الفنجان - السلسلة الثانية (القيام): الفصل التاسع

من قصص عارف

الخيانه هي ابشع حاجه ممكن يتعرض ليها انسان ابشع طريقه لي اخد الحق ابشع طريقه لي الحياه اصل ازي الانسان يقدر يعيش وهو ضارب حد في ضهره ازي يقدر يعمل كده و يا سلام لو جت من حد قريب ليك سعتها بتكون ضربه قضيه ليك

بدايه الفصل

تاني يوم كانت امي وسندي وعلي ركبين ورايحين الصعيد انا فضلت في الاوضه دي لوحدي مش باكل ومش بشرب عمل احرق في سجاير واشرب في خمره لحد اتعميت وبكيت ايوه بكيت اصل مهما كنت جبار في حجت كده تكسر البني آدم مش عارف افكر في حياتي اصلا انا حياتي انتهت لما دخلت المصحه لما حماتي الي وثقت فيها كانت سبب في كل حاجه وحشه في حياتي اهي الكللابب تجمعت على جثتي علشان تنهش فيها

في مشهد اخر

سليم راح لي الريس بتاعه في مكان مجهول

شخص : خير يا سليم الاول اقعد افطر معايا

سليم :ومين ليه نفس يفطر بس

شخص : ايه حصل خلاه يسد نفسك كل حاجه رجعت لي المسار الطبيعي الي كنت رسمه

سليم : (اداله ملف)

شخص : فيه ايه الملف ده مخلي وشك اسود وعليه غضب.... كده

سليم :ده ملف بي الحاله الصحيه لي علي

شخص :بص يا سليم ده قدر ولزم نتعايش معاه هو دلوقتي مشلول بس عايش ولسه عنده دماغ كبيره وقويه

سليم : الملف ده الحقيقي لي حالت علي بيقول اني الاصابه سببت ليه عجز جنسي عارف يعني ايه عجز جنسي

شخص : (سمع الكلمه وكمل اكل) طيب

سليم : انتا جايب البرود ده ميني نفسي اعرف منين ابن اختي بقي عاجز عارف يعني ايه عاجز يا

شخص : يا ايه كمل وبعدين ابن اختك ازي انتا اسمك سليم لا ليك اب وله ام وله عيله

سليم : (بي زعيق وصوت عالي) لا ليا انا مح

شخص : (قطع كلامه وبيتكم وهو بيشاور بي السكينه بتاعت السفره) كمل اقولك انا بقي انتا محمود العدوي الي مات من 36 سنه ضابط امن الدوله الذكي الشجاع الي دخل عش الدبابير ولزم يستحمل لسعتهم واديك اتلسعت

سليم : انتا ايه يا اخي ايه

شخص : (بي برود وكمل اكل) انا ميت زي زيك برضه وله الي حصل لي محمد الصمدي زمان انتا نسيته لو نسيت افكرك عادي انتا عارف محمد الصمدي كان ايه كويس قوي تقدر تقولي هو فين محمد في الطرب تحت التراب فكر يا سليم فكر ايه الي ممكن تعمله بدل ما تيجي وتعلي صوتك عليا وانسي موضوع محمود العدوي ده تمام

سليم : ماشي يا باشا ( كان نفسي يقول اسمه بقي ونعرف مين ده بدل الكاتب الحيوان الي مطلع عنينا ده كاتب خنزير)

طلع سليم من عنده وهو حزين على الشب الي زهرت شبابه ماتت وراح عندي البيت انا نايم في الاوضه بره وسكران طينا دخل وقعد بعد ما كب ميه عليا

انا : (قومت مخضوض) مين

سليم : انا عرفت انك حابس نفسك هنا قولت اجي افوقك

انا : (بصيت ليه بي برود وعملت كاس ليا وليه) امسك

سليم : (بص في الساعه) معلش مش بشرب قبل الساعه 12 الضهر

انا : (كبيت الاتنين في واحد وشربته مره واحده) جي ليه

سليم : جي اشوفك

انا : (بصيت لي نفسي ولبسي المبهدل ودقني الطويله وريحه الاوضه الي بقت شبهي) اديك شوفت خير

سليم : بقي انتا سايب شغلك وكمان حياتك وشركتك الي بتخسر بي الملايين وقاعد هنا

انا : بقولك ايه يا سليم انا عايز اصفي

سليم : تصفي ايه

انا : كل حاجه القصر المصانع والشريكات كلها بقولك ايه انا حتي ها سيب مصنع الخاص بتاعي مش عايزه وكمان في اربع حسابات غير الودايع خدهم خدو كل حاجه وسبوني اطلع زي ما دخلت

سليم : ايه الي بتقوله ده فوق يا علي فوق

انا : هههههههه افوق اكتر من كده ها نتحر بدون نقاش

سليم : ايه الاستسلام ده مالك ياض

انا : مالي انا خبط في السوق كله خبط في البلد كلها ودي النتيجه عاجز حتي شبابي عاجر فيه انا ها سيب كل حاجه واختفي ده ليا وليكم شوفه حد تاني مش بيقولك يخلق من الشبه اربعين ها تلاقه تسعه وتلاتين غيري

