آل صقر والطريق نحو المجد - السلسلة الثانية: الجزء السادس
زيدان / انتوا مش لسه كنتوا علي المسرح .. لحقتوا ترقصوا وبعدين سايبين المعازيم لوحدهم ليه ؟
كمال وقف قصاد زيدان / اتسجنت ف ايه يزيدان
زيدان بعدم فهم / حضرتك بتقول ايه يعمي
كمال صقر ادي ملف لزيدان وقاله بقرف / فعلا مكنتش احب اوصل للحظة اللي اشوفك فيها حرامي وهتعر العيلة كلها وهتبقا نقطه سوده فتاريخنا .. طووول عمرك هتفضل ازبل بني ادم شوفته فحياتي
........
زيدان مسك الملف وقعد يقلب فيه وكان ملفه ف الداخليه وقضيته اللي دخل السجن عشانها
زيدان / عمي انتو مشفهمين حاجه
كمال / اخرس ياكلب .. انا متشرفش اني اكون عم واحد زيك .. حرامي ومغتصب ومتحرش وسيرته زباله .. ورد سجون وكل حاجه وسخه هو انت .. انت ازبل واوسخ واحد شوفته فحياتي .. اطلع بره
زيدان بص لابراهيم عشان يتكلم وابراهيم قام من مكانه ووقف قصاد زيدان وبصله بقرف
زيدان / ابراهيم .. انت مصدق الكلام اللي بيتقال دا ؟
ابراهيم بقرف / ااه مصدق .. للاسف مصدق لان كل حاجه متسجله ومكتوبه واظن الحكومة مبتكذبش يازيدان .. وانا اقول غيابك عننا دا كله ايه سببه وسبب انك مش عايز تقولنا بس ياريت اللي فدماغي طلع صح وكنت بتتهرب مننا .. كانت هتبقي احسن منشوفك رد سجون وحرامي ومغتصب .. كان احسن يزيدان
زيدان بص لمنار وحس انها الوحيده اللي مش مصدقه دا علي ابنها ومنار قامت من مكانها ووقفت جمب ابراهيم وبصت لزيدان بدموع وحسره
زيدان بهدوء رغم ما بداخله وبابتسامه وجع / اكيد طبعا امي اللي شالتنا فبطنها 9 شهور ورضعتني سنتين وربتني هي اكيد اكتر واحده عارفه ان ابنها ميعملش كدا
منار بدموع وقرف / للاسف كنت هقول كدا ومش هصدق لو انت فعلا زيدان ابني اللي ربيته وعلمته وكبرته .. زيدان بتاع زمان .. زيدان ابن ال 17 سنة اللي ضاع مني ولحد دلوقتي ملقيتهوش .. انا مصدقه كل الكلام دا .. ومصدقه انك حرامي ورد سجون وشخص وسخ .. لما بتعاملنا بوساخه وقلة ادب مش هستبعد انك تعمل كدا .. مش هستبعد يزيدان .. ومتنتظرش مني اقولك يا ابني عشان انا اتبريت منك ومعدتش طيقاك .. حسبي **** ونعم الوكيل فيك .. انا مش عايزه اشوفك تاني ابدا
زيدان ابتسم بوجع وبص علي محمد وكان هو الامل الاخير ليه محمد وقف قصاد زيدان
زيدان بيبصله بابتسامه ومنتظر منه يبقي زيهم ويصدق كلامهم
محمد / لو منتظر مني اقف فصفهم يبقا انت مش زيدان اللي اعرفه .. لو منتظر مني اصدق كلامهم يبقي مش انت زيدان اللي بنسبالي ابويا واخويا وكل حياتي .. انا لو كنت مديون لحد فانا مديونلك بحياتي .. تبقي حمار لو مفكر اني هبقي فصف غير صفك حتي لو هتحدي اقرب الناس ليا .. انت مستحيل تعمل كدا او لو حتي عملت كدا فانا لسه فاكر لما قلتلي (مش لازم تعرف .. في حجات بنتهرب منها عشان بتبقا وصمه عار فحياتنا .. وفي ذكريات بنتهرب منها عشان بتبقا مؤلمه بنسبالنا .. بس اشطي انا لا حاسس اني عملت حاجه غلط ولا في حاجه خلتني اتالم فيوم غير لما ببص فصورة جدك صقر واقوله اسف .. مقدرتش اكون زيك .. ودي عمرها مهتحصل فيوم من الايام. ) وانا واثق انك مظلوم
وقف محمد بجانب زيدان وزيدان ابتسم واطمئن ان تعبه مراحش هدر وان محمد مهما حصل فهو جمبه ودي كانت بنسباله حاجه كبيره
زيدان بهدوء / هااا .. حد لسه عايز يسمعني كلمتين ولا اكتفيتوا بكدا بس
هايدي / انت انسان حقير مبتحسش .. انا اقرف ان يكونلي ابن عم زيك
زيدان بابتسامه وبص لابراهيم / انا هحترم انك موجود ومش هرضي اتكلم .. ( بص لهايدي ) بس صدقيني يبنت كمال صقر .. لو في حد وسخ فالبيت دا فلازم كل واحد يبص لنفسه فالمرايه .. وياريت تدققي كويس عشان هتكون اوسخهم
ابراهيم بغضب / زيدانن .. اصحي لكلامك بدل مزعلك مني .. اللي انت بتكلمها دي تبقي مرات اخوك .. وهي اشرف منك ومن مية واحد زيك .. اطلع بره
