آل صقر والطريق نحو المجد - السلسلة الثالثة: الجزء الثالث
زيدان جاي يرد عليه قام تليفونه رن وكان سليم
زيدان/ الوو
سليم/ الشحنه وصلت المينا وعدت ع خير
زيدان بارتياح/ طب كويس الحمد***
سليم / بس امن تيكساس كان ف المينا النهارضه وجاتلهم اخبارية ان البضاعه هترجع تاني
زيدان وقع عليه الكلام زي دوش مايه ساقع تلج .. الموبايل وقع منه واعصابه سابت حرفيا .. بص لسيف بقهره ودموع
زيدان بدموع / خنتني ياسيف ؟
سيف خرج سلاحه وصوبه علي زيدان واتكلم بدموع/ كان لازم اختارهم .. مش مهم انا ولا انت .. موتنا هيريحنا .. بس امي وعيلتي ملهمش ذنب .. سامحني يصاحبي
زيدان بدموع / ايه هتقتلني ؟ هتقتل صاحب عمرك ؟
سيف بدموع وصوت محشرج/ مش بايدي .. متصعبهاش عليا
زيدان / بس انا فظهرك .. انا معاك ومحدش هيقدر يمس شعره من اهلك .. متكسرنيش ياسيف
سيف بحزن ودموع/ مش هكسرك .. مش كنت ديما بتقولي عايز اموت عشان ارتاح .. اعتبرني هريحك من عذاب الدنيا .. بموتك مش هتتكسر .. بموتك انا اللي هتكسر
زيدان وقف ورجليه مش شيلاه ووقف قصاد سيف وابتسم بدموع
زيدان بدموع/ بس مكنتش مستنيها منك .. مكنتش مستنيك انت اللي تقتلني .. بس متقلقش .. انت فعلا قتلتني .. ف يلا .. اقتلني انا قصادك اهوو .. اقتلني ياسيف وخليك راجل لمره واحده بس سيف بص لزيدان بدموع وساب المسدس وقعد علي ركبه قصاد زيدان وهو بيبكي زي العيال الصغيره
سيف/ مشقااااادر .. مشقااادر ادوس ع الزناد .. مش قادر اقتلك .. مش قاادر يازيدان .. انت اخويا وانا عمري مفكر اني اخونك .. بس دي امي ودول عيلتي .. كان لازم اختار حد فيكم .. كان لازم يصاحبي .. سامحني
زيدان مسك المسدس وقعد قصاده وقربه منه واتكلم بحزن وبيبتسم بدموع
زيدان/ امسك ياسيف .. انا مش زعلان .. انت صح .. كان لازم تختار اهلك .. بس تعرف ؟ لو انا مكانك .. عمري مهختار حد غيرك يصاحبي .. انا مش زعلان .. وعشان كدا بقولك يلا .. اقتلني عشان ميقتلوش اهلك .. يلا ياسيف
سيف بص لزيدان بدموع وكسره ومسك المسدس وسنده ع الارض وبعدها اخد زيدان فحضنه
سيف بدموع ووجع/ انا اسف ياصاحب عمري .. انا اسف يخوي .. حقك عليا .. انا عمري مقدر ااذيك .. انا مخونتكش و**** .. انا عمري مهخونك .. انا اسف يازيدان
زيدان بدموع/ انا اللي آسف ياسيف .. اسف اني كنت اناني معاك .. آسف
دخل سليم المكتب ومعاه رجالته وكلهم حاوطوا سيف ورفعوا عليه السلاح
سليم / خدوه وارموه ف المخزن وانا هجيب زيدان وهاجي
زيدان/ محدش هيتحرك من هنا ياسليم .. سيف مش هيروح مكان
سليم / اسمعوا الكلام واعملوا زي مقلتلكم يلااا
زيدان خرج سلاحه وصوبه علي سليم واتكلم بهدوء
زيدان/ لو سيف اتحرك خطوة بس انا هقتلك
سليم بصدمة/ انت بترفع عليا السلاح يازيدان .. وعشان مين ؟ عشان خاين زي دا
زيدان بهدوء/ متقولش عليه خاين .. سيف مش خاين وانا اللي بقولك كدا .. سيف دا ارجل واحد انا شوفته فحياتي .. سيف دا فظهري من يوم معرفته ولحد دلوقتي اكتر من عيلتي نفسهم .. سيف اللي بتقول عليه خاين استحملني سنين فحين ان اخواتي مستحملونيش يوم واحد بس .. لما تتكلم ع سيف تتكلم ب احترام .. سيف مش خاين ولازم تعرف كدا كويس
سليم بص لزيدان بهدوء وبعدها شاور لرجالته يسيبو سيف
سليم بهدوء/ تمام بس من النهارده مشوفهوش ف الشركة
زيدان بهدوء/ اولاً دي شركة زيدان صقر ومينفعش حد يتحكم فشركة مش شركته او مكان مش مكانه .. لو فيه حد عايز يمشي من المكان يمشي لكن محدش يمشي كلمته ع المكان .. فهمت ياسليم باشا ؟
سليم ابتسم بغيظ وبعدها سابهم وخرج هو ورجالته زيدان بص لسيف بخذلان وبعدها خرج من المكتب وقفت قصاده نيرة وهو خارج
نيرة بكلام سريع/ هو ف ايه وسليم باشا ماله مدايق ليه هو حصل ايه انت كويس سيف ماله بيعيط ليه الناس اللي مع سليم باشا معاهم سلاح ليه .. هااا .. انت مبتردش ليه
زيدان بعصبيه/ ياستي خدي نفسك وسيبني اجاوب طب .. وبعدين انتي مالك بتحشري منخيرك الكبيره دي ليه .. روحي شوفي شغلك
نيره بقرف/ مناخيري كبيره وبحشرها .. حتي فكلامك لوكاااال .. انا غلطانه اني بسالك اصلا زيدان ابتسم بغيظ لانها الوحيده اللي بتوصله لمرحله انه عايز يخبطها ب اي حاجه تقابله وهي الوحيده اللي مبيقدرش يبقي بارد معاها
زيدان بغيظ/ طيب يستي شوفي انتي رايحه فين
نيرة/ لا بجد بجد هو فيه ايه .. قولي عشان اعرف
زيدان/ مفيش بس حصل ااا .. وانتي مالك مش قلتلك متحشريش مناخيرك وسابها ومشي وهي بتولع ف نفسها من غيظها منه
نيرة بعصبية/ بقي كدا .. طب وحيات امي لوريك يازيدان مااشي
_____________
" في فندق "****" "
دخل زيدان غرفته واخد هدومه وعمل شيك اوت وبعدها اخد عربيته وراح ع القصر ( في قصر ال صقر ) دخل زيدان القصر ومعاه شنطته وشافهم قاعدين وسليم معاهم ومعبرهمش وكمل طريقه لاوضته ..
