آل صقر والطريق نحو المجد - السلسلة الثانية: الجزء الثامن

من قصص عارف

وهو ماشي وقف قصاده واحد من الاشخاص وكان ف ايده سلاح الي

وقفه وقاله باللغه البرتغاليه : عايز مين واسمك ايه

زيدان مكنش بيفهم برتغالي كويس وكان يدوب بيتكلم انجلش واسباني بس رد عليه / عايز مكان ابات فيه

الشخص / انت منين

زيدان / هتفرق ؟

الشخص شد اجزء السلاح وبصله بشر / هنا لما اسال انت تجاوب بدون نقاش

زيدان ابتسم بسخرية وبعدها قاله بهدوء / انا من مصر

الشخص / يبقي ملكش مكان هنا

حط السلاح علي دماغ زيدان وحط ايده عالزناد وهيضرب بالنار وملامحه كلها شر .. زيدان غمض عينيه ومستعد للموت ومنتظر صوت الطلقه وفعلا بعد ثواني سمع صوت الزناد

بس مفيش صوت طلقة خرجت .. زيدان فتح عينيه علي صوت ضحك الشخص اللي قدامه ولقي الشخص بيضحك جامد

الشخص بسخرية / مكنتش اعرف انك جبان اووي كدا .. انا بسمع انكم العرب مبتخافوش .. متعرفش اني مامن السلاح اصلا

زيدان اخد نفسه وبص للشخص اللي قدامه بغضب مكتوم واتكلم بهدوء / انت عايز ايه وموقفني هنا ليه ؟ .. وبعدين انا مكنتش خايف .. انا من زمان جدا منتظر اللحظة دي فعشان كدا سلمت بسهولة .. بس للاسف الظاهر ان مجاش وقتها ولسه ليا عمر .. بس خليك متاكد اني عمري مهخاف من الموت .. وقادر اني اكسر دراعك وبدل ميبقي سلاحك علي جبهتي هتنقلب الايه وهيبقي العكس .. بس زي مقلتلك .. انا كنت منتظر اللحظة دي

الشخص عجبه كلام زيدان / اوووه .. انت بتعيد لاذهاني الماضي بتاعي .. متقلقش انا لو عايز اقتلك هقتلك ومحدش هيحس بيك .. بس انا هساعدك .. قلتلي اسمك ايه

زيدان بهدوء / زيدان صقر

الشخص / وانا اندريان .. قولي اندرو

زيدان بهدوء / هتساعدني ازاي ؟

اندرو / هات حاجتك وتعالي ورايا

مشي اندرو وزيدان مشي وراه وفضل اندرو ماشي فشوارع مدينة (مارينغا ) وطول مهو ماشي الناس كلها بتصبح عليه وكان مشهور جدا ( وصف اندريان : شخص طويل طوله 190 سنتي وعريض وعنده عضلات كبيره وجسمه متقسم وعامل زي الهضبة طول بعرض .. اسمر الملامح وعنده 30 سنة .. زعيم عصابة Avatar .. محبوب مابين الشعب البرازيلي ومشهور جدا وكمان اهل منطقته مسميينه الزعيم .. لان هو اللي بيحكم المدينة بتاعته بخلاف حاكم الاقليم هناك بس اندريان كلمته بتمشي علي الكل .. كان متجوز ومراته اتقتلت هي وابنها فحادث اليم من عصابة معاديه لعصابة Avatar )

اندرو / شايف كل المحبة والشهرة دي

زيدان بصله بهدوء وثقة / الناس بتحب اللي اقوي منها .. الناس بتحب الخضوع .. عشان كدا بيحبوك صح

اندرو ابتسم لذكاء زيدان / هو صح .. بس انا عمري محسستهم اني اقوي منهم .. هما ديما اهلي واصدقائي وبعاملهم احسن معامله .. لان زي مبتقولوا يا عرب ( اللي ملوش خير ف اهله ملوش خير فنفسه ) وعشان كدا هما بيحبوني

زيدان / وانت عرفت منين كل دا عن العرب ؟

اندرو / لاني عشت هناك وتحديدا فمصر .. عشت هناك سنتين .. بس رجعت هنا تاني لاني لقيت اني غريب فالبلد دي .. وكمان روحت دبي .. بس حقيقي شعب مصر عظيم جدا معادا شخص واحد

زيدان باستغراب / ومين الشخص دا

اندرو / شخص فوق القانون .. شخص كنت بشتغل لصالحه فجميع عمليات الاغتيال والسرقة والنصب .. اظن انك تعرفه

زيدان / لا معرفوش ومش عايز اعرفه .. هو المكان دا بعيد ولا اي انا زهقت من المشي

اندرو / لا قربنا نوصل .. بس قبل اي حاجه هنا غير مصر .. هنا فيه قانون .. بس قانون عصابات .. هنا لو شوفت واحده عريانه ملط لو زبك وقف عليها هنقطعهولك .. لو اتنين بينيكوا بعض فالشارع لو اتكلمت هنقطعلك لسانك .. هنا حرية .. وهنا برضوا فيه قانون .. لو واحده اشتكت منك صدقني هتكون نهايتك .. انا حبيت احذرك عشان عارف نجاسة العرب كويس

