اغتصاب مرات عمي سبب فجر العائلة - السلسلة الثانية: الجزء السابع

من قصص عارف

مريم: الحقني يا عمر

عمر بهدوء: خبر يا مريم حصل ايه

مريم: نجلاء صورتني وبتهددني ان لو موفقتش حد من قرايبها يفتحني ويحبلني هتفصحني

عمر: طب اهدي شويه و اعملي الي هقول ايه

وفضلت اتكلم مع مريم شويه وافهمها تعمل ايه بظبط وبعد ما قفلت مع مريم روحت اطمن علي امي لقيتها كويسه مفيهاش حاجه فسبتها وروحت نمت لاني كنت مهدود بشكل مش طبيعي معرفش ايه الي حصل لكن حسيت اني اتنقلت مكان تاني خالص بس وشايف ناس كتير واقفه حوليا وانا مش بتفرح علي مشهد او وسطه لا انا واحد من ناس الي واقفه

دوس: كل الي امرت بيه جاهز يا قائد

لقيت بنت شبه مها اوي جات وقفت جمبي كان اسمها ايليتا

ايليتا: كل شئ بيتم زاي ما خططنا يا لوم

لوم: تمام جزء من الجيوش يتحرك اتجاه الساعه 3 مش عايز اي انحارف محاوطه الفريز امر في قمه الاهميه يا ايليتا

ايليتا: عارفه خليك مطمن كل مستعد وانا وباقي قاده حوليك

لوم: كل يتحرك يلا

وفجاه اتحول المشهد كله لسواد ومبقاش في غيري انا ولوم

لوم: مالك مستغرب كدا ليه

عمر: انت مين بظبط وايه الي انا كنت فيه دا

لوم: ديه زكري من ملايين الزكرايات الي اترجعلك انت زعيم جديد للعشيره لازم تكون جاهز

عمر: يعني الي انا شوفتهم دول يبقوا عيلتي في ماضي طب مها ليه شكلها كان غريب كدا

لوم: مين مها

عمر: البنت الي كانت واقفه جمبك

لوم: ايليتا تقصد هي اسمها في زمنك مها اسم جميل ايليتا تبقي هي قائد الحربي لعشيره محدش في عشيره كلها يقدر يقف قصادي غيرها

عمر: وزعيم الي قابلي حصله كدا يعني شاف زكرايات ديه

لوم:, لا انت اول زعيم من تلات الاف سنه يحصل معاه كدا طاقتك مختلفه عن اي زعيم في العشيره دماغك تفكريك اسلوبك في القتال انت اقوي وسط كل

عمر: بس انا عمري ما دربت علي قتال زاي مها او رجاله الجبل ازاي بقيت كدا

لوم: بسيطه زاكره الجسد كل مهراتي ومهرات القاده الي سبقوك بقيت ملكك خبره تلات الاف سنه جوا دماغك كل خطه حربيه كل معركه كل موقف غريب مر علي اي حد فينا انت بقيت عارفه عشان كدا انت هتكون الاقوي مش بس فب قتال لكن في حياه الخرب بينا وبين الفريز ممتده وفي اطراف كتير متشابكه في موضوع خد بالك يا عمر هما دلوقتي غير زمان اتعلم متقلدش

عمر: طب بما ان جات فرصه اننا نكلم عشان جدي مش عايز يرسيتي علي اي حاجه تخص موضوع الخلاف الي بين عائلات المحاربين

لوم: تقصد ايه

عمر: ليه في عداوه بين عيلتي او عشيرتي وبين عائلات محاربين تانيه لدرجه اننا سابين الفريز يسيطروا ويعملوا مصايب واحنا عاملين زاي كلاب بنعض في بعض

لوم: تفكريك حلو رغم اني معرفش انت بتتكلم عن ايه بس لو في خلاف حصل بين العائلات ممتد لغايه حاضر بتاعك يبقي الخلاف دا كبير جدا يا تافه جدآ جدآ فكر ازاي تنهي الخلاف الي بين العائلات عشان تركز مع فريز وبالمناسبه البنت الي انت بتحبها من لايت تستاهل حبك حافظ عليها

عمر: انت بتراقبني ولا ايه يا عم انت يلا روح زمنك ايه الحلم الغريب دا

لوم: حلم تصدق يظهر اني غلطان في كل الي قولته غور ياض بدل ما اقسمك نصين بسيفي غور

واختفي لوم من قدامي وبدات اشوف حاجات كتير مش مترابطه حروب وصراعات ومعارك جواز وخناقات وحواديت كتير اوي لغايه ما حسيت اني خبط في حيطه وانا ماشي في الحلم غريب دا وكما العاده اصحي لقي نفسي واقع علي الارض

قومت ودخلت الحمام واخدت دش وروحت الكليه وانا نازل لقيت عمي هشام علي سلم وعرفت ان كدا الكل رجع من البلد بس وشه كان عليه كميه غضب غير طبيعيه

هشام: خربتها يا خول وغلاوه امي هدفنك يا عمر

عمر ببرود: اتفضل لو تقدر تعمل حاحه اعمل بس يا ريت تحبكها كويس المره جايه انا مش غبي يا عمي عشان اقع في حاجه هبله زاي ديه

هشام: بسببك طلقت مراتي ودمرت بيتي. عيالي

عمر: بص كويس حوليك يا عمي متحملنيش زمب وساخه مراتك ابنك الي بقي خول بيتناك من رجاله ومراتك هي الي خلته كدا ولا مراتك الي خلتك قرني وكانت بتتناك من طوب الارض هي علي زمتك تصدق يا عمي من كتر ما شوفتها واخده راحتها شكيت انك تكون انت الي مسرحها ههههههههه

لقيت عمي هشام مسك في هدومي وكان هيضربني لكني مسكت دراعي و لويته ورا ضهره

عمر: متفتكرش عشان ساكتلك ابقي عويل او ضعيف ومقدرش عليك لا انا تقدر اولع فيك وانت حي لو عايز بلاش ازعل منك انت كنت معرص ومراتك مستغفلاك ديه بتاعتك متجيش تلزقها فيا اصل خلقي بقي ديق اليومين دول وسبت دراعه

