آل صقر والطريق نحو المجد - السلسلة الثانية: الجزء التاسع
قفل رحيم السكة فوش زيدان اللي وقف فشارع مفهوش ناس ولا حركة .. الساعة كانت 6 مساء .. زيدان اول مقفل مع رحيم شاف عربية ميكروباص وقفت قدامه ونزل منها ناس سود البشرة واقل واحد فيهم بياكل بني ادمين .. شكلهم مخيف جدا جدا .. مهما حاولت اوصفهم مش هعرف .. وقفت العربية قصاده والناس العملاقة دي نزلت منها وكل واحد ف ايده سلاح وقربوا من زيدان اللي كانه كان منتظرهم .. واول شخص دخل علي زيدان بشموخ وثقة ورفع السلاح عليه .. زيدان فضل باصصله بثبات وابتسامه وفجاة حد ضربه علي دماغه من ضهره ووقع علي الارض واغمي عليه
_____________
( في مصر " ام الدنيا بلد مجدي يعقوب وعمر الشريف .. عاصمتها القاهرة .. وهي قاهرة اسمأ وفعلاأ )
( في مستشفي " **** " )
يدخل محمد المستشفي والغرفة اللي محجوز فيها سيف الجبالي
دخل محمد وبيلاقي سيف نايم علي السرير ومتعلقله محاليل واسلاك متوصله بجسمه
سيف بالم / اهلا محمد باشا .. اتفضل يكبير نورت العيادة
محمد اتقدم من سيف ووقف جمبه بابتسامه واتكلم بهزار عشان يخفف عن سيف / اولا قبل اي حاجه يعني انا اسمي محمد صقر باشا .. وبعدين ايه يعم كل دا فالمستشفي متقوم كدا دانا قربت اصرف عليك دم قلبي
سيف بالم وابتسامه / معلش يمحمد باشا .. بس الظاهر ان المرادي مفهاش قومه تاني .. خلاااص الواحد بيودع
محمد بهزار / طب حلو قبل متودع بقي هات حساب المستشفي
سيف ضحك لهزار محمد / هههههه احمم احممم .. اااه .. ضحكتني وانا مش قادر يمحمد باشا .. الا جولي صحيح هو فين زيدان خووي
محمد / مش عارف زيدان فين الحقيقه .. كل اللي اعرفه ان هو راح يخرج عمي وابراهيم ويوسف من المصيبه اللي هما فيها
سيف بتساؤل / مصيبه .. مصيبه ايه دي يخووي
محمد / بص انا هقولك اللي حصل ( حكي محمد لسيف كل اللي حصل )
سيف اول مسمع كلام محمد حاول يقوم بتعب بس هو مش قادر يتحرك حاول كتير ومحمد بيمنعه
محمد / ايه يعم انت رايح فين .. انت لسه تعبان والحركة غلط عليك
سيف بتعب / مش مهم انا ومش مهم تعبي .. زيدان محتاجني قووي دلوقتي .. لازم اكون جمبه لانه محتاجني
محمد بهزار / يعم تكون جمبه ايه انت مش شايف نفسك دانت واخد علقة مخدهاش حمار فمطلع .. اقعد ساكت معلش وزيدان هيعرف يتصرف
سيف بجدية وبيحسس علي وشه / هو باين عليا قوي اني متخرشم يخوي
محمد بهزار / يبني انت فاضلك قرنين بس وتطلع تخوف العيال الصغيرة
سيف بضيق مصطنع / محمد .. متخلنيش اقوم اخرشمك
محمد بسخرية / لا وعلي ايه يعم الطيب احسن انا هسكت خالص .. قولي بس انت عامل ايه
سيف بتعب بيحاول يداريه / انا تمام بتحسن اهو .. بس رجليا مش عارف مش حاسس بيهم .. حاسس انهم منملين قووي .. وكمان جسمي واجعني شوية بس شوفتك خفيت
محمد باسف / معلش .. كل حاجه هتتعدل والتعب هيخف متقلقش .. عايزك بس تبقي سيف اللي احنا عارفينه .. سيف الجبالي اللي اقوي من الجبل نفسه
سيف بسخرية / دا كان زمان يمحمد يخوي .. دلوقتي الواحد كبر وشعره شاب
محمد بتساؤل / انت عندك كام سنة يسيف
سيف بضحك / عندي 25 سنة
محمد بهزار / اماال بتظيط ليه بقي وتقول كبرت وشعري شاب
سيف بتعب / لازم نزيط يخوي .. بنحاولوا ننسوا تعبنا شوية .. بس انا شوفتك وحسيت براحة ب**** يخوي
محمد / متقلقش يعم كل يوم هتلاقيني ناططلك هنا وهقرفك بس استحمل انت
سيف / متقلقش .. تعالي انت بس ونسني وانا مش هتكلم
محمد / ربنا يديمك لينا يسيف حقيقي ونعم الاخ والسند
سيف / ربي يخليك .. جولي بقي هتعمل ايه فالشركة ومين بيساعدك وبيفهمك
محمد / واحد كدا اسمه سليمان الادهم بيشتغل معانا فالشركة ومن رجالة زيدان
سيف / سليمان .. طيب خد بالك من نفسك يخوي وانا مش هنغيب عليك .. يومين وهتلاقيني جمبك
محمد ابتسم / طيب يسيدي وانا هستناك .. عن اذنك بقي انا هروح الشغل .. وهجيلك بكرا اتفقنا
سيف / اتفقنا يمحمد باشا
___________________
( في شركة رحيم السيوفي )
رحيم قاعد علي المكتب وقصاده بعض الموظفين وبيتكلموا فبعض الملفات الخاصة بالشركة
رحيم / تمام يشباب شدوا حيلكم بقي وعايزكم تشرفوني .. مش عايز اي اخفاق ف المناقصات ولا ف الصفقات .. لازم تكونوا علي قلب رجل واحد وتحافظوا علي شغلكم وتحاولوا توصلوا رسالة للكل انكم قادرين توصلوا لحلمكم .. المناقصة دي هي حلمنا كلنا مش حلمكم انتوا بس .. بالتوفيق
خرجوا الموظفين ودخلت السكرتيره ( ليلي ) المكتب وف ايديها بعض الملفات والاوراق
ليلي بفتور / رحيم باشا .. دي اوراق وملفات محتاجه ان حضرتك توقع عليهم وتراجعهم بنفسك
