الفنجان - السلسلة الثانية (القيام): الفصل الثالث
الوفاء ده عمله ندره جدا مش من دلوقتي لا من قديم الازل والناس بتدور عليه بس في ناس بتقول انه غباء بس لا دول ميعرفوش الوفاء الي يعرفه كويس ده لزم يكون مستكشف خبير علشان يفرق بين العمله الندرة والعمله الفلصه والخبره دي بتكتسب من الحياه علشان الحياه مدرسه وكلنا طلبه فيها بندور على العلم والخبره
بدايه الفصل
قعدت مع سندي وانا فرحان اني رجعت والكابوس ده خلص من كام سنه كنت مجنون دلوقتي قاعد مع اهلي ومراتي وابني وامي بتحضر الغدي
انا : بس يا عم علي هزمت الاشرار ورجعت
علي : بجد يا بابا انتا عامل زي سوبر مان
انا : (مبتسم ليه) بجد يا علي
سندي : بجد طبعا
علي : طيب انتا رجعت دلوقتي انا انام فين
انا : ايه يا علي احنا ها نتخانق على النوم من دلوقتي وله ايه
سندي : معلش اصل علي بينام في حضني
انا : ماشي يا علي نام براحتك
سندي : ازي يا عني ينام براحته وانتا
انا : انام في اي حته
سندي : ل انتا ها تنام في حضني وعلي ينام في حضن تيته النهارده
علي : ماشي يا ست ماما مش ها زعلك
انا : (بلعب في شعر علي) انتا شعرك طويل كده ليه
سندي : هو انا اقدر اقوله احلقه وله قصه كانت غاده تموتني
انا : لا لزم يخلق الشعر ده زي بتاع البنات مينفعش يا علي
علي : يا بابا انا بحب شعري
انا : ماشي يا عم بس نقصره شويه ماشي
علي : الي تشوفه يا بابا
سندي : ايوه كده اتعدل
دخلت علينا امي
امي : ايه مش نتغده
انا : يا ريت انا وحشني اكلك قوي
امي : طب يله
في مشهد اخر
عمي بهجت قاعد مع عمي علاء في الغيط
بهجت : بتقول ايه يا علاء
علاء : زي ما بقولك كده علي طلع من المستشفي من شهور
بهجت : ازي انا معرفش
علاء : كان لزم اعمل كده إلي عمل كده في علي كان بي مساعده من عاصم كان لزم اتصرف لا الواد يقتله
بهجت : طيب اعرف طيب هو انا مش كبير العيله وله ايه
علاء : لا كبير العيله وعلى راسي بس الي عملته ده كان الصح سمحني يا اخويا انا عملت كده لي صالح الكل
بهجت : وعلي فين دلوقتي وعمل ايه
علاء : انا فرحات كلمني وعرفني علي خد حقه واستقطه التهم الي ضده خلاص
بهجت : طيب يله بينا نفرح امه
علاء : علي وصل بيته ومع انه
بهجت : طيب مستاني ايه يله نتحرك
علاء : لا سيبه نروح باليل
بهجت : طيب يا اخويا ابعت هات كام عجل كده ادبحهم وزعهم حلوه رجوعه وله دي عملتها انتا كمان
علاء : لا يا اخويا بس ماشي ها بعت دلوقتي اي حد يروح المزرعه
بهجت : بص ابعت لي الواد مصلحي (ده واد عامل زي الإذاعة لو عايز تنشر خبر في البلد يبقي هو) تغديه وتقعد تتساير معاه وسيبت هو ها ينشر الخبر ماشي
علاء : اهي دي فاتت ميني
في مشهد اخر
عمي عاصم داخل راسه الجمهوريه بي يجري دخل عند الريس هو اساس وزير الدخليه
رايس: انتا فين يا عاصم
عاصم :موجود يا فندم
رايس : انتا اكيد عارف سلامه صح رايس الانتربول
عاصم : ايوه يا فندم
رايس : الدوله بي للأجهزة بتعتها مخترقه وكل الورق والادله بعيده عنك انتا دلوقتي مصدر الثقه ليا
عاصم : ده شرف كبير يا فندم بس ممكن افهم
رايس : فهمه يا سلامه
سلامه : احنا رصدنا شبكه كبيره لي تجاره المخدرات بين هنا وفرنسا وبعد ما وقعناها عرفنا انهم شغلين في تجاره الرقيق الابيض (دعاره بس دوليه) وكمان ليهم شبكه ابتزاز كبيره هنا في الحكومه وكمان في علاقات مع اجهزه دوله تانيه ودي قضيه تخابر المخبر بتعنا قدر يوقعهم
عاصم : مين المخبر ده
سلامه : شاب اسمه علي محمد الصمدي
رايس : مش ده ابن اخوك المجنون
سلامه : لا يافندم هو كان كاشف الموضوع ده من زمان بس قدره يلبسوه القضيه دي ومحدش ها يثق في كلام مجنون بس اتعرض على لجنه طبيه بره خبره وهما الي اكده سلامه قواه العقليه سلمنا الشبكه دي كلها
عاصم : (وشه اصفر) علي ابن اخويا
رايس : وانتا متعرفش
عاصم : (اتخض من السؤال اصل ازي وزير الدخليه ميعرفش)
سلامه : (ادخل) لا يا فندم معالي الوزير كان عارف طبعا
