجه منك حلوه يا قمر يله بقي
قومت انا وسندي ونزلنا تحت كانت امي صاحيه
امي : صباح النور والسرور يا قمر
انا : (بي اسلوب جاف) صباح الخير (سبتهم ورحت المطبخ)
امي : ماله ده
سندي : مش عارفه كان كويس الصبح
امي : طيب رد عليا كده ليه الحيوان ده
سندي : برضه مش فاهمه كان كويس وعادي
طلعت من المطبخ في ايد قهوه ورحت الجنينه مسك الكمان بتاعي امي جيه تتكلم معايا بدات عزف نوته لي فرانك سنتراه من مسرحه شكسبير اسمها الخائنه امي اول ما سمعتها وشها قالب وسبتي خلصت عزف وجالي تلفون من واحد قالي على معاد اجتماع في الغرفه تبع سامي الصياد طلعت لبست ورحت متأخر نصف ساعه رخامه الكل قاعد مستاني خايفين يبدائه جالي واحد قالي تشرب ايه طلبت قهوه
سامي : انا النهارده طلب اجمعكم علشان نرحب بي راجل الاعمال المحترم علي بيه الصمدي وفي موضوع تاني انا قررت اتنازل عن راسه الغرفه (بدأه يعمله قرعه وكلها فيها اسمي) الف مبروك يا علي بيه
انا : (لسه ها تكلم لقيت الي بينزل القهوه ليا هو سليم نفسه ابتسمت ليه وبقول في سري يابن الكلب) الصراحه ده شيء يشرفني بس انا مش قابل المنصب ده انا عندي مشاغل كتير جدا ومش ها كون فاضي علشان كده انا بتنازل عنها لي مني هانم الديب شغلها في الأغذية تحفه الفتره الاخيره قدرت تعمل شغل كبير
مني : (بي اندهاش) بس
انا : انا كلامي خلص سلام
طلعت وسبتهم رحت الشركه وهناك لقيت داليا بقولي في ناس بره عايزه تقبلني بدون معاد كان محمود ومصطفي
انا : يا مرحب يا مرحب بي الحج مصطفي ومحمود نورته القاهره
مصطفي : (خدني بالحضن) واحشني يا علي
انا : وانتا اكتر يا اخويا (خدت محمود بالحضن) ابو منتصر وحشني يا رجاله
محمود : وانتا اكتر
انا : فين الشباب وفين جيهان وحياه
مصطفي : في البلد احنا كنا جين في شغل
انا : شغل ايه ده
مصطفي : الصراحه المصنع فيه مشاكل تقانيه كتير قبلنا مهندس عمل لينا البحر طحينه بس ومعملش حاجه
انا : طيب لما انتو عايزن مهندس تقاني مش تكلموني
محمود : احنا قلنا نتصرف انتا اكيد مش فاضي
انا : (رفعت سماعه التلفون الدخلي) داليا ابعتيلي مدام امل من فضلك (قفلت) بصو انتو تتغده معايا النهارده وبكره تبعته جيبه الباقي نقضي اسبوع مع بعض
محمود : مش ها ينفع يا علي الشغل واقف قوي والدنيا كلها واقفه
انا : (الباب خبط) ادخل (دخلت امل) مدام امل
امل : طلبتني يا علي (انا معودهم مفيش ألقاب)
انا : ايوه بصي محمود ومصطفي اخواتي الكبار عندهم مصنع في الصعيد وفيه مشاكل تقانيه عايزك تحليها
امل : طيب معاهم مواصفات الاجهزه
مصطفي : طبعا (ادها ملف)
امل : (مسكت الملف وقلبت فيه شويه واستغربت) ازي المصنع كان شغال بي المكن طول العمر ده
محمود : هو شغال كده من سبع سنين المكن ده خدناه من مصنع كان بي يصفي
انا : طيب يا امل الحل ايه
امل : (خدت ورقه وقلم) ده عنوان شركه كبيره ها تبعته الورق ليها وهما يشوفه مواصفات المكن الي ها تحتاجه وها يوفره ليكم
انا : (بصيت في الورقه) شكرا يا مدام امل اتفضلي انتي
امل : العفو يا علي احنا في الخدمه
طلعت امل وانا مسكت تلفوني واتصلت على سامي الصياد هو صاحب الشركه الصياد الي كتبته امل في الورقه ورد مع اول رانه
سامي : علي بيه خير يا فندم
انا : خير يا سامي انا ها بعت ليك ناس الشركه هما اخواتي عايزن مكن مستورد