هايدي / ثواني يا ابراهيم .. ممكن تفهمني يعم الحلو انا وسخه ف ايه
زيدان بملامح خاليه من التعابير / صدقيني .. مش عايز اكون صاحب الخنجر اللي هيتغز بيه اخويا .. بس مسير الايام تثبتلك .. ولو عايزه تعرفي بجد انا ممكن اقول عادي .. بس ساعتها صدقيني هتكون نهايتك علي ايدي .. وساعتها لا ابراهيم ولا الف واحد زيه هيعرف يلمس شعره مني ولو شايف نفسه انا ممكن ادفنه معاكي .. انا زيدان صقر .. ولو حد فيكم نسي اصله فهو انتم .. انا مش هتكلم عشان الحفله .. بس بعد الحفله حسابكم معايا .. وصدقوني انتوا ملكوش لزمه بنسبالي عشان ازعل عليكم
ابراهيم / زيدان فوق لكلامك .. صدقني انا لو ساكت فانا ساكت عشان لو اتكلمت هقتلك
كمال / مفيش حفلات .. لم هدومك وامشي من هنا .. ميشرفناش تبقي معانا فبيت واحد
زيدان ضحك بسخريه / هههههههههه .. لا بجد ضحكتني .. البيت اللي انتوا فيه دلوقتي دا بتاعي انا .. ومعنديش مانع اوريكوا اللي يثبت .. بس اسالوا ابراهيم كدا .. هيقولكم ان البيت ملك لزيدان صقر وبسس .. يعني انا ممكن اطردكوا من البيت بلا رجعه .. واهو اكون نفذت وصية جدي **** يرحمه اني مخليش القصر بتاعه يتلوث بيكم
ابراهيم هجم علي زيدان عشان يضربه كان زيدان اتفادي ضربته وضربه بالبونيه فوشه واكله بالنص وقعه فالارض وخرج سلاحه ورفعه علي ابراهيم وشد الاجزاء وكلهم قعد يصرخوا
زيدان / هتفضل عيل طول عمرك .. هتفضل حيطه مايله .. لو فيه حد عايز يتبري من التاني فهيكون انا يجوز الست
ابراهيم جز علي سنانه وجاي يقوم قام زيدان ضرب طلقه جمب ايده والكل صرخ بهستيريه
زيدان / حركة كمان والطلقه هتكون فدماغك
ابراهيم / مش هسيبك لو اخر يوم فعمري
زيدان / اطلع بره القصر .. يلااا
كمال خرج سلاحه ورفعه علي زيدان عشان ينزل سلاحه كان يوسف دخل القصر ومعاه الحرس وفصل الكل عن بعضهم
يوسف / فيه ايه .. انتوا اتجننتوا ؟ ايه اللي بيحصل هنا
زيدان للحرس / خد الناس دي خرجهم بره القصر
الحرس وقف بذهول ومتحركوش
زيدان بانفعال / مش سامعين بقول ايه .. انجزوا
يوسف / اهدي يزيدان فيه ايه .. انت اتجننت .. الناس بره بتتفرج علينا مينفعش كدا
زيدان / كلامي واضح .. وانت امشي معاهم وخلي ابوك يفهمك بقي ويشكل دماغك زي مهو عايز
محمد / زيدان مينفعش عشان خاطري .. عشان خاطري بلااش اللي انت هتعمله دا .. فيه صحفيين بره والموضوع لو اتعرف هنتفضح واسهم الشركه هتقع .. عشان خاطري يزيدان
زيدان فضل ساكت وكلام محمد دخل دماغه فعلا
سيف / اسمع كلام اخوك يولد ابوي .. اخوك بيتكلم صح
يوسف للحرس / اخرج بره منك ليه ومحدش يدخل غير باذني
الحرس بص علي زيدان ومنتظرين كلمته
زيدان شاورلهم يمشوا وفعلا خرجوا من القصر كلهم
زيدان / تمام .. بس اللي هيتكلم نص كلمة تاني انا هقتله ومش هبالي .. سامع ييوسف
كمال / علي ايه احنا هنمشي اصلاا .. ومش طايقين نقعد مع واحد عربيد زيك
يوسف / بابا .. بعد اذنك اعملي خاطر واهدي لبعد الحفله عشان خاطري .. محمد خد زيدان واخرجوا دلوقتي
محمد مسك زيدان وخرجوا للحفله وزيدان باين عليه الغضب وكان الكل مستنيهم بره عشان يعرفوا حصل ايه وايه صوت ضرب الرصاص دا
رحيم ببرود وابتسامه / قتلت مين يبن علي صقر
زيدان بصله بشر / مقتلتش .. بس ممكن اقتلك
رحيم ابتسم بسخريه / هههه .. ماشي يعم هعديهالك بس عشان منظرك .. بس الصحافه هنا حاجه عنب .. تخيل بقي المانشيت اللي هينزل بالجرايد هيكون بالبونط العريض .. حفله ال صقر انتهت بمذبحه راح ضحيتها زيدان صقر وعائلته علي يد رحيم السيوفي .. لا هتبقي حلوه هههه
زيدان بصله بغضب ومشي من قدامه هو ومحمد ويوسف خرج وقال للكل ان صوت الرصاص كان مجرد فار ونساء العيله بيخافوا من الفيران وزيدان ضربه بالنار وطبعا محدش صدق بس عملوا نفسهم مصدقين وكملوا الحفله عادي وزيدان فضل قاعد لوحده بيشرب ويسكي ومش طايق نفسه