رحيم / انتي بتكلميني كدا لي
ليلي بغضب مكتوم / بتكلم ازاي ؟ انا بتكلم عادي اهوو
رحيم / تمام .. هاتي الورق والملفات واخرجي
ليلي ادته الورق والملفات وبعدها خرجت وهي مضايقه من رحيم السيوفي جدا وهي بتخرج فجاة رجعتله تاني
ليلي / رحيم باشا .. انا عايزه اقدم استقالتي
رحيم بابتسامه وهدوء / قدميها بس موعدكيش اني اوافق .. احنا مابينا عقد ولو عايزه تفسخيه يبقي تدفعي المقابل المادي وبالسلامه غير كدا مفيش استقالات هتتقبل
ليلي / ايوه بس
رحيم / مفيش بس .. اخرجي يليلي وخدي الباب ف ايدك .. يلا
خرجت ليلي وهي بتطلع نار من ودانها وشوية كمان وهترتكب جريمه
رحيم سند الملفات علي المكتب ومسك تليفونه وطلب فريد السيوفي وبعد ثواني كان فريد فالمكتب وقعد قصاده
فريد / نعم يرحيم طلبتني ليه
رحيم / عايزك تمسك الملفات دي .. وكمان توزع الاسكريبت دا لكل اللجان الالكترونيه .. مش عايز شركة من شركات ال صقر تدخل المناقصة .. المناقصة دي بتاعتنا احنا وبس
فريد / طب وانت ايه عرفك ان ممكن يدخلوا المناقصة ف الظروف اللي هما فيها دلوقتي .. وبعدين استبعد ان محمد اصلا يدخل المناقصه .. دا عمره معدي من قدام الشركة عشان يبقي عارف هو بيعمل ايه
رحيم / فريد اسمع الكلام .. وبعدين محمد ميختلفش عن زيدان .. كل عيلة صقر لازم تحذر منهم .. وبعدين انا هعرف ازاي الاعب محمد
فريد / هتلاعبه ازاي انا مش فاهمك
رحيم / محمد دا هيبقي بنسبالنا طاقة القدر .. زيدان وقع ف ايد المانجر ودلوقتي بيخلصوا عليه بعد ميعذبوه طبعا .. فكون ان محمد يبقي ماسك الشركات وكل الاملاك دي .. دا هيخلينا نقدر نخليه يتنازل عن كل حاجه لما نلاعبه كويس
فريد / زيدان وقع ف ايد المانجر .. امتي الكلام دا حصل ؟
رحيم / امبارح باليل .. وقع ف ايدهم ودلوقتي بيعذبوه شوية قبل ميخلصوا عليه
فريد / طب وازاي هنلاعب محمد بقي .. عايز افهم
رحيم / سهل جدا .. هنعمل عليه حصار .. اقتصادي وسياسي حتي الاكل مش هيعرف يشتريه .. وكلمتين مني لحبايبي ف الدولة هخليهم يعلوا عليه الضرايب .. واسكربتين منك للجان الالكترونيه هيقوموا الراي العام وهيخلي الاسهم فكل شركات ال صقر تبقي ف الارض .. دا هيخلي محمد عايز يخلص من كل العبئ دا وساعتها هندخل واحد معرفه يشتري كل الشركات علي اساس انه رجل اعمال وبكدا يبقي قضينا علي ال صقر .. فهمت
فريد / دماغك ابوسها يعمهم
رحيم / مش عايزك تبوس دماغي عايزك تنفذ اللي قلتلك عليه .. يلا
_____________________
( في شركة ال صقر )
يدخل محمد الشركة بابتسامته اللي بتزيده جمال ووسامه وثقته بنفسه .. وبيرمي السلام علي كل الموظفين اللي بمجرد دخوله الكل بيبتسم لانه شخص مرح جدا ومحبوب جدا وبيدخل القلب من اسلوبه واحترامه وتواضعه مع الكل
وقف قصاد مكتب السكرتيره وكانت قاعده قصادها واحده من الموظفين
محمد بابتسامه / صباح الخير
نيره / صباح النور محمد باشا
محمد وهو ينظر ليدها / ايه اللي ف ايدك دا انتي اتخطبتي ؟
نيره بابتسامه / اهااا .. عقبال حضرتك
محمد بحزن مصطنع / كدا منغير متعزميني
نيره بابتسامه / لا مهي جات فجاة كدا .. معلش بقي حضرتك
محمد بجديه مصطنعه / ماشي انا هسامحك بس متتكررش تاني .. ولما تتخطبي تاني ابقي اعزميني ولا انا مشرفش ولا اي
نيره بضحك / هههه .. هو فيه تاني ولا ايه .. قول اعزمك علي الفرح انش****
محمد / مش هتفرق .. بس بعد كدا اعزميني وانا هشرفك متقلقيش .. علعموم ربنا يتمملك بخير ينيره انتي بنت حلال وتستاهلي
نيره بخجل / ربنا يخليك .. حقيقي حضرتك شخص محترم جدا
محمد / شكرا ينيره .. ايه يسمسم عامله ايه
اسماء بابتسامه / تمام حضرتك بخير
محمد / ايه اللي مقعدك هنا مش وراكي شغل ولا هنبدا مرقعه بقي ولا ايه
اسمأء بابتسامه / لا حضرتك كنت جايه اباركلها وهروح المكتب اهو
محمد / لا تروحي المكتب ايه اعمليلي بقي كوباية قهوة
اسماء / حاضر حضرتك هخلي مغاوري يعملك كوباية قهوة من عنيا
محمد / ماشي .. هعديها المرادي .. ( بص لنيره) حضري ورق المناقصة واطلبيلي سليمان وقوليله اني مستنيه فمكتبي
نيره / من عنيا حضرتك
دخل محمد المكتب وقعد علي الكرسي واخرج هاتفته وطلب رقم رحاب واستني الرد
رحاب / الووو
محمد بحب / وحشتيني
رحاب / وانت اكتر يحبيبي .. وخصوصا انك مبتجيش الجامعه فبقيت هتجنن واشوفك
محمد / ايوه كدا عشان تعرفي قيمتي بس فحياتك .. وبعدين هانت كلها يومين وزيدان يرجع واشوفك يقمر
رحاب / ربنا يسهل يروحي وبعدين انا مش محتاجه اعرف قيمتك لاني عارفاها اصلا
محمد / اموت انا ف الحب وسنين الحب .. قوليلي ...