سامي : يشرفه طبعا يا فندم بس سأل بس هما اخوات حضرتك وله زي اخوات حضرتك
انا : لا اخواتي اخواتي يجو بكره
سامي : ليه بكره يا فندم انا ها تحرك على الشركه دلوقتي تحب اجي لي حضرتك
انا : لا هما جين ليك دلوقتي
سامي : يشرفه طبعا يشرفه
انا : ماشي يا سامي سلام
قفلت معاه
انا : ها يا رجاله تروحه دلوقتي وله بكره زي ما تحبه
محمود : لا بكره ايه احنا عايزن المكن ده امبارح
انا : طيب ده العنوان روحه هناك والدنيا خلصانه
مصطفي : ماشي بس مش ها نعرف نرجع عندك لي الغداء
انا : مصطفي محمود الموضوع مفهوش نقاش
بعد شويه نقار وافقه ومشيه بعد شويه
انا : خير يا داليا
داليا : (بصه في كارت) في مدام مني الديب عايزه تقابل حضرتك
انا : (بصيت في الكارت وبعدها في الساعه) عندنا مواعيد تاني النهارده
داليا : لا يا علي
انا : طيب دخليها بس بعد نصف ساعه ماشي
داليا : طيب
طلعت داليا وبعد نصف ساعه دخلت مني وهي وشها احمر من الغضب عمر حد ركنها عشر دقايق من نصف ساعه
انا : اهلا يا مني هانم خير
مني : (بي غضب) بقي انتا تركني بره نصف ساعه
انا : (بي برود) انتي جيه من غير معاد
مني : يعني انا غلطانه
انا : ايوه خير
مني : انا جيه اعرف انتا عملت كده ليه سبتها ليا ليه
انا : (قومت من الكرسي ورحت على الكانبه قدمها ترابيزه صغيره عليها علبه مقفوله فيها عدت قهوه) اتفضلي يا مني هانم
مني : (جت قعدت جنبي) بلاش هانم
انا : ماشي (عملت فنجانين) اتفضلي
مني : (طلعت سيجاره وفضلت مسكها على اساس اني اولع ليها)
انا : (طلعت علبت السجاير ولعت واحده وادتها الولاعة)
مني : (بصت ليا وهي رفعه حجبها ولعت السيجاره) شكرا اتفضل
انا : لا خليها
مني : ليه انا معايا ولاعه
انا : انا عارف دي هديه ميني زي المنصب بتاعك هديه برضه
مني : هديه ليه
انا : علشان عحبتيني (رفعت حجبها بي استغراب) عجبتني الجرأه بتعتك وقفتي قدامي في الوقت انا كنت فيه قوي والكل تحت رجلي ضعيف انا بحب الستات القويه
مني : (ابتسمت علشان رضيت الغرور بتعها) طيب لما عحبتك قواتي تسبني مستانيه بره مخفتش امشي
انا : ايوه انا شيفك قويه بس تحت القوه في ست رقيقه وضعيفه بس جميله
مني : (بصت ليا شويه وهي مش فهماني خالص) طيب انا جيه اعزمك عندي على العشاء
انا : بي منسبه ايه
مني : تعارف
انا : (بصيت قدامي) طيب
مني : ها ستانك النهارده في العوان
انا : انا عارف العنوان
مني: (بصت ليا بي اعجاب) ماشي يا علي بيه سلام
انا : سلام
في مشهد اخر
مصطفي ومحمود وصله الشركه لي اسامه اول ما دخله كان في حارس امن مستانيهم وصلهم لي المكتب بتاعه وكان عمله في دور كامل وبره السكرتيره وناس كتير قعده والطرق كله جردات مسكه سلاح
سكرتيره: ايوه يا فندم في معاد
محمود : لا بس اسامه بيه منتظرنا
سكرتيره : طيب ممكن الكرت الخاص
مصطفي : (طلع الكرت بتاعه وادهلها) اتفضلي
سكرتيره : (خدت الكرت ودخلت المكتب لي اسامه وطلعت وهو ورها)
اسامه : يا اهلا يا اهلا بي ناس الصعيد الجدعان انا اسامه الصياد
مصطفي : اهلا يا اسامه بيه انا مصطفي الصمدي وده اخويا محمود الصمدي
اسامه : اهلا يا اهلا اتفضله في المكتب جوه بلاش اي مكلمات او مواعيد اوكي
سكرتيره : اوكي
دخله جوه وقام واحد من الي قعدين
شخص : لو سمحتي هما مين دول
سكرتيره : مش عارفه يا فندم بس الكرت بتاعه اهو