ليلي قعدت جمب زيدان وفضلت بصاله ومنتظراه يبصلها
ليلي / زيدان .. ايه اللي حصل خلاك كدا
زيدان بابتسامه وهدوء / اللي حصل واللي هيحصل بعد كدا فهو بسببك .. اي حاجه حصلتلي فيوم من الايام فهي بسببك .. بسبب غلطه غلطتها وندمان عليها عمري كله .. بس تعرفي .. احسن حاجه حصلتلي انك قدرتي تغيريني .. تغيريني للاسوء .. مفيش احلي من لما تبقي مش خايف من اي حد .. مش خايف علي حد .. مش خايف من الموت .. مش خايف من الخوف نفسه .. مفيش حاجه احلي من كدا .. وحقيقي من ساعت متعاملت مع الناس بزيدان اللي انتي دبحتيه .. حسيت قد ايه انا فوق البشر .. حسيت قد ايه كل اللي قدامك دول ( شاور علي المعازيم ) كلهم رقبتهم تحت جزمتي .. دي الحاجه الوحيده اللي بشكرك عليها
ليلي عنيها دمعت وبصت لزيدان بحزن / هتصدقني لو قلتلك اني عايزه اصلح دا بس مش عارفه
زيدان بصلها بعين مليانه حزن / اللي اتكسر مبيتصلحش .. وانتي خلقتي مني وحش مسوخ .. وحش بينهش فلحم الكل .. ومسوخ محدش طايقهه .. وفكلا الحالتين انا مش عارف ارجع زي الاول .. لو عايزه تصلحي اللي اتكسر .. احمي نفسك وابعدي .. صدقيني يليلي الوحش اللي قدامك دا هيقضي علي الكل واخرهم اللي حوله لكدا .. ارجوكي ابعدي انتي وعيالك وجوزك لاني صدقيني مش هرحم اي حد وصلني لكدا .. وانا لسه بحبك ومش عايز اشوفك اخر واحده بقبض روحها بدم بارد .. متعذبنيش اكتر من كدا
زيدان بص قدامه وقعد يشرب من الويسكي وليلي بتبصله بقهر وحزن وبعدها قامت وراحت لجوزها اللي كان هيطق من قعدتها مع زيدان
______________________
بعد ساعات انتهت الحفله "
زيدان اخد عربيته ومشي من القصر هو وسيف وراح فندق يبات فيه وبعد صباح يوم جديد قام زيدان من نومه ولبس هدومه ونزل ركب عربيته وراح الشركة
" في شركة الغازي "
دخل زيدان الشركة ووقف قدام السكرتيره رانده
زيدان / سيف جوا ؟
رانده / اهاا يفندم .. اتفضل
دخل زيدان المكتب ووقف فمنتصف المكتب ونادا علي رانده ودخلت رانده
رانده / نعم زيدان باشا اامرني
زيدان بص لسيف / سيف استني بره
سيف بعدم فهم / فيه ايه يزيدان مالك ؟ وبعدين انت المفروض تكون فالشركة الام
زيدان بهدوء بص لسيف وشاور علي الباب / استني بره يسيف
سيف بشبه انفعال / ايه يزيدان الطريقة دي .. وبعدين اخرج بره لي .. انا مبقتش فاهمك
زيدان ببرود واستفزاز / ايه مدايق عشان بقولك اطلع بره .. مهو انا اللي كبرتك وخليت ليك اسم وخليتك تتحمق اووي كدا لما حد يكلمك بقرف
سيف حاول يتمالك اعصابه ووقف / انا مش هلومك .. بس صدقني غلطاتك معايا كترت يزيدان وانا مش مجبر استحمل اكتر من كدا .. انا لو بسكت فبسكت عشان انت اكتر من اخ بنسبالي .. مش ساكت عشان شوية الفلوس اللي بتديهالي ولا عشان اسمي مرتبط باسم صقر الغازي .. انا سيف الجبالي يزيدان يعني لما يتذكر اسمي رجاله بشنبات بتركع .. ولو علي الاسم وانك عملتني فانا مش محتاج لكده .. يكفيني شرف ان مفيش راجل بجلبيه بلدي وبعمه ميعرفش مين سيف الجبالي ولا عيلة الجبالي .. ولما تكلمني بعد كدا متقولش انا عملتك .. لان لو ركزت يزيدان فهتلاقي انك ولا حاجه منغيري .. بس يفرق مابينا اني عمري معايرتك يولد ابووي
خرج سيف وزيدان كانه مسمعوش اصلا ومش فباله وفضل باصص لرانده بملامح خاليه من التعابير واخرج سيجارته وولعها وقعد علي الكراسي اللي قدام المكتب وشاورلها ببرود عشان تقعد قدامه وفعلا رانده قعدت قدامه بعدم فهم وارتباك
زيدان ببرود / اتكلمي سامعك
رانده بعدم فهم وارتباك / اتكلم علي ايه يزيدان باشا .. انا مش فاهمه حاجه ممكن تفهمني
زيدان قام من مكانه ووقف جمبها ووطي عشان يكون وشه فوشها وبصلها ببرود ونفخ فوشها دخان السجاره
