آل صقر والطريق نحو المجد - السلسلة الثانية: الجزء السابع

من قصص عارف

خرج زيدان امام رحيم ورحيم خرج وراه ومستر جون والقنصل مش مصدقين اللي حصل وازاي فيه ناس بالقوه دي وازاي اصلا يتحدوا مواطن امريكي وكمان مش اي مواطن دا مستر جون بنفسه وكمان القنصل الامريكي .. دا فيه بلاد بتركعلهم ازاي ناس تتحداهم بدون خوف كدا

------------

"في خارج مقر شركات مستر جون "

خرج زيدان ورحيم السيوفي ووقف زيدان قصاد رحيم وفضل يبصل علي المباني اللي حوالين المقر ومش شايف حد من رجالته خرج تليفونه واتصل بسيف ومحدش بيرد

رحيم السيوفي بمكر وخباثه / ايه محتاج تكلم حد بس ممعكش رصيد ولا ايه ؟ انا معايا

زيدان بص لرحيم بغضب وانفعال / عملت ايه فرجالتي يرحيم

رحيم بابتسامه وثقة / متقلقش مش هصفيهم .. حسابي معاك انت هما ملهمش ذمب ف اللعبه بتاعتنا .. بس سيف الجبالي تطاول عليا وحبيت بس اعرفه مين هو رحيم السيوفي

زيدان بغضب مسك رحيم من تلابيب البدلة / اقسم برب ادم لو محدش من رجالتي رجعوا لبيد نسلك وحسابي هيبقي مع عيلة السيوفي اجمع .. لو العالم كله هيخاف منك فانا عمري مهركع يرحيم .. انا زيدلن صقر الموت بيهاب مني .. مش علي اخر الزمن اخاف منك واعملك حساب

رحيم بهدوء وثقة / مش عايزك تخاف .. لاني بحب الخصم اللي فاكر نفسه اقوي مني ويتفاجا بالنهاية .. The eind .. بس لو انت مبتخافش من الموت .. انا عزرائيل بشوفه اكتر مبشوف نفسي فالمراية .. لحد مبقيت زيه .. نائب عزرائيل علي كوكب الارض .. تعالي معايا وهترحم رجالتك

زيدان ابتسم بغضب وبصله بسخريه / ومع اني مش بخاف من الموت .. بس مش عايز تكون نهايتي علي ايد واحد زيك .. اعرف كويس اني مش هسيب حق عمي سليم ولا حقي .. ومهما تقف جمبي او تساعدني فانا مش هسيبك ومع اول ضربة هتجيلي هخليها القاضيه .. هتقضي عليك وعلي اسم السيوفي

رحيم بسخريه / اها .. فعلا .. بدليل انك واقف قدامي دلوقتي وانت شبه خسرت الحرب .. لو عايز رجالتك وشايف انك مش خايف من الموت تعالي معايا .. ولو اني اشك انك تعمل كدا

زيدان بهدوء / عايز افهمك حاجه .. انا مش بتعصب ولا بيتضحك عليا بكلمتين .. انت لو شايف اني ندل وخايف منك فانا عمري مهثبتلك العكس .. لاني عارف كويس انت شايفني ايه .. مهما ترفع راسك فالسما هتلاقيني اكبر منك .. مهما هتحاول تثبتلي انك اكبر مني واني مجرد نكره قصادك مش هتعرف تصدق نفسك .. انا هاجي معاك

ركب زيدان عربية رحيم السيوفي وركب بجانب رحيم واتحرك رحيم ورجالته لقصر السيوفي

_________________

( في قصر السيوفي )

نزل زيدان من العربية ودخل القصر ومعاه رحيم السيوفي

دخل زيدان القصر وقعد علي الانتريه وخرج سيجارته وولعها

رحيم / كاس ؟

زيدان فضل باصصله ببرود اعصاب وحاطط رجل علي رجل وبيشرب من سيجارته ومردش عليه

رحيم جاب كاسين وقعد قصاد زيدان واخرج سيجارته وولعها وبص لزيدان بثقة وغرور

رحيم / نورت قصر رحيم السيوفي

زيدان بهدوء / ومسيري احوله لمقبره

رحيم ابتسم بسخريه / هههه .. لو هتعرف تعمل كدا فانا هكون مبسوط جدا .. اهو تنفذ كلمه من بحر الكلام اللي بتقوله ومفيش اي فعل ليك

زيدان متكلمش وفضل باصصله بسخريه وقرف

رحيم / مش هتسال علي رجالتك ؟

زيدان / مش محتاج اسال عليهم .. رجالتي اسود ومن عاشر قوم اصبح مثلهم .. وانا واثق فيهم انهم بخير

رحيم / تعجبني ثقتك فنفسك .. لا حلوه جدا

زيدان / انا عظيم فعين نفسي .. عينك انت متخصنيش

رحيم ابتسم وكمل حديثة بجدية / مش هتسال انا جايبك هنا ليه ؟

زيدان / مبسالش سؤال انا عارف اجابته

رحيم ابتسم / وتفتكر الاجابة ايه

زيدان اخد نفس من السيجاره وصمت لبضع الثواني وبعدها اتكلم بهدوء وثقة / انت جايبني هنا عشان الغروف .. وكمان عشان محتاج مساعدتي

