الفنجان - السلسلة الأولى: الفصل التاسع

من قصص عارف

ده الفصل الاخير من السلسله الاوله شوفنا فيها علي وهو بي حارب على كذي جبها حرب على شان العيله وحرب علشان صحبه وحرب علشان اخوه الخرب الاخيره علشان حبه كان لزم ياخد استراحه مقاتل بس الاستراحه دي كذبه بنقولها لي المقاتل علشان يشحن بس المحاربين مش بياخده استراحه بيفضله يحاربه لحد ما يموته علشان الحرب يتكون جزء في الكينونة بتعتهم

بدايه الفصل

قعدين عند سندي لحد ما جت رساله الساعه 11 بي ابدأ

انا : بقول ايه يا جماعه تيجي نروح المطعم نتعشه مع بعض

جمال : ده اقتراح عظيم جدا بس مش ها قدر

انا : ليه بي يا عمه

جمال : عندي طياره كمان 10 دقايق اتفضله انتو ومعاكم الدكتوره

انا : طيب ازي مش لزم حضرتك تكوم موجود

جمال : اسف تتعوض يا علي (خد سندي في حضنه) الف مبروك بقيتي عروسه

مشينا كلنا من الفيلا ركبت انا وسندي معايا والباقي ورانا رحنا المطعم كونت مجهزه ومهدي الإضاءة وممدوح كان هناك ومعه محمود وحياه رفضت الحراسه الي مع سما يدخله وهي بصت ليا بي قلق انا طمنتها ودخلنا قعدنا نتعشه كلنا وبندحك ونهزر وقفت وسط الكل

انا : النهارده مش بس بحتفل بي خطوبتي انا وسندي لا كمان بحتفل بي اخويا محمود وجوازه وكمام بحتفل بي عمي بهجت وبقوله مبروك يا عمده الكفر

ممدوح : (بص لي عاصم وعاصم حط عينه في الارض)

انا : بي المنسبه دي انا عازم ضيفين كمان وصله اهم

دخل اسلام وخدني بالحضن وعمي عاصم وسما بصين بي استغراب الانهم يعرفوه

اسلام : الف مبروك يا علي انا فرحت ليك جدا

انا :....... يبارك فيك عبال اولادك

الضيف التاني وصل وكان حسان الكل باصص ليا بي اندهاش واستغراب

انا : اتمني ما تكونش توهت في السكه

حسان : انا مش بتوه يابن الصمدي انا عارف طريقي

انا : (بي ابتسامه) شاطر بي المنسبه دي انا حابب اعزف حاجه بي نفسي (قومت)

امي : (ميلت على سندي وكلمتها بي صوت واطي) عايزكي تركزي في الي جي علشان تعرفي ها تتجوزي مين

سندي : هو علي ها يعمل ايه

امي : (بصه عليا وانا بتحرك بي فخر ومبتسمه) ها يدبح

ورحت علي كرسي قعدت عليه وفوق ميني اظبت نور مسكت الكمان وبدأت اعزف سيمفونية لي بتهوفن اسمها الحرب العالميه (نصيحه جميله جدا ادخله اسمعوها على اليوتيوب) والمشهد ماشي بعزف وانا مندمج والمزيكا على مشاهد لي رجاله بتنط اسوار لي مستودعات وبعد شويه طلعه والاماكن دي ولع بي الي فيها خلصت عزف وصلتني رساله على التلفون (تم)

انا : عجبتكم السيمفونيا صح اسمها الحرب عالميه التانيه لي بتهوفن السيمفونيا دي كان بتمثل حياتي في اخر 10 ايام حرب حرب طويله على كذي جبها حربت على شان صحبي محمد وحرب علشان اخويا واهو اتجوز وحرب علشان حبيبتي سندي والنهارده بقت خطيبتي رسمي مش بس حبيبتي وحرب علشان العيله والمكانه بتعتها وكسبت كل الحروب دي محمد خلص مش مشكله ومحمود اتجوز وانا خطبت سندي وحرب العيله بقي كانت على كرسي تافه مش مقامها بس لزم يكون موجود وانا خليته موجود في العيله عمي بهجت كسب الاتخابات وبقي العمده (بتمشي في مكاني) المشكله مش في كده المشكله اني كان في حد بيلعب وره الستار مكونتش فاهم مين ده الي عارف العيله ممكن تلجاء لي مين ورح لي الاعلي منه بصراحه شكيت وانا بي طبعي شكك في الحكايات الي مش محبوكه قوي ولقيت خيط وهو خالتي حنان فضلت ماشي وره لحد ما جبت اخره واخره هو ممدوح بيه الراعي احب اسمع سقفه لي كبيره جدا (الكل ساكت ومش فاهم فزعت فيهم) سقفه (الكل بي سقف) كان غريب اني حسان يكون بي طوله ويجي يطلب حقه في كرسي العمده غير لما يكون في داعم ليه وهو ممدوح بيه ايوه ممدوح بيه لواء اركان حرب على المعاش بس ميقدرش يعرف تحركات العيله غير لما يكون ليه حد جوه والحد ده هو (دحكت) ههههههههه ها تموته وتعرفوه هو اللواء عاصم الصمدي اسمع سقفه كبيره جدا ليه عمي عاصم الي باع العيله

بهجت : علي ده اتهام خطير جدا ايه دليلك

انا : اسلام بيه جب ليا تحريات عنهم وهيا المقبلات بتعتهم وكان اخر وحده في فندق في المنيا الباشوات شركه في شركه استراد وتصدير مملوكه لي ممدوح بيه وحسان بيه وعمي عاصم كان الشريك الثالث الخفي الي بيحصل كل حاجه ليهم الشريك الي من الباطن