زيدان بهدوء / تمام .. انا هعملك حاجه مكنتيش تحلمي بيها .. هنتفق اتفاق .. لو قلتي كل اللي عندك وتعرفي رحيم السيوفي منين ومن قد ايه وايه اللي بتحطيه فالقهوة بتاعتي .. هعتبرك مظلومه ومش هعملك اي حاجه .. هتتلاوعي فالكلام وتحاولي تستغفليني وتعملي نفسك مش فاهمه حاجه صدقيني ( مسكها من شعرها جامد ) هقبض روحك .. اتفقنا
رانده بخوف ودموع / زيدان باشا .. انا .. انا معرفش حاجه صدقني ومعرفش انت بتتكلم علي ايه .. ارجووك سيبني انا معملتش حاجه
زيدان بهدوء واخد نفس من سيجارته ولسه ماسكها من شعرها جامد / ممممممم .. طب انا ممكن اسهلها عليكي .. اللي بتحطيه ف القهوة 2 جرام كوكايين وبرشام ( ****) بيسبب خمول وبيدمر خلايا المخ .. سهلتها عليكي اهوو
رانده بدمووع / صدقني يزيدان باشا انا معرفش انت بتتكلم علي ايه
زيدان بانفعال / رااانده .. متبقيش غبيه .. انا مش هقتلك انتي وبسس .. انا همحي عيلتك كلهااا .. متاذيش نفسك وتاذي عيلتك وتخليني اعمل حاجه انا بحاول ابعد عنها .. انا بحذرك .. اتكلمييي سامعك
رانده بدموع وخوف / طيب طيب هتكلم بس سيب شعري ارجووك .. واوعدني انك مش هتعمل فيا حاجه
زيدان بصلها ببرود واخذ نفس من سيجارته وشاورلها تتكلم
رانده بدموع / انا قبل متعين عند حضرتك هنا كنت اعرف رحيم السيوفي من 3 سنين .. وفخلال ال3 سنين دول نام معايا وحملت وهددني لو منزلتش العيل هيقتلني .. وانا مكنتش عايزه انزله .. قعد فتره يهددني وانا بقوله مش هنزله لحد مقترح عليا واحد من رجالته يتجوزني ويكتب الواد باسمه بس بشرط .. اني اشتغل عندك واكون السكرتيره بتاعتك وساعتها انا هسهل عليه حجات كتير .. اشتغلت عند حضرتك بامر من ابراهيم باشا .. هو كان عارف اني تبع رحيم السيوفي .. بس مكنش يعرف اني موجوده هنا لسبب وكان فاكر اني هنا عشان مش لاقيه شغل .. وفعلا اشتغلت عند حضرتك وعدت الايام وكنت بنقل لرحيم باشا كل اللي بيحصل فالشركة .. لحد من شهر تقريبا جه وقالي فيه واحد هيقابلك هيديكي حجات تحطيها ف القهوة بتاعت حضرتك .. طبعا انا مقدرتش اتكلم والا هيقتلني .. وكمان عشان ابني ميحصلوش حاجه .. واخدت الكوكايين والبرشام دا وبقية احطلك منه كل يوم فالقهوة .. بس لما لقيتك بتتعب وصحتك بتنهار بقيت مبحطلكش البتاع دا .. والغريب ان الاول كنت انا اللي بجيبلك القهوة من نفسي .. بس بعدين بقيت اطنش عشان حسيت انك هتروح فيها لو فضلت احطلك الحجات دي فالقهوة .. بس انت كنت بتطلبها مني ديما .. واليوم اللي مكنتش بحطلك فيها الكوكايين والبرشام كنت بتزعقلي وسعات كنت بتقولي انا مستحملك عشان قهوتك مش عشانك .. يا تعمليها زي كل مره ياتمشي ومشوفش وشك تاني .. فكنت غصب عني بحطلك الكوكايين لاني مش عايزه اسيب الشغل ولا رحيم باشا يقتلني ولا ياذي ابني .. بس هو دا كل اللي حصل يزيدان باشا .. بس و**** انا مظلومه
زيدان بهدوء / الكوكايين دا حد يعرف بيه غيرك ؟
رانده / ااه يزيدان باشا .. ابراهيم وكمال باشا يعرفوا انك مدمن كوكايين
زيدان بعدم فهم واتذكر ساعت الحادثه لما عمه ضربه بالنار / طب وهما عرفوا منين .. انت مش بتقولي رحيم اللي كان بيقولك اعملي كدا
رانده / اصل رحيم باشا جه ففتره وقالي ابطل احط كوكايين واحط البرشام بس .. وفالفتره دي حضرتك كنت بتتعب وبتتشنج فالشركة ومحدش بيعرف انت فيك ايه .. وكنت بتعمل تصرفات غريبه .. لحد مفمره كان رحيم موجود فالشركة وساعتها قال لعمك كمال ان دي اعراض الادمان ودي تحديدا اعراض الكوكايين .. وساعتها عرفوا انك مدمن كوكايين وبقوا بيجبوه ليا احطهولك فالقهوة
زيدان بيحاول يفتكر بس مش فاكر / طب محدش فيهم قالي ابطل ؟ او حتي حد فيهم اخدني مصحة وحاول يخليني ابطل ؟
رانده / بصراحة يزيدان باشا .. عمك وابراهيم لما رحيم قالهم ان لما حضرتك تاخد الكوكايين مش هتكون فايق لحاجه وساعتها انت هتخف مشاكل وهتبقي ملهي فعالم الادمان وعايش فعالم لوحدك .. ساعتها ابراهيم موافقش علي كده وكان عايز ياخدك المصحه عشان تتعالج .. بس عمك كمال باشا قال لابراهيم ان كدا احسن واقنعه انهم ميخلوش حضرتك تبطل
