آل صقر والطريق نحو المجد - السلسلة الثانية: الجزء الأول
لمتابعة السلسله الأولى: آل صقر والطريق نحو المجد - السلسلة الأولى
• تم العثور علي جثه امراه اربعينيه تدعي ( شهيره محمد احمد - كيداهم ) محروقة بمنزل في شارع .... بالمنصورة
• تم العثور علي جثة زوجين يدعان ( جميل واماني ) في نفس المنزل مشنوقين
• تم العثور علي شخص وامراه وشاب مقتولين بابشع انواع القتل وهما ( سيد ونعمات ومجدي )
( ملف قضايا غير مستدل علي الجاني بها )
بعد مرور عدة اشهر
• كبر زيدان فالسوق وفتح شركة كبيره وسماها الغازي للمقاولات والمباني واصبح المدير التنفيذي لشركة كمال صقر للاستيراد والتصدير ورئيس شركة الغازي للمقاولات وقام بافتتاح محجر كبير وبقي سيف المسئول عنه
• اشتغل زيدان فتجارة الاثار الفرعونيه بالتعاون مع سيف الدين رجب الجبالي
• رجع زيدان لمنزل كمال صقر وعاش مع اخواته وامه والامور بينه وبين سليم الصغير محتقنه تماما ولا يطيق رؤيته ودا مكنش عاجب منار ام زيدان وبقت تتجنب زيدان
• اتجوز ابراهيم وهايدي بعد رجوع زيدان وامه وعملوا فرح كبير جدا
• محمد فضل ميروحش الجامعه لحد مسقط في الامتحانات وعاد السنه تاني
• بارون الغازي خرج من قضيه اختطاف منار ورجع اوسخ من الاول واصبح العدو اللدود لزيدان وعيلة صقر الغازي
• امجد بارون بقا من اكبر رجال الاعمال وبقي له سلطه بجانب والده واصبح عضو ف البرلمان وعنده حصانه
_____________________________
نبدا السلسله التانيه بمشهد من السلسله الاولي وكان بين زيدان ومني وبناتها
زيدان : هااا هتقولي مين اللي عمل كدا ولا انتي عارفه هيحصلك ايه انتي وبناتك ؟
مني بدموع : هقووول هقووول
مش هقولك علي حياتي كانت عامله ازاي ولا ان دول مش بناتي اصلا ...
انا فرح ابراهيم من القاهره .. اتجوزت مرتين بس كل مره كنت بخون جوزي عشان كنت بشتغل رقاصه ولما كان بيعرف كان بيطلقني .. فيوم من الايام اتعرفت علي شخص اسمه ( فريد احمد عثمان ) من اكبر رجال الاعمال وكان جه عندي الكباريه وقضينا ليله مع بعض وبعدها قالي انه عايزني فمهمه سرية جدا وانه هيديني 2 مليون جنيه وانا فرحت بالمبلغ دا جدا .. قالي ان ف واحد اسمه زيدان صقر الغازي .. اللي هو انت .. قالي ان جدك من اكبر رجال الاعمال فمصر ومات وسابلك ثروة كبيره بس الحكومه حجزت عليها ومن بعدها وانتوا متلقحين انت وامك واخواتك في الشوارع .. قالي انك هتسافر المنصورة واني اروح هناك ومعايا بنتين هو هيجبهملي واعمل اني ست كبيره ومعايا بناتي واعمل عليك فيلم عشان تامنلي وبعدها اضرب ضربتي الكبيره اللي هيقولهالي .. وافقت وجابلي سعاد وبسمله عشان يبانوا انهم بناتي ويوقعوك فشباكهم ويعملوا عليك قصه كبيره عشان تصدقني وتصدقهم .. وقالي كمان ان كيداهم وكل العمارة دي ملكه هو بس هيكتب عقد لكيداهم عشان تبان ف الصورة .. بس معرفش غير كدا .. دا غير ان ليلي اصلا كانت السكرتيره الخاصه بيه ودا عرفت من كيداهم .. بس معرفش اكتر من كدا حتي لما سالته هو عايز يعمل فيك كدا ليي مجوابنيش
زيدان بهدوء وتفكير / معاكي صورة لفريد دا؟
مني / اااه معايا ف الموبايل بتاعي
زيدان / سيف هاات الموبايل بتاعها .
جاب سيف الموبايل واداه لزيدان وزيدان فتحه وقلب ف الصور لحد مشاف صورة شخص يعرفه كووويس .. يعرفه جدا كمان .. الشخص الوحيد اللي وقف جمبه وساعده لما كان ف السجن .. زيدان وجه التليفون لمني
زيدان بهدوء عكس ما بداخله / مين دا وتعرفيه منين
مني / دا هو فريد اللي قالي اعمل كدا
زيدان بصدمة / الكونت البا ؟ .. طب ازاي .. اززززاي يرميني ف السجن وييجي يسال عليا ويبقا الشخص الوحيد اللي وقف جمبي وساعدني .. انتي بتكدبي
مني ببكاء / ورحمة امي مبكدب صدقني هو دا فريد
زيدان وقف بصدمة وعدم استيعاب وتوهان / سيف اقتلهم
ونزل زيدان وسيف نفذ اللي زيدان امره بيه وقتلهم
( عودة من الفلاش بااااك)
نبدا الجزء الاول بقا من السلسله العظيمه جدا
( في قصر كمال صقر )
" في الجناح الخاص بزيدان صقر "
الساعه ال 10 صباحا يرن المنبه ويقوم زيدان من نومه ويدخل الحمام ويتشطف وبعدها يخرج يلبس بدلته السوداء وساعته الروليكس باهظة الثمن ويسرح شعره وبعدها يتجه الي الخارج
( بداخل القصر )
يجلس الجميع علي سفرة الطعام ويترئسهم كمال صقر
ويتناولون وجبه الاطفار
سليم بطفوله / ماما ممكن تجبيلي البيضه اللي هناك الكبيره دي عشان مش قادر اوصلها .. لاني صغير وكدا
منار بحب / ماشي يروحي من عنيا .. امسك يغالي كُل بالهنا والشفا
محمد بهدوء / عايز اقولكم حاجه يعني مش عارف هتعجبكم ولا لا .. انا سقطت
الجميع بصدمه / ااايه بتهزررر صح ؟
محمد بابتسامه وحزن / لا طبعا مش بهزر .. انتو عارفين يعني اني مكنتش بروح وكدا فعشان كدا الامتحانات فاتتني وسقطت
ابراهيم بعصبيه / وانت ايه اللي يخليك متروحش يبني ادم انت .. انت بتضيع مستقبلك بايديك كدا
هايدي بحزن / حقيقي يمحمد انت غلطت .. دا مستقبلك يبني ازاي متروحش جامعتك اماال عايز تنجح وانت مفخد ف البيت
كمال بعصبيه / انت عيل مستهتر جدا .. بعد المصاريف دي كلها ووقفتي جمبك هي دي كلمة شكرا اللي بتقولهالي ؟
سيف / علفكرة بابا عنده حق يعني .. اصل هو كان واثق انكك راجل وهتبقا زي اخوك زيدان وابراهيم بس انت كدا احرجته وخونت ثقته فيك
منار فضلت باصه لمحمد وساكته مش بتتكلم لانها شافت ان الكل جاي علي ابنها ومحدش فكر يسال ليه هو مش بيروح
نزل زيدان من الاعلي وصوت دقات اقدامه علي السلالم تعطي له هيبه ووقار ... وقف امامهم ونظر لهم بتعابير بارده وتقدم نحو محمد وخبط علي كتفه بهدوء
زيدان بثقة وهدوء / بعد متخلص فطار انا عايز اتكلم معاك
ثم وجه كلامه للجميع بهدوء / ياريت كلنا نخلينا فحالنا .. لومكم لمحمد عمره مهيغير القدر .. واللي عنده كلمه حلوه يقولها واللي معندوش يحط لسانه جوا بقه وميتكلمش
كمال بغيظ وتعصب / انت عاارف انت بتقول ايه .. دا بيقولك سقط بعد كل اللي عملته عشانه ووقفتي جمبه وفلوسي اللي دفعتهم ليه عشان يبقا بني ادم ويشرفني .. انت متخيل بتقول ايه انت