رايس : اسمع يا عاصم عايز لسته اللاسامي الي ها تخدها بيقو معاك في اقرب وقت الي مصري ها يتحاكم هنا مش عايز حد يخرج بره غير الغير مصري
عاصم : (مسك لسته اللاسامي) بس يا فندم دول ناس ليها حصانه
رايس : جري ايه يا معالي الوزير انتا ناسي اني مفيش حصانات في مصر وبعدين ده اقل واحد ياخد حكم تأبيده نفز بسرعه
عاصم : تمام يا فندم (**** يخرب بيتك يا علي)
المشهد الريسي
خلصنا غده وقعدنا شرب القهوه مع بعض
محمود : وانتا ناوي على ايه يا علي دلوقتي
انا : مش عارف يا محمود بفكر ارجع امسك المطعم تاني
مصطفي : المطعم ايه يابني المطعم اتقفل بعد الي حصل
انا : عادي يتفتح تاني
امي : ايوه كده ابني مفيش حاجه تعصي عليه
انا : ها تفضلي تدلعي فيا كده كتير وله ايه انا مش قد الكلام ده
امي : وفيها ايه ابني وبدلعه براحتي
انا : طبعا حد قد غاده العدوي
امي : لا طبعاً
سندي : (جت قعدت جنبي وادتي طبق) امسك
انا : ايه دي
سندي : دي بسبوسه
انا : **** يرحم مش بعرف ادخل المطبخ يا علي
الكل بي يضحك
جيهان : يا ريت كده بس ده في مره قالت انا هاطبخ ومحدش قدر يدخل المطبخ خالص كل الي يدخل ينطرد بعد كل ده الرز اتحرق والملوخية عملتها بي السكر
انا : انتي ازي تحطي سكر على الملوخية الباميا هي الي يتحط ليها سكر
سندي : بس وبعد كده بقي بقيت اعرف اطبخ وله لا
امي : الصراحه
سندي : ايوه الصراحه
امي : لا
قعدنا ندحك شويه ونهزر والشباب بره قعدين يشربه سجاير بعيد وخيفين من امي
منتصر : بش غريبه عمكو علي يرجع ليه كان ممكن يفضل بره ويعيش ملك
عماد : ازي كان ها يفضل مجنون انتا ناسي انتا اترفض من حربيه بي سبب كده
منتصر : بلاش تفكرني انا بكرهو
عماد : جري ايه يا منتصر انتا ناسي عمك علي كان مدلعنا ازي
ابراهيم : ازي
عماد : انتا عارف عمنا علي كان مدلعنا اكتر من ابونا كان يجيب لينا هدايا كتير اصله قعد فتره طويله لحد ما خلف علي
ابراهيم : بس شكله غريب
راضي : بقولك ايه بلاش موضوع الشك بتاعك ده انا عرفك الشكاك
عماد : اوعي حد يشك في عمكم علي ده ذكي جدا سأله تيته عليه وهي تحكلكم عنه كان ذكي وقوي وشكله راجع اقوي واذكي من الاول
راضي : شوفت
ابراهيم : انتو عرفين مبدأي في الحياه الكل مذنب حتي يتضح العكس
عماد : انتا لسه موضوع البت اياها مأثر فيك
ابراهيم : مش مأثر فيا بس بتعلم من أخطأ بتعتي
المشهد الريسي
جم اعمامي ليا يبركه وعمي بهجت في عينه سأل انا عارفه
انا : ايه يا عمده ساكت يعني
بهجت : مش عايز اسأل تزعل ميني
انا : لا براحتك اسأل
بهجت : عمك عاصم ازي لسه بره
انا : (ابتسمت) علشان عمي
بهجت : ازي يعني
انا : لو مش عمي كان زمانه معاهم هناك بس مش عايز اخسر اهلي وبعدين عمي لو كام لبس كانت العيله دي كلها لبست
علاء : و ناوي على ايه يا علي
انا : لسه بفكر
علاء : طيب فكر وشوف اي حاجه احنا معاك وراك وفي ضهرك
انا : شكرا يا عمي بس مش عايز حد في ضهري
بهجت : ليه انتا تعرف تعيش بره عبايه العيله
انا : (بي برود) ايوه عادي وبعدين انا العيله كلها نفعتني بي ايه محدش نفعني خالص على فكره انا مش زعلان خالص بالعكس انا كده اتعلمت اكتر
بهجت : مهما كنت اتعلمت مش ها تعرف تعيش بره عبايه العيله
انا : (ولعت سيجاره وهما مستغربين ازي اولع سيجاره قدام الكل كده) حج بهجت وانا عيل عندي 20 سنه كنت سبب وجود العبايه دي لحد دلوقتي واديك شوفت انا جبتها ازي بس دلوقتي انا بقيت اعرف اعمل حجت كتير يخلي إلي عملته زمان لعب عيال
قومت وسبتهم وانا ماشي سمعت صوت عمي بهجت وهو واخد عمي علاء وطلعين
علاء : جري ايه يا عمده مالك
بهجت : انا مسمعتش الواد قليل الربايا قال ايه
علاء : عايزه يقول ايه ها يقول انا ها رجع اثق في العيله تاني علشان عمي خزلني ايوه لكن الباقي لا عايزه يأمن لي مين تاني علي اتعلم الشك
بهجت : فينا احنا