زيدان ابتسم بوجع وبعدها بص لرنده / طب وانتي اتجوزتي والواد اتكتب باسم جوزك زي مرحيم وعدك ؟
رانده / اه يزيدان باشا ورحيم كل فتره بيبعتلي فلوس عشان مصاريف ابني
زيدان وقف من مكانه وخرج سجارة تاني وفضل يشربها وهو سرحان وبعدها بص لرانده
زيدان / انا هسامحك .. بس تاخدي حاجتك وتمشي من هنا خالص .. سمعاني
رانده / سامعه يزيدان باشا .. بس ارجوك روح اتعالج .. الكوكايين مع البرشام هيدمروك يزيدان باشا
زيدان فضل واقف وكانه مش سامعها وهي خرجت وبعدها دخل سيف وبص لزيدان اللي كان سرحان وشكله تعبان جدا
سيف / انا همشي ولما تحتاجني ابقي كلمني .. مليش وجود هنا
زيدان مسمعوش وفضل سرحان وباصص لسقف المكتب وعينيه بتنزل دموع
سيف وقف جمبه / مالك يزيدان .. فيك ايه طمني يخوي
زيدان انتبه لسيف ومسح دموعه بسرعه وبصله / سيف عايزك فموضوع
سيف / موضوع ايه وايه اللي عامل فيك كدا فهمني ب**** عليك ومتقلقنيش
زيدان بهدوء / متقلقش .. المهم يعني انا كنت عايزك تجبلي كوكايين
سيف / كوكايين ؟ لي دا وهتعمل بيه ايه
زيدان ابتسم وبهدوء / انا مدمن كوكايين يسيف .. اكيد مش هجيبه علشان اغسل بيه سناني
سيف / انت بتقول ايه .. انت اكيد اتجننت .. مدمن كوكايين من امتي؟
زيدان / معرفش .. المهم تجبلي كوكايين .. لو نسيت اخده تحطهولي ف القهوة .. او لو حسيت اني تعبت ومش قادر اسيطر علي نفسي وبترعش جامد اديني الكوكايين بحقنه ف الوريد .. متنساشش
سيف / زيدان .. انت اكيد اتجننت .. انت عارف انت بتقول ايه
زيدان بهدوء / سيف نفذ اللي بقولك عليه .. يلاا رووح هات زي مقلتلك
سيف / طيب يزيدان هعمل كدا .. بس فيه موضوع كدا
زيدان / موضوع ايه
سيف / مندوب من وزارة الخارجية والقنصل الامريكي عايزين يقابلوك
زيدان ابتسم وسرح شوية وسيف استغرب من رد فعله
سيف / مشفاهم برضوا انت متكلمتش يعني ولا قولت عايزني ف ايه ولا هيقبلوني فين
زيدان بابتسامه وثقة / مستر جون عمل اللي كنت متوقعه .. هيحاربني بحكومته .. وهيضغط عليا اديله الغروف بنص السعر .. عشان كدا مكلم القنصل بتاعهم عشان يبينلي انه مش قليل ف امريكاا .. حضر نفسك شكلها المرادي هتبقي عكس كل مره
سيف / عكس كل مره ازاي .. اوعي يكون اللي فدماغي
زيدان بهدوء / لو اللي فدماغك اننا هنبيد السفاره الامريكيه فهو صح
سيف بانفعال وعدم تصديق / انت مجنون .. انت عارف انت بتعمل ايه .. دا احنا مش هيصبح علينا صبح يزيدان .. دي امريكا بجلاله قدرها يزيدان
زيدان بثقة / كسم امريكا .. ميفرقش معانا يسيف .. وبعدين انا منتظر الموت من زماان .. مفيش مانع لما نروحله برجلينا .. لو خايف احسنلك قول من دلوقتي
سيف اخد نفسه وبعدها استجمع قوته / انا معاك لو علي موتي يولد ابووي
زيدان ابتسم بثقة وشاورله يخرج وسيف خرج يعمل زي مزيدان قاله ويجيبله الكوكايين
_______________________
( في جامعه القاهرة )
خلص محمد محاضرته وخرج يقعد ف الكافتيريا ويستني رحاب تخلص محاضرتها
قعد محمد علي تربيزه ف الكافتيريا وطلب نسكافيه واستني رحاب لما خلصت وخرجت وداخله علي الكافيتريا فواحد من الشباب عاكسها
محمد وقفت من مكانه وراحلها ومسكها من ايدها وجابها ورا ضهره ووقف قصاد الشاب اللي بيعاكسها
محمد / فيه ايه ياااض انت .. متحترم نفسك كدا عشان مقلش منك
الشاب / خخخ تقل من مين يكسمك انت مش عارف بتكلم مين ولا ايه .. ولا عشان تبع المعيد يعني فهتشوف نفسك .. لا اعدل بدل مطلع كسمك
محمد / كسمي انا .. طب خد ( ضربه بالدماغ وبالرجل فبضانه الواد وقع وبعدها جم صحابه واتلموا علي محمد عشان يضربوه بس محمد كل اللي بيقرب منهم بيديله ضربه مبيقومش منها .. لحد م اتجمعوا عليه وقعدوا يضربوا فيه كان المعيد والامن فصلوهم عن بعض وسلكوهم )