عاصم : شاطر يا علي طول عمري بقول عنك اذكي واحد في العيله دي

انا : وراثه وراثة من ابويا اخوك الي كبر العيله دي وانتا بعت كل حاجه علشان كام مليون بيدخل ليك من العيله قدهم اربع خمس مرات في السنه بس المكسب الشهري حلو برضه

عاصم : حقي حقي اني يكون ليا كيان مستقل

انا : (باصص بعيد) كيان مستقل (لقيت الشايب داخل من الباب) الكيان ده اتحرق من شويه

قام عاصم يمشي وكمان حسان وقف

حسان : ها تندم يا علي ها تندم

انا : (بي قرف) يله يلاه من هنا العب بعيد

مشي حسان وممدوح قاعد ساكت

انا : ساكت ليه يا ممدوح

ممدوح : عايزني اقول ايه

انا : (وقفت قدام التربيزه بتعته وحطيت ايدي عليها) اتكلم برر زي الباقي

ممدوح : لا مش ها برر علشان مفيش مبرر مقنع ها يقنع محمد ابوك معني كده مش ها يقنعك بس شاطر يا ابن ابوك

انا : ما انا عارف اني شاطر

امي : (قامت وسط الكل وسقفت ليا) ابن ابوك يا علي

بهجت : انتا عرفت كل ده من امته

انا : كن البدايه في حاجه مش ركبه معلش يعني عمي عاصم ليه سلطه كبيره يخلصه القصه دي في ثانيه

علاء : الخلق الناطق ابوك

انا : الي خلف ممتش يا عمي

اسلام : (قام وجالي مد ايده) كان عندي حق لما قولت انك ها تبقي حاجه كبيره يا علي اتمني المره الجيه اكون جي ليك في كارثه تطلعني منها سلام يا علي

انا : سلام

مشي اسلام

حياه : (بي عتاب) ليه يا علي

انا : اسألي ابوكي

ممدوح : خلاص يا حياه مش مهم ليه علي المهم ليه انا بدأت بس بجد انا فرحان بيك يا علي الراجل الي كان هنا عنده حق وعمك علاء كمان الي خلف ممتش

انا : (بصيت لي سندي وهي مبتسمه جدا ليا) ايه يا قمر

سندي : (اتكسفت وبصت في الارض)

خدت جاكت البدله والكل مشي واحنا كمان رجع باقي العيله الصعيد ومحمود وحياه طلعه على تايلاند يقضه شهر العسل وانا فضلت في القاهره وعدت سنه كمله كانت اخف من العشر ايام الاخير كتبت الكتاب على سندي وعمي عاصم صالح الكل وبرر ده انه طمع منه والماه رجعت لي مجريها بس بعد فتره وعدت السنه التانيه واتخرجت انا وسندي مفضلش غير فرحنا رتبنا كل حاجه والفرح ها يتعمل في شرم الشيخ حجزت فندق اسبوع لي العزيم وكان شيء مكلف جدا الصراحه سفرنا شرم قبل اسبوع وقعدنا هناك وعزمت اصحابي من الكليه كلها و ولاد الكللابب كلهم جم خساير كتير على دماغ الي جابوني وكان من ضمنهم خالد ومنة وليله في يوم كانا في البي سين والرجاله الكبار قعدين بره بلعبه شطرنج طالع انا

جمال : عيب عليك يا حج بهجت دي لعبتي

بهجت : (حرك عسكري) طيب كده

جمال : (حرك حصان) لا

انا : (ركزت شويه) ثانيه يا عمي (حركت الطبية)

جمال : اممم مساعدات خارجيه طيب (حرك الفيل)

انا : (حركت عسكري لي الطرف التاني وسعتها تقدر تبدله بي اي حاجه تاني اختارت حصان حركتين وكسبت) اس خدمه يا عمده

بهجت : حبيبي يا علوه يا مشرفني

جمال : الدور ده مش محسوب

بهجت : هههههههه ماشي يا هندسه

قضينا اليوم وباليل نزلت الاستقبال تحت كان اشرف ومحمود ومصطفي ومحمد وشباب العيله كلهم تحت

اشرف : ايه يا عريس رايح فين

انا : رايح اغير جو في اي حته

مصطفي : بوقلك ايه تعاله ننزل

انا : لا يا عم كل واحد فيكم على كتفه عيل انا واحد بي طولي عايز اقضي اليوم براحتي مش مراتي ترن عليا اجري

محمود : لا متقلقش الطلعه المرادي ساده بدون ستات

انا : انا بخاف منك انتا فاكر ايوه يا حبيبي جي

مصطفي : هههههههه لا يا عم كلنا ها نقفل تلفوناتنا اهو بس سيب انتا تلفونك لي الظروف

انا : انا رايح بار جاين

الكل : جاين

انا : (بصيت بي ابتسامه بس ها تتمسح علشان انا الي ها حاسب في الاخر علشان انا العريس)

في مشهد اخر

حياه وجيهان وامي وسما وسماح مرات عمي و ريم مرات اشرف و ساره اخته عند سندي في الاوضه

ساره : بوقلكم ايه يا بنات ايه احلا حاجه في الجواز

امي : كل حاجه يا بنتي الجواز حلو لو الراجل والست حلوين مع بعض

سما : بس في وش تاني لي الجواز زي الشغل مثلاً لو انتي في شغل وهو في شغل زي انا وجمال كده ها يكون اختيار صعب يا الكرير بتاعك يا بتاعه هو وللأسف الست ديمن بتضحي

سماح : ياختي كرير ايه المهم كرير الراجل هو المهم انا بنتي يوم ما بتتكم بتقول انا بنت عاصم الصمدي مش سماح الصمدي