زيدان بصوت عالي / فلوسك دي عندي انا .. ابن علي صقر ميتعايرش بفلوووس .. كلنا بنغلط احنا مش ملايكه .. ولو كنت فعلا عايزه بني ادم كنت سالته الاول مبيروحش ليه .. مهو مش بمزاجه يعني يقعد زي الحريم ف البيت .. كلكم عمالين تتكلموا ومبتصدقوا جنازه وتشبعوا فيها لطم .. انتوا ايه ملتكم انتو .. هاااا ... محمد من النهارضه اللي هيتكلم معاه نص كلمة انا اللي هقف قدامه وهوقفه عند حده .. يسقط بقا ينجح محدش يشغل دماغه .. وفلوسك انا هدهالك يكمال باشا .. مش علي اخر الزمن نتعاير بفلووس
ابراهيم / زيدان اتكلم كويس مع عمك انت نسيت نفسك ولا ايه
زيدان وقف قدام ابراهيم وبصله بهدوء وثقه / اااه نسيت نفسي يا ابرهيم باشا .. اااه نسيت نفسي .. ايه عايز تفوقني .. فوقني .. مهو انت مبقتش ضهر اخواتك زي زمان يا ابرهيم .. مبقتش اللي تقف جمبنا وتطبطب علينا هاا .. عقلني يا ابرهيم .. عقلني يخويا ياكبير
ابراهيم بص لزيدان بغضب وغل / زيدان امشي من قدامي .. امشييي
زيدان فضل واقف قدامه بهدوء وثقة وحاطط ايديه فجيوب البنطلون وبيبصله بتحدي
ابراهيم فضل باصصله لحد ميوسف وقف وفصلهم عن بعض
يوسف / اهدوء يجدعاان مش كدا .. مش هنتخانق علي حاجه تافهه زي دي .. ويازيدان بابا مكنش يقصد يعني اللي فدماغك بابا كل همه مصلحة محمد وبس .. معلش امسحها فيا انا دي
زيدان بصلهم بقرف وسابهم وخرج وقعد لوحده ف الجنينه
محمد / انا شبعت
وقف وخرج لزيدان .. لانه الشخص الوحيد اللي بيقف جمبه من ساعت مجه القصر هنا .. محمد بيحس بالامان والراحه بجانب زيدان وكانه ابوه .. عكس ابراهيم اللي اول متجوز هايدي بقا خاتم فصباعها وصباع عيلة كمال صقر كلهم وبيقف جمبهم ضده وضد زيدان وامه وكلهم بلا استثناء
بالخارج يجلس زيدان علي الانتريه في وسط الجنينه ويضع قدام فوق الاخري ويجلس بهيبه ويشعل سيجارته
تقدم محمده منه وجلس امامه
محمد / كنت عايزني ف ايه
زيدان بهدوء / مبتروحش جامعتك ليه ؟
محمد بتهرب وتوتر / اصل اصل .. مفيش .. اصل يعني مبقتش ا
زيدان بصوت عالي نسبيا ولهجه حاده / سؤالي واضح .. مبتروحش جامعتك ليه
محمد / صراحة يعني .. ابن المعيد مستقصدني وقالي ان كدا كدا مش هيخليني انجح لان ابوه هو معيد الجامعه .. وكمان يعني قالي مروحش الجامعة تاني احسنلي عشان لو رحت هيتخانق معايا وكدا
زيدان بهدوء / مممم .. طيب .. جهز نفسك هاخدك معايا ونعدي علي الجامعه
محمد / بسس
زيدان / مفيش بسس .. روح البس وظبط نفسك وربع ساعة تكون هنا .. يلا
وقف محمد وتوجه الي الداخل وظل زيدان جالسا يشرب سيجارته وينظر للسماء في شرود وسرحان
جني وقفت اما زيدان وظلت تنظر له ثم جلست بجانبه واستنشقت رائحة عطره اللتي تعشقها وتعشق صاحبها
زيدان بهدوء وهو ينظر للسماء / عايزه ايه يجني ؟
جني بخضه / يلهوووي انت اخدت بالك مني ازاي ولا شوفتني ازاي .. دانا قلت انك سرحان وكدا
زيدان بنفس ****جة وهو يظل محدقا بالسماء / عايزه ايه يجني ؟
جني بكسوف وتوتر / كنت يعني .. كنت عايزه اقووولك ان .. ان .. انا بعتذرلك يعني عن كلام بابا وكدا .. بابا اكيد مكنش يقصد يعني .. وبعدين يعني غلط انك تكلمه بالاسلوب دا .. يعني انا ينفع لو عمو علي **** يرحمه موجود اكلمه بالاسلوب دا ؟
زيدان بهدوء و حول نظره اليها / ابوكي غلط .. مش علي اخر الزمن يعايرنا بالفلوس ومساعدته لينا .. وانا لو علي صقر اللي عمل كدا .. كنتي هتلاقيني بقف فصفك وبقوله مش بنت كمال صقر اللي تتعاير بالفلوس
جني / مممم .. لا محنا بنتكلم كتير بس وقت الجد هتبقا زيي وزي يوسف كدا
زيدان باستفزاز وهدوء / عمرنا مهنتساوا يجني .. لانكوا متعلمتوش الاصول كويس وفرنسا غيرتك من جيناتكوا كتير .. عشان كدا هتفكري ان كل الناس زيكم
جني بغصه وكسوف / قصدك ايه ؟
زيدان بابتسامه وثقة / قصدي اني غير اي حد شوفتيه او عرفتيه فحياتك .. انا مختلف .. ومش انا اللي ابقي بياع كلام
جني / مش شايفه انك مختلف .. انت زيك زي اي حد وممكن يكون في ناس كتير احسن منك .. وليه ميكونش يوسف اللي بتقول انه متعلمش الاصول احسن منك
زيدان بثقه وهدوء عكس ما بداخله / مكنتيش حبتيني يبنت كمال صقر
جني بكسوف / انت بتقول ايه انت .. انا احبك انت .. ليه اتعميت فنظري .. علي اخر الزمن احب واحد معقد زيك كدا
زيدان بابتسامه / فعلا .. انا معقد مبتكدبيش .. يلا بقا شوفي انتي رايحه فين لاني مش فاضيلك
جني / ارووح فين ايه .. دا بيتنا انت اللي المفروض تشوف انت رايح فين
اكتفي زيدان بابتسامته ونظر الي السماء مرة اخري ولم يعيرها اي انتباه
ظلت جني تحدق به بغيظ شديد وبعدها وقفت ودخلت الي القصر
خرج محمد من القصر وتقدم نحو زيدان ووقف امامه ونظر له بحب
محمد / انا لبست اهو زي مقلتلي
زيدان / كويس يلا بينا
وقف زيدان وتقدم الي الخارج وخلفه محمد وركب زيدان سيارته وبجانبه محمد وتقدم الي الجامعه
_______________________________
( في جامعة القاهرة )
دخل زيدان الجامعه وبصحبته محمد وقابل امامه الامن
مدير الامن / عايز مين
زيدان بتكبر / عايز اقابل رئيس المخروبه دي
مدير الامن / مخروبة ايه متحترم نفسك يجدع انت واتكلم بادب بدل منرميك انت وهو بره
زيدان نظر للخلف بهدوء ثم نظر لمدير الامن بابتسامه وتحدث بثقة / تعرف ترميني بره ؟
مدير الامن / ااااه تحب تجرب ؟
محمد تدخل سريعأ / اسف يعم حازم .. زيدان اخويا ميقصدش .. احنا بس عايزين نقابل حضرت المعيد
زيدان بهدوء / هتعرف توصلنا ولا ندخل احنا
مدير الامن بقرف / طييب يخويا .. تعالو ورايا
دخل مدير الامن الي داخل الجامعه ودخل الي مكتب المعيد وفتح الباب ودخل للمعيد
حازم / خليكم هنا .. لما اقول ادخلوا يبقا تدخلوا
زيدان ظل يحدق به بعصبيه ويحاول كتم غضبه
دخل حازم الي المعيد ونظر زيدان لمحمد بعصبيه
زيدان / انت بتتكلم ليه .. انا قلتلك اتكلم .. لما انا اتكلم مسمعش صوتك خاالص سامع ولا لا .. بتعتذر لبتاع امن لا راح ولا جه .. فعلا علي صقر عرف يربي
خرج حازم ووقف امامهم / ادخلوا الدكتور مستنيكم جوه
دخل زيدان وهو ينظر لحازم بتكبر وغرور وخلفه محمد
تقدم زيدان للمعيد وجلس امامه ووضع قدم فوق الاخري واخرج سيجارته واشعلها
زيدان / واقف ليه يمحمد .. اقعد
جلس محمد وهو ينظر لزيدان وللمعيد اللي مستغرب افعال زيدان ومندهش
زيدان بثقة وهدوء / ممكن اعرف محمد علي صقر سقط ف الامتحانات ليه ؟
المعيد / انت مين الاول ومين سمحلك تقعد منغير اذني بالبجاحه دي
زيدان بصوت عالي نسبيا / انا مبكررش سؤالي .. جاوب منغير لت كتيرر .. ولو متعرفنيش فانا زيدان صقر الغازي .. واتمني انك تكون عارفني لانك هتوفر علي نفسك تعب كتير اوووي