سليم : مفيش حد زيك يا علي

انا : لا ده كلام في زي كتير جدا اسمع كلامي بس

سليم : (بي نظرف شفقه)

انا : لا حيات ابوك بلاش البصه دي انا قاعد لوحدي علشان محدش يبص ليا البصه دي

سليم : (قام يمشي) انا هسيبك يا علي لحد ما تفوق وترجع لي وعيك علي بتاع زمان غير كده انا هضربك بالنار بي نفسي فاهم يا علي بي نفسي

طلع سليم وانا رجعت تاني اشرب يوم اتنين مش فاكر بقت الايام شبه بعضها كلها لحد ما عدي اسبوع كامل سمعت صوت ضرب نار بره جالي سامح

سامح : الحق يا علي

انا : (بي برود) في ايه

سامح : مني الديب عايزه تدخل البيت ولما رفضت رفعت هي ورجلتها السلاح علينا

انا : خليها تدخل

سامح : بس هي جيه ونيتها فيها الشر

انا : (ابتسمت الان الي انا عايزه حصل مني هي المبعوثة بي قرار موتي من الجماعه) خليها تدخل

بعد شويه دخلت مني وهي متنرفزه

انا : اهلا يا منمن منوره

مني : ايه الي انتا عامله في نفسك ده

انا : ايه واحد ومستني الموت عايزه يعمل ايه ارقص عشره بلدي

مني : انا عمري سمعت عنك كده طول عمرك بيتحكي عنك أساطير

انا : ايه عمرك سمعتي عني اسطوره بتفضل عيشه كل اسطوره وليها معاد موت

مني : ياخي فكر في نفسك مش ممكن اكون جي اقتلك فعلا

انا : ليه انتي جيه تعملي حاجه غير كده

مني : علي فكر يا علي فكر في ابنك وامك ومرتك هي مش حامل

انا : ها يعيشه احسن وانا ميت اصل حياتي ليهم جحيم

مني : خلاص بلاش دول فكر فيا انا

انا : زيك زيهم من غيري ها تكوني احسن

مني : يعني انتا عايز تموت

انا : ايوه

مني : (طلعت مسدس من الشنطه بتعتها وحطته قدامي) يبقي مش على ايدي يا علي رصاصه الرحمه اضربها بي نفسك

سابت المسدس وطلعت وانا مسكته شديت الاجزاء وفتحت تلفوني بصيت على صورتي انا وعلي ابني وسندي وقولت (ده الاحسن ليهم) بس دي مش النهايه اصل لسه ليه وقت ومعاد علشان الموت مش بيجي يأمر منك لا ده بيجي بأمر من **** وصلتني رساله على التلفون وانا مسكه مش عارف انا فتحتها ليه فتحتها وكانت الرساله فيها لنك فتحته وكان لي نظام امني وحساب جي ميل لي واحد فتحته اسمه يوسف قلبت في الحساب ولقيت الي غير حياتي تاني وكان سبب في غضبي الشديد وكمان اخر حاجه متسجله على الحساب رساله بتقول (لو في ايدك الحجات دي يبقي انا ميت ومعرفتش اجمع كل حاجه انتا تحتجها علشان تاخد حقنا)

ضربت الطلقه في السقف ودخلت مني وهي مخضوضه لقتني ماسك التلفون

انا : (بي غضب) انتي دكتوره صح

مني : ايوه (مني درست طب جامعه اكسفورد)

انا : خدي اقري

مني : (مسكت التلفون وقرت كل حاجه وعنيها وسعت جدا) يعني ايه

انا : جواز سفرك معاكي

مني : في البيت

انا : عايزك تسفري معايا

مني : موافقه

انا : ها نسافر فتره طويله

مني : موافقه

انا : (طلعت تلفوني وكلمت سليم) الو يا سليم

سليم : كنت عارف انك ها ترجع لي وعيك

انا : مش واقته اسمع عايز طياره خاصه تطلع بيا على المانيا دلوقتي انا ومني الديب

سليم : مني!!!!!!!! اشمعنا

انا : دلوقتي هي الشخص الوحيد ممكن اثق فيه

سليم : ماشي ساعه وتكون جهزه سلام

انا : سلام

قفلت مع سليم

مني : وانتا ها تعمل ايه لو الكلام ده طلع صح

انا : (في عيني شر كبير جدا انا اول مره احس به) ها تقلبها بحور ددمم واولعها بلاد روحي اجهزي ها نسافر من غير حراسه يله

مشيت مني وانا دخلت الحمام حلقت دقتي وخدت دش وخليت الشغاله تعمل ليا قهوه وتجهز الشنط بتعتي طلعت ركبت لحد المطار ومني حصلتني ركبنا الطياره لي المانيا وصلنا هناك رحنا فندق

مني : ممكن افهم

انا : بصي يا ستي انتي قريتي الحجات الي وصلت ليا

مني : (بي حزن) خلاص يا علي انسي سندي وحده خاينه واطيه

انا : (ابتسمت لي مني وهو مش عارفه الي وصل ليا كان تقرير طبي بيقول اني عقيم من الولاده يعني من زمان جدا) لا سندي مش خاينه