زيدان بهدوء / صدقني كل كلامك دا مش هيفرق معايا .. انا مش فدماغي النسوان .. لو امك عريانه ملط قدامي فانا عمري مهبصلها .. ولو امك برضوا لابسه هدوم العالم كله انا اقدر اعمل معاها علاقة وهي عمرها مهتتكلم بالعكس هتكون مبسوطة .. الفرق فالعقلية ومش كل صوابع ايدك زي بعضها

اندرو بصله بغضب / انت تعرف امي عشان تتكلم عليها كدا

زيدان بهدوء وثقة / وانت مكنتش تعرفني وانت بتهددني وكمان بتغلط ف اهلي

اندرو بغضب اكبر / ومين اهلك انا مغلطتش ف اهلك

زيدان بتحدي اكبر / اهلي العرب .. احنا صحيح ممكن نختلف كشعوب وممكن دولة مبتحبش دولة .. بس فالنهاية كلنا ايد واحده ومبنقبلش كلمة علي بعض .. فهمت

اندرو بص لزيدان بشر وبعدها كمل طريقة منغير كلام

وزيدان ماشي وراه ومستني يوصل المكان اللي هيريح فيه عشان هو مبقاش قادر خالص

بعد خمس دقايق من المشي وصل اندرو لمنزل مش كبير ولا صغير هو متوسط وكمان تصميمه مختلف جدا وكان من دورين ومكتوب عاليفطه من الخارج ( Pansion B. )

دخل اندرو وخلفه زيدان والمكان من الداخل عبارة عن منزل عادي ولكن التصميم مختلف بحيث انك لو عايز تطلع علي السلالم فهتمشي ف ممر متوسط الحجم وهتلاقي السلالم فوشك

فضل اندرو ماشي فالممر ووراه زيدان وبعدها طلعوا علي السلالم ووصلوا للدور الاول واندرو خبط علي الباب وبعدها انتظر ثواني وبعدها فتحت ست .. ست تشوفها تتهبل من جمالها .. الجسم اللاتيني والبشرة البيضه المتوسطه .. العيون العسلي والشعر الابيض المصفر .. اللبس الفاضح جدا .. الطياز الكبيرة والبزاز الاكبر .. حاجه كدا تدوب العقل

اندرو / اهلا فلورا

فلورا بابتسامه / اهلا اندرو .. وحشتني جدا مش بشوفك بقالي يومين

اندرو / معلش .. اعذريني فلورا شوية مشاكل بسيطه .. المهم انا جايلك النهارضة ومعايا شخص غريب ومحتاج ماوي او مكان ينام فيه فقولت مش هلاقي احسن من بانسيون ب وكمان اشوف فلورا واسلم عليها .. هلاقي الطلب دا عندك ست فلورا

فلورا بابتسامه / طبعا اندرو انت ضيوفك اشيلهم فعنيا .. ولو مفيش مكان افضي مكان عشان خاطرك .. بس هو مين الشخص دا

اندرو شاور علي زيدان / هو دا .. متقلقيش انا علمته كل حاجه وفهمته كويس واضمنهولك برقبتي .. هو اه شكله غامض بس متقلقيش هنا فيه افاتار يعني قانون فلورا وهو عارف كدا كويس

فلورا بصت لزيدان من فوق لتحت واتكلمت بهدوء / تمام اندرو .. مش هقلق اكيد .. بس خلي بالك لو عمل مشكلة انا اللي هحاسبه مش هستناك تتدخل .. وبعدين هو شكله مش محتاج افاتار يتعبوا نفسهم عشانه

زيدان بص لاندرو بعدم فهم / هي بتقولك ايه الست دي .. مش هندخل بقي وننجز ف الليله دي ولا ايه

اندرو / مفيش بتقول عليك شخص جامد جدا وهتبقي سندها فالدنيا وهي مستبشره بيك خير زيدان .. لا تقلق

زيدان بهدوء وباللغة المصرية / و**** شكلك بتحور عليا يبن المتناكه انت .. بس معلش نستحمل ميجراش حاجه

اندرو بص لزيدان بغضب مكتوم وزيدان اخد باله

زيدان بهدوء / اه نسيت انك بتفهم عربي ومصري كمان .. لا عندي انا دي يا اندرو يخويا .. خلينا بقي نتزفت ندخل بقي

اندرو بغضب مكتوم / ماشي .. ادخل وحسابك ومعايا بعدين .. فلورا همشي انا دلوقتي عايزه حاجه .. هبقي اعدي عليكي بكرا

فلورا / لا شكرا اندرو باااي

مشي اندرو وفضل زيدان واقف قصاد فلورا وهي بتبصله بعدم اطمئنان وبتستكشفه وبتبصله من تحت لفوق

زيدان فضل واقف وبيبصلها بعدم فهم وزهق منها جدا وبعدها بص علي بنطلونه وبصلها

زيدان بهدوء / عاجبك البنطلون طب ولا ايه مش فاهم

فلورا / انت بتتكلم انجلش .. انت من امريكا ولا انجلترا

زيدان بزهق وبيحاول يتمالك نفسه / يوليه خليني ادخل طب وبعدين اسالي براحتك جاتك القرف

فلورا بعدم فهم / بتقول ايه مش فاهم

زيدان بهدوء / ممكن ادخل

فلورا وسعت الطريق وزيدان مسك شنطته ودخل البنسيون وكان عبارة عن شقة فيها 4 اوض وكل الاوض مسكونه