المعيد بعصبيه / انت ازاي تكلمني كدا .. ( رن الجرس ) شكري انده الامن يرموا الزباله دا بره
زيدان ظل جالسا وينظر له بهدوء / تمام .. انت اللي جيبته لنفسك .. مش محتاجه امن .. احنا هنمشي من نفسنا .. بس قبل منمشي لازم اخدلك صورة وانت متعصب كدا لان هييجي يوم واريهالك ( اخرج هاتفه وصور المعيد ) واتجه للخارج وخلفه محمد وخرج من الجامعه وركب سيارته وتقدم محمد للركوب بجانب زيدان ولكنه شاهد معشوقته .. حبيبته الي بعدت عنه عشان سقط ف الجامعه وكمان معرفش يواجه ابن المعيد اللي مسببله ازمه كبيره .. بصلها بحب وسرحان وهي بصتله شوية وبعدها اتحركت لداخل الجامعه
ظل زيدان ينظر لمحمد وللشئ اللذي ينظر له ووجد فتاة في غاية الجمال .. ولكن ظلت تنظر الي شقيقه وبعدها تحركت الي الداخل
زيدان / محمد .. ايه مش ناوي تركب ولا اروح انا
محمد بتوتر / لا لا جاي جاي
ركب محمد العربية بجانب زيدان وتحرك بسيارته
اخرج زيدان هاتفه ورن علي سيف وظل ينتظر حتي جاءه الرد
سيف / الوو يخوي .. خير انش**** هترن عليا دلوكت ليه
زيدان / اسمع يسيف .. تكلف واحد من رجالتك يراقب الشخص اللي هبعتلك صورته دلوقتي .. وبعدها تروح علي الشركة عشان انا هناك .. محتاجك فمواضيع مهمه جدا .. سلام
زيدان يوجه حديثه لمحمد / هتيجي معايا الشركة وهخلي اشرف يوصلك للقصر
محمد / طيب .. بس مقلتليش انت هتعمل ايه .. قلتلك المعيد دا صعب وابن متناكه وهيتعبك
زيدان ظل صامتا وينظر للطريق بهدوء ومحمد ينتظر منه اجابه ولكنه علم ان زيدان لن يبوح باي شئ عما يدور في راسه
وصل زيدان شركة الغازي ونزل من عربيته وتقدم الي الشركة ودخل الشركة بشموخ وثقة وهيبه ووقار
( بداخل شركة الغازي )
الجميع يقف احتراما لزيدان صقر وهيبته وثقتة العاليه بنفسه التي تزيده وقار واحترام .. الجميع ينظر له بابتسامه وفخر .. والموظفات ينظرون له باعجاب شديد لوسامته الشديده .. ولحيته التي تزيده وسامه .. والندبات الي تحت عينيه اللي بتزيده قسوة وتعجرف .. وملامحه الهادئه وثقته بنفسه .. والحروق الي ف ايده اللي بتخليه شخص مرعب جدا ووسيم جدا فنفس الوقت .. شخص مختلف عن الجميع .. محدش مصدق ان زيدان صقر عنده 23 سنه وبيحقق الانجازات العظيمه دي
تقدم زيدان امامهم وهم يرمون عليه الصباح والسلام وهو لا يعيرهم اي انتباه وتقدم من مكتب رئيس الشركة ودخل المكتب وجلس علي كرسي العرش كما يلقبه .. وجلس محمد امامه وهو ينظر للمكتب باعجاب شديد وجأء امامه صورة كبيرة لغازي باشا التي تزين حائط المكتب وبجانبها صورة متوسطه الحجم لصقر الغازي
نظر محمد لزيدان وقال له بتساؤل / زيدان عايز اسالك سؤال بس عايز اجابه زي منت بتسالني وانا بجاوبك كدا
زيدان نظر له في انتظار سؤاله
محمد / هو انت كنت فين ال 4 سنين دول كلهم .. كل محد يسالك بتتهرب من السؤال .. نفسي اعرف كنت فين .. وايه اللي عمل فيك كدا وشوهك كدا
زيدان اخرج سيجارته واشعلها ووضع قدم فوق الاخري وقال له بهدوء / مش لازم تعرف .. في حجات بنتهرب منها عشان بتبقا وصمه عار فحياتنا .. وفي ذكريات بنتهرب منها عشان بتبقا مؤلمه بنسبالنا .. بس اشطي انا لا حاسس اني عملت حاجه غلط ولا في حاجه خلتني اتالم فيوم غير لما ببص فصورة جدك صقر واقوله اسف .. مقدرتش اكون زيك .. ودي عمرها مهتحصل فيوم من الايام
محمد / ايووه برضوا مجاوبتنيش كنت فين .. انا اخوك ومن حقي اعرف .. وبعدين انا بعتبرك اقرب حد ليا .. حتي اقرب من ابراهيم
زيدان / لا مش من حقك تعرف .. طول منا قدامك دلوقتي متسالنيش عن الماضي .. الماضي حرقته ومش فاكر منه غير الذكريات اللي بتخليني اكمل فاللي بعمله .. الذكريات اللي كل مفتكرها افتكر قد ايه انا انسان عظيم عشان حاربت ووصلت لهنا .. ولسه دا كان مجرد سلمه فبرج ملهوش اخر ويوم مهوصل لاخره مش هشوف البشر .. مش من حق حد يسالني عن الماضي لان محدش كان موجود فيه .. الماصي بنعيشه .. بس انا عيشته بنفسي مش بيكم .. دي اللي لازم تعرفه يمحمد ومتسالنيش تاني عشان متشوفش مني وش ميعجبكش
محمد / ايوه بس كنت يعني عايز اقول ان
زيدان بلهجة حاده / محمد .. اقفل السيرة دي احسنلك .. وبعدين يلا روح امشي .. اشرف تحت مستنيك
وقف محمد وهو ينظر له بحيره وعدم فهم لطريقته التي تغيرت كثيرا عن الماضي وافعاله التي اصبحت غير مفهومه تقدم محمد الي الخارج وشاف قدامه سيف بيدخل لزيدان
سيف / اهلا محمد باشا بنفسه .. دا ايه النور دا يولاد .. عامل ايه يباشتنا
محمد نظر له بغضب وبعدها كمل طريقه منغير ميرد عليه حتي
سيف نظر لزيدان بدهشه / هو مال اخوك اكده قالب وشه علينا وحتي السلام مبيرده
زيدان / سيبك منه تعالي عايزك
تقدم سيف من زيدان وجلس امامه ونظر له بانتظاره ان يبدا حديثه
زيدان / عملت ايه في الموضوع اللي قلتلك عليه
سيف بعدم فهم / موضوع ايه ده اللي قلتلي عليه يخوي
زيدان / اااه .. معلش نسيت اني مشغل معايا واحد عنده زهايمر .. يبني ادم يمتخلف انت موضوع فريد عثمان دا
سيف / ااه افتكرت افتكرت معلش يخوي انسيت .. مفيش كل الموضوع اننا عرفنا ساكن فين وعرفنا انه اسمه ( فريد احمد عثمان السيوفي ) وساكن فشارع ( *****) في مدينة نصر .. وانه متجوز ومخلف بتين وولد بس الولد لسه اصغير يعني .. وكمان عرفت انه كان رائد ف المخابرات بس قدم اجازه مفتوحه وبعدها فتح شركة عثمان وبقي من اغني اغنياء البلد وكمان يعرف معارف كتير قوي بيساعدوه واكده يعني .. وكمان عرفت ان الكونت البا دا اسم الدراع اليمين بتاعه .. راجل من تركيا وبيشتغل المساهد الشخصي له
زيدان بتفكير وهدوء / فريد احمد عثمان السيوفي ... تمام كلم حد في السجل المدني يسال عن ( *****) ويجبلي اسمه رباعي
سيف / حاضر يخوي من اعنيا حاجه تاني ؟
زيدان / صفقة العرايس عامله ايه
سيف / تمام .. الخواجه هيحمل النهارده .. والفلوس هتتحط باسمك ف البنك كاااش
زيدان / انت غبي صح .. لا بجد انت غبي .. يعني يمتخلف انت لما تحط 50 مليون دولار فحسابي مش هيجبوني ويسالوني من اين لك هاذا ؟
سيف / ااه صحيح انسيت .. خلاص هجبهملك ف شنط
زيدان / لا .. حطهم فحساب سويسرا
سيف / من عنيا
زيدان / يلا اتوكل
خرج سيف ورفع زيدان سماعة هاتفه وطلب السكرتيره انها تقول لابراهيم ان زيدان عايزه فمكتبه
دخل ابراهيم المكتب وعلامات الضيق علي وجهه وتقدم من زيدان ووقف قدامه