الشاب / سيبني يعم منك ليه .. دانا هطلع كسمه .. دا ميعرفش انا مين شكله
محمد / كسمك علي كسم اتخن واحد فعيلتك يبن المتناكه .. دانا مش هسيب ميتين امك غير لما اعورك
المعيد / بااااس .. مش عاملينلي حساب ولا ايه .. محمد باشا .. اتكلم ب احترام وانا موجود .. وانت يمنصور احترم نفسك
منصور / يعم انت بلا احترم نفسي .. اقسم ب**** مهسيبه .. دا ميعرفش انا مين ابن المتناكه دا
محمد / ابن مين يعني يبن الزانيه .. دانت عليتكوا مفهاش رجاله ياض .. كسمك علي كسم بلدك
فصلوا مابينهم والامن اخدهم الاتنين علي مكتب المعيد ورحاب بتعيط جامد وشروق وضحي معاها
( بداخل مكتب المعيد )
المعيد / احكيلي اللي حصل يمحمد
محمد / حضرتك انا كنت قاعد ف الكافيتريا ولقيته بيعاكس زميلتنا فقومت بكلمه لقيته بيبجح ف اديته اللي فيه النصيب
منصور / انا اعاكس اي واحده ومحدش يقدر يتكلم .. ومش منصور الكوردي اللي يتعمل معاه كدا
المعيد / منصور .. احترم نفسك بدل مزعلك مني
منصور / تزعلني انا .. طب تمام .. انا هجيب ابويا بقي يتصرف معااك عشان انت شكلك كبرت وخرفت
اخرج منصور تليفونه ورن علي ابوه وبعدها استني بره لحد ما ابوه ييجي كان محمد كلم زيدان وقاله علي اللي حصل
( بعد عشر دقايق كان زيدان داخل الجامعه ومعاه رجالته ودخوله خلي الجامعه كلها تقف علي قدم وساق )
دخل زيدان مكتب المعيد ولقي منصور وابوه قاعدين حاطين رجل علي رجل وبيتكلموا مع المعيد بلهجه مش كويسه والمعيد مش عارف يتكلم ومحمد واقف وغضبان جدا
زيدان وقف قصادهم وبص لكوردي اللي حاطط رجل علي رجل وبيبصله بقرف وتكبر
زيدان بص لمحمد وقاله بهدوء / اقعد يمحمد
قعد محمد علي الكورسي وبعدها زيدان بص للمعيد
زيدان / قولي ايه اللي حصل
المعيد / زيدان باشا .. كل اللي حصل ان ( حكاله اللي حصل ) وبس كدا .. كوردي بيه جاي زعلان ومش طايق نفسه مع ان انا شايف ان الموضوع تافهه
زيدان بص لكوردي بثقة وشموخ وخرج سيجارته وقعد علي الكرسي وحط رجل علي رجل وشاور للحارس بتاعه يخرج بره
كوردي بكبرياء / مش موضوع تافهه .. مش ابن احمد كوردي اللي يتعمل فيه كدا من شوية ناس ملهمش لازمه .. انا اللي يستجرا بس ويبص لابني نظره متعجبوش بدفنه مكانه
زيدان بهدوء وثقة / تمام .. كلامك معقول جدا .. بس انا اخويا مبصش لابنك بس .. اخويا ضرب ابنك وسط زمايله .. ومسح بكرامة اهله ارض الجامعه .. هتعرف تعمل حاجه ؟
كوردي وقف بانفعال / دا انا انسفه من علي وش الارض .. انت متعرفش انا مين ولا ايه يالا انت وهو
زيدان بابتسامه مستفزه / ممممم .. لا ف الحقيقه معرفش .. بس ادينا فيها اهوو .. انا بديلك الاوكي عشان تنفذ اللي قولت عليه وتنسفنا من علي وش الارض .. ايه مش هتعرف تعملها ؟ .. عندك حق .. اصل الحجات دي عايزه راجل .. ومعلش يعني اعذرني انت ناقصلك ضفيرتين وتبقي مره زي ابنك
كوردي انفعل وجاي يضرب زيدان كان زيدان وقف ومسك ايده وفلحظة كان كاسر دراعه
ابن كوردي اتصدم وبيبص علي زيدان كان زيدان اداله بالدماغ وقعه فالارض
زيدان بص لكوردي بتعجرف وكبرياء / مش علي اخر الزمن ييجي واحد زيك يتكبر علي عيلة صقر .. دانا امحي تاريخك وتاريخ اجدادك اللي مفهمش راجل عشان يعلمك اصول الرجوله .. بس احمد ربنا انها جات علي كسر ايد المره الجايه هتبقي كسر رقبه .. ( بص للمعيد ) تاني مره اللي يكلم محمد نص كلمه انا هدفنهولك هنا وهحولك الجامعه دي لمقبره .. سامعني
المعيد بخوف / سامع يزيدان باشا .. ساامع
زيدان مسك كوردي من شعره وبص فوشه
زيدان / صدقني المره الجايه هتبقي كسر رقبة .. وبحذرك .. بلاش انا واسال اكبر واحد فعيلتك هيقولك مين هو زيدان صقر
كوردي بالم / صدقني انت .. انا همحيك من علي وش الارض .. وخليك حافظ اسمي كويس
زيدان ابتسم بسخريه وبعدها تف علي وشه وخرج وبعدها خرج وراه محمد
