آل صقر والطريق نحو المجد - السلسلة الثالثة: الجزء الثاني

من قصص عارف

" بعد شهرين "

في قصر " ال صقر " قاعد سليم مع عثمان وكمال اخواته وبيتكلموا ف الشغل وكان معاهم ابراهيم ويوسف

سليم / طمني يا كمال .. البضاعه وصلت المينا ؟

كمال / اها .. كل حاجه تمام متقلقش وزمان الرجاله بتستلمها دلوقتي

عثمان / فهمني ياسليم .. بضاعه زي دي لو اتكشفت يبقي روحنا ف داهيه وكل دا هيطربق فوق دماغنا

سليم / عندك حق .. بس متقلقش .. زيدان مأمن كل حاجه وانا واثق فيه

كمال / ايوه بس زيدان مش الشخص اللي ممكن نضحي بحياتنا واملاكنا عشان ثقتنا فيه

سليم بحده / كمااال .. هتكبر عليا ولا ايه ؟ انت مش واثق دي حاجه ترجعلك .. احنا واثقين ف زيدان

عثمان بلجلجه وتوتر / برضوا ياسليم .. كمال معاه حق .. دي عمليه ممكن تدمرنا .. وانا معاك ان مكسبها كبير جدا .. بس دي مخاطره احنا مش قدها

سليم بثقة وهدوء / مش مهم .. الاهم اني واثق فـ زيدان ودي تكفي رن تليفون سليم برقم زيدان

سليم / هااا يا بطل طمني

زيدان بهدوء / البضاعه اتصادرت فـ المينا

سليم بصدمه / نعم بتقول ايه ؟

زيدان بهدوء مريب / فيه خاين مابينا ياسليم

سليم وقف من جمب عثمان وكمال وبعد عنهم بمسافة مش قليله

سليم بهدوء / اللي وصل المينا المكن مش البضاعه

زيدان / عارف .. بس اللي مكنتش اعرفه انك تشك فيا

سليم / قدامك ساعتين وتكون حجزت اقرب طيارة وتجيلي .. عايز اتكلم معاك

زيدان / تمام

قفل سليم السكه في وش زيدان وقرب منهم

سليم / المكن اتصادر ف المينا

عثمان وكمال في وقت واحد / نعم بتقول ايه

سليم / متقلقوش البضاعه لسه في وسط البحر .. هسيبكم انا وهخرج عندي مشوار ضروري .. عايز لما ارجع الاقيكم موجودين

________________

" في شقة بالتحرير "

هايدي بتلف سجارة الحشيش للشخص اللي نايم جمبها وبتديهاله يولعها

هايدي بمحن / امسك يروحي .. ولع …

/ ايدا .. انا اول مره اشوف مره بتلف حشيش .. انتي اتعلمتي دا فين يامتناكه

هايدي بضحكه خليعه / هو انا مقلتلكش …

/ لا مقلتيليش يا لبوه

هايدي بمحن / اصل انا كنت بلف كتير .. ف اتعودت

بيحضنها وبيبوسها من شفايفها وبيقفشها من بزازها …

/ اتعودتي علي اي يالبوه

هايدي بمحن /اتعودت افشخ رجلي ... اااه .. اوعي ايدك بقي .. بزازي بيوجعوني بيقفشها من بزازها اكتر

/ بيوجعوكي من ايه يالبوه

هايدي بلبونه / اصل كل اللي بشوفه بيقفشني منهم …

/ ما عندهم حق .. دانا في حياتي مشفتش اكبر منهم

هايدي بمحن / عاجبينك ؟

بيخرجهم من قميص النوم وبيبوسهم / اوووووي .. دانا من كتر حبي ليهم عايز اصورهم وابروزهم

هايدي / اااه .. براحه طب مش كدا .. بوسهم براحه عشان بيوجعوني .. شايف لونهم احمر ازاي …

/ ايدا .. دول محمرين فعلا .. من اي دا بقي

هايدي / منك …

/ مني انا ؟

هايدي / اااه .. منك انت .. انت عمال تقفش فيهم كانك بتقفش فراخ .. شايف احمروا ازاي …

/ دانا مش هخلي حته فجسمك سليمه .. وريني كسك كدا بيقول ايه

هايدي بتفشخ رجليها وهو بيركب عليها وبيرفع القميص اللي مداري كسها عشان يبان كسها اللي يتاكل اكل

هايدي بمحن / اهووو .. بيقولك وحشتني اووووي .. اااااه .. براحه يمفتري …

/ انا لسه عملت حاجه يالبوه .. فينك يا ابراهيم يامتناك تشوفني وانا راكب مراتك بيخرج زبره من الشورت وبيتف عليه وبيفضل يفرش فكسها وبيرزعه مره واحده فكسها

هايدي بوجع / ااااااااااااااااااااه .. كسيييييييي بيدخله ويخرجه بسرعه نيك وصوت الطرقعه مسمع شارع التحرير

/ ماله كسك يامتناكه

هايدي بوجع وصوت مبحوح / ااااااااااااااااااااه .. ارحمنييييي ..

كسييييييي .. اااااااااااااااه اييييييييي نيكنييييي .. افشخنييييي .. افشخ مرات ابراهيم افشخهاااااااااااا .. اااااااااااااااه .. ااااااااي

_____________

" في قصر ال سيوفي "

رحيم / ازاااي .. ازاااي البضاعه لسه ف البحر .. امال اللي وصل المينا دا ايه …

/ معرفش .. انا اتاكدت منه وهو قالي زي مقلتلك كدا ان البضاعه موصلتش المينا اصلآ واللي وصل اللوادر والمكن

رحيم بهدوء / تمام .. كدا سليم عرف ان فيه حد بيخونه .. سليم مش سهل وانا كنت متوقع حاجه زي كدا …

/ طيب هنعمل ايه يباشا .. ندخلهم البحر ونهجم عليهم وناخد البضاعه ؟

رحيم بثقة وابتسامة / متقلقش البضاعه هي اللي هتجيلنا لحد عندنا .. المهم بس مش عايزك تتصرف من نفسك وانتظر مني اتصال ابلغك بالجديد .. يلا سلام

قفل رحيم السكة ودخل واحد من رجالته يبلغه ب ان فيه شخص عايز يقابله

رحيم / مقالتلكش هي مين ؟ ..

/ لا يرحيم باشا مقالتش بس بتقول انك مش هتمانع انك تقابلها

رحيم بتفكير / طيب خليها تدخل دخلت من باب القصر وهي بتبص للقصر باعجاب شديد لهيئة القصر وفخامته

رحيم قاعد قدامها وحاطط رجل علي رجل وف ايده كوب خمره رحيم بابتسامه وثقة / نرمين هانم بنفسها بتزورني ف القصر .. دا القصر نور فعلا

نرمين بصت لرحيم بغل وغضب مخفي واتكلمت بتوتر / القصر منور بـ اهله يارحيم بيه

رحيم بابتسامه وهدوء / اكيد منور ب اهله .. اتفضلي اقعدي واقفه ليه

قعدت نرمين ع الانتريه اللي جمبه وبصتله بهدوء

رحيم / كاس ؟

نرمين بتوتر / انا مش جايه هنا عشان اشرب حاجه يارحيم .. انا جايه اسالك عايز ايه من يعقوب جوزي

رحيم بابتسامه وبيرن الجرس / ازاي متشربيش حاجه .. نرمين هانم .. انتي هنا في مملكة الاسطورة .. يعني كلامك دا اهانة ليا .. جات واحده من الخدامين ووقفت قصاده