كمال/ ماله دا
عثمان/ تلاقيه مدايق بس شوية
كمال/ هو انت زعلته فحاجه ياسليم ؟
سليم بهدوء/ مفيش متشغلوش بالكم هو هيبقي كويس .. المهم الشحنه وصلت وعايزكم تنقلوا البضاعه ف المخازن اللي ف التجمع الخامس بعيد عن العين
كمال/ حصل منغير متقول .. بس دي كمية كبيرة جدا
سليم/ لازم تبقى كبيرة متنساش ان العالم 9 مليار
عثمان/ مش عارف ليه قلبي مش مطمن
سليم/ انت ديما قلبك ف رجلك كدا ومش بتطمن فمجاتش من المره دي
دخلت منار عليهم وهما بيتكلموا وقعدت ع الكرسي قصاد سليم اللي تجاهلها تماماً
رن تليفون عثمان/ طيب استاذن انا عشان ارد ع التليفون
كمال/ وانا كمان هروح الشركة اتابع اخر التطورات
وقف كمال وعثمان ومشيوا وسليم وقف عشان يمشي
منار بهدوء/ اقعد ياسليم عايزه اتكلم معاك شوية سليم قعد مكانه منغير ميتكلم ولا يبصلها
منار بلجلجه وتوتر/ كنت عايزه بس اقولك الف سلامة عليك وكويس انك رجعت وانك بخير .. معرفتش اقولهالك لما رجعت وانت عارف ليه طبعاً .. بس بعدين لما قعدت مع نفسي فكرت كتير ووصلت لحل .. نبان قدامهم اننا كويسين ومفيش حاجه مابينا ومن وراهم كل واحد يعامل التاني المعاملة اللي تليق بيه
سليم ابتسم بسخريه ومتكلمش
منار بعصبية/ هو انت ليه محسسني ان انا اللي استدرجتك .. ليه مش مقتنع ان انا اللي مجني عليا وانت الجاني ؟
سليم بهدوء/ بس انا مبقولش ان انتي اللي استدرجتيني .. انا بس مش متقبل معاملتك وعلاقتك مع زيدان .. مهما كان دا ابنك ومينفعش تقسي عليه
منار/ بس هو ابن حرام
سليم / مهما كان هو ملهوش ذنب تعامليه كدا
منار/ لا ليه ذنب .. لما يتعلق بالحياة ويعاندني وييجي غصب عني يبقي له ذنب فكل اللي حصل زيه زيك .. لما ابصله وافتكر اللي حصل واكره نفسي يبقي له ذنب
سليم/ طب ما سليم ابنك الصغير ابن حرام ومع ذالك بتحبيه جدا وكل يوم تطمني عليه وتكلميه ولا كانه ابن حرام ولا حاجه
منار/ لان العيب مش ع الطفل ابن حرام ولا لا .. العيب ع ابوه .. وانا اقبلها من اي حد عادي الا انت ياسليم وانت عارف ليه
سليم/ مكنش ينفع .. انا بعدت لما لقيت رحيم بيحبك
منار/ انت اختارت تسيبني لصاحبك .. انت ديوث ياسليم
سليم بصلها بملامح جامده ومتكلمش
منار/ ايه كلامي جه ع الجرح ؟
سليم بهدوء عكس ما بداخله/ لو كنتي راجل كنت عرفتك مين هو سليم صقر الغازي .. بس للاسف انتي واحده ست وانا شايف ان لو مديت ايدي عليكي ف انا كدا بهين رجولتي .. المقابله انتهت يامنار .. وبعد كدا لما تحتاجي تقوليلي حاجه تبقي تبعتي تلغراف .. هيكون احسن من اني اتكلم معاكي
منار مسكت ايده وبصتله بشره/ انت اكتر بني آدم بكرهه
سليم بابتسامة وهدوء/ وانا عمري مكرهتك .. عشان انتي مش فدماغي اصلآ وشد ايده بعصبيه وكمل طريقة والعصبيه باينه ع ملامحه
_________________
" في مخازن مدينة نصر "
دخل زيدان المخازن ووقف جمب سليم وولع سجارته
سليم بهدوء بدون مايبصله/ ايه اللي جابك ؟
مش انت نهيت كل حاجه ف الشركة زيدان فضل ساكت ومتكلمش وبيبص قصاده بهدوء
سليم بسخرية/ تكونش جاي عشان تبلغ عني ؟
زيدان بهدوء/ مكنش ينفع اسيبك لوحدك
سليم/ لا فيك الخير يازيدان باشا
زيدان/ كلمت ناس حبايبي كدا وهييجوا يبدأو الشغل وهينفذوا كل الخطط اللي هترسمهالهم
سليم/ بس قبل دا كله عايزين نبان ف الصورة
زيدان/ السوشيال ميديا والراديو والاعلام موجودين متقلقش
سليم/ دا كله هيتحول لهدية للسلطات وساعتها هيبانوا هما ف المشهد واحنا هنتركن ع الرفوف
زيدان/ طب والحل ؟
سليم / لازم يكون لنا سلطه مطلقة .. لازم منبقاش مجرد رجال اعمال وبس
زيدان بتفكير/ لازم يبقالنا سلطة ؟ .. مممم .. انتخابات مجلس الشعب كمان شهر واعتقد مفيش سلطه اكبر من النائب العام
سليم بابتسامة/ برافو عليك .. وعشان كدا لازم حد من العيلة يترشح