زيدان بهدوء / طب انا دلوقتي هنام ف انهي اوضة ؟

فلورا / انت هتنام معايا

زيدان بصدمة / انام معاكي .. للدرجادي انتي رخيصه .. ااه يسافله .. وبتقوليهالي عادي كدا .. عجبت لك يازمن

فلورا بعدم فهم / سوري مش فاهمه انت بتقول ايه

زيدان اخد نفسه وبعدها قالها بهدوء / انام معاكي ازاي

فلورا فهمت مقصده / لاااا .. مش اللي فبالك .. انت هتنام معايا فالاوضة عشان الاوض كلهم مسكونين ومفيش مكان .. الاوضة بتاعتي فيها سريرين وممكن تنام علي واحد فيهم .. فهمت

زيدان بهدوء / ممم تمام .. ممكن بقي ادخل انام

فلورا / اهااا طبعا اتفضل

دخل زيدان ورا فلورا ودخل غرفتها والغرفة كانت ضيقه شوية بس فيها سريرين وصغيرين زي سراير الاطفال كدا .. السريرين يكاد يكونوا لازقين فبعض وبيفصلهم متر

زيدان بص لفلورا وهي بصتله بعدم فهم وهو فضل باصصلها وساكت

فلورا / في ايه انت بتبصلي كدا ليه

زيدان / مفيش .. انتي هتنامي فين

فلورا شاورت علي السرير اللي علي اليمين / دا هو مكاني انت هتنام علي السرير دا ( اللي علي الشمال )

زيدان حط شنطته علي جمب وبص لفلورا تاني وفلورا مش فاهمه برضوا هو بيبصلها ليه

فلورا / بقولك ايه مبحبش كدا .. قول عايز ايه

زيدان بهدوء / عايز اغير هدومي فلو كدا اطلعي بره اغير وادخلي تاني

فلورا قعدت علي السرير وبصتله بتحدي / لا مش هخرج وغير قدامي

زيدان متكلمش وقلع البدلة ولبس تيشرت رياضي بنص كم وشورت قصير للركبة ونام علي السرير واتغطي وسرح فالنوم

_________________________

( في مكان تاني خالص )

شاف زيدان نفسه منحني علي ركبة وفيه حد واقف وراه وبيخنقه بحبل وزيدان بيحاول يتخلص من الراجل دا او يشيل الحبل من علي رقبته بس كل ثانيه بتمر الشخص دا بيشد الحبل اكتر وزيدان تدريجيا مش عارف يتنفس

الشخص اللي وراه اتكلم بصوت مخيف / نهايتك قربت .. مفيش مفر ولا هروب

زيدان تدريجيا فقد التنفس ومبقاش عارف يتنفس لحد ما روحه طلعت ومات

______________

فاق زيدان من الحلم بس لقي نفسه فمكان كله ضلمه كحل .. وبيقترب منه تعبان كبير جدا وضخم جدا .. التعبان جسمه كان بيطلع نور غريب ( التعبان كان اناكوندا ) .. منور المكان المظلم جدا .. وفجاة التعبان هجم علي زيدان وزيدان بيحاول يهرب بس التعبان كان اسرع منه ولف حوالين جسم زيدان والتعبان من طوله وضخامته كان يدوب لافف حوالين جسم زيدان بديله بسس .. وفضل يلف حوالين زيدان ويشد لفته علي زيدان لحد مزيدان فقد التنفس .. وضربات قلبه بتقل .. وفجاة نفس السيناريو وهو موت زيدان

__________________

فجاة فاق زيدان من الحلم وجسمه بيترعش جامد واعصابه سايبه وجسمه متجمد ومناخيره بتجيب دم وهو مش قادر يتحرك .. هو حاسس بس وبيحرك عينيه بس جسمه مش متحكم فيه خالص .. بدا يترعش لدرجة انه كان بيطلع فالروح من رعشة جسمه .. كان تعبان جدا ومناخيره بتجيب فدم رهيب

دخل اندرو الاوضة وجميع السكان ف الشقة او البانسيون دخلوا الاوضة وكانت معاهم فلورا

دخل اندرو وقعد جمب زيدان وحاول يهديه بس مفيش استجابه .. زيدان فايق وسامع كل حاجه بس مش قادر يتحكم فجسمه

اندرو فضل يفحص الاعراض اللي ظاهره علي زيدان وبعدها حط ايده يقيس درجة حرارته وطلع سخن جدا

اندرو / فلورا عايز حقنه بسرعه وشوية مايه

فلورا / طيب طيب

مشيت فلورا تجيب الحقنة واندرو طلع من جيبه كيس هيروين وخرج فلوس وحط عليهم 2 سنتي هيروين واستني لحد مفلورا دخلت واديته الحقنه والمايه

اندرو شال الجزء اللي فوق من الحقنه وحط الهيروين ودخلها تاني وبعدها شد شوية مايه وشال السن وخلطهم علي بعض وحط السن تاني وبعدها قرب من زيدان ومسك ايده اللي بتترعش وجاب خيط رفيع وربط ايده فوق العرق وبعدها نكت السن فالعرق واداله الحقنه وبعدها سابهم وخرج وخرجوا كلهم وراه