علاء : علي بي شك في صوابع ايده بلاش نديله سبب لي الشك وله عدوه وبعدين علي 10 سنين في مستشفي المجانين مشفش ابنه وهو بيتولد بدل ما كام ماشي على الارض بيقول يا ارض انهدي ما عليكي قدي عزوه ومال وسلطه فجأ بقي بطلوه
بهجت :طيب يا علاء انا ها خليه ياخد وقته واعتبرني نسيت كل ده
علاء : ماشي بس بلاش تشيل منه ويله عندينا معاد كمان شويه
بهجت : طيب يله
المشهد الريسي
قومت بعيد عن اعمامي اسلم على ستات العيله وهما بي بركه لي رجوعي عملت تلفون لي شيخ اسأل انا كده جوازي باطل من سندي وله لا قالي لا بس لزم تطلع فلوس لي **** طلعت الجنينه كان الشاب قعدين اول ما دخلت كله رمي السيجاره وقام احترام
انا : ايه يا رجاله وقفين ليه اقعده
عماد : ميصحش يا عمي
انا : اقعد ياض بدل ما اقعدك بالعافيه اقعد وبلاش كلمه عمي دي اسمي علي من غير عمي ماشي
ابراهيم : ميصحش يا عمي
انا : تاني ها يقول عمي هو انا المجنون لوه انتا اسمع الكلام اسمي علي اقعده
قعده وطلعت محفظتي ومنها كرت فيزا
انا : عماد عايزك انتا ومنتصر تاخد الفيزا دي وتطلع على اقرب بنك في المركز تسحب عشرين الف جنيه وتلفو البلد كلها توزعه الفلوس دي
عماد: ايه يا عمي
انا : برضه ها يقول عمي اسمع كلامي دي حاجه لله خير يله روحه
عماد : يله يابني
منتصر : (بي خنقه بي دريها بي ابتسامه صفره بس انا فهمها) طيب يله
قامه مشيه وقعدت انا وابراهيم وراضي وعلي ابني
انا : قولي يا ابراهيم انتا بتدرس ايه
ابراهيم : انا وراضي لسه في مدرسه
انا : في سنه كام
راضي : تانيه ثانوي
انا : طيب ركزه دي شهاده بقي
ابراهيم : لا يا عمي دلوقتي تالته ثانوي بس هي شهاده
انا : معلش يابني انا متخرج من زمان قوي انتو المدرسه بتعتكم فين بقي
راضي : مع بعض في مدرسه......
انا : ياه هي المدرسه دي لسه فتحه
ابراهيم : هو حضرتك كنت فيها
انا : ايوه انا كنت في المدرسه دي بس كنت مشكله هو الاستاذ وليد لسه عايش
راضي : ايوه
انا : اهو الاستاذ وليد لو قولتله عمي علي بيسلم عليك ها يدي كل واحد فيكم رفد
راضي : اشمعنا
انا: انا كنت مصيبه كنت اعمل كل مصيبه من دول ويتصله بي غاده كانت تروح تهزق وليد وابوه كان عايش برضه تهزقه واي واحد كان يتكلم كان ياخد بالجزمه على دماغه
ابراهيم : بجد
انا : يعني انتا مش عارف
ابراهيم :لا الصراحه اصل
راضي : بس يا بني
انا : (بصيت لي راضي وانا مكشر بص في الارض) كمل
ابراهيم : سر
انا : قول
ابراهيم : بعد الي حصل لي حضرتك تيته مخرجتش من البيت خالص و بدا اييييييي(سكت)
انا : كمل
راضي : يعمي
انا : (باصص لي ابراهيم بي غضب ورفعت صباعي لي راضي يسكت من غير ما ابص ليه) اتفضل انتا يا راضي عايز ابراهيم
راضي: (باصص لي ابراهيم وبيقوله بلاش ومشي)
انا : بص يا ابراهيم احنا ممكن نكون اصحاب وصدقني صداقتك معايا دي حاجه حلوه ليك ومصلحه يعني لو عايز اي حاجه من ابوك انا ها جبلك منه انا عارف انه ديق من زمان بس مقابل الصداقه دي لزم تحكيلي كل حاجه حصلت في العيله دي من ساعت ما مشيت
ابراهيم : (بص ليا وعينه بتقول بلاش بس خد نفس عميق وحكي كل حاجه)
انا : (سامع كل كلمه وملامح الغضب والشر مرسومه على وشي وابراهيم بعد ما خلص لقيت خوف شديد من ملامحي ميعرفش اني الي حاسس به من جوه اكبر بي كتير من الي شايف حكمت العقل وابتسمت ليه طلعت سيجاره واديته وحده) امسك
ابراهيم: انا مش بدخن
انا : بلاش كدب رحتك كلها سجاير خد انا وانتا اصحاب وبعدين انا وابوك كان نقعد نولع من علب بعض عادي ولع
في مشهد اخر
لما قام عماد ومنتصر دخله البيت
عماد : هاطلع اجيب مفتاح العربيه ونازل
منتصر : ماشي
فضل واقف مستاني وامه شافته ورحتله
حياه : مالك يا حبيبي وتقف ليه كده وشكلك مضايق
منتصر : (بي خنقه) انا مش قادر استحمل الي اسمه على ده
حياه : معلش يا حبيبي هو عمل ايه
منتصر : لما هو من دلوقتي بيبعتي مشاوير اومال بعدين ها يعمل ايه
حياه : مشاوير ايه دي
منتصر : مش عارف بعت يجيب فلوس من البنك ونوزعها لي ****