زيدان/ طب وحد ليه .. ما انت موجود
سليم بهدوء/ انا مش هينفع
زيدان/ ليه مش هينفع ؟
سليم/ هتعرف بعدين .. المهم نفكر مين هيدخل الانتخابات دي ؟
زيدان/ انا مثلا ؟ اصل اعمامي مفهومش حد سألك وممكن يبيعونا عشان السلطه
سليم/ متهيألك .. وبعدين انت متنفعش
زيدان/ منفعش ليه ؟
سليم / لازم تدخل الجيش وبعدها نبقي نتكلم
زيدان/ العلاج هيبقى جاهز امتى ؟
سليم/ كمان سنة وهنكون وفرنا كميات تكفي الشرق الأوسط
زيدان/ وقت كبير جدا
سليم/ مفيش امكانيات عشان نوفر كمية اكبر من كدا .. احنا يعتبر بنضحي بالثروة كلها عشان نوفر كميات كبيره كدا عشان بس بعد سنة نكون انتجنا 120 مليون مصل .. يعني عشان ننتج قد عدد سكان مصر فيها مليارات المليارات
زيدان/ طب والعمل ؟
سليم / متقلقش .. هتتعدل .. المهم عايزك تروح تراجع الملفات مع نيرة .. الصفقة دي لازم تكون فجيبنا عشان ساعتها هنكسب بونط عند القوات المسلحة ونسبة نجاحنا ف الانتخابات هتزيد
زيدان/ ماشي .. هروح امشي انا وانت خلص وكلمني خرج زيدان واتوجه للشركة
____________________
" في شركة " الغازي " للعقارات "
قاعده نيرة في مكتبها وبتراجع الملفات لوحدها وبترجع بالزمن
( فلاش باك )
نيرة/ هااي زيدان بصلها ومتكلمش وكمل تقليب ف الملف اللي قصاده
نيرة/ على فكرة انا بكلمك
زيدان بهدوء/ روحي شوفي شغلك وابعتيلي القهوة
نيرة بغيظ/ طب قولي صباح الخير الاول
زيدان بصلها وبعدين بص للملف اللي قصاده منغير ميتكلم نيرة بتتقدم منه وبتقف جمبه
وبتتكلم بسخرية/ هو يازيدان باشا انا مقولتلكش
زيدان بصلها بعدم فهم واتكلم بهدوء/ لا مقلتيش
نيرة بابتسامه وسخرية/ مش سليم باشا قالي انتي هنا زيك زي زيدان .. يعني لما يعمل حاجه يستأذن منك لانك السكرتيره الخاصه ب سليم باشا .. وقالي انه هيبلغك ب اننا هنراجع ملفات صفقة القوات المسلحة مع بعض .. هو مبلغكش
زيدان رفع سماعة التليفون بغضب وكلم سليم
سليم/ الووو
زيدان/ صحيح اللي انا سمعته دا؟
سليم/ سمعت ايه ؟
زيدان/ البني آدمه المقرفة اللي اسمها نيرة هتراجع معايا الصفقات وهتبقي السكرتيرة بتاعتك؟
سليم بابتسامه وهدوء/ اااه حاجه زي كدا .. بتسال ليه ؟
زيدان قفل السكة منغير ميرد ووشه بيطلع نااار ومش طايق نفسه
نيرة بتبصله بابتسامه وانتصار ولما بص عليها خرجتله لسانها عشان تغيظه زيدان من غيظه مسك الطفاية وقام حادفها عليها وهي جريت وخرجت بره المكتب وهتموت من السعاده
_____________________
( فلاش باك 2 )
زيدان قاعد ع المكتب وبيراجع الملفات ومشمر كُم القميص ومندمج جدا نيرة بتدخل المكتب بلامبالاة وبتطوح شنطتها وبتدندن ( غيران وهيموت مني تيرارارارا .. دا فبال عقله بيقول مجنني .. تيرارارارا .. غيران ااه وهيموووت مني تررررارارايييرا )
زيدان عمل نفسه مش شايفها ولا هي موجودة اصلا وكمل فـ اندماجه
نيرة قربت من الكرسي اللي قصاده وقعدت وهي بتبصله بابتسامه سخرية وقامت مخرجاله لسانها زيدان نفخ بضيق وفك زرار القميص عشان يقدر ياخد نفسه
نيرة بغيظ/ اللاه هو انت مش هتقولي صباح الخير ولا ايه ؟ لا دا انا شكلي هروح اشكي لسليم باشا ولا انت ايه رأيك
زيدان بصلها بضيق وبعدها بص للملف ومعبرهاش
نيرة اتغاظت وقامت من مكانها وقعدت جمبه ومسكت الملف اللي بيقرأ فيه وقعدت تقرأ فيه ولا كأنه موجود
زيدان بصلها برفعة حاجب وبيجز ع سنانه وضامم كف ايده عشان ميتهورش ويضربها
نيرة بصوت مسموع/ يلزم الإتفاق الشركة ( ا ) بـ تحمُل جميع العمليات الحسابية والدفع وعند إنتهاء المشروع تلتزم (القوات المسلحة) بسداد المبالغ التي تم صرفها من قِبل الشركة ( ا ) مع مصاريف التعاقد والنسبة المئوية المتفق عليها لحق الشركة ... على فكرة دي حاجه كويسة وفي نفس الوقت مش كويسة .. كون انك هتدفع فلوس عشان تخلص المشروع اللي تحت ايدك وكمان مش عارف اذا كانت فلوسك دي هترجعلك تاني او لا او ممكن المشروع ميكونش عاجبهم ف يقولولك يفتح **** ساعتها هتدبس وهتتورط والناس دي محدش يعرف ياخد معاهم حق ولا باطل .. ولا انت ايه رايك ؟