مني : (حولت تحترم كلامي) طبعا بس بلاش نتكلم في الموضوع ده

انا : لا نتكلم انتي لو اخدتي بالك من التقرير ها تلقيه بي تاريخ الشهر الجي شهر ٢ يعني سابق لي معاده

مني : ازي

انا : انا اقولك الي عمل كده قاصد اني اموت بي حسرتي علشان بقيت عقيم لكن لو فضلت عايش يطلع التقرير ده واموت بي حسرتي اني عقيم ومراتي خاينه واولادي مش من صلبي فهمتي

مني : فهمت معني كده انك مش عقيم

انا :وممكن مكنش مشلول كمان

مني : (استغربت جدا) طيب احنا هنا بنعمل ايه

انا : جي لي دكتور هنا

مني : دكتور بس

انا : ايوه بس اسيبك ترتاحي من السفر وراح انام

مني :طيب نام هنا

انا : لا عايز اكون لوحدي شويه

مني : لا خليك معايا علشان لو احتجت حاجه اجبها ليك

انا : (بي ابتسامه) معلش خليني براحتي

طلعت من الاوضه بتعتها ورحت بتعتي نمت تاني يوم رحنا لي الدكتور اسمه فردريك

فرد: اهلا يا مستر علي

انا : اهلا يا دكتور

فرد : خير يا فندم حضرتك مريض بي ايه

انا : من فتره كده اتعرضت لي حادث اطلاق نار اتصبت فيه نتيجه لي الاصابه دي كان قطع في الحبل الشوكي سبب ليا شلل

فرد : طيب ممكن اشوف الفحوصات السابقه

انا : طبعا (اديته ملف الحاله بتعتي)

فرد : (قري الملف كله وبعد ما خلص) مستر علي انا قريت الملف بتاع حضرتك كله هو في امل بس

انا : بس ايه يا دكتور

فرد : امل بس مكلف جدا

انا : ايه هو

فرد : احنا ها نشيل فقرتين من بعد الاصابه من فوق وتحت ونزرع جهاز مكنها الجهاز ده ها يتوصل بي طرفين الحبل الشوكي ها يكون ليه نفس تأثير العادي يعني ها نخدع جسمه انه كويس ومش مصاب واحسن حاجه حضرتك مخدتش مده طويل لحد ما جيت يعني لسه اعصاب الرجل سليمه بعد المده دي من عدم الاستخدام بس ها نعمل شويه فحوصات الاول نطمن اكتر في اي ادويه او عقاقير بتخدها

انا : ايوه (طلعت ليه روشته) اتفضل

فرد : (مسك قلم وعلم على شويه حجت) الادويه دي ها تقف ايه ده (دقق اكتر في الورقه) حضرتك بتاخد العقار ده ليه

انا : مش عارف بس ده كلام الدكتور

فرد : (قلب الورقه وخلع النظاره) مستر علي ممكن اعرف حضرتك بتشتغل ايه

انا : راجل اعمال

فرد : اوكي طيب ليك اي اعداء في السوق او مجال عملك

انا : اكيد يا دكتور دي حاجه طبيعيه

فرد : لا طبعا مش طبيعيه الادويه دي مش طبيعيه

انا : ممكن افهم اكتر يا دكتور

فرد : بص نصف الادويه دي بتاخدها علشان الحاله تكون مستقره بعد الغيبوبه بس باقي الادويه مفعولها لي ايقاف اعصاب الجزء السفلي تمام وفي عقار لي تخدير العصب الجنسي وعقار تاني لي القضاء عليه تمام الادويه دي بتتوصف لي الكللابب علشان يخصوها

انا : (بعد ما اتأكدت من كل الشكوك بتعتي وانا غاضب بي شده) يعني

فرد : يعني انتا بتتعرض لي محوله اخصاء بس بي مزاجك

انا : يعني انا كده بقيت عقيم

فرد : لا طبعا الجرعه المدمره من سنه لي اتنين مع الانسان مش عايزن نسبق الاحداث حضرتك ها تطلع دلوقتي تعمل الفحوصات في المركز بتعنا ونتكلم

طلعت انا ومني وهي سكته وانا كمان جت ممرضه خدت عينه ددمم وشويه اشعه وتحليل وكمان مقياس لي العصب الجنسي رجعت لي الدكتور

دكتور : (بص في الورق والأشعة) حضرتك انا وصلني تقرير من دكتور فردريك وعرفت الحاله حضرتك مفيش اي مشكله في العصب الجنسي نهائي والجرعه دي تأثيرها ها يروح مع الوقت وكمان الادويه دي (كتب ليا روشيه)

انا : يعني نسبه الامل كام يا دكتور

دكتور : في حاله حضرتك امل كبير جدا 99٪ بعد سنه كانت النسبه صفر بس حضرتك جيت في الوقت المناسب