حياه : (بي استغراب) فلوس منين يا حصره هو حلته حاجه
محمود كان معدي
حياه : بقولك ايه يا محمود هو علي معاه فلوس
محمود : فلوس وانا مالي
حياه : يعني قعدتم اتحسبته
محمود : نقعد امته احنا لسه عملنا حاجه
نزل عماد
عماد : يله
حياه : بقولك ايه يا عماد يا بابا فين الكرت بتاع عمك على كده
عماد : (بص ليها هو مش بيحبها لي سبب ها نعرف بعيدن) اتفضلي
حياه : (مسكت الكرت لونه اسود وده بيكون لي الخدمه الماسيه كبار المودعين في بنك ابوظبي) بلاك جابه منين ده
محمود : ملناش دعوه
حياه : لا لينا اسمك يا منتصر تروح تقوله انا مش ها قضي مصالح لي حد ماشي يله
منتصر خطف الكرت من امه ومشي بيمد وره عماد عايز يشده بس الواد وصل ليا وانا شايل علي وبضحك مع ابراهيم المشكله في منتصر هو انه ارعن زي ابوه وامه مشياه بس في الغلط جيه عندي بي منتهي التكبر
انا : ايه يا شباب انتو لسه هنا
منتصر : (بس قرف رمي الكرت في وشي) انا مش ها قضي مشاوير لي حد اخدم نفسك
لف وشه وماشي قومت وانا بي منتهي البرود ولعت سيجاره وندمت عليه
انا : استنا ياض
منتصر : (لف ليا وكلمني بي قرف) ياض انتا بتكلمي انا انا ابن محمود الصمدي
انا : (بدحك من قلبي) هههههههههه
عماد : (ماسك الكرت بيحاول يهديني شويه بس انا اساس هادي) خلاص يا عمي انا ها روح
انا : (مسكت منه الكرت بي ابتسامه حطيطه في جيبي) بقي انتا يا عيل ابو شخه ترمي الكرت في وشي وتقولي انا ابن محمود الصمدي ياض انتا وله ليك اي لزمه انتا عيل بي شخه وله حد عرف يربيك بقي انا علي عيل زيك يقولي كده
منتصر : (جالي وهو متنرفز وبي مد ايده عليا خبطتي في كتفي) انتا ايه الي رجعك ها ايه الى رجعك
عماد : (اتصدم هو طلو عمره عارف اني منتصر شايل ميني بس مش لدرجه يمد ايده عليا) ايه منتصر انتا اتجنينت
منتصر : انا مش مجنون هو الي مجنون
انا : (سمعت الكلمه الاخيره وله ها يحط ايده على كتفي قومت مسكت دراعه لفيته على دراعي لويته لي وره ومسكته من حزام البنطلون وقلبته على النحيه التانيه وقع على الارض لسه راعه في ايدي هو على الارض متألم وخايف وبيعيط كلمته في ودنه) انتا عندك حق انتا مش مجنون انا المجنون قوم يا عين امك قوم
قومته وهو بص ليا ومشي وعماد كان جنبي بصيت ليه بص في الارض
انا : قولي يا عماد مين قاله يعمل كده
عماد : ها مفيش
انا : عماد انتا كداب انا شيفكم من هنا واقفين مع امه وابوه قولي انهي حد فيهم
في مشهد اخر
امي كانت سمعه حياه وكلامها مع ابنها وشدت محمود دخلته المكتب بتاع (البيت متقسم ثلاث مكاتب ليها باب خرجي على الحينه مكتب لي محمود علشان ضيوفه والمكتب الكبير ده بتاع ابويا زمان وبقي بتاع مصطفي علشان هو الكبير النظام ده اطبق بعد ما دخلت المستشفي بس امي جهزت واحد ليا وفرشته على امل اني اطلع)
محمود : في ايه يا غاده بتشدي ليه
امي : (بس لهجه هجوميه مشفهاش فيها من زمان) ادخل يا روح امك
محمود : (اتصدم ودخل) خير يا غاده
امي : اسمع يا محمود انا سمعت كلامك مع مراتك ومش عجبني كونك مدلدل معاها دي بتعتك
محمود : (وشه احمر) ايه مدلدل دي يا ماما
امي : حلو ادامت قولت ماما يبقي نتكلم رسمي اسمع بلاش تحمر وشك عليا تاني وفر الوش ده لي مشياك وانتا وراها انا عشت في غيبوبه 10 سنين بعد الي حصل وفقت منها النهارده كنت بسمع واطنش من الكل سندي وجيهان وعيلهم ياما اشتكوا من مراتك بس خلاص قول لي مراتك اني غاده صحيت من النوم
محمود : يا ماما
امي : بص يابني انا مش عايزك ضعيف في عين عيالك فوق من الغيبوبه فوق
المشهد الريسي
الناس مشيت من البيت ومقعدش غيرنا بس محمود وعياله ومراته اختفه
امي : ايه يا علي مش ها تطلع تنام وله ايه
انا : لا انا ها نام في اوضتي القديمة
مصطفي : ليه يا علي
انا : انتو نسين سندي تبقي طليقتي
سندي :بس مرضتش امضي على الورق
انا : انا عارف بس مينفعش
سندى : (اتكلمت والدمع في عينها) ليه بقي