زيدان بصلها بثبات واتكلم بهدوء/ بس انا مش شايف ان دي مغامرة خصوصا ان كل حاجه او المشروع اصلا بيبقى مُتفق عليه من قبل ميبتدي وبيبقى فيه رسم بياني وهندسي وحجات كتيرة فكون انهم يقولوا اوكي يعني اوكي هما موافقين والناس دي مبترجعش فكلامها .. وبالنسبة ب اللي هتدفعيه هيوصلك بعدها 4 اضعافة غير النسبة المئوية يعني انتي مش هتخسري حاجه فهماني
نيرة / بس انا شايفة ان الموضوع ميطمنش دي وجهة نظري
زيدان بهدوء/ انتي خريجة ايه ؟
نيرة بفخر/ تجارة انجلش
زيدان بابتسامه لطريقتها/ طول ما انتي مش عارفه المجال او دي اول مره تكوني فيه ف لازم تسالي وتتعلمي .. هنا مفيش من وجهة نظري .. هنا فيه مشاركة اراء بس بتبقي الاراء دي مبنية ع واقع او مبنية ع مفاهيم عشان لما حد يسألك ليه انتي شايفه المشروع دا مش مطمن يكون عندك رد واجابة صريحة
نيرة/ معرفش بقي انا شايفة الموضوع دا مش داخل دماغي
زيدان بهدوء/ ايوه مش داخل دماغك ليه برضوا ؟
نيرة بسرسجه وبتعوج بقها وبتخبط ع دماغها/ جرا ايه يانجم مبقولك كيفي كدا اللاه
زيدان ابتسم لطريقتها وبعدها مسكها من شعرها وقرب منها واتكلم بهدوء/ كيفي كدا دي عند الحجه ف البيت مش هنا
نيرة كشت وشاورت بدماغها بمعني فاهمة/ اسفه
زيدان ساب شعرها ومسك الملف وكمل مراجعته ولا كانها موجوده برضوا
_____________________
( فلاش باك 3 )
قاعد زيدان وقصاده نيرة ف المكتب عشان يراجعوا الملفات وطول القعدة نيرة مش بتسكت وعماله تنكش ف زيدان اللي كل مره بينفخ بضيق وبيحاوب يتحكم ف اعصابه ومش بيرد عليها
نيرة / بقولك يزيزو صحيح .. هو انت سموك زيدان ليه مش سموك زيد واحد
زيدان بصلها ببضان ونفخ بضيق ومتكلمش
نيرة بضيق/ هووووف .. مهو بص انا زهقانه .. ف انت ترغي معايا بدل مولعلك فنفسي
زيدان بهدوء وبيبصلها بقرف/ طب متولعي هو انا ماسكك نيرة بصدمه/ تصدق بقى انك عيل نوتي وحقير .. بقي عايزني اولع فنفسي واموت كافره ينوتي
زيدان نفخ بضيق وبعدها اتكلم بهدوء/ تعرفي يبتاعة انتي لو مقعدتيش ساكته هعمل فيكي ايه ؟
نيرة بتعوج بقها وبتتكلم زي الشباب/ هتعمل ايه يعني يوحش زيدان بوقاحة وغمزه/ مش هخليكي تعرفي تتكلمي تاني .. ومش هقطع لسانك ولا هبستره .. لا انا هحط حاجه كدا زي عود القصب بس غليظه شوية فبقك ومش هخرجه غير لما اشربك لبن من كتره تشرقي وتموتي
نيرة استوعبت كلامه وبلعت ريقها بخوف وبصتله بقرف/ على فكرة انت بني آدم مش محترم وزبالة
زيدان بيفك سوسته البنطلون وبيخرج بتاعه وبيقرب منها/ براحتك بس انا حذرتك
نيرة غمضت عينها بخوف وفزع وصرخت/ اسفه .. مش هتكلم تااني خلااااص بس ابعد عني .. ابعد
زيدان بابتسامة/ هااا هتسكتي ولا لا
نيرة بخوف/ هسكت خاالص مش هتكلم تااني وعد
زيدان / اسوه كدا عالم مبتجيش غير بمص القصب
نيرة فتحت عينيها وبصتله بقرف ومتكلمتش تاني
___________________
( فلاش باك 4 )
زيدان قاعد ف المكتب وبيراجع الملفات زي كل مره ونيرة قاعده جمبه بتلعب ف الادوات الهندسية وعماله ترسم
نيرة بفرح طفولي/ هيييييه خلصت خلصت .. بص بص شوفي الرسمة بتاعتي زيدان بص للرسمة باستغراب لتصرفها الطفولي وشاف رسمتها اللي كانت جميله جدا وكانت رسمة له وهو بيراجع الملفات ورسمتها بدقة عالية وكانت رسمة قريبة جدا للحقيقة وعجبت زيدان جدا
زيدان بابتسامه/ حلووه جدا .. رسمتيها ازاي دي
نيرة بطفوله/ ب القلم الرصاص
زيدان ابتسم واسنانه ظهرت واتكلم بهدوء/ جميله اوووي بس انتي بترسمي من امتى