مني : شكرا يا دكتور

طلعنا من عنده ورحنا الاوضه بتاعت فرد في المجمع الطبي

فرد : تمام يا مستر علي كل الفحوصات تمام

انا :طيب يا دكتور تكاليف العمليه كام

فرد : التوتل كله 10 مليون دولار

انا : امته المعاد

فرد : كمان شهر

انا : يعني 10 مليون كمان شهر طيب لو حبيت اعمل العميله دي بكره

فرد : صعب جدا يا فندم انا معايا طاقم طبي من بلاد كتير جدول اعملهم مزدحم

انا : جدول اعملهم يفضي عادي

فرد : ازي

انا : بي الفلوس مش الجهاز موجود

فرد : ايوه

مني : طيب هو الجهاز ده وزنه قد ايه

فرد : ٢ جرام ونصف

مني : ده مش مكمل

فرد: علشان معمل من البلاستك المعالج لو وزنه اكبر من كده يكون مستحيل زرعه

انا : بص يا دكتور انا مش دكتور انا يزنس مان يعني بشوف كل حاجه ارقام حسابات وارقام ايداع دي اللغه الوحيده الي بفهمها ومتهيقلي الناس كلها كمان انا هدفع الضعف

فرد : طيب على الاقل انتظر يوم علشان اقدر اجمع الطاقم الطبي كويس

انا : اوكي لو يوم لكن مش ازيد من كده

فرد : اوكي يا مستر علي بس الحقن دي لزم تخدها من النهارده

مشيت من المجمع الطبي جبت الحقن اخدتها ومني الصراحه كانت جنبي في كل حاجه اكتشفت انها اكتر من كده لا دي ست طيبه جدا دخلت بعد يومين اوضه العمليات وعملت العمليه قعدت شهر كامل بعد العمليه دي في فتره علاج طبيعي وقدرت امشي تاني واستعدت قدرتي الجنسيه تاني بعد ما حسيت اني الدنيا كلها سوده رجعت تنور تاني مده الشهر دي انا قربت من مني جدا مش عارف ممكن القارء يشوف انها مبالغه بس انا حبيت مني جدا جزء ميني عايزها جدا في يوم انا وهي في الاوضه قعدين بعد ما عملنا الواحد التمام هي في حضني

مني : علي

انا : عيوني

مني : انا

انا : سكتي ليه

مني : لا مش مهم

انا : قولي في ايه

مني : لا دي مش مهمه

انا : اي حاجه تخصك مهمه انتي مهمه ليا جدا

مني : (بصه في عيني وبرقه شديده اول مره اشوفها ضعيفه) انا بحبك ايوه بحبك ممكن تكون مش بتحبني زي وبتحب مراتك بس انا بحبك وحبه المساحه بتعتي عندك

انا : (قربت منها وبستها) مين قال اني مش بحب لا انا كمان بحبك يا مني

مني : (بي فرحه شديده) بجد يا علي

انا : انا عمري قولت غير كل جدا انا بحبك يا مني الديب بحبك

مني : طيب ومراتك انا عرفه انك بتحبها اكتر ميني بس انا عايزه بس مكان في قلبك تكون فيه معايا

انا : انا معاكي مش ها نكر اني بحب سندي بس كمان بحبك

خدتها في حضني نمنا صحيت تاني يوم ونزلت بدري وهي نيمه ونزلت اتمشيت شويه في البلد الجميله دي ورجت بعد كام ساعه لقيت مني قعده تعيط طلعت تجري عليا اخدتي بالحضن زي ما تكون *** ولقي ابوه

انا : (بهديها) مالك بس يا حبيبتي مالك

مني : كنت فكراك سبتي ومشيت

انا : اسبك ليه

مني : علشان قولت ليك بحبك وانتا اكيد رديت عليا من باب المجامله بس وتاني يوم مشيت

انا : (خبط كف على كف وبضحك على عقل الستات الخفيف) هههههههه والاستنتاج ده جالك منين

مني : تلفونك مقفول قولت انتا سبتني

انا : يعني هدومي الي مغرقه الدولاب جوه دي مش عجباكي

مني : لا يا اخويا انتا ها تفرق ليك هدوم

انا : بصي يا مني حتي لو انا مش بحبك وقولت الكلام الي قولته امبارح كده وخلاص انا عمري ما اسيبك وامشي في بلد غريبه انتي جيتي البلد دي معايا يبقي تمشي معايا حتي لو بنا ايه فهمه

مني : (بي نظره ثقه وحب) فهمه

انت : وبعدين انا نزلت اشتري حاجه كده

مني : حاجه ايه

انا : (طلعت من جيبي علبه) ده

مني : (فتحت العلبه كان فيها خاتم انبهرت به وبي جماله) واو يا علي

انا : (مسكت ايدها وبصيت ليها في عنيها) مني تقبلي تكوني مراتي

مني : (خدت كام ثانيه بتحاول تجمع الرد) اي نتجوز بجد (رجعت تعيط تاني) انتا جدع قوي

انا: طيب انتي بتعيطي ليه دلوقتي

مني : علشان كانت اكبر مساحه بحلم بيها معاك اكون عشيقه لكن زوجه ده كتير عليا قوي يا علي

انا :مفيش حاجه تكتر عليكي يا قمر اسمعي احنا كمان شويه نجهز الشنط بتعتنا ونطلع على السفاره المصريه نتجوز هناك ونسافر مصر

مني : يعني مفيش شهر عسل

انا : انا كل ايامي معاكي عسل (لبستها الخاتم)