امي : انتا غبي ياض
انا: غبي ليه انا مالي ده كلام شيخ
امي : شيخ مين الي قال كده ده انتا حكيت ليه ملبسات الموضوع
انا : احكي ايه هو الي حصل يتحكي
امي : طيب خلاص انا كنت سأله من زمان
انا :ليه
امي : علشان لما ترجع
انا : قلبك كان حاسس يا قمر انتا طيب قولي بسرعه اعمل ايه بدل البنت دي ما تجلها جلطه وهي قعده
امي : علي قول لي مراتك انا رديتك
انا : بس كده مردوده
امي : خلاص بس
انا : طيب يا علي انتا تنام مع تيته
الكل بي يضحك وسمعنا صوت جي من وره ومحمود واولاده وكمان مراته والشباب كلهم
محمود: اعقل يابني
منتصر : انا عاقل
قومنا كلنا لقيت منتصر ماسك مسدس وموجه ليا
انا : بس محدش يقرب ليه سبوه
امي : ايه يا منتصر الي بتعمله ده انتا مجنون
منتصر : انا مش مجنون هو الي مجنون
انا : بس يا ماما نزل المسدس يا منتصر
منتصر : لا انتا كنت سبب مستقبلي الي ضاع لزم اخد حقي
انا : طيب خد حقك عقبني بس على الاقل اعرف ها تعاقب لسه
منتصر : (بي يتكلم بس حرقه ودموع) لوله تاريخك القذر كان زماني ضابط دلوقتي كان زماني زي اصحابي انا اترفضت بي سببك انتا علشان عمي مجنون حبيبتي (مسح دموعه) حبيبتي سابتني وراحت لي واحد صحبي علشان قدر يحقق حلمي انا وحلمها فيا انتا السبب
انا : طيب انتا شايف اني السبب في ظلمك قولي انتا مظلوم في ايه قولي انا لبس تي شرت من زاره وبنطلون تركي من تمبر وجزمه ركت انتا قعدت عمرك كله في بقك معلق دهب وانا قضيت شبابي كله في مستشفي المجانين ابني اتولد وانا جوه امي تعبت وبقي يجلها هلوسه قولي انتا اتظلمت في ايه اتغربت زي دخلت سكك فيها موت زي انا علشان مستقبلك انتا واخواتك والشباب كلهم كسبت عداوه ناس لو حطه الكفر في دمغهم يمحوها من على وش الدنيا وده اقل عقاب ممكن اتعرض ليه انا سلمت اكبر شبكه تجاره مخدرات ودعاره وتخابر علشان امسح كلمه مجنون دي من سجل العيله في الوقت الي كنت انتا تصحي من النوم تاخد شور وتلبس تركب عربيه اخر موديل انا كنت اصحي اخد جلسات كهربا كنت ترجع تلاقي غدي في البيت كله دفئ وحنيه انا كنت قاعد على كرسي بي عجل اتغده واعمل على روحي علشان جلسات الكهربة خلتني مش قادر امسك نفسي لحد ما ادخل الحمام انا حكيت ليكم انا اخدت حقي ازي ومن مين لكن مقولتش ليكم الدافع كان شكله ازي يا اخي تقولي اتظلمت انا نفسي في الظلم الحنين ده قوي ومشكله صحبك وحبيبتك ده غلطتك انتا الي وثقت في ناس زباله مش بتعتي انا
رمي المسدس وابوه خده في حضنه وطلع شوفت في وش الكل نظره شفقه كبير بدلتها بي ابتسامه ميني خدت سندي تحت دراعي وبوست راسها
انا : علي انتا ها تنام مع تيته النهارده
علي : ماشي يا بابا بس كان حلو الاكشن ده
انا : (بصيت لي حياه وهي بصه ليا بي تحدي انا مبتسم) عندك حق هو حلو بس شغل هواه
خدت سندي وطلعنا الاوضه عملنا كل حاجه نفسنا فيها وهي كانت وحشاني قوي ايوه انا في فرنسا مع روميا كنت خربها بس سندي عشر سنين محدش لمسها فا كانت شرقانه قوي
في مشهد اخر
امي طلعت الاوضه بتعتها بتفكر تعمل ايه مع حياه ندمت نجوي الشغاله
نجوي : خير يا حجه
امي : تعالي يا بنتي ادهني ليا رجلي لحسن نش قدره معلش
نجوي : معلش كمان شويه لحسن ستي الكبيره عايزني
امي : (سمعت الكلام ونزلت رجلها بدل ما كانت نيمه بقت قعده وهي بصه قدمها شورت لي البنت نجوي تجلها بدون كلام شورت ليها تقعد راحت قعدت جنبها على السرير بعد ما قعدت مسكت ايدها نزلتها تقعد على الارض قدمها) دلوقتي انتي قعدتي على السرير جنبي وعلى الارض قدامي اكيد في فرق كبير صح اهو الفرق الي انتي حساه بين الارض والسرير هو برضه الفرق بيني وبين حياه انتي هنا على الأرض وكل البيت ده على الارض انا بس الست الكبيره
نجوي : وانا مالي هي الي جابتني وهي الي مشغلاني يبقي هي ستي الكبيره
امي : طيب (فتحت الدرج جنبها وطلعت باكو فلوس في 5000 جنيه امسكي دول
نجوي : علشان ايه اتجسس على ستي لا
