آل صقر والطريق نحو المجد - السلسلة الثانية: الجزء الرابع

من قصص عارف

" في مستشفي خاصة بالقاهرة "

يقف الجميع بالخارج ومعهم سيف الجبالي منتظرين خروج الدكتور من غرفة العمليات

بعد دقائق من الزمن يخرج الدكتور ويقف امامهم

سيف / طمني يدكتور زيدان جراله حاجه؟

الدكتور / الطلقه جات بجانب القلب ب 2 مللي والحمدلله دا من فضل ربنا .. بس

ابراهيم / بس ايه يدكتور فهمنا

الدكتور / زيدان باشا الظاهر ان حد حب يغدر بيه .. لقينا اثار كبيره من السم فجسمه ونوع السم دا قاتل والاوسخ من دا كلهه ان بيعذب المسموم لدرجة انه بيفقد الوعي ومبيبقاش عارف يتحكم فتصرفاته .. السم دا ملهوش مصل اصلا .. وهو سم عقارب ومش اي عقرب دا العقرب الاحمر الهندي .. ودا مختلف عن جميع انواع العقارب لانه مبيفضيش السم اصلا وبيجمعه فالدغه بتقتل الانسان فثواني .. المصل مش موجود والسم بدا ينتشر بطريقه سريعه وممكن يوصل للقلب ف اي لحظه

سيف / طب والحل ايه دلوقتي يدكتور

الدكتور / اكيد اللي حط السم لزيدان باشا معاه المصل .. لازم المصل يكون موجود فخلال دقايق او ثواني لان الانتظار يعني اننا نعمل حاجه من الاتنين .. يا نبتر الاجزأء المصابه .. يا اما نسيب زيدان باشا لمصيره اللي حتما هيبقي مش كويس خالص

ابراهيم / طيب يدكتور تقدر تتفضل انت تشوف شغلك

الدكتور / طيب عن اذنكم

مشي الدكتور ووقف الجميع في حاله يرسي لها وجميعهم يفكرون فطريقة دفن زيدان .. لن يعيش ولن يفرض نفسه عليهم مره اخري

الجميع يقف وما بيدهم شئ ليقدموه لهذا المسكين .. مسكين من يتحدي اساطير يزيدان .. مسكينن

سيف / طب هنعمل ايه يا ابراهيم

ابراهيم / مفيش حاجه ف ايدينا نعملها غير اننا ندعيله بالرحمه

كمال / انا اسف يزيدانن .. سامحني يبن اخويا .. مكنتش اعرف باللي كنت بتعانيه .. مكنتش اعرف .. ياريت ايدي كانت تتقطع قبل متدوس علي الزناد .. ياريت يبني

يوسف ببكاء / يعني خلاص .. خلااص كدا خلصت .. ارتحتوا ؟ .. ارتحت يبابا انت وابراهيم ؟ .. اخدتوا ايه من وقفتكم قصاده وانكم دايما ضده ؟ .. حد يرد عليا استفدتوا ايه ؟

ابراهيم بدموع حاول اخفائها / مستفدتش حاجه .. هو بس يعيش وانا هعمل اي حاجه عشانه .. هو بس يعيش وانا مش هزعله تاني ابدا .. سامحني يخويا حقك عليا

محمد ببكاء ولا وعيي / خلاااص كدا خلصت .. الحكاية خلصت يبن ابويا .. زيدان دقايق وهتسمع خبر وفاته .. زيدان اللي ديما كان بيقولك خليك سندي وسندنا كلنا .. زيدان اللي كان بيقولك انت سند العيلة بعد وفات بابا .. زيدان اللي عمره مفكر ياذيك رغم كل اللي عملته معاه بس كان ديما بيقول هييجي يوم وهتتغير .. زيدان اللي انت خونته واهو دلوقتي بسببك هيكون فقبره النهارضه .. انت اوسخ حد انا شوفته فحياتي يا ابراهيم

منار ببكاء / باااااس ... باااااس .. متفولوش علي ابني .. زيدان هيعيشش .. زيدان هيقوم وهيبقا بطل زي مكان .. زيدان طول عمره قوي وبيتحدي اي حاجه .. عمره مهيستسلم للموت .. ابني بطل وانا عرفاه كويس .. زيدان مش هيمووت .. زيدان مش هيموتت طمنوني انه مش هيمووت .. عشان خاااطري .. عشان خاطري

جني ببكاء / انا كنت بحبه اووووي .. كنت بعشق التراب اللي بيمشي عليه .. عمره محبني .. حتي دلوقتي هيموت ويسبني .. ليه تعمل فيا كدا يبابا ليييه .. ليه تقتل حبيبي ونور عيني ليييه

سيف / بسس .. ارجوكم اهدوا .. متقلقوش مفيش حاجه هتحصل

وسط بكائهم ونحيبهم علي فراق زيدان المحتوم .. يدخل اسطورة الاساطير .. يدخل الرجل الذي عجز العلماء عن تحديد شخصيته .. الرجل الذي يلقبه الكثير بالاسطورة .. الرجل الذي يطلق عليه الكابوس .. ويطلق عليه ايضا رئيس جمهورية الاساطير .. يدخل رحيم السيوفي ومعه رجاله وشقيقه فريد السيوفي والمديره التنفيذيه لشركة السيوفي ليلي

يدخل رحيم السيوفي بهيبه وشموخ الجميع ينظر له بفخر واحترام ..