مني : (بي كسوف) ماشي

جهزنا حجتنا ورحنا السفاره نكتب الكتاب انا حبيت يكون بره مصر علشان محدش يعرف والخبر يتسرب ركبنا الطياره وصلنا مصر على بيت مني نمت هناك وتاني يوم نزلت الصعيد لي اهلي كنت سايب سامح والرجاله يحرسه البيت هناك وصلت ونازل من العربيه على رجلي

سامح : علي بيه رجعت بالسلامه يا كبير

انا :....... يسلمك يا سامح

سامح : انتا مش تكلمني اجيلك المطار

انا : ليه يعني هو انا مشلول

سامح : لا يا علي دي ايام وعدت مبروك رجوعك بالسلامه يا كبير

انا : اسمع اجهزه انتا والرجاله رجعين القاهره واعمل حسابك انتا والرجاله مفيش اجازه اسبوع عندنا شغل كتير قوي ومصايب ناوي اعملها وعايز رجلتي تكون معايا

سامح : اخواتك يا كبير

انا : ماشي يا عم سامح

دخلت البيت اول ما دخلت كانت غاده الصغيره قعده بتلعب مع علي تحت علي اول ما شفني جري عليا بي الحضن

علي : بابا حبيبي انتا رجعت امته

انا : وصلت امبارح يا سيدي ازيك يا دودو

دودو : كويسه يا اونكل

انا : (اونكل.... يرحم ابوكي) فين ماما يا علي

علي : مع تيته في المطبخ

انا : طيب

دخلت المطبع وانا بتسحب علشان اعمل ليها مفاجئه دخلت كانت امي وحياه وجيهان قعدين على تربيزه كل واحده مسكه طبق اول ما شافوني ماشي على رجلي شاورت ليهم محدش يعمل صوت ورحت لي سندي كانت وقفه على البوتاجاز حضنتها من وره

سندي : (كانت بتدوق الشوربا واخضت ولفت)

انا : (الشوربا اتكبت عليا واتلسعت) ايه يا سندي ها تشويني

سندي : (بصه ليا بي فرح وخدتني بالحضن) وحشتني يا علي

انا : انتي اكتر يا بطتي

امي : (بصه ليا بي فرح) حظك حلو صنيه البطاطس باللحمه بتتعمل

انا : (بصيت لي امي بي فرح) طول عمرك عرفه معاد رجوعي يا امي

امي : مبقاش غاده لو معرفتش

طلعت بره واخواتي جم على السيره وكمان باقي العيله كمان الكل جي يطمن عليا بليل بعد ما الكل مشي

امي : ايه الي حصل بقي

انا : (حكيت لي امي كل حاجه) بس رحت أتعالج ورجعت

سندي : يعني انتا شايل كل ده لوحدك

انا : قدري يا سندي

مصطفي : (بي عضب) مين بقي الي ضرب التقارير بتعتك

انا : واحد كده

امي : قولي اسمه وانا انهش لحمه بي سناني

انا : متقلقيش يا امي لسه معاده مجاش

سندي : طيب مش تطمن على النونو بنتك

انا : (بي فرح) طلعت بنت

سندي : ايوه انتا عارف يا استاذ انا حامل في الكام

انا : اربع شهور وست عشر يوم

سندي : صح

انا : طيب اجهزي انتي وعلي علشان رجعين

امي : ارتاح النهارده طيب

انا : لا (اتكلمت جد) بصي يا سندي قبل ما نرجع انا عايز اقولك حاجه قدام الكل

سندي : ايه هي خير

انا : كل خير انا اتجوزت

سندي : (دحكت) هههههههه انتا بتهزر صح

انا : الصراحه لا

سندي : بس بقي تقل ددمم يله انا هقوم اجهز

انا : سندي وحيات علي ابني انا مش بهزر

انا حلفت من هنا والصوت العالي طلع عليا من كل الستات امي وحياه وجيهان وسندي والزعاق اشتغل

سندي : (بي صوت عالي) انا يا علي تتجوز عليا انا ده انا ها خرب بيتك

امي : (بي نفس الطريقه) انتا مجنون

انا : لا انا مش مجنون انتي عارف النظام لا جواز في السر وله رفق وله حتي مخدرات ده نظامك وانا معملتش حاجه غلط ده حقي الشرعي جواز شرعي وعند مؤذون

سندي : وانا حقي الشرعي اني اطلق طلقني يا علي

انا : مفيش طلاق

سندي : ايه مش عايزه اعيش معاك تاني وانتا متجوز وحده تانيه خلاص خلصت طلقني

انا : لا

سندي : (هديت شويه) طلقني يا علي يا اخلعك

انا : ده لو في قاضي محكمه اسره قبل القضيه يبقي راجل ويكمل فيها ده تبقي ليله امه سوده

سندي : (رجعت اتنرفزت تاني) ها فضحك في كل حاجه الجرائد وكمان التلفزيون انا عرفاك بتخاف فا نتطلق بي المعروف احسن

انا : زي ما قولت في الاول وله قاضي وله محامي وله جريده او حتي برنامج تلفزيون ها يتكلم في الموضوع ده ها ولع فيه وده اخر كلام عندي