رحيم ابتسم وصقف بايده بسخريه / لا برافو .. ريلي انت عجبتني .. طيب انا فعلا عايز الغروف .. بس مش عافيه .. انا عايز اشتريه منك .. وكمان محتاج مساعدتك

زيدان / محتاج مساعدتي ف ايه

رحيم / محتاج اسرق 250 الف كيلو ذهب خالص من امريكا الجنوبيه وتحديدأ البرازيل

زيدان اتصدم من الرقم بس مبينش صدمته واتكلم بهدوء / طب وانت مش عارف تعمل كدا بنفسك ؟ دانت حتي الاسطورة ولا ايه

رحيم ابتسم بثقة / انا اقدر اعمل كدا بنفسي فعلا .. بس مش عايز ادخل نفسي فحوارات ومشاكل انا فغني عنها .. وكمان ليك 50 الف كيلو ودا حلو اوي عليك .. ودي بقي رد لجميلي اللي عملته من شوية .. لولايا كان زمانك بتتعدم دلوقتي

زيدان / وانا مش مجبر اني اقبل عرضك .. وكمان مش مجبر اني اردلك جميلك اللي انا عرفت انت عملته ليه .. + انت مش هتعرف تعمل كدا بنفسك ومحتاجني لانك عارف كويس اني اكتر واحد ممكن يجيبلك الدهب منغير مشاكل .. وكمان معارفي كتير .. يعني انت محتاجلي وانا بصراحه مش محتاجلك ف هستاذن انا

رحيم / استاذن بس متنساش ان رجالتك معايا

زيدان ابتسم بسخريه / رجالتي بعتولي sms وانا فالعربيه وقالولي انهم مستنيني فالشركة دلوقتي .. اللعنه عليك مفيش سلام مابينا

رحيم / 100 الف كيلو وتوافق

زيدان كمل طريقه للخروج ومعبروش خالص ولا اكنه سامعه اصلا

رحيم / 50 % يزيدان ومتفوتش الفرصه دي من ايدك

زيدان وقف وبص لرحيم بسخريه وابتسامه

زيدان / هقابلك بكرا زي دلوقتي وساعتها هنتفق علي كل حاجه .. وقبل اي حاجه افتكر الماضي كويس عشان هخليك تسمعهولي .. باي

خرج زيدان من القصر وركب عربيته وخرج من القصر واتجه الي شركة الغازي

___________________

( في شركة الغازي )

دخل زيدان الشركة والجميع يقف له احتراما ويدخل بهيبته وشموخه المعتاد

دخل زيدان المكتب وقعد علي المكتب وانتظر سيف الجبالي

رن تليفون زيدان اخرجه ورد علي المتصل

المتصل / زيدان باشا .. حضرتك كويس

زيدان بهدوء / متقلقش المهم انتوا كويسين؟

المتصل / احنا كويسين بس سيف باشا اخد طلقة وحالته مش مطمنه خالص

زيدان / ازاي .. طب وهو كويس دلوقتي ولا ايه فهمني

المتصل / احنا خرجناله الطلقة وكوينا الجرح .. بس هو متعور ف مناطق مختلفه ورجالة رحيم السيوفي افتروا عليه

زيدان سكت لبضع ثواني وبعدها اتكلم بهدوء يشبه ما قبل العاصفة / طيب انتوا فين وانا هجيلكم

المتصل / احنا ف ******

زيدان / تمام انا جاي

قفل زيدان ولم حاجته واخد موبايله وخرج من الشركة وركب عربيته واتوجه لرجالته

_________________

( في شركة كمال صقر )

دخل رجال الشرطة الشركة واتجهوا الي مكتب رئيس الشركة

دخلوا المكتب وكان الرئيس هو كمال صقر وموجود فالمكتب معاه ابراهيم ويوسف

كمال / نعم حضرتك اامرني

الظابط / انا ابراهيم سلطان رئيس مباحث وجاي افتش الشركة والمخازن لان جاتلنا اخبارية بتقول انكم بتتاجروا ف اصناف مجدولة وكمان فاسده وبعض البضائع اللي تاريخ صلاحيتها منتهي

ابراهيم بصدمه / حضرتك احنا دايما فالسليم ومحدش قدر يمسك علينا غلطه لاننا مبنغلطش اصلا

الظابط / حضرتك انا اللي اقرر دا وكمان معايا اذن من النيابة بالتفتيش فياريت تسيبني اشوف شغلي بعد اذنك

يوسف / ممكن حضرتك طب اشوف اذن النيابة

الظابط / ممكن طبعا اتفضل

اداله اذن النيابة يشوفه وبعدها امر رجالته بتفتيش الشركة والمخازن

‏( بعد بضع دقايق )

‏العسكري / ابراهيم باشا .. احنا لقينا دول

‏الظابط / امم .. كويس جدا .. واضح ان شغلكم مفهوش غلطه فعلا .. مين المسؤال هنا

‏كمال صقر بصدمة ورعب / انا حضرتك

‏الظابط / اقبضوا عليه .. وحررلي واقعه بالموضوع دا ويريت تسمح للصحف والمجلات تشوف شغلها .. الناس دي كانوا هيضحوا بالاف المصريين عشان الجنيه