يقف رحيم امام كمال صقر وابراهيم ويصافحهم جميعا

كمال صقر / اهلا رحيم بيه .. نورت المكان كله يباشتنا .. اهلا بيكك

ابراهيم / اهلا رحيم باشا نورتنا

سيف بتكبر وغرور / كان نفسي ارحب بيك .. بس زيدان قالها .. مبنرحبش فدايرتنا بالغدارين .. يارحيم ياسيوفي .. وحابب اقولك لو جاي تشمت ف زيدان صقر باشا .. ف انت غلطان ف العنوان .. لان زيدان زي منت وكلكم عارفين .. جوكر .. والجوكر مبيموتش غير فنهاية اللعبه يا اسطورة

رحيم بابتسامه ثقة / فعلا الجوكر بيموت فنهاية اللعبه .. واللعبه لسه مخلصتش .. اللعبه لسه هتبدا يبن الجبالي .. بس مش دا موضوعنا .. انا سمعت باللي حصل وطلبت رجالتي يدوروا علي المصل .. وفعلا لقينا المصل وقولت اجيبه لحد هنا بنفسي واهو بالمره اتطمن علي الجوكر بتاعنا .. ولا ايه يسيف يجبالي

ابراهيم بسعاده / يعني حضرتك معاك المصل يرحيم باشا

رحيم / اهاا .. اديله المصل يفريد

اعطي فريد المصل لابراهيم الذي هرول للدكتور ليعطيه المصل

وبقي فالخارج الجميع سعيد بهذا الخبر وكمال صقر يشكر رحيم السيوفي كثيرا .. وبقي اثنان لم يسعدون رغم كل هذا .. سيف الجبالي وتاكيده علي ان اللي عمل كدا ف زيدان صديق عمره ورفيق دربه هو هذا الملعون الذي يقف امامه ... والاخري ليلي .. حبيبت زيدان .. تعلم تماما انها لازالت تعشقه .. ولكنها قد غدرت به فيوم من الايام .. هي اتت الي هنا لكي ترا معشوقها .. وتنظر له عن قريب .. لازال يسكن بقلبها .. ولم تنساه يوم حتي .. هي حزينه علي ماقد حدث له .. وحزينه ايضا علي انها تقف بصف من يحارب معشوقها .. ولكن ما بليد حيلة .. فليست هي من تتحدي الاسطورة .. فمعشوقها الذي كان يتحدث الاسطورة عنه مرارا وتكرارا وكان يقول دوما انه الوحيد الذي تخطي حدود اللعبه وتحدي الاسطورة هو الان يرقد بفراشه ينتظر الموت لولا تدخل الاسطورة

( بعد ساعة ونص من الزمن )

خرج الدكتور من غرفة العمليات ووقف قدامهم وهو سعيد جدا

الدكتور / اطمنوا .. المصل نجح وحاليا بنداوي الجروح وعملناله حجامه لطرد السم خارج جسمه .. ومجرد ساعات وهيفوق متقلقوش

كمال / شكرا جدا لحضرتك يا دكتور تعبنا حضرتك معانا

الدكتور / لا ولا تعب ولا حاجه .. زيدان باشا خيره مغرقنا وجمايله علينا كتير وبنحاول نردله الدين ده .. عن اذن حضراتكم

ابراهيم / اتفضل حضرتك

ليلي / هو كويس دلوقتي ؟

سيف بقرف / وانتي ايه الغرض من سؤالك ؟

ليلي بتوتر وخجل / لا عادي بسال يعني

سيف / لا متتعبيش نفسك .. تقدري تتفضلي انت ورا الباشا بتاعك

ليلي بخجل / ممم .. ماشي هستاذن انا .. عن اذنكم

خرجت ليلي من المستشفي بغضب وحزن وركبت سيارتها واتجهت لمنزلها

_______________________

( في منزل ليلى )

بتدخل ليلي البيت وهي حزينه جدا ومش طايقه نفسها

ولادها بيجروا عليها واخدتهم بالحضن

ليلي / ميكي حبيب ماما وحشتني .. ريري قلبي وحشتي ماما

مالك / مامل انتي اتاخرتي اووي بره

رويده / اه يماما .. دا بابا جاي من بدري اووي واستناكي ناكل مع بعض بس بعدها عمل الاكل واكلنا

ليلي / معلش اعذروني كنت في مشوار واتاخرت .. انا اسفه يروحي

مالك / طب ايه مش هتصالحي بابا ولا ايه .. دا كان زعلان منك اوي ودخل اوضته وكمان قعد يرن عليكي كتير اووي وانتي مبترديش

ليلي / مممم .. خلاص انتوا يلا كدا زي الشطار ادخلوا ناموا وماما هتدخل تصالحه دلوقت

مالك بطفوله / هتصالحيه ازاي هتديله بوسه زينا كدا؟

ليلي بضحك علي لماضه ابنها اللي عنده 3 سنين بس فاهم حجات كتير / اه هادخل اصالحه واديله بوسه

دخلوا الولاد الاوضة يناموا ودخلت ليلي اوضة النوم ولقيت جوزها مولع السجاره ونايم علي السرير .. بصلها وبعد كدا بص قدامه منغير ميكلمها

ليلي / ممم .. هاني انا اسفه يعني اني اتاخرت بس مكنش بايدي

هاني / لا ولا يهمك .. منتي عشان حبيب القلب تعملي اي حاجه

ليلي / هاني .. احنا مش قفلنا السيرة دي بقي ولا ايه

هاني / قفلناها الاول اما هو اتسجن بسببك وقولنا عمره مهيرجع تاني ولو رجع انا هعرفه تمامه وساعتها لما اتجوزنا صارحتيني بحبك له وانك بتحبي واحد انتي اكبر منه ب 10 سنين وساعتها برضوا مسلمتليش نفسك وكنتي ممتنعه عني لحد مانا قلتلك انا موافق انك تحبي غيري .. كنت ساعتها فاكر انك فيوم هتحبيني .. 5 سنين وانتي لسه برضوا مصممه انك تحبيه وحتي انا مفتحتيش قلبك ليا رغم اني جوزك وابو عيالك .. وشغلك مع رحيم السيوفي اللي مش جايبلنا غير القرف اللي حتي مشعارف اخليكي تسيبيه

