الفنجان - السلسلة الثالثة (أخطاء الماضي): الفصل التاسع
كل يوم مشكله شكل كل يوم مصيبه شكل اصل الحياه مش ديمن سعيده بس الاسف لو عدت بدون صراع احنا نضور عليه علشان الصراع بقي جزء لا يتجزأ من كيان ابن ادم ابن ادم الي عايش في الارض في حروب عايزها تنتهي بس لا الحرب مش بتخلص غير بي فناء البشريه
(رايتي الخاصه)
بدايه الفصل
نمت على السرير وجنبي لميتا صحيت تاني يوم بي حاجه غريبه في بوقي فوقت لقيت الهانم بنتي حطه رجلها في وشي عدل فوقت دخلت الحمام خدت دش وغيرت هدومي بصيت في الساعه لقتها الساعه 11 مش عارف بقي اصحيها وله اعمل ايه معها دي قولت اصحيها صحتها ونزلنا انا وهي تحت كان البيت كله صاحي
انا : صباح الخير يا جماعه بقولك ايه يا سندي
سندي : خير في مفجأه تانيه
انا : (باصص ليها بي برود) خدي بنتي لميتا خليها تاخد دش
سندي : (قامت) انا رايحه المطبخ اعمل الفطار
انا : طيب انتي يا مني ها تروحي وله عندك اجتماع في الامم المتحدة
مني : لا هاعمل القهوه لي حضرتك
انا : طبعا طبعا القهوه مهمه
فرح : ممكن اخدها انا
انا : ماشي يا فرح (كلمت لميتا) لميتا دي فرح بنت عمك ها تروحي معاها تخدي شور
لميتا : (مسكه ايدي)
انا : لا متخفيش كده دي بنت عمك روحي وانا هنا قاعد مستاني
خدتها فرح وطلعه فوق وانا قاعد مع راضي وابراهيم وعلي تحت ولعت سيجاره
راضي : عمي
انا : خير يا حبيب عمك عايز تقول ايه
راضي : ها وله حاجه مفيش
انا : طيب قاعد بتفرك مكانك من الصبح ليه قول يبني انا سمعك قول
راضي : ازي كل ده حضرتك مش عارف.
انا : المصيبه اني فاكر اني عارف كل حاجه طلعت بلح ومش عارف اي حاجه
ابراهيم : طيب ها تعمل ايه
انا : اعمل ايه في ايه البنت بنتي وها تعيش معايا
سندي : (دخلت علينا) السفره جهزه
رحنا السفره وقعدنا
انا : ايه ده انتو ها تكله
مني : لا ها نتصور مع السفره بس
انا : استنه لما فرح ولميتا ينزله
سندي : (مدت ايدها) لا انا جعانه
انا : انا قولت مفيش اكل غير لما السفره تكمل
قعدت مذنبهم لحد ما نزلت لميتا وفرح وقعدنا ناكل بس انا مركز مع لميتا جدا
انا : ايه يا لميتا مش عارفه تكلي ليه
لميتا : السفره عاليا اوي
انا : طيب تعالي عندي
لميتا : (جتلي) ايوه
انا : (شلتها على رجلي وقعدتها) يله كولي براحتك
علي : (علي عنده 14 سنه بس اتعود انه محور اهتمام العيله كلها أصغر واحد فيها اخر عنقود العيله كلها غير اهتمامي به هو حاجه تانيه حس بي الغيره من اخته قام وساب السفره)
سندي : رايح فين يا حبيبي
علي : مش عايز اكل
سندي : ليه بس انتا كنت جعان
علي : (صوته عالي) قولت مش جعان اكل بالعافيه يعني
لميتا : (خافت من صوته العالي ودخلت في حضني)
انا : (استفزني جدا صوته العالي اصل لما 14 سنه ويعالي صوته بعد كده يعمل ايه) استنا هنا يا ولد
علي : (وقف) نعم
انا : صوتك عالي ليه بقي
علي : انا حر
انا : طيب انتا حر لما الصوت العالي ده يزعجك انتا بس لكن يزعج اختك الصغيره لا يبقي تعتذر قولها اسف بس بالفرنساوي يله
علي : مش بعرف اتكلم فرنساوي
انا : مش عارف طيب انا بدفع فلوس كتير في مدرسه لغات ليه اعتذر
علي : اسف (نزل دموع) في حاجه تاني ممكن امشي
انا : اطلع على اوضتك يله انا جيلك بس بعد ما افطر يله