عمر: سلام يا عمي

ونزلت من علي السلم ولحد ما وصلت الارضي عند شقه جدي ولقيته قاعد في صاله

عمر: ايه يا جدي شكلك مرتاح اوي

جدي: مش متصور مرتاح قد ايه يا عمر بعد ما العقربه ديه غارت من البيت هي وشرها

عمر: امممم هي العقربه غارت اه اما شرها لا

جدي: تقصد ايه

عمر: محمد وصل جوابين لابويا واحد من ابوه الي كان فيه موضوع اني حبلت نهي وجواب تاني من امه في تحليل فايرس سي مكتوب ان تحليل دا يخص امي

جدي: انت بتقول ايه نورا عندها فايرس سي ازاي

عمر وهو مبلم: جدي بقولك نجلاء هي الي باعته الجواب

جدي: وابوك مقلش لحد ليه

عمر: مش عارف بصراحه انا هروح كليه دلوقتي ولما ارجع نبقي نكلم سلام

سبت جدي ونزلت روحت كليه وحضرت اول محاضرتين وبعد كدت روحت علي مسرح عملنا تمرينات عشان نفك جسمها والكل بدا يدرب علي دوره وانا قعدت اكتب شويه خاجات تخص روايه كنت بالفها ولاد وبعد كدا طلب المخرج اننا نتجمع عشان مشهد معين وفضلنا نرسم ونسنفر لحد ما اتخنقنا واخيرا اخدنا بريك

انا خرجت برا وروحت ناحيه الحمام بس الحمام كان واحد بس يعني مفيش حمام رجالي وحريمي ولقيت سندس جايه ورايا

سندس كانت لابسه بنطلون ترنج ديق ومبين تفاصيل كسها وفوقه تيشرت بكم بس خفيف وماسك عليها

سندس: معلش يا عمر ممكن ادخل الحمام عايزه اظبط مكياجي

عمر: طب بزمتك انهي اهم واحد عايز يدخل الحمام ولا مكياج

سندس : متبقاش غلس بقي يا عمر

عمر: معلش يا سندس مش قادر امسك نفسي ودخلت الحمام ولقيتها دخلت ورايا علي طول

سندس: طيب رخامه برخامه بقي هدخل اعمل الي انا عايزه وقفلت الباب بترباس دا طبيعي لما حد بيدخل الحمام و وقفت قدام المرايه وطلعت شنطتها عشان تظبط مكياج بتاعها انا نسيت اقولكم اني اخد دور متحرش اتوبيسات والمفروض اني اتحرش بسندس ههههههه قدر

لقيت سندس فكت طرحه بتاعتها وسيبت شعرها البت عليها شعر حرير وطويل تقريبا واصل لنص ضهرها وانا ببص عليها من مرايه وفضلت واقف باصص ليها لغايه ما اديرت ليا

وقالتلي: ايه هتفضل تتفرج عليا ما تعمل الي كنت هعمله

عمر: قدامك كدا

سندس: ايه مكسوفه يا بطه ولقيتها عماله تضحك ضحكه شراميط ومنظرها بالمكياج والي هي لبساه خلانه خلاص هجنن وزبري بقي زاي السيف وهي رجعت لفت تاني وادتنب ضهرها وانا روحت واقف وراها ولازق فيها وحسيت بزبري وهو داخل بين فالقه طيزها

سندس بخضه: انت بتعمل ايه انت اجننت

عمر:, هو مش المفروض اني انا متحرش واني الفرس الي انا بتحرش بيه كل دا وانا عمال اضغط علي طيزها وايدي بقيت علي فخادها ورايحه ناحيه كسها

سندس: انت اكبد اجننت انا هقول سامر عليك وهو يتصرف مع وساختك

عمر:, وهتقولي لسامر ايه دخلت وراه الحمام وقفلت الباب بترباس

وهنا كانت ايدي وصلت لكسها وانا قفشت فيه وحسيت بكهربا مسكت في جسمها وبقيت ترتعش في ايدي وانا بقيت العب في كسها علي خفيف

عمر:, مالك خايفه

سندس: اه عشان خاطري يا عمر سيبني وانا مش هقول لحد علي حاجه بس سيبني

بعدت عنها خالص و وقفت علي مسافه منها

عمر:, انا مش بحب اجبر اي واحده علي حاجه مخفيش انا بس حبيت اوريكي ان جرأه مش دايما حلوه وبذات مع البنت حد غيري كان زمانه مخرجك من الحمام دا شايله عيال علي ايدك فكري كويس قبل ما تعملي حاجه وكلمه واخده تطلع برا هجيب منك عيال بجد

وسبتها وخرجت برا الحمام و لقيت تلا واقفه برا

عمر:, مالك واقفه كدا ليه

تلا: مش كنت تقولي يا واطي انك ناوي علي حاجه كنت امنت ضهرك بدل ما تروح في دايهه

عمر: خلينا نمشي من هنا

واخدها ومشينا

تلا: احكيلي عملت ايه معاها

حكيت ليها كل الي حصل جوا

تلا:, احا انت بتهزر يا عمر دا انت كان ممكن تعمل فيها كل الي انت عايزه

عمر:, عشان غبيه لو كنت عملت حاجه الموضوع كان كبر وممكن تبلغ عني وتبقي مصيبه لكن كدا هي انا خوفتها عشان متعملش كدا تاني ومن ناحيه تانيه هي حست بهيجاني عليها لكن انا مسكت نفسي ودا معناه اني عاقل وراجل يبقي سنه سنه هتيجي لوحدها وهي الي تطلب مش انا الي اجري واروح في داهيه

تلا: يخرب بيتك ايه دماغ بنت الحرام ديه

عمر: قوليلي صحيح انت عملتي حاجه مع منه

تلا: لا يا اخويا طلعت لاقيه الي يكفيها

عمر: ازاي يعني

تلا: بتتناك من نصار

عمر:, بتتكلمي بجد

تلا: اه شوفتهم راحين علي الخرابه

محدش بستغرب من الاسم الخرابه ديه مكان في كليه بس مداري بيحصل في كل حاجه وسخه ممكن تتخيلوها هناك الحشيش حد عايز يزنق فرسه بتاعته وينيك اتفاق علي شغل نجس بلاوي بتحصل في خرابه ديه وكل كليه لازم تلاقي مكان زاي دا