رحيم / كاس نبيذ بالتوت ياجليله مشيت الخادمه تجيب اللي طلبه منها رحيم

رحيم بنظره هادئه لنرمين / انا مش عايز حاجه من جوزك .. انا اللي عايزه هو اصلا ميقدرش عليه .. انا مكنش في دماغي لا يعقوب ولا الملك بتاعه .. انا ببص لقدام .. مش ببص تحت رجلي .. وال زايد دلوقتي بيمدوا ايدهم ف ايد اللي بيقتلوا اخواتهم .. وانا طول عمري كنت متوقع منهم الاسوء من كدا مش كدا بس يعني

نرمين بوجوم / طب انت مالك .. هما بيعملوا اللي هما عايزينه انت بتدخل ليه

رحيم بابتسامه وهدوء / مالي ؟ .. كان اوفر ليكي تسألي مين هو رحيم السيوفي قبل متسالي السؤال دا

نرمين بسخريه / ومين هو رحيم السيوفي بقى

رحيم بهدوء / احد جنود الجيش المصري .. دي حاجه تخليني افتخر دايما .. احد الجنود اللي كان بيخدم ف الحدود عشان يحمي اخواته من عدوهم وعدو العرب الاذلي .. ودي حاجه تخليني افتخر .. ميجيش بعد دا كله قلة محسوبين علينا عرب يحطوا ايدهم ف ايد عدوي وعدوك وعدو العرب واقف ساكت .. انا كدا ابقي منافق ودي حاجه انا متعودتش عليها

نرمين / طب وايه الحل .. ايه اللي يخليك تشيل يعقوب من دماغك .. يعقوب بيتدمر كل يوم بسببك

رحيم بابتسامه / شرطي كبير عليكم فا مفيش داعي اقوله

نرمين بتبصله بنظرة هادئة بيبان فيها الاستعطاف وبتتكلم بتوتر / طب هو مممكن تقول هو ايه شرطك ؟

رحيم بابتسامه / يعني لو قلته هتنفذيه ؟

نرمين / لو ف ايدي حاجه مش هقول لا اكيد

رحيم / انتي اللي ف ايدك كل حاجه

نرمين / قصدك ايه رحيم قرب منها وقعد جمبها ولزق فيها وحاوطها ب ايده الشمال وهي بتبصله بذهول

( وصف لزوجة يعقوب الكامل : هي نرمين الأدهم .. إمرأه ثلاثينيه .. بيضاء الملامح وشعرها اصفر وعيونها بني فاتح ( عسلي ) .. وملامح وشها جميل جدا وسكسي .. وبنت الادهم فاروق رجل اعمال سعودي كبير جدا .. جسمها كيرفي بس معندهاش كرش يعني بزازها كبيره وطيازها كبيره بس جسمها نحيف .. متوسطه الطول )

لابسه بنطلون جينز محزق علي طيازها اوووووي بطريقة مستفزه وبلوزه من طراز اجنبي ديقه جدا واستك البرا باين من ديقها وبزازها هتفرتك البلوزه

رحيم حاوطها ب ايده وقرب من ودنها وبيهمسلها بصوت دوبها وبيمشي صوابع ايده علي بزازها وبيقرب من زرار البلوزه

رحيم / عايزك انتي .. عايز ادوق طعم شفايفك الكريز واقفش بزازك اللي من اول مشفتهم وانا نفسي امسكهم واقفش فيهم ( قفش بزها الشمال بحنيه وهي بتبصله بذهول ووجع وكأنها متخدره .. قرب من شفايفها واخدهم في شفايفه وفضل يمص فيهم ويشفطهم وهي بتحاول تزقه بس مش قادره اعصابها سايبه من المفاجاة والصدمة )

ساب شفايفها وايده لسه بتقفش في بزازها والايد التانيه حطها علي كسها وبيفركه بحنيه من فوق البنطلون وهي سايحه خاالص ف ايده وبتبصله بمحن وبتعض ع شفايفها

رحيم همسلها / نرمين انا عايز انيكك

نرمين بصعوبة ولجلجه ف الكلام / عيب يارحيم باشا .. انا ست متجوزه

رحيم فك زرار البلوزه ومد ايده وخرج فردة بزازها الشمال وب ايده اليمين فتح زرار البنطلون ودخل ايده من تحت الاندر وبقي عمال يحسس علي كسها وهي غابت عن الوعي ومش قادره تتحرك ولا تتكلم هي بتعض ع شفايفها وبتبصله بوجع من اللي بيعمله فيها رحيم بهمس وبيعصر بزتها / متجوزه خول .. انما معايا صدقيني هخليكي حامل ف دسته

نرمين بتتكلم بمحن وصعوبة ف الكلام / هتخليني اجيب نونو اسميه كيان رحيم

بيبوسها من شفايفها وفضل يبوسها ويعصر ف بزازها ويلعب فكسها وهي سايحه ع الاخر دخل واحد من رجالته ومعاه يعقوب الكامل وشافهم بالمنظر دا وعينيه جات فعين رحيم ونرمين كانت ضهرها له رحيم عصر بزاز نرمين بضغطه قويه وهي سابت شفايفه وصرخت بصوت موجوع

نرمين بوجع / ااااااااااااااه بزاززززي

رحيم ابتسم ليعقوب اللي واقف مش مصدق نفسه وعينيه بتطلع شرار ..

/ رحيم باشا .. احنا حاولنا نمنعه يدخل بس هو صمم يشوف حضرتك

نرمين ألتفتت بفزع للصوت وشافت يعقوب جوزها بيبصلها بغضب وبسرعه دخلت بزازها جوا البرا وقفلت زراير البلوزه وزرار البنطلون وحاولت تبعد عن رحيم اللي بكل برود فضل حاضنها ب ايده الشمال وايده ع بزازها وبيبص ليعقوب بتحدي

نرمين بصدمة ولجلجه / يعقوب .. انت هنا من امتي

يعقوب بعصبيه / من وقت مكان بيقفشلك يامومس يالبوه

نرمين بدموع وخوف / انا انا .. انا كنت جايه بس استسمحه عشان يسيبك فحالك

يعقوب بيقرب منهم وبيقومها من جمب رحيم اللي بيبصله بابتسامه سخريه وبيرفع ايده عشان يضربها ورحيم وقف بسرعه ومسك ايده وشدها ورا ضهره وهي دموعها بتنزل وبتعيط بشحتفه ومكلبشه فـ هدوم رحيم بخوف

رحيم بهدوء / انت كدا بتتعدي حدودك .. كونك ترفع ايدك علي واحده في بيتي وضيفه عندي كأنك بترفعها عليا .. والايد اللي تترفع عليا تتقطع .. كل اللي فات كوم واللي جاي كوم تاني خالص .. وصدقني حتي لو انا سيبتك تضربها ومتكلمتش فـ انت عارف كويس بعدها هيحصل ايه .. انت مش متجوز جاريه ولا واحده من الشارع .. انت متجوز بنت الأدهم فاروق .. يعني يشتريك انت وبلدك .. وانت عارف كدا كويس

يعقوب بغضب اجش وعصبيه / لو السما اتطربقت ع الارض ف انا برضوا هقتلها وهقتلك .. ومش هاخد يوم واحد فيكم يا انجاس

رحيم بابتسامه وثقة / طب متوريني .. وريني هتقتلنا ازاي .. واوعدك وصيتي ان رجالتي يسيبوك تروح بسلام بعد متقتلني

يعقوب شد ايده من ايد رحيم وبصلهم بغضب كبير ورحيم شاورله يقعد ع الانتريه وطلب من الحارس بتاعه يطلع ويسيبهم لوحدهم

دخلت الخادمه ومعاها المشروبات وحطتها قصادهم وقعد رحيم ومسك ايد نرمين اللي بتعيط بشحتفه وباصه ف الارض ومش قادره تبص فعين يعقوب جوزها