طلعت سندي بسرعه ومعاها جيهان وحياه

امي : (هديت شويه وقعدت جنبي) بص يابني مراتك التانيه دي لزم تطلقها

انا : لا

امي : (رجعت لي النرفزه تاني) انتا ايه ياض فاكر مش ها قدر عليك فوق انا اجيبك تحت رجلي واقتلك بي ايدي

انا : طيب تمام انا اطلقها بس ها نام معاها انا عملت الحلال مش الحرام

امي : يابني يا حبيبي انتا كده بتخرب بيتك بي ايدك فوق كده ده شيطان ودخل بينك وبنها

انا : لا مش شيطان ده اختياري انا عايز اتجوز تاني ده حلال عايزن توقفه الحلال

امي : مفيش حلال يخرب البيوت العمرانه فوق كده وصالح مراتك

انا : لا (قومت) اسمعي يا امي وبلغي الكلام ده ليها انا اتجوزت خلاص ومفيش مخلوق او قوي على الارض ها تخليني ارجع عن قراري ماشي انا هديها مهله تفكر برحتها وترجع بس صبري ليه حدود وعرفها كده كويس واخرت صبري مش طلاق لا انا هاجي اجبها من شعرها تمام

سبتهم ومشيت طلعت بره خليت سامح يتحرك بينا رحنا القاهره وصلنا المستشفي بتعتي ودخلت اوضه عمليات وخليت سامح والرجاله جابه الدكتور اكرامي مدير المستشفي وكان المشرف على الحاله بتعتي من قفاه

اكرامي : علي بيه

انا : (بي برود) ايوه علي بيه فاكر اني الحزن قتلني صح

اكرامي : حزن ايه يا باشا بس ده نصيب وبعدين حضرتك عايش ايوه على كرسي بي عجل بس عايش

انا : (قمت من على الكرسي ورفعته في الهوي ونزلته على دماغ اكرامي) انا بمشي يا روح امك ولسه بي صحتي (بضرب فيه بي رجلي) بقي انا عاجز يا ابن الكلب تحب اجيب منك عيال دلوقتي ها تحب

اكرامي : ارحمني

انا : ارحمك وانتا رحمتني وله رحمت الناس الي سرقت منهم الاعضاء (اكرامي كان شغال تبع مافيا تجاره الاعضاء)

اكرامي : ابوس ايدك ارحمني استر عليا انا عبد المأمور

انا : زي ما اخدت من الناس قلبها وعنيها وكبدها اخدت منهم حيتهم انا هخدها منك سعد

سعد : (دكتور تبعي) امرك يا علي بيه

انا : اسمع عايز الحيوان ده قطع غيار حلاً

سعد : امرك يا باشا

انا : بس وهو فايق بنج موضعي ويشوف لحمه بيتقطع قدام عينه فاهم سامح

سامح : ايوه

انا : اربطه كويس خالي الدكتور سعد يشوف شغله يله

سامح : امرك يا كبير

بعد ما ربطه خليه الرجاله كلها تطلع بره الغرفه وانا قعدت على كرسي وشوفت منظره و هو بيتقطع قدامي وبترجاني ارحمه بس الرحمه مش في الدينا بعد ما سعد خلصه طلعت بره واتحركت مع الرجاله رحت لي سليم

سليم : نورت مصر يا علي

انا : منوره بي نسها

سليم : ارتحت دلوقتي

انا : لا لسه فاضل كتير وكمان لسه الخاين الي بعني

سليم : هو

انا : ايوه هو بس سهل حقي بعرف اخده

سليم : على فكره الناس كلها فرحانه بي رجوعك

انا : بجدا

سليم : ايوه

انا : طيب

سليم : نسيت ابارك ليك الف مبروك الجواز

انا :...... يبارك فيك يا سليم عبالك

سليم : (ابتسم) في حياتك

انا : بقولك ايه انا همشي بس في رساله عايزك توصلها لي الكل وده سر الزياره بتعتي

سليم : ايه هي

انا : بلغ الكل اني رجعت تاني واقوي من الاول لو عرفت اني في حد ليه يد في حاجه من الي حصلت ليا من قريب او بعيد ها فرمه بي جزمتي زي الصرصار انا راجع وفي عيني الشر مش عايزه يطول حد منهم تمام

سليم : مش شايف اني لهجت الرساله دي هجوميه شويه

انا : ده الي عندي ها تبعتها انتا وله ابعتها بي طرقتي

سليم : ألي هيا

انا : ابعتها مع راس حد من الي اسمهم سليم اي حد

سليم : (بلع ريقه) لا وعلى ايه ابعتها انا

طلعت من عند سليم ورجعت البيت عند مني وده قاعد فيه فتره دخلت

مني :وانا اكتر يا حبيبتي...... معلش بقي كل حاجه جت بي سرعه........... اكيد في اقرب اجازه ها عرفك عليه...... باي يا حبيبتي سلام