________________
"خارج المكتب "
نيره / محترم اوي مستر محمد
اسماء / اهااا وقمر اووي علفكره .. عكس زيدان اللي راسه فالسما وبيتكلم بقرف مع الكل
نيره / انا مشفتوش زيدان دا بس بيقولوا ان معاملته صعبه مع الكل هنا
اسماء / كويس انك مشفتهوش .. كان هيقرفك ف عيشتك .. هو صحيح قمر واحلي من مستر محمد بس اسلوبه مش حلو مع الكل كبير وصغير .. اهو كويس انه اخد اجازه خلينا نفك شوية كدا
نيره / يااه للدرجادي .. دانا علكدا اول مييجي هقدم استقالتي
اسماء / يريت .. انفدي بجلدك يبنتي العمر لحظة
_________________
" في مكتب محمد "
دخل سليمان المكتب وقعد قصاد محمد وف ايده بعض الملفات الخاصه بالمناقصه
محمد / هااا نبدا منين
سليمان / من الاول .. نبدا من الاول وباذن **** الصفقه مضمونه
محمد / مضمونه اكيد .. بس الكلام اللي بيتقال علينا وهيجان السوشيال ميديا دا هيعطلنا .. لو الموضوع بقي راي عام هنتمنع اننا ندخل المناقصه عشان الناس متتكلمش .. والاسهم بدات تقع والنهارضه من 70% بقت 64 % ودا انهيار
سليمان / طب حضرتك قولنا الحل واحنا هننفذ علطول
محمد / الحل ف ايد شخص واحد
سليمان / مين الشخص دا
محمد / يعقوب الكامل .. الشخص دا كان عايز يشارك ال صقر بس زيدان طلب منه شوية طلبات كدا .. بمعني انه عجزه بالطريقه لانه مكنش عايز شركاء .. بس دلوقتي انسب حل اننا نحط ايدينا ف ايد بعض وهو اكتر شخص ممكن يقف معانا قصاد رحيم السيوفي .. وساعتها هنقدر نمشي مصالحنا وندخل المناقصات باسم يعقوب الكامل .. بمعني انه هيبقي المناقصات فشركتنا بس باسم يعقوب الكامل فهمت
سليمان / ايوه بس حضرتك هو كدا هياخد نسبه من المناقصات والصفقات مش هيخلينا نعمل كدا لله والوطن يعني
محمد / تعرف يسليمان .. انا عمري مكنت اتخيل اني ابقي قاعد فمكاني دا فالحظة دي .. بس اول مقعدت هنا اقسمت ان مش هيبقا فيه اختلاف بيني وبين زيدان .. فيه امثله كتير بتقلك بص لنص الكوباية الفاضي متبصلش للمليان .. وفيه اللي بيقول ( نص العمي ولا العمي كله ) .. دا كله يثبتلك ان دا انسب حل .. احنا هنخسر المناقصات وهنخسر الصفقات وهنضيع والاسهم تنزل الارض .. بس لو بصينا للحل اللي قلتلك عليه احنا هنكسب .. صحيح مش المكسب المطلوب بس هنكسب
سليمان / فعلا كلام حضرتك مظبوط .. خلاص اامر حضرتك واحنا ننفذ
___________________
( في قصر " ال صقر " )
دخل محمد القصر وسط حراسه مشدده والجميع علي قدم وساق .. شاف الكل قاعد ف الجنينه بتاعت القصر وعلامات الخوف علي ماريان
محمد / عاملين ايه
منار / تمام انت عملت ايه النهارضه
محمد / اوووف .. تعبت بس عادي اهم حاجه اننا بخير وكله هيعدي .. مالك يمرات عمي
ماريان بتلعثم وارتباك / ايه .. لا لا مفيش تعبانه شوية
محمد / امال فين هايدي
ماريان بتوتر / هاا .. هايدي ف اوضتها تعبانه شوية
محمد / تعبانه فيها ايه .. هروح اطمن عليها طب
ماريان / لا استني .. اصلها راحت للدكتور عشان تطمن علي نفسها
محمد بعدم فهم / راحت للدكتور ؟ .. انتي مش بتقولي ف اوضتها ؟
جني لمحاولة انقاذ الوضع / كانت ف اوضتها .. بعدها لما تعبت اكتر قولنالها تروح للدكتور
محمد بعدم اقتناع / وانتوا مس المفروض ترفعوا سماعه تليفون وتقولولي هايدي رايحه للزفت الدكتور .. انا مش مطمن لكم انتوا بتكدبوا .. ماما هايدي فين ومتحاوليش تكدبي عليا
منار بتوتر / احمم .. هايدي خرجت تعمل شوبينج وتغير جو
محمد / ممم .. تمام .. حسابها معايا لما تيجي وانتوا حسابكم معايا .. وياريت يمرات عمي لو انتي حاسه انكم فسجن تاخدي بناتك وتروحوا اي مكان تاني .. انا مش هفضل واقفلكم وكل شوية احذركم عشان مصلحتكم
ماريان / معلش يمحمد حقك عليا .. هي تيجي بس ومش هخليها تخرج تاني
محمد / هي بمزاجها وغصب عنها مش هتخرج تاني الا علي جثتي .