سما : وايه المشكله لما بنتي تقف وتقول انا بنت الدكتوره سما

امي : علشان الصعيد غير القاهره في الصعيد عيب

سندي : جري ايه يا جدعان احنا ها نقلبها نقاش لي حقق المرأه (بتلكم امها) وانتي يا ست رضوي الشربيني اهدي شويه قولي رأيك يا ريم

ريم : رأي انا الصراحه الحلا حاجه في الجواز هما الاولاد بس كل حاجه بلح يعني لما جوزي بتأخر في الشغل علشان رأيسه رخم شويه لمؤاخذه يا حماتي

سماح : لا يا حبيبتي خدي راحتك

ريم : باخد فيروز في حضني

جيهان : بس بقي في الحمل والرضاعه لو ما بنعرف اني احنا حوامل بي نفرح جدا والدنيا مش بتبقي سيعانا لكن بعد شويه يطلع عينا حمل خلفه رضاعه وتربيه ويطلع العيل شبه ابوه

امي : (ضربت جيهان على دمغها) عايزه يطلع شبه مين يعني شبهك لزم يبقي شبه ابوه قمر

جيهان : القرد في عين امه غزال يا غاده وانتي يا سندي ايه رايك في الجواز مع انك لسه مقبله بس نعرف رأيك دلوقتي وبعدين نعيرك به

سندي : (بي كسوف) مش مهم الجواز شكله ازي المهم انه من علي مع علي الحياه مختلفه جنب اني بحبه في اني الحياه سهله مفيهاش مشاكل خالص بنسي الدنيا كلها

جيهان : يا عيني البنت سخنه شوفيها كده يا حياه

حياه : (حطت ايدها على راس سندي) ايوه سخنه بصي يا حبيبتي الجواز ده يوم واحد بس يوم الفرح غير كده الخناق بدأ من تاني يوم

امي : ليه كده يا بنتي

حياه : انا هحكي ليكم بصي يا سندي انا ومحمود سفرنا تايلاند شهر عسل (اتكلمت بسرعه زي ما يكون شريط وسف) حبيت البس مايوه محمود قالي البسي مايوه شرعي انا مش عايزه شرعي انا الي هالبس المايوه يتحكم فيا ليه هو قال تلبسي شرعي وانا مش عايزه شرعي بس هز عايز شرعي وانا مش بحب التحكم

امي : (زعقت فيها) بس ده انتي رطاطه زي امك

سما : متهيقلي كده يا جماعه سندي غيرت رأيها في الجواز

سندي : ايه على جثتي

الكل بي يضحك عليها

في مشهد اخر

الرجاله الكبار بهجت وعاصم وعلاء وعزت وممدوح وجمال قعدين في كافيه بشيشه

بهجت : لا طبعا في مصر حجات كتير جدا مش موجوده بره

جمال : زي ايه مثلاً معلش يعني الثقافه الغربيه متقدمه

بهجت : في ايه تقدر تقولي في ايه كل بلاد أوربا دي مش مكمله الاف سنه على فكره انا دار علوم قسم تاريخ

جمال : ماشي نستثني التاريخ القيم يعني بره في وفاء اكتر من كده

عزت : وفاء ايه يا راجل انا مراتي ماتت من 20 سنه بره بعد الجنازة يعرف واحده وعلشان يخرج من حزنه ينام معاها انا اخر مره لمست ست كانت ام محمد وبعدها مفيش

بهجت : مثلاً غير بقي الاخلاق تقدر تقولي علي لما اتعرف على سندي كا اصحاب في الاول طلب يعرف ابوها وامها علشان تكونه في الصوره دي اخلاق ولما حبها اتجوزها منمش معاها زي ما بيحصل في الغرب لما يتكلم مع حد يقول دي صحبتي وتعريف الكلمه هنا غير هناك هنا اصحاب عادي لكن بره اصحاب يبقي لزم يكون نام معاها

ممدوح : ايوه يا حج بس الاجانب برضه ليهم طعم تاني الواحد يتجوز اجنبيه شعر اصفر عين طرقه وبياض

بهجت : اكملك انا باقي الوصف شفايف مرسومه بس اتكلت مش اتباست بس صدر وبزاز تحفه بس اتاكل برضه كس مهري يا ممدوح يا اخويا الست عمله زي الفاكه مينفعش تاكل من قطمه مكان حد غيرك

جمال : هي الصراحه وجها نظر تحترم برضه

المشهد الريسي

قعدين في البار وبتكلم في الجواز

اشرف : مش عارف يا علي ايه الي دخلك السكه دي

انا : سكه ايه

اشرف : الجواز يابن عمي الجواز

انا : ماله الجواز يابن عمي

اشرف : (سكران جدا) خنقه

انا : ليه بس

اشرف : يعني انا مثلا كونت بشوفك في الثانويه لما كونت في البلد كل يومين ثلاثه معاك وحده تحل من على حبل المشنقه ايه خلك تتجوز

انا : لزم الاستقرار اديك قولت انا شوفت كتير بس زي سندي مفيش علشان كده اخترتها

اشرف : يابني يابني انتا مش فلهم كل الستات واحد نفس كل حاجه زي العربيات بس اختلاف الامكانيات يعني عندك انا مثلا لما اتجوز وحده من اختيار ابويا وفي الشغل عندي مدير رخم اسمه ابويا و لو قررت اتنقل اخاف اروح حته فيهما حد من اهل مراتي ارخم من ابويا وفي البيت بقي عندي ست زي الفل والياسمين تتحط على الراس بس انا مش فاضي اقعد معاها شويا