ليلي / هاني .. انت عارف كويس انه مش بايدي .. مش بايدي احبك ولو كان بايدي اكيد مكنتش هلاقي حد احبه اكتر منك .. انت جوزي وابو ولادي وكل حياتي .. بس صدقني قلبي مش ملكي .. وبعدين شغلي مع رحيم انا معرفش اسيبه .. وانت عارف كدا كويس .. ولما قلتلك قوله اني مش هشتغل تاني انت قلتلي مقدرش .. اعمل ايه انا بقي

هاني / انتي جايباني فوش المدفع وتصدريني .. انتي اكتر واحده عارفه ان مفيش حد يقدر يقول لا لرحيم السيوفي .. وعشان كدا مستحمل

ليلي / اديك قولت اهو .. محدش يعرف يقوله لا .. انا هعرف يهاني

صمت هاني ولم يتكلم ونظر امامه وتجاهلها

خلعت ليلي ملابسها وبقيت بالاندر والسنتيان وبعدها لبست الروب ووقف بجانب جوزها

ليلي بمياصه / وسع بقي شوية عشان اصالحك .. يلاا بقي متزعلش لوله منك يروحي

نامت ليلي بجانب هاني وقربت من شفايفه اووي وطبعت بوسه علي شفايفه

ليلي / معلش .. حقك عليا .. متزعلش مني بقي خلااص

هاني / مش زعلان يرووحي

ليلي باست شفايفه تاني / لا زعلان .. مش انت هاني اللي بيحب ليلي

هاني باستعداد للهجوم علي فريسته الملبن اللي كل مره مبيقدرش علي لبونتها / لا انا مش بحب ليلي .. انا بعشقها وبعشق شرمطتها اوووي

واخدها فحضنه ونزل يبوس فشفايفها

ليلي بشرمطه / براحه بقي شفايفي هتتقطع

هاني / انتي لسه شوفتي حاجه .. دانا هنيكك

ليلي / هتنيكني ولا زي كل مره يروحي

هاني / مهو انتي اللي بطل يكسمك وانا مش بقدر عليكي

ليلي / طب اشوف غيرك لو هيقدر اقوله يركبني بقي اصلي مولعه ناار وعايز زب يحتويني بس يكون راجل مش خول زيك

هاني / انا خول طب تعالي

قلع هدومه وقلعها كل هدومها وبعدها ابتدا الحرب معاها علي امل انه يخرج من الحرب منتصر

_________________

( في شركة الغازي )

يجلس ابراهيم علي كرسي العرش ويراجع بعض الملفات

يدخل سيف الجبالي المكتب ويقف امام ابراهيم

سيف / قالولي انك اهنه بس مصدقتش

ابراهيم / اه .. جيت اراجع الملفات عشان الشركة حالها ميقفش

سيف / غريبه .. تقتل القتيل وتمشي فجنازته

ابراهيم / قصدك ايه مش فاهم؟

سيف / انت سربت المناقصه لبارون الغازي؟

ابراهيم / ايووه سربتها

سيف / وكمان بتعترف .. طب لما انت سبرتها ازاي تيجي وتبقي شايل هم الشركة .. ما انت اللي بتهدمها اصلا

ابراهيم / كل حاجه هتعرفها فمعادها يسيف .. بس انا عمري مكنت خاين .. وزيدان بنفسه اللي هيقولك كدا بعد ميقوم بالسلامه

سيف / مظنش انك هتبقي بخير لما زيدان يفوق

ابراهيم / هنشوف .. الايام مابينا .. المهم قولي عملت ايه فصفقة الاقصر بتاعت فرع النادي الاهلي الجديد

سيف / كل حاجه وقفت بسبب المناقصه .. وكان املنا اننا ناخد المناقصه وبعدها نخلص الصفقات

ابراهيم / طيب .. ابدا فالصفقة من دلوقتي واعمل زي مقالك زيدان بالظبط

سيف / اوامري باخدها من زيدان باشا بس

ابراهيم / تمام .. دا توكيل للشركة عاملهولي زيدان بنفسه .. لو مش عاجبك اوامري تقدر تستقيل

سيف / تمام ردي استقالتي .. ( كتب استقالته علي ورقة وسلمها لابراهيم )

ابراهيم ماخدش الاستقاله / استقالتك مرفوضه .. تقدر تنفذ شغلك والا هنتعامل بالخصم بعد كدا

سيف / ميخصنيش .. مش انا اللي ادور علي فلوس يا ابراهيم يصقر .. اوامري مش باخدها غير من زيدان صقر بنفسه غير كدا فانا محدش بيديني اوامر .. الا عزرائيل لو حابب تجرب ( نظر لابراهيم بشر وغضب)

نظر له ابراهيم بغضب هو الاخر ومن بعدها خرج سيف بكبرياء

فضل ابراهيم واقف مكانه وهو متعصب جدا من معاملة سيف وبعدها طلب السكرتيره

ابراهيم / اطلبيلي استاذ شهاب الدين واستاذه اسراء راشد وقوليلهم اني منتظرهم فمكتبي

رانده / اوامر حضرتك .. حاجه تاني ؟

ابراهيم / لا .. اتفضلي انتي

خرجت السكرتيره وفضل ابراهيم مسيطر علي ملامحه الغضب

_____________________

( في جامعه القاهرة )