جني / هو ايه اللي مش هتخرج .. انت هتتحكم فينا ولا ايه .. انت هنا زيك زينا بالظبط
محمد بانفعال / احترمي نفسك واتكلمي معايا كويس .. الظاهر ان الذوق معاكم مش هينفع .. دلوقتي عرفت ليه زيدان كان بيتعامل معاكم كدا .. انا هطلع فوق .. ولما تيجي هايدي ابقوا قولولها تستناني جوا .. جاتكم القرف
خرج محمد وسابهم لوحدهم ودخل جناحه وقلع هدومه واخدش دوش وبعدها خرج ومسك تليفونه وطلب رقم ( يعقوب الكامل )
محمد / الووو يعقوب باشا
يعقوب / ايوه مين معايا
محمد / انا محمد علي صقر .. اخو زيدان وابراهيم
يعقوب / ااه اهلا اهلا تشرفنا استاذ محمد .. خير فيه حاجه
محمد / هو الحقيقه فيه حاجه وانا محتاج مساعدة حضرتك .. الكلام مش هينفع فالتليفون فلازم نتقابل
يعقوب / ااه جدا جدا مفيش مانع
محمد / طيب حضرتك فاضي الساعه 8 مساء
يعقوب / اهاا فاضي ولو مش فاضي افضالك يحفيد الغالي
محمد / ربنا يخليك .. خلاص نتقابل الساعه 8 فنادي الجزيرة
يعقوب / خلاص اتفقنا
_________________
( باسفل القصر )
وصلت هايدي للقصر وعلي وجهها ابتسامه بلهاء تغطي عليها زينتها الصارخه وملابسها الفاضحه
هايدي / هاااي عاملين ايه
منار / هو ايه اللي هاي يبت انتي .. انتي كنتي فين من امبارح انطقي
هايدي / ف ايه يطنط مالك قافشه كدا ليه .. وبعدين انا كنت سهرانه امبارح مع صحابي بدل الخنقه والقرف دا
منار / سهرانه .. جاتك القرف .. دانتي بلبسك دا كنتي رايحه ديسكو مش تسهري
هايدي / انتي بتتكلمي صح .. انا صحيح كنت سهرانه ف النايت كلاب
منار / يلهوووي .. شايفه بنتك يماريان .. شايفه تربيتك .. رايحه تسهر مع صحابها ولا رايحه ترقص .. دانتي بلبسك دا غطيتي علي الرقاصه
هايدي / مبلاش انتي تتكلمني يطنط .. سليم يشهد ولا ايه
منار بحرقة ودموع تجمدت فعنيها / انا مش هتكلم فعلا .. لان لما بتكلم معاكي ببقا بقل من قيمتي
محمد نزل وسمع كلامهم وسمع هايدي وهي بتجرح امه بكلامها
محمد قرب منهم ومسك هايدي من شعرها وضربها بالقلم
محمد بغضب وانفعال / كنتي فين يوسخه .. انطقي بدل مقتلك
هايدي بوجع / ااه .. سيب شعري يمتخلف انت .. انت مالك كنت فين
محمد بانفعال وضربها بالقلم / عندك حق .. انا فعلا متخلف .. انطقي يوسخه كنتي فين بدل مقتلك ويبقي تخلف وجنان
هايدي بالم / ااه .. كنت سهرانه مع صحابي ف النايت كلاب
محمد / بلبسك دا ومكياجك .. تمام هعديها بس ورحمة جدي لو اتكررت تاني لدفنك يهايدي .. سامعه
هايدي بصتله بغضب ومتكلمتش .. محمد ضربها بالقلم تاني
محمد بعنف / سامعه ؟
هايدي بوجع / ااه سامعه سامعه
محمد / غوري فستين داهيه
منار / خلاص يبني متزعلش نفسك
محمد / تمام متتكررش تاني يمرات عمي عشان المره الجايه هقتلها .. انا رايح مشوار صغير كدا يماما خلوا بالكم من نفسكم
منار / رايح فين
محمد / مشوار صغير كدا وهاجي بسرعه .. يلا عن اذنكم
________________
( في نادي الجزيره )
يجلس محمد وحيد علي طاولة بالنادي ينتظر قدوم ( يعقوب الكامل ) .. بعد دقايق تعد علي اصابع اليد الواحده دخل يعقوب الكامل النادي
يعقوب / اهلا محمد باشا اهلا
محمد مد يده ليصافح يعقوب / اهلا استاذ يعقوب نورتنا و****
يعقوب / ربنا يخليك دا من ذوقك اتفضل اجلس يمحمد
قعد محمد علي الطاوله وقعد قصاده يعقوب
يعقوب / هااا قولي محمد كنت عايز تتكلم معايا بخصوص موضوع مهم .. ايه الموضوع دا
محمد / يعقوب باشا .. حضرتك عارف الظروف اللي بنمر بيها واكيد عرفت بحبس ابراهيم ويوسف وعمي كمال .. واكيد برضوا عارف ان الموضوع بقا كبير جدا والسوشيال ميديا ومواقع التواصل الاجتماعي بقت كل حديثها ان العيلة كلها تتحاكم
يعقوب / ااها للاسف عرفت .. معلش شده وتزول وصدقني انا مش مقتنع بالموضوع دا اصلا ومقتنع ان دا حصل بفعل فاعل .. مستحيل عيلة ال صقر تبقي كدا
محمد / اكيد احنا مش اغبياء لدرجة اننا نضحي باهلنا وشعبنا واخواتنا .. بص انا هحكيلك الموضوع كله وهقولك مين السبب ( حكي محمد الاحداث اللي حصلت ليعقوب السعدي ) .. ومن بعد اللي حصل واسهم الشركة بتنهار ومش عارفين نتقدم خطوة .. حتي المناقصات احنا علي اعتاب اننا نتمنع اننا ندخلها .. بس هو دا كل اللي حصل
يعقوب / فعلا ازمة كبيره يا محمد .. رحيم هيفضل طول عمره وسخ ونجس .. واطمن اكيد فيوم من الايام الحقيقه هتظهر وزيدان هيقدر يظهر الحقيقه .. بس انا لو ف ايدي حاجه ااقدمها انا مش هتاخر
محمد / ودا العشم ييعقوب باشا .. انا بس جاي افاتح حضرتك فموضوع الشراكه مابينا .. احنا ممكن ندخل المناقصه من شركة حضرتك وساعتها ممكن نكسبها واكيد هيبقي فيه نسبة لشركة حضرتك ودا منعا لانهيار الشركات الخاصه بينا
يعقوب / وضح اكتر مش فاهم قصدك