فلورا / فيه ايه اندرو .. ومال الشخص اللي جوا ده فهمني

اندرو / الشخص اللي جوا مدمن هيروين .. وماخدش الجرعه بتاعته عشان كدا بيترعش ومش حاسس بنفسه .. كان لازم ياخد الجرعه عشان يروق .. هو ربع ساعه كدا وهيبقي كويس وهيفوق .. سيبوه انتوا بس يرتاح شوية

فلورا / اندرو .. انت قلت تضمنه برقبتك بس الظاهر هو شخص مش كويس .. وانا مستحيل اخلي مدمن يسكن عندي

اندرو / فلورا .. هنا فيه قانون اهااا بس احنا منقدرش نكدب .. كلنا هنا مدمنين وكلنا بنعمل حجات اوسخ من كدا .. بلاش فلورا اننا ندعي الفضيله ونقول حاجه عكس اللي بنعملها .. الشخص دا عايز مساعده وانتي عارفه اندرو مش بيحب يبقي واقف مكتوف الايادي .. لو انتي مش عايزه تخدميني يبقي اخد الشخص دا وامشي فلورا

فلورا / اندرو مش قصدي .. خلاص انا بعتذر

اندرو / مش مهم المهم الشخص دا يبقي كويس فلورا

_________

عند زيدان

بعد ربع ساعة فاق زيدان وقعد علي حرف السرير وحس ان دماغه مصدعه جدا .. بعدها قام ولبس هدومه وخرج من الاوضة لقي الكل واقف ومستنيه يخرج

اندرو / مقلتليش ليه انك مدمن هيروين

زيدان بهدوء / انت مش ابويا عشان تحاسبني ولا عشان اقولك

فلورا / انت ازاي تكلمه كدا .. انت مشعارف انت بتتكلم مع مين ولا اي

زيدان تجاهل فلورا وبص لاندرو بتحدي ولا مبالاة

اندرو / انا عايز اعرف قصتك

زيدان بهدوء / تمام وانا كمان عايز اعرف انتو مين وعايزين ايه مني وقصتكم ايه .. مهو مش معقول هتامنوني وتخلوني انام عندكم لا وغير كدا انام مع فلورا ف الاوضة اللي هو كانكم واثقين فيا منغير متعرفوني حتي

اندرو / لاني زي مقلتلك .. هنا فيه قانون واحنا واثقين فنفسنا ان محدش هيقدر يتحدانا ولا يعمل غلط

زيدان بثقة / بس انا قلتلك .. انا اقدر اتحداك عادي جدا .. دا مش سبب مقنع .. بس هحاول اتقبل الموضوع .. يريت تشوفلي مكان غير هنا لاني مش عايز انام مع واحده فالاوضة .. لاني مش بطيق النسوان اصلا

فلورا بسخرية / هو انت شاذ وبتحب الرجاله .. خلاص نام مع بيتر هيعجبك جدا

زيدان تجاهل كلامها وبص لاندرو ومستني منه رد

اندرو / هي قالتلك .. لو انت شاذ نام مع بيتر .. راجل من رجالتي وهيعجبك جدا

زيدان ابتسم بسخريه وبعدها اتكلم بهدوء وتحدي / صدقني اندرو .. مش كل صوابع ايدك زي بعضها .. لو انت شاذ فياريت متشوفش الكل زيك

اندرو شد الاجزأء وقرب من زيدان وقاله بغضب / انا شايف انك تعديت حدودك معايا .. يريت تعرف انت مين وبتتكلم مع مين كويس

زيدان / صدقني انت لو عايز تساعدني فعلا .. اقتلني .. اقتلني وساعتها هتكون قدمتلي حاجه كنت مستنيها من زمان .. اندرو انا مش بخاف من الموت وممكن دي الحاجه الوحيده اللي بتخليني احط كل واحد عند حجمه .. لان انا معنديش حاجه ابكي عليها ولا حد يهددني بيها فهمت

اندرو باستغراب لصلابة زيدان وقوته فالرد وانه مش خايف / طب تعالي نتفق اتفاق .. هتقولي انت مين وهتحكيلي وانا هحكيلك .. ونكون اصدقاء ايه رايك

زيدان بهدوء / صدقني مش عايز اعطل نفسي .. انا معنديش وقت للرغي والكلام

فلورا / انت شخص مغرور جدا

زيدان / حقيقي انتي مبتكدبيش

اندرو / زيدان كلامك معايا انا .. هنتكلم تحت ف الكافي وفرصة تدوق القهوة البرازيلي .. ايه رايك

زيدان / موافق .. موافق بس عشان انا محتاج كوب قهوة مش اكتر

اندرو / تمام يلا بينا

خرج اندرو ومعاه زيدان وفضلت فلورا واقفه ومنفعله جدا من تعامل زيدان معاها

( وصف لفلورا : ست لاتينيه عندها 40 سنة .. شعرها ابيض مصفر .. بشرتها بيضه متوسطه .. جسمها متناسق .. طيازها كبيره جدا وبزازها كبيره جدا .. بتعتبر اندرو انه ابنها .. جورها مات علي ايد عصابة المافيا .. ومن ساعتها مدخلش حد حياتها احتراما لجوزها رغم ان الكل بيتغني بجمالها والكل بيحبها وبيحترمها وكلمتها سيف علي الكل ومغروره جدا )

_________________

" في الكافية "

____________

دخل اندرو ومعه زيدان للكافيه وقعدوا علي ترابيزه فمنتصف الكافيه والكل القا التحيه والسلام علي اندرو اللي بيعتبروه رئيس جمهورية مارينغا ..