‏يوسف / حضرتك فاهم غلط .. اكيد فيه سوء تفاهم

‏الظابط / انا مش عايز ولا كلمة .. كل المسؤالين فالشركة هيتم القبض عليهم والتحقيق معاهم .. يلا يبني شوف شغلك ( وجه كلامه للعسكري )

‏______________________

‏( في عمارة باحد شوارع وسط البلد )

‏تدخل هايدي بصحبة احد الاشخاص للعمارة ويطلع الشخص من جيبه فلوس ويديها للبواب وبعدها يحضن هايدي ويكملوا طريقهم

‏" في شقة 15 فالدور التالت "

‏يدخل الشخص ومعه هايدي وبعدها يقفلوا الباب ويدخلوا اوضة النوم وضحكهم وهزارهم جايب لاخر الشارع

‏" بعد ساعة زمن "

‏علي السرير ف اوضة النوم هايدي نايمة فحضن الشخص دا وهما عريانين ملط بعد ملحمه سكسيه فشيخه

‏هايدي / وحشتني اوي يروحي

‏= ونتي كمان يشرموطه .. بس غريبه قدرتي تهربي من المعرص جوزك النهارضه

‏هايدي بابتسامه ولبونة / اديك قولت يروحي عشان خول ومعرص قدرت اهرب منه بسهولة اهو .. وبعدين ايده .. كل متشوفني تركبني وتفشخني وتخليني مشعارفه اتحرك كدا

‏= ليه هو ابراهيم العرص جوزك مبيكيفكيش ولا ايه .. وبعدين اذا كان ابراهيم خول ف اكيد اللي ف البيت مش كدا يعني وخصوصا اني اسمع ان زيدان طبعه حامي ازاي بقا خلاكي تنزلي

‏هايدي / لا منت متعرفش .. مانا ولعتها مابينهم وخلتهم يمسكوا فبعض زي كل مره وزيدان ساب القصر ومشي .. وبعدين مين يعني اللي هيقدر يمنعني .. زيدان وغار فستين داهيه ومحمد ودا خول صغير زي اخوه ويوسف اخويا قرونه كبيره وبيعرص علي ماما مش هيعرص عليا يعني وابويا ودا انا قلتلك انه خول برضوا .. عيلة متناكه مفهاش راجل وحتي لو فيه راجل فنهايته علي ايدي متقلقش يروحي

‏= اموووت انا واعيد السنة يمتناكه .. قوليلي بقي اخر الاخبار ايه

‏هايدي / …

‏_________________

( عند زيدان ورجالته )

وصل زيدان المكان ونزل من عربيته ودخل لرجالته وشاف سيف واقع ف الارض والدكتور بيكشف عليه وسيف يكاد يكون قاطع النفس وكمان اتشوهه بشكل كبير وجسمه مفهوش مكان سليم

اتحرك زيدان وقعد جمب سيف صديق عمره واكتر واحد وقف جمبه واللي زيدان بيعتبره اخوه مش صاحبه ولا صديقه .. صحيح قسي عليه وعمره مقاله كلمه حلوه ولا حتي رفع من معنوياته ولا حتي قاله علي انه بيعتبره انه اخوه وانه شخص غالي عليه .. عمره مقاله ولا فهمه هو ايه بنسباله .. بس سيف ديما كان عارف غلاوته عند زيدان .. سيف دايما متاكد ان هو وزيدان اخوات مش اصحاب خالص .. حتي لو زيدان متكلمش فهو حاسس بكدا .. وكمان هو عارف قد ايه زيدان شخص مختلف ومش بيحب يقول للشخص اللي بيحبه انه بيحبه .. بيحب يحتفظ بدا لنفسه وان الشخص اللي قدامه يعرف كويس هو ايه بنسباله .. زيدان شخص كتوم ومش بيفضفض ولا بيتكلم .. قاسي وحاد الطباع .. معاملته وحشه جدا مع الكل .. بس سيف متاكد مليون فالميه انه اطيب حد فالدنيا

قعد زيدان جمب سيف وفضل باصصله ببرود ملامح وبرود اعصاب .. ولكن نظرته لسيف كانت بتحمل معاني كتير اوي .. نظرته بتطمن سيف وبتقوله معلش .. حقك هييجي ومش هسيب اللي عمل فيك كدا .. نظرته بتقول انا محتاجك جمبي مش عايزك تسيبني ولا احس ان مليش ضهر لاني فعلا منغيرك انا ولا حاجه .. نظرته بتقول ان لازم يقف علي رجله ويتحدي الالم والصعاب لانه سيف الجبالي

زيدان بهدوء وملامح جامده / انت كويس ؟

سيف ابتسم واسنانه بتجيب فدم ووشه كله بيجيب في دم ومش باينله ملامح / انا كويس طول منت فضهري يخوي

زيدان بصله بوجع وحزن حاول اخفائهم واتكلم بثقة / وانا فضهرك لحد متقوم علي رجلك وتبقي فضهري وننتقم من اللي عمل فيك كدا

سيف ابتسم وعينيه بتدمع وبدا يتنفس بصعوبه / مش باينلها قومة المرادي يولد ابوي .. مش باينلها قومه

زيدان عينيه دمعت غصب عنه ومسحها بسرعه ونزل باس دماغه وقاله بثقة وابتسامه / الشده بتبين الرجال .. وانت سيف الجبالي بنفسه يخووي