طلع علي وسندي قعدت متغاظه ميني ومني بتفكر لما انا عملت كده في علي قدام الكل (اصل علي بالنسبه لي ابوه اول فرحته فا ليه معمله خاصه) ها يعمل في مني ايه وله بنتها كلمنا فطار وقعدنا في الصالون
انا : ليليان هاتي الشاحن ده كده
ليليان : اتفضل
انا : (اخدت الشاحن وفكيت الراس من السلك ولفيته على ايدي وقومت)
سندي : (بخوف) رايح فين
انا : طالع لي علي
سندي : (بي هجوم) ليه ها تضربه وله ايه انتا اتجنينت
انا : (بي برود) اولا اتكلمي بي اسلوب احسن من كده ثانين اوعي تعالي صوتك عليا انتي مراتي بس ممكن اطلقك عادي ثالثاً بقي علي ابني اربيه بي اسلوبي
سبتهم وطلعت معايا لميتا مش سايبه ايدي رحت الاوضه لي علي كان قاعد على السرير ساكت خليت لميتا تقعد على كرسي ورحت لي السرير
انا : ممكن اعرف علي باشا مضايق من ايه
علي : مفيش
انا : ليه تكذب انتا عارف مش بحب الكذب
علي : علشان انتا مش يتحبني
انا : طيب ليه مش بحبك انتا عملت حاجه واحشه
علي : تحبني ليه انتا عندك البتاعه دي (شاور على لميتا)
انا : البتاعه دي تبقي اختك الصغيره
علي : انا مليش اخوات
انا : ليه واميره مش اختك علي لو حد ضايق اميره تعمل فيه ايه
علي : اضربه
انا : اهو كده دي اختك الصغيره زي اميره بالظبط
علي : بس انتا مش بتحبني خلاص
انا : ليه بس انتا ابني الكبير عارف يعني ايه الكبير انتا عندم 14 سنه لما توصل لي سن الاربعين انا ها فضل ادلع فيك انتا كنت ابن عشر سنين ورجعت من السفر شوفت ميني دلع محدش في سنك شافه او ها يشوفه لميتا تعالي يا حبيبي
في مشهد اخر
كل البيت قاعد متوتر تحت
سندي : هو صوتهم فين ها
ابراهيم : مش عارف مفيش صوت خالص
راضي : خلاص يبقي بيتكلمه عادي
مني : لالا انا مقدرش اعيش في الرعب ده بقي حتت بنت تيجي لغبط البيت كله
فرح : يا جماعه اهدوه دي بنت طيبه جدا على فكره ومسالمه ومش بتعمل صوت
مني : اسكتي انتي يا فرح ده بس وهو صغيره لكن لما تكبر ها تشوفي البنت الصغيره دي ها تعمل ايه فينا مش بعيد نبقي كلنا بره دي كلت دماغ علي في ثانيه الي عمره ما سمع لي حد ابداً
سمعه صوت علي ابني وهو بيزعق
سندي : (زاد التوتر بتعها اكتر) ابني حبيبي
ليليان : اهدي يا سندي اهدي شويه
سمعه صوت تاني من علي بس اعلي وهو بيزعق جامد طلعت سندي تجري وكلهم ورها دخله الاوضه كنت قاعد مع علي بنلعب بلي استيشن
علي : انتا ديمن تكسب كده
انا : عيب عليك ياض ده انا بابا يلا
سندي : انتو بتعمله ايه بتلعبه
انا : طبعا في دماغك ها تطلعي تلقي علي متعلق في السقف وانا بقطعه زي سيخ الشاورما
علي : عايزن ناكل شاورما النهارده
انا : بس كده انتا تأمر يا علي باشا بس وقف المطش لحد ما اروح الشغل وارجع انا النهارده راجع بدري ماشي
علي : ماشي
انا : وعد
علي : عيب عليك هو انا عيل
انا : يله يا لميتا
علي : ايه ده فين البوسه بتعتي
لميتا : (ابتسمت ليه وباسته) باي
انا : (شلت لميتا) سكه بس علشان نعدي
خدت لميتا ورحنا الاوضه غيرت هدومي ولسه نازل
لميتا : انتا رايح فين
انا : الشغل
لميتا : طيب خدي معاك
انا : مش ها ينفع يا حبيتي
لميتا : (بتحايل عليا) لالا بليز خدي معاك انا مش عايزه اقعد لوحدي بليز يا بابي بليز
انا : علشان كلمه بابي الحلوه دي بس ماشي يله
لبستها ونزلت رحت الشركه دخل
داليا : صباح الخير يا علي مين القمر دي
انا : دي بنتي يا ستي