انا : (قعدت جنبها وخدتها في حضني) بتكلمي مين يا قمر

مني : دي بنتي

انا : اه طيب تصدقي يا مني انا معرفش اسمها لحد دلوقتي

مني : اسمها ليليان

انا : طيب هي عرفت اني احنا اتجوزنا

مني : ايوه وفرحانه جدا ونفسها تتعرف عليك

انا : ماشي في اقرب فرصه تيجي من السفر

مني : (شافت ددمم على لياقه القميص) ايه ده يا علي

انا : (بصيت على الدم) ياه على الستات وقوه الملاحظه بتعتها

مني : لا بجد ايه ده

انا : كنت باخد حقي بدات بي الدكتور الحيوان الي بعني

مني : (بي زعل) تقوم تقتله

انا : انتي زعلانه وله ايه

مني : طبعا ده بني ادم مش كلب

انا : لا مش كلب بس اقزر من اي حيوان ممكن تشوفيه البيه شغال في تجاره الاعضاء عن طريق المستشفي عندي والي بعت ليا الحجت الي وصلت من شهرين دكتور شغال تحت ايده لما عرف انه بلغني قطعه وهو عايش وباعه قطه اعضاء شوفتي انه حيوان وميستهلش يتزعل عليه

مني : انتا كده بتعرض نفسك لي سين وجيم

انا : لا ده وله ده انا عملت منه رساله لي الكللابب الي وره فهمتي

مني :طيب انتا عارف مين الى وره

انا: طبعا عارف

مني : مين

انا : متشغليش بالك بس كل ده ماشي يله نطلع ننام عندي مشوار مهم

طلعت انا ومني ننام تاني يوم صحينا بدري علشان اروح الشغل وهيا كمان تنزل تروح شغلها

مني : صباح الخير يا حبيبي

انا : صباح النور يا قمر فين القهوه بتعتي

مني : افطر الاول وبعد كده اشرب قهوه زي ما تحب

انا : لا انا احب القهوه على الريق

مني : القهوه دي ها تعمل ليك انيميا وكمان الضغط كل الحجت دي مش حلوه غير بقي تزيد نسبه اصابتك بي القلب

انا : طيب فين القهوه بقي

مني : هو كل الكلام ده مش عاجبك

انا : مني انا عارف ايه الاضرار بتعتها كويس جدا مش محتاج دكتوره تقوله انا متقبل المخاطرة ماشي بعد كده اصحي القهوه بتعتي تكون جهزه وانتي تعمليها بي ايدك مش الشغاله وبلاش مكنه قهوه انا احبها بلدي

قومت وسبتها من غير فطار هي مش قصده تزعلني بس لزم احط نقط على الحروف الاول طلعت خدت دش لقيت مني عمله فنجان قهوه وحطه وكتبه ورقه جنبه (انتا تأمر يا سيد الرجاله) دحكت لبست هدومي وشربت القهوه ونزلت ركبت العربيه مع الرجاله بتعتي اتحركنا بعد مسافه ركنا غيرت هدومي ولبست لبس تاني ولبست نظاره شمس ومسكت عاصيا زي بتاعت الكفيف وركبت مع سامح عربيه النترا ورحنا سجن ابو زعبل داخل بي بطاقه مضروبه وانا عامل اعمي وكمان جايب جهاز صغير جدا قد البور بنك كده شوش على كاميرات المراقبه وشي بس هو الي يختفي دخلت جوه اوضه وجالي مسجون اسمه حماده رشوان واحد من الي حبستهم مع سما

حماده : اهلا علي الصمدي انا كنت منتظر الزيارة دي من زمان

انا : اهو اديني جيت

حماده : (حطت رجل على رجل) انا سمعت انك اتشليت وكمان طلعت عقيم لكن اعمي دي جديده

انا : (ببرود خلعت النظاره ولعت سيجاره) وايه تاني

حماده : كان نفسي ابص في عينك من زمان

انا : انتا اهو باصص

حماده : وسعيد جدا اني كنت سبب في دخولك المستشفى والغيبوبه

انا : مش عارف ليه يا حماده انتا متخيل انك في امان انا ممكن اقتلك في ثانيه

حماده : (دحك) هههههههه متعرفش انا في امن حته في مصر سجن ابو زعبل اوعي تكون فاكر شويه القضايا دي ها توقعني انا هنا علشان ناس كتير مهمه وتقيله عايزني عايش

انا : انتا عارف يا حماده انا معجب بيك قوي كنت عايز تجبني جنبك هنا بس فشل ولما حبيت تطلع فشلت ولما حبيت تقتلني فشلت برضه انا بعشق الفشله

حماد : كفايه اني خليتك الفتره الاخيره تشوف حجت عمرك ما شوفتها وله اتعرضت ليها القلق والخوف والحزن الي كان جواك انا السبب فيه

انا : (شورت ليه يقرب وكلمته في ودنه) انا مش بخاف (حطيت خنجر في رقبته) سلام يا حماده

طلعت بره وعملت زي ما دخلت عادي وركبت العربيه ورحت الشركه بتعتي الموظفين في حاله مفجأه اني رجعت وماشي على رجلي دخلت على داليا كانت قعده على كرسي المكتب وفي شب قاعد ليها على المكتب اول ما دخلت الاتنين اتنفضه

انا : (مديت ايدي اسلم على الشاب ده) اهلا انتا مين

شاب : انا اشرف سوبر فيزر هنا

انا : ام سوبر فيزر مش سوبر مان يعني

اشرف : (تنح) ها

انا : على مكتبك بسرعه علشان صاحب الشركه رخم داليا هاتي البوسطه المتأخره وكل الشغل المتأخر يله