شخص : (مسك الكارت وبص فيه وقري الاسم) مين مصطفي الصمدي ده انا عمري سمعت عن راجل اعمال بي الاسم ده
سكرتيره : مش عارفه بس لما قولت لي اسامه بيه قال دول اكدي اخوات علي الصمدي وقام بسرعه
شخص : اه تمام اخوات علي الصمدي طبعا لو مش ها يقوم ليهم يقوم لي مين
سكرتيره : حضرتك بتقول حاجه
شخص : لالا مفيش
رجع تاني مكانه وقعد بعد ما محمود دخل مع اسامه
اسامه : يا اهلا ممكن سال معلش
مصطفى : اتفضل
اسامه : هو حضرتكم تقربه لي عاصم الصمدي وزير الدخليه
مصطفي : ايوه عمنا
اسامه : تمام في الاول ننزل نتغده مع بعض ولو بتحبه الخصوصيه انا اعرف مطعم هايل ها نروح نقعد لوحدنا
محمود : لا يا اسامه بيه اعفينا احنا مش ها ينفع
اسامه : ليه بس احنا لزم نعمل الواجب
مصطفي : مره تانيه لسه علي منتظرنا على الغده معاه اكيد ها يزعل او مرحناش
اسامه : لالا كله إله زعل علي بيه ده زعله وحش قوي وانا مش قده
قعده اتكلمه في الشغل وخلص معاهم اسامه بي اقل الاسعار وطلعه من عنده على القصر عندي كانت اول مره يدخلوه
محمود : ايه يا عم مافيا وكده وله اعضاء
انا : لا انتا تعرف عن اخوك كده
محمود : الصراحه لا
قعدنا اتغدينا كلنا وبعد كده محمود ومصطفي سفره كانو عايزن امي تمشي معاهم بس امي قالت تقعد رحت الجنينه اشرب قهوه ولعت سيجاره وصلتني رساله من سامح (تم) خلصت فنجاني وقومت قعدت مع سندي نهزر وادلع فيها شويه وعلي غيران ميني وبعد كده قومت غيرت هدومي لبست كجول ونزلت
سندي : انتا رايح فين
انا : معزوم على العشاء بره
سندي: بس ايه الشياكه دي كلها
انا : طول عمري يا عمري
سبتهم حتي مكلمتش امي وهو قعده وهي مستغربه من اسلوبي معاها طلعت بره
سامح : حضرتك ها تطلع
انا : ايوه
سامح : (طلع اللاسلكي) اجهز ها نتحرك
انا : لا من غير حراسه
سامح : ازي يا فندم
انا : هو انا متحدد اقامتي وله حاجه
سامح : العفو يا فندم مين قال كده
انا : انتا اهو اسمع انتو ممكن تيجو معايا سعتها ها زوغ منكم وانتا عارف اني اقدر ازوغ منكم في ثانيه يبقي ليه الفرهده والتعب من الاول خيلكم وانا طالع لوحدي
سامح : ماشي يا باشا
انا : بلاش باشه دي تاني انتا زي اخويا عيب
ركبت العربيه رحت البيت عند مني الديب اول ما وصلت كانت في استقبالي
مني : اهلا يا علي بيه منورني
انا : بلاش بيه دي يا مني
مني :طيب يا سيدي انا النهارده عزمك ومعاك ناس تانيه عايزه تتعرف عليك جدا
انا :مين الناس دي
مني : خش واعرف
دخلت مع مني وكان في ثلاث اشخاص قعدين شكلهم مش مصري
مني : احب اعرف مستر جاك مندوب السفاره الامريكيا في مصر ومعاه الحارس الشخصي والمساعد بتاعه مستر جاك اعرف علي الصمدي
جاك : (بيتكلم عربي احسن ميني شخصين) اهلا يا علي بيه
انا : اهلا يا جالك بلاش مستر وبيه دي انا مش بحب التكليف
جاك : (بص لي مني) كان عندك حق هو شخص ودود
انا : على حسب
جاك : (بص ليا بي استغراب) اوكي يا علي
مني : اتفضله وقفين ليه (قعدنا) انا لما عرفت اني مستر جاك طالب شريك ليه قولت مفيش احسن من علي علشان كده كلمته بسرعه يجي النهارده يقبلك
انا : طيب كلام جميل ايه نوع الشراكة دي
جاك : مصنع اسمده في مصر هنا
انا : (هزيت راسي) طيب واسمه ايه او اسم الشركه الي انتا بتمثلها ايه
جاك : انا بمثل الحكومه والمصنع اسمه ام ار دي
انا : (بصيت ليه ولعت سيجاره) طيب النسب وضعها ايه
جاك : انتا ها تمتلك نسبه 40٪ مقابل 500 مليون