يجلس محمد في الكافيتريا وحيدا وشارد الذهن .. يفكر بالايام القادمه .. ياتري زيدان هيعمل ايه لما يفوق .. هل هيبقا اوسخ من الاول وهيحارب عمه وابراهيم .. ولا ايه اللي هيحصل .. اتمني ان مفيش حاجه تحصل تاني واننا نرجع اهل زي الاول واحسن كمان لاني بقيت افتقد جو الاسرة جدا

رحاب / محمد .. قاعد لوحدك كدا ليي ؟

محمد / هه .. لا مفيش كنت سرحان بس وحبيت اقعد لوحدي يعني

رحاب / طب ممكن اقعد معاك ؟

محمد / ااه عادي مفيش مشاكل .. اتفضلي

رحاب / عجبني اووي اللي حصل امبارح .. ومصدقتش ان حسام بنفسه ييجي يبوس علي دماغك ويستسمحك وكمان ابوه يعاملك بالاسلوب دا .. هو حصل حاجه مابينكم ولا اي

محمد / لا محصلش .. بس هما مكانوش يعرفوا انا مين

رحاب بابتسامه / انت مين يعني .. مكلنا عارفين انك محمد علي صقر الغازي .. ايه اللي اتغير يعني؟

محمد / اللي اتغير اني مبقتش وحيد .. مبقتش مليش ضهر .. انا دلوقتي جمبي اخويا .. اخويا زيدان صقر الغازي بنفسه .. ولو متعرفيش مين زيدان صقر فا احب اعرفك .. دا اللي مفيش حد يقدر يقف قصاده

رحاب / زيدان دا اللي حكيتلي عنه وانه اكتر واحد قريب منك؟

محمد / اها زيدان دا اكتر من اخ بنسبالي .. مع انه مش الاكبر بس بحسه انه ابويا مش اخويا خالص

رحاب / ودا عمل ايه بقي عشان تنجح وانت شايل كل المواد وكما خلي الدكتور وابنه حسام يعاملوك المعامله البشواتي دي؟

محمد / هتصدقيني لو قلتلك معرفش .. معرفش حتي عمل ايه .. فجاة لقيت الدكتور بيقولي انت ناجح وهتتكرم قدام الجامعه كلها .. وابنه حسام اللي كان الد اعدائي وشايف نفسه علي الكل بقي بيعاملني اني الباشا بتاع الجامعه كلها

رحاب / انت زعلان اني بعدت عنك ؟

محمد / زعلت بس بعد كدا عرفت انك مش بتحبيني زي مانا بحبك

رحاب / محمد افهم .. انا بحبك اووي ومحدش يقدر ينكر ده .. بس انا كنت عايزه اشوفك احسن واحد فالدنيا .. عايزه اشوفك راجل وسند وكل حاجه ليا

محمد / معني كلامك اني مش راجل مثلا؟

رحاب / راجل وسيد الرجاله كمان .. بس افهم .. مكنتش حابه انك تخاف من واحد زي حسام كدا .. مكنتش حابه انك تضيع مستقبلك .. كذا مره بقولك كدا وانت بتطنش وبتقولي الاختصار عباده

محمد / عشان كنت حاسس اني مليش ضهر يقف جمبي .. مليش حد يسندني لما اتخانق ولا لما اعمل مشاكل

رحاب / ودلوقتي بقي ليك ضهر؟

محمد / اهااا .. ومش اي ضهر .. دا زيدان صقر بنفسه

رحاب / اوعدني انك مش هتخاف من اي مخلوق فالدنيا

محمد / انا مش بخاف من حد .. انا مش عايز مشاكل لاني عارف اخرتها كويس .. لاني جربت دا بنفسي ومن بعدها بقيت عارف النهاية .. بس انا عمري مخوفت من حد .. عايزك بس انتي اللي تفهمي كدا

رحاب / وانا فاهمه كدا بس لما المشاكل تيجي لحد عندك لازم تبقي قدها مش تتهرب منها

محمد / انا بتهرب لاني عارف النهاية يرحاب .. عارف النهاية ومش هقدر عليها .. هستفاد ايه لما اقتل واحد واضيع مستقبلي .. هستفاد ايه لما هو يقتلني او يعملي عاهه مستديمه ؟

سكتت رحاب وقعدت تفكر فكلامه وعرفت انه صح فكل اللي بيقوله

شروق / هاااي عليكوا .. عاملين ايه

ضحي / قاعدين منغيرنا يكلاااب

محمد / اهو شلة الفساد وصلت

شروق / نعم بتقول حاجه يا اخ ؟

محمد / لا بكح

شروق / طب كح فسرك بقي عشان متغباش عليكك

محمد / بتت انا مش بطيقك .. انا ممكن اقتلك وعادي اضيع مستقبلي .. جاتك القرف

شروق / ششششش انا عايزه واحد فربتشينو

محمد / نعمم عايزه ايه ؟

شروق / فربتشينو .. ايه مبتسمعش

محمد / **** يرحم ابوكي .. كان بيقول علي ليبتون رئيس امريكا

شروق / ههههه .. خفه

محمد / وانتي هتشربي ايه ياضحي هانم؟

ضحي / ممممم .. ياريت اوريو

محمد / وانتي ياقلبي هتشربي ايه

رحاب / هشرب زيك يروحي

محمد / مبلاش زيي دي اسمعي مني

رحاب / لا هشرب زيك هه .. عند فيك

محمد / تمام .. بس افتكري اني قلتلك بلااش

نادي علي الجارسون وجاله

الجارسون / اامرني حضرتك

محمد / واحد فربتشينو وواحد اوريو واتنين حلبه

رحاب بصدمه / حلبه ؟

محمد / ااه هشرب حلبه بسس عشان زوري واجعني .. مش عجباكي الحلبه ؟ .. طب هات اتنين ينسون