رحيم بهدوء / عارف احساسك .. عارف انك مكسور من جواك دلوقتي وانت بتشوف عدوك اللدود كان بيهتك عرضك وشرفك .. عارف كل دا .. بس تعالي نبصلها بنظرة مختلفه .. انت ممكن تتنازل علي شرفك .. عادي جدا .. في سبيل انك تكسبني فصفك وتكون واحد من الناس اللي بينا شغل ومصالح كتير واخوة .. احسن متكون عدو ليا وانت مجرب العداوة معايا بتبقي ايه .. صحيح هتركب قرون وهتبقي معرص .. بس هتعيش بسلام .. لان صدقني نرمين هانم بجيتها هنا في بيتي تستسمحني اسامحك دي شفعتلك عندي وخلتني اصبر عليك شوية

يعقوب بعصبيه / انت بتقول ايه .. انت عايزني اتخلي عن شرفي عشان احط ايدي ف ايدك وتنام مع مراتي .. انت اتجننت يارحيم

رحيم بهدوء وابتسامه / مش مجنون .. انا بقولك علي شرطي .. وبالمناسبة انا اقدر اعمل كدا غصب عنك واكتفك وانام مع مراتك قصادك ومش هتقدر تتكلم .. هتشوفني وانا راكبها ومش هتقدر تتكلم .. بس انا مبحبش اعمل حاجه غصب .. انا بحب امشيها ديما بالتراضي .. وصدقني زي مقلتلك .. انت مش قد غضب الأدهم فاروق لو عرف انك مديت ايدك ع مراته .. ولو حاولت تطلقها هتبقي ع الحديده متنساش ان كل حاجه بأسمها

نرمين بصت لرحيم بصدمه واتكلمت بتوتر ودموع / انت تعرف منين ان كل حاجه بأسمي ؟

رحيم بابتسامه وبيقرب من شفايفها وبيبصلها بوقاحه / شكلك لسه متعرفيش انتي قاعده مع مين يبطل

نرمين بتوهان وتوتر / هااا

رحيم بيقرب من شفايفها وبياخدهم في بوسه كبيره وايده بدات تقفش فبزازها وهي ساحت تحت ايده ونسيت جوزها اللي قاعد قصادهم وبيبصلهم بعصبيه وقهرة وبدا يحس ان ضغطه بيعلي عليه وهو بيشوف عدوه بيهتك عرضه قصاده وف استعداد انه ينيك مراته ومش عامله اي حساب

رحيم ساب شفايف نرمين اللي بعدت وبصت ليعقوب ب استفزاز خصوصا لما حست بموقف القوة من كلام رحيم وان رقبته تحت ايدها

رحيم ليعقوب بابتسامه / مبتشربش ويسكي ليه يايعقوب باشا ؟ اشرب ياراجل وهدي اعصابك شوية

يعقوب بيبصله بغيظ وغضب وكره كبير وبيبص لمراته بغضب

رحيم مسك الكاس ومده ل يعقوب اللي فضل باصصله بكره وبعدها مسك الكاس بغضب وشرب بوق منه وسنده قصاده

رحيم مسك كاس واداه لنرمين وهو بيبصلها بوقاحه وبيغمزلها وهي بتبتسم بلبونه وبتاخد منه الكاس

رحيم / ها قولت ايه يا يعقوب باشا ؟ نطلع الاوضة ولا نقضيها ف الريسبشن هنا ؟

يعقوب بصله بخضوع وبص للارض ودموعه بتنزل من عينيه وافتكر من اسبوع لما خسر فمزاد واحد 500 مليون دولار ورحيم كان السبب ووقتها كانت هتجيله جلطه وساعتها فكر يحط ايده ف ايد رحيم مهما كان التمن .. بس مكنش متوقع ان التمن يبقى انه ينيك مراته قصاده

رحيم بابتسامه وثقة / ردك وصل يايعقوب باشا .. بس قولي صحيح .. انت عرفت منين ان نرمين هانم هنا

يعقوب بصوت مختنق وهو بيبص للارض / انا اللي متفق معاها تجيلك تطلب منك تسامحني وتشوف طلباتك .. بس مكنتش اعرف ان طلبك انك ت....... رحيم بيضم نرمين اللي بتبص لجوزها بخذلان ومكانتش متوقعه ان جوزها ينخ ويرضخ لطلب رحيم .. عمرها مشافت يعقوب بيخضع لحد ولا كان في موقف ضعف ابدا .. وطول عمرها شايفه انه أقوى واحد ف اللعبه .. بس دلوقتي عرفت كويس معني كلمة اسطورة وان منافس جوزها المرادي هو رحيم السيوفي بنفسه ..

الاسطورة رحيم بيضمها وبيطبع بوسه علي خدها وبيقفشها من بزازها جامد

نرمين بوجع / اااااااااااه

رحيم باستفزاز / ت ايه .. كمل يايعقوب متتكسفش .. دانا شوية كمان وهبقى ابو ابنك

يعقوب بيعيط بدون صوت ومش قادر يرفع راسه من الارض وقلبه ارتجف لما سمع صوت مراته بتصوت وبتقول ااااااه وبتتوجع

رحيم بيمسك نرمين من شعرها وبينزلها علي ركبها وبيقلع البنطلون وبيخرج زبره من البوكسر وبيبص ليعقوب بقوة وتحدي

رحيم / بص عليا يايعقوب .. بص عشان اللحظة دي انا مستنيها من زمان

نرمين بشهقة وصدمه / يلهووووي دا كبير اووووووووي

يعقوب بيرفع راسه وبيبص عليهم وبيشوف مراته تحت رجل رحيم وقصادها زبره ومستنيه يديها اشارة زي الكلب عشان ترضع زبره وتمصه

رحيم بيلطش نرمين بالقلم علي وشها وبيقرب منها وبيبوسها من شفايفها بغل وهي بتتوجع وبتحاول تبعد بس هو مثبتها كويس وبعد عنها وبص ليعقوب

رحيم / ارضعي زبري يامتناكه قصاد جوزك العرص اللي بيعرص عليكي ومسكها من شعرها ونزلها علي زبره وهي ماصدقت وفضلت ترضع وتمص فزبره

رحيم / اااه .. مراتك مصها جامد اوووووي .. لبوه اووووي نرمين دي .. كانت تايهه عن زبري فين

نرمين فضلت تمص فزبره وترضع وبتعمل صوت بيهيج رحيم اكتر ويعقوب كل مدا بيحس بزبره بيقف وبيهيج علي مراته رحيم ضرب نرمين برجله وقعها ف الارض ودخل زبره ف البوكسر بتاعه ولبس بنطلونه ووقف قصادهم

رحيم بجديه وهدوء / وقتكم انتهي .. ومتقلقش يايعقوب من النهارده مفيش مابينا عداوة .. ولما افضي هبقى اكلمك عشان نشوف الشغل اللي مابينا .. ومتقلقش مش ههين رجولتك اكتر من كدا ..