محمد / ابسطهالك .. احنا هنشتغل علي المناقصه وهنعمل ملفات خاصة بيها عشان نكسب المناقصه .. بس مش هندخل المناقصه بشركة ال صقر .. احنا هندخل المناقصه باسم شركتك وبكدا هيبقي الموضوع قانوني .. وساعتها ممكن نكسب المناقصه ودا بتوفيق ربنا اكيد .. وساعتها هيبقي فيه نسبة هنحددها لما حضرتك توافق .. هاا فهمت
يعقوب / فهمت يمحمد .. بس انا بصراحه الايام دي مش مستعد لاثارة الجدل ولا اني ادخل فصراع مع الشعب المصري .. انت عارف انا مهما كان ضيف هنا يعني لازم اخليني فحالي .. انا عارف ان انت محتاجلي جدا .. بس صدقني انا ف الموضوع دا مش هقدر افيدك .. وبصراحه انا مش قد رحيم السيوفي لانه شخص قذر جدا
محمد / يعني افهم من حضرتك انك مش موافق ؟
يعقوب / للاسف يمحمد انا مقدرش اوافق .. معلش انا بعتذرلك بس انا زي موضحتلك انا هنا ضيف مش اكتر
محمد / انت ضيف بس الكل بيحترمك .. انت صاحب مراكز عاليه وتقدر تتحدي رحيم
يعقوب / مهما وصلت لمراكز مش هقدر اتحدي رحيم .. رحيم خرج وغلط ف الملك ومحدش قدر يحاسبه .. انا مش هقدر افيدك صدقني يمحمد
محمد / طيب ولا يهمك .. انا هعرف اتصرف
يعقوب / لو احتجت اي حاجه قولي بس بعيدا عن انك تدخل المناقصه باسم شركتي .. وهتلاقيني جمبك متقلقش
محمد / شكرا لحضرتك انا هعرف اتصرف .. عن اذنك
قام محمد وخرج من النادي وركب عربيته وفضل يلف فشوارع المحروسه وهو بيفكر فحل للمصيبه دي .. وفجاة لقي نفسه بيتجه للمستشفي اللي بيتعالج فيها سيف
________________
( في مستشفي ( **** ) )
دخل محمد المستشفي وقابل الدكتور المسئول عن علاج سيف بيخرج من الغرفة اللي راقد فيها سيف
الدكتور / اهلا محمد باشا .. نورتنا يفندم
محمد / انت تعرفني ؟
الدكتور / طبعا .. انا اعرف عيلة صقر كلهم .. انا اسامه .. صديق زيدان والدكتور المسئول عن علاج سيف الجبالي
محمد / طيب حضرتك سيف عامل ايه دلوقتي
اسامه / سيف في تقدم وحالته بتتحسن .. حقيقي انا مكنتش اتخيل انه قوي للدرجه اللي تخليه يقاوم الموت
محمد / طب كويس جدا .. انا عايز اقابله هو صاحي
اسامه / اها هو فايق ومستنيك
محمد / مستنيني ؟
اسامه / هو كان عارف انك هتيجي وكان المفروض ياخد حقنه منوم عشان يعرف ينام بس قالي ااجلها عشان انت جاي
محمد / طيب عن اذنك انا هدخله
اسامه / اتفضل حضرتك
دخل محمد الغرفه لسيف وشاف سيف بيشرب عصير وبيبصله بابتسامه وكانه كان مستنيه فعلا
سيف / جيت فمعادك .. هااا قولي الدنيا مصدرالك قفاها صح
محمد / صح .. الدنيا صدرتلي قفاها وشوية كمان وهتعمل معايا الجلاشه
سيف / طب كويس انها هتعمل معاك الجلاشه .. حاجه حلوه اهيي ايه اللي مزعلك
محمد بابتسامه رغم مايشعر به / اصلي مبحبش الجلاش
سيف ابتسم واتكلم بهدوء / كل دا ابتلاء .. مرحله صعبه لازم كلنا نتكاتف ونبقي قدها ونعديها
محمد / انا حقيقي مبقتش قادر .. كل حاجه بتنهار قصاد عيني
سيف / طب وايه يعني يخوي .. مفيش حلاوه منغير نار .. ومفيش نار منغير دخان .. لازم لما الدنيا تضحكلك تعمل حسابك انها هتكشر فوشك فيوم من الايام .. مفيش حاجه بتدوم .. بس دا مش انهيار .. دي مرحله صعبه عايزه رجاله بجد تبقي اسود وتعديها
محمد / تفتكر انا هقدر اعدي المرحله الصعبه دي .. انا عمري مشيلت هم وديما عايش ولا علبالي .. ديما بشوف زيدان مكشر وعمره مضحك ولا حتي ابتسم .. ديما بيتعامل برسميه مع الكل وديما شايل هم الدنيا .. دلوقتي بس عرفت انه كان عنده حق .. اللي يعيش وسط الصراع دا بيفقد متعه كبيره .. متعة التعايش وانك تحس انك عايش فالدنيا .. انا دلوقتي حاسس اني بموت بالبطئ
سيف / دا مش سبب مقنع .. زيدان عمره مشال هم حاجه .. زيدان اتعود علي كدا ولما كان بيحصل نفس اللي بيحصل دلوقتي كان بيتعامل عادي ولا فدماغه وعشان كدا كان بيكسب المعركة .. متحملش نفسك فوق طاقتها واتعامل عادي وهتلاقي كل حاجه اتحلت .. وبعدين احنا لسه فالاول لسه مدخلناش فالغويط
محمد / فكرك لو زيدان كان مكاني كان هيعرف يتصرف
سيف / اكيد .. بس انا واثق ان مفيش اختلاف مابينكم وهتقدر تعدي الايام دي
محمد / طيب فكك مني .. انت عامل اي
سيف / انا تمام .. قربت نخرج اهوو وهبقي جمبك متقلقش
محمد / وانا مستنيك لاني مش قادر اكمل لوحدي
سيف / متقلقش .. زي مقلتلك كل حاجه هتتعدل .. يلا قوم امشي عشان عايز انام يلااا نكدت عليا الاهي ينكد عليك
محمد / بتدعي عليا .. تمام انا همشي بس خليك فاكرها
سيف / يلا يااض من هنا بدل مقوم ازعلك .. يلاا
محمد / خلاص طب متزوقش انا ماشي .. يلا سلام
خرج محمد من المستشفي وركب عربيته واتجه للقصر
ووسط مهو ماشي فطريقه رن تليفونه وكان ( private number ) رد محمد علي التليفون وكان صوت انثوي