رحاب بصدمه اكتر / ينسون ؟

محمد / بقولك زوري واجعني .. مش عاجبك الينسون ؟ طب هات اتنين شاي بقي وخلاص

رحاب / لا لا كدا كتيرر .. حلبه وينسون وشاي .. هنهزر يمحمد

محمد / مش عاجبك الشاي .. عطلاق اقوله يجيب مايه سخنه انا مجنون واعملها

رحاب / لا خلاص ينسون حلو

محمد / انا بقول كدا برضوا .. خلاص يبقي واحد فربتشينو وواحد اوريو واتنين ينسون

الجارسون بابتسامه / حاضر من عنيا

رحل الجارسون وسط ضحكات شروق وضحي علي محمد وصدمة رحاب الكبيرة

محمد بابتسامه / منوره يروح قلبي .. مش قلتلك بلاش ؟

رحاب / اعمل ايه للحب .. مكنت طلبت حاجه بدل متموحن واقولك هشرب زيك .. جاني القرف فعلا

محمد بضحك / وماله الينسون .. محلو وبيتشرب اهوو

شروق / بجددد انت فظيع .. ليكي الجنه يرحاب و****

محمد / هههه .. فظيع ولا وديع هههه

شروق / عايزين حاجه .. انا هروح امشي

محمد / ياريت ونب عشان انا مش طايقك

شروق / طب عند فيك بقي انا قاعده علي قلبك هه

______________________

( في شركة البارون )

يجلس امجد فوسط الموظفين وبجانبه بارون الغازي

امجد / المناقصه هتتنفذ من بكرا وهيتم تسليمها للقوات المسلحه بعد اسبوعين من دلوقتي

عاصي / امجد باشا .. احنا حاليا هنبتدي بنقل المعدات والعمال وهيتم الشغل فالمناقصه من بكرا حضرتك

امجد / تمام .. المشرف علي المناقصه هيكون استاذ عاصي المدير التنفيذي بنفسه

عاصي / دي مهمه اتشرف بيها حضرتك .. واتمني اني اكون عند حسن ظنك

امجد / تمام .. الاجتماع انتهي

خرج كل الموظفين وبقا عاصي وبارون الغازي مع امجد

عاصي / حضرتك سمعت باللي حصل لزيدان صقر؟

امجد / ايه اللي حصل ؟

عاصي / اتخانق هو وابراهيم واخد رجالته عشان يقتله عشان تقريبا عرف انه اللي سرب الصفقه لينا .. بس كمال صقر ضريه بالنار وهو حاليا ف المستشفي مابين الحياة والموت

بارون / انت بتقول ايه ؟ انت متاكد من اللي انت بتقوله

امجد / ثواني يحج .. الكلام دا حصل امتي

عاصي / امبارح بليل حضرتك

امجد / طب كويس تابع كل الاخبار وقولهالي اول باول

عاصي / عينيا ليك يا امجد باشا

خرج عاصي من المكتب وبقي امجد ووالده بارون الغازي

امجد / هنعمل ايه يحج؟

بارون / احنا فمصلحتنا ان زيدان يموت .. لو فضل عايش هيخلص مننا واحد ورا التاني .. انا مكنتش اخاف من حد فالدنيا غير من صقر الغازي .. دلوقتي بقيت اخاف من حفيده اللي شبهه بالظبط

امجد / كنت اسمع ان سليم زيه بالظبط

بارون / كان زيه بس القدر خلاه فطي النسيان .. سليم عمره مهيتكرر يبني

امجد / صحيح هو مات ازاي

بارون / عرفنا انه اتقتل ف ايطاليا علي ايد المافيا

امجد / المافيا بنفسها .. دا كان جبار علي كده

بارون / كان مبيخفش من اي حد خالص .. كان ديما بيقول ان العمر لحظه فلازم تعيشها ملك .. وصل بيه الحال ان ملك انجلترا وقت مكانت عيلة صقر الغازي فالسما ومسمعه فالعالم كله قال فمؤتمر صحفي ان الفلاحين وصلوا للعالميه من بعد ما صقر الغازي ابرم صفقه مع شركة Aecom الامريكيه واللي كانت وقتها افضل شركة معماريه فالعالم كلهه ومن بعدها فالتصنيف شركة صقر الغازي .. ساعتها كان سليم صقر ف انجلترا كمشرف علي بعض الشركات التابعه لصقر الغازي هناك .. خرج من قلب انجلترا وفي مؤتمر صحفي قال جمله للتاريخ .. ( الفلاحين اللي ملك انجلترا بيتريق عليهم اصلهم عرب .. والعرب معندهمش مانع انهم يكرروا مسيرة خالد ابن الوليد .. لو عايزين التاريخ يتكرر فا انتم اكتر ناس عارفين ان الفلاحين هيغتصبوا حريم المملكه بلكامل ) وساعتها الدنيا خربت بس ف الاخر اتوقع غرامه ماليه علي سليم وساعتها دفعها صقر الغازي واتصوروا مع ملك انجلترا وساعتها اتصالحوا .. بس عايزك تشوف الموقف .. مستحيل حد يقدر يعمله فالوقت دا وكمان فبلدهم .. سليم عمره مهيتكرر تاني

امجد / ياااه .. روايات وقصص حاسس انها خزعبلات بس ما علينا .. احنا هنكمل الصفقة وهبيد عيلة صقر الغازي وساعتها هتقول امجد بارون مش هيتكرر تاني يحج متقلقش

_________________

( في شركة السيوفي )