انا كدا اخدت اللي انا عايزه وكسرتك ودموعك تكفي بالنسبالي .. نورتوني سابهم ومشي ويعقوب بيبصله بكسره وذُل ونرمين بتبصله بصدمه وعدم فهم لشخصيته الغريبه .. ازاي راجل يستدرجها ويخليها تمص زبره قصاد جوزها وفي نفس الوقت يرفضها عادي كدا .. دا الكل بس يتمني بس نظره منها .. ازاي يعمل كدا معاها

________________

" في جامعة القاهره "

محمد / بس يستي وعمي رجع من الموت زيه زي زيدان واحنا بقيما عيلة سوبر هيرو وكدا بقى وبنرجع من الموت عادي

رحاب / بجد مش مصدقه كل دا .. انتوا كانكم عايشين في فيلم هندي

محمد / شوفتي بقي اننا عيلة جامده بوفتيك

رحاب بابتسامه / بوفتيك .. انت شكلك جعان بقي

محمد / اهااا قووووي .. بقولك ايه متجيبي بوسه

رحاب بغضب / ولا اعدل كدا بدل معدلك

محمد بهزار / مالك ف ايه .. بهزر معاكي و****

رحاب / مبحبش الهزار دا بقولك

محمد / خلاص اسف .. بجد اسف بقي خلاص

رحاب / طب يلا بقي عشان المحاضره بدات

محمد / طب يلا

____________

" في كافيه الموناليزا "

سليم بيبص لساعته وبيبص لباب الدخول ومنتظر علي احر من الجمر دخلت واحده اقل ما يقال عنها انها ملكة ملوك الجمال .. ك جسم وك شكل فهي جميله جدا فوق الوصف وجسمها اجمل بكتير ( ليليان سليم منصور : 40 سنة .. عيون زرق فاتح .. شعر اصفر حرير .. بشره تلجيه .. شفايف كبيره وعايزه تتناك فيهم .. بزاز الورا جانسون .. طياز كريستال ليست .. كرش صغير جدا مخليها زي حته الجيلي .. مصرية الجنسيه .. قوية الشخصيه لحد كبير جدا .. متكبره جدا .. لبسها فاضح جدا وكانت لابسه فستان واصل لفوق الرُكب وفتحه مبينه شق بزازها اللي هتنط من الفستان .. حاجه كدا عايزه سرير حديد عشان الخشب مش هيستحمل )

ليليان قربت من الطرابيزه اللي قاعد عليها سليم ووقفت قصاده ومدت ايدها تسلم عليه سليم بهدوء وحاطط رجل علي رجل وتجاهل انها بتمد ايدها عشان تسلم عليه / اتاخرتي

ليليان بغضب مخفي وقعدت علي الكرسي قصاده / انا اتاخر زي منا عايزه

سليم بابتسامه وهدوء / فعلا .. عشان كدا انا هستأذن وقف سليم واخد مفاتيح عربيته وخرج الحساب وحطه ع الطرابيزه

ليليان مسكت ايده بسرعه وبصتله بتحدي / المرادي لو مشيت صدقني .. هخليك تندم ندم يموتك بالبطئ .. المره اللي فاتت كانت تهويش .. المرادي هنهيك ياسليم .. مش انت اللي تتحدي ليليان منصور

سليم يابتسامه وثقة / معنديش حاجه اندم عليها .. ولو الدنيا كلها هتخاف من اسمك لما تذكريه فانا الشخص الوحيد اللي مش هتتهزلي شعره .. انا مبخافش عايزك تفهمي كدا .. ومهما عدت سنين فانا عمري مهنكسر

ليليان بغضب / انت مجنون .. انت ازاي ترفض انك تمد ايدك ف ايد ليليان .. رجالة بشنبات اكبر منك واحسن مليون مره ونفسها بس اقعد معاك القعده دي

سليم بابتسامه واستفزاز / خلاص روحي اقعدي معاهم وسيبيني فحالي

ليليان بغضب بتحاول تتمالك نفسها وبتتكلم بهدوء عكس اللي جواها / تمام .. عايز تمشي اتفضل .. بس صدقني .. زي مكنت السبب ف انك تختفي السنين دي كلها فانا هبقي السبب انك تجيلي زاحف علي ركبك .. امشي ياسليم

سليم بصلها بابتسامه مستفزه / برضه مش هنام معاكي يا ليليان .. مش انا اللي هفقع عذريتك .. انتي مش مقامي عشان ابصلك اصلا وسابها ومشي وخرج من الكافيه وهو مبتسم بثقة

وبيركب عربيته وبيمشي ليليان قاعده ف الكافيه بتبص لطيف رحيله بابتسامه تحدي ليليان بابتسامه وبتكلم نفسها / مهما عدت سنين هتفضل زي ما انت .. مغرور ومتكبر ومش بتخاف من الموت .. ديما بشوفك مختلف عن كل اللي بيخضعلي وكل اللي بيركع تحت جزمتي عشان ينولوا رضايا .. ديما بتخليني ابص للمرايه واحاول الاقي طريقه عشان اعجبك .. بس صدقني هحاول معاك لاخر عمري عشان اكسرك ..

انا وانت ولسه فينا عمر يا سليم ومش هسيبك ابدا

_________

" في مطار القاهرة "

بيوصل زيدان وبينهي اجرائاته والتفتيش وبيخرج من المطار وبيركب عربيته الخاصه وبينطلق لفندق "****" الخاص بعائلة صقر

" في فندق ***** "

سليم بيوصل الفندق وبيطلع للروم اللي حاجز فيها زيدان وبيدخل وبيلاقي زيدان واقف ف البلكونه بيشرب سجاير ومديله ضهره سليم بهدوء / وصلت امتى ؟

زيدان منغير ميبصله وبيتكلم بهدوء / بقالي ساعه

سليم بيخرج سجارة وبيولعها وبيقف علي سور البلكونه بعيد عن زيدان بمسافه مش كبيره وبيبص قدامه

سليم بهدوء / مالك ؟

زيدان بيبصله بعصبيه وبيتكلم بغضب / انت بتخوني ؟ انت اكيد اتجننت ياسليم

سليم بهدوء / ومين قالك اني بخونك ؟

زيدان / امال اللي انت بتعمله دا اسمه ايه ؟

سليم بهدوء / اسميه اني كنت عارف ان فيه خاين مابينا عشان كدا غيرت مسار الشحنه وخليتها ترسي ف البحر

زيدان حاول يتمالك نفسه ويهدي نفسه واتكلم بهدوء / طيب نفترض كدا .. ليه مقلتليش .. ليه تسيبني زي الاطرش ف الزفه كدا

سليم / انا مضمنش صوابع ايدي .. وبعدين زي مقلتلك .. انا يهمني الشحنه دي .. يعني لازم احرص من كل اللي حواليا واولهم انت

زيدان شاور علي نفسه واتكلم بغضب / انااا .. ليه .. انت مفكر اني خاين زيك هخون اخويا وانام مع مراته

سليم لف لزيدان بسرعه ورزعه بالقلم ومسكه من شعره واتكلم بعنف / اول واخر مره تكلمني بالطريقة دي .. فاهم ولا لا ؟

زيدان بيبصله بغضب / مش فاهم .. انت اللي بتختار اكلمك ازاي وب اي طريقه

سليم ساب شعر زيدان وبعد عنه وسند ع السور تاني وخد نفس من السجاره سليم بهدوء / انا مش عارف بالظبط احنا بنعمل ايه ولا بنحارب مين .. انت كل همك ف انك تكون الكل ف الكل .. فيه اوقات مش لازم تعرف حاجه .. وبالذات الوقت دا .. بس اللي عايزك تعرفه اني مش بخونك .. انا بخون اللي حواليك

زيدان بعدم فهم / قصدك ايه

سليم بصله بثبات وهدوء

سليم / بكره الشحنه هتوصل المينا .. بس اللي عايز افهمهولك ان محدش يعرف بالشحنه دي غير انا وانت وابراهيم ويوسف وعثمان وكمال

زيدان / وسيف كمان يعرف سليم ابتسم بهدوء / تكلم ابراهيم وتقوله الشحنه هتوصل مينا بورسعيد بكرا وانها مش هتتفتش عشان الشحنه هتبقي ف عضم العربيات وتحرج عليه ميقولش لحد .. وتكلم يوسف وتقوله البضاعه هتفضل راسيه ف البحر وهتوصل بعد بكره وتحرج عليه ميقولش لحد .. وتكلم

