آل صقر والطريق نحو المجد - السلسلة الأولى: الجزء الحادي عشر

من قصص عارف

زيدان بهدوء واخرج سجارة وولعها وحط رجل علي رجل / الحوار مش حوار رجاله وفلوس وسلاح .. الحوار عايز تفكير .. عايز دماغ بتعرف هي بتعمل ايه وعواقب اللي بتعمله دا ايه .. الموضوع مش حرق جاز وبنزين ع الفاضي .. الموضوع انك تمشي اللي قدامك علي عجين ميلخبطوش بس دا كلهه منغير حتي متلمسه .. لو ع الرجاله ف احنا هنحتاجهم .. لو ع السلاح ف احنا هنصفي جثث كتيررر .. بس لو ع المكانه ف احنا علميا وعمليا ملناش اي تلاتين لازمة .. ممكن حتي من قبل ماخد انتقامي من اول واحد فيهم الاقي نفسي ف السجن وممكن مخرجش منه تاني او حتي يقتلوني .. الحوار هيمشي بنفس سياستهم .. سمعت عن حرب الهكسوس واحمس ؟ .. الهكسوس احتلوا مصر سنوات ومحدش قدر يهزمهم .. بس احمس لوحده قدر يهزمهم .. تعرف ليه ؟ عشان شغل دماغه .. تشغيل الدماغ حلوو .. ولو عايز تكسب ند ليك اقوي منك حاربه بنفس سلاحه .. بالظبط زي معمل احمس مع الهكسوس وحاربهم بالعجلات الحربيه .. الانتقام جاي .. بسس لازم نحاربهم بنفس سلاحهم .. وهما سلاحهم القوة والسند والبلد بلدهم والحكومة معاهم .. متقدرش تتحدي دا كله عشان شخص واحد .. كلهم مجموعه مركبه فبعض .. هتحارب واحد يبقا تحارب الكل .. فهمتت ؟

سيف هرش فدماغه وبصله بعدم فهم / بصراحه لا مفهيمتش حاجه من الكلام اللي عم اتقوله ده ..يعني احنا المفروض نعملوا ايه

زيدان مسك الشنطه اللي جايبها وفيها 200000 الف جنيه وفتحها قدام سيف وخرج الفلوس كلها برا الشنطه وبصله بثقة

سيف بص للفلوس وقاله بدهشه / ايده ايه الفلوس ديي كلياتها هنعمل بيهم ايه دووول

زيدان بثقة وبينفخ دخان سيجارته بهدوء / من خلال