انا : (بكلم مصطفي) انا من راي نمشي الزبون تقل

مصطفي : (شاور على محمد) غير الزبون التاني

انا : (بصت على محمد كان واقف يرقص مع واحده اتعرف عليها هنا وسكران وماسك كاس رحتله وكلمتها بي الانجليزي) هو شاذ

بنت : (بعدت عن محمد ورقصت بعيد)

خدت محمد ورجعنا الفندق كلنا طلعنا عند الاوض لقيت امي طالع من اوضه سندي شفتني وانا شايل محمد

امي : ماله الحيوان ده

انا : تقل في الشرب

امي : اوعي تكون انتا كمان شارب

انا : شارب ايه لو انا شارب كونت عرفت اشيله

امي : طيب ده مش ها ينفع يروح لي ابوه كده لزم يفوق الاول خده الاوضه عندك

دخلت به الاوضه انا وامي حولنا نفوقه معرفناش

انا : وبعدين في المصيبه دي

امي : انا عرفه الحق الواد نبضه ضعيف

انا : وبعدين

امي : روح نادم بنت عمك ساره بسرعه

انا : نوديه مستشفي او اجيب سما هي دكتوره متمرسه

امي : لو رحت لي حماتك تبقي فضيحه وهي والمستشفى واحد

انا : طيب

رحت السويت وخبط فتحلي عمي

عاصم : في ايه يا علي احنا الفجر

انا : معلش يا عمي ماما نست الحقنه وعايزه ساره تديها الحقنه

عاصم : دلوقتي

انا : معلش يا عمي

عاصم : طيب ها شوفها لو صاحية (دخل ورجع)

ساره : ملها غاده يا علي

انا : تعالي شوفيها

خدت ساره ورحنا الاوضه عندي

امي : بقولك ايه يا ساره فوقي الواد ده وبلاش حد يعرف

ساره : (قاست النبض هي اساس طالبه في كليه الطب) ده نبضه ضعيف خالص بقولك ايه يا غاده فين حقنه الفيتامين بتعتك وكمان فوار النقرس

امي :في الاوضه عندي روح جبهم يا علي

انا : (رحت جبتهم ورجعت) خدي

ساره : (اديته حقنه الفيتامين وبعد كده جابت كوبايه كسرت الفوار وجابت بسكت الزبالة سدت منخيره وشربته الفوار رجع على طول) بس كده بكره ها يفوق يبقي زي الحصان

امي : شكرا يا حبيبتي بس بلاش حد يعرف ماشي

ساره : ماشي يا غاده سلام

وصلت ساره الاوضه ورجعت نمت مكاني ومحمد على السرير تاني يوم محمد صحي لقي نفسه عندي وانا مش موجود طلع الاوضه بتعته غير وخد دش ونزل لقي ساره قاعده

محمد : ساره فين علي

ساره : مش عارفه انتا كويس

محمد : ايوه كويس مالي

سارة : اصل امبارح كونت سكران طينه وفوقتك

محمد : بي جدا انا تقلت امبارح شويه

ساره : ماشي يا عم بس خلي بالك من نفسك بقي ومتخفش سرك في بير

محمد : امان يعني

ساره : امان يا معلم

محمد : معلم هو انا قاعد مع واحد صحبي

ساره : هههههههه شكلك يدحك قوي

محمد : ماشي ده من زوقك

عدينا الاسبوع ومفيش حاجه جديده خالص جيه يوم الفرح كان الخميس لبست بدلتي وسندي لبست الفستان الابيض ونزلنا الفرح كان على البي سين كان حاجه تحفه وخلص الفرح خدت سندي وطلعنا الجناح بتعنا كان مفروش ورد وشموع

سندي : (بصت لي المنظر وهي فرحانه) واو يا علي

انا : ايه رايك

سندي : تحفه تحفة يا حبيبي

انا : ادخلي غيري بقي علشان نهد الدنيا

سندي : (بي كسوف) انتا قليل الادب

انا : انا قليل الادب انا مشوفتش تربيه اصلاً (شديت سندي عليا وبوستها بوسه فرنساوي)

سندي : (بعدت عني شويه) انا هادخل اغير

دخلت سندي وانا خلعت البدله بره ولبست بجامه دخلت لي سندي بعد شويه كانت نيمه على السرير ولبسه قميص نوم ابيض قصير جدا ومفتوح من وره وقدام مبين بززها كلها وهما في حجم الشمام

انا : الليلة ليلت هنا وسرور وكبيات وصواني بدور (رحت عليا وبقيت فوقيها خدت شفايفها في بوسه جميله فيها كل معاني الحب والعشق)

سندي : بحبك (باستني) بحبك( باستني) بعشقك

انا : (رحت علي ودنها ولحست الدلدوله بتعتها) بحبك

سندي : (مندمجه وبطلع صوت من الشهوه)

انا : (نزلت على بززها لحست الحلمه)

سندي : اي براحه

انا : براحه ايه هو انا عملت حاجه لسه (كملت بوس وعض وكل شويه ارفع راسي ابوس سندي وراجع اكمل لحد ما وصلت لي كسها فتحت رجلها)

سندي : براحه عليا

انا : حاضر يا حبيبتي (بوست كسها من فوق والزنبور ونزلت احس فيه لحد ما جابت شهوتها مرتين وره بعض قومت خلعت هدومي كلها ورفعت رجلها عل كتفي وحطيت زبي على باب كسها) جهزه يا حبيبتي

سندي : (بي شهوه) جهزه بس براحه

انا : (ميت ابوسها ومسكت زبري ودخلته حته بسيطه الراس بس وكملت بوست وقفت شويه ودخلت حته تاني لحد ما دخلته كله ونزل ددمم) مبورك يا مدام علي الصمدي