سيف ابتسم بدموع وفضل يكح كتير ومبقاش قادر ياخد نفسه

زيدان مبقاش عارف يعمل ايه ووقف وخرج بره المخزن والدكتور فضل يهدي فسيف واداله حقنة منوم وبعدها خرج ورا زيدان

الدكتور / زيدان باشا مش هينفع اللي بيحصل دا .. لازم سيف باشا يروح المستشفي حالا والا هيكون النهاية صعبه علينا كلنا

زيدان / مش هينفع مستشفيات .. احنا مش حمل سين وجيم .. وكفاية اللي بيحصل واللي الصحف بتكتبه

الدكتور / بس انت كدا بتضحي بسيف يزيدان باشا

زيدان بهدوء / انا مش بضحي بسيف .. انا اكتر شخص عارف سيف كويس وعارف ان دي مجرد خدش بسيط مقارنة باللي سيف مر بيه قبل كدا

الدكتور / دا مش خدش .. اللي عمل كدا فسيف باشا كان عارف هو بيعمل ايه كويس .. الاصابات العضوية للاسف متبشرش بالخير .. سيف باشا مش هيقدر يقف علي رجليه تاني .. دا غير الطلقة الي ممكن تعجزه .. وكسر ضلوع الصدر .. واصابات الوجه .. وحقنة الماكس اللي اخدها عشان توقف نشاط القلب والدورة الدموية وبكدا يبقي بيموت بالبطئ .. اللي عمل كدا مش مجرد شخص عادي .. اللي عمل كدا خبير ف التعذيب ومتمرس فالحجات دي .. النهاية صعبه .. منقدرش نختلف علي كدا .. بس صدقني كل دقيقه بتمر بدون مسيف باشا يكون فالمستشفي فهو بيتعذب اكتر .. انا ممكن ادخله مستشفي خاصة اعرفها بنفسي وهمنع اي حد يعرف بالخبر دا .. بس دا بعد موافقة حضرتك زيدان باشا

زيدان بتفكير / تمام .. اعمل اللازم وبلغني باي حاجه هتعملها

الدكتور / من عنيا زيدان باشا .. عن اذنك

دخل الدكتور المخزن لسيف وفضل زيدان واقف مشعارف يعمل ايه وبقي كل تفكيره منصب علي انتقامه من رحيم السيوفي

رن تليفون زيدان وكان المتصل واحد من حبايبه فالداخليه

رد زيدان / الوو

= زيدان باشا .. كمال صقر وابنه يوسف وابراهيم اخو حضرتك مقبوض عليهم فقسم ****

زيدان بعدم فهم / نعم .. ودا حصل ازاي وليه

= افتح السوشيال ميديا حضرتك هتلاقي الدنيا مقلوبه وهتعرف ليه كويس .. الحقهم بسرعه قبل ميتحولوا للنيابة .. سلام

فتح زيدان السوشيال ميديا وشاف تفاعل كبير علي اللي حصل والناس كلها هايجه علي عائلة صقر الغازي وبيطالبوا بمحاكمتهم

زيدان خرج بسرعه وركب عربيته واتجه لقسم ***** عشان يلحق عمه واخوه ويعرف الحكاية بالتفصيل

____________________

" في شركة رحيم السيوفي "

فريد بابتسامه وسعاده / عفارم عليك يرحيم باشا .. ميجيبها الا رجالها

رحيم بثقة وهدوء / قلتلك نهايتهم علي ايدي .. ولسه .. عيلة صقر هتتنسف وعلي ايدي

فريد / طب وبعدين هتعمل ايه بعد معملت اللي اتفقنا عليه

رحيم بغموض / هعمل كتير .. الصبر حلو .. احنا دلوقتي نصبر لحد مييجي الفريسه لحد عندنا .. وساعتها هنضرب القاضية

فريد / ومين الفريسه ده

رحيم / زيدان .. زيدان صقر الغازي .. اكبر فريسه هياكلها الاسطورة .. بس هعذبها الاول

فريد / ايوه كدا .. كدا الكلام احلو اوووي وبقي علي المكشوف .. بس معتقدش زيدان هيعمل كدا خصوصا انه كارهم اصلا

رحيم بثقة / يبقي متعرفش زيدان يفريد .. زيدان هو صقر الغازي وهو كمان سليم .. الدم بيحن والفصيله واحده .. زيدان اكتر حد عارف ان فراقهم يعني سقوطهم .. ومهما حصل مابينهم هيكون اول واحد جمبهم .. انا عارف العيلة دي كويس .. وعارف كمان انا بقول ايه

فريد / طب وهنعمل ايه لما ييجي لحد عندنا .. هنقتله ؟

رحيم بابتسامه وثقة / القتل هيبقي راحه ليه .. احنا هنعذبه لحد ميطلب الرحمة والي هي القتل .. بس مش هينولها غير بمزاجي .. روح شوف اخر الاخبار وعايزك تتوصي بالصحفيين والاعلام والسوشيال ميديا .. عايز الاسهم بتاعتهم تكون فالارض ومحدش يطيق يشوفهم اصلا .. يلا

فريد / من عنيا يمعلم رحيم .. يسلااام هو دا الكلام

___________________

" في قسم ***** "

دخل زيدان القسم وطلب من العسكري يقابل المامور وبعدها دخل للمامور وقعد عشان يشوف اخوه وعمه وابن عمه وفعلا بعد دقايق خرجوا من القسم ودخلوا المكتب عشان يقابلوه