قعد اندرو وزيدان علي الترابيزه وطلبوا اتنين قهوة

اندرو / ها زيدان احكيلي .. انت مين وازاي بقيت مدمن هيروين وايه اللي مريت بيه وجاي البرازيل ليه وايه السبب

زيدان بهدوء اخرج سيجارته وحط رجل علي رجل واتكلم بهدوء / انا زيدان صقر .. بقيت مدمن هيروين دي حكايه طويله وانا مش حابب احكيها .. جاي البرازيل ليه فانا جاي عشان افسي دماغي .. او بمعني اصح جاي عشان ارتاح شوية

اندرو بعدم اقتناع / زيدان .. حابب اقولك بس اني مش بحب اللف والدوران .. بحب الانسان الصادق معايا مش الكذاب .. اللي بيكذب عليا زيدان بقتله .. فياريت ترد علي اسائلتي بصراحه

زيدان بهدوء / ممم .. طب سؤال قصاد سؤال .. انت مين وعايز مني ايه ومهتم بيا اوي كدا لي .. وانا هجاوبك انا جاي البرازيل ليه .. ديل

الجارسون جاب القهوة ليهم وبص لاندرو بابتسامه وزيدان فضل باصص عليه لحد مدخل البوفيه تاني

اندرو / زيدان .. حابب افكرك يمصري ان انت هنا قصاد زعيم الافاتار .. يعني لما اسالك تجاوب مش ترد عليا بسؤال .. انا لحد دلوقتي مش عايز اعاملك معامله وحشه لانك ضيف هنا فبلدي .. فهمت

زيدان اخد بق من قهوته وبعدها حطها قصاد اندرو واخد قهوة اندرو وحطها قصاده

اندرو / ايه اللي انت عملته دا

زيدان بهدوء / قهوة سادة وانا مش بحبها .. كمل اندرو انا سامعك

اندرو بانفعال / انا مش بحب اشرب من ورا حد .. وبعدين انا بقولك جاوب يبقي تجاوب

زيدان / وانا جاوبتك .. قلتلك اني جاي هنا اغير جو .. دا مش جواب مقنع بنسبالك ؟

اندرو بيحاول يتمالك غضبه / تمام .. احنا هنعمل ديل .. انت تجاوبني وانا اجاوبك .. ديل

زيدان بهدوء / نو ديل .. انا مش مستعد اجاوب

زيدان وقف ومسك قهوته ودلقها علي الترابيزه وخرج من الكافيه واندرو خرج وراه بعضب شديد جدا

اندرو بانفعال / انت ازاي تسيبني وتمشي كدا .. انت اتجننت ولا عايزني اقتلك

زيدان وهو مدي ضهره لاندرو وبيمشي قدامه / قلتلك بدل المره اتنين .. انا مش خايف من الموت ولو عايز تقتلني انا قصادك اهوو

اندرو بانفعال وشد الاجزاء ومستعد لاطلاق النار علي زيدان اللي ماشي ولا اكن ف حاجه اصلا / انا هقتلك فعلا .. بس بعد معرف انت جاي هنا ليه وليه مش عايز تجاوبني

زيدان بهدوء وهو ماشي قدام اندرو ومواليه ضهره / اتعلم بعد كدا يا اندرو انك تدي خوانه لكل اللي جمبك .. اقرب حد ليك حرص منه .. صوابع ايدك ممكن تخونك يا اندرو .. وانا هجاوبك بس ف الوقت اللي مزاجي يسمح اني اجاوبك

اندرو بعدم فهم وقف قصاد زيدان / انا مش فاهم انت قصدك ايه .. قصدك ايه ب اني اخلي بالي .. قصدك ان شعبي ممكن يخوني

زيدان بهدوء وبياخد نفس من سيجارته / هو مش ممكن يخونك .. هو خانك اصلا .. اعتبرني مقولتش حاجه بس انا حذرتك ووقوفك جمبي انا رديتهولك باني وقفت جمبك والا كان زمانك دلوقتي بتموت ف الكافيه .. انا بحب القهوة الساده بس قهوتك كانت مسمومه .. خلي بالك بعد كدا يا اندرو

زيدان كمل طريقه واندرو مش مصدق اللي حصل ومشعارف يرجع يقتل الجارسون اللي جابله القهوة ولا يكمل ويشوف زيدان رايح فين واخيرا مشي ورا زيدان

زيدان فضل ماشي واندرو معاه وبيستكشفوا حواري مارينغا

.... فضلوا ماشيين لحد موقفوا قصاد مكان مليان ناس كتير وشباب وبنات وبيسكرو وبيرقصوا وحاجه كدا زي المهرجانات او الحفلات وفيه عربيات كتير وموتسيكلات كمان

… زيدان وقف وسال اندرو / هو اي المكان دا

اندرو / دا مهرجان منظمينه الافاتار .. نظام سباق عربيات وكدا

زيدان / ممم فاست اند فيريوس صح

اندرو ابتسم / اللي بيحصل ف فاست بيحصل عندنا ف الحقيقه زيدان .. بتعرف تسوق عربيات

زيدان بهدوء / معتقدش انها كانت هواية بنسبالي .. بس لو الاسفلت هيستحمل فانا هتحداك

