الفنجان - السلسلة الثالثة (أخطاء الماضي): الفصل السابع
ديمن الناس فكره اني الذكي هو الي يعرف يخطط ويرسم لا خالص الذكي هو الي يعرف يخطط ويرسم وبفكر بس متعرفش هو مين تبقي ماشي في الشارع تخبط في الشخص الي بيخطط حياتك كلها ودارس كل حاجه عنك كل اسرارك كل افكارك كل احلامك هو ده الذكي الذكاء مش مقتصر على التخطط والرسم لا الذكاء اكبر من كده بكتير
بدايه الفصل
قاعد مع الكل سامع وبضحك بس جوه دماغي حرب شوارع مين الي عمل كده طيب انا ممكن اعمل قيمه بالناس الي عايزني ميت احا قيمه ايه انا مفيش حد مش عايزني ميت بس مين عنده الجرأه لي ده وده المشكله طلعت البس ونزلت رحت المكتب وجالي يقوت
يقوت : انا سعيد انك لسه عايش
انا : تحذيرك جيه متأخر قوي يقوت انتا المتحكم في سرافر الديب وب في مصر والي عمل كده من عليه
يقوت : كل الي اعرفه اني الي عمل كده ساب خبر على الديب وب انك ها تموت في التوقيت الي كلمتك فيه ولما عرفت بلغتك
انا : ايوه مين بقي
يقوت : شبح ملهوش اثر انا مشغل انبغ المهندسين عندي ومحدش قادر يوصل لي حاجه الي عمل كده واصل قوي
انا : تؤ مش واصل لو واصل كان قتلني وده مش عايزني اموت الي عمل كده واحد في اصغر شق في البلد الي عمل كده عمل بأسلوب بلدي يعزب الضحيه بتعته واحد عايز يلعب
يقوت : وبعدين لو واحد من الكبار كنا قدرنا نوصل ليه لكن كده احنا بنضور على ابره في كوم ابر
انا : اكتب الرقم ده عندك **********01 عايز البلد كلها تضور على الرقم ده
يقوت : حصل يا علي
انا: اتفضل
مشي يقوت وانا فضلت قاعد شويه عملت كام تلفون وكام مقبله خلصت ورجعت البيت رحت لي سندي الاوضه كان يومها النهارده بيت معاها بس فكري مشغول قوي في كل حاجه ( اصل يا زوز لو علي معرفش مين الي عمل كده هو وكل اهله في خطر كبير جدا وعلي مش بيحب الخطر يكون حولين اهله ممكن جنبه هو لكن اهله لا) صحيت من النوم ونزلت تحت فطرت مع البيت كله ونزلت الشركه
داليا : صباح الخير يا علي
انا : داليا عايز فنجان قهوه تقيل جدا بس عايزه حلا في مكتبي
داليا : اوكي في واحد عايز يقابلك
انا : مين ده
داليا : بيقول اسمه اشرف الصمدي
انا : (نقصه امك دلوقتي) طيب دخليه
طلعت داليا ودخلت اشرف
انا : اشرف بيه اهلا نورت
اشرف : معلش جي من غير معاد
انا : عيب يا اشرف احنا اهل تشرب ايه الاول
اشرف : لا وله حاجه انا جي اتكلم معاك شويه
انا : خير يا اشرف
اشرف : انا الصراحه عايز اصفي الجو الي بنا انا وانتا يعني انا كنت متنرفز شويه والي حصل لي بابا كان كتير
انا : لا يا اشرف مش كتير ابوك هو الي عمل كتير بش بلاش نتكلم في القديم خلينا في الجديد احنا ننسي الي حصل زمان ونفكر في بكره
اشرف : انا بقول كده برضه بس انتا تيجي وتجيب معاك البيت كله عندك و تتغدي معيا النهارده