نيرة تاهت ف ضحكته وسرحت ف جماله ووسامته ومسمعتوش وهو بيتكلم زيدان فضل باصصلها بهدوء وابتسامة وبيبص فعيونها العسلي اللي سحرته
نيرة بتوهان/ انت جميل اووووي
زيدان فضل باصصلها ومبتسم مبيتكلمش وفجاة نيرة فاقت من توهانها وعدلت نفسها وبصت قدامها زيدان مسك اللوحة اللي عليها رسمته اللي هي رسمتهاله وطبقها وحطها جمبه
نيرة بصتله بهدوء/ بتعمل ايه ؟
زيدان بابتسامه / هعتبرها هدية منك .. وهدية مقبولة .. وكمان هنعمل معاهدة سلام مابينا ايه رأيك
نيرة بفرح طفولي/ هيييه موافقة .. بس ع شرط
زيدان بضيق مصطنع/ لا خلاص مش موافق نرجع للنكش تاني
نيرة بتراجع/ خلاص خلاص اعتبره طلب
زيدان بهدوء/ اطلبي
نيرة بطفولة/ عايز كل يوم اول متيجي تكون جايبلي شيبسي وبيبسي وشوكولاته .. ومولتو كتيرر عشان بحبه .. وتروبيكانا
كوكتيل تفاح بعشقها .. ومتقلقش هبقي احاسبك عليهم
زيدان بابتسامه وثبات/ طب متجيبي انتي وانتي جايه
نيرة بغضب طفولي/ اصلهم النوتي اللي ع الشركة مش بيرضوا يدخلوني ب الحجات دي وقال ايه شركات منافسة ومينفعش وبتااع .. انا مااالي ما انا بصراحة مبحبش الحجات اللي انتوا بتصنعوها .. اتحرم ليه من حجاتي المفضله
زيدان بهدوء وابتسامه/ خلاص .. هجبلك كل اللي قولتي عليه حاجه تاني يستي ؟
نيرة بفرحة/ ايدا بجد .. طب اوعدني انك هتعمل كدا
زيدان/ وعد .. ها ايه تاني
نيرة بشُكر/ انا بشكرك اوووي .. ومش عايزه حاجه تاني
______________________
( فلاش باك 5 )
دخل زيدان الشركة بدري زي كل يوم وف ايده كيس كبير اسود ودخل المكتب المشترك بينه وبين نيرة ولقاها نايمه ع الملف وشعرها البني الكيرلي منطلق بحريه وشكلها جميل اوووي بفستانها الموف اللي واصلها لحد ركبتها صحيت اول مسمعت صوت باب المكتب وبصت لزيدان بنعس
زيدان بهدوء/ صباح الخير .. ايه مشبعتيش نوم ف البيت وجايه هنا تكملي ؟
نيرة بتعب/ صباح النور .. معلش صحيت حاسه نفسي جسمي متكسر وتعبانه اوووي
زيدان بهدوء/ طب ومطلبتيش اجازه ليه ؟
نيرة/ محبتش اسيبك تخلص الملفات لوحدك
زيدان بسخرية/ ع اساس انك بتساعديني وكدا
نيرة بغضب لسخريته/ لا بقولك ايه انا صحيح مش بساعدك اوووي وبهزر كتير وبرغي كتير وبنام شوية بس بساعدك برضوا .. وبعدين انت ليك الشرف ان نيرة هانم بنفسها قاعده معاك
زيدان بيناولها الكيس وبيتكلم برسمية/ طيب يانيرة هانم .. جبتلك الاكل بتاعك ع **** يتمر
نيرة بسعادة/ ايدا بجد .. جبتلي كل الاكل اللي قلتلك عليه .. ايدا ومولتو كمان **** قربت منه وحضنته بسعاده/ انا بشكرك اوووي .. اوعدك من دلوقتي مش هسيبك تشتغل لوحدك لحظة حتى زيدان اتفاجا من موقفها وحضنها له بس متكلمش ومبادلهاش الحضن
نيرة اتكسفت اووي من اللي عملته من سعادتها وانها ديما تلقائية وبتعمل تصرفات منغير متفكر ومنهم الحضن دا .. بس ريحة البرفيوم دوختها
نيرة بابتسامه وكسوف/ اسفه .. بس انا فرحانه اووي وكدا
زيدان شاورلها بدماغه وسكت وبعدها قعد ع المكتب وبدا شغله
_________________
( رجوع من الفلاش باك )
نيرة فتحت الفون ودخلت جروب الشلة بتاعتها وبعتت مسدج [ جماعة .. هو ممكن حد يحب حد عشان ريحة البرفيوم بتاعته ؟]
[ اسكتي يبنتي انا اوقات بكراش ع اللي بيركب جمبي ف المواصلات من ريحة البرفيوم ]
2 - [ مين دا اللي حبيتيه ؟ اكيد زيزو .. اصل مفيش سيرة ع لسانك غيره ]
3 - [ جماعة هو مين زيزو دا اللي نيرة بتحبه ؟]
4 - [ اكيد سواق الميكروباص .. هي وراها غيره ]
نيرة ابتسمت لردود اصحابها وبعتت
[ @ 1 " البرفيوم فظييع بجد عمري مشميته فحياتي ..
@ 2 " اهااا .. الاول كان شخص غامض بنسبالي وكنت مجرد بكراش وكدا ولاني لاول مره اشوف شخص مش معجب بجمالي وتقيل اوووي كدا فـ اخيرا وقعت ومحدش سمي عليا ..
@ 3 " زيزو دا العشق .. هبقى اعرفك عليه ..