اندرو ابتسم بثقة / هتخسر زيدان .. لاني مش انا اللي هلاعبك اللي هيلاعبك هو ( ستيفن جارو ) اعظم متسابق برازيلي .. قولت ايه

زيدان بهدوء / انا دايما بخسر اندرو .. فمش هبالي بخسارة جديده .. اديني مفتاح عربيتك

اندرو ادي زيدان مفتاح عربيه من عربياته والحكم بينادي مين المنافس لستيفن ومحدش اتكلم وزيدان دخل علي العربية ووقف قصاد الحكم والمتسابق

زيدان بهدوء / زيدان .. زيدان هو المنافس

الحكم / مين زيدان

زيدان / انا

الحكم / اوكي .. عارف قواعد اللعبه ؟

زيدان بهدوء وسخرية / لا .. ممكن بس المنيو اللي فيه التعليمات والقواعد عشان احفظها

اندرو اتدخل / زيدان بلاش .. هتخسر صدقني

زيدان ابتسم بسخريه / انا بقول كدا برضوا .. بس عاادي اندرو انا هتقبل الهزيمه .. ممكن بقي تسيبني اسوق ولا تيجي تركب جمبي ؟

اندرو ابتسم ورجع وقف مع رجالته اللي ماليين المكان ومعاهم اسلحتهم والجماهير كلها بتنادي وبتشجع ستيفن

... زيدان ركب العربيه وشغلها وربط الحزام وستيفن ركب عربيته وربط الحزام .. الحكم وقف قصاد العربيتين وفضل يعد ( 3 ... 2 .. 1 . 0 )

انطلقت العربيتين والكل بيشجع وبينادي ( ستيفن .. ستيفن .. ستيفن )

بدا السباق والعربيتين بجانب بعضهم والاتنين السواقين بيحاول كل واحد فيهم يسرع عن التاني ويسبقه .. بس تقريبا العربيتين كانوا فنفس السرعه .. زيدان حاول يسابق ستيفن بس ستيفن كان مهاري جدا وذكي جدا فزنق علي زيدان بعربيته وبيحاول يخلي زيدان يخبط ف الحيط .. زيدان كان اذكي من ستيفن واختار حل تاني خالص وسط ما ستيفن بيزنق عليه بعربيته جامد عشان يخبط فالحيط كان زيدان مهدي سرعته علي 80 وداس فرامل عشان يهدي السرعه وستيفن المرادي هو اللي خبط فالحيط وزيدان زود السرعه تاني وسبق ستيفن اللي سيارته اتصدمت بالجدران ومن بعدها زود سرعته عشان يوصل لزيدان .. زيدان فضل يزود فسرعة العربية عشان ستيفن ميحصلوش .. وفجاة ستيفن داس علي زرار فالعربية خلي الشكمان يطلع نار وسرعة العربية زادت جدا وفجاة وصل لزيدان وعداه وبقي مسابقه وزيدان بيحاول يوصله بس العربية كانت جابت اخر سرعتها .. ستيفن بحركة ذكيه جدا هدي من سرعته وبقي بيزنق علي زيدان اللي عربيته كانت ورا ستيفن فزيدان مشعارف يطلع منه او يكمل طريقه بسبب ان عربيه ستيفن مانعه عنه الرؤية ومش شايف الطريق وكمان لو زود سرعته هيخبط فعربية ستيفن .. ستيفن فضل يزنق عليه لحد موصل لشارعين واحد يمين والتاني شمال وفالنص فيه بيوت ولازم يمشي فشارع من الاتنين .. ستيفن فضل مانع الرؤيه عن زيدان اللي بدا يتوتر وبدا يستسلم لذكاء ستيفن .. فجاة ستيفن دخل يمين وزيدان لقي نفسه قصاد البيت اللي فالنص ومشعارف يروح يمين ولا شمال بسبب قرب المسافة مابينه ومابين البيت .. زيدان استسلم لمصيره وشاف انه خلاص دي نهايته .. بس فجاة دماغة اشتغلت وقرر يعتمد علي عقله وتفكيره .. مسك الهاند ( فرامل الايد ) وضرب فرامل رجل وعدل الدريكسيون لليمين والعربية عملت تخميسه امريكان واصبحت ضهرها للشوارع .. زيدان رجع بضهره بسرعه جدا ودخل الشارع الشمالي .. دا كله حصل فثواني بس .. زيدان فضل راجع بضهره بسرعه كبيره جدا وبعدها ضرب فرامل وشد الهاند وعدل الدريكسيون والعربيه اصبحت معدولة ووشها بقي للطريق .. زيدان زود سرعته وفضل ماشي ف الشارع ولحد دلوقتي هو مشعارف ستيفن وصل لنقطة النهاية ولا لسه .. زيدان فضل يزود سرعته وشاف زرار غريب فالعربية .. داس علي الزرار والعربيه زادت سرعتها بشكل كبير جدا .. زيدان خلص الطريق وشاف استيفن كمان لسه مخلص طريقة ودخل شارع بيرجعهم لنقطة النهاية .. وزيدان دخل وراه وفضلوا الاتنين بيزنقوا علي بعض .. زيدان جه فتفكيره انه لازم يحاول يوصل لتفكير وذكاء ستيفن عشان يقدر يتخطاه .. ففتح درج العربية وشاف فيها كيس فيه مسامير .. زيدان مسك الكيس وفتحه بسرعه وبعدها زود من سرعته وداس علي الزرار وبقي عربيته جمب عربية ستيفن .. زيدان حدف الكيس تحت عربية ستيفن .. بس ستيفن كان ذكي جدا وزود من سرعته وخبط عربية زيدان وزيدان اتفاجا من حركة ستيفن .. زيدان فضل يزود بنزين وهما الاتنين بقوا جمب بعض .. ستيفن شاف ان زيدان ممكن يقضي علي اسطورته وهيبته تضيع وبدل مكان افضل متسابق برازيلي .. هيبقي مجرد ذكري وزيدان هيبقي اشهر منه .. ستيفن خرج مسدس من الدرج وفتح قزاز العربية وصوب علي زيدان وزيدان بص علي ستيفن وهو رافع السلاح وهيضربه بالنار .. زيدان فضل باصص علي ستيفن وابتسم بثقة وعدم خوف وكانه كان منتظر اللحظة دي من زمان .. ستيفن ضرب طلقه علي زيدان اللي متحركش من مكانه وزيدان فضل مستني الطلقه تخترق دماغه ويودع العالم المخيف بالنسباله .. بس فالحظة دي كان القدر بيبتسم لزيدان .. عربية ستيفن وقت مستيفن ضرب الطلقة كانت خبطت ف عربية نقل كبيره واقفه علي جمب .. الطلقة جات فقزاز زيدان الخلفي وزيدان بيبص علي ستيفن لقاه اتخبط فالعربية النقل وعربيته اتدشملت .. زيدان ضرب فرامل قبل ميوصل للنهاية ويفوز .. الكل كان منتظر مكسب زيدان وخسارة الاسطورة ستيفن .. بس زيدان فاجاهم بوقوفه ورجوعه بعربيته لستيفن .. زيدان رجع لستيفن ونزل من عربيته وراح يتطمن عليه .. ستيفن كان اتعور جامد ووشه بيجيب دم .. زيدان خرج ستيفن بسرعه وبعدها شاله وحطه فعربيته وحاول يفوقه .. ستيفن فاق وبص لزيدان اللي رش علي وش ستيفن مايه وغسله وشه