انا : النهارده طيب ماشي
اشرف : انا هستناك بليل سلام
انا : سلام يا اشرف نورت يا حبيبي
مشي اشرف وانا قاعد بفكر ومش طلبه خالص انا متعود لما اكون متوتر او بفكر في حاجه مهمه محبش اقبل ناس من العيله عندي علشان لما تقعد مع حد غريب لزم تخلي بالك من كل كلمه طلعه منك لكن لما بتكون قاعد مع اهلك والعيله بعتك بتاخد راحتك خالص وده مش حلو لي واحد مش رايق وبيفكر خلصت اليوم وروحت البيت وخدتهم ورحنا لي اشرف بس من غير حراسه وصلنا لقيت مراته
نورهان : علي بيه شرفت
انا : بيه جري ايه يا نورهان
نورهان : نعمل ايه مش عرفين نصولك وله بنشوفك يا راجل احنا في محافظه واحده
انا : الشغل يا نورهان
نورهان : سندود حبيبت قلبي عمله ايه
سندي : كويسه يا نونه
نورهان : انتي اكيد مني بقي صح
مني : ايوه انا
نورهان : ازيك نورتونا
انا : نورنا ايه بقي احنا لسه على الباب يا حجه
نوال : ههههههه لسه فضيحه ادخله
دخلنا جوه وكان محمد عزت هناك
محمد : ابو علي واحشني جدا
انا : واحشك ايه يا راجل انتا خلتها خل خالص
محمد : ليه بس
انا : اخر مره اتكلمنا كان امته
محمد : مشاغل بقي يا صحبي علي عامل ايه يا حبيبي
علي : كويس يا عمه محمد
قعدنا بعد السلام والترحاب اشرف طلع قعدنا مع بعض شويه ولقيت بنت كده زي القمر طلعه شعرها اصفر وعنيها زرقه وبيضه زي الثلج
بنت : الغداء جاهز يا بابا
انا : بابا مين دي
اشرف : انتا مش عارفها مين دي
انا : لا
اشرف : دي يا سيدي فيروز
انا : (استغربت جدا اخر مره شوفت فيروز كام عندها 12 سنه كانت عيله صغيره جدا) فيروز مين فيروز بنتك انتا زوزو
اشرف : ايوه
فيروز : ايه يا عمو حضرتك نستني وله ايه
انا : نسيت ايه انا اخر مره شوفتك فيها كان من عشر سنين
اشرف : لا فيروز عندها دلوقتي 22 سنه ها تتخرج السندي
انا : بقيتي عروسه يا فيروز
اشرف : يله نتغدي
قمنا اتغدينا وقعدنا نحكي والشباب قعدين
فرح : روزي عايزه شاحن
فيروز : انتي عرفه مكان الاوضه روحي جبيه
فرح : بطلي رخامه بقي
فيروز : فرح بلاش جو البطه البلدي ده مش بحبه قومي
ابراهيم : (تلفونه رن) هو انا معنديش حد غيرك انتا
راضي : مين
ابراهيم : سيف بيه (رد عليه) الو يا سيف
سيف : الو يا ابراهيم انتا فين مش عارف اوصلك من امبارح
ابراهيم : معلش مخدتش بالي خير في حاجه
سيف : لا يا صحبي كنت بكلمك ننزل نتقابل
ابراهيم : ازي يا سيف انا في القاهره
سيف : عارف انا هنا كمان
ابراهيم: انتا مش قولت الفيلا لسه مجهزتش قاعد فين
سيف : في العمار في الجيزه لحد ما الفيلا تخلص الصراحه زهقت
انا : طيب نتقابل مش ها ينفع النهارده علشان معزوم عند عمي اشرف
سيف : طيب يا معلم نتقابل بكره
ابراهيم : ماشي بكره نتكلم ونحدد ماشي
سيف : ماشي سلام
ابراهيم : سلام.