ابراهيم بجديه / نعم .. قالولي انك عايزني
زيدان نظر له بهدوء وابتسم ابتسامه غيظ وبعدها وقف وقرب من ابرهيم ووقف قدامه وقاله بهدوء / لما نكون فالشغل تتعامل مع الرئيس بتاعك كويس .. ف البيت حاجه وهنا حاجه تاني .. واظن اني مش محتاج اوضحلك ده
ابراهيم بغيظ / ولا ولا .. بقولك ايه متخلنيش اتجنن عليك .. كسم الشغل علي كسم رئيسي يعم .. انت هتخيب يزيدان ولا ايه .. متعدل كدا يعم
زيدان ظل ينظر له بابتسامه مستفزه وبعدها قرب منه ومسك ايده وشده للمكتب / تعالي .. تعالي يعم متخفش مش هعضك يعني
وشده من ايده وقعده علي كرسي العرش ووقف قدامه
زيدان بهدوء واخرج سيجارته ( زيدان حريقة سجاير علفكره ) واشعلها وبصله بابتسامه
زيدان بابتسامه وهدوء / عمر الدم ميبقا مايه .. وعم محد يقدر يفرقنا لو انطبقت السماء علي الارض .. مش معني اني وقفت قصادك ابقي بتحداك .. انا اه بتحداك بس مش عايزك تحس بكدا .. لا عايزك تتاكد .. تتاكد اني بتحداك لما احس انك هتميل عن الطريق اللي اجدادك راسمينه .. اتحداك لما احس انك عايز تخرج من توبك .. اتحداك لما احس انك اتغيرت وبقيت تقف فصف اللي بتنام معاها بليل علي حساب اخواتك وامك اللي ملكش غيرهم فالدنيا
ابراهيم وقف بعصبيه ووقف قدام زيدان / انا مسمحلكش تكلمني كدا .. انت اتجننت .. عايز تتحداني عشان بقول الصح .. عشان عايز اعرف اخوك غلطه .. بتتحداني عشان بعبر عن اللي جوايا .. انت عايز تلغي وجودي ولا ايه يزيدان باشا .. هااا .. عايزني اخرس خالص واحط جزمه فبوقي عشان الكلام مش عاجبك .. عايز تلغيني من عيلة صقر وتبقا انت الكينج والملك بتاع العيله وكلمتك تمشي علي الكل .. انت شكلك شارب حاجه صح .. وبعدين لما تتكلم معايا تتكلم باحترام .. لما تجيب سيرة مرات اخوك تتكلم عليها كويس
زيدان بهدوء وينظر له بتحدي / مرات اخويا اللي بتقومك علينا وعايزاك تخرج من توبك وتبقا فصفها هي وابوها .. مرات اخويا اللي بتقويك علي اخواتك وامك .. انا مقولتش حاجه غلط .. انت اللي غلط .. صدقني يا ابراهيم يصقر .. اللي بيحب الخرم بيتذل ..
اوقف كلام زيدان بصفعه من ابراهيم ونظر له بعصبيه شديده / انت اتجننت .. انت عارف انت بتقول ايه يبن الوسخه انت .. انا اقولك تتكلم معايا باحترام تقولي انا كدا .. فوق يزيدان عشان مقتلكش .. فوق
زيدان نظر له بهدوء وابتسامه وكان لم يحدث شئ / افوووق ااه .. انا برضو اللي افوق .. ( قرب من ابراهيم ومسكه من البدله وبصله بغضب) افوووق ازاي وانا سامع اخويا بيتهان قدامي وبيتعاير من عمي واخويا قاعد وساكت ومش فباله عشان ميزعلش حماه .. انا اللي افوق يا ابراهيم .. دانت كدا مخلتش حاجه للغريب .. لما تشوف اخوك كدا وتسكت وتحط جزمه فبوقك يبقا انت كدا اللي لازم تفووق .. فوق بدل اقسم باللي جمعنا منغير معاد هتشوف مني وش مش هيعجبك .. فوووق يا ابراهيم وبعدها ابقي انا هفووق .. ولو فاكر انك يعني بضربك دا هتعرفني انك اخويا الكبير فانت غلط .. الحجات دي بتتحس من افعالك ووقفتك جمبنا مش من ضربك ولا انك تمد ايدك عليا .. وهفضل اتحداك لحد متقتلني .. وعمر مهيحصل العكس لاني بحبك .. وزي مقلتلك الدم عمره ميبقا مايه .. وانا يعلم ربنا اني مش عايز حاجه منك غير اني احس ان ليا اخ اتسند عليه .. اخ بافعال مش مجرد لقب .. فووق يخويا .. فوووق لان عمري مهسمح لحد انه يبعدك عننا لو فيها موتي
ابراهيم بصله له بغضب وبعدها سابه ومشي وفتح باب المكتب وبص لزيدان
ابراهيم بغضب / مش علي اخر الزمن انت اللي تنصحني بعد غيبتك دي كلها وانا يحصل فيا كدا انا واخوك الغلبان اللي كان مستقبله هيضيع ويعيش عاجز .. مش انا اللي بهرب وارجع لما احس بالامان يزيدان .. مش انا اللي وقت شدتكم اسيبكم واختفي 4 سنين .. مش انا يجباان اللي عشان يعذروني اشوه نفسي واحرق ايدي .. مش انا يزيدان باشا اللي ارجع بعد دا كله وطمعان ف اني اكون كبير العيله .. مش انا يا. ... يزيدان باشا
ومن بعدها خرج من المكتب ورزع الباب وراه وفضل زيدان واقف وبيبص للباب بشرود وبيفتكر اسوء ايام حياته ... الايام اللي عاشها وسط اربع حطان فسجن مفهوش غير التعذيب .. الايام اللي علمته يتسند علي نفسه بنفسه ومهما يقع فيه الف قومه .. الايام اللي علمته ان العالم دا مينفعش معاه غير القسوة .. القسوة وبس
_____________________________
( في شركة البارون )
في مكتب امجد بارون
يجلس امجد علي المكتب وقدامه المدير التنفيذي للشركة ( عاصي )
امجد / هاااا عملت ايه ف المناقصة بتاعت القوات المسلحة
عاصي / تمام يا امجد باشا .. ظبطنا كل الملفات اللي هنقدمها للمناقصة ومش باقي غير ان حضرتك تطلع عليها
امجد / مممم .. واخبار الشخص اللي بيجبلك الاخبار من شركة الغازي ايه
عاصي / بيشتغل كويس جدا .. وعرفت ان زيدان صقر وابراهيم متخانقين خناقة كبيره وكانوا بيزعقوا لبعض فمكتب زيدان .. وعرفت كمان ان ابراهيم هيقدم استقالته من الشركة
امجد / كويس جدا .. وزيدان بقا هيدخل المناقصه ولا هيريح برضوا
عاصي / عرفت انه هيدخل المناقصه دي بالذات عشان هي اللي هتعمل اسم للشركة .. وعرفت كمان ان زيدان كان مريح كل الايام اللي عدت عشان المناقصه دي بالذات وانه بيخططلها من فتره كبيره .. واظن ان مكسبنا للمناقصه دي بالذات بمثابة خنجر وطعناه فزيدان صقر .. ومن بعدها مش هيعرف يقف علي رجله تاني خصوصا انه هيعمل حملات دعائيه غاليه جدا
امجد / طب ابقي خد بالك .. زيدان مش سهل وزي مغفلنا ساعت مناقصة كمال صقر ممكن يغفلنا ف المناقصه دي .. ومش بعيد يكون بيراقب الجاسوس بتاعك وعارفه كويس زي المره اللي عدت
عاصي / لا من الناحية دي اطمن حضرتك .. الجاسوس دا مستحيل زيدان يفكر انه ممكن يخونه .. مستحيلل
امجد / ليه هو مين بالظبط
عاصي / لا لما المناقصه تخلص لصالح الشركة هبقا اقول لحضرتك يا امجد باشا .. عن اذنك
خرج عاصي وظل امجد جالس علي مكتبه مبتسم بانتصار سيتحقق ف المستقبل من وجهة نظره
____________________________
( بفيلا كمال صقر )
تجلس منار ونجلاء ومحمد وهايدي وسليم وجني علي الانتريه يتابعون المسلسل ويتناولون الفشار
هايدي / يديني دا شكله هيمووت .. يولاد الكلب يغدارين
ماريان / يعيني .. دا كيوت اوووي ازاي يموت دا
منار / علي رايك يماريان كيوت اوووي .. لا وعسلية كدا وكان مخلي المسلسل له طعم .