سيف وتقوله ان البضاعه هترجع تيكساس تاني وبرضوا تحرج عليه ميقولش لحد .. وكمال وعثمان مش هجبلهم سيره

زيدان بعدم فهم / ودا لازمته ايه ؟

سليم / رجالتي هيبقوا ف كل مكان من اللي ذكرته وهنعرف ساعتها مين الخاين وبيوصل الاخبار

زيدان بهدوء / طب والشحنه هتروح فين بقي ؟

سليم / هتتحرك ع المينا زي مقلتلك

زيدان بصدمه / قصدك اني هقول الحقيقه لابراهيم ؟ انت اتجننت شكلك .. اسلمله البضاعه بنفسي

سليم / ومين قالك ان ابراهيم الخاين

زيدان / انا اضمن سيف ويوسف برقبتي

سليم / هتغرق ف نص البحر ومش هتلاقي اللي يمدلك ايده لانك غرقت نفسك ف الغويط

زيدان / مش ناقصه حكم .. البضاعه مش هتتحرك ع المينا

سليم / ابراهيم مش الخاين .. واتعود ديما لما تشك ف خاين وسطيكم متشكش ف اللي من دمك

زيدان باستهزاء / قصدك اللي كنت فاكرهم من دمي

سليم بهدوء / مختلفناش .. ولعلمك انا عارف مين الخاين .. يعني مش بقول كلام وخلاص

زيدان / ومين بقي الخاين

سليم بهدوء وابتسامه / مش هقولك .. هسيبك تكتشف بنفسك .. اصل لو قلتلك وفضلت احلفلك من هنا لسنين جايه مش هتصدق .. فلازم تشوف بعينك

زيدان بص لسليم بخوف ظاهر ومتكلمش سليم بيقرب من زيدان وبيطبطب ع كتفه وبيتكلم بهدوء / فيه اوقات الماده بتغلب الموده .. اوقات الفلوس بتشتري العشره

زيدان بص لسليم ودموعه بتنزل واتكلم بصوت مختنق / هتبقي نهايتي ياسليم .. انت مش عارف هو بنسبالي ايه .. سيف اخ ليا واكتر بكتيرر .. دي هتبقي اخر مسمار فنعشي .. هنتهي ياسليم

سليم بيمسح دموعه وبيحضنه / متعيطش .. مفيش راجل بيعيط .. وبالذات انت .. انا عمري مشوفتك بتعيط رغم كل اللي بيحصلك او اللي حصلك .. ديما بشوفك زيي .. جبل ميهزهوش زلازيل الارض .. خليك ديما قوي .. ميهزكش شئ ف الدنيا

زيدان بدموع / انا استحملت فوق طاقتي .. مش هقدر ياسليم اني اشوف صاحب عمري اللي بقول خرجت بيه من الدنيا الوسخه دي وهو بيخوني

سليم / وانا مقولتش ان سيف بيخونك .. افرض طلع يوسف مثلا زيدان بعد عن سليم وبص فعنيه وبيمسح دموعه واتكلم بهدوء / بكرا كل حاجه هتبان

سليم / عندك حق .. يلا روح خدلك دوش انت جاي تعبان زيدان سمع كلامه ودخل الحمام وسليم قلع هدومه وخرج بجامة نوم من الشنطة ونام ع السرير خرج زيدان من الحمام واتجه للسرير عشان ينام شاف سليم نايم ف نام ع الكنبة منغير ميتكلم

_______________

" عند سيف "

سيف قاعد ف الدور بتاعه في الاقصر وبيشرب سجارته وكباية الشاي وسرحان فعالم تاني .../ سيف مفيش رد ... / سيف .. ولدي .. ياسيف سيف بشرود / هاا .. نعم ياحجه ... / مالك يولدي سرحان ليه اكده .. حالك مش جاي علي هواي سيف بشرود / حاسس اني فدوامة ياحجه ... / دوامة ايه ياولدي .. زيدان صاحبك اكويس ؟ اصلك مبتبقاش اكده غير لو كان هو فمشكلة سيف ابتسم بمراره / فعلا ياحجه ..

زيدان فمشكلة .. بس المرادي هتنهيه … / ليه ياولدي كف**** الشر سيف / مفيش ياحجه .. متقلقيش .. شوية مشاكل وهيتحلوا … / احكيلي ياولدي يمكن يكون ف ايدي الحل .. انا صحيح جاهله بس اتعلمت من الدنيا كتير سيف يقبل يداها بدموع ويقبل راسها / معاش ولا كان اللي يقول عليكي جاهله يا مرت الجبالي .. دانتي الكل ف الكل ياحجه … / **** يخليك ويكرمك ياولدي سيف ابتسم بشرود والحزن باين علي ملامحه وسرح ف افكاره تاني

__________

" في فندق ***"

سليم بيفوق من كوابيسه اللي بقت بتطارده كل يوم وكل ليله ونفس الكابوس اللي بيحلم بيه او الحقيقه اللي اتحولت لكابوس .. وديما بيفوق منه وهو بيتشنج ومبيقدرش يتحرك كل اللي بيعمله بيجز علي سنانه كانه هيكسرهم وعروق جسمه كلها بتزرق بطريقة غريبه جدا وبيمسك ف فرشة السرير ودموعه بتنزل من الوجع .. وجع بيطارده من يوم ولادته .. وجع بيجيله لما بيحس بالخطر والعصبيه .. وجع بدل مكان بيزوره كل شهرين او كل فتره كبيره بقي يزوره كل يوم من 20 سنة حتي الان زيدان فاق علي دموع سليم وصوته وهو بيتوجع وقام مفزوع وقرب منه وحاول يساعده وهو مش فاهم ماله ولا فيه ايه .. جاب كوب مايه ودلقه علي وش سليم وبرضوا مفيش نتيجه .. سليم بيتوجع بطريقة غريبه جدا

زيدان بصدمة وعدم فهم / سليم .. مالك فيك ايه .. اهدا طب اهدا .. اهدا انا جمبك .. اهدا سليم هدي شوية ودموعه بتنزل وبص لزيدان بوجع وطبطب عليه

سليم بصوت مبحوح / متقلقش .. مش هموت دلوقتي زيدان بصله بعدم فهم

وهو مش عارف كان ماله سليم بهدوء / متسالنيش .. انا تمام متقلقش

زيدان سكت لثواني وبعدها اتكلم بهدوء / ديما بقول ان اغرب حد شوفته فحياتي كان انا .. بس دلوقتي مفيش اغرب منك بنسبالي .. انا صاحبك .. صحيح بنكر انك عمي عشان دي مش حقيقه والحقيقه اني ابنك ودي اكتر حاجه كسرتني ف الدنيا كلها اني ابن حرام .. بس انا معتبرك صاحبي .. لازم تحكيلي .. انا محتاج افهمك