زيدان وقف قصادهم وملامحه مبتبشرش بالخير وكان غضبان جدا

المامور / طيب اسيبك انا يزيدان باشا تقعد معاهم .. بس ياريت متتاخرش هي ربع ساعه بالكتير

زيدان بص للمامور ومتكلمش وبعدها خرج المامور وساب زيدان مع عمه واخوه ويوسف

زيدان بهدوء / ممكن افهم ايه اللي حصل

ابراهيم / ما احنا منعرفش ايه اللي حصل .. كل اللي نعرفه ان البوليس دخل فتش الشركة والمخازن ولقوا بضاعة فاسده ومنتهية الصلاحية وكمان اصناف ممنوعه ومجدولة .. ايه بقي اللي دخلها الشركة والمخازن وجم منين **** اعلم

زيدان ابتسم بتهكم وبسخرية / انتوا بتشربوا من الكاس .. كاس خمره ملوث ب سم الافعي اللي فضلتوا تكبروها لحد مكبرت وسطكم وحاولت تخلص منكم

كمال بعدم فهم / يعني ايه الكلام دا يزيدان .. مش فاهم حاجه وضح كلامك

زيدان بهدوء / البضاعه دي كانت موجوده قبل متستلموا بضاعة الصفقة بتاعت رحيم السيوفي

ابراهيم بتفكير / لا مكانتش موجوده .. بس انت قصدك ان

زيدان بهدوء / رحيم السيوفي حب يخلص منكم .. فضل يكبر وسطكم ويغريكم بالفلوس ويلوث دماغكم بكلام دبلوماسي لحد موقعكم علي جدور رقبتكم .. لا حقيقي اول مره عدو ليا يعجبني .. شخص ذكي جدا عرف يوقعكم وانتوا زي الهُبل مشيتوا ورا كلامه لا حقيقي برافو

كمال بصدمة / رحيم السيوفي .. طب طب هو يعمل كدا ليه .. وايه هدفه اصلا

زيدان بهدوء / هدفه معروف .. بس انتوا نايمين علي ودانكم وماشين زي التيران مش حاسين بالدنيا .. رحيم حب يخلص منكم ومن بعدها يخلص مني عشان الساحة تفضاله .. احنا نوقع بارون الغازي وهو يوقعنا وبكدا كسب الحرب بدون خساير

يوسف / كنت متاكد من حاجه زي كدا وفضلت انصحكم كتير وكنت عارف ان زيدان بيتكلم صح .. ليه توصلونا للمرحله دي لييه .. ليه تبقي نهايتنا كدا .. اهم حاجه عندكم الفلوس وبس .. تولع الفلوس قصاد ازمة زي اللي احنا فيها دلوقتي

ابراهيم بصدمة / يعني ايه .. يعني خلاص كدا .. خلاص كدا بقينا رد سجون .. طب والفلوس والشركات والاملاك دي كلها .. يعني مفهاش خروج من السجن تاني

كمال بصدمة وعدم تصديق / لا .. لا اكيد هنخرج من المحنه دي .. اكيد هنخرج انا متاكد .. انت هتساعدنا يزيدان صح .. اكيد مهما حصل مابينا مش هتسيبنا وتقف تتفرج صح يزيدان .. طمني يبن اخويا انك مش هتسيبنا

زيدان بهدوء / للاسف مضطر اني اساعدكم .. مضطر اني اقف جمبكم .. مش عشان سواد عيونكم لا .. عشان محبش اني ابقي قاعد متربع علي كرسي العرش وسط الاملاك دي كلها وحد من لحمي ودمي مرمي فالسجن .. محبش ان حد من عيلتي يكون رد سجون والدنيا كلها مش طايقاه وبتطالب باعدامه وفضايحه بقت علي كل لسان وحتي العرب كلهم عرفوا بالموضوع واللي يسوا واللي ميسواش بيتفرج وشمتان .. انا عمري مهبقي زيكم وعارف دايما اني احسن منكم بكتيرر .. بس بحب اووي الزمان لما يدور والايام لما بثبت ان الاعمي اعمي حتي لو كان بصير .. وانا فضلت انادي فيكم انكم غلط واللي بتعملوه دا غلط وبرضوا انتوا زي منتوا مبتسمعوش غير نفسكم .. حتي اخويا وكلكم لما عرفتوا اني رد سجون بتهمة انا برئ فيها قولتوا عليا رد سجون وعملتولي محكمة وانتوا القضاه وحاكمتوني بتهمة انا برئ فيها .. بتهمة انا اتعاقبت عليها اشد عقاب ممكن وبرضوا انتوا جايين تكلموا عليا .. انا احسن منكم وعشان كدا انا مش هسيبكم فمحنة .. لاني زيدان صقر .. عايزكم متنسوش الاسم دا كويس وتعرفوا كويس اني من دمكم واني اقرب حد ليكم .. دلوقتي انتوا تدخلوا الحجز وتحاولوا تتماسكوا ومحدش يعترف بحاجه محصلتش وتقولوا علي حوار الصفقة وانا هطلب من المحامي يجيب العقود وهجيبلكم اكبر محامي فمصر .. وكمان حوار السوشيال ميديا ده انا عارف هعمل ايه كويس .. اهم حاجه تتماسكوا .. يلا سلام