محمد / الو مين معايا
المتصل / هتعرف لما تقابلني .. انا عايزه مصلحتك
محمد / ايوه برضوا مين معايا
المتصل / قلتلك هتعرف لما تقابلني
محمد / طيب هقابلك فين
المتصل / قابلني بعد نص ساعه ف كافيه ( ***** ) ومتتاخرش
محمد / طيب حاضر نص ساعه وهكون عندك
قفل المتصل فوش محمد .. ومحمد كمل طريقه للكافيه عشان يعرف مين دي وعايزه ايه منه
_______________
( في كافيه ***** )
يدخل محمد الكافيه ويظل ينظر للجميع وهو لا يعلم من يريد مقابلته .. الكافيه ملئ بالنساء وهو لا يعلم من هي من بينهم .. رن هاتفه ب ( private number ) وضغط علي زر الرد
محمد / الوو .. انا وصلت الكافيه انتي فين
المتصل / انا علي الترابيزه اللي قصادك علي الشمال
محمد / طب ارفعي ايدك عشان اشوفك
رفعتذ يدها وتوجهه محمد نحوها وجلس مقابلتها
محمد / ممكن اعرف انتي مين وعايزه ايه ؟
= انا ليلي سكرتيره رحيم السيوفي وجايه هنا عايزه مصلحتك
محمد / عايزه مصلحتي ؟ وهي ايه بقي مصلحتي
ليلي / بص انا هفهمك .. كنت داخله عشان ادي مستر رحيم ورق وملفات سمعته بيتكلم مع اخوه مستر فريد وبيقولوا ( ....... ) وبعدين جيت احذرك واقولك خلي بالك
محمد / يعني ايه .. معني كلامك انهم عايزين يوقعوني وعايزين الدنيا كلها تتقفل فوشي عشان فالاخر اختار اني ابيع كل الشركات
ليلي / بالظبط كدا ورحيم دلوقتي حاطط كل امله ومراهن علي سقوطك وبعدها هينفذ اللي اتفقوا عليه
محمد / ومعني كلامك اني حتي مش هعرف اقف قصادهم وف الاخر هيحصل اللي هما عايزينه
ليلي / وانا كمان شايفه كدا بس انا من رايي انك تحاول تتخطي الظروف دي حتي لو تلاعبهم بنفس اسلوبهم
محمد بتفكير / ازاي .. الاعبهم بنفس اسلوبهم ازاي وهما دلوقتي فوضع القوة وانا فوضع الضعف .. هما دلوقتي متحكمين فكل حاجه والظروف بتخدمهم
ليلي / حاول .. شوف ممكن تعمل ايه وحاول تتجنب اعلي الخساير .. لو خرجت من المرحله دي باقل الخساير يبقي انت كدا نجحت .. انا واثقه انهم بعد مياخدوا اللي هما عايزينه هيخلصوا علي العيلة كلها
محمد بتفكير / طب وبعدين .. انا مش لاقي حل .. مفيش حل واحد حتي
ليلي / انا ممكن اساعدك .. انت ممكن تلجا لاي شخص من اعداء رحيم السيوفي وتطلب انهم يقفوا جمبك .. ومستر رحيم اعداءه كتير جدا
محمد / وانتي متخيله انهم ممكن يساعدوني ؟ كان العلق نفع نفسه لمؤخذه يعني
ليلي / مشعارفه .. انا قلتلك علي كل اللي عندي وحذرتك
محمد / طب ممكن اعرف انتي بتعملي معايا كدا ليه ؟
ليلي / حكاية كبيره سببها اخوك زيدان
محمد / زيدان !؟ .. مش فاهم قصدك ايه
ليلي / بص انا هحكيلك الحكايه كلها ( حكتله من اول مطلب منها رحيم تقرب من زيدان وحبته وهو حبها لحد ما زيدان سافر البرازيل )
محمد بصدمه / يعني ايه .. يعني زيدان كان مظلوم فعلا وانتوا السبب فاللي هو مر بيه ؟ .. يعني ديما الدنيا كلها بتقف قصاد زيدان حتي يوم محب واحده طلعت خاينه وودته ورا الشمس وخلته يعيش حياه مكنش يحلم يعيشها .. يعني ايه
ليلي بدموع / صدقني انا مكنش قدامي حل غير اللي عملته .. صدقني انا عارفه ان اللي عملته غلط وندمت علي اللي عملته .. بس انا جيت دلوقتي عشان افتح صفحة جديده واحاول اعمل حاجه صح
محمد / طب وزيدان دلوقتي عامل ايه هو كويس
ليلي / معرفش .. كنت سمعت انهم بيتكلموا عليه بس مسمعتش غير اسمه غير كدا مسمعتش باقي الكلام .. حاول تعدي المرحله دي لحد مزيدان يرجع وهو هيعرف يتصرف مع رحيم كويس .. انا لازم امشي بقي عن اذنك
محمد / اتفضلي
مشيت ليلي وبعدها وقف محمد وحاسب الجارسون وبعدها خرج ركب عربيته ورجع القصر
__________________
( في صباح يوم جديد ملئ بالصدمات )
يفيق محمد من غفوته وسط رنين الهاتف .. يضغط محمد علي زر الرد وياتي صوت المتصل
المتصل / الوو محمد صقر معايا ؟
محمد / ايوه محمد معاك انت مين
المتصل / احنا السفارة المصرية .. حبينا نبلغك ان زيدان علي صقر اخو حضرتك ربنا يرحمه وعايزين حضرتك تيجي نقفل المحاضر وتتعرف علي الجثه وتمضي علي استلامها
صدمه .. صدمه كبيره وقعت علي محمد .. صدمه قاتله تؤدي للموت فالحال .. يقول علم النفس " الصدمات احيانا تؤدي الي سكته قلبيه مفاجاه ووفاه الانسان" .. حتي لو كانت الصدمه دي مرتبطه بانك شخص فقير مش لاقي تاكل وفجاة تدخل مسابقة الحلم مع زميلي وحبيبي مصطفي الاغا وتكسب مليون جنيه .. الصدمه قاتله العن من رصاص سلاح اسرائيلي
محمد بتوهان وصدمه وعدم تصديق / نعم .. بتقول ايه .. زيدان مين اللي مات