دخلت المكتب وقعدت ولعت سيجاره ودخلت داليا

داليا : اتفضل يا فندم ده كل الورق المتأخر

انا :طيب

داليا : ده اشرف يبقي

انا : (قطعت كلامها) مش قصتي انتي تقمرزي عليه هو يقمرز عليكي بره عني بس مش في شركتي اتفضلي

طلعت داليا بعد ما احرجتها وقعدت اخلص شغلي المتأخر كله

في مشهد اخر

سندي في بيت الصعيد ومعاها امي واخواتي

سندي : انا خلاص خدت قرار ها طلق يعني ها طلق

امي : طيب اهدي كده وفكري لما تطلقي ها تروحي فين

سندي : اي حته استغل واشيل مسؤوليه نفسي

امي : انتي فكره على ها يوافق

سندي : ها يعمل ايه يعني

محمود : لا ممكن يعمل كتير ممكن يقفلك فيها

سندي : خلاص امشي واسيب ليه البلد كلها

امي: ها تروحي فين يعني وتعيشي فين

سندي : مفيش اكتر من البلاد بره مصر

امي : طيب وتسبيني لوحدي انتي بنتي

سندي : بنتك طيب بنتك كرمتها بقت في الارض بنتك جوزها اتجوز عليها حسسها انها نقصه مع اني عمري ما حرمته من اي حاجه بنتك جوزها بتاع مشاكل من يومه بنتك جوزها سيبها هنا زي الكلبه وعايش متهني مع مراته التانيه انا مش بنتك هو ابنكم علشان كده كلكم متجمعين علشان تقنعوني اقعد

امي : طيب فكري في ابنك وبنتك لزم يكونه جنب اهلهم

سندي : اهلهم انا ولدت علي لوحدي وابوه كان بعيد وبنتي مش ها تفرق كتير

حياه : بلاش قسوه يا سندي

سندي : قسوه انا مش قسيه علي هو الي قاسي وجاحد كمان روحي كده اسألي ابنه انتا فاكر ايه لي ابوك ها يعد مواقف معاه على ايده علي مكنش معاه في حياته يبقي نكمل على كده احسن

امي : طيب اهدي طيب علشان نعرف نفكر

سندي ى مفيش تفكير

المشهد الريسي

قاعد في المكتب ومحمد دخل عليا بدون اذن

محمد : (بي نرفزه) ايه الي عملته ده

انا : عملت ايه

محمد : انتا اتجوزت تاني

انا : طيب اقعد

محمد : اقعد ايه ياخي انتا بتخرب حياتك وتقولي اقعد

انا : محمد يا تقعد نتكلم يا نقفل على الكلام من اوله

محمد : ماشي ادي قعده

انا : بص يا محمد انتا اخويا وجنب ده انتا صحبي الوحيد وانتا عارف اني الصوت العالي والشويتين الي دخلت بيهم دول وامي هي الي قلتلك تعمل كده ومحافظاك الكلام الي ها تقوله كمان شويه مش ها ياكل معايا بي بصله صح

محمد : (متغاظ) صح

انا : يبقي نتكلم بي العقل احسن

محمد : عقل ايه حد يعمل كده

انا : هو انا عملت ايه انا اتجوزت شرعي

محمد : مش كده الي بيتجوز على مراته ده بيكون مراته مطلعه عينه او مش مكفياه او حتي وحشه وانتا لا ده وله ده وله ده ايه بقي فهمني

انا : بص يا محمد انتا مش ها تفهمني انا حبيت

محمد : حبيت ايه انتا عمرك حبيت وحده غير سندي انتو الاتنين كنتم اكتر من قصص حب الافلام

انا : عادي حبيت تاني وممكن تالت او رابع ده حقي

محمد : حقك يابني اعقل مراتك حلفه لا تمشي

انا : (بصيت ليه بي استغرب ومتنرفز) تمشي ازي يعني

محمد : تمشي عايزه تسافر تاخد عيالك وتسافر

انا : (رنيت على سامح جالي)

سامح : امرك يا باشا

انا : عايزك تبعت رجاله الصعيد وتحط البيت تحت الحراسه عارف يعني ايه حراسه المدام و الاولاد محدش يطلع غير وحد معاه وعايزك تنشر الخبر ده اي معبر حدود بري بحري جوي ها تعدي من عليه مراتي وعيالي ممنوعين من السفر ماشي

سامح : ماشي

انا : ابعت حد انتا تكون واثق فيه

سامح : حصل

انا : اتحرك يله

طلع سامح ومحمد قعد باصص ليا بي غيظ وساكت وانا كمان ساكت قام مشي وانا خلصت اليوم و روحت

مشهد من المستقبل

انا قاعد وقدامي مراتي

انا : بقي انتي تخونيني انا عملت ليكي ايه انا عمري ما شوفت حد يعمل كده انتي مراتي انا خسرت كل حاجه بس علشانك وانتي كده ليه انا تحديت العالم كله بس انتي لزم تموتي

الفنجان - السلسلة الثانية (القيام)

    {{#invoke:ChapterList|list}}

سلاسل رواية الفنجان