عمر: يا ولاد نجسه بقولك ايه يلا بينا نرجع البروفه قبل ما حد ياخد باله

تلا: يلا بينا

ورجعنا البروفه وسندس مش شايله عينها من عليا وخايفه مني وفضلنا شغالين لحد ساعه 5 وخلصنا وشباب بدات تغير هدومها وكل واحد راح يشوف هيعمل ايه وانا طبعا روحت لاميره

بس كان شكله مدايقه

عمر: القمر بتاعي شكله زعلان ليه

اميره: القمر بتاعك في البيت مش هنا

عمر: يا ستي انا عندي قمرين شكلك زعلانه

اميره: بابا حاله مش عاجبني في مشاكل كتير اوي في شغله انا خايفه عليه

عمر: طب وامجد فين

اميره: لسه قاعد في سرير دكتور مانع حركته عشان خايف علي اغشيه الرئه

عمر:يا ستي خير متخفيش كل شئ هيتحل

اميره: قولي انت اخبارك ايه و البست عندك

عمر: لا البيت عندي والع ولسه هيولع اكتر

اميره: ليه كل دا

عمر: متشغليش بالك شويه مشاكل كدا هتتحل خلينا نركز شويه في دراسه بدل ما نلاقي نفسها لابسين في حيطه

اميره: قول لنفسك يا اخويا

عمر: يا نهر اسود اخوكي

اميره: طبعا اخويا وحبيبي وصحبي وكل حاجه ليا

عمر: مش اوفر شويه كلام دا

اميره: اوفر ها طيب خليك انت هنا بقي وانا هروح اشوف الاوفر سلام

وطلعت تجري وانا طلعت اجري وراها و وقفت قدامها

عمر: طب بحبك وبموت فيكي

اميره:, ايه الاوفر دا

عمر: طب تعالي معايا بقي نروح نشوف اخر الاوفر دا ايه

واخدتها وخرجنا نتفسح عشان نفك من الهم الي كل واحد فيه

**********************

في منطقه الفريز

كاش في غابه مربوط في جزع شجره

و واقف قصاده رام

رام: حلو شكلك وانت كدا يا كاش قولي بقي تحب تموت ازاي

كاش : انت هقتلني بجد يا رام دا مجرد تدريب

رام حدف سكينه علي كاش وخبطت في شجره لكن جرحت وشه الاول

رام: مفيش حاجه اسمها تدريب هنا زاي الواقع وانك تموت علي ايدي دلوقتي افضل من انك تموت علي ايد الفاير وتتحسب علينا واحد وانت متسواش

كاش: رام انا مش عاشن ساكتلك هتسوق فيها متخلنيش اجي اخلص عليك

رام: بجد طب انا موافق اتفضل بس فكرني هو مين الي ربطك في شجره كدا متنساش نفسك يا كاش دا احسن ليك

كاش: فكني

رام: سوري يا صديقي الغالي انا مش من اصحاب القلوب النظيفه

ورمي علي كاش سكينه اتجاه راسه لكن فجاه الحبل اتفك وكاش اتفادي السكينه واشتبك مع رام لكن رام كان اقوي من الي كاش متصوره وحدفه علي الارض وحط رجله فوق رقبه كاش

رام: الضعف ملوش علاج ضعفك جاي من جواك لا هو في جسمك ولا هو مهراتك عايز تنجح اكسر غرورك قبل اي شئ يا كاش

وشال رجله وبعد عنه

كمل تدريبك وهرجع تاني اشوفك عملت ايه

وسابه ومشي

كاش وقف علي رجله وهو بيفكر في كلام رام وقوته رام معروف من زمان انه من قاده النخبه الي كاش بيحاول يكون فرد من افراد نخبه مش قائد حتي بكن لسه طريق قدامه طويل طلع جري لحد البحر ونط

**********************

في قمه ايفرست

فايلوت واقفه هي وبنت تانيه اسمها لوجي

هما الاتنين قاعدين مربعين وقالعين ملط

لوجي : بردانه

فايلوت: لو بردانه مكنوش سموني ايفرست ولا انتي ناسيه ان دا لقبي

لوجي: امال جسمك بيرتجف ليه

فايلوت: عادي محتاجه اظبط تنفسي شويه بس

لوجي: ماري واجهت عمر الجبالي مش كدا

فايلوت: اه وجهوا بعض ليه

لوجي: احنا محاربين التلج قوتنا بتيجي من اعماق الظلام والبروده بخلاف عمر طاقته بتيجي من ضوء وشمس لكن ماري بتقول ان عمر اتفادي ضربتها او دا الي ظهر لكن الحقيقه انه امتصها تفتكري هو عمل كدا ازاي

فايلوت: ممكن يكون ابطلها مش امتصها ازاي محارب ناري يمتص طاقه جليد

لوجي: اسالي نفسك شاب دا سر كبير اوي عشان كدا المعلم امر ان اتنين من قاده النخبه هما الي يتولوا امره

فايلوت: مش شايفه انكو كدا بتدولوا اكبر من حجمه الي يستحقه

لوجي: لا عمر يستحق اكتر بكتير من الي احنا بنعمله تعرفي يا فايلوت اني واحهت مها قبل كدا

فايلوت: ومين الي انتصر

لوجي: لو اقصدك مين اكتر واحده اضررت يبقي انا لكن لو قصدك مين تلي قدرت تتخد تكبر قدر من المعلومات يبقي انا