@ 4 " لا سواق الميكروباص دا الكباره بتاعنا ههههه "
وبعدها قفلت الفون وقعدت تفكر ف اللي جاي وقد ايه هي اكتشفت انها بتحب زيدان ف الفتره اللي هو غاب عنها فيها
__________________
( في فيلا يعقوب ال كامل )
قاعد يعقوب وبقاله فترة مبيتكلمش ولا بيخرج من اوضته او يقوم من سريره من كسرته قصاد رحيم دخلت نرمين الاوضة وقعدت جمبه وطبطبت عليه
نرمين/ يعقوب .. متعملش فنفسك كدا .. انا مكنتش عايزه غير مصلحتك .. فكرك اني اروح لواحد زي رحيم ولاول مره فحياتي اهين نفسي واترجاه يسامحك دا كله عشان مين .. مش عشانك انت وعشاني .. كان لازم يحصل كدا وإلا كان هينهينا
يعقوب اتكلم بوجع/ نرمين .. انتي مش حاسه بكسرتي وانا شايف مراتي وشرفي وعرضي والد اعدائي زانقها وبـ ..
نرمين بمحن وبتحرك ايديها علي زبره وبتلمسه بهدوء واحترافيه/ زانقني وبيعمل ايه .. كملها يدكري .. قولي كان زانق مراتك وبيعمل فيها ايه ؟
يعقوب وبدأ زبره يقف وبيتكلم بتوتر/ كان زانقك وبيقفش
نرمين بمحن ولبونه وبتحرك ايديها باحترافيه وشوية تسرع وتهدي عشان تهيجه/ يلهوي كان بيقفش ايه ؟
يعقوب بهيجان/ كان بيقفش بزازك
نرمين بلبونه/ يلهووي بيقفش بزازي ؟
يعقوب بهيجان من لبونتها/ اه .. وكان حاطط ايده ع كسك وبيحسس عليه
نرمين بهيجان ولبونه/ اااه وايه كمان
يعقوب بهيجان اكتر/ وشوفتك وانتي بتمصيله زبره الكبير اووي
نرمين بلبونه وهيجان/ ااااااااااه .. زبره كان كبير اووووي
يعقوب/ عجبك زبره
نرمين بمحن وهيجان/ اووووي .. كان نفسي يقفشني من طيازي ويقطعلي الدريس والكلوت ويرشقه فـ كسي .. ااااااااااه
يعقوب فجاة فاق من اللي بيحصل وبعد عنها وضميره بيانبه عشان اتجوز واحده شرموطه زي نرمين
نرمين قربت منه وحضنته من ضهره وطبعت بوسه علي خده نرمين / متزعلش مني .. بس انا عايزه مصلحتك .. ومصلحتك مع الاسطورة
يعقوب/ حتي لو الاسطورة هينام معاكي
نرمين/ انا افديك بعمري
يعقوب/ انتي بتحبي رحيم يانرمين ؟
نرمين بتوتر/ اناا ؟ .. انا عمري محبيت غيرك
يعقوب / مهو لو انتي مش بتحبيه تبقي شرموطه
نرمين بضعف/ مجرد اعجاب
يعقوب/ هتقبلي ع نفسك تبقي زانيه وتنامي مع حد غير جوزك ؟
نرمين بتوتر / اااه .. لا .. انا معجبه بيه ولو كنت اتاخرت شوية كان زماني حامل دلوقت
يعقوب بكسره/ خايف اطلقك شقى عمري وماب اجدادي يروح هدر
نرمين/ لو طلقتني هتجوزه .. بس انا مش عايزه اظلمك .. وانا مش بفضل مصلحتي ولو انا زانيه ف هزني عشانك انت
يعقوب/ بس هو رفضك ودي اهانة ليكي
نرمين بهيام/ بالعكس .. دي خلتني اتعلق بيه اكتر .. صدقني رحيم كل يوم بيخليني اعجب بيه اكتر
يعقوب/ لو مكنتش كاتبلك حاجه ب اسمك كنتي هتقولي الكلام دا او كنتي هتعملي اللي عملتيه دا ؟
نرمين بصراحة/ لا .. مكنتش هقدر .. بس دلوقت انا عارفه ان مهما قلت مش هتعرف تعمل حاجه
يعقوب سكت ومتكلمش .. حس ان كسرته مبقاش يداويها علاج
__________________
( في قصر ال صقر )
في جناح ابراهيم وهايدي قاعد ابراهيم ومستني هايدي اللي اتاخرت والساعه داخله ع 1 بليل وقلبه مشغول عليها دخلت هايدي الجناح وهي سكرانه ومش داريه بحد وابراهيم قام مفزوع عشان يسندها ودخلها الحمام عشان يفوقها وفجاة وهو منزل دماغها تحت الدش عشان تفوق شاف لبسها الفاضح ..هايدي مكانتش نازله ب اللبس دا ..