سندي : (مش دريانه بالدنيا وفي قمه النشو)

انا : (بدأت ادخل واطلع بتاعي براحه لحد ما تعودت عليه وبعد كده اسرع وابطاء شويه)

سندي : اه اه اه اه اه يا حبيبي كمل

انا : مبسوطه

سندي : قوي ده احساس حلو جدا

كملت كده لحد ما جبت جوها وخدت سندي دخلتها الحمام خدنا دش وقعدتها في مطهر وبعد كده طلعت وقعدنا مع بعض لحد الساعه عشره الصبح سهرانين بحب فيها وادلعها لحد ما نمنا صحينا على المغرب على صوت خبط جامد بره طلعت افتح

انا : ايه في ايه

امي : ايه يابني كل ده نوم

انا : وانتي كل ده تخبط

سما : لمض حتي وانتا صاحي

انا : (شورت ليهم يدخله وانا دخلت الاوضه لي سندي) سندي اصحي يا ماما

سندي : في ايه يا علي مش عارفه انام

انا : قومي امي وامك بره

سندي : الساعه كام

انا : ٦ المغرب

سندي : يا لهوي كل ده نوم

قامت سندي دخلت الحمام خدت دش وانا حصلتها وطلعنا بره لقيت امي وسما قعدين يدحكه

امي : صبحيه مباركه يا عرسان كل ده نوم

سندي : معلش يا ماما سهرنا شويه

امي : يا ريت يكون بي فيده

دحكت انا وسندي اتكسفت

امي : انزل يا علي لي اعمامك تحت

انا : ماشي يا حجه

نزلت تحت كانو قعدين كلهم

علاء : ايه يابني قلقنا عليكم

انا : ليه يعني

علاء : كده محدش رد وده قلقنا جدا

عزت : (لقي علامه حمره من عضه سندي على رقبتي) وتقلق ليه الواد شرفنا اهو

الكل قعد يدحك وسندي فوق مع امي وامها هروها اسأله خلصنا وطلعت لي سندي عملنا واحد تمام وتاني يوم كونت في الاوضه بتعتي بنجهز الشنط لي السفر واقف في الصاله ومعايا سما

انا : (اديت سما علبه) اتفضلي يا طنط

سما : ايه دي

انا : افتحيها طيب

سما : (فتحتها لقت تلفون) ايه ده

انا : ده تلفون عليه الفيديوهات بتعتك وكل حاجه تخصك مفيش نسخ منها خالص انا اخدت سندي وده كل الي انا عايزه جيه الوقت تاخدي الي امتي عايزه

سما : (بصه لي التلفون ورفعه حجبها) ماشي

انا : ده كل حاجه نصيحه اتفرجي عليها وامسحيها بس بعد ما تفكري في طريقك

طلعت سندي مع ماما وهي وخدها في حضنها سما خبت العلبه وسندي خدتها بالحضن نزلنا ودعنا الكل وطلعنا على المطار رحنا ايطاليا قعدت هناك شهر كامل ونزلنا مصر اول ما وصلنا كان في خبر حلو جدا اني جيهان وحياه الاتنين حوامل قعدنا سنه وحياتي بين القاهره والبلد كملت شغل في المطعم محبتش اني اقفله خصوصاً انه بيكسب كويس جدا حياه وجيهان خلفه كل واحد ولد حياه راضي على اسم جدي وجيهان ابراهيم على اسم جدي الكبير سنه كانت سعيده جدا بي كل المقاييس لحد ما وصلنا لي تاريخ موتي انا علي يوم 31/12/2009 التاريخ ده عمري ما ها نسه تاريخ موت شاب عنده ٣٠

سنه اسمه علي محمد راضي ابراهيم يونس محمود حسن الصمدي كان يوم راس السنه كونت مع سندي في القاهره رجعت من المطعم لقيت النور مطفي وفي شموع ورد كتير مفروش على الارض لحد اوضه النوم دخلت جوت سندي كانت لبسه طقم سكس جامد زي بتاع ماما نويل

انا : احنا ليلتنا سعل وله ايه

سندي : (بي ابتسامه) انتا شايف ايه

انا : احلا عسل (بوستها من شفايفها)

سندي : (بعدت شفايفها) نفتح الهدايا الاول انتا جبت ليا ايه

انا : (خلعت الجاكت) ماشي خدي يا ستي

سندي : (فتحت العلبه لقت صندوقين خشب فتحت الاول) ايه الصور دي

انا : دي كل صوره خدتها انا وانتي من يوم ما عرفنا بعض لحد امبارح

سندي : والتانيه

انا : افتحي وشوفي

سندي : ماشي (فتحت الصندوق لقت مسدس صغير حريمي لونه دهبي) ايه ده

انا : انا مش علمتك ضرب النار

سندي : ايوه

انا : خلاص ده حمايه ليكي

سندي : ماشي بس انتا جبت هديتن وانا جيبه واحده بس

انا : مش مهم ايه المهم انك معايا انتي الهديه الكبيره بتعتي

سندي : (بي ابتسامه حب) ماشي افتح

انا : (فتحت العلبه وكانت صغير لقيت فيها حتت بلاستك معرفتش ايه هي بس قولت اجملها وخلاص) ايه ده جميله يا سندي انتي عرفتي منين اني عايز وحده

سندي : هههههههه انتا مش عارف ايه دي صح

انا : (حسيت بي الغباء شويه) الصراحه لا بس اكيد حلوه اي حاجه منك حلوه

سندي : طيب يا استاذ ده اختبار حمل

انا : (بصيت ليه شويه واتكلمت وانا متلجلج) حمل حمل ايه جيباه ليه ده يا سندي جيبه ليا اختبار حمل ليه حد قلقك اني حامل وله حاجه