فايلوت: يعني ايه مش فاهمه

لوجي: يعني النجاح والفشل امر نسبي جدا بيعتمد علي رؤيه الانسان في معركتي انا وهما هي شايفه انها انتصرت لانها هزمتني وكنت بنزف بشده لكن في نظري انا انا الي كسبت لاني قدرت اعرف نقطه ضعفها اخرج عايشه هنا لازم تفكري يا فايلوت عدوك ايه معني اامكسب بنسبه ليه مش بنسبه ليكي انتي لازم تفهمي عدوك تعرفي هو عايز يوصل لاي بظبط فهمت عمر قدر علي ماري وعلي نرمين وغفلنا كلنا لانه فهم احنا عايزين نكسب ايه من وراه وقدر يخسرنا كل حاجه وعرف عز عايز يكسب ايه فكسبه وكسب هو من وراه اضعاف الاضعاف عرفتي بقي ليه هو متفوق عليكي لحد دلوقتي

فايلوت: اخدتي وقت قد ايه علي ما فهمتي كلام دا

لوجي: يوم ما امي رمتني في نهر عشان يجرفني ويبعدني عن قطاع الطرق طعنت نفسها عشان محدش منهم يغتصبها او يعذبها فهمت ان النجاح مش محرد الوصول لهدفك لكن انك تقدر تهدم اهداف الي قدامك كمان عشان كدا انا شايفه ان امي نجحت انتي شايفاها نجحت

فايلوت: بصراحه لا كان ممكن تنط وراكي ونهر يجرفها هي كمان مش لازم تموت نفسها

لوجي: لما هتتعلمي اكتر هتفهمي ولما تفهمي ابقي تعالي قوليلي كملي تدريبك وهبقي اجي اشوفك يا ايفرست باي

ونطت من فوق القمه

******************

في لندن جوا ساعه بينج بانج ماري قاعده بتنظف التروس وجمبها شاب اسمه ليو

ليو : الجزء دا لسه متنظفش كويس ارجعي عيدي من الاول

ماري:اشمعني انا الي بيحصل فيا كدا هو دا تدريب

ليو: اه دا تدريب تدريب علي صيانه الوقت

ماري: هو انت اخدت المعني الحرفي للكمله صيانه الوقت تخليني انظف ساعه

ليو: بصراحه ديه اكبر ساعه لقيتها مظنش انك تقدري تنظفي الي اصغر منها الامور مش هتكون واضحه ليكي زاي هنا

ماري: المعني

ليو: المعني ان الوقت مهم يا ماري التروس ديه كل ترس ليه شكل وحجم مختلف لكنهم بيتحركوا علي ايقاع ثابت ومنتظم في لحظه معينه كل تروس تتحرك حركه واحده بس كدا وقجاه تروس اتحركت وكانت ماري واقفه علي ترسين هيدخلوا في بعض فنطت بسرعه

ليو: شوفتي بقي عشان اخترتي الوقت المناسب مموتيش

ماري: ازاي يعني

ليو: لو كنتي اتحركتي بدري ثانيه كان تيار الهوا الخارج من بين تلات تروس دول هيخليكي تنحرفي عن مسارك وتخبطي في البندول دا وقوه البندول كانت كفيله انها تكسر كل حته في جسمك شوفتي بقي ان ثانيه بتفرق في حاجات كتير

ماري: بس انا دايما بختار الوقت الصح واحساسي بااوقت كويس

ليو: لو كان احساسك بااوقت كويس مكنتيش فضلتي تكلميني وتسمعيني وانتي واقفه بين ترسين وتعرضي نفسك للخطر لو كان حسك بالوقت كويس مكنتيش ضربني علي عمر النار وهو واقف قدام العربيه مكنتيش عمرتي سلاحك وهو في مكان واسع هيكون سهل عليه يرصد مكان صوت شد اجزاء القناص

وانتي عارفه ان عمر سمعه قوي فين بقي احساسك بالوقت يا ماري كملب تدريبك وانتي ساكته نظفي الساعه كويس وزيتيها وانا هبقي ارجعلك بعد ساعه وحدف عليها سكينه وهي فادتها لكن اتخدشت

ليو: اتاخرتي سلام وسابها وخرج من ساعه

******"""""""******

في قصر الهداجي عز قاعد مع عمار وامحد في مكتبه

عز: انت عايز ايه يا عمار دلوقتي

عمار: يا فندم دا انسب وقت نهجم فيه مش هنلاقي فرصه احسن من كدا

امجد: بس لو حصل اي غلط هيكون في خطر علي حياه اميره وماما

عز: اهدي شويه با عمار توفيق الاسيوطي مش هيعمل حاجه اساسا عشان نخاف منه انا عارف اخره هيكون ايه المهم مدحت اخوك اخباره ايه با امجد بقالي كتير مش شايفه

امجد: وهو دا حد بيشوفه يا بابا روحت اشوف درجاته عامله ازاي لقيته محضرش الامتحانات اساسا

عز: خلي علي يروح يجيبه و بطلع علي اوضته لحد ما افوقله

عمار: حاضر يا باشا بس بنسبه لاميره

عز: مالها اميره

امجد: الاحلام بقيت بتجي ليها بقوه وحالتها مش كويسه

عز: انت مش بدربها يا عمار امال في ايه

عمار: هي بتدرب لكن دا الموضوع ملوش علاقه بتدريب اميره بتسترجع زكرايات تخص قبيله اللايت وبصراحه الموضوع زات اوي بعد ما قربت لعمر

عز : وايه علاقه عمر بالموضوع دا ديه حاجه تخص اللايت وعمر حته عيل مهما كان زكي بس هيفضل عيل

عمار: دا الي كنا فاكرينه يا عز باشا عنر طلع من الفاير ومش اي حد منهم جده يبقي زعيم عشيرته وزعيم الفاير وعمر هو خليفه جده ومن فتره اكتشفنا ان عمر بيمتلك طاقه ومهارات كان مخبيها عن كل

عز: يعني ايه

عمار: يعني عمر من ازل يوم شافني فيه وانا ضربته علي كورنيش في مطروح كان قادر يخلص عليا لو عايز ومكنش محتاج تدريب الي احنا دربناه عليه دا بل علي اىعكس عمر ممكن هو الي يجي يدربنا