داليا : بنتك ازي اميره لسه صغيره دي عندها سنه
انا : دي بنتي من مراتي الفرنسيه لميتا
داليا : ازيك يا قمر
قعدت اخلص شغلي
في مشهد اخر
البيت عندي وامي وصلت وسندي ومني راحه على حضنها
امي : يادي النيله عمل ايه المهبب على عينه
سندي : انتي لزم تخدي حقي
مني : وانا كمان
سندي : انا اتبهدلت
مني : وانا كمان
سندي : كرامتي بقت رخيصه قوي
مني : وانا كمان
امي : طيب ايه يا مني انتي جيه تقولي وانا كمان بس دورك صغير وله ايه
ابراهيم : اقعدي يا غاده بس ارتاحي وافهمي منهم
امي : قعدت قوله بقي عمل ايه الزفت
سندي : احكي ايه وله ايه
مني : الي عمله مينفعش يتحكي
امي : ايه اتجوز تاني
سندي : يا ريت
ليليان : بوقلك ايه الناس دي ها يقعده يندبه اقولك انا (حكت لي امي الحكايه) ومن سعتها وهما قلبين عليه وهو بيصلحهم
امي : (مش مصدق الكلام طلعت تلفونها وكلمت روان) روان حبيتي عمله ايه
روان : كويسه يا حجه انتي عمله ايه
امي : كويس انتي فين كده
روان : في البيت (عايشه مع عمي علاء بعد ما راجعت) في حاجه
امي : انتي تعرفي واحده اسمها روميا
روان : انتي جبتي الاسم ده منين
امي : انا الي بسأل
روان : طيب روميا دي كان مصحبها علي في باريس علشان هي مديره مكتب سما وبعد كده سبها
امي : ام ايه موضوع لميتا ده بقي
روان : ليه هي جت تطلب فلوس وله ايه
امي : روان بنت فرحات خشي في الموضوع على طول بلاش لئم ابوكي ده
روان : طيب بعد ما على سافر جت وطلبت توصل ليه بس بابا قلها مش عارف طريقه وبعد شويه ظهرت تاني وقالت انها حامل من علي و ولدت بابا كان بيساعدها على قدم ما يقدر علشان علي قعد فتره مختفي ومحدش عارف يوصله (فتره علاجي في المانيا) وبعد كده اختفت بعد ما بابا مات
امي : طيب عملته ليها تحليل علشان اثبات النسب
روان : ازي عايزن عينه من علي واحنا مش لقينه
امي : يعني ممكن تكون بنته
روان : هي 80% بنته علشان روميا مدخلتش اي علاقه بعد علي وحتي في وسط العلاقه معرفتش حد عليه هو في ايه
امي : لا وله حاجه روميا وصلت لي علي وعمله اختبار وطلعت بنته
روان : انا قولتلك 80% بنته بس كده اتأكدنا كلنا
امي : طيب انتي ليه مقولتيش لي علي بدري
روان : علشان النسبه لو متأكده جدا انا او بابا كنا جينا لي علي بس النسبه كبيره ايوه بس مش مضمونه وبعدين انا دخلت في الحوارات الي حصلت معايا وبعد ما رجعت هنا برضه مفكرتش
امي : طيب يا روان شكرا سلام
روان : سلام
قفلت معاها
مني : قالت ايه
امي : الموضوع شكله قديم وحقيقي انا مش لقيه اي غلطه في كلامها كله مقنع انتي عارف لو اول ما وصلت لي علي قالت ليه كنت قولت انها باعته لي حد علشان يلبسوه الحوار ده لكن لا
سندي : يعني ها تعيش معانا
لسه امي ها ترد دخلت انا ومعايا لميتا
انا : (مش عارف حسيت اني في مصيبه اصل انا في مصيبه كبيره قوي) حجه عمله ايه
امي : كويسه يابني اقعد سبونا لوحدنا شويه يا جماعه (قام الكل)
انا : (قاعد وباصص في الأرض علشان انا عملت حاجه غلط في الاول ساعت مني كان لا علشان دي مراتي لكن دلوقتي ايه بقي) بصي يا امي
امي : بص انتا يا علي انتا غلطاتك كترت قوي وفي حجت انتا محكتش عنها زي موضوع روميا ده
انا : ايوه يا ماما انا عارف بس اعمل ايه انا مكنتش اعرف
امي : طيب انتا ناوي تخليها هنا