زيدان خرج ووقف فنص الجامعه والكل بيبصله وهو بيبص للكل بنظرة تكبر وغرور وبعدها بص لمحمد
زيدان / فين الشلة اللي كانت معاه ؟
محمد / خلاص يزيدان .. انا قومت بالواجب متقلقش
زيدان / لو سمعت انك اضربت يمحمد انا هزعلك مني جامد .. تمام ؟
محمد / متقلقش علي اخوك .. مهما الزمن كان جه عليا ومشيت جمب الحيط فانا لسه عارف قواعد اللعبه كويس
زيدان رجع بص للكل وبعدها ركب عربيته ومشي هو والحرس
وبعدها خرج كوردي وابنه وهما متشلفطين وكوردي بص لمحمد بتوعد وبعدها ركب عربيته هو وابنه ومشيو
رحاب جريت علي محمد وهي بتعيط / محمد طمني حصلك حاجه .. طمني يمحمد
محمد بابتسامه / متقلقيشش .. محمد مهما كان بيهزر كتير فهو راجل .. ولا عندك شك فكده
رحاب بدموع / لا طبعا انت راجل وسيد الرجاله كمان
شروق بتبص لطيف زيدان اللي مشي / محمد قولي .. هو اخوك زيدان عمل ايه لكوردي وابنه منصور عشان يطلعوا متبهدلين بالمنظر دا
محمد / مفيش يستي .. يدوب كسر ايدك كوردي وضرب ابنه بالدماغ بس كدا
شروق باعجاب / يدينيييي .. اخوك دا ايه .. لا بجد .. يعني وسيم وراجل فنفسه اووي كدا وكمان بتاع مشاكل .. لا انا بدات احبه يمحمد
محمد بهزار / صدقيني مش هيبص لاشكالك اصلا
شروق بغضب / ليه يعني .. ناقصه ايد ولا ناقصه رجل .. هااا
محمد / لا ناقصه عقل .. يغبيه .. يلا بينا نقعد ف الكافيتريا بقي عشان مشربتش النسكافيه .. شكل حد باصصلي فيه حسبي ****
_______
" في سيارة زيدان "
رن تليفون زيدان وزيدان بص ع الاسم وبعدها رد علي المتصل
سيف / زيدان .. احنا اتحركنا زي منت قلتلنا
زيدان / طب كويس .. انا مش هتاخر .. بس تمشي الخطه زي منا قلتلك بالظبط .. متحاولش تشغل دماغك
سيف / متقلقش يولد ابوي .. كل حاجه زي منت قولت
زيدان / تمام وانا قدامي بتاع ربع ساعه بالكتير واكون عندك
سيف / تمام مستنيك .. وكمان القنصل ووزير الخارجيه جم بنفسهم وبقالهم نص ساعه مستنييك
زيدان / طب كويس .. جون معاهم؟
سيف / جون لسه واصل دلوقتي واهو داخل المقر
زيدان / تمام .. اهم حاجه انت عارف هتعمل ايه
سيف / اهااا .. اول ملاقي الدنيا ولعت مابينكم وهتمسكوا فبعض هنفصل الكهرباء ف المقر وبعدها هدخل انا وخمسه من رجالتي وهنبقي لابسين النضارات اللي انت اديتهالنا .. وبعدها هندخلوا نصفوا كل اللي ف المقر وبما فيهم وزير الخارجيه وانت هتخرج من الباب السري .. وبعدها هيقابلك واحد من الرجاله هيضربك بالنار .. والقناصة اللي حطيتهم علي العماير المحيطه للمقر دي هتبدا تضرب لو الخطه فشلت ومقدرناش نقتحموا المقر .. وكمان لو الشرطة جات قبل منخلصوا عليهم
زيدان / تمام .. انا قربت اوصل اهو سلام
قفل زيدان السكة وهو في طريقة لمقر شركة مستر جون
___________________
( بعد ربع ساعه في مقر شركات مستر جون )
نزل زيدان من سيارته ودخل المقر وفتح الباب وقام الامن بتفتيشه وبعدها دخل زيدان وجلس امام جون منغير ميسلم علي حد فيهم وحط رجل علي رجل وخرج سيجارته وولعها وسط نظرات جون والقنصل الامريكي اللي شوية كمان وهيولعوا فزيدان
زيدان بهدوء وغرور / سمعت انكم عايزين تقابلوني .. ف ياريت اعرف عايزين ايه عشان مش فاضي اضيع وقتي
الوزير / زيدان .. انت تخطيت حدودك .. ولحد دلوقتي اجنا بنصبر عليك عشان انت حفيد صقر الغازي بنفسه .. الراجل اللي جمايله مغرقه الداخليه والخارجيه والجيش والشرطه ومصر كلها .. بس معندناش مانع لو انت هتجيبلنا المشاكل وخصوصا مع الامريكان اننا نعلمك الادب كويس
زيدان ببرود وثقة / انا مش هرد عليك .. وهعتبر انك بتحاول تطايب خاطر الامريكان .. عشان لو كنت بتتكلم بجد فمفيش حد هيزعل ولا هيتعلم الادب غيرك انت وكلابك يسيادة الوزير
الوزير بغضب / انت اتجننت .. انت ازاي تكلمني كدا .. دانا هوديك ورا الشمس