قفل مع سيف
ليليان : هو مش قال مش جي دلوقتي
ابراهيم : وانتي صدقتي ده كلام بس مش اكتر هو قاعد في عماره الجيزة بيقول مؤقتان بس هو قاعد على طول فيها ومفيش فيلا اساس ده كلام بس
ليليان : كان عندك حق ده شخص رخم
فيروز : اجبلك بسبوسه يا ابراهيم
ابراهيم : يا ريت انا نفسي في بسبوسه طنط نورهان جدا
ليليان : ايه حكايه البسبوسه دي ماما تزعل مع علي تجبله واحده انتا اهو بتحبها
راضي : وانا كمان كل العيله عندنا بتحب البسبوسه من زمان
ليليان : طيب
واحنا قعدينا نتكلم
ساره : بقولك ايه يا علي
انا : قولي يا ساره
ساره : بس مش عايزك تضايق يعني
انا : ارغي يله انتي طول عمرك دبش في الكلام
ساره : ماشي يا محترم انتا ازي قدرت ترجع تمشي تاني
انا : ياااااه يا ساره انتي لسه فكره
محمد : صحيح انتا عمرك ما تكلمت عن الموضوع ده
انا : علشان محدش سأل كله متخلي اني بعرف اعمل حجات غريبه وخارقه
اشرف : الصراحه ايوه
انا : طيب انا ركبت جيهاز في العمود الفقري علشان ارجع امشي تاني
ساره : ايه ده ده خيال علمي
انا : الخيال العلمي ده حقيقه في المانيا
ساره : طيب هو بيشتغل ازي
انا : عادي هو الجهاز شبه الفقرات يجي الدكتور يشيل فقره قبل العجز وبعده وبعد كده يزرع الجهاز يشتغل عادي جدا
ساره : بس ازي يعني انتا كده عايز طاقه
انا : انا بلعب رياضه والحركه تشحن الجهاز
محمد : وبتعرف ازي انه عايز يتشحن
انا : انا زارع حشو ضرس فيه شريحه صغيره جدا متوصله بالجهاز و التلفون يعني لما يكون عايز يتشحن توصلني رساله على التلفون
خصلنا اليوم ورجعنا البيت تاني وتاني يوم رحت الشركه دخلت اقعد لقيت الخزنه مفتوحه وهي فضيه اتجنينت خالص
انا : داليا
داليا : ايوه يا علي
انا : حد دخل المكتب وانا مش هنا
داليا : لا ها يدخل ازي والباب مقفل بصمه صوت
انا : الخزنه اتسرقت (كلمت سامح) سامح اطلع حلا
سامح : (طلع ليا المكتب) خير
انا : الخزنه اتسرقت
سامح : اتسرقت ازي
انا : (اتنرفزت اكتر الانه بيسألني انا) هو مين الي بيسأل يا بني ادم عايز تفريغ الكاميرات امبارح فورن
سامح : (فتح تلفونه وصله بي الشاشه وفتح برنامج الكاميرات)
انا : (قعدت اتفرج لحد ما شوفت حاجه غريبه بعد ما طلعت من المكتب رجعت تاني وبصيت لي الكاميرا وفتحت الباب) ايه ده
سامح : ازي
داليا : هو حضرتك مش فاكر
انا : فاكر ايه
داليا : انتا رجعت تاني بعد ما نزلت بي ثواني بس ولما سألت قولت انك ناسي حاجه
انا : سامح عايز منصور من تحت الارض فكره حاجه تانيه يا داليا
داليا : ايوه انتا سألتني لو صرفت فلوس السولفه وله لا
انا : (استغراب اكتر) انتي متأكدة
داليا : ايوه
انا : طيب اطلعه بره دلوقتي يله
طلعه بره وانا حاطت في الخزنه كاميرا صغيره جدا فتحتها لقيت انا فتحت الخزنه وبصيت لي الكاميرا ورفعت اصبعي الوسطاني فرغت نظام الامن بتاع الخزنه هي ببصمه الصوت برضه هي كلمه السر صح وده صوتي طيب ازي اتحركت على المكتب بتاعي وقعدت فيه لحد ما جيه منصور
منصور : خير يا علي
انا : منصور بص على الفيديو ده وقولي رايك
منصور : (بص في الفيديو شويه لحد اخر وعاده اربع مرات) ده شغل مقلد هاوي