يجلس رحيم السيوفي ومعه فريد بمكتب رحيم السيوفي

فريد / هاا هنعمل ايه من بعد مبوظت الخطه يرحيم .. مش كان زمانا علي كده خلصنا من زيدان ومن قرفه

رحيم / مش هنعمل .. احنا عملنا خلاص

فريد / مش فاهمك يرحيم

رحيم / ولا عمرك هتفهمني

فريد / طب متفهمني

رحيم / افهمك .. بس كدا من عنيا .. دلوقتي احنا ضربنا عصفورين بحجر واحد ومنغير منوسخ ايدينا بالدم .. بمعني اننا كسبنا كمال صقر وابراهيم ومش بعيد كل عيلة صقر الغازي معادا واحد بسس .. زيدان .. اللي هيبقي متاكد مليون فالميه ان اللي عمل كدا هو انا .. ساعتها ايه اللي هيحصل .. اقولك انا ايه اللي هيحصل .. كمال صقر هيثق فينا اكتر وهنقدر نضرب ضربتنا الكبيره علي حق .. وزيدان طبعا مش هيوافق ان عمه يعمل كدا فهيدخل فصراع مع عمه وابراهيم اللي اصلا هو مش طايقهم وعايز يخلص عليهم .. ويضرب الظالمين بالظالمين يفريد .. فهمتت؟

فريد / فهمت يمعلمه .. لا دماغ ابلسه بصحيح .. انا كل يوم بفتخر ان الاسطورة اخويا

رحيم / ومش بس كدا .. نهاية زيدان علي ايدينا متقلقش

فريد / مستني اللحظه دي من زمان

رحيم / هتيجي متقلقش .. هتيجي

فريد / بس انت بتعمل معاه كدا لي .. واشمعني عيلة صقر ؟

رحيم / تاار قديم يفريد .. تار من ايام سليم الغازي

فريد / مش قلتلي انكم كنتوا صحاب ؟

رحيم / كنا .. بس كنا دا فعل ماضي يخويا .. سليم دايما كان مفكر نفسه اقوي من الاسطورة .. كان ديما بيقولي انت مجرد ذكري فالدنيا انما انا الامبراطور .. ميعرفش ان نهايته تبقي علي ايدي .. ميعرفش اني هبقي الاسطورة فيوم من الايام

فريد / نهايته .. هو انت اللي قتلته ؟

رحيم / لا طبعا .. مهما حصل يافريد عمري مسلاحي يتوجه علي حد اكلت معاه عيش وملح .. بس انا اللي وقعته مع المافيا وهما اللي خلصوا عليه .. انما انا كنت قاعد وحاطط رجل علي رجل

فريد / ازاي مش فاهم

رحيم / سليم كان قوي جدا .. دماغه متكلفه بصحيح .. دايما كان بيعلمني دروس وكنت دايما بتعلم منه .. بس كان عنده مشكله واحده بس .. انه طيب .. طيب لدرجة انه ممكن فيوم يضحي بحياته عشان شخص تاني يعيش .. وسليم ضحي بحياته عشان زيدان يعيش

فريد / زيدان .. دا امتي الكلام دا وازاي

رحيم / سليم كان ففتره من الزمن عايش ف ايطاليا عشان بيخلص مشروع لشركة الصقر .. وهو هناك قعد مع شخص اسمه ( الكساندر بيريز ) وكان من ضمن الناس اللي هتخلصله المشروع .. قعد معاه وفضلوا يتكلموا لحد مالكسندر قاله ( انا ممكن اخلصلك المشروع فثواني .. بس السكرتيره بتاعتك جميله وانا عايزها اقضي معاها الليله دي وساعتها هتكون كل حاجه خلصانه ) سليم دمه حامي .. عمره مخاف من اي حد فالدنيا .. فلحظة من الزمن مسك السكينه اللي بيقطعوا بيها الفاكهة وغز السكاندر فعينه اليمين وبعدها فعينه الشمال .. وقاله ( انا سليم صقر الغازي .. راجل مصري عربي .. لو متعرفش مين العرب فانا مثال ليهم .. العين اللي تبص لواحده اسمها مرتبط ب اسم اي راجل عربي حتي لو كانت مش عربيه فيبقا اتكتب عليها انها مش هتشوف تاني .. وانت بصيت بعينيك الاتنين .. دلوقتي بس هتعرف معاناة اهل الظلام ( الكفيفين) ) والمصيبه بقا ان الكساندر دا يبقي راجل اعمال كبير بيمول عصابة المافيا .. وساعتها اتسجن سليم بس صقر الغازي عرف يخرجه بكفاله كبيرة جدا جدا تكاد تكون ربع ثروة ال صقر .. ومن بعدها بدات الحرب بين المافيا وسليم صقر .. لحد مفيوم من الايام المافيا طلبت راس اصغر ابن فعيلة صقر الغازي .. وساعتها كان زيدان لسه مولود وعنده 9 شهور .. المافيا خطفت زيدان من قلب القصر ورحلوه علي ايطاليا .. وساعتها كلموا سليم وقالوله راسك قصاد راس ابن اخوك .. سليم وافق وسافر ايطاليا للمافيا وكنت انا معاه .. كان حاطط خطه اني اخد زيدان واهرب وهو يروحلهم ومعاه رجالته ويخلص عليهم .. بس مكنش يعرف اني كنت هغدر بيه .. لاني عمري مقبل اكون فظل حد فيوم من الايام .. كلمت المافيا وقلتلهم علي الخطه وفعلا الخطه اتنفذت وانا اخدت زيدان وهربت بس المافيا حاوطت سليم ورجالته وصفتهم كلهم