المتصل / عارف انها صدمه كبيره حضرتك .. بس معلش دا قضاء وقدر .. هو اتقتل ف البرازيل ومكنش فيه وقت نمهدلك الموضوع .. لازم دلوقتي تيجي نخلص كل حاجه عبال مالجثه توصل مصر .. بعد اذنك حاول تتمساك الموضوع صعب جدا بس علي الاقل عشان تاخد حقه
محمد بدموع وبيحاول يتماسك / حاضر .. هلبس وهاجي مش هتاخر
قفل محمد تليفونه وهو في حاله يرثي لها .. دموعه الغزيره وجدت طريقها .. احساس صعب لما تفقد حاجه غاليه عليك .. بس الاصعب لما تبقي الحاجه دي بني ادم عزيز عليك .. وخصوصا لو البني ادم دا كان اخوك .. اخوك من لحمك ودمك .. سندك فدنيتك ورفيقك وصديقك واخوك فاخرتك .. الاخ اللي لما الدنيا تضيق عليك مش هتلاقي حضن احن من حضنه .. ( وفي الذكري التاسعه لمذبحة بورسعيد ورحيل اغلي ماليا واحن حد فدنيتي .. اخويا وحبيبي وصديقي وابن خالتي وكل حياتي .. انا اسف اني فيوم طلبت منك نشجع الاهلي .. انا اسف اني قلتلك نفسي اروح الاستاد .. انا اسف عشان شفتك بتموت قصاد عنيا ومقدرتش افديك بحياتي .. كنت شايفهم وهما بيقتلوك وبيقتلوا خيرت شباب مصر قصاد عنيا .. كنت شايفهم وهما بيرموا الشباب من فوق المدرج .. كنت شايفهم وهما بيدبحوكم بدم بارد .. لسه لحد دلوقتي بحلم باللي حصل .. بحلم بكبوس بيروح ضحيته 72 .. انا اسف يكريم .. وطول مفيا الروح مش هسيب حقك يروح هدر .. مش هنسي ومش هسامح .. 9 سنين مرت من عمري وانا شبه منتهي .. كل اللي عايش عليه هو اني اجيبلك حقك .. حقك هو بالنسبه ليا نهاية حياتي .. مش هنسي اول موصلنا بورسعيد والناس بتشاورلنا هندبحكم وسط ماهما بيرمونا بالطوب .. مش هنسي لما بصتلك بخوف وانت طبطت عليا وقلتلي " متخفش احنا جايين هنا عشان نشجع الاهلي .. جايين هنا عشان ماتش كورة مش جايين عشان نتخانق " مكنتش اعرف ان ماتش الكورة دا هيبقي نهايتك .. مش هنسي صوت القطر وكانه صوت غراب مشؤم .. مش هنسي .. انت سيبتني وروحت عند اللي احسن مني ومنك .. وانا خرجت من بورسعيد شخص تاني كل اللي فبالي ان يوم مرجع لهنا وللمكان دا هبقا عشان اخد حقك .. خرجت طفل عندي 9 سنين كل اللي فبالي حقك .. ارقد في سلام يشهيد ومعلش مش هعرف اجيلك دلوقت .) .. اسف علي الكلام دا بس حبيت اذكركم بالشهداء .. ياريت ندعولهم وندعي لاهلهم عارف ان دا مش المكان المناسب عشان اقول كلامي دا بس معلش دا طلب شخصي مني ونفسي الناس متنساش الشهداء اللي ضحوا بحياتهم عشان ماتش كورة 🖤
( نرجع لقصتنا )
تماسك محمد وقدر يقف علي رجليه رغم انه مكنش حاسس بالدنيا اصلا .. وقف والدموع مش راضيه تقف .. وقف ولبس هدومه ونزل .. نزل عشان يستلم جثه اخوه .. اخوه وابوه وسنده .. نزل محمد والكل كان قاعد فالجنينه وبيهزرو وبيضحكوا .. منار شافت محمد نازل ودموعه فعينيه وملامحه متطمنش .. شكله اتغير جدا .. كبر خمسين سنه فوق عمره .. محمد بيحاول يتماسك وميبينش حاجه لحد ميجيب جثه اخوه وبعدها يدفنوه
منار بقلق / مالك يمحمد فيك ايه وبتعيط كدا ليه
محمد بتماسك / هاا .. لا مفيش مفيش
منار بدموع / محمد طمني ب**** عليك في ايه حصل ايه .. انا صحيت وقلبي مقبوض وحاسه ان ف حاجه حصلت لاخوك زيدان .. طمني يمحمد
محمد مسح دموعه بسرعه وحضنها وحاول يتماسك / مفيش يغاليه متقلقيش .. حاسس بضغط فالشغل بس والدنيا جايه عليا اووي متقلقيش
منار بدموع / محمد اوعي تكون مخبي عليا حاجه .. انا عارفه ان زيدان اخوك حصله حاجه
محمد بدموع / ومن امتي بتحسي بزيدان يا امي .. من امتي شايفه انه ابنك
منار بدموع / من زمان .. صحيح بقسي عليه بس بحبه .. بحبه اوووي يمحمد .. طمني ب**** عليك زيدان حصله ايه
محمد بدموع / زيدان كويس .. هو بس تعبان شوية متقلقيش
جني بتوتر / محمد .. هو زيدان ماله تعبان ازاي
محمد بتماسك / هو جاي فالطريق دلوقتي .. هروح استقبله فالمطار عشان كان مسافر .. وهو لما ييجي هيحكيلكم .. عن اذنكم
ساب مامته بالعافيه وخرج وهي بيقدم رجل وبياخر التانيه .. مش قادر يتحرك ولا يمشي بس بيحاول يتماسك بما فيه الكفايه لان دلوقتي لازم يستلم جثه اخوه وبعدها يقدر يطلع كل اللي فيه
_________________
( في السفارة المصريه )
خلص محمد الورق وقفل المحاضر وعرف ان جثه زيدان متفحمه .. بمعني ان ملهاش ملامح .. ولازم يروح المشرحه ويتعرف عالجثه اول متوصل .. الجثه وصلت المشرحه ومحمد دخل ودموعه بتنزل من عينيه زي الشلالات .. اول مشاف الجثه رجليه معدتش شيلاه .. مقدرش يتماسك اكتر من كدا وقوته انهارت .. وقع علي الارض وضم رجليه لصدره وقعد يصرخ .. يصرخ بكل مافيه من قوه .. دموعه مبتبطلش نزول .. الدنيا بتلف بيه .. مازال يصرخ ( زيداااان .. ااااااه يخويااااا .. سبتني خلاااص يزيدان .. سبتني فالدنيا دي لوحدي .. سبتني اواجه مصيري لوحدي .. سبتني وانا مليش ضهر غيرك .. ااااه يزيدااان .. ااااه يخويااا .. طب وانا هيبقالي مين بعدك .. هيبقالي مين يقف جمبي ويسندني لما اقع يزيدااان .. ليييه كدا يخويااا .. لييه .. زهقت مني ؟ .. اكيد زهقت مننا كلنا اكيدد .. انت ارتحت دلوقتي بس احنا لااا .. احنا مش هنرتاح بغيابك يازيدااان .. مين اللي عمل فيكك كدا .. مين اللي قتل حد زيكك .. اكيد قتلوك غدر .. اكيد اتقتلت غدر .. مش معقول يقتلوك عادي كدا .. محدش يقدر اصلاا .. اكيد قتلوك غدر .. بس اطمن .. عمري مهسيب حقك يروح هدر يخوياا .. مش هسيب حقك )