هايدي كانت لابسه فوقيه عباية .. معقولة قلعتها بعد مخرجت من باب القصر .. معقولة تكون سهرانه مع حج تاني وبتخونه نفض الافكار دي من دماغه وبعدها خرجها ونيمها ع السرير ونام جمبها
ابراهيم بهدوء/ هايدي .. حببتي .. كنتي فين ؟
هايدي بسُكر/ ابراهييييم .. انااا كنت عند صاحبتييييي
ابراهيم/ صاحبتك دي اسمها ايه ؟
هايدي بدون وعي/ انتتت .. اناا مش بحبك .. ااااااااه .. كسيي بيوجعني
ابراهيم اتفاجاء من كلامها وشكه بدا يزيد واتكلم بهدوء/ كسك بيوجعك من ايه يروحي ؟
هايدي بدون وعي/ من النيك .. اصل انت زبرك كبير اوووي .. بتفشخني اوووي
ابراهيم بيخبط ع وشها برفق عشان تفوق/ هايدي فوقي .. انا ابراهيم .. فوقي
هايدي بسُكر / ابراهيم .. الحقني .. دا عايز ينكني
ابراهيم بصدمة / عايز ينيكك .. مين دا ؟ احكيلي
هايدي بصوت شبه مسموع وبدون وعي/ الراجل اللي واقف ورايا دا عمال يقفش فبزازي وحاشر زبره فطيازي
ابراهيم بصدمة اكبر/ راجل مين .. انطقي
هايدي اترمت فحضنه وعماله تلعب فزبره وهي غايبه عن الوعي وبتتكلم بصوت شبه مسموع/ اصلي كنت راكبه مترو عشان عربيتي عطلت
ابراهيم بهدوء/ وبعدين
هايدي بتلعب ف زبره وبتبوسه من شفايفه بوسه مثيره/ لقيت المترو كل العربيات زحمة اوووي فركبت وخلاص .. وبعدها لقيت مكان فاضي وسط شوية شباب وقولت اقف هناك .. ووقفت هناك وبعدها لقيت حد لزق فيا من ورا وكل محطه المترو بيزحم والشخص دا بيلزق فيا اكتر .. لحد ملقيته بيحرك ايده ع جسمي وخشبه محشوره ف طيازي من فوق البنطلون .. ولقيته فجاة قفشني من بزازي اوووي يا ابراهيم .. حاولت ابعد بس مفيش مكان بصيت عشان الاقي حد ينجدني كلهم ملهيين ف الفون ومحدش واخد باله من الشخص دا واللي بيعمله فيا .. خوفت اتكلم او اصرخ يكون معاه حاجه ويقتلني .. يرضيك اموت يروحي ؟
ابراهيم بثبات / لا طبعا يقلبي .. احكيلي بس حصل ايه بعدها
هايدي بتوهان وبدون وعي وبتتكلم ببطئ / وفجاة لما لقاني مستسلمه .. لقيته بيحرك ايده وبيفك زرار البنطلون الجينز المحزق اووووي .. ولقيتها بيدخل ايده بصعوبة وبيحطها ع خرم طيزي وبيلعب ف خرمي .. هيجني اوووي .. كنت عايزه اصرخ او اتكلم بس مقدرتش فكتمت صوتي وبصيتله بهيجان عشان يبطل اللي بيعمل .. بس كان اسمراني وطويل وخوفت منه اوووي فبصيت قدامي تاني وقولت معلش استحمل بدل ميقتلني وبعدين تلاقيه محروم ف استحمله واكسب فيه ثواب .. وبعد مدخل ايده وبقي بيلعب ف خرمي وانا دوبت خاالص لقيته بيقولي اقفلي البنطلون وتعالي معايا وخرج ايده واقفلت البنطلون ولقيته بينزل وقام حاطط ليده ع كتفي وضمني له وشدني معاه وانا خوفت اتكلم وبصيت ف الارض من كسوفي .. كنت خايفه اووي وانا ماشيه معاه ومش عارفه هو واخدني فين ولا هيعمل فيا ايه .. وبعد مخرجنا من المترو لقيته بيرن ع صاحبه وهو منزلش ايده وحاضني وبيقوله جهز الشقه معايا وتكه وبعدها قفل وشاور لتاكسي وقاله العنوان وبعدها ركبنا وطول الطريق حاضني جامد وزانقني ف الشباك وايده عماله تقفش فوراكي وعمال يقفش وانا خايفه اتكلم .. وبعد تقفيش طويل وصلنا وبعدها نزلنا واخدني ركبني الاصانسير وسالني اسمك ايه قلتله بكسوف هايدي قالي متقلقيش ياهايدي وقام ماسك بزي اليمين ب ايده اللي حضناني وعصره جامد اوي
وانا صرخت بوجع وقلتله اااااه بزي قام شايل ايده ولسوعني علي طيازي جامد قمت مصوته وقلتله حرام عليك قالي حراام ايه دانا هنيكك .. اتكسفت اوووي وبصيت ف الارض ووصلنا الدور ونزلنا من الاصانسير ودخلنا الشقة .. وماداليش فرصة حتي اشوف الشقة او اراجع نفسي .. شالني وخدني ع اوضة النوم .. فشخني يا ابراهيم .. زبره كان كبيير اووووووووووووي .. كان راكبني زي العجله ..
بيفشخ ف كسي وناكني ف طيزي .. فشخني اووووووي
ابراهيم قام من جمبها فجاة وفتح درج الكوميدينو وخرج بلاستر وحبل .. وبعدها ربطها بالحبل وكتفها وقعد يضرب فيها وهي بدأت تفوق وتصرخ وكتم صوتها ب البلاستر وبعدها سابها وخرج البلكونة ولع سجارة
ابراهيم لنفسه بصدمة ووجع/ يعني ايه ؟ يعني هايدي حب حياتي خاينه ؟ بتخوني ؟ لا اكيد لاا .. اكيد دي من اثار الشرب .. بس هي
اعترفت بكدا واعترفت انها راحت مع شخص بيته .. طب ادخل اقتلها طب ولا اعمل ايه ؟ .. بس انا بحبها اووووي .. بحبها اوووي ومقدرش اخد خطوة زي دي .. بس دي اهانة لرجولتي وشرفي ..
يااارب انا مصدوم ومش عارف اعمل ايه .. ساعدني قعد واقف ف البلكونة فترة كبيره مش حاسس بنفسه ولا بالجو البارد .. هو في دوامة وصدمة كبيرة .. بس ف الاخر قرر يدخل ينام والصبح يفوق ويعرف يفكر
________________
( في صباح يوم جديد )
فاق ابراهيم من نومه وقرر يفك هايدي ويتكلم معاها .. هو محتاج يعرف هي بتعمل كدا ليه وليه ديما لما يقولها اتغيري مبتتغيرش ولسه مفكره نفسها عايشه ف باريس .. هو واخد قرار انه هيقتلها .. بس لازم يسمع منها الاول فكها ابراهيم وفوقها صحاها من النوم وهي اول مفاقت اتخضت من منظره .. وشه اصفر وعينيه حمرا ددمم وتحت عينه اسود وباين عليه الارهاق ..