جني / يجدعان انتو بتقولوا ايه دا مستحيل يموت .. دا المسلسل ملهوش طعم منغيره
محمد / عطلاق بهايم ومبتفهمو حاجه .. يجدعاان دا تمثيل تمثيل وبعدين المخرج عايز كدا .. وبعدين مش مكسوفين من نفسكوا كدا وانتو عمالين تحبوا فواحد قدامي .. طب اعملولي اعتبار حتي .. حسسوني اني شخصيه قاعده معاكوا
سليم بطفوله / معلش يمحمد .. انا راجل زيك اهوو ومش عامللي اي اعتبار .. دول وحشين اصلا معادا ماما
هايدي / انا وحشه يسليم
سليم / ومعادا هايدي عشان متزعلش
جني / طب واني يسمسم دا انا حببتك جني
سليم / خلاص مفيش حد وحش غير جني هي اللي وحشه ونوتي كمان هاا
ضحك الجميع علي طفوله سليم ودخل كمال ويوسف وابراهيم علي صوت ضحكتهم
كمال / خير بتضحكوا علي ايه ضحكونا معاكوا
هايدي / شوفت يبابا .. سليم بيقول علي جني وحشه ونوتي كمان
يوسف / عندك حق ياد يسليم بتفهم يلا
محمد / هي تستاهل اصلا .. صح يا يوسف انا قولت كدا برضوا
كمال / لا دي جني عسلية القصر .. كفايه ضحكتها اللي ماليه علينا البيت
ابتسم الجميع ونظرت هايدي لابراهيم الي ضارب بوز وباين عليه الزعل والغضب
هايدي / مالك يا ابرهيم في ايه
ابراهيم بغضب / مفيييش متشغليش بالك
كمال / مالك يا ابرهيم بتتكلم كدا ليه ومش زي عوايدك من الصبح
ابراهيم / مفيش يعمي كل الحكاية اني اتخانقت مع زيدان
منار / اتخانقتوا ازاي وليه اصلا
ابراهيم / ابنك دا عيل وسخ .. لو معقلش كدا واحترم نفسه انا هقتلهولك اديني بقولك .. مش علي اخر الزمن زيدان يعمل عليا انا راجل ويقولي اكلمه ازاي واني احترمه فالشغل .. خخخ احاا ليه .. بياكلني ولا بيشربني .. دا حتي مراعاش اني اخوه الكبير
هايدي / اخووك زيدان شايف نفسه اووي عليكوا مشعارفه علي ايه .. كان فين هو كل السنين اللي فاتت دي عشان يرجع شايف نفسه ومتقنعر اووي كدا وراسه فالسما وعايز يبقا الكل فالكل
يوسف / هااايدي .. خليكي فحالك .. اتنين اخوات انتي متدخليش سامعه
كمال / ولا كلم اختك عدل .. وبعدين اختك عندها حق .. كان فين زيدان كل الفتره دي وسايبكم متمرمطين كدا .. وبعدين يعني عشان المناقصه شايف انه ركبنا ولا ايه .. كل حاحه ليها حدود وزيدان اتخطي حدوده .. دا لو ابويا صقر الغازي عايش كان ضربه بالنار
دخل زيدان الفيلا علي صوتهم ودخل بهدوء ووقف قدامهم بثقة واخرج سيجارته واشعلها ونظر لجميعهم وهم ساكتين تماما وينظرون له مابين الغضب والاستفزاز والشفقة
زيدان بهدوء / كملوا كملوا .. سكتوا ليه .. شفتوا عفريت ؟
منار وقفت امام زيدان ونظرت له بغضب شديد / انت اتخانقت مع اخوك الكبير ليه .. مش ناوي تعقل وتجيبها لبر ؟
زيدان بنظرة استفزاز وهدوء وثقة / لا مش ناووي اعقل .. ايه هتعقليني انتي يمنار هانم .. مفتكرش انك لسه فاكره اني ابنك عشان تعقليني .. اللي افتكره وشايفه انك مخلفتيش غير تلاته بس .. وفيهم واحد ابن حرام
نظرت منار لزيدان بكره وغضب شديد وضربته بالقلم والتاني وقالتله بصوت عالي وعصبيه / انت شكلك نسيت نفسك .. شكلك عايز تتربي من جديد يبن علي صقر .. شكلك ورثت الوساخه من ابوك .. لما تكلمني تكلمني باحترام عشان مديكش باللي فرجلي .. وعمال تتخانق مع اخوك وتتخانق مع اي حد يجيب سيرتك وسيرت اخواتك بالغلط وانت بتغلط فيا .. جاي تعايرني بذنب مش ذنبي .. انت زباله .. الشارع اللي هربت فيه 4 سنين علمك الوساخه وقلة الادب .. بس فوووق انت هنا تحترم نفسك .. ومعايا ومع اي حد اكبر منك تتكلم باحترام غير كدا هتاخد علي وشك .. سااامع
زيدان وهو مازال ينظر لها ببرود وهدوء / ساامع يااا يمنار هانم .. ساامع .. بس حبيت اعرفك اني قتلت صابر .. صابر ابو سليم .. وكمان قتلت ابنه ومراته .. واللي قتل مره يقتل التانيه .. واوعدكم .. اي حد هييجي علي سكتي اذا كان قريب او غريب حتي لو اخويا اللي من لحمي ودمي انا مش هكتفي اني اقتله .. والدم مسيره هيبقا مايه .. وااه نسيت ياا كمال باشا .. انا مش طمعان فحاجه .. لطمعان فبنتك ولا طمعان ففلوسك ولا طمعان حتي فكرمك .. وااه انا هربت وموقفتش جمبكم .. عارفين ليه .. عشان مفيش حد فيكم يستاهل اني اضحي بنفسي عشانه ..