انا : عرفت ازي
منصور : من حركه جسمه مش بتعتك ومكشوفه
انا : طيب عايز اعرف مين ده
منصور : ده واحد مش معروف
انا : ازي
منصور : بص يا علي انا الشغلانه بتعتي دي قليل جدا في العلم يعرف يشتغلها وانا بس الي شغال في مصر ومعيا المتدربين بتوعي
انا : طيب ممكن يكون مش مصري من بره
منصور : لا محدش من بره يعرف يشتغل هنا احنا شغلنا اتقان ومحدش اجنبي يعرف يتقنه غير لما يكون مصري
انا : طيب ممكن يكون حد من المتدربين بتوعك
منصور : الي شغلين معايا محدش يقدر يوصل ليهم غير عن طريقي انا بس (بص شويه في الفيديو بس المره دي خد وقت اطول) ايه ده
انا : في ايه
منصور : في كتير ده مش مقلد لا ده انتا
انا : خخخخخخخخ انا ازي
منصور : ده مش واحد لبس وش لا ده وشك ممكن تكون سكران علشان كده قولت انه مقلد وهاوي
انا : منصور انا عايز اعرف مين ده الي خد الورق
منصور : هو الورق ده في حاجه عليك
انا : لا بس ده واحد دخل مكتبي
منصور : انتا ورقك صح
انا : ايوه
منصور : خلاص الي خده يبله ويشرب مايته
انا : انتا عارف يعني ايه انا اتسرق دي كرثه
منصور : مش عارف يا علي بس انا ها ضور لو لقيت حاجه ها قولك سلام
انا : سلام
قام منصور وانا فضلت في مكاني مشغل الفيديو كله وعمال اعيد وازيد فيه بحاول اضور على اي حاجه اي خيط اي دليل مين ده مش لقي حاجه خالص لحد ما لقيت انه مفيش اي حاجه ومش عارف اعمل حاجه قولت ارجع البيت دخلت جوه سندي ومني قعدين يتكلمه
سندي : مالك يا حبيبي
انا : لا مفيش حاجه عايز قهوه بس
مني : طيب اتغدي معنا الاول
انا : لا مليش نفس كله انتو وانا داخل المكتب
سندي : طيب في ايه
انا : (بي خنقه) مفيش يا سندي تعبان شويه من الشغل
سبتهم ودخلت المكتب
مني : هو في ايه
سندي : مش عارف بس قلقانه عليه قوي
مني : علي متغير قوي مش فاهم دماغه خالص
سندي : علي عمره ما حد فهم دماغه ها نسيبه كده مش نحاول معاه
مني : مش عارفه يا سندي
دخل راضي
راضي : صباح الخير
سندي : صباح ايه بقي احنا المغرب
راضي : معلش بقي سهرت باليل
سندي : طيب ضبط نومك بقي علشان الكليات قربت
راضي : خلاص بقي
سندي : خلاص طيب بقولك ايه يا مني
مني : خير يا سندي
سندي : انا من رأي نكلم غاده وحياه يجو يقضه معانا كام يوم كده اهو يغيره جو وله ايه
مني : انا شيفه كده
راضي : سندي انتي شريره قوي
سندي : عرفه يله روح اتغدي
انا : (طلعت من المكتب) بقولكم ايه فين ابراهيم وفرح وليليان
مني : ابراهيم نزل يشتري لبس وفرح راحت تجيب لاب ليها وليليان راحت معاهم رخامه
انا : طيب اطلعه البسوا علشان هاخدكم ونروح حته حلوه
سندي : فين
انا : الحسين يله
سندي : (قامت تجري تلبس)
مني : الحسين نعمل ايه
انا : نزور الأولياء
مني : ايه جو الغريب ده
انا : غريب ليه
مني : علشان تروح تلقي الناس كتير وعماله تدعي
انا : فيها ايه هو الدعاء واحش وغريب
مني : اشمعنا هناك اصل **** مش محتاج تروح لي وألي علشان يستجيب
انا : قومي طيب نروح الحسين وبعدها نقعد شويه في الخان