عز: وانت مكتشفتش حاجه زاي ديه وانت بدربه يا عمار

عمار: قدر يخفي كل مهراته وطاقته عن كل بصراحه محدش يعرف يعمل كدا غير المحترفين

عز: متبررش تقصيرك دلوقتي فات الاوان عشان اقدى اتصرف معاه اميره بتحبه ومتعلقه بيه لو عملت ليه اي حاجه هبقي بكسر قلبها

امجد: بابا عمار بيقولك الواد لو كان عايز يخلص علي عمار من سنه فاتت قبل ما يعرف قدراته ما بالك دلوقتي احنا اصلا مس هنقدر ناذيه والا هنفتح جابهه حرب بينا وبين عيله الجبالي احنا مش قدها ابوس ايدك حكم عقلك في الموضوع دا اروجوك عمر احنا مشوفناش منه حاجه وحشه

عز : طيب اخرجوا دلوقتي وسبوني لوحدي شويه

خرج امجد وعمار

امجد: يعني كان لازم تقوله علي موضوع عمر دا

عمار: امجد انا مش عارف اتصرف نهائي في الموضوع عمر مقفل كل الابواب ومحاوط علي نفسه انت عارف اني حاولت ادخل البيت عشان افتش في حاجته عارف حصل ايه

امجد: ايه يا سيدي

عمار: لقيت عمر صاحي وبيقولي اتاخرت ليه وشويه لقيت مها كمان دخلت اوضته وحدفتني علي كرسي وبتقولي متفضلش مبلم واترزع علي ما تجبلك حاجه تشربها

امجد: انت كنت مديهم معاد في اوضه عن. ولا حاجه

عمار: معرفش يعني بصراحه انا لو مديهم معاد الموضوع مش هيبقي كدا

امجد: وحصل ايه في الاخر

عمار: حصل الي انت سمعته جوا عنر قالي علي اصله وعلي جده وشويه حاجات عنه وفي الاخر يقولي لو كنت سالتني كنت جاوبتك

امجد: روح بس قول يحيب مدحت وبعدين نشوف موضوع عمر

عمار: انا روحت اجيبه من قبل ما الباشا يقول اساسا اخوك كان هيتمسك في شقه دعاره لولا ان المراقبه لحقته كان زمانا في فضيحه

امجد: هنفصل لحد امتي نلم ورا المقرف دا انا بدلت ازهق ومدحت بقي نقطه ضعف

عمار: قولتلك الحل قبل كدا خليني اوديه للكاتانا هما هيعرفوا يربواه

امجد: لا يا عمار خطر الي زاي مدحت لو اتعرف اسلوب الكاتانا هيجي يوم ويفجر ومحدش يقدر يقف قصاده مينفعش الحل دا

عمار: عموما انا هروح اقعد مع بيتر عشان ندرس الموقف ونعرف هنعمل ايه في مشكلتنا وبالمره انت اطلع بص علي اميره عشان من ساعه ما رجعت شكلها غريب

امجد: طيب يا سيدي ماشي

كل دا واميره كانت واقفه سمعاهم وكلعت علي واضتها بسرعه قبل ما حد ياخد باله

************************

نرجع لعمر

بعد ما خلصت خروجتي انا واميره وكنا فرحانين اوي وروحتها جالي تلفون وروحت بعدها علي كافيه جمب البيت عندي

وقعدت وفضلت مستني شخص الي كلمني

جه سامح ونجلاء وقعدوا قدامي من غير ولا كلمه

عمر: ها طلبتكوا ايه

نجلاء : قولتلك مريم تحمل وتخلف ابن حرام

سامح: وانت هتتجوز نهي والي في بطنها هيتكتب باسمك لازم تصلح غلطتك

عمر: وهي نهي حامل فعلا

سامح : مش مشكله اوي لو مش حامل نحملها حتي لو انا شخصيا

عمر: وانا بقي المفروض اسمع كلامكم دا واقول امرك يا سيدي جزمتك علي راسي يا ستي صح

سامح: والا فضيحه بنت عمتك هتبقي بجلاجل وفضيحه محمد ابن عمك وهو بيتناك من رجاله تفتكر العيله هيبقي شكلها ايه لما يطلع منها خول

عمر: تعرف لو كنت قولتلي كلام دا من تلات سنين فاتوا بس انا كان مخي هيشت من صدمه لكن بعد كل الي حصل مش هستغرب تهديكم

نجلاء: انت لازم متستغربش بعد ما خليت حدك يطلقني من هشام ودمر حياتي وفاكر انك كدا هتقطع الكريق عليا لا دا في اخلامك شراميط عندك كتير اوي وانا ماسكاهم كلهم من رقبتهم

عمر: يعني انتي بتخيريني ازاي تفضحي بنت عمي يا اما تخلي خول من عندك يفتحها ويحبلها وتولد ابن حرام وتتفضح يا اما تنشري صورها وبرضوا تتفضح هههههه طب فين الاتفاق

سامح : الاتفاق أن كل دا يتلغي لو خليت ابوك يجوز نجلاء

انا: واو لا حقيقي واو ايه الروعه يا سموحه

نجلاء: متقلقش كلها شهرين تلاته و ابوك هيزهق من امك وهو مس عارف يقربلها بسبب ان عندها فايرس سي

عمر: يعني هي ديه لعبتكم تبعتوا جواب لاويا ان امي عندها فايرس سي فيبعد عنها ويبعدنا احنا كمان عنها امي مش هيعجبها كلام وهتدايق وتغضب وتسيب البيت لابويا وابويا مش هيقدر يقربلها عشان ميتعديش فتبقي شهوه عنده عاليه ولما نجلاء تلعب وتتزوق مع تلين دماغ ابويا من ناحيتي يجوزها ولما يجوزك جدي يغصب ويطرد ابويا من العيله وطبعا العيله كلها هتشوف ان ابويا وسخ اتجوز مرات اخوه علي مراته ما ابنه ممكن يبقي زايه وبكدا محدش يايد اني ابقي كبير العيله وانتو تركبوا وخصوصا بعد ما عمي هشان غضبه يعميه واكيد هيحاول يقتل ابويا او الالعن ياذي امي او يغتصبها وتبقي العيله كلها اتفرتكت واخر واحد يعرف يحلها الي هو انا محدش هيثق فيه