فريد / وانت عملت ايه مع زيدان ؟

رحيم / وصلته لحد القصر عشان يكبر واقتله بنفسي

فريد / واشمعني زيدان ؟

رحيم / هتعرف بعدين .. بس مكانش ينفع غير زيدان

فريد / بس انت كدا مفيش تار مابينكم .. انت اللي قتلت عمه

رحيم / هعرفك كل حاجه فمعادها متقلقش

_______________________

( بعد مرور اسبوع )

فاق زيدان من غيبوبته وبدا يتعافي تدريجيأ ولكن لسه مخرجش من المستشفي

° بدات شركة بارون الغازي ف تنفيذ المناقصه وبناء الاراضي المعمارية الخاصة بالقوات المسلحه وسط اشراف المدير التنفيذي عاصي

° بدات شركة كمال صقر في استلام الشحنات الخاصة بالصفقة المبرمه مع شركة السيوفي

° بدات العلاقات تقوي مابين كمال صقر وابراهيم مع رحيم السيوفي واخوه فريد

° بدا محمد يقرب من رحاب من تاني وبداوا يكملوا قصة حبهم اللي لسه مستمره رغم الايام اللي فاتت بحلوها ومرها

° ليلي كل يوم فخناقات مع جوزها هاني بسبي انه عايزها تسيب الشغل

_____________________________

( في اليوم السابع )

" في مستشفي ***** الخاصة "

بيقوم زيدان من علي سريره وبيلبس جاكت البدله وبيستعد للخروج من المستشفي ومعه سيف الجبالي فقط

خرج زيدان من المستشفي بعد دفع كافة المصاريف وركب عربيته اللي كان بيسوقها سيف الجبالي

سيف / الف سلامة عليك يخوي .. وحشتني

زيدان بهدوء / وانت كمان .. بس متقلقش لسه زيدان زي مهو ولكل جواد كبوة

سيف / واثق من اكده يخوي .. عشان كدا لازم نروحوا الشركة .. اصل اخوك ابراهيم امسكها لما كنت ف الغيبوبه ولازم نروحوا نطمنوا علي حالنا

زيدان بغموض / متقلقش .. مش عايزك تقلق من ابراهيم .. هو ممكن يخون ايوه بس عمره ميبيع وقت الشدهه

سيف / مش مرتاحلك .. شكلك تعرف حاجه انا معرفهاش

زيدان بهدوء / ابراهيم معانا يسيف متقلقش .. ابن علي صقر عمرهه ميخون الغريب .. هيخون اخوه ؟

سيف بعدم فهم / وه .. امال مين اللي سرب الصفقة لشركة البارون ؟

زيدان بغموض / كل حاجه هتعرفها فوقتها .. متقلقش

سكت سيف وفضل باصص لزيدان بعدم فهم وبعدها كمل طريقة للشركة

________________________

( في شركة الغازي )

نزل زيدان من العربية واتجه للدخول للشركة وسط نظرات الامن المبتسمين الوجهه لعودة ملكهم .. ورب عملهم ..

رئيس الامن / زيدان باشا .. نورت الشركة كلها و****

زيدان رد عليه بابتسامه وكمل طريقة ودخل الشركة وسط نظرات الموظفين اللي اول مشافوه وقفوا احتراما ليه وادوله التحيه العسكريه ( تحية الاحترام )

كمل زيدان طريقة وسط نظرات الجميع وهو بارد الملامح وخطواته تشع ثقة وشموخ

وقف زيدان امام المكتب الخاص به ووقفت السكرتيره رانده احتراما له

رانده / زيدان باشا .. نورت الشركة كلها .. ليك وحشه كبيره جدا

زيدان بهدوء وثقة / شكرا .. اتمني ان ابراهيم باشا ميشتكيش منك ف الفتره اللي فاتت

رانده / لا طبعا .. ابراهيم باشا هنا زي حضرتك بالظبط

زيدان ابتسم وتركها وخبط علي باب المكتب وبعدها فتح الباب ودخل ووقف فمنتصف الغرفة

ابراهيم وقف بسعاده وجري علي زيدان واخده فحضنه / وحشتني اوووووي يبن ابوياا .. وحشتني جدا .. سامحني ارجووك

زيدان بابتسامه / انت اخويا يبراهيم .. وانا عمري مزعل منك عشان اسامحك .. بس فعلا انت وحشتني ف الفتره اللي فاتت دي

ابراهيم / انت اكتر يزيدان باشا

زيدان / طيب .. مش هنختلف مين وحش مين اكتر .. دلوقتي لازم نتكلم فالشغل .. ولا ايه ؟

ابراهيم / طبعا .. عايز ابلغك ان كل حاجه ماشيه زي متفقنا

زيدان / وهو دا المطلوب .. دلوقتي لازم نضرب ضربتنا الاولي .. جاهز

ابراهيم بابتسامه وثقة / جاهز يزيدان باشا

زيدان بثقة / وانا واثق فيك

اخرج زيدان هاتفه وطلب رقم مجهول وانتظر الرد

المجهول / اوامر حضرتك زيدان باشا

زيدان / الاخبار عندك ايه ؟

المجهول / كل حاجه ماشيه زي محضرتك قولت ودلوقتي هما قدامي بيسلموا الشحنة

زيدان / تمام .. نفذ اللي قلتلك عليه

المجهول / علم وينفذ زيدان باشا

اغلق زيدان الخط ونظر لابراهيم

زيدان / يلا بينا بقي احنا ننفذ اللي اتفقنا عليه .. مفيش وقت لانتكاسات تانيه

ابراهيم / يلا بينا

خرج زيدان ومعه ابراهيم ومعهة سيف الجبالي من الشركة وركبوا سيارتهم واتجهوا الي شركة ( البارون )