طلعت مني تلبس ونزلت مع سندي واميره وعلي وراضي راح يلبس وحصلنا كلمت ابراهيم يجلنا على هناك وصلنا الحسين ومعيا سامح بس من غير حراسه دخلنا الجامعه صلينا كلنا وقعدنا شويه زرنا المقام وطلعنا
مني : ايه ده فين جزمتي
انا : ايه مالك
مني : مش لقيه جزمتي
انا : ههههههه مش قعدتي تستخفي بي الأولياء البسي بقي
مني : انا نقصاك يا علي
انا : خلاص خلاص راضي خد سندي في محلات جنبنا هنا اشتري واحده جديده يله
سندي : ماشي
مني : انتا عارف الجزمه دي تمنها كام
انا : بلاش يا مني انتي في حضرت الحسين بلاش تكبر احنا لبسين حرير في حرير بس في المكان ده لا كلنا فيه لبسين خيش لزم تحطي ده في دماغك احنا قدام ناس لا فلوسنا و لا رجلتنا و لا علاقتنا تنفع فيه
مني : (خدت نفس عميق) طيب يا علي انتا عندك حق (بصت قدمها لقت واحد صغير ماسك الجزمه وبيقدمها لي مني) ايه ده
انا :شوفتي بقي ادي الجزمه اهي (طلعت فلوس لي الواد خدها قليب فيها خد منها خمسه جنيه وساب الباقي ومشي)
مني : ده بجد
انا : طبعا
مني : طيب ده طبيعي
انا : هنا تنسي كل حاجه انتي فكراها طبيعيه ماشي
مني : ماشي
طلعنا قعدنا على قهوه في الخان وجت سندي وراضي ومعاهم الجزمه
سندي : ايه ده انتي لقتيها
مني : مش ها تصدقي يا سندي حاجه غريبه جدا
راضي : غريب بس مش زي الي باع الجزمه لينا
سندي : شكله مبعش حاجه من الصبح ودي جت ليه نجده
مني : لا بجد في حاجه غريب بتحصل
انا : (بصت جنبي لقيت الواد واقف على عربيه اكل في الشارع ومعاه بنت اصغر منه ادها السندوتش ومشي) اقولك انا ايه الي حصل الجزمه دي ضاعت علشان الراجل الغلبان الي اشتروا من عنده ياخد رزق والواد لقها علشان ياخد رزق ويجيب به اكل لي اخته بص يا جماعه كل جنيه يدخل جيبي في واحد ليه حق فيه وده الي حصل كل واحد خد حقه
دخل ابراهيم وليليان وفرح
ليليان : ايه جو الحسين ده بس
انا : اهو قلت اخدكم افسحكم في حته جميله
فرح : بس فكره حلوه
قعده وطلبنا مشاريب
راضي : انتي ازي تنزلي من غير ما تخدي ازن ميني
فرح : فيها ايه انتا كنت نايم وابراهيم كان نازل قولت اروح معاه
راضي : وايه بقي مش في واحد لزم تاخدي ازنه
ابراهيم : في ايه يابني هي نزلت مع حد غريب ده معايا
راضي : لا لزم تاخد ازني
واحده : تقري الكف يا بيه
انا : (بصيت ليها وفكرت) ماشي
سندي : (افتكرت الي حصل مع خديجه) لالا بلاش
انا : ليه لا يله بس ينفع علي
واحده : عمره كام
انا : 13 سنه
واحده : ايوه (مسكت كف علي و قلبته على ضهره و عدلته تاني) امممممم عيل ابن ناس متدلع عشت حياتك كل حاجه بتخدها بس ها يجي يوم الي بيديك كل حاجه يرفض خوفن عليك ها تعيش حياه سعيده بس لما تحب ها تقوم حرب على حبك خلي بالك علشان سكينه الحب تلمه و بتوجع مش ها تغلط غلطه ابوك حياتك بالنسبه ليه ها تكون اسهل بكتير جدا بس انتا ها تتعب شويه (حطت نقطه من الحنه في كف ايده و قفلته) مين تاني
ليليان : انا ممكن
واحد : (مسكت كف ايدها وقلبته وقرته) ام عايشه طول عمرك في بلاد غريبه بس رجعتي ومش حسه انك غريبه حياتك سعيده طول ما انتي سعيده ههههههه قدامك واد زي القمر وجي يعني جي علشان انتي من نصيبه وهو من نصيبك بنت ناس وهو جي لبس اسود وانتي لبسه ابيض