نجلاء فتحت بقها في دهشه: انا عارفه انك زكي بس انت كدا كانك قاعد جوا دماغنا وعارف احنا بنفكر في ايه

سامح: تعجبني يا عمر طب ما انت عارف اهو انت بتحب تلعب شطرنج وبلغه الشطرنج كش مات

عمر: لا لسه مش كش عشان انت دايما حاطط عيونك علي الملك والوزير وبتلعب بالافيال وفاكرني انا بيدق بلغه شطرنج انت مغفل عشان نسيت ان عندي نفس قطع الي عندك بس انت متعرفش انا عملت بقطعي ايه الحصان فين والطابيه فين والفيل فين والبيادق بتعتي الي خلاص زمانها وصلت لقلب دارك بتقولي فديوهات وصور لمريم تعجبني بس هي فين الصور ديه

نجلاء: معايا

عمر: معلس ممكن اعاين يمكن انا الي احبلها بنفسي نجلاء طلعت موبايلها وبتفتح الملفات ملقتش صور خالص

نجلاء: ايه دا

سامح: في ايه

نجلاء: مش لاقيه صور خالص

سامح : سكلك نسيتي تحطيهم عندك انا معايا صور علي موبيل

طلع موبايله وملقاس حاجه

عمر: فين الصور مفيش صور شكرا وباي

سامح: استني يا عمر لسه الكلام مخلصش

عمر: لا كلام خلص وكمان لازم امشي قبل البوليس ما يجي سلام

وسبتهم ومشيت ووبعد شويه المنطقه كلها اتقلبت البوليس قبص غلي نجلاء وسامح وفي البلد اتقبض علي نسرين مرات سامح بتهمه الاتجار في الآثار والمخدرات

وبعد ما اطمنت روحت البيت ولقيت محمد في وشي ومسك فيا وكل خرج علي صوته

محمد: انت عملت كدا ليه حرام عليك تحبس امي ليه

جدتي: الي انت بتقوله دا يا محمد سيب ابن عمك انت اتجننت

ابويا : هو ايه الي حصل وامك ايه الي اتحبست

انا: لا يا بابا البوليس كان محاصر كافيه نيترو الي جمبنا وقبض علي نجلاء طليقه عمي وسامح اخوها اؤكتشفوا انهم بيتاجروا في الاثار والمخدرات انا مالي بقي بالموضوع دا

هشام : انت بتقول ايه انا هدفنك مطرحك

وجه عشان يضربني ابويا مسكه

ابويا: ايدك لو اترفعت علي ابني مش هيكبع عليك صبح لا انت ولا عيالك انت فاهم انا استحملت كلامك وطريقتك كتير لكن انت فهمت سكوتي غلط

هشام: طبعا ما انت الي علي الحجر انت وعيالك وكل شايفكم انضف الناس واحنا كلنا زباله منسواش

ابويا: ايه سواد دا ليه كل غل والكره دا في قلبك ليه انت اخويا من لحمي ودمي محدش هيختف عليك اكتر مني ومش هلاقي حد اتعكز عليه وقت صعفي غيرك ليه

عمر: عسان دايما بيبص ان جدي بيعاملنا احسن منه ومن عياله مع ان كلنا بنتعامل نفس المعامله مدايق من ان جدي اختارني ابقي كبير العيله من بعده مع ان مش جدي الاختار والاختيار اكبر بكتير من قدره جدي كبير العيله الي قبلنا كان واحد من مالزيا مش مصري اصلا وفجاه جت لجدي وبعدها ليا مش احنا الي بنختار وانت مش قادر تشوف انك دخلت بيتنا حيه لاوم تتقطع راسها قبل ما تخلص علينا كلنا ولا انت ولا عيالك تفرقوا معاها

هشام: انا الي هخلص عليك بايدي نحلاء انضف منك انت زالي خلفوك

عمر: اسمعهم يا جدي ولا اسكت زاي ما دايما بتقولي

جدي شغل تسجيل للكلام الي بيني وبين نجلاء وسامح في كافيه وكل واقف مصدوم وموجوع من الي سامعه طبعا محدش فهم معني السنين الي فاتت غيري انا وجدي ونور ومحمد

جدي: ايه رايك يا هشام هي ديه أنضف واحده الي انضف من ابن اخوك واخوك وانا

حولت ابنك لمسخ بينام مع رجاله بس عشان تكسر العيله بتبص وتشتهي اخوك مش عشان هو في حاجه احسن منك لكن عشان تدمر الكل لولا عمر الي انت عايز تقتله وتدمره وبتهينه كل شويه بكلامك كان زمان دنيا خربت من بدري انابقالي سنين قاعد مكاني وهو الي بيتصرف ابن 18 قدر علي كل وحافظ علي سمعه بنات العيله وطول ال قت بيحاول يعالح ابنك ويصلحه وفي حاحات كتير اي. انت متعرفهاش ومش عايزك تعرفها انت او اي حد تاني عرفت ليه هو انسب واحد مع اني مخترتوش لكن كنت حاسس دايما ان هو الي هيمسك العيله من بعدي اطلع انت وابنك شقتكوا وفكروا في كل كلام الي سمعتواه

طلع عمي ومحمد ةهما راسهم في الارض بصراحه منظرهم يحزن اوي

جدي: مالك يا عماد

ابويا: مفيش يا حج بقي بصراحه مش مصدق كل الي بيحصل دا ولا قادر افهم ليه من الاساس يحصل

جدي: مقدر ومكتوب يا ابني بس انت خلفت لينا راجل قدر يقف في وش الخطر بذكاء وهدوء وحكمه رغم ان سنه صغير