انا : يعني انا ها دفع نص مليار في نسبه زي دي
جاك : لو الموضوع مش على مزاجك ممكن ناخد من مصانك 10٪ وانتا تاخد من المصنع نفس النسبه
انا : (بصيت ليه شويه) طيب انا ها شوف القصه دي وارد عليك
جاك : اتمني ترد عليا بسرعه واتمني يكون الرد بي الموافقه سلام
مشي جاك والي معاه رجعت مني
مني : ايه رايك
انا : في
مني : في كلام جاك انتا جبت ليا هديه وانا برد ليك الهديه ايه رايك
انا : ده كلام اهبل انتي عارف انا مينفعش اسيب شغلي لي حد
مني : هما بس النسبه دي وممكن يا سيدي تطلعها في المصنع الجديد بتاعك الي في بني سويف
انا : اه قولي كده
مني : اقول ايه
انا : قولي اني في منافس جديد طالع ليا وحابب انه يعلم عليا بعد ما امضي معاهم يطلعه النسبه دي المصنع ده وبعدها يخده الشريك الاجنبي علشان محدش ها يتكلم مع الامريكان والبس انا مصنع الاسمده بتاع حماد رشوان الي عليه قضيا فساد زراعي تخليه ياخد اعدام صح
مني : (بصه ليا وهي مستغربه) ازي انا مش فهمه
انا : بصي يا ستي انا محتكر السوق ومفيش منافس ليا من فتره صح الفتره دي انا قدرت اخلي الحديد التصنيع المصري اكتر طلب على مستوي العالم هما شيفين انها ترته حلوه عايزن يقسموني فيها بس ازي وعلي ممكن يهرش الحوار ونابه ازرق ممكن يقلب على الكل فكره انهم يعمله حوار المصنع ده علشان البسه
مني : (بي تشوق) ازي تلبسه ازي
انا : انا اقولك حماده رشوان كان يصحه من النوم ياخد تعليمات من السفير الامريكي يعني الراجل بتعهم علشان يخلصه من الزن بتاعه حوله يقتلوه في السجن بس هو عرف يفلت منها بعد ما اشتري النسبه دي بي تاريخ قديم يطلع قدام القضاء شريك ليه يشيل معاه الليلة ويتقسم الحكم علينا احنا الاتنين وهو ياخد حكم مخفف ولو خدنا احنا الاتنين اعدام يبقي خلصه منا احنا الاتنين ويجي الراجل الي ها ياكل التورته ياخد المصنع علشان ده الوحيد الي بي اسمي فهمتي
مني : (فتحه بقها من الاندهاش) هو انتا عرفت كل ده من المقابله دي بس
انا : لا طبعا انا مراقب حركه السوق كويس
مني : صدق الي سماك البعبع
انا : بعبع هههههه ايه الاسم ده
مني : ده اسم الناس مطلعه عليك علشان بتخوف
قمنا اتعشيت انا ومني و على الاكل كلمها جاك وقلت ليه اني رافض العرض عرض عليها تدخل هيا بس برضه رفضت بعد الاكل قعدنا شويه
انا : قوليلي يا مني انتي متجوزه
مني : (قامت جابت قزازه نبيت ورجعت) كنت متجوزه
انا : اطلقتي وله مات
مني : لا اتطلقنا كان حرامي بيسرقني
انا : يسرقك ليه
مني : اهو بقي طمع هو كان موظف عندي في الشركه وانا لما بابا مات مسكتها وانا صغيره اتعرفت عليه واتجوزنا بعدها عرفت انه كان حرامي سرقني اطلقت منه
انا : خلفتي بقي
مني : ايوه بنت بس عايشه مع ابوها
اتعرفت جدا على مني مش عارف انا اتشديت ليها ليه بس مش عارف وهي كمان كانت قعده جنبي بعد ما خلعت الجزمه الكعب قعدنا اتكلمنا كتير جدا مش فاهم بصيت في عنيها لقيت بنت بي ضفائر بس لزم الضائر دي تكون في ايدها علشان الدنيا غابه
مني : قولي صحيح ايه الورد الي انتا بعته ده
انا : ايه عجبك
مني : ايوه انا بحب اللون الابيض اساس
انا :طيب
مني : (بصه في عني) انتا عينك لونها بوني
انا : ايوه
مني : لونها جميل
انا : انتي عينك خضره لون السلام انا بحب اللون ده جدا