ابراهيم بعصبيه / ليييه عملنالك ايه احنا لكل دا .. هااا عملنالك ايه
زيدان بابتسامه وحزن ظهر علي ملامحه / المشكلة انكم معملتوووش حاجه .. معملتووش اي حاجه غير انكم بتكرهوني ومحدش فيكم وقف فيوم جمبي ولا حتي طبطب عليا ولا حتي خلاني اقوله علي الماضي اللي انتوا حكمتوا عليه وحرفتوه علي مزاجكم .. مزاجكم وكيفكم اللي مش شايفين اني ولا مره وقفت جمبكم فيها .. من ساعت مرجعت القصر هنا ومفيش حاجه فبالكم غير اني خذلتكم وسيبتكم وهربت وقت مكنتوا محتاجني .. حتي لما جيتوا وسالتوني وقلتلكم محدش يسالني تاني علي الماضي وخلينا ف الحاضر ونخطط للمستقبل برضوا محدش فيكم سمع كلامي وكلكم اخترعتوا لنفسكم قصة اني هربت وخذلتكم وصدقتوها ومن ساعتها محدش طايقني ولا حتي بشوف كلمه حلوه منكم وديما بتحسسوني اني غريب عنكم .. ولما بشوف حاجه غلط قدامي واحاول اصلحها كلكم بتقولوا ازاي .. ازاي عايز تبقا الكبير وتمشي كلامك علينا .. عمركم مفكرتوا فغلطكم علي مدار خمس شهور كاملين علي قد منتوا بتركزوا علي رد فعلي وبعدها تلوموني وتقولوا انت شكلك نسيت نفسك .. انا منسيتش نفسي .. بس انا اتربيت علي اني لو شوفت غلط اقول دا غلط واصلحه .. مهما كان مين اللي بيغلط .. انا مش عايز غير اننا نكون ايد واحده .. ايد واحده وكتف واحد وشخص واحد عشان مفيش اي حد يفرقنا .. مش عايز غير اننا نحس بالمسؤلية واننا نحاول نرد ولو لمره حقنا اللي غيرنا عايشين بيتمتعوا فيه وفاكرين انهم كسبوا الحرب وانتوا هنا مستسلمين للامر الوقع ومحدش فيكم فكر للمستقبل انتوا اصلا مبتفكروش ف بكرا .. وجايين دلوقتي تلوموني عشان بحاول اغيركم لا فعلا انتوا صح
ابراهيم / شششش متكملش .. كنت فين بقا يمعلم ومجيتش ليه تقف جمبنا لما محمد جه وحكالك علي اللي حصل عند خالتك .. هااا مجتش ليه ؟
زيدان بمراره / لاني كنت بفكر ف المستقبل .. بس للاسف نسيت اني مكنتش باتمان ولا بطل خارق ولا حتي معملتش حساب للايام اللي علمتني دروس اتمني محدش فيكم يتعلمها فيوم .. بس اكتشفت اني غلطت .. غلطت زي مكل البشر بتغلط .. بس لما فوقت من صدمتي ورجعت وقفت علي رجلي مسيبتكمش وجيت وقفت جمبكم وعملت حجات كتير انا فغني اني اذكرها لاني متعودتش علي كدا .. بس شكلكم زي القطط بتاكل وتنكر
.. بس معلش .. انا غلطان .. حقكم كلكم عليا .. تصبحوا علي خيرر
تركهم زيدان وتوجه الي الاعلي قبل ان تخونه عيناه وتنزل دموعها .. زيدان استحمل كتيرر .. ومفيش مره بيلاقي مقابل لتعبه
_______________________
( في صباح يوم جديد بشركة كمال صقر )
يجلس في مكتب الاجتماعات كل من كمال صقر وبجانبه يوسف وابراهيم وامامه بعض من الموظفين ويوجد كرسي فارغ للمدير التنفيذي وهو زيدان صقر الي محضرش الاجتماع لحد الان
ابراهيم وهو ينظر لساعته بغضب / يوووه الساعة اتاخرت والباشا لسه محضرش .. ياريت تبدا يعمي احنا بقالنا كتير مستنيين
كمال / طيب .. نبدا الاجتماع بقا .. احنا دلوقتي داخلين علي مرحلة مهمه جدا .. مرحلة هتساعد ان الشركة تكبر اكتر واكتر .. صفقة كبيره مع شركة السيوفي اللي واكلة الجو حاليا ودا هيضيفلنا كتير .. خصوصا ان هيكون فيه تعاون مع الشركتين بعد الصفقة دي ودا هيساعدنا جدا .. والمفروض ان المدير التنفيذي يبقا موجود عشان يقولكم علي تفاصيل الصفقة بس هو مش موجود حاليا .. ف ابدا يا يوسف وقولنا معلومات الصفقة عشان كلنا نعرفها
يوسف / انا من رايي نستني شوية يكمال باشا .. مينفعش حد يقوم بدور شخص تاني دي تعتبر اهانه .. وهو اكيد علي وصول
كمال بلهجة حاده / يعني مش هتبدا انت .. تمام ابدا يا ابراهيم
ابراهيم / تمام يكمال باشا .. اولا الصفقة دي عبارة عن استيراد بضائع ومواد غذائيه مش موجود منها فمصر غير شركة السيوفي .. ودا نظرا لان الشركة الامريكيه اللي بتصنع البضايع دي بتتعامل مع شركة واحده فمصر وهي شركة السيوفي .. البضايع دي بيتم توزيعها بنسبة كبيره جدا بمجرد مابيتم استيرادها وحتي لو كانت الكمية كبيره جدا جدا شركة السيوفي بتخلصها ف اسبوع او اتنين بالظبط .. نسبة المكسب بتوصل ل 75 % ودا رقم كبير جدا .. احنا قدرنا نتوصل مع شركة السيوفي وهما وافقوا بكدا فمقابل انهم يدخلوا المناقصة الجايه واننا نمتنع عنها ودا مكسب لينا لان المناقصة عمرها مبيبقا فيها مكسب كدا .. واحنا موافقين جدا ومنتظرين رايكم وبعدها نمضي العقود .. هاا انتوا رايكم ايه .. نبدا ب الاستاذه ندي .. اتفضلي
ندي / انا شايفه ان لو احنا ضامنين المكسب جدا كدا مفيش مانع اننا ناخد خطوة زي دي خصوصا ان هيبقا ليها ابعاد كتير ف المستقبل وهتفيد الشركة بشكل كبير ودا كفيل جدا يخلينا نوافق علي حاجه زي دي
كمال / رايك يحترم .. هاا يوليد ايه رايك
وليد / انا رايي من راي الاستاذه ندي .. خصوصا ان المنتجات دي مفيش منها فمصر غير شركتنا فدا هيخلينا ممكن نرفع من سعرها ونذود المكسب كمان طول معليها ضغط كبير كدا
كمال / فكرة ممتازه اشكرك يوليد .. هاا مين موافق ومين معترض علي الصفقة ؟
الجميع / موافقين يكمال باشا
كمال / يعني مفيش حد معترض ؟
الجميع / لا كلنا موافقين
كمال / طب كويس جدا .. احنا كدا ممكن نمضي العقود خلال 48 ساعة .. اشكركم جدا ودايما تبهرونا كدا يا اساتذه
دخل زيدان مكتب الاجتماع بهدوء وهيبه ووقف في منتصف المكتب والجميع ينظر له وهو يضع يديه بجيبه وينظر لهم بثقة وغرور
زيدان باعتراض / انا مش موافق
كمال بغضب حاول اخفائه / مش موافق ليه بقي .. وبعدين محدش طلب رايك .. الراي دا للي حضر الاجتماع بس
زيدان دون ان يعيره انتباه وهو ينظر للجميع بثقة وهدوء / انا برفض الصفقة لاسباب كتير .. اولها ان مستحيل شركة السيوفي تضحي بصفقة زي دي مقابل مناقصه الا لو كان ليهم غرض من كدا .. وبعدين مفييش اي صفقة تستاهل انك تضحي بمناقصه حتي لو كانت مفيهاش مكسب .. الصفقة بتتعوض لكن المناقصة مبتتعوضش .. المناقصة دي هي اللي بترفع من اسم الشركة .. هي اللي بتعملك اسم وبتخليك بتكمل باستمرار ف انك تكون الاول دايما والناس بتبص للاول مش بتبص للي بيملك حاجه مش موجوده مع غيره .. كلنا بنختلف بس الناس مبتبصش غير علي اقوي واحد فينا .. الصفقة دي انت تقدر تخطفها من شركة السيوفي بتعبك ومجهودك مش تستناهم ياخدوها وبعدها يرموهالك زي العضمة .. وغير كدا احنا بنملك مصانع فمصر وممكن نصنع نفس المنتج .. صحيح الناس عندها عقدة الخواجة بس انت تقدر تنزل من سعرها مقابل سعر المنتج الاجنبي وبكدا انت بتجبر الناس انها تشتري منك .. لاكن المناقصة مبتتعوضش زي مقلتلكم .. وبعدين انت لو شايف ان التعاون مابين الشركتين هيفيدك انت تبقي بتحلم .. شركة السيوفي عايزه التعاون دا اكتر منك لانهم حسوا بالخطر وان ليهم منافس مش سهل وانهم مهددين ف اي لحظة انهم يبقوا رقم 2 .. فعشان كدا عايزين التعاون اكتر منك عشان ساعتها هيقولولك انت صفقة وانا صفقة .. انت مناقصة وانا مناقصه .. عشان يضمنوا وجودهم فالسوق وهيفضلوا ديما سابقينكم ورقم واحد وانتوا رقم اتنين بيعجبكم تقريبا .. علعموم الصفقة مرفوضه شكلا وموضوعا دا لو انتو فعلا عايزين تضمنوا الاستمراريه وانكم تبقوا رقم واحد فالسوق وتبنوا اسم للشركة وتحفروا تاريخها بايديكم