انا : طبعا وحتي بعد ما تخلص المشاكل بتعتي مش ها تبعد عني تاني خالص دي بنتي
امي : انتا كده بتزعل سندي ومني والاتنين زي بناتي
انا : بصي يا امي انتي علشان سندي عملتي فيا حاجه انا عمري ما انسها ابدا بس مش انتي بس انا برضه علشان بنتي عندي استعداد اعمل حجت اكتر بي كتير من الي عملتيها انتي انا حسيت احساسك لما يكون عندك بنت تخافي عليا
امي : المطلوب ايه بقي
انا : عقلي سندي ومني
لميتا : (شدت امي من هدمها وحطت حته شكولاته من الي في ايدها في بقها وضحكت ليها)
امي : (ابتسمت ليها) ماشي بس البنت دي قمر قوي ليه كده انتي عرفاني يا حبيبتي
انا : ايوه ورتها صور لي العيله كلها لزم تعرف اصلها ايه دي بنت الصمدي
امي : طيب ها تقول ايه ليها ولي الناس لما يعرفه اني عندك بنت
انا : الحقيقه طبعا هي بنتي من واحده كنت متجوزها في باريس
امي : ماشي يابن بطني انا مش دخله معاك نقاش فيها بس كان لزم اعرف ناوي على ايه
انا : (مسكت ايدها وبستها) مش عارف يا امي الدنيا كلها بتقفل عليا اكتر واكتر
امي : لما بتقفل لي الاخر بتفتح بس خالي عندك ايمان
انا : ماشي يا امي
قعدنا اليوم كله نتكلم وانا طول ما انا قاعد شايل لميتا على رجلي حاسس انها ها تضيع ميني
في مشهد اخر
سليم قاعد مع الشخص المجهول
سليم : وبعدين بقي علي شغال حرب بس مش عرفين مع مين
شخص : علي بيلعب مع حد كبير قوي
سليم : ازي واحنا منعرفش
شخص : الشخص ده بعيد عنا جدا يقولك ايه موضوع رافي وماك اتقفل وله لا
سليم : سي اي ايه قاله انه خلاص والشباك (المخابرات الإسرائيلية) قفله الموضوع برضه غير ديمن دارك ساعد كتير
شخص : امم طيب زود الحراسه علي اكتر
سليم : ماشي
شخص : وقابل علي واعرف منه كل حاجه لو في مشاكل مع حد اعرف
سليم : حصل امشي انا
مشي سليم والشخص ده غير هدومه لي لبس عادي زي اي موظف حكومي عادي جدا ومشي وصل لي اول العمار ركب عربيه غيرها من غير حراسه وصل بيها لحد وسط البلد ركنها في الشارع واتمشي لحد محطه المترو ركب ونزل محطه بولاق طلع بره واتمشي شويه جاب عيش فينه وركب تكتوك وصل لي بيت قديم جدا
شخص : مساك عسل يا اسطي مرتضي
مرتضي : (ميكانيكي) عسل عليك يا (مش ها قول اسمه رخامه) تعاله اشرب شاي
شخص : (رح لي مرتضي)
مرتضي : الشاي ياض
شخص : عامل ايه يا مرتضي واخبار بنتك ايه
مرتضي : جابت حسن
شخص : هههههه الف مبروك بقيت جد يا راجل يا عجوز
مرتضي :...... يبارك فيك بس طالب منك خدمه
شخص : ام الشاي مش بي بلاش يعني
مرتضي : ايوه يعني انا ها شربك شاي ليه
شخص : طيب خير يا سيدي
مرتضي : عايزن نروح بكره مكتب الصحه علشان نخلص شهاده الميلاد وكمان التطعيم
شخص : بس كده بكره الصبح واخلصها ليك
مرتضي : تسلم يا غالي
قعده شربه الشاي وطلع الشخص ده العماره وصل لي شقه في التاني وفتح الباب
شخص : حبيتي انا جيت وجبت العيش الفينو
واحده : طيب تعاله اوضه النوم طيب
في مشهد اخر
مصطفي اخويا خد عربيته وطلع على اسكندرية وصل هناك لي الكافيه الي شغال فيه عماد دخل
عماد : تشرب ايه يا فندم
مصطفي : (بي ابتسامه) انتا عارف قهوه
عماد : (وشه غير وبقي خايف جدا ومتوتر) بابا
مصطفي : (حافظ على نفس تعبير الوش) اقعد يابني
عماد : (قعد) طيب (فضل باصص في الارض)
مصطفي : انتا ساكت ليه وباصص في الأرض يعني