هايدي لاول مره تشوف ابراهيم كدا
هايدي بصدمة/ مالك ياحبيبي .. وايه اللي رابطني كدا ؟
ابراهيم بهدوء رغم كل اللي جواه/ كنتي فين امبارح يهايدي .. والكلام اللي قولتيه وانتي سكرانه دا حقيقي ؟
هايدي اتصدمت وراجعت احداث الليلة اللي عدت وافتكرت كلامها واللي حصل مابينهم ودموعها نزلت هايدي بدموع وصدمة/ انت متخيل اني ممكن اخونك يا ابراهيم ؟
ابراهيم سكت وفضل باصصلها بهدوء ومتكلمش
هايدي بدموع غزيره/ انا عمري مفكرت اخونك .. انا عيشت ف باريس وطول المده دي كنت بصاحب رجاله وكنت بنام معاهم .. بس من يوم متجوزتك عمري معملت كدا
ابراهيم/ يعني انتي كنتي بتنامي مع رجالة قبل جوازنا
هايدي/ اااه .. بس من بعد متجوزنا عمري مفكرت مجرد تفكير اني اعمل كدا .. انا محبتش حد قدك
ابراهيم/ يعني انا متجوز مومس
هايدي / سميها زي متحب بس يكفي اني لحد دلوقتي صايناك
ابراهيم / ويا ترى كام واحد ركبوكي ياعجله يامتناكه
هايدي بدموع/ كتييير .. بس مش شايف انك لما تقول لمراتك كدا ان دي اهانة ليك ؟
ابراهيم / طب وكلام امبارح ؟
هايدي بدموع ومسكنه/ عمري .. عمري مكدب عليك .. بس انا بجد كنت سكرانه وو**** محصل حاجه وغلاوتك عندي يا ابراهيم
ابراهيم/ طب ولبسك اللي خرجتي بيه وفجاة رجعتي قلعاه
هايدي/ لما رحت لصاحبتي قلعتهم عشان احنا ستات زي بعض بس بعد مشربنا مدريتش بنفسي ونسيت اللبس وانا ماشيه
ابراهيم/ انتي طالق ياهايدي
هايدي بصدمة/ انت بتهزر صح
ابراهيم/ طالق ياهايدي .. انتي طالق .. ودا اهون ليكي بكتير من اللي كنت هعمله .. ومتقلقيش مش هقول لحد عشان محدش يبصلي كأني خول وديوث .. انا اللي صبرني ع قتلك اني لقيت ان مينفعش اوسخ ايدي بنجسه زيك .. يامومس
وقف ابراهيم بتثاقل وخرج من اوضته ودموعه بتنزل علي اهانته وانه حس انه معملش اللي كان بيفكر فيه
______________________
( في شركة الغازي )
قاعد زيدان فمكتبه ودخل سيف ووقف قصاد زيدان وهو باصص للارض زيدان فضل باصصله بثبات وبعدها اتكلم بهدوء / عايز ايه ؟
سيف بيبصله بدموع و ألم/ عايزك تسامحني يصاحبي
زيدان سكت لثواني وبعدها اتكلم بهدوء/ مبقاش مابينا حاجه غير شغل وبس .. فاياريت متتماداش وتقول صاحبي .. فاهم ؟
سيف بدموع/ بس انا صاحب عمرك ياخوي
زيدان بثبات/ شششش .. الخاينين اللي زيك مينفعش يبقوا صحاب .. الخاينين اللي زيك مجرد عبيد عند اسيادهم .. دا اللي عايزك تعرفه
سيف سمع اهانته وسكت مقدرش يتكلم وبعدها اتكلم بدموع ووجع / مسيرك تعرف الحقيقه يازيدان وساعتها حضن اخوك مفتوحلك متقلقش
زيدان ابتسم بسخرية ومتكلمش وشاور لسيف يخرج بره خرج سيف ودخل بعده شخص غريب وملامحه مخيفه .. اسود البشره واعور لان عينه الشمال مفقوعه .. شبه المسخ وندبات وشه مش مبيناله ملامح .. لابس اسود ف اسود واقرع وشكله مخيف دخل وقعد قصاد زيدان اللي بيبصله بهدوء ومستغرب الشخص اللي قصاده حط رجل ع رجل واتكلم بصوت هادئ / وحشتني يازيدان
زيدان بثبات / انت مين
_ مش مهم تعرف المهم تعرف ان الوقت قد حان
زيدان بهدوء وعدم فهم / وقت .. وقت ايه
_ التار .. ولا نسيت ان عليك دين لازم ترده
زيدان طلع سجايره وولع سجارة ووقف وقعد قصاد الشخص دا وحط رجل ع رجل وبصله بهدوء وثبات
زيدان بثبات / تار مين ؟
_ تارنا .. تار الأسياد
زيدان / مممممم .. وانا مطلوب مني ايه ؟
_ مطلوب منك تختار اول حد من عيلتك نبدأ بيه .. ومتقلقش سايبينك للآخر
زيدان بابتسامة وسخريه / هههه .. انت مجنون صح ؟
_ بالعكس .. انت اللي مجنون عشان مفكر نفسك ممكن تقف قصادنا .. وصحيح .. مبروك رجوع سليم باشا
زيدان / يااه انت لسه فاكر ؟ وبعدين متقلقش اللي بيقول مبيعملش وانا مقولتش اني هقدر اقف قصادكم يا اسيادنا
_ عايز تعرف احنا مين ؟
زيدان بثبات / ياريت
_ احنا قدرك .. متقلقش
آل صقر والطريق نحو المجد - السلسلة الثالثة
-
{{#invoke:ChapterList|list}}