كمال / خلصت كلامك ؟
زيدان بهدوء وابتسامه مستفزه / اااه خلصت كلامي .. وقبل متتكلم انا مش عايز غير مصلحة الشركة .. مصلحة الشركة وبس
كمال / كويس .. الصفقة هتم وانت متحول للتحقيق لغيابك عن الاجتماع .. اتفضلوا الاجتماع انتهي
وقف الجميع وهم ينظرون لزيدان بشبه اقتناع ولكنهم مغلوبين علي امرهم
خرج الجميع وظل زيدان واقفأ مبتسم باستفزاز امام عمه كمال
يوسف وقف جمب اسلام / انا موافق علي راي اسلام .. الصفقة دي لو تمت هتضر الشركة يكمال باشا
كمال بغضب / يوووسف .. جرالك ايه .. انت صدقت الهري اللي هو بيقوله دا .. الصفقة هتم وهتفيدنا
يوسف / بابا انا مصدق كلام زيدان لانه بيتكلم صح .. رحيم السيوفي مش سهل .. دا الاسطورة يبابا .. يعني مستحيل يديلك صفقة زي دي وهو عارف مكسبها كويس غير لو كان له مصلحة فكدا
ابراهيم / اديك قولت اسطورة .. يعني الاسطورة دا كان قادر جدا انه يقضي علينا مش بس يبقا رقم واحد .. وبعدين دا مكسب لينا فظل حربنا مع شركة البارون
.. وصفقة زي دي لو احنا مخدنهاش امجد بارون هياخدها بسهولة وبدل عدو هيبقي اتنين واحنا ساعتها مش هنقدر نكمل ونبقي انتهينا
كمال / باااس .. الصفقة هتم غصب عن اي حد .. انا هنا الرئيس وكلامي يمشي علي الكل .. والصفقة هتم يعني هتم
يوسف / بابا انت كدا بتعند وانت علمتني ان العند بيخسر كتيرر
زيدان بهدوء / بس يا يوسف .. احنا هنا مجرد موظفين .. قولنا راينا وكمال باشا له حرية الاختيار .. بس صدقني يعمي .. المرادي خسارتك هتبقا اكبر من اي خسارة .. وساعتها هتقول ياريت اللي جري ما كان
خرج زيدان من المكتب عشان يروح شركته بس قابل فوشه ندي ( ندي محمد سامي : مديرة العمليات .. عندها 25 سنة .. بيضاء البشرة وعينيها سوده وملامحها تشبه الكوريين .. بزازها متوسطه وطيازها كبيره .. جميلة جدا والكل ف الشركة بيحاول يقرب منها بس هي مركزه فشغلها )
ندي / استاذ زيدان ممكن اخد من حضرتك دقيقه
زيدان / ااه طبعا مفيش مشاكل
ندي / انا عجبني جدا راي حضرتك وفعلا انا اقتنعت بيه جدا بعد مكنت موافقة علي الصفقة مع شركة السيوفي .. بس لقيت اننا نقدر ناخد المناقصة والصفقة كمان من الشركة الامريكية .. بس دا يتوقف علي راي كمال باشا وهو موافق علي الصفقة جدا وصعب نقنعه بالعكس
زيدان / فعلا .. بس احنا اللي ف ايدينا عملناه وف الاخر حرية الاختيار ليه هو بس ومقدمناش حاجه تاني نعملها
ندي / ازاي حرية الاختيار ليه هو .. احنا هنا لينا كلمتنا ومش مجرد موظفين .. احنا حتي ممكن منقدرش نقنعه بس حضرتك تقدر بدا
زيدان / معتقدش .. خصوصا اني متحول للتحقيق فدا مش فمصلحتي اصلا .. وبعدين زي مقلتلك اللي فدماغ كمال باشا بينفذه
ندي / طب ليه كدا يا استاذ زيدان .. ايه اللي وصله لمرحلة انه حتي ميسمعش رايك وانت اصلا سبب كبير من اسباب ان الشركة يبقا ليها اسمها وحجمها ف السوق
زيدان / اسباب شخصيه وعائليه متشغليش نفسك .. الصفقه هتم ودا بمزاجنا او غصب عننا .. مفيش حاجه ف ايدينا نعملها
ندي / بسس انا رايي ان
زيدان / وفري رايك لنفسك او تقدري تبداي فيه انتي والموظفين ويوسف معاكم .. انا خارج الموضوع واللي ف ايدي عملته .. عن اذنك
مشي زيدان وهي فضلت واقفه بتبص عليه باستغراب لاستسلامه
خرج زيدان من الشركة وركب عربيته واتجه لشركة ( الغازي )
___________________________
( في شركة السيوفي للاستيراد والتصدير )
يجلس رحيم السيوفي علي مكتبه وامامه احد الموظفين
رحيم / هااا جهزتي اوراق الصفقة
= حصل يرحيم باشا واوراق الصفقة جاهزه .. بس انت ضامن يعني ان الصفقة تتم
رحيم / الصفقة دي مجرد طعم لكمال صقر .. وانا واثق ان الطعم دا هيصطاده
= بس حضرتك اكيد المدير التنفيذي اللي حضرتك بتقول عليه شخص واعي جدا ومش هيقبل ان الصفقة تتم
رحيم / متقلقيشش .. محدش يقدر يخالف اوامر كمال صقر .. وبعدين اما اسمع ان مابينهم مشاكل فلو رفض كمال صقر هيعند اكتر
= انا كل مره بتعلم منك حجات كتير من ثقتك فنفسك وانك عارف كويس انت بتعمل ايه .. انت مثال كبير لينا
رحيم بابتسامه وثقة / الواحد مش بيتعلم بسهولة .. كل لازم ناخد درس ف الدنيا عشان نعرف نتعامل كويس مع البشر .. المهم قوليلي اخبار الباشا ايه ؟
= تمام حضرتك وهيكون حاضر لتوقيع العقود مع شركة كمال صقر
رحيم / كويس خلي بالك منه
= طبعا .. دا فعنيا يفندم
________________________
( في شركة الغازي )
يدخل زيدان مكتبه ويجلس علي كرسي العرش ويجلس في انتظاره سيف الجبالي
زيدان / اتاخرت عليك صح
سيف / لا ولا يهمك يخوي
زيدان بابتسامه وهزار / منا عارف انا كنت بعرفك بس اني اتاخرت عليك
سيف بابتسامه / ماشي يخوي .. بس بعد اكده متزعلش
زيدان بابتسامه / لا يراجل .. طيب يسيدي مش هزعل .. المهم قولي اخر الاخبار ايه
سيف / العمليه تمت والفلوس اتحولت لحسابك فسويسرا زي مطلبت
زيدان / طب كويسس .. المهم جبتلي اخبار حلوه ولا كلها زي وشك
سيف / لا كلها زي وشي حلوه يعني .. الاسم اللي انت قلتلي عليه طلع بالظبط نفس اسم فريد عثمان السيوفي وعرفت انه اخوه بس كل واحد من ام مختلفه
زيدان بتفكير وهدوء / رحيم السيوفي وفريد السيوفي .. انت عارف يسيف مين رحيم السيوفي
سيف / لا بس سمعت اسمه تقريبا قبل اكده
زيدان / رحيم السيوفي دا الاسطورة .. فخر كبير لاي حد عايز يوصل لحلمه .. بشوف ان قصة حياته زي قصتي بالظبط .. ديما كان جدي صقر بيحكيلي عنه وبيقولي انا نفسي ان يكون عندي ابن زيه كدا بعد سليم **** يرحمه
سيف / مين سليم ده
زيدان بحزن / سليم دا يبقا عمي .. ديما كان جدي بيقولي انه عايزني اطلع زيه .. وبيحكيلي ديما علي انجازات وازاي كان سند لجدي صقر **** يرحمه
سيف / طيب وايه اللي جاب اسم فريد السيوفي لرحيم انت تعرفهم
زيدان / ااه .. اعرف رحيم .. رحيم دا اللي رحتله انا ونت عشان نستنجد بيه ونقوله يقف جمبنا بس ساعتها طردنا فاكر
سيف / يوووه يووه يبوووي .. يااك هو واكل ناسه ده .. دانا كنت عايز انطخه اعيارين
زيدان / متقلقش .. الانتقام هييجي متقلقش .. بس نفسي اعرف اللغز اللي محيرني
سيف / ايه هو اللغز ده
زيدان / رحيم السيوفي اخو فريد ( الكونت البا) اللي رماني فالسجن زي ما مني قالت انه اللي محرضهم علي كده .. رحيم السيوفي بقا وفريد ايه اللي يخليهم يعملوا كدا .. ايه اللي يوصلهم لكده اصلا .. لغز محير بس علي جميع الاحول الظاهر اننا اكتسبنا اعداء جدد يسيف
سيف / انا فضهرك ومعااك لو فيها رجبتي
زيدان بابتسامه وثقة / متقلقش .. اللي هيموت ف الحرب اللي جايه هما اعدءنا .. وانا واثق فالمكسب لو كل العالمي ضدي
سيف / وانا اتعلمت منكك انك مبتكدبش يخوي واللي فدماعك ابتعمله ..