سندي : هههههه لا ده بتاعي شايف الخطين الحمر دول

انا : ايوه ملهم

سندي : معني كده اني حامل

انا : ( حسيت اني الدم اتسحب ميني وشي اصفر وجسمي ثلج) حمل

سندي : (بي فرحه) ايوه

انا : (فوقت من الصدمه اني ها كون اب) يعني انتي حامل دلوقتي

سندي : ايوه

انا : (خدتها في حضني جامد جدا) ياه يا سندي يعني ها كون ابن وعني ابن يطلع متخلف لي ابوه و اروح به المدرسه ادخله الجامعه ويبقي كبير واجوزه

سندي : ايوه ايوة

خدت سندي في حضني ونمنا على السرير وسرحت في ابني الي جي الدنيا شوفت لحظات ليا معاه وانا بعلمه ركوب الخيل وبوصله المدرسه وامتحانات الثانويه ودخوله الجامعه وفرحه فوقت من السرح على صوت المنبه من التلفون كان لسه داخل الجيل الثالث جديد مصر فتحته لقيت انزار من نظام الامن في المطعم

سندي : في ايه يا علي

انا : مش عارف شكل في مشكله في المطعم الانزار اشتغل

سندي :طيب انتا رايح فين

انا : رايح اشوف في ايه

سندي : طيب بلغ البوليس

انا : الانزار كده كدة ضرب في المديرية وزمانهم هناك دلوقتي بس لزم اروح (فتحت الدرج طلعت المسدس بتاعي وخدت رخصه السلاح)

سندي : خلي بالك من نفسك

انا : يا ستي بلاش قلق 10 دقايق وراجع سلام

سندي : سلام

نزلت من البيت وركبت العربيه رحت عند المطعم ملقتش حد بره وله عربيه امن قولت يبقي اتأخرة طلعت المسدس ودخلت المطعم مفيش حاجه رحت نحيت المكتب فتحته ودخلت فتحت النور ولقيت حد نايم علي بطنه في الارض ميلت اشوف وشه طلع خالد صحبي بس ده كان اختفي من مده بعد شويه سمعت صوت سرينا البوليس مقدرتش اتحرك من مكاني رجلي سبته في الارض وانا في موقف لا احسد عليه صحبي ميت على الارض وماسك مسدس في ايدي قبضه عليا ورحت على مدريه امن القاهره اشرف شفني بقي عقيد دخلنا جوه المكتب

اشرف : (باصص عليا وانا باصص قدامي ومش عارف يقول ايه بي حاول يفهم الموضوع وترجم الدنيا دخل الساعي بي الليمون) اشرب يا علي

انا : (فوقت من السرحان) لا عايز قهوه

جت القهوه وانا لسه لبس الكلبشان وبعد كام ساعه دخلت امي ومصطفي ومحمود

محمود : اوعي تتكلم

اشرف : اهدي يا محمود انتا ايوه محامي بس ده ابن عمي برضه

امي : (سكته وقعدت على كرسي قدامي) ايه الي حصل يا علي

انا : مش عارف

امي : ازي يا علي مش عارف

انا : يعني مش عارف انا انزار المطعم بتاعي ضرب روحت هناك لقيت كل ده

امي : يابني بلاش تقول الحقيقه في المحضر بس لزم اعرفها انا على الاقل علشان اعرف اطلعك منها

انا : اطلع ازي دي جريمه قتل مع واحد كان في بينه وبيني مشاكل من ثلاث سنين

امي : (زعقت فيا) اسمع يا روح امك جو الاستسلام ده مينفعش فوق حارب

انا : احارب دي حرب خسرانه

امي : (بي هسترا) لا مش خسرانه لا مش خسرانه ها تطلع ها جيب اكبر محامي في البلد ها كلم الحكومه كلها لو حكمت ها هربك لو كونت فين ها طلعك

اشرف : اهدي يا غاده انتي عارف بتقولي ايه فين

امي: (بي زعيق غضب ونار حرقه على ابنها الي ها يضيع ويكفيك شر حرقه غاده العدوي) طظ في المدريه طظ (خبط على المكتب) كلملي ابوك بسرعه ولو نايم صحيه يا إمه اصحيه انا

انا : (قومت خت امي في حضني وبوست راسها) اهدي يا امي اهدي مفيش فيده انا معملتش حاجه وطالع والحقيقه ها تبان

مشيت امي مع مصطفي ومحمود قعد معايا راحت البيت عندي وكان هناك اعمامي دخلت وسندي راحت على حضنها وبتعيط

سندي : عايزه علي عايزه اشوفه

امي : مش ها ينفع يا سندي بس اوعدك ها يرجع

دخلت الصالون كان الكل قاعد اول ما دخلت الكل سكت اترمت على كرسي

مصطفي : ماما انتي كويسه

امي : (مغمضه عنيها وخطه ايدها على وشها بتحاول تتفاده الدموع) مصطفي ادخل المطبخ اعملي قهوه دلوقتي

مصطفي : حاضر يا امي

امي : ها يا جماعه ها نعمل ايه

عاصم : (بي استياء) مفيش حل

امي : ازي مفيش حل

عاصم : بصي يا حجه الحل الوحيد هو الصبر اول ما الضباط راحه المطعم بعد ما جرس الانزار ضرب حرزوه هو والكاميرات وكمان تلفونه على كلامه انه راح لما جرس الانزار ضرب ها يقرنه تاريخ الوافه مع وقت ضرب الانزار وها يطلع