خرج زيدان من القسم وركب عربيته واتجهه لقصر صقر الغازي

_______________________

" في قصر صقر الغازي "

__________________

دخل زيدان القصر وكلهم فحالة يرسي لها ومحدش عارف حصل ايه كلهم عرفوا الاخبار من النت ومحدش عارف الحقيقة وفضلوا يرنوا علي زيدان كتير بس هو مكانش بيرد عليهم

منار بلهفة / زيدان .. طمني حصل ايه وايه اللي احنا سمعناه ده

زيدان بهدوء / متقلقيش .. هما بخير ومش هيقعدوا كتير فالحجز وانا بنفسي هخرجهم منها

ماريان بدموع ولهفة / طمني كمال جوزي ويوسف ابني عاملين ايه .. طمني يزيدان

زيدان / متقلقيش يمرات عمي .. هما بخير شدة وهتزول متقلقوش .. مش عايز حد يقلق خالص .. محمد اطلع البس هدومك عشان هتيجي معايا وانا هعين حرس علي القصر عشان ممكن يحصل مظاهرات او حد يتهجم ع القصر .. ومشعايز حد يخرج من القصر خالص الفترة دي سامعين .. امال فين هايدي

جني / راحت تقابل صاحبتها .. تلاقيها علي وصول

زيدان بهدوء وعدم فهم / صاحبتها ؟ وبلغت مين بالموضوع دا

جني / وهي لازم لما تخرج تستاذن ولا ايه

زيدان بهدوء عكس ما بداخله / تستاذن ؟ لا الظاهر ان عمي معرفش يربي كويس .. علعموم هي كلمة ورد غطاها مفيش خروج من القصر غير باذني واللي هيخرج وغلاوت جدي صقر اللي مش بحلف بيه كدب .. هقطع رجليه اللي عتبت بره القصر وايديه اللي فكرت تفتح الباب ده .. سامعين ؟ .. رني يمرات عمي علي بنتك واول متوصل قوليلها اللي انا قلته بالحرف .. عشان بعد كدا مشعايز حد ييجي يلومني

سابهم زيدان وطلع الجناح غير هدومه ونزل كان محمد مستنيه تحت اخد محمد وخرجوا من القصر وركبوا العربية ومشيوا

____________________

" في مكان تاني خالص "

_ قم ايها الرجل الاحمق .. البروفيسور يريد مقابلتك

= ستحل عليكم اللعنه انت والبروف .. سترون ذالك باعينكم ولكن بقي القليل ليحدث ذالك

_ اصمت لا تتحدث كثيرا يا ابن العاهرة

= العاهرة ولدت رجل سيقطع رئوسكم لا تقلق لم يبقي سوي القليل

_________________

" في شركة الغازي "

دخل زيدان الشركة ومعاه محمد ودخل المكتب وسط نظرات محيرة من الجميع والكل بيتكلم علي اللي حصل وبيبصو لزيدان ومحمد بنظرات مش مفهومة

دخل زيدان المكتب ومعاه محمد ومسك محمد من ايديه

زيدان بهدوء / مفيش وقت ومفيش مكان هيسيعنا .. من النهارضه انت الملك لحد منخرج من المحنة دي .. عارف انها اول مره تمسك املاك وشركات واكيد انت مش فاهم حاجه .. بس انا واثق فيك وعارف ان محمد صقر هو هو زيدان صقر ومفيش اختلاف مابينا .. مش عايزك تنحرف عن الطريق اللي رسمته ليك .. مش عايزك تخيب ظني ولا تخذلني .. انت قدها .. من النهارضه انت هتقعد علي كرسي العرش

محمد بعدم فهم وصدمة / ازاي .. طب وليه .. طب انت هتروح فين .. انا مش فاهم حاجه

زيدان بهدوء / ومش لازم تفهم .. اللي عايزك تفهمه اني مش هسمح ان الاملاك دي تضيع تاني بعد تعب سنين وذل وقرف محدش استحمله ولا هيستحمله .. احنا احق بمالنا واملاكنا الي الكل عايز يحرمنا منهم .. انا هبعد فترة عشان اعرف اخرج اخوك وعمك وابن عمك من المحنة دي .. حتي لو التمن حياتي فانا مش هقدر اسيبهم كدا .. كل اللي انا عايزه منك تكون من دمي فعلا .. عايزك تكون زيي .. حتي لو دا هيبقي حمل تقيل عليك فا احنا مقدمناش غير كدا .. الشدة بتصنع الرجال .. وانا واثق انك راجل

محمد بصدمة واضحه / طب وانت هتغيب كتير ؟ ولو هتغيب هتروح فين

زيدان / مش هغيب كتير .. ملكش دعوة هروح فين .. عايزك بس تاخد بالك من نفسك ومن امك وبنات عمك ومرات عمك .. وعايزك تشد عليهم ومحدش يخرج من القصر ابدا .. وهعين عليك حرس عشان محدش يتعرضلك .. وهبعتلك حد يعرفك كل حاجه وهيفهمك لحد مسيف يقوم بالسلامه ولو سيف سال عليا قوله ( التار واجب للذين هلكتهم اللعبة ) هو هيفهمك وساعتها هيكون جمبك ومعاك .. مش عايزك تقلق