زيدان / انت كويس

ستيفن بالم / اااه .. انا كويس

زيدان بهدوء / هتعرف تسوق وتكمل

ستيفن بعدم فهم / ااه .. انا يدوب اتخربشت عادي .. بس انت اللي كسبت السباق

زيدان بهدوء / اركب العربية دي وكمل سباقك .. انا مش هيلزمني السباق دا .. انا هاجي وراك

ستيفن / بس ..

زيدان بمقاطعه وثبات / مفيش بس .. الناس دي كلها انت بنسبالهم بطل خارق .. سوبر هيرو .. فيه اطفال واقفين مستنيين البطل بتاعهم اللي عمره مخذلهم انه يكسب السباق .. فيه ناس كتير راهنت علي مكسبك اللي هما شايفين انه سهل جدا .. الناس اللي راهنت عليك ممكن تخسر فلوسها ومتلاقيش تاكل ولا تشرب .. الاطفال اللي انت بنسبالهم بطل لما يلاقوك خسرت قلوبهم هتتكسر ومش هيعرفوا يناموا بعد كدا .. الناس اللي شايفينك اسطورة وبيتمنوا انهم يتصورو معاك بعدها مش هيبصوا فوشك اصلا .. انت لازم تكسب وانا يكفيني اني وصلتلك رساله مين هو زيدان .. ويكفيني كمان نظرة الاحترام اللي فعيونك وانت بتبصلي .. انا مشعايز ابقي سوبر هيرو ولا الناس تراهن علي نجاحي .. انا واثق اني اكبر من كدا .. كمل سباقك ومبروك ليك ستيفن

زيدان نزل من عربيته وفضل مكمل الطريق للنهاية مشي علي اقدامه .. وستيفن شاف ان كلام زيدان صحيح وهو مش لازم يخسر رغم انه لاول مره ميبقاش عايز يكسب لانه ميستحقش .. ستيفن كمل بعربية زيدان ووصل للنهاية وسط تصفيق الجميع وهتافهم ( ستيفن .. ستيفن .. ستيفن ) والكل كان مبسوط جدا بفوز ستيفن حتي اندرو كان مبسوط .. زيدان وصل للنهاية والكل بيبصله بسخرية واندرو بيبصله بشماته

زيدان بص لاندرو بثبات / انت صح اندرو .. ستيفن ذكي جدا وقائد محنك وسواق جدا .. وانا مش بعرف اسوق .. بس كانت رحلة جميله جدا واستمتعت بعربيتك

اندرو بص لعربيته اللي كان راكبها ستيفن / ايوه بس عربيتي مع ستيفن .. والمفروض انها تكون معاك

زيدان بهدوء / هو انا مقولتلكش .. مش احنا وبنتسابق لقيت عربية ستيفن بتطلع نار من الشكمان وبقت سريعه جدا فوقفته فالطريق وقلتله معلش يستيفن يخويا بدل العربيات عشان انا بحب العربية اللي بتطلع نار من الشكمان وهو قالي بس كدا يزيزو يخويا انت تامر .. وبدلنا العربيات