ابويا: البركه فيك انت يا حج

واخد امي في حضنه

ابويا: حقك عليا حقك عليا في كل حاجه حصلت ليكي بسببي واستحملتيها عشاني

امي: انا كتت عارفه انك مش هتسبني ابدا مهما حصل

عمر: احم احم نحن هنا يا جدعان

مها: لا انت هيتيجي هنا دلوقتي وتفهمني انت عملت ايه

عمر: انا يا بنتي ولا عملت حاجه دا سيف

جدي: سيف ازاي

فلاش باك

بعد ما عرفت ان سامح نازل قاهره كنت حاسس ان فب مصيبه جايه عليا وخصوصا ان سامح معروف ان دماغه ثم وشغله شمال دائما وعشان يجي يحل مشكله اخته دا طبيعي لكن انه يجيب مراته دا بقي الي خلاني اشك وفضلت افكر هعمل لكن القدر مداميش وقت خالص وحصلت الحادثه بتاعه استاربتكس ودخلت المستشفي وبعد ما خرحت لقيت سيف في وشي بفضلك يا جدي وبعد ما اتاكدت ان سيف يقدر يجبلي المعلومات الي انا محتاجها طلبت منه حاجه في سكرته

انا: بص يا سيف انا عارف ان ارتباطك باي موضوع يخصنا لازم يكوم ليه علاقه بالفاير لكن انا طالب منك خدمه شخصيه

سيف : انت تؤمرني يا ولد ابوي

انا: بص يا سيف دلوقتي اخو مرات عمي رجع من اليونان هو ومراته عشان هينفذوا حاجه في مصر

سيف: اخلص عليهم قبل ما يعملوا الي عايزينه

انا: ملكش دعوه بااي هيعملواه هنا انا عايز الي كان بيعمله في يونان انا عارف انك بتشتغل في الاثار

سيف: وماله يعني لما اشتغل فيها كنز وبلقيه

انا : يا عم ارحم امي انا اشتغل فيها علي كيفك حد كلمك انا بكلم انت اكيد تعرف ناس الشمال سواء كان تبع الاثار او سللم او المخدرات

سيف: بعرف ناش كتير في البلد وبرا

انا: حلو اوي عايزك تجبلي قراره من يوم ما ساب مصر لحد ما رحع تاني وتعرفلي مين مراته لان حاسس ان وراها مصيبه

وسابني سيف وفضل يدور فعلا ورا سامح ونسرين وسامحني يا زيدان انب شغلت سيف عارف انك كنت محتاجه في الفتره ديه

بس بعد ما جواب وصل لابويا وحصل الي حصل هنا كلمت سيف وسالته عمل ايه في الموضوع دا وقالي المفاجاه

انا: طمني عرفت ايه

سيف: نسرين تبقي بنت واخد من اكبر صناع الكوك في العالم

انا: تجار قصدك

سيف : لا صناع دول الي بيصنعوا المخدران من الماده الخام بتاعتها ومتخصصين في اتقل انواع المخدرات وسامح كان شغال مع ابو نسرين لحد ما وقعها واجوزها ومسك شغل بدل حماه ونزل مصر من كام سنه و وقع علي بين تحته اثار قدر يوصل لوسيط وحفر وباع المقبره كلها بس بعد كدا قدر يحدد اماكن مقتبر تانيه وبقي يفتحها

انا: كل دا كلام جميل ي دليل عليه

سيف : اه في دليل طبعا بس خد تقيل

انا: اشجيني

سبف: سامح كان اسمو في اليونان سام وهرب من اليونان بعد ما تقبض علي حماه ومعظم الناس هناك ودلوقتي سام مطلوب من الانتربول هو ومراته عشان كدا جه علي مصر ودخل البلد مش عايز يخرج منها عشان ميتشافش في قاهره انا جبت الورق الي يثبت كل كلام دا

انا: تمام ابعت الملف للانتربول بس عايزك تاخد كام حته حلوه وتحطهم في دولاب مرات عمي هشام عايزها تلبس معاهم

سيف: اعتبره حصل

انا: وخد بالك من نفسك يا سيف انا حاسس ان في خاجه وحشه هتحصلك قريب

سيف: متخفس عليا يا ولد ابوي احنا الجلابيه نهد الجبال ولا نتهزش

عمر: حرس برضوا سلام

نرجع من الفلاش باك

انا وبس كدا هو دا الي حصل

امي: دا انت كلعت داهيه اكتر ما انا متصوراك ومن الي شوفته في عيونك امبارح

انا: بص يا ماما انتي تاخدي الحج وتطلعوا تريحوا وتفرحوا وتنبسطوا وانتي يا نور خدي قمر وكريم لعبيهم شويه

نور: حاضر يا سيدي

ابويا،: انت بتفض المكان ليه عايز تقول حاجه لجدك

انا: دائما فاهمني يا حج

ابويا: ماشي بس مسيري هعرف انت مخبي ايه

واخد امي وطلعوا

جدي: ايه باقي حكايه سامح

انا: سامح كان بيورد الكوك لراجل هناك مسمينه الماستر لما سيف دور شويه ورا الموضوع اكتشف ان الماستر دا واحد تبع الفريز

مها : بس لو حماه سيف انمسك الفريز مستحيل يسيبوا سامح عايش هو ومراته

عمر: ومين قالك ان حماه اتمسك سامح غلط غلطه كبيره وحازل يلعب معاهم وبعلهم قطع اثريه مزيفه ومش اي قطع ديه قطع هما قالبين عليها الدنيا وكان العقاب ان حماه اتقتل ومعظم الي شغالين يا اتقتلوا يا انتحروا يا اخدوهم اسري وهو يا دوب نفد بجلده بس هما سابوه لما عرفوا انه لما هيرجع مصر هيحاول يخلص مني ويبعدني عن الفاير لكن دلوقتي امر موته بقي اكيد

مها: دماغك سم يا ابن الجبالي دا انت طلعت داهيه

جدتي : كب موضوع مريم حليته ازاي

انا : مش هقدر اقول

جدي: يعني ايه

انا: بصراحه مش هقدر اقولك يا جدي لانك فعلا هتزعل مني لو عرفت فبلاش هيحي يوم وتعرف