ليليان : (ابتسمت الانها بتتكلم عن ابراهيم اصل محدش هيفهم كلام وحده بتقري الفنجان او الكف غير صحبه) طيب
واحده : (حطت نقطه في ايدها من الحنه) مين تاني
ابراهيم : انا
واحده : (فركت كفه وقلبته وقرته) عتره شاب عتره من اصل وفصل ومن نسل أشراف طريقك مفروش بي الورد بس متغلطش غلطه الي قبلك ومن دمك بلاش مشي في سكك مش بتعتك عندك واحد عينه في الي في ايدك بس عبيط خير جي ليك خير ليك ولي اهلك ها تأخر لحد ما تشوف عوضك بس ها تفرح قوي
واحده : (حطت نقته في ايده) مين تاني
انا : يله يا راضي
واحده : (فركت كفه وقلبته وقرته) اممم عصبي ودمك حامي بس على الفاضي على حاجه في خيالك بس جنبك الملاك الابيض بس عايز تخنقه بلاش طبع دمك الحامي الي ورثهولك مخدش من وره حاجه غير المشاكل بص لي النعمه الي في ايدك و قول شكراً عليها (حطت نقطه في ايده)
راضي : (هز دماغه)
واحده : (بصت لي فرح) نشوف العروسه بقي (مسكت كف ايدها قلبته وقرته) قدامك سكك كتير وبي ايدك الاختيار بس ها تفرحي اصل كل واحد ليه من اسمه نصيب (حطت نقطه وقفلت كفها) مين تاني
انا : مني
واحده : (فتحت كفها قلبته وقرته) امم بلاش تكبري على الاسياد اتعلمتي الدرس كويس بس كملي ها تجيبي بطن واحده اميرتين من نسل اشراف الناس (حطت نقطه)
انا : يله يا سندي
سندي : (مدت ايدها وهي خايفه)
واحده : (مسكت ايدها وقلبته وقرته ابتسمت) خير يا حلوه خير انتي شوفتي كتير وعشتي كتير دفعتي عن حبك دفعتي عن قلبك ها يجي يوم وتبقي قدام طريقين يا تبقي الملاك البريء يا تبقي ست من حديد والاختيار بي ايدك انتي (حطت نقطه في ايدها) فاضل مين
انا : انا
واحده : (مسكت كف ايدي وفركته وقلبته وقرته) ام طريقك صعب يا لي بتعشق الفنجان حبه سوده تشربها وانتا فرحان وانتا حزين وانتا مشغول طريق صعب ايوه بس انتا قدها يا عتره قدها يا ابن الاشراف عدوك بعيد المره دي مش من الحاضر بتاعك لا ده من تاريخك دارس حياتك كويس طول عمرك مظلوم وطول عمرك بتجيب حقك بس المره دي انتا الي ظالم ابعد عن السبع بنات حارسهم يحرسك و لو حد قرب ليك يبعده حارس السبع بنات قوي اكسبه
انا : سبع بنات مين دل
واحد : الي انتا بتدور عليهم ابعد عن السبع بنات وانتا تكسب وينكشف عدوك وانتا تعرف تكسبه وهديه هتلاقي الي بتدور عليه اديلك كتير (حطت النقطه)
انا : طيب (طلعت من جيبي 200 جنيه)
واحده : (خدت الفلوس ورجعت منها 150) دل رزقي والباقي مش رزقي
انا : (اخت منها الفلوس ولقيت القهوجي داخل بصيت جنبي لقتها مشيت) فنجان قهوه
طلبت القهوه ونزلت
سندي : علي
انا : ايوه
سندي: بلاش تفكر في كلام الست دي
انا : انا كده كده مش بفكر فيه علي تعاله نتمشي شويه
خدت علي وتمشينا شويه لقيت محل فضه دخلت جوه وانا بتفرج لقيت حاجه غريبه ده الخاتم بتاعي
انا : لو سمحت الخاتم ده بي كام
بياع : ده مستعمل يا فندم حاجه كده قديمه
انا : ايوه بي كام
بياع : بي عشرين جنيه بس
انا : (ابتسمت الانه لو يعرف سعر الفص الي فيه كام كان باعه بي سعر كبير) طيب انا هاخده بس عندك احجار كريمه
بياع : موجود يا فندم في عقيق
انا: في عقيق اسود