سليم سكت لثواني وبعدها اتكلم بوجع / انا مولود بعيب خلقي .. بيجيلي تشنجات ديما لما بتعصب او بحس بالزعل .. من صغري بيحصل معايا كدا .. ودا كان المرض اللي ملازمني من صغري .. لحد معتبرته صديق ليا .. الوجع دا كل مره بيبقي اكتر وجع واشد عذاب اكتر من المره اللي قبلها .. محدش كان يعرف بمرضي .. محدش يعرف اصلا .. لما كان بيجيلي كنت بستحمل ومكنتش بقول لحد .. جدك صقر كان بيعاملني بقرف ديما وكان بيقسي عليا .. كنت اقوله تعبان كان بيقولي مكلنا تعبانين .. انا عايزك زيي تتعب وتتوجع ومتتكلمش .. التعب جزء من متعة الحياة .. وسمعت كلامه وبقيت بتعب ومبينش .. بتعب من جوايا وبتعذب بس من بره هادئ تماماً ولا كان جوايا بركان قايد نار .. الدكاتره ديما كانوا بيقولولي هيجيلك فتره والوجع هيزيد .. المرض هيصاحبك اكتر ومش هيستغني عنك غير لما يقبض روحك .. هيجي يوم وعروقك تنفجر .. وساعتها بس هتتفرق انت وصديقك .. مع ان هو اللي هيختار يفرقنا وهو اللي هيقتلني .. بس انا بحبه .. بحبه لدرجة اني مرضيتش اتجوز لحد دلوقتي عشان بس

مشوفش نظرة شفقه فعين اللي هتجوزها .. انا طول عمري بكره اني اصعب ع حد .. ديما عايزهم يشوفوني اقوي منهم مش يشوفوني ضعيف .. لو شافوني ضعيف هيدوسوا عليا حتي لو كانوا من دمي او حته مني

زيدان بثبات / طب ومتعالجتش ليه لحد دلوقتي ؟ سليم بابتسامه / حاولت .. بس ملقيتش علاج لحالتي ف استسلمت ودي اول مره استسلم زيدان ابتسم ومتكلمش وسليم بصله بحب وابتسامه

سليم بهدوء / مش عايزك تقول لحد .. انت صاحبي وبير اسراري

زيدان ابتسم ليطمنه وهز دماغه بمعني حاضر

سليم / محدش يعرف غيرك انت ورحيم

زيدان بمفاجئة / ورحيم عرف منين

سليم / مكنتش بخبي عليه حاجه .. هو بنسبالي اخويا او اكتر كمان

زيدان بهدوء / عشان كدا خونته مع مراته وقتلتها ؟

سليم / فيه حجات بنعملها غصب عننا .. بس انا مقتلتش سما ولا حتي جيت جمبها .. انا وقفت جمب رحيم كتير .. وحتي لما اتهمني اني قتلت سما ودا من حقه طبعا .. بس انا ساعتها كنت بقف جمبه وبساعده .. انا لما بعدت رحيم عن امك بعدته عشان عارف صقر كان هيقتله .. صقر كان شايف رحيم شيطان بيهدد عرش العيلة .. وعشان كدا مكنش طايقه .. وانا كنت عارف جدك كويس وعارف هو ممكن يعمل ايه .. عشان كدا بعدته عن منار رغم اني عارف ان كلامي كسره ووقوفي جمب صقر بينله اني بتخلي عنه .. بس انا مكنتش عايز انتقم من ابويا فيوم من الايام عشان قتل صاحب عمري .. لما سما اتخطفت جالي تليفون وانا بدور عليها .. قالي انا عارف طريق سما وتعالي دلوقتي ف عنوان **** .. رنيت علي رحيم اول مقفلت بس لقيت تليفونه مغلق .. فضلت ارن عليه مبيردش .. بعدها قولت اروح مش هخسر حاجه .. واول مدخلت الشقة اللي ف العنوان اللي كان بابها مفتوح .. لقيت حد بيكممني وبعدها محستش بنفسي غير ورحيم معانا وبيقولي انت قتلت سما .. ببص على سما لقيتها غرقانه ف دمها ومقتوله .. حاولت ابررله مكنش بيسمعني .. بعد مخاصمني فتره كبيره .. بعدها صالحني وقالي نفتح صفحه جديده وانا مسامحك .. ساعتها حاولت احكيله ع اللي حصل بس كان ديما بيقولي مش عايز اسمع سيرة الموضوع دا تاني عشان منخسرش بعض .. وفعلا كل مره كنت بخرس خالص .. وبعدها اكتشفت ان رحيم راجع وسامحني عشان يقبض روحي

زيدان باستغراب / طب ومعرفتش مين اللي عمل كدا ووقعكم ف بعض ؟

سليم قام من ع السرير وقعد علي مقدمته جمب زيدان

سليم / عارف من زمان مين اللي عمل كدا

زيدان سكت لثواني وبعدها اتكلم باستغراب / طب ومقلتش لرحيم ليه عشان ياخد حقه من اللي قتل مراته بدل مهو مفكر انك انت اللي قتلتها ومابينكم مصانع الحداد

سليم بهدوء / لاني سبقته وقبضت روحه .. قتلته بعد معترفلي بكل حاجه

زيدان بص لسليم بدون ملامح

سليم / مش مصدقني صح ؟

زيدان متكلمش وفضل باصصله وساكت

سليم / يبقي مش مصدقني .. تعالي اوريك قام سليم وجاب اللابتوب بتاعه من الشنطه وفتح ملف مخفي برقم سري وكان فيه فيديوهات كتير جدا واختار واحد منهم وفتحه

____________

" داخل الفيديو "

راجل متكتف وعلي وشه اثار ضرب كتير وسليم قاعد قصاده ومثبت الكاميرا عليهم

شاكر / اقسملك ب**** ياسليم انا عملت اللي اتطلب مني انا عبد المامور

سليم / ومين اللي عمل كدا .. مين اللي طلب منك تقتل سما

شاكر / و** معرف .. انا مكان ما بقعد كل يوم ف الكافيه لقيت ورقة فيها رسالة وبيهددوني لو منفذتش اللي بيطلبوه مني هيقتلوني .. و** معرف مين الناس دي .. وساعتها بقوا كل يوم يبعتولي الرساله ع البريد وبنزل كل يوم اخد الظرف واقرا المكتوب .. ومن ضمن الرسايل دي اني احطلك برشام للهياج الجنسي ف الويسكي بتاعك ف عيد ميلادي .. وكمان اخليك تشرب نوع تقيل جدا من الويسكي عشان تتسطل ومتحسش بنفسك .. ومن ضمن الرسايل برضوا اني اخطف سما واغتصبها واقتلها وبعدها ارن عليك وعلي رحيم عشان ساعتها يعرف انك قتلتها .. مكنش ينفع اقولهم لا .. مكنش ينفع صدقني

سليم ابتسم بهدوء / تعرف ان بسببك خسرت صاحب عمري .. طب تعرف اني بسبب عيد ميلادك بقيت اعيش اسود ايام حياتي .. تعرف ان نفسي اقتلك دلوقتي اربع تلاف مره ؟

شاكر / سامحني ياسليم ابوس ايدك متقتلنيش سليم قام وقف وخرج المسدس بتاعه ووجهه علي دماغ شاكر

وبعدها ضربه رصاصتين وقفل الفيديو

_____________

" في الواقع "

سليم / شفت اني مش بكدب عليك ؟

زيدان بصدمة / طب ومين شاكر دا ؟ وازاي كنت مأمن له كدا

سليم / شاكر دا يبقي صاحبنا التالت .. كنا ديما الثلاثي اللي عمرهم ميفترقوا ابدا .. بس جه وقت وبعد عننا ومبقيناش نعرف عنه حاجه .. ومن بعدها رجعلنا تاني ورجعنا صحاب لحد محصل اللي حصل

زيدان / الفيديو دا لازم رحيم يشوفه .. لازم الحرب دي تقف لحد هنا

سليم ابتسم واتكلم بثقة وهدوء / طب ما رحيم عارف

زيدان بصدمة / عاارف ؟ ازااااااي ؟ طب لما هو عارف بيعمل كدا ليه ؟ بيحاربك ليه ؟

سليم / عشان رجوعنا صحاب تاني صعب .. لو دا حصل ف ساعتها هتقوم حرب انت عمرك متتوقعها .. اللي متعرفهوش اننا حتي واحنا الد اعداء لبعض ف احنا برضوا اقرب اصحاب لبعض .. لا مدنيين لا ***** لا قتل ولا سرقة ولا حتي اذيه .. حربنا ع الورق بس .. انما ف الحقيقه انا كل يوم ببقي مع رحيم من ساعت مكونت مع المافيا .. واقولك ع حاجه .. انا اللي قولت لرحيم يقولك كل حاجه وكل اللي حصل .. واقولك كمان ؟

رحيم كان اكتر حد بيقف جمبك وقت مكنت مفكره عدوك .. مش هو اللي سجنك ولا هو اللي بعد عنك ليلي .. هو اللي قربها منك وقت مكنت مهدد بالخطر ..