عماد : انا مكسوف من خضرتك
واحده : (دخلت عليهم) عماد انتا قاعد كده محمد لو شافك ها يطلع عيني وعينك
عماد : طيب روحي وقليله اني هاخد راحه نصف ساعه
واحده : ماشي (مشت)
مصطفي : هو انا عامل مشكله وله حاجه
عماد : ها لالا يا بابا
مصطفي : طيب تعاله نطله بره نتكلم
عماد : (خايف من ابوه جدا مش ضامن رد فعله ازي) طيب طيب يا بابا
طلعه بره ركب العربيه مع ابوه وطلعه على الكرنيش
مصطفي : انتي مقولتش اني الدنيا وحشه معاك كده انا عارف انا كنت وحش معاك انتا واخوك جدا بس كل ده ها يتغير
عماد : يتغير ازي يعني
مصطفي : عني انا كنت ديق معاك انتا واخوك في الفلوس كنت خايف لحسن تعمل منكم اشخاص مش ساويه او مش كويسين لكن لا انتا رغم انك محتاج لي فلوس شغلك عادي مش حاجه شمال لا على فكره انا لما عرفت كنت هادي جدا في الأول اضيقت بس بصيت بي نظره انك شاب ومعتمد على نفسك انا فخور بيك ده ارثي في الدنيا حاجه حلوه شباب كويسه صلحه
عماد : يعني مش زعلان
مصطفي : لا طبعا انا فخور بيك جدا
المشهد الريسي
نايم في الاوضه بتعتي ومعايا لميتا وصحتي باليل
لميتا : بابي بابي يا بابي
انا : في ايه يا لميتا
لميتا : عايزه ادخل التويلت
انا : تويلت ايه بس نامي
لميتا : لالا لزم ادخل دلوقتي
انا : (قومت وانا نعسان بسب وبلعن في امها الانها سبتها) طيب يله
دخلتها الحمام ورجعنا نمنا تاني وصحيت تاني يوم لقتها نيمه قومت خدت دش وغيرت هدومي ونزلت الشركه وكان الكل نايم وصلت هناك وجالي تلفون
انا : الو
شخص : الو يا علوه عامل ايه
انا : مين معايا
شخص : ايه ده انتا مش عارف صوتي بقي كده ازعل جدا
انا: انتا ها تصحبني وله ايه
شخص : طيب يا سيدي افكرك بلاش تتحمق اوي كده انا ضميرك
انا : (قررت العب معاه في لعبته) عايز ايه يا ضميري
ضميري : قولت اصبح عليك بص المكلمه دي كان المفروض من يومين بس قولت اسيبك تفرح بي لميتا شويه بس زي القمر صح ايه رايك
انا : بقي انتا الي بتهدد حيتها بقي
ضميري : ايوه انا
انا : انتا انسان مريض مش عارف تقتلني جي على عيله صغيره طفله
ضميري : بص علشان نكون وضحين انا قولتلك انا مش عايز اقتلك عايزك عايش وبعدين التهديد ده سبب اني بنتك نيمه جنبك كل يوم بقولك ايه انتا بتعمل سندوتشات تحفه وهي الصراحه طلبتها غريبه ايه نوتله دي مفيش احسن من اكل ولاد البلد وله ايه
انا : (اتنرفزت) اقسم بي ديني لو لمست منها شعره لي اعمل فيك حجت لسه ملهاش اسم
ضميري : زي مثلاً انك تفتح كتاب أساليب التعذيب في ظل حكم هتلر على فكره الكتاب ماده غنيه جدا ابقي كمله ههههههه شكل لميتا دي ها تنسيك اسمك
انا : (استغرابت اكتر الكتب ده عندي وكنت بقرائه قبل وصول لميتا بي شويه) انتا عايز ايه من البنت الي انتا عايزه انا ها ديه ليك بس ابعد عنها
ضميري : انا بعيد عنها اساس بس قريب من امها هههههههههههه (قفل السكه)
انا : (بعد ما قفل السكه طلعت رقم روميا وكلمتها) الو يا روميا انتي فين
ضميري : هههههه ايه يا علي انتا معاك رقم روميا انا بس حابب اوريك اني اعرف عنك اعظم اسرار حياتك زي لميتا مثلا و زي منة صحبت محمد القديمه وليله وخالد انا اعرف عنك كل حاجه يا علي
انا : هاقتلك ها قتلك اقسم بي ديني ها قتلك