________________________
( في شركات رحيم السيوفي )
دخل فريد وعلامات الانتصار علي وجهه وقعد قصاد رحيم اللي لسه موصلوش الخبر
فريد / الف مبرووك يا اسطورة
رحيم بعدم فهم / ربنا يباركلك بس علي ايه
فريد / جثه زيدان وصلت مصر ودلوقتي فالمشرحه
رحيم بصدمه / نعم ؟ جثة زيدان وصلت .. هو زيدان مات ؟
فريد / ااه انت مكنتش تعرف ولا ايه
رحيم بصدمه / لاا مكنتش اعرف .. بس انت متاكد ان اللي وصلت دي جثه زيدان
فريد / اااه يعم مالك مستغرب كدا ليه
رحيم بانفعال مسك تليفونه ورن علي رئيس العصابه اللي موكله يقتل زيدان .. بس التليفون مغلق
رحيم بانفعال / هوو مبيرودش لييه
فريد / هو مين دا اللي مبيردش .. وانت مالك منفعل ومتعصب كدا لي
رحيم بغضب / مكنش لازم يمووت .. زيدان مكنش لازم يموت
فريد / مكنش لازم يموت ليه .. وبعدين انت مش متفق مع رجالتك انهم يقتلوه
رحيم بندم / كنت متفق معاهم يعذبوه وبعدها يقتلوه .. بس ف اخر لحظة امبارح كنت هكلمهم وهقلهم ميقتلهوش بس التليفون كان مغلق .. زيدان مكنش لازم يموت يرحيم
فريد / ايوه مكنش لازم يموت ليه .. هو مش زيه زي كل اعدائنا ولا ايه يرحيم
رحيم بانفعال / لااا يفريد .. زيدان مش زي اعدائنا .. زيدان دا الوحيد اللي اقدر اقول عليه عدو بس محلي اللعبه .. زيدان هو اللي كان مخلي لكل اللي انا عايش فيه دا طعم .. هو الوحيد من الاعداء اللي مكنش لازم يموت .. مكنش لازم يموت يفريد
فريد / طيب اهدي .. اللي حصل حصل ومفيش حاجه ف ايدينا نقدر نعملها
رحيم بانفعال / ورحمة زيدان لجيبله حقه منهم .. مش هسيبهم
فريد / طب فهمني هتعمل كدا لي انت مش كنت عايز دا يحصل واهو حصل
رحيم / مش لازم تفهم يفريد .. مش لازم تفهم
________________
( تجريه للاحداث )
• استلم محمد جثه زيدان من المشرحه ومضي علي استلامها وطلب منهم يكفنوها علشان تبقي جاهزه للدفن
• روح محمد القصر وبلغهم بموت زيدان والجميع انهار كليا
• منار فقدت النطق من الصراخ علي زيدان ودموعها مش بتهمد
• ليلي عرفت باللي حصل وقعدت ف البيت وقفلت علي نفسها اوضتها وكتبت استقالتها لرحيم السيوفي
• سيف عرف بموت زيدان وصرخ كتير وعيط كتير بس بعدها اخد عهد علي نفسه انه يجيب حق زيدان
• ابراهيم وكمال ويوسف عرفوا باللي حصل وطلبوا من الحكومه يمشوا فجنازت زيدان والحكومه وافقت
• ابراهيم حس انه اتكسر ومبقاش له ضهر واتمني لو زيدان يرجع ولو ساعه واحده عشان يعتذرله علي كل اللي كان بيعمله معاه ويفتحوا صفحه جديده
• كمال زعل جدا علي زيدان والندم سيطر عليه وحاول ينتحر بس لحقوه علي اخر لحظه
• يوسف دخل فحاله توهان ومبقاش حاسس باللي بيحصل ولا حاسس ب اي حاجه
• محمد كان اكترهم تماسك واتعهد علي نفسه ميسبش حق زيدان
• دفنوا جثه زيدان مع جده صقر فنفس القبر والكل كان بيودعه بجمله واحده ( سلام يزيدان .. انتم السابقون ونحن اللاحقون )
• حضر رحيم وفريد لعزاء زيدان وسلموا علي محمد وواسوه
• محمد اضطر يستقبلهم لانه مش عايز يعمل فضيحه وسط العزاء
• ( وانتهت قصه اسطورة كبيره بحجم زيدان ال صقر .. ولكن ستظل خالده في اذهاننا وخالده في تاريخي كمؤالف وسيناريست ..)
_____________________
بعد مرور شهر " 30 يومأ "
___________
• محمد استسلم من بعد موت زيدان ومبقاش عارف يعمل ايه عشان يعدي المرحله الصعبه دي واستسلم للامر الواقع
• عاجل : انهيار شركات " ال صقر " وانخفاص الاسهم بنسبة % 95
• عاجل : الديون تلاحق " ال صقر " واقتراب اعلان العائله افلاسها
• تجديد حبس المتهمين " ابراهيم علي صقر " كمال صقر الغازي " يوسف كمال صقر " 15 يومأ مع مرعاة التجديد في نفس المعاد
• عاجل : اقامة مزاد علي كل املاك ال صقر نظرا لعدم سداد الديون حتي الان والتي تقدر بـ مليار و 500 مليون جنيه
__________________________
" في المزاد علي املاك ال صقر "
= نعلن في يوم ( **** ) بتاريخ ( **** ) فتح المزاد علي املاك عائله صقر الغازي .. المبلغ المقدر مليار و500 مليون جنيه .. مين يزود ؟!
آل صقر والطريق نحو المجد - السلسلة الثانية
-
{{#invoke:ChapterList|list}}