امي : (دحكت) هههههههه يا هبله انا لو عايز اقولك هما دلوقتي بيعمله ايه ها قولك واقدر اقولك هما بيفكره في ايه كمان بس دول بقي مكافئه نهايه الخدمه لو صحيت الصبح ولقيتك ها بلغ اصغر رتبه في العيله تخدك تودكي انتي واهلك وره الشمس تمشي الفجر من غير ما حد يعرف يله غوري ومترو حيش لي حياه علشان لو رحتي هاعرف
قامت نجوي تجري وامي مسكت تلفونها عملت مكلمه
في مشهد اخر
الاتنين بتوع رسيا الريس قاعد بيشرب قهوه قدامه لوحه لي فان كوخ و مولع سيجاره ودخل عليه المساعد بتاعه
مساعد : (داخل مصروع) يا فندم يا فندم
رايس : خير
مساعد : سما الي معاها وقعه
رايس : (ساب القهوه) مين الي وقعهم
مساعد : علي الصمدي
رايس : (مسح على وشه كزي مره) افتح ملف علي الصمدي تاني وعايز تقارير عن كل حاجه حصل من اول دخوله المستشفي لحد ما نام مع مراته دلوقتي
مساعد : حضرتك عرفت منين انه مع مراته دلوقتي
رايس : هو في واحد بعد عشر سنين غيبه يرجع ميلمسش مراته
مساعد : عشر سنين هو حضرتك كنت عارف
رايس : (لسه باصص لي اللوحه) انا حاسب الوقت بي اليوم الساعه والدقيقه عارف انه ها يطلع يعمل مصيبه
مساعد : وله مصيبه وله حاجه خروج سما الي معاها مصلحه لينا
رايس : بالعكس ده ها يهز كيان البلد بعد ما استقرت ها نطر نمسك خيوط اللعبه من تاني لوحدنا
مساعد : طيب دي برضه مصلحه
رايس :لا مش مصلحه كده ها نكون كل حاجه وده صعب ومستحيل (مسك الفنجان تاني) اتحرك
المشهد الريسي
قومت من النوم وسندي حضناني جامد بصيت في وشها الجميل البريء ازي هي كده نيمه مش حسه بالدنيا مش قلقانه بالعكس دي بريئة جدا وده خلاني ابتسم وهي بتصحي من النوم وتفتح عنيها
انا : صباح الخير يا قمر
سندي : (بي ابتسامه حب صحيت بعد سنين حرمان) صباح النور يا حبيبي
انا : نمتي كويس
سندي : في حضنك كل حاجه كويسه
انا : طيب نقوم بقي وله ايه
سندي: ماشي
انا : قليلي يا سندي هو محمد صحبي فين انا قولت ها شوفه امبارح
سندي : ها قولك بس متقولش لي حد
انا : قولي
سندي : هو كلمني كام في مؤتمر بره مصر وقال انه راجع النهارده بس عايز يعملها مفجأه ليك
انا : مؤتمر!!!!!!! محمد في مؤتمر ليه
سندي : تبع شغله بس تصدق الواد ده جدع متغيرش معايا بعد الي حصل
انا : ازي
سندي : كان كل يوم يجي يزني ولو بره مصر يتصل عليا ولو لقي علي وشه مغير وله تعبان كان يخرب الدنيا يجري يخده على دكتور لحد ما محمود اخوك..... يسمحه بقي عمل معاه مشكله بطل يجي بس كان يطمن كل يوم على علي بي التلفون او يبعت ياخده يقضي معاه اليوم
انا : يعني صان الامانه
سندي : ايوه الصراحه كان جدع جدا
انا : طيب يله ننزل
قومت خدت دش انا وهي ونزلنا تحت كانت امي والك صحي واحنا نزلين كان منتصر نازل اول ما شفني دخل تاني خبط على الاوضه بتعته وهو فتح باصص في الارض
انا : (رفعت دماغه) اظبت نفسك ولاد الصمدي محدش فيهم يوطي رقبته
منتصر : انا اسف يا عمي
انا : بلاش تعتذر كل حاجه ها تتصلح اما رجعت خلاص يله ننزل
خدته معايا ونزلت وماسك ايد سندي
امي : صباح الفل والياسمين
انا : صباح النور والبنور
امي : ايه الي نزل الواد ده
انا : ايه يا حجه الواد نازل معايا
امي : تحب اطلعك انتا وهو ومراتك
انا : خلاص بقي يا غاده ده ابن اخويا برضه يعني زي ابني
امي :طيب يا علي (كلمت منتصر) اقعد يا اخويا وبلاش تتكرر تاني
حياه : هي فين نجوي انا مش شيفها يعني
امي : سماح يا سماح
دخلت علينا بنت انا عرفها او شكلها مش غريب عليا
سماح : ايوه يا حجه
امي : سماح من هنا ورايح معانا مكان نجوي سما تبقي بنت شيماء..... يرحمها
انا : (بي استغراب) هي عمتي شيماء ماتت
امي : من الحزن عليك ماتت
انا : البقاء..... يا سماح انا اسف مكنتش اعرف
سماح : في حياتك يا بيه
انا : بيه ايه بقي انتي من ريحه الغلين اسمعي انتي اختنا ولي حاجه تحتاجيها اطلبي امك كانت زي امنا برضه