ضميري : انا عايز تموتي علشان ضمير البني آدم لما يموت هو بيموت معاه (سمعت صوت روميا) علي خالي بالك من لميتا يا علي لميتا يا علي اهههههه (اتكلم هو) الاسف كانت مزه جمده قوي بس ماتت سلام يا علي سلام
قفل السكه وانا وقعت على الكرسي مصدوم و اول مره مش قادر افكر زمان كان ممكن افكر في خير او شر لكن المره دي لا مش قادر افكر فوقت من كل ده على تلفوني كانت امي
امي : الحقني يا علي
انا : في ايه
امي : لميتا بنتك
انا : جي
نزلت جري ركبت مع الحرس وطلعنا على البيت دخلت جوه
انا : في ايه ملها البنت
امي : مش عرفين لما صحيت من النوم رحتلك لقتها قعده على السرير وبعيط حاولت اهديها بس مش عارف وهي لحد دلوقتي كده
انا : (طلعت بقي كله على الي واقف قدامي والاسف كانت امي) نعم مش عرفين تخلوها تسكت انا بره البيت من اربع سعات وهي بتعيط فوق بقي بيت فيه خمس ستات كلهم وثلاث رجاله كلهم مش عرفين يسكته طفله ايه جهله اول مره تشوفي *** صغير سندي هانم مش عارف تسكت *** مني هانم الي بتخلي رجاله بي شنبات تسكت مش عرفين يسكته طفله لا والكبيره بقي غاده العدوي مش عارف تخلي حفيدتها تسكت كلكم فشله
سبتهم ورحت الاوضه لي لميتا
انا : مالك انتي كويسه حد زعلك حاجه ضايقتك
لميتا : انتا سبتني ومشيت ليه
انا : انا رحت الشغل
لميتا : ليه سبتني لوحدي
انا : (خدتها في حضني) خلاص اسف المره الجيه اصحيكي قبل ما انزل واخدك معايا كمان خلاص يا بنتي انا اسف حقك عليا بقولك ايه يله قومي البسي كده علشان اخدك نروح الملاهي يله
سبتها تلبس ونزلت تحت قعدت وسندي ومني وامي قعدين ولعت سيجاره وساكت
امي : علي في ايه انتا عمرك ما كنت كده مالك
انا : مالي انا مش عارف احمي حد تبعي البنت الي فوق دي امها اتقتلت من كام ساعه الي قتلها كلمني في التلفون ورديت عليه وسمعني صوتها وهي بتترجه مش عايزه تموت بتوصيني على بنتها اتقتلت بس علشان انا مش عارف احميها مش عارف اقف جنبها
امي : وانتا بي ايدك ايه ده موت
انا : اهو الموت بيجري وره العيال الصغيره الي فوق دل علشان انا بس ابوهم عرفين يعني ايه علشان انا بس ابوهم لو انا مش في حيتهم كانت ها تكون سعيده جدا
سندي : متعملش في نفسك كده يا علي كفايه
انا : اعمل ايه هو انا عملت حاجه والمشكله اني معملتش حاجه وله في ايدي حاجه اعملها
لميتا : انا جهزه
انا : طيب يا قمر الاول نروح الملاهي وبعد كده نتغدي برجر وننزل نشتري لعب كتير شوكولاتات كتير قوي ونرجع ماشي
لميتا : (مبتسمه وفرحانه) ماشي
خدت لميتا ومشينا قضيت معاها اليوم كله وانا شيفها مش عارف اقولها ازي اني امها ماتت ومش ها ترجع المشكله لما تكبر وتعرف اني ابوها كان قادر يحميها بس فشل ومعرفش اعمل ايه مش عارف خلصنا ورجعنا البيت واحنا مبسوطين طلعت الاوضه دخلت الحمام اخد دش ولبست بيجامه نوم وطلعت بره لميتا مسكه تلفون
انا : ايه يا قمر مش ها نام وله ايه
لميتا :ماما ماتت
انا : انتي عرفتي منين
لمتيا : من تيته وجده
المشهد العام
تخيل تكون راجل قوي عندك كل حاجه فلوس في حسابات بنوك انتا يمكن نسيها وعندك السلطه تقدر تأمر اي حد ينفز مهما كان قوته او مكنته وبعد كل ده خايف على أهلك خايف لحسن يدفعه ثمن كل ده مكانك اصل الدنيا ليها ميزان غريب محدش يفهمه
الفنجان - السلسلة الثالثة (أخطاء الماضي)
-
{{#invoke:ChapterList|list}}