بهجت : ازي يا عاصم الواد لزم يطلع

عاصم : معرفش

امي : ازي متعرفش انتا مدير امن تقول معرفش والكلام ده في المدريه بتعتك

عاصم : معرفش يا جماعه معرفش

امي : متعرفش انتا راجل خايب عارف يعني ايه خايب

عاصم : يا جماعه انا لو في ايدي حاجه كونت عملتها ده ابنينا يعني يهمني

بعد كام يوم انا محجوز في المدريه بدأت القاضيه تتحرك رغم اني الفتره دي كان في لبش كتير بس وضعي و وضع العيله خلي القضيه دي لبانه عند الصحافه وده اجبر القضاء يركن كل القضية بتعته ويفضي لي القضيه دي طلبت من امي نوته عندي في البيت صغيره فيها ارقام ناس كبار في البلد بس المشاكل الي كانت في البلد الوقت ده خلت الكل قفل تلفونه الخاص مفيش مفر لحد ما في يوم اتعرضت على النيابه

وكيل النيابه: قولي يا علي انتا عندك مسدس ارقامه ********** صح

انا : ايوه

وكيل النيابه : وايه يخليك ترخص مسدس

انا : (لسه ها تكلم المحامي هو الي رد اسمه ماهر دياب)

ماهر : يا فندم انا موكلي راجل صاحب وزن ومكانه وعنده املاك ما بين ارض و عقارات لزم يكون في سلاح لي الحمايه واظن مثبت قدام حضرتك في محضر الشرطه ضبت رخصه سلاح مع متعلقات الشخصيه

وكيل النيابه : بطل كتبابه يابني بص يا علي انتا شب كويس غير بقي التحريات بتعتك وي الفل انتا مفيش عليك مخلفه سير حتي بس كل ده يطلعك مدان

انا : يا فندم ازي ها قتل حد في مكاني كونت عملتها في اي حته

وكيل النيابه : أبدا كتابه وعرضنا على المتهم اكتب اسمه ثلاثي مقطع من كاميرات المراقبة (فتح فيديو ليا وانا في المطعم لسه بقفل الباب وخالد جالي ودخلنا عادي المكتب واتخانقنا وطلعت مسدس بتاعي وضربته بالنار ازي انا مش فاهم ده وشي ايوه) ده وشك منور في الفيديو بتاعك

انا : (بصيت لي الفيديو ازي ده انا مستحيل اكون عملت كده) ازي انا مش فاكر اني عملت كده

وكيل النيابه : طيب مش فاكر ازي وتقرير السموم بيقول انك مكونتش شارب خمور او مخدرات يعني انتا كونت في كامل وعيك

خلص التحقيق وخدت اربع ايام على زمه التحقيق

في مشهد اخر

عمي عاصم مع ماهر وامي واخويا محمود ومصطفي في المكتب عنده

عاصم : خير يا ماهر

ماهر : مش خير خالص القضيه مقفوله مفيش مخرج حتي كاميرات المراقبة الي قولنا دليل خروجه تدينه اكتر علي وشه في الفيديو منور

امي : طيب الحل ايه الواد ها يتعدم

ماهر : قانونان يتعدم بس في حل تاني

امي : موافقه عليه من غير ما اسمه

ماهر : لا لزم تسمعي يا هانم احنا لزم نشكك في قوه العقليه

امي : ازي

ماهر : هو انكر انه عمل كده قدام النيابه يبقي عمل كده وهو مش في قواه العقليه

امي : لا يبقي ياخد اعدام احسن

مصطفي : انتي بتقولي ايه يا ماما

امي : عايز اخوك يبقي مجنون

ماهر : يا هانم احنا بنعمل ده لي مصلحته يعني يدخل مصحه نفسيه احسن ما يتسجن او ياخد إعدام نقدر نجيب محقق خاص يدور على اي خيط لكن لو عملنا كده دلوقتي مفيش وقت خالص

امي : زي ما سمعتم ياخد اعدام

مشت امي لوحدها راحت البيت عندي لقت سندي قاعده في الصاله ضامه رجلها ومسكه الصور بتعتي انا وهي هديه راس السنه

امي : (راحت خدتها في حضنها) اهدي يا بنتي اهدي انا ها خرجه

سندي : (اتعدلت في القعده وبصت لي امي وشيفه امل اني ارجع) ازي ها ازي

امي : ها هربه

سندي : (زاد بوكاها عليا) مينفعش

امي : لا ينفع يهرب اطلعكم بره مصر عيشه هناك

سندي : ازي علي يكون هربان وابنه انا حامل

امي : (بصت لي سندي وزاد بكاها جدا) حامل

سندي : ايوه

سعتها امي قبلت بي الامر الواقع اطلع مجنون وتجيب محقق خاص وخلاص اطلع احسن ما اخد اعدام او اهرب كلمت ماهر واتفقه على كل حاجه وجالي ماهر المدريه في مكتب اشرف

ماهر : ها يا علي قولت ايه

انا : (قاعد والحديد في ايدي والنار قدامي وملك الموت بينادم بي اسمي اخترت نار الارض) موافق.