محمد / طب وجامعتي ودراستي .. هعمل فيهم ايه

زيدان / انا حليت الموضوع دا متقلقش .. انا همشي ومش عايزك تخاف فاهم

محمد / متقلقش .. مش عايزك تقلق وكانك ممشيتش اصلا

زيدان ابتسم / وانا واثق فكده .. استودعك **** الذي لاتضيع ودائعه

محمد حضن زيدان بدموع وهو مشعارف ايه اللي بيحصل ولكنه مغلوب علي امره

زيدان / ياض متقلقش انا مش هموت .. متقلقش عليا اووي كدا

محمد / اوعدني انك هتاخد بالك من نفسك

زيدان ابتسم وبسخرية / ياض انت لو مراتي مش هتعمل كدا .. بس يسيدي اوعدك هخلي بالي من نفسي حلو كدا ؟

محمد / انت مش هتبطل بضان ابدا انا عارف

زيدان سكت وبعدها خرج من المكتب وبعت سليمان الادهم شخص من رجالته اللي بيثق فيهم وقاله يقف جمب محمد ويعلمه كل حاجه وبعدها خرج من الشركة وركب عربيته واتجه لقصر رحيم السيوفي او قصر الاسطورة

_____________________

" في قصر رحيم السيوفي "

ركن زيدان عربيته بالخارج ونزل من العربية وكان ف استقباله الحرس

كبير الحرس / عايز مين

زيدان / عايز رحيم السيوفي

كبير الحرس / اقوله مين

زيدان / زيدان صقر الغازي باشا

كبير الحرس / تمام هو مستنيك .. بس ثواني ابلغه

دخل الحارس يبلغ رحيم السيوفي وبعدها رجع وقال لزيدان اتفضل ادخل

دخل زيدان القصر ولقي رحيم وفريد وليلي وجوزها هاني مستنيينه

زيدان ابتسم بثقة وقعد علي الانتريه قصادهم وحط رجل علي رجل

رحيم بثقة / كنت مستنيك عشان كدا جمعت اللمه الحلوة دي وبصراحة انت مبتخيبش ظني

زيدان بهدوء / جيتلك اهو .. وبقولك رقبتي تحت ايدك .. لو عايز تقتلني يلا

رحيم بابتسامه وسخرية / ههههه .. يعني انا بعد كل ده عايزني اقتلك كدا بالساهل .. تبقي عبيط يزيدان .. انا لو قتلتك هيبقي رحمة ليك

زيدان بهدوء / صدقني يرحيم انا مبتعذبش .. انا اتعذبت كتيرر وكتير اووي بسببك .. وعمري مفكرت فحاجه غير اني ادوقك من نفس الكاس .. النهاية قربت ولمصلحتك انك تخلص مني عشان صدقني هبقي كابوس ليك وهطاردك لو فنص ارضك .. خليك متاكد من كدا كويس .. مفيش دنيا تساعنا احنا الاتنين ولو خرجت دلوقتي علي رجليا المره الجايه هتبقي نهايتك

فريد ضحك باستهزاء / هههههه مبقاش غيرك يابو شخه انت اللي تتحدي رحيم السيوفي .. رحيم اللي البلد كلها تنزل علي ركبها لما تسمع سيرته .. رحيم القانون والدولة والهيبه والاسطورة هيكون نهايته علي ايدك انت يصعلوق .. عجبت لك يازمن

رحيم ابتسم بثقة / مش هنكر انك اقوي منافس اتحداني .. بس تخيل انك اقوي منافس بنسبالي وجاي دلوقتي تقولي رقبتي تحت ايدك .. تخيل بقي اللي قبلك كانوا بنسبالي ايه

زيدان بص لرحيم بثقة وتحدي وفضل ساكت

ليلي بصت لزيدان بشفقة وحزن وكانت عايزه تقوم تاخده فحضنها بس مش عارفه

هاني / شوفتك مذلول وربنا مايقطعها عادة .. ونهايتك هتكون قريبه علي ايد رحيم باشا .. انا جيت اتفرج وبصراحه رحيم باشا مخذلنيش

زيدان بثقة وهدوء / طلباتك يرحيم

رحيم ببرود اعصاب / تعجبني كدا .. الصفقة اللي قلتلك عليها .. بس المرادي الكلام هيختلف .. ليك فالدهب دا 75 % .. بس لو راجل فعلا عايزك ترجع مصر وفيك الروح عشان صدقني هتشوف اللي عمرك مشوفته

زيدان ابتسم بتحدي وثقة / وانا موافق .. وكدا عرفت اللي فيها وعرفت كمان انها مجرد لعبة عشان تخلص مني بره مصر ورجالتك اللي يقتلوني يجيبولك الدهب وساعتها يتقال عليا اني حرامي وبسرق بلاد الاجانب ومش هيبقي ليا ديه او حق .. لا حقيقي برافو

رحيم بثقة / كنت عارف انك عارف علفكرة .. بس اكيد انت متعرفش اني اقدر اخلص منك لو فبطن الحوت .. انا هنا الدولة والقانون .. انا هنا الاسطورة يزيدان وكلهم عبيد عندي .. يعني لو خلصت عليك دلوقتي محدش يقدر يحاسبني او حتي يبص فوشي .. هو دا الفرق يزيدان