زيدان / اتعلم يعم اهو تعليم ببلاش عد الجمايل .. يلا وريني عرض اكتافك وشوف شغلك والمحجر حبيبك وبلغني بالاخبار اول باول
سيف وقف / من اعنيا يخوي حاجه تاني ؟
زيدان شاورله بلا وخرج بعدها سيف وزيدان طلب السكرتيره
دخلت السكرتيره ووقفت قدام زيدان
زيدان / ابعتيلي مدير العمليات
السكرتيره / اوامرك يفندم حاجه تاني ؟
زيدان / قوليلهم يبعتولي قهوة سبريسو ومحدش يعملها غيرك
السكرتيره بابتسامه / من عنيا يفندم
زيدان بهدوء / اتفضلي
خرجت السكرتيره وبعد بضع دقائق دخل مدير العمليات لمكتب زيدان ووقف امامه
= زيدان باشا .. قالولي ان حضرتك عايزني ؟
زيدان بهدوء وهو ينظر للملفات الي علي المكتب وبيراجعها / اقعد يمحمود .. اقعد
محمود / قعدت يفندم .. اامرني
زيدان نظر له واخرج سيجارته واشعلها وتحدث بهدوء / عملت ايه ف المناقصة ؟
محمود / دخلناها زي محضرتك امرت .. وكما عرفت ان المنافس لينا شركة البارون
زيدان بابتسامه وثقة / كنت عاارف كدا كوييس .. طب بص يمحموود .. الكلام اللي هقولهولك دا محدش يعرفه غيرك ولا تجيب سيره قدام حد
__________________________
بعد مرور يومين دون احداث تذكر
زيدان بيروح شركة كمال صقر يخلص ملفاته وشغله وبعدها يروح شركته وبعدها بيروح الفيلا منغير ميكلم اي حد وبيدخل علي جناحه ينام او يقعد شويه علي الفون وبعدها ينام يصحي يروح الشركة وهكذا
جني عايزه تقرب من زيدان بس هو مش مديلها فرصة اصلا وديما بيصدها يا اما مش بيعبرها
منار وابراهيم مطنشين زيدان خالص كانه مش عايش معاهم وحتي مش بيسالو فيه كل او مكلش او حتي عمل ايه فيومه
كمال صقر وماريان وهايدي مش طايقين زيدان وواقفنله علي الواحده ومستنيينه يغلط بس هو مش بيديهم الفرصة اصلا ومش عايز يشوفهم
يوسف ومحمد بيحاولوا يقربوا منه بس هو منعزل عنهم ولما بيتكلم مع يوسف بيبقا ف الشركة وفحدود الشغل وبسس
محمد كان واثق ان زيدان هيرجعه الجامعه تاني وهيخليه يعدي السنه وميسقطش وكمان واثق انه هيرد هيبته وكرامته قدام حبيبته اللي بعدت عنه عشان حست انه جبان
الصفقة كل مدا بتقرب اكترر وكمال صقر ورحيم السيوفي متفقين تماما علي الصفقة
_________________________
في شركة كمال الصقر وميعاد توقيع عقود الصفقة
حضر الجميع وكانوا بانتظار المدير التنفيذي وهو زيدان ولكنه لم يحضر
( في غرفة الاجتماع )
يجلس كل من رحيم السيوفي وشقيقه فريد السيوفي والسكرتيره او المديره التنفيذيه لشركة السيوفي لم تحضر الاخري بعد وابراهيم وكمال صقر ويوسف وينتظرون زيدان
دخل زيدان غرفة الاجتماع بهيبته المعتاده وشموخه وثقته بنفسه وجلس علي كرسية الخاص ونظر لرحيم وفريد بابتسامه وثقة كبيره ولكن لاحظ ان احد الكواسي فارغه ولم يحضر احد بعد
زيدان بابتسامه وهدوء / رحيم السيوفي وفريد السيوفي ..صدفه جميله جدا .. استاذ فريد صح .. ولا اقولت يا الكونت البا
فريد بابتسامه تحمل معاني النصر وثقه عاليه / فريد السيوفي هيبقا احلي .. خصوصا انك هتسمع الاسم دا كتير يا زيدان
زيدان بهدوء / زيدان باشا .. زيدان باشا ويريت مننساش نفسنا .. انت هنا ف احد ممتلكات صقر الغازي .. يعني الاحترام للتاريخ يا فريد ولا ايه يرحيم
رحيم بهدوء / فعلا .. بس انا شايف انه مش مجبر يقول لواحد لو كان اتجوز كان خلف قده يباشا .. ولا ايه يكمال باشا
كمال بتوتر ونظرت غضب لزيدان / اااه طبعا طبعا .. زيدان نخف شوية بقا ولا ايه
زيدان بابتسامه / نخف يعمي من عنيا .. هاا هنوقع العقود امتي بقا عشان مستعجل ومش فاضي عندي مواعيد اهم من كدا بكتيرر
رحيم بنفس الابتسامه والبرود / تقدر تتفضل .. مظنش ان الصفقه هتقف عليك
كمال / رحيم باشا .. انا بعتذرلك .. زيداان مش هقول كلمه تاني احترم نفسك واعملي حساب .. وبعدين احنا منتظرين المديرة التنفيذيه لشركة السيوفي
زيدان بهدوء / حاضر يعمي من عنيا هسكت خالص
دخلت المديره التنفيذيه لشركة السيوفي ووقفت امام الجميع وقالت باعتذار
= انا اسفه جدا معلش .. ظروف خلتني اتاخر وكدا
زيدان نظر لها بصدمه كبيره ووقف وبصلها بصدمه واندهاش / ليليييييييي
ليلي بصدمه / زيدان
آل صقر والطريق نحو المجد - السلسلة الثانية
-
{{#invoke:ChapterList|list}}