اشرف : لا طبعا ازي توافق ارفض والعيله تخرجك منها

انا : (بدحك من كلامه ومن الهم الي انا فيه) هههههههههههههههه عيله قال عيله صح عيله ايه يابني انا محدش ها يعرف يخرجني من هنا انتو بالعافيه مخليني قاعد في اوضه النبتجي مش في حجز يا راجل ده انا قاعد والحديد في ايدي علشان صحفي ميحولش يصورني وسعتها وتبقي فضيحه

اشرف : انتا مستسلم ليه

انا : علشان الحديد في ايدي انتا لا علشان كده الكلام سهل عليك استاذ ماهر انا عايز اقبل عيلتي

ماهر : بكره يكونه عندك

تاني يوم في مكتب عمي عاصم كام قعده امي واشرف ومحمد صحبي وسندي ومصطفي ومحمود

انا : انا وفقت على عرض المستشار ماهر (سندي زاد بكاها) بس انا عندي شويه طلبات ولزم تتنفذ اولاً مفيش اي زياره نهائي ثانين انسوني كأني مش موجود او مت تمام ثلاث بقي سندي ها تنزلي الصعيد يعيشي مع امي لحد ما تخلفي بعد كده لو حبه ممكن اطلقك وتكملي حياتك انتي لسه في سن الشباب وكل حقوقك ها تخديها صدقيني انا مش ها زعل

سندي : انا مستحيل اسيبك

انا : الكلام سهل يا سندي الكلام سهل بس الفعل صعب انا لسه طريقي طويل جدا

سندي : لا مش صعب وله مستحيل انا مش ها شيل اسم حد غيرك وها تطلع سعتها ها ستنا انا وابنك علشان نخدك

انا : (ابتسمت علشان كل ده مش ها يحصل ايوه سندي مش وطيه تبعني بس ده لي مصلحتها) محمد ايه مش سامع صوتك اول مره تكون ساكت

محمد : انا ها طلعك حتي لو ها دخل مكانك

انا : (بي ابتسامه رضه اصل انا اخدت كل حاجه انا عايزها) مينفعش يا صحبي هنا قصه صداقتنا ها تنتهي بس انا ها تقل عليك بي امانه ابني عايزك تكون جنبه تعلمه وتكبره مش عايزه يطلع زي عايزه يمشي جنب الحيط مش عايز التاريخ يعيد نفسه

امي : متقولش كده انتا الي ها تربيه

انا : (مسكت ايد امي وبستها) انتي عارفه طول عمر الناس تحسدني عليكي رضيه عني

امي : طول عمري

سندي : (حضنتني) بلاش يا علي

انا : (عدلت راسها وبستها من راسها) سندي انتي طالق (قومت)

سندي : (مسكتني من هدومي وبي هستره) ردني يا علي ردني

انا : (بوست ايدها ومبتسم) ده لي مصلحتك

طلعت من الاوضه على الطب الشرعي وطلعه التقرير اني مجنون وخطر على الامن العام ويجب وضعه في مصحه نفسيه رحنا لي النيابه وكيل النيابه بص في التقرير ودحك امر بي تحويل القضيه على المحكمه هناك

حاجب : محكمه (الناس كلها وقفت دخل القاضي والناس قعدت)

قاضي : بعد الاطلاع على اورق القضيه وشهاده الشهود ومرافعه النيابه قررت المحكمه حضوريان بس إيداع المتهم علي محمد راضي ابراهيم اسماعيل يونس الصمدي في مستشفي الامراض النفسيه والعصبيه مدي الحياه رفعت الجلسه

في مشهد اخر

الاتنين المجولين بتوع رسيا قعدين

شخص : (قدامه بث مباشر لي المحكمه سمع الحكم وقفل الشاشه)

شخص ٢: هو ليه محولش يهرب مع انه يقدر

شخص : علي غير اي حد انا قبلته او شوفته او سمعت عنه هو عارف اني الخطه بتاعتهم فشله علشان كده محبش انه يفرفر قبل ما يموت

شخص ٢ : بس ده ها يدخل مستشفي يعني مش ها يموت

شخص : لا علي والي زيه الحبس ليهم موت ودبح نفوق لي شغلنا

شخص٢ : تحب تطلع على ملف ايه

شخص : (قدامه ملف عني وفيه صوتي قفله اوده لي الي معاه)

شخص٢ : معني كده اني مش ها نشوف علي الصمدي تاني

شخص : معرفش علي الصمدي نادر جدا هات ملف السلاح واخر التطورات الي فيه

المشهد الريسي

دخلت مستشفي الخانكه وبعد شهر قدمه طلب نقلي لي مستشفي خاص لي تداعي صحتي اتقبل الطلب بس بعد ما الاوضاع استقرت وكله فتح تلفونه رحت مستشفي خاص دخلت وانا قاعد على كرسي بي عجل ومربوط ايدي ورجلي المفروض اني حاله خطر اول ما دخلت سمعت صوت رجل لبسه كعب عالي انا عارف دقت الرجل دي كويس وصوت وحده بتكلمني من وره في ودني

صوت : اهلاً بيك في جهنم عجبك الخزق (لفت ليا كانت الي توقعتها هيا سما) ايه رايك معلمه صح

انا : (دحكت) ههههههههههه

سما : ايه مش خايف

انا : (دحكت اكتر) ههههههههههههه لا

المشهد العام

بس كده دي حكايه علي شوفته فيها ازي كان طيب مع اصحابه وعيلته ازي حب واتحب وحارب لي حبه وازي كان جدع وحارب لي جدعنته وكسب بس الحرب الاخير استنزفت علي كانت حرب البقاء علي كان طيب وجدع ومحترم ايوه كان شب وطايش بس بي حدود علشان كده دفع تمن كل ده عمره دي نهايه فصل من قصه علي خيط بسيط (علي مش غبي) ده خيط ممكن يكون بوابه لي نور في العقول او اكتشاف شغف جديد زي الكتابه هنا اقدر اقول

كنتم مع الفصل العاشر والاخير من روايه الفنجان اتمني لكم قرائه ممتعه

الفنجان - السلسلة الأولى

    {{#invoke:ChapterList|list}}

سلاسل رواية الفنجان