ولما حس انك هتحبها بعدها عنك وخلاها تشهد عليك زور .. العقرب مش رحيم .. العقرب اللي بيلدغ جوا جحر رحيم

زيدان بصدمه وعدم فهم / ازاي .. انا مش فاهم حاجه

سليم / رحيم عارف ان مش انا اللي قتلت سما من بعد متقتلت بـ شهرين ..

ولما رجعنا خططنا لكل حاجه لما عرفت انهم طالبين رقبتي ورقبة جدك صقر وخططنا انك تتخطف واروح انقذك ف يقتلوني .. ساعتها رحيم بان ع الورق انه عدو لعيلة صقر .. بس هو اصلا اللي كان بيسند العيلة

زيدان / وجدي صقر مين قتله

سليم / لا دي مش دلوقتي .. دي هخليك تكتشفها بنفسك

زيدان / طب ومين اللي كان عايز يقتلك ويقتل جدي صقر

سليم / القانون .. القانون اللي اخترعوه جديد .. مينفعش نكون سواسيه .. لازم نكون طبقات .. لازم يعيش الاقوي ويموت الاضعف .. القانون اللي بيقضي ع الفقر لان لازم يضحوا بـ الاضعف عشان الاقوي يحس انه مسيطر ع الكون .. يوم مقالولنا نمشي ع القانون دا واحنا رفضنا مكانش ينفع نعيش ومعانا سرهم .. لازم نموت ويندفن معانا

زيدان / وانت مش قادر عليهم ؟ دا حتي الجوكر والاسطورة يعني مستحيل حد يقف قصادكم

سليم / الكلام دا لو بنحارب ناس زينا .. انما نحارب كيان ؟ يبقي انت بتحلم

زيدان / طب وانت اختفيت كل دا ازاي .. وازاي محدش يعرف عنك حاجه منهم

سليم / هما اكتر ناس كانوا يتمنوا اني ابقي عايش .. ولما عرفوا دا امنوا عليا بنفسهم

زيدان / مش فاهم .. يعني هما عايزين يقتلوك وهما نفسهم اللي بيحموك

سليم / لان بموتي كانت هتقوم حرب برضوا انت عمرك متتخيلها او تخطر ع دماغك

زيدان / هتقوم ليه بقى ؟

سليم / لاني مش اي حد .. انا اعظم واحد ف اللعبة .. النجم اللامع اللي مبينفعش يموت في نص المسلسل

زيدان / مش فاهم

سليم / هما محتاجني لحد دلوقتي وبيمدولي ايدهم عشان ينجوا بحياتهم .. انا اللي معايا سر اللعبه .. وانا اللي معايا مفتاح كل الابواب .. انا البير الأسود بتاعهم .. انا الوحيد اللي هعرف احاربهم .. وانا برضوا الوحيد اللي هنجيهم من اشر اعمالهم

زيدان / مش فاهم برضوا

سليم / فيه فايروس منتشر دلوقتي ؟

زيدان / كورونا ؟

سليم / هو دا شر اعمالهم وانا الوحيد اللي هنجيهم منه .. حاولوا كتير يعتمدوا علي غيري بس ديما بيفشلوا

زيدان / ازاي ؟ وانت ايه علاقتك بالموضوع

سليم / اللي نسيت اقولهولك اني دكتور وباحث كيميائي

زيدان بصدمة / بتهزر صح ؟ انت اقتصاد وسياسه مش كلية طب

سليم / مبلغ محترم زورلي شهاده عشان اعرف امارس عملي ف السر

زيدان / طب وانت تعرف علاج كورونا ؟

سليم / امال بنستورد شحنه المخدرات ديي ليه ؟

زيدان / عشان نبيعها

سليم / مش انا اللي اقتل شباب بلدي ب ايدي .. تبقي عبيط لو مفكر كدا

زيدان / امال

سليم / المخدرات هي العلاج

زيدان / ازاي ؟

سليم / المخدرات بتخلي المُخ ف حالة ثبات .. بمعني انك لما بتاخد حبوب هلوسه او مخدرات عموما بتعمل حجات انت مشعارف انت عملتها ازاي ولو فحالتك الطبيعية عمرك مكنت هتعمل كدا .. لما بتشرب مخدرات مخك بيبقي في حالة ثبات وعشوائية .. بيفرز 10 اشارات في وقت واحد .. بمعني ان فـ الحالة الطبيعية بيفرز اكتر من أربع اشارات في وقت واحد ..

زي انك تكتب ع الموبايل بصوابع ايدك ف دي اشارة رقم واحد ..

انك تفكر ف الكلام اللي بتكتبه وبتتخيل الموقف دي اشارة رقم 2 ..

انك تقول الكلام اللي بتكتبه دي اشارة رقم 3 ..

انك تحرك رجلك عشان امك بتكنس مكانها دي اشارة رقم 4 ..

أربع اشارات في وقت واحد ممكن المخ يعملها عادي ف الحالة الطبيعية .. انما في حالة التخدير والثبات بيفرز 10 اشارات .. زي انك تتكلم وتكتب وتحرك رجلك وتسكت فجاة بس تتكلم برضوا وانت قافل بوقك وانك تكتب ب اليمين وماسك السجارة ب الشمال وفجاة تضحك وجامد وتسكت فجاة برضوا قبل متكمل الضحكة وبعدها تلطش صاحبك ب القلم كل دا ف ثانيتين ب العدد .. المخ بيبقي متخدر تماماً

زيدان / مش فاهم وضح اكتر

سليم / المخ هو النجم اللامع او هو الانسان عموماً .. مفكرتش نفسك ليه لما شرايينك بتتقطع بتموت ولما ايدك تتقطع مبتموتش .. ف حالة قطع الايد بتنزف ددمم بكميه كتيره جدا بس بعدها المخ بيبدا يستوعب ان فيه مشكلة تستوجب التدخل .. ف بيتدخل وبيدي اشاره والدم بيتكتم ومبتموتش ..