قعدنا نشرب مش عارف شربنا كام كاس وله كام قزازه نبيت بس كتير لدرجه اني محدش قادر يقف وله يتكلم مفيش تفكير سلام بصيت لي مني وهي بصه ليا مش فهمين احنا بنعمل ايه مع بعض هي كان في دمغها تكون وسيط تكبس منه صداقه وفلوس وانا جي علشان علشان مش عارف انا قبلت ليه يمكن عايز اتعرف عليها اكتر كان ممكن نروح اي مطعم وخلاص لكن انا هنا ليه منكرش اني هي عجبتني جدا كا جمال ورقه وقوه كمان
مني : (بصه في عيني وقربت ميني وبسنا بعض بي غباء) ام ام ام
انا : (فضلت ابوس فيها لحد ما فوقت وهي كانت قعده فوقيا)
مني : (بصت ليا وابتسمت وكملنا بوس تاني)
عملت علاقه مع مني (اللاسف انا مش بعرف اكتب مشاهد جنسيه قويه اتمني يكون في تفهم من القارئ) فضلت انا وهي على الكانبه في البيت عندها وهي قاعده في حضني
مني : علي
انا : ايوه
مني : انا مش قدره افسر الي حصل ده
انا : صدقيني وله انا
مني : طيب لو حابب ممكن تنسي الي حصل هنا (قامت وعطياني ضهرها)
انا : (حسيت انها مجروحه بس من ايه) ليه الي حصل هنا كان جميل وعايز افضل فكره ديمن
مني : يعني مش ندمان
انا : انا مش بندم على حاجه ده كان اخيارنا احنا الاتنين وحبه جدا
مني: بجد يعني انا لسه حلوه بجد
انا : (استغربت من كلامها) طبعا حلوه انتي عندك 32 سنه يعني لسه في عز شبابك
مني : بس كل الناس بتخاف ميني
انا : (تخيل عزيزي القارئ كان معاك ست زي دي معروفه بي المرأه الحديديه مفيش راجل قدر يسيطر عليها او يلمسها تقول كده) بصي يا مني انا وانتي في حياه صعبه كلها شغل صعب بنتعامل مع ناس رجال اعمال ايوه بس خطر علشان مينفعش نكون ضعاف لزم يكون في شخصيه تانيه ليهم وش تاني زيك كده
مني : (بنظره هاديه) بجد
انا : بجد
قمت لبست ومشيت من عند مني رجعت البيت وانا فرحان كان الوقت متأخر كانت امي قاعده سهرانه تحت بصت عليها ودخلت المطبخ اعمل قهوه افوق شويه
امي : بتعمل ايه
انا : (رد جاف) بعمل قهوه
امي : طيب سبني انا اعملها ليك
انا : لا بحب اعمل حجتي بنفسي
امي : مالك كده ياض قالب عليا ليه
انا : ماما انا بحاول اتفاده النقاش ده علشان صورتك الي في عقلي تفضل زي ما هيا
امي : ليه بقي يا اخويا
انا : انا رجعت من السفر لقيتك عند سليم في مكانه ولما قررت تمشي معايا وانا منعتك محولتش تمشي لا قعدتي له بقي بينك وبينه ايه
امي : (بصه ليا بي قرف وضربتني قلم على وشي) اخرس يا حيوان انتا عارف سليم ده يبقي مين
مشهد من المستقبل
علي قاعد على كرسي في وسط الصاله وقدمه شاشه فيها فيه واحد من اعدائي في فيديو كول
عدو : تخيل بقي دوسه زرار واحد بيتك ها ينفجر وتموت وتنتهي اسطوره علي الصمدي خالص تخيل
انا: مستني ايه دوس
عدو : (داس على الذرار)
المشهد العام
علي وقف قدام الكل وده الاختيار الي كان قدامه وخان سندي حب عمره يا تره سندي ها تعرف اصل مهما كنت ذكي وتعرف تخبي الكذب كويس احب اقولك مستحيل مفيش كذب مش بتعرف لا كل حاجه بتتعرف بس في وقتها الصحيح علي قبل لقب البعبع علشان يمثل الشر الي جوه اصل مهما كنت قوي لزم تفصل عمل شخصيه البعبع دي زي القميص الي بيلبسه لما يكون نازل علشان يعرف يفرق بين الصح والغلط لما يكون شرير ولما يكون قوي اصل لو معملش كده الوش التاني بتاعه ها يغطي على النور الي جوه وعلي مش عايز يخسر نفسه في الجزء القادم ها نعرف سليم يبقي مين لي علي وامه
الفنجان - السلسلة الثانية (القيام)
-
{{#invoke:ChapterList|list}}