اندرو بابتسامه / انت بتكدب زيدان

زيدان بثبات وهدوء / لازم تكدب يا اندرو عشان تعيش .. كلنا بنكدب مين مش بيكدب .. بس انا مش بكدب عشان اعيش .. انا بكدب عشان دا مش مكاني ولا دا كان طموحي .. انا مش عايز اكون البطل النهارضه ولا الناس تسقفلي .. انا عايز الناس دي تفضل مبسوطه وسعيده وهما بيكسبوا الرهان .. انا يكفيني ان كل عدو ليا يبصلي باحترام وهو عارف انه قصاد جوكر .. جوكر مبيعرفش طعم الخسارة .. انا كسبت .. بس مكسبي مش ف ان الناس تبصلي كاني البطل .. مكسبي اني اثق ان الناس دي كلها مفهاش شخص يقدر يقف قصادي .. دي كدبتي اندرو وانا مصدقها وواثق فنفسي

اندرو بابتسامه / انت شخص مختلف جدا زيدان .. بخلاف انك واثق من نفسك وكلامك كله حكم واشعار بس بجد انت طيب جدا من جواك وشخصيه نادره جدا رغم انك بتحاول تداري طيبه قلبك

زيدان بثبات وهدوء / مش بداريها اندرو .. انا معنديش قلب .. بس مبحبش ااذي حد ملهوش زمب .. انا بعرف كويس من اين تُاكل الكتف .. بس قبل معذب حد ملهوش زمب .. بحط نفسي مكانه .. وانا اتعذبت كتير وبقيت عارف المعاناه .. هو دا الفرق بين اني امدلك ايدي وبين ان قلبي طيب .. كلنا قلوبنا طيبه بالفطره .. بس الاهم انك تعرف امتي تتعامل بعقلك وامتي تتعامل بقلبك ( طبطب علي كتف اندرو ) دي نصيحتي اندرو

زيدان ساب اندرو ومشي كمل طريقة واندرو فضل واقف مكانه بيفكر فكلام زيدان

__________________

عند زيدان فضل ماشي ف شوارع مارينغا واخرج تليفونه وطلب رقم رحيم السيوفي وانتظر الرد

رحيم / كنت مستني مكالمتك

زيدان بهدوء وثبات / واديني كلمتك .. فهمني بقي انا مطلوب مني اعمل ايه

رحيم / حلو اوووي .. اسمعني بقي وطقطق ودانك معايا

زيدان بهدوء / طب ثواني خليك معايا

رحيم / ثواني ايه

زيدان بهدوء / انت مش عايزني اطقطق وداني ثواني اطقطقها واكلمك

رحيم بابتسامه واستفزاز / بتحاول تشيل الضغط من عليك بالهزار عشان متحسش انك خسرت المنافسه صح

زيدان بابتسامه وثبات / لو انت مصدق نفسك اني خسرت فانا معنديش مانع

رحيم / مش موضوعنا .. انت دلوقتي تستني مني لحد مبلغك ان الحاجه وصلت للبرازيل .. وساعتها هبعتلك اللوكيشن وهبعتلك اتنين من رجالتي يساعدوك .. اول متوصل للحاجه دي هتبلغني وساعتها هبعتلك الناس اللي هتخرج الحاجه دي وهتجبهالي لحد عندي .. لو انت وصلت لحد المرحله دي اوعدك زي ما اتفقنا نصيبك هيكون معايا 75 % من البضاعه .. بس دا اذا وصلت لمصر بخير او حتي وصلت لمرحلة اني ابعتلك اللوكيشن .. اصل بصراحة انا محددلك شوية حجات كدا قبل كل حاجه مهمه انا ذكرتها .. قدرت تعدي العواقب دي وتوصل لهنا وتاخد نصيبك يبقي انت كسبت وهخرج اخوك وعمك من السجن وساعتها هخليك تنتقم مني .. بس صدقني فرصة نجاتك متتخطاش 1% .. انا سيبتك اليومين اللي فاتوا تريح دماغك وترتاح عشان اللي جاي صعب اوووي عليك .. هتوحشني وخلي بالك من نفسك يزيزو .. قصدي يجوكر ههههههه

قفل رحيم السكة فوش زيدان اللي وقف فشارع مفهوش ناس ولا حركة .. الساعة كانت 6 مساء .. زيدان اول مقفل مع رحيم شاف عربية ميكروباص وقفت قدامه ونزل منها ناس سود البشرة واقل واحد فيهم بياكل بني ادمين .. شكلهم مخيف جدا جدا .. مهما حاولت اوصفهم مش هعرف .. وقفت العربية قصاده والناس العملاقة دي نزلت منها وكل واحد ف ايده سلاح وقربوا من زيدان اللي كانه كان منتظرهم .. واول شخص دخل علي زيدان بشموخ وثقة ورفع السلاح عليه .. زيدان فضل باصصله بثبات وابتسامه وفجاة حد ضربه علي دماغه من ضهره ووقع علي الارض واغمي عليه

آل صقر والطريق نحو المجد - السلسلة الثانية

    {{#invoke:ChapterList|list}}

سلاسل آل صقر والطريق نحو المجد