زيدان بهدوء / وانا حابب اني لما اخلص منك اكون اول شخص يقضي علي دولة باكملها .. متنساش اني الجوكر .. زيدان صقر يرحيم

رحيم بهدوء / مش ناسي .. ونهايتك مش هتطولها لاني بحب الساديه .. وصحيح قبل منسي .. نفذت اتفاقنا وافتكرت الماضي وهحكيلك شوية حواديت كدا .. بس الحواديت اللي انا عايزك تعرفها والحواديت اللي هتموت وتعرفها فهقولهالك لما ترجع مصر .. وعد مني بس زي مقلتلك دا اذا رجعت اصلا

زيدان ابتسم بسخرية وفضل ساكت مبيتكلمش ورحيم خرج سيجار وولعه وبعدها بدا يتكلم

رحيم السيوفي / اول حاجه لازم تعرفها هي ازاي انا وصلت للمكانة دي .. اللي قدامك دا كان تلميذ .. تلميذ فمدرسة الدنيا .. تلميذ افقر من الفقر نفسه .. تلميذ امه اتطلقت وهو عنده سنتين وابوه اتجوز واحده تاني وعاش معاهم فالبيت وكان بينزل يشتغل تباع بيشيل طوب وظلط لحد مضهره اتقطم وهو عنده 9 سنين .. اللي قدامك دا ابوه اتقتل وهو عنده 11 سنة علي ايد ظابط شرطة وراح منغير محد يجيبله حقه .. اللي قدامك ده عاش مع امه بعد وفاة ابوه وامه اتجوزت وعاش معاها هي وجوزها واخر مزهقت منه رمته فقبر وقفلت عليه .. جربت تقعد يومين منغير اكل او شرب فقبر وانت لسه طفل .. جربت كدا ؟ .. حارس القبور سمع صوتي وجه فتح القبر وخرجني وساعتها وداني ملجأ اطفال .. هناك قابلت فريد .. وقعدنا فالملجا سنتين لحد مجه راجل واشترانا احنا الاتنين واتكفل بينا وعيشنا معاه هو ومراته .. الراجل دا كان ابن السيوفي باشا .. نضال السيوفي .. عيشنا وكبرنا علي ايديه وايدين مراته .. بس مراته فالاخر خانته مع صاحبه وقتلهم هما الاتنين .. الست دي تبقي عايده .. كبرنا وكبرت احلامنا ..و نضال السيوفي اختار يدخل فريد الكلية الحربية وانا لما طلبت منه ادخل شرطة قالي انت مش هتحتاج .. انت هتبقي اقوي من كدا .. وفعلا مرت الايام وبقيت رحيم السيوفي .. بقيت القانون والنظام والدستور مش مجرد ظابط شرطة .. دا اللي عايزك تعرفه .. الباقي لما توصل هنا هبقي احكيلك عليه .. روح لقدرك اللي مستنيكك

زيدان بثقة / وانا واثق ان نهايت الاسطورة بتاعتك دي علي ايدي .. سلام يرحيم

مشي زيدان واخد جواز السفر من رحيم وبعدها خرج وركب عربيته واتجه لفندق ينام فيه لحد الصبح عشان يصحي ويركب الطيارة ويسافر

___________________

" بعد 24 ساعة في مطار القاهرة الدولي "

زيدان كان قاعد ف الطيارة وكان فاضل علي الرحلة ربع ساعة .. فضل قاعد لحد م الميكرفون قال " علي السادة المتجهين الي رحلة البرازيل الرجاء الاستعداد لركوب الطائرة "

وقف زيدان واخد شنطته ومشي ركب الطيارة ف مكان الحجز وفضل مستني لحد الطيارة ما اقلعت

" بعد 15 ساعة ونصف "

كانت الطيارة وصلت البرازيل وهبطت فمطار فورتاليزا ونزل جميع الركاب وبما فيهم زيدان واخد شنطه واتجه في شوارع البرازيل عشان يلاقي مكان ينام فيه والشوارع كانت مختلفة جدا وحجات مبنشوفهاش غير ف الافلام

وهو ماشي ف الطريق شاف العجب .. حريم تعتبر عريانه ومفيش حاجه تسترها غير هدوم بتظهر اكتر ما بتخبي .. وناس واقفين علي النواصي وف ايديهم السلاح .. حجات كتير

وهو ماشي وقف قصاده واحد من الاشخاص وكان ف ايده سلاح الي

وقفه وقاله باللغه البرتغاليه : عايز مين واسمك ايه

زيدان مكنش بيفهم برتغالي كويس وكان يدوب بيتكلم انجلش واسباني بس رد عليه / عايز مكان ابات فيه

الشخص / انت منين

زيدان / هتفرق ؟

الشخص شد اجزء السلاح وبصله بشر / هنا لما اسال انت تجاوب بدون نقاش

زيدان ابتسم بسخرية وبعدها قاله بهدوء / انا من مصر

الشخص / يبقي ملكش مكان هنا

حط السلاح علي دماغ زيدان وحط ايده عالزناد وهيضرب بالنار وملامحه كلها شر .. زيدان غمض عينيه ومستعد للموت ومنتظر صوت الطلقه وفعلا بعد ثواني سمع صوت الزناد

آل صقر والطريق نحو المجد - السلسلة الثانية

    {{#invoke:ChapterList|list}}

سلاسل آل صقر والطريق نحو المجد