مصطفي : هو كان في زيها وله في طيبت قلبها وبلاش بيه دي تاني انا اخوكي مصطفي وده اخوكي علي وده اخوكي محمود
حياه : (بي تكبر وعنطزه فرغه مش عارف على ايه) بيه محمود بيه وانا ستك حياه
سماح : لا يا استاذه حياه انا مليش ست عليا انا هنا بشتغل بي مرتب لو حاجه في شغلي مش حلوه يبقي امشي
حياه : يبقي تمشي لما تتكلمي مع ستك الكبيره كده يبقي تمشي طبعا ونجوي ترجع
امي : (طبطبت على وش سماح) بقولك ايه يا حبيبي سبينا لوحدنا شويه
سماح : (بي صوت واطي) هو انا غلط
امي : (ردت عليها) انتي عملتي الصح انتي ملكيش أسياد امشي
مشيت سماح
حياه : ايه ده دي دخله المطبخ
امي : اومال تدخل فين
حياه : البنت دي لزم تمشي حلاً وها جيب نجوي تعتذري ليها يا كده يا اما ها مشي على بيت بابا
امي : (بي برود) ابقي قولي لي امك غاده بتسلم عليكي
حياه : (قامت من على الاكل ومشيه)
امي : (مسكت ايدها حياه اطمنت اني تهددها جاب نتيجه بس امي مش بتتهدد مسكتها من شعرها محمود والكل كان ها يقوم بس انا بس قاعد وبتفرج بي برود) اقسم في ديني الي ها يقرب وله ينطق وله تحلها من ايدي ها جيبه جبنها اقعد يا خروف منك ليها (كلمت حياه بي هدوء) طبعا انتي فكره اني التهديد المره دي ها يجيب نتيجه زمان مكنتش عايزه العقد يفرت ميني بعد علي لكن انا جبت اخري منك يا بنت اختي خلاص زهقت اعملي حسابك وده مش تهديد لو قومتي من على الاكل تاني لو صوتك عالي في حضوري ها بعتك لي ابوكي بي كل حجتك بس جلد على عظم ولو حد ادخل ها يحصل سمعه الكلام لي الكل البيت ده كبيره مره عرفين يعني ايه مره ومش اي مره لا انا غاده العدوي لو كلب فيكم كلكم فكر يكسر كلمتي ها دفنه حي انا ها ربيكم من جديد انا صحيت من النوم فهمه يا بنت ابوكي (سبتها وبصه في عنيها بي شر كبير وشورت ليها على الكرسي بتعها)
حياه : (خافت من امي معني كده انها مش ها تعرف تعمل معاها حاجه جريت قعدت مكنها وبصت في الطبق بتعها)
امي : كله ياكل نصف ساعه والسفرة ها تتلم يله
الكل مسح الاكل خايف من امي اصل شرها وحش جدا انا رغم اني قلبي مات من زمان بس خوفت منها بعد الغدي طلعت حياه الاوضه بتعتها ومحمود حصلها
حياه : عجبك كده
محمود : حياه بلاش تديقي امي تاني علشان مش ها ترحم علي رجع وقلبها قوي وممكن تدوس على الكل حتي علي نفسه امي صعبه جدا
حياه :يبقي علي يرجع المصحه تاني
محمود ى انتي بتقولي ايه علي طلع وهو متغير 180 درجه الرحمه اتشالت من قلبه
حياه : انا عرفه بعمل ايه وهو غايب انتا ومصطفي كبرتم كل حاجه الارض والفلوس والمصنع والعزب لكن يجي هو ياخد كل حاجه على الجاهز يحمد ربه اني مراته وابنه كانو قعدين هنا في خيرك وخير اخوك
قامت حياه لبست ونزلت خدت العربيه من غير سواق وراحت على دكتور نفساني كبير في المحافظه دخلت
دكتور : اهلا يا مدام حياه خير يا فندم بتشتكي من ايه
حياه : لا يادكتور انا كويسه بس عندي مشكله
دكتور : ايه هي
حياه : اخو جوزي يا دكتور لسه طالع من مستشفي المجانين واحنا عيشين في بيت عيله وهو معانا وانا خايفه على اولادي
دكتور :طيب المشكله دي عايزه المركز مش دكتور
حياه : طيب ممكن تبص على التقارير دي
دكتور : (فتح الورق وعينه وسعت) دي تقارير من اكبر اخصائي نفسي في العالم كله ومنظمات طبيه كبيره تثبت انه اهل لي الحياه والتعامل مع الناس
حياه :طيب اسمع حكايته الاول (حكت حكايتي لي الدكتور) بس هل حضرتك شايف انه بي الصدمات دي كلها اهل لي الحياه مع البشر
دكتور : لا طبعا تاريخ المرض يأثر على التقييم النفسي
حياه : يعني يرجع مصحه تاني
دكتور : بصي يا مدام عيب الصعيد انه مش بيعترف بي المرض النفسي خالص علشان كده لزم اهل المرض يكونه موافقين على رجوعه تاني
حياه : هما موافقين وانا ها تواصل مع حضرتك ممكن الناس تيجي امته
دكتور : ممكن بكره الصبح بس لزم يقبله قريب من الدرجه الاوله علشان ياخده الاذن الكتابي
حياه : شكرا يا دكتور انك سعدتني