بياع : (بص ليا شويه) موجود يا فندم بس سعره غالي شويه
انا : فين كده
بياع : (طلع خاتم فيه فص عقيق اسود ومنفوش تحفه) ده
انا : طيب تمنه كام ده
بياع : الف جنيه
انا :طيب اتفضل (اديته الألف جنيه)
خدت الخاتم ومشيت انا عرفت الخاتم بتاعي الان عليه نقش غريب عليه زهره لوتس وحضنها عقرب والنقش ده بتعمل بالطلب الخاتم ده جابه ابويا ليا واتاخد ميني في المستشفي شكل كده حد خده وباعه رجعت ليهم وخدتهم ومشينا رجعنا البيت طلعت انام وتاني يوم نزلت
سامح : صباح الخير يا علي
انا : صباح النور يا سامح بقولك ايه اطلع على بني سويف ها نروح المصنع هناك
سامح : ماشي
ركبنا العربيه واتحركنا على بني سويف الرجاله وهما شغلين في طافله حديد لقو مكان اثار جبت خبير اثار علشان يكمل الشغل وصلت هناك وقبلت الدكتور يوسف
يوسف : علي بيه كنت لسه ها كلم حضرتك حلاً
انا : خير يا دكتور
يوسف : احنا امبارح وصلنا لي المكان وفتحنا
انا : تمام
يوسف : بس في حاجه غريبه جدا المكان عباره عن بوابه سريه لي مدينه كلمها اسمها مدينه الملوك والمليكات المدينه دي أكبر دليل على ان الحضاره المصريه مش سبع الف سنه لا دي اكبر بي كتير حضارة كمله منسيه
انا : تمام عايز اشوف المكان تحت
يوسف :طبعا اتفضل
طلعنا من الخيمه و نزلنا البير تحت وصلنا لي المقبره الي هيا البوابه حاجه تحفه تخلي عقل الوحد يتجنن من جملها لمست حيطه وفجأة لقيت نفسي في الصحراء وقدامي واحده ست لا دي حاجه تانيه مستحيل يكون في ست بي الجمال ده في العالم كله
واحده : لقيت الخاتم بتاعك
انا : انتي مين
واحده : انتا في مقبرتي انا الحارس بتعها انتا في مقبره السبع بنات بوابه مدينه الملوك والمليكات احنا حزرناك
انا : انتو مين
واحده : انا الي قريت كفك
انا : انتي عايزه ايه
واحده : المقبره دي مش من نصيبك نصيبك منها بس هديه جنب تابوتي في عقدين خدهم ومتخدش حاجه تاني غرهم العقد الاول لي الي اخترها قلبك الاول والتاني لي الي اخترها عقلك خدهم وامشي طول ما انتا قادر تمشي
انا : (بعدت ايدي عن الحيطه وانا فوقت دخلت جوه عند التابوت لقيت عقدين خدتهم وطلعت فوق ومعايا يوسف) اسمع يا يوسف انا عايزك تقفل المكان كويس وعايزك تعمل طبه هاوي علشان يحرس المكان وتحط لغم فيه
يوسف : بس الاكتشاف
انا : اسمع الي بقولك عليه ابعد عن المكان ده واقفله لو على الفلوس انا هديك نصيبك عادي ماشي
يوسف : بس
انا : مفيش بس وله تدفن جنبهم
يوسف: الي تشوفه
انا : امسك العقدين دل رممهم كويس عايزهم كويسن
ركبت العربيه وقعدت فيها لحد ما شوفت الرجاله وهي بتقفل البير كويس واطمنت انهم قفلوه خدت العقدين ومشيت رجعت البيت تاني عدي اليوم عادي جدا
المشهد العام
علي سمع كلام حارسه المدينه علشان خايف اصل في حجات تقدر تقف قدمها وحجات تاني لا ودي منهم اصل الحياه فيها قوي عظمه كتير لزم تخاف منها علي قبل الهديه من السبع بنات والمكان اتقفل خلاص اكبر اكتشاف اثري في القرن الواحد والعشرين بس مش معاده وله بي ايد علي علشان كده بعد عنه
الفنجان - السلسلة الثالثة (أخطاء الماضي)
-
{{#invoke:ChapterList|list}}