مها: كدا فاضل مصايب تانيه

انا: لحد لدوقتي مفيش انا طالع انام عندي بروفه بكره

وطلعت نمت وروحت الكليه تاني يوم وعدت الاياموكل حاجه طبيعيه وعمي فاق لمحمد وبدا يحازل يعالجه ووداه لدكتور نفسي وحاول يقرب من نور لكن هي بتصده واميره الاحلام عماله تطاردها وحالتها بقيت وحشه ومس عايزه تصارحني لحد دلوقتي وعلاقتي بامجد بقيت اقوي وطبعا علي دا حبيبي وانا مبقتش بستغني عنه ودايما مع بعض وابويا وامي علاقتهم كويسه وقمر انا دايما زاخد بالي منها هب وكريم طبعا الحياه لونها بمبي لكن كما يقولون هذا هو الهدوء الذي يسبق العاصفه جه معاد العرض وطلعت خليت الناس تتفسخ ضحك وكنت هتحرش بسدنس بجد واحنا في كواليس بس للاسف كانت كسره كبيره ليا لما خرجت من باب الميرح لقيت كل الممثلين بيحضنوا اهلهم وفرحانين بيهم وانا محدش جالي خالص وبعد ما خلصت لقيت مها بترن عليا وبتقولي ان سيف اتنقل المستشفي وحالته خطيره جريت علي المستشفي

انا: في ايه يا مها سيف ماله

دكتور: مفيش اي حاجه خطيره مش عايزك تقلق بس انا بطلب منكم انكم تمشوا دلوقتي وجودكم مش هيعمل حاجه

انا بغضب: زيدان فين

دكتور: الاستاذ زيدان محدش يعرف مكانه نهائي لكن هو امرنا نعمل الي نقدر عليه عشان سيف باشا يقوم بسلامه

أنا: اسمعني كويس انت لا تفرق معايا لا انت ولا زيدان ولا اي حد انا كل الي يهمني سيف لو حصله حاجه هخلص عليكم كلكم ومش هرحم حد

دكتور سابني ومشي

مها: اهدي يا عمر مش كدا هيبقي كويس متقلقش سيف قوي ومش سهل حاجه تاثر فيه

انا: ايه الي حصل بظبط

مها: كل الي اعرفه ان زيدان صقر كان عنده معاد مع وزير اىخارجيه المصري والقنصل الأمريكي و رجل اعمال معرفوش وزيدان كان ناوي يخلص علي كل عسان كدا سيف كان جاي وجاهز برجاله عشان بقتحموا لكن فجاه في رجاله هجمت عليهم وخلصت علي كل رحلبه زيدان وخطفوا سيف وعذبواه

انا: عذبوا ازاي

مها: تكسير العظم كهرباء لكن الابشع كان حقنه مخدره في العمود الفقري

انا: انتي بتقولي ايه حاجه زاي كدا هتخدر الاعصاب بالكامل وتموتنا وسيف ممكن ميتحركش تاني ابدا

مها: عارفه الدكارته بيحاولوا يطلعوا الماده المخدره من جسمه وانا بعت وطلبت دكاتره من الجبل وفي جراحين كويسين جدا بس جدي مهران وجدي عدنان رافصين تدخله

انا: من عيله وود مش كدا

مها: اه

انا: خليه يدخل ويعالجه محدش احسن منهم في الجراحه لازم

مها: انت عارف انت بتقول ايه وعارف العقاب هيكون ايه

انا: مش مهم لو عايزين يولعوا فيا بعدها انا موافق لكن خلي دكتور وود يشوفه

مها طيب وسابتني ومشيت وراحت تتكلم مع دكتور وبعد شويه رجعت وقالتلي ان دكتور وافق وهيعمله عمليه و مها اخدتني وروحت وفضلت تدور علي زيدان لكن ملقتوش خالص وطبعا بعد الكارثع الي حلت علي عيله صقر كل حاجه كانت مشتته

وانا روحت ونمت من نعب والفريق كله بيرن عليا وانا بكنسل

ونمت من تعب وصحيت صبح روحت المستشفي لسيف وعرفت ان العمليه نجحد واتخرجوا جزء من الماده المخدره وقدروا يبحقوا اجزاء من الاعصاب محصلش فيها تلف لكن نص الاسفل الاعصاب ادمرت وصعب علي سيف انه يمشي تاني

كانت كلمه صدمه كبيره ليا وكانت اول مره دموعي تخوني وتنزل وسيف كان في العنايه المركزه وانا وعدته اني هجبله حقه بس اعرف مين الي عملها

وكانت الامتحانات بدات ودخلتها وهلصت وبدانا ترم تاني واميه اختفت ومش بترد علي حد خالص وكل ما اسال امجد يقولي انها تعبانه ولما سالت علي عرفت انها سافرت مع عمار بس ميعرفش فين وظهرت النتيجه وطلعت بماده وحاولت الهي نفسي في بروفات المسرح وكان في مخرج جديد اسمه سلام وللاسف دا اكان اسوء واحد اشتغلت معاه

في مره وبعد ما خلصت بروفه قعدت علي كافيه عشان ارتاح شويه

*******************

في شركه نرمين

نرمين قاعده مع المعلم

المعلم: عمر عرف اكتر من لازم ولازم نخلص منه

نرمين: حضرتك ليه مش عايز حد من نخبه يدخل انت لو خليت رام يدخل ااموضوع هيخلص في ثانيه

المعلم: مش هينفع وخصوصا ان في تحركات غريبه من كل القبائل رجاله الحبل بيكثفوا تحركاتهم وتدريبهم وعدنان شادد حيله اوي وعز خلا عمار ياخد اميره علي معبد الكاتانا كل حاجه بتحصل غريبه ومش مفهومه وعمر ساكن بطريقه تقلل حاسس انه بيدبر لحاجه

نرمين: اخلي قناص يتحرك

المعلم: لا مفيش داعي انا خليت خلاص ناس تتحرك لعنده

****************

في جبل الوحش في سوريا

جدي مهران قاعد مع جدي عدنان بيخططوا لحاجه لحد ما دخل عليهم واحد وهو مفروزع

الشاب: الحق يا جدي

عدنان: في ايه

شاب: عمر اتقتل

اغتصاب مرات عمي سبب فجر العائلة - السلسلة الثانية

    {{#invoke:ChapterList|list}}

سلاسل اغتصاب مرات عمي سبب فجر العائلة