_________________________

( في شركة بارون الغازي )

يجلس امجد بارون ومعه والده بارون الغازي يتحدثون سويا حتي اتي اتصال هاتفي لامجد بارون

امجد / الووو .. بتقول اييه ؟ الرجاله كلهم اتصفوا ومحدش منهم عايش .. طب اقفل بسرعه

بارون بعدم فهم / ايه يبني ف ايه .. متفهمني

امجد بانفعال / مصيبه يحج مصيبه .. البضاعه اللي بملايين اتسرقت والرجاله كلهم اتصفوا

بارون / نعم .. ( وقع علي الكرسي بصدمه ) البضاعه اتسرقت .. دا خراب بيوت

امجد بصدمه / قلتلك يحج .. قلتلك في حاجه غريبه بتحصل وبتدبرلنا

بارون / طب وهيكون مين اللي عمل كدا

دخل زيدان مكتب امجد بارون ومعه ابراهيم صقر وسيف الجبالي

زيدان بثقة وغرور / انا اللي عملت كدا .. نسيت اعرفكم بنفسي .. انا زيدان صقر الغازي .. اللي افتكرتوا انكم انتصرتوا عليه من بعد ما اخدتوا المناقصه

امجد بصدمه / زيدان .. انت ايه اللي جابك هنا وازاي دخلت اصلا .. ( مسك التليفون الارضي وجاي يتصل بامن الشركة )

زيدان بابتسامه وثقة / متحاولش .. اصل رجالتك طلعت رخيصه اووي وكلهم دلوقتي بيشتغلوا لحساب زيدان صقر الغازي .. لو عايزني اندهملك عادي معنديش مشاكل

امجد بصدمه / طب طب .. انت عايز ايه

زيدان / عايزك تهدا انت والحج كدا .. وتقعدوا وتسمعوني كويس .. اقفل الباب يسيف

جلس زيدان علي الكرسي المقابل لامجد بارون وحط رجل علي رجل وولع سجارته

زيدان / اقعد واقف ليه

امجد / عايز ايه يزيدان

بارون / احنا شركة منافسه وعادي يبقا فيه مابينا منافسة بس متوصلش بيك انك تيجي هنا وانت ناوي علي الشر

زيدان بابتسامه / ومين قال اني ناوي علي الشر يبارون باشا .. انا جاي ف الخير .. وخير اوي كمان

امجد / اتكلم يزيدان .. عايز ايه

زيدان بثقة / هقولك عايز ايه بس لازم اقولك علي الحكاية من اولها .. اول مدخلنا المناقصه وعرفت ان شركة البارون داخله المناقصه قولت دي فرصه متتعوضش .. مش عشان اخد المناقصه واكسركم لا .. عشان بس اديكوا القاضية اللي هتكون نهايتكم .. كلمت واحد من رجالتي يكلم عاصي المدير التنفيذي لشركتكم وقولتله يكلمه علي اساس انه ابراهيم اخويا ويسربله كل اخبار الشركة اول باول وميقولوش هو مين .. لحد مجه الوقت واديت المناقصه لابراهيم اخويا وساعتها فهمته انه هيسربلك عقود المناقصه والملفات بتاعت الشركة اللي انا عارف انها تهمكم جدا .. وفنفس الوقت كنت براقب رجالتكم وعرفت انكم منتظرين بضاعه ف المينا وكانت مخدرات .. قولت نعدي البضاعه اللي عارف انكم دافعين فيها دم قلبكم مهو ( 250 مليون جنيه ) مش قليلين ولا ايه .. خليت رجالتي يراقبوا البضاعه وفنفس الوقت ابراهيم يكمل اللي بيعمله وخليتكم قاعدين مستريحين ومفكرين انكم ماشيين ف الطريق الصح ونهايتي تكون علي ايدكم .. لحد مجه وقت المناقصه وانتوا كسبتوها ودي كانت البدايه .. بدايه نهايتكم .. كملت اللي فدماغكم واني اعرف ان ابراهيم الجاسوس واقتله واخلص منه .. ودا كان هيبقي قدامكم انتوا بس .. بس اللي حصل ان عمي كمال بوظ اللعبه بس برضوا خدمني وساعتها عرفتوا اني مابين الحياة والموت فقولتوا دي فرصتكم تاخدوا راحتكم وتبيعوا البضاعه .. واللي بالمناسبه هي معايا كلها دلوقتي .. وفنفس الوقت اشتريت رجالتكم اللي شغاله فتخليص المناقصه بما فيهم عاصي .. الدراع اليمين ليك يا امجد يابارون .. وخليتهم يبنوا الاراضي المعماريه باسمنت مغشوش وبطريقة هندسية غير اللي مخططينها مع الجهات المختصه .. وبكدا يوم اكتمال المباني ساعتها القوات المسلحه تكتشف انكم بتغشوهم ودي نهايتها السجن معروفه .. بس دلوقتي اتبني برج واحد بس ودا برضوا ميمنعش ان بتليفون صغير اوديكوا ورا الشمس وبكدا ابقي حققت انتقامي .. بس لقيت ان اللعبه مش عجباني .. مش هتبرد ناري ولا نار اخواتي اللي بسببك اتهانوا واتعذبوا .. فقولت اجي واقولك علي عرض مناسب ليك .. تتنازلي علي كل املاكك اللي 90% منهم ملك عيلة صقر الغازي .. فمقابل اني اتغاضي عن ان تكون نهايتكم السجن او الاعدام ايهما اقرب .. هااا قولتوا ايه

آل صقر والطريق نحو المجد - السلسلة الثانية

    {{#invoke:ChapterList|list}}

سلاسل آل صقر والطريق نحو المجد