انما ف حالة ان شريانك يتقطع فـ بتنزف ددمم بكميه غزيره بس المخ مبيحسش بالخطر لان ايدك لسه موجوده ودا زيه زي اي جرح بسيط .. هو مفكر كدا وساعتها مش هيتدخل ولا هيدي اشارة عشان الدم يقف ف هتتصفي وتموت

زيدان / برضوا مش فاهم دا لازمته ايه بموضوعنا

سليم / معني كلامي ان المخ هو اللي بيدي اشارة لجسم الانسان انه مريض ف الجسم بيبدا يتعامل مع المرض .. بمعني ان جسم الانسان هو مجرد عبد المامور للمخ .. المخ هو اللي بيتحكم ف كل كبيره وصغيره .. فـ المخدرات بتساعد ع تعطيل المخ .. تعطيل اشاراته لاعضاء الجسم .. يعني ممكن واحد يكون تعبان بيموت بس لما يشرب سجارة حشيش يقوم يرقص وينسي المرض .. دا بالظبط اللي احنا عايزين نعمله .. المخدر هو الحل

زيدان / فهمت .. قصدك ان المخدرات هتبقي العلاج

سليم / اهااا .. المريض لما ياخد مخدرات مش هيحس بالتعب ولا بالمرض .. وقتها نقدر نعالج المرض منغير اي مضاعفات او تعب للمريض .. الحقنه اللي هنحقنها للمريض هيبقي فيها المخدر والعلاج .. ساعتها هيبدا يخف تدريجي وهو فحالة ثبات وكانه ف كوكب تاني ولا كانه مريض .. ولما يفوق هيتفاجا ان مفيش مرض اصلآ

زيدان / دا له خطوره اكيد ومن اهمها زي موصفتلي ان ممكن واحد صباعه ينقطع ف يموت .. واحد اتجرح جرح بسيط يموت .. واحد اتخدش يفضل دمه يتصفي فـ يموت سليم / معاك حق .. وعشان كدا لازم الكل يبقي فحجر مامن تامين كلي عشان ميحصلش اي حاجه تادي لموته

زيدان / طب وهيبقي مخدرات بس ؟

سليم / هيبقي نسبة مركزه من المخدرات وجرعة علاج برد وفيتامين سي للمناعة

زيدان / عشان كدا انت متمسك بالبضاعة اللي ف المينا

سليم / اهااا .. دي بنسبالنا هتبقي ضربة العمر

زيدان / برضوا معرفتش لو كنت موت كان ايه هيحصل

سليم / كانت هتقوم الحرب العالمية التالته

زيدان / ليه هو انت هتلر مصر ولا ايه ؟

سليم / اللي متعرفوش ان انا شخصية عامة وليا مركز حساس وبلاد كتير يهمها ان افضل عايش بس مش لازم تعرف لان دي لعبة اكبر مما تتخيل بس اللي عايزك تعرفه ان انا مش اي حد وخلاص انا سليم صقر

زيدان ابتسم ومتكلمش وسليم ابتسمله وطبطب عليه

سليم / روح نام يلا عشان بكرا ورانا مشوار كبير وعايزك تكون فايق

زيدان هز دماغه بموافقة وراح للانتريه ونام عليه

__________

" في شركة الغازي "

دخل زيزان الشركة ودخل علي مكتبه وقابل فوشه السكرتيره " نيرة " اللي بتبصله بقرف

نيرة بقرف/ اصطبحنا واصطبح الملك ***

زيدان بصلها بابتسامة غضب وكمل طريقة .. وفجأة وقفت قصاده ومنعته من دخول مكتبه

نيرة بتعصب/ ممكن اعرف يا استاذ سايبني اراجع الملفات وروحت فين الايام اللي فاتت دي .. طبعا تلاقيك كنت مع واحده كده ولا كده وبتصيفوا مع بعض .. مهو انت عشان ابن اخو صاحب الشركة ف واخد راحتك ع الاخر

زيدان بهدوء/ انتي مالك كنت فين ؟ وبعدين مراجعة الملفات دي شغلانتك مش شغلانتي

نيرة بغيظ/ فعلا شغلانتي .. بس متنساش ان سليم باشا هو اللي قال اننا نراجع الملفات مع بعض .. ولا تحب اروح اقوله انك كنت صايع مع واحده

زيدان جز ع اسنانه بغيظ واتكلم بهدوء مصطنع/ تمام .. روحي قوليله وسيبيني ادخل مكتبي بدل مضربك بظهر ايدي زي الخدامين

زقها من قدامه ودخل مكتبه وهي اتغاظت اكتر وراحت مكتبها وهي بتبرطم بالكلام

نيرة بغضب/ بني آدم حلووف وزبالة .. بقي انا خدامه .. ماشي يزيدان انا وانت والزمن طويل يا متكبر ياحلوووف .. بس بأمانه وحشتني

سلمي/ فيه ايه يبنتي بتكلمي نفسك ليه ؟

نيرة بغضب/ البني آدم اللي **** ابتلاني بيه عشان يكون رئيسي ف الشغل .. صايع ومش محترم وكمان بيقول عليا خدامه

سلمى/ طب ما تروحي تقولي لسليم بيه هو ديما بيقف فصفك وكمان خلاكي زيك زيه ف الشغل وتراجعوا الملفات مع بعض وكمان شغلكم مع بعض والمناقصات بتعملوها مع بعض .. يعني هو مش رئيسك ف الشغل ولا حاجه

نيرة/ فعلا عندك حق .. بس انا مش هقول لسليم باشا .. انا هرد عليه بنفسي بس اجمع الملفات اللي ناقصه وهدخل اخليه يراجعهم قدامي غصب عنه .. وهتشوفي

___________

" داخل مكتب زيدان "

يدخل سيف المكتب وبيقعد قصاد زيدان اللي بيبص لسيف بابتسامة خبيثه

سيف / فيه ايه انت كنت عايزني فحاجه ؟

زيدان بهدوء وابتسامة/ اهاا .. كنت عايز ادردش معاك شوية .. إلا قولي يسيف .. هو الصاحب ممكن فيوم من الايام يخون صاحبه عشان الفلوس والماديات

سيف بنفي/ لا طبعاً ولو عمل كدا يبقي قليل الأصل

زيدان/ طب لو انا وانت زي أدهم الشرقاوي ورضوان .. هل هتبيعني عشان مصلحتك او عشان انت تعيش او عشان حتي تقبض فلوس ؟

سيف فهم قصد زيدان واتكلم بهدوء/ عمر مده هيحصل .. لان لا انا رضوان ولا انت أدهم الشرقاوي .. متقارنش حاجه بحاجه .. انا وانت الموضوع يختلف مابينا .. احنا مش مجرد صحاب بس .. احتا اخوات حتي لو مكناش من ددمم واحد .. وانا لو تفكيري ف فلوس كان زمانك دلوقتي مجرد عضم وباقي جثتك اتحللت

زيدان بعدم فهم واستغراب/ مشفاهم .. قصدك ايه

سيف/ بداية تعرفي عليك كان عشان اخلص منك .. مدخلتش العنبر اللي انت مسجون منه من فراغ .. ورغم ذالك انت لسه عايش وحي ترزق اهو

زيدان/ مش فاهم برضوا .. مين اللي كان مسلطك تقتلني

سيف/ مقدرش اقولك .. رغم انك اخويا زي مبقول .. بس دي اسرار مينفعش اقولها .. ولو ضحي بحياتي عشانك انا هعمل كدا بس برضوا مش هقدر اقولك مين عايز يقتلك

زيدان جاي يرد عليه ثام تليفونه رن وكان سليم

زيدان/ الوو

سليم/ الشحنه وصلت المينا وعدت ع خير

زيدان بارتياح/ طب كويس الحمد***

سليم / بس امن تيكساس كان ف المينا النهارضه وجاتلهم اخبارية ان البضاعه هترجع تاني

زيدان وقع عليه الكلام زي دوش مايه ساقع تلج .. الموبايل وقع منه واعصابه سابت حرفيا .. بص لسيف بقهره ودموع

زيدان بدموع/ خنتني ياسيف ؟

سيف خرج سلاحه وصوبه علي زيدان واتكلم بدموع/ كان لازم اختارهم .. مش مهم انا ولا انت .. موتنا هيريحنا .. بس امي وعيلتي ملهمش ذنب .. سامحني يصاحبي

آل صقر والطريق نحو المجد - السلسلة الثالثة

    {{#invoke:ChapterList|list}}

سلاسل آل صقر والطريق نحو المجد