القنصل الامريكي / سيادة الوزير .. اهدا من فضلك .. نحن هنا لنناقش الامور بشكل ودي .. ولا نريد ان يخرج احد من هنا غير ان يكون سعيد .. وانا بالنيابه عن مستر جون .. لا اريد تصعيد الامور
جون / اهاااا .. لا اريد تصعيد الامور .. لاني اعرف تماما ان زيدان شخص جميل وسيقوم بتنفيذ ما نطلب منه
زيدان بابتسامه وسخريه / اتعرف جون .. انت والقنصل الامريكي تحتاجون الي الكشف علي نظركم لانكم لا تروا من يجلس امامكم
جون / انا اعرفك جيدا .. واعرف انك لست بذالك الرجل الذي نتحدث عنه .. ولكننا من الممكن ان نجلعك كذالك ولا يحق لك الاعتراض .. اتعرف .. ان كنت سمحت لي ب ان انام مع امك .. لم يكن ليحدث كل ذالك
زيدان ابتسم بهدوء ومتكلمش وفضل باصصله بتوعد
جون / هنبيد عيلتكم كلها يزيدان .. لو موافقتش وسلمت الغروف صدقني مش هنسيبك فحالك
زيدان بابتسامه وثقة / اذن فانا لها .. محدش بيموت ناقص عمر .. واتعودنا اننا نموت رجاله .. رجاله وبسس .. نموت بكرامتنا وكبريائنا .. مش علي اخر الزمن انت والقنصل بتاعك تهددوني فوجود وزير بلدي .. اذا كانت بلدك امريكا مسيطره علي العالم كلهه .. فعمرها مهتقدر تسيطر عليا .. كسم امريكا وكسم القنصل الامريكي وكسمك انت شخصيا
وقف زيدان وشال الترابيزه وقلبها عليهم ولسه بيخرج سلاحه كان دخل رحيم السيوفي من الباب
رحيم / اهلا وسهلا .. مش هترحبوا بيا ولا ايه .. ولا شكلي جيت فوقت مش كويس
زيدان بص لرحيم ورجالته وساعتها عرف ان الخطه هتفشل
رحيم بص لزيدان بنظره زيدان مفهمهاش او متوقعهاش منه
الوزير / اهلا رحيم باشا .. اهلا وسهلا حضرتك نورتنا .. انا عايز اشكلك من زيدان صقر .. مزعل الامريكان جامد وكمان بيغلط فيا .. انا قولت اعديها بس هو مستمر ف الغلط .. لو حصله حاجه متجيش تلومني لاني حذرته
القنصل الامريكي / رحيم باشا .. سعدت بمقابلتك .. ولاكن احنا بقينا بنتهان فبلدك يرحيم باشا
مستر جون / رحيم السيوفي .. صديقي الصدوق .. الان اقدر اقول انك هتندفن قريب زيدان
زيدان بص لرحيم وبعدها بص لجون وبيستعد عشان ينقض عليهم كلهم
رحيم بثقة / تبقي غلطان يمستر جون لو فاكر اني هقف فصفك واسيب ابن بلدي .. السياسه تكسب اهاا بس انا عمري معمل كدا .. اذا كان زيدان غلط وقال كسم امريكا فانا باكد كمان مره واقول كسم امريكا وطنا وشعبا وجيشا .. هنا انت فبلدنا .. تحترم اصغر طفل فينا عشان متبقاش نهايتك معروفه .. مهما كانت سلطتكم فانتم هتفضلوا دايما للهاوية
الوزير بانفعال / رحيم .. انت اتجننت
رحيم بانفعال / رحيم باشا .. لما تتكلم معايا تتكلم باحترام .. انت نسيت نفسك ولا ايه .. انا هنا الحاكم والبلد دي بلدي .. حتي لو مليش سلطه فانا اقدر اوديك ورا القمر يسياده الوزير .. وكسم امريكا كمان مره لو كانت بتعصبك .. زيدان صقر يتشال علي الراس مش علي اخر الزمن شوية امريكان ملهمش لازمه يعاملوه كدا فوجودك
الوزير سكت ومقدرش يتكلم والقنصل وجون مش قادرين يتكلموا هما كمان وزيدان واقف بيبص لرحيم بعدم فهم وهو ازاي بيعمل معاه كدا
رحيم لجون / الغروف معايا انا .. لو عرفت تاخده ابقي تعالي وريني هتاخده ازاي .. ومتنساش ساعتها تجيبلي اوباما بنفسه بدل القنصل الامريكي .. هنا انت فحضرت الفراعنه .. تلتزم ادبك عشان متبقاش في طي النسيان .. المقابله انتهت
بص رحيم لزيدان وشاورله عشان يخرجوا بس زيدان فضل باصصله ومتحركش
زيدان لمستر جون / ردي عليك كان هيبقي النهارضه .. وكان هيبقي قاسي جدا .. بس رحيم انقذك واتدخل .. صدقني الايام جايه كتير .. وهخليك تتمني الموت يجون
خرج زيدان امام رحيم ورحيم خرج وراه ومستر جون والقنصل مش مصدقين اللي حصل وازاي فيه ناس بالقوه دي وازاي اصلا يتحدوا مواطن امريكي وكمان مش اي مواطن دا مستر جون بنفسه وكمان القنصل الامريكي .. دا فيه بلاد بتركعلهم ازاي ناس تتحداهم بدون خوف كدا
آل صقر والطريق نحو المجد - السلسلة الثانية
-
{{#invoke:ChapterList|list}}