دكتور : لا وله حاجه ده شغلي بس لزم تسيبي الملف علشان ابعته لي مستشفي تبقي عارف حلته كويس
حياه : اوكي عادي يا دكتور مفيش مشاكل
المشهد الريسي
قعدين انا واخواتي في المكتب الكبير مع مصطفي ومحمود ومصطفي مطلع ورق الحسابات
مصطفي : خد الورق ده رجعه
انا : ارجعه وراكم ازي لا طبعا قولي المجمل
مصطفي : طيب كل حاجه دلوقتي بقت الضعف الارض بقي عندنا 90 فدان المزارع بقي بدل اتنين بقو 5 والمصنع بقي بدل خط انتاج بقي 3 خطوط
محمود : ايه يا مصطفي وعلي ماله بي الكلام ده دي اسرار شغل
انا : (بس هزار) ايوه بقي اسرار وكده ماشي يا عم
محمود: انا مش بهزر
انا: (قلبت وشي) علي روح لي ماما يله (قام علي) خير يا محمود عايز تقول ايه
محمود : عايز اقول انك ليك 10٪ من كل حاجه
مصطفي : (بي اندهاش) انتا بتقول ايه
محمود: الي سمعته ده حقي وحقك احنا تعبنا وشقينا لحد ما وصلنا لي كل ده هو يجي على الجاهز ياخد كل تعبنا وشقانا هو ابنه
انا : (بي برود وده وضعي في كل الواقف) بص يا محمود انا مش طلب احسان لا ده حقي وطلع ابني بره الموضوع ده وبره كلامك
محمود : يعني ايه
انا : يعني سيره ابني لو جت على لسانك ها قطعه انا محسنتش ليا انتا كنت بتشتغل بي راس مالي يعني انتا اخرك تاخد حسنه وخلاص
امي : (دخلت علينا وهي مبتسمه وجيبه القهوه) وحشتني لمتكم يا ولاد
محمود : استني بس يا حجه عايز اعرف اخويا الصغير ها يقطع لساني ازي
امي: في ايه يا ولاد
انا : (قومت ورحت نحيت المكتب لي مصطفي) بقولكم ايه انا مش ها قول انا قتيل حقي والكلام ده الانه قديم قوي انتو اقعده مع بعض وشوفه دنيتكم فيها ايه سلام
طلعت من المكتب لي الاوضه لبست انا وعلي ونزلنا لقيت ابراهيم
ابراهيم : عمي ياعمي
انا : يابني بلاش عمي دي انا اصغر من ابوك
جيهان : هههههه وحشتني يا علي
انا : وانتي اكتر يا جيجي خير يا ابراهيم
ابراهيم : الموضوع بي خصوص عربيتك
انا : عربيتي القديمه ملها
ابراهيم : اصل بابا ادني مفتحها وانا كنت مهتم بيها جدا على فكره انا عمري ما خبطها
انا : يعني الكلام على العربيه مكسوف تقول اني انتا ختها يا عم مش مشكله يا عم دي عربيه
ابراهيم : (حضني) حبيبي يا علي
انا : بس خلي بالك منها العربيه دي شافت تاريخ مشرف
سندي : (نطت في الكلام) تاريخ ايه يا علي
انا : اخلع انا لحسن فيها نكد سلام
خدت علي وركبنا عربيه في الجراج وطلعت وانا طلع كان في عربيه جب دخله عكس انا وقفت ودماغي قفلت اني مش هارجع لي وره فضلت دايس على الكلاكس لحد ما لقيت جردات نزله وكل واحد ماسك آلي وانا معايا المسدس بس
جرد : (بيتكلم في اللاسلكي) ده شكله سواق جديد عند مصطفي بيه
شخص : معاه مين من العيله
جرد : معاه علي باشا
شخص :طيب هت ليا البطاقه بتعته نعمل عنها تحريات بسرعه
جالي الشخص ده فتحت الشباك
جرد : البطاقه
انا : ليه انتا دخليه
جرد : ميخصكش هات البطاقه
انا : ايوه انتا ضابط يعني وله ايه
جرد : (كلم علي ابني) مين ده يا علي
انا : (قولت مبدهاش بقي فتحت الباب وطلعت المسدس شديت الاجزاء كل الرجاله رفعه السلاح نحيت دماغي) انا علي الصمدي والبلد بلدي انا ادفنك هنا كلمني انا
شخص : (صوت جي من وره ظهري) طول عمرك كده سبع رجاله بي سلاح رفعينه في وشك والجلالة وخداك
صوت ضرب نار كتير
المشهد العام
على رجع لي اهله بس كان عارف اني في نفوس مش صافيه كان عارف اني في مشاكل كتير اصله توقع اكتر من سيناريوا كل واحد بي ينتهي بي حاجه مش في صلحه لكن سيناريو اني حياه تبقي كده مسيطره على اخوه والبيت وامه في غيبوبه لا وبسبب الغيره حياه ها تكون سبب رجوع على مستشفي المجانين تاني ها تسبله حياته الي بدأت تبقي سعيده في الجزء الي جي ها نعرف ازي وها نعرف ها يعمل ايه مع اخوه ولو مرات اخوه ها تلحق وله الموت هو الي ها ياخد منه كل حاجه ولو مات ها يكون على ايد مين
الفنجان - السلسلة الثانية (القيام)
-
{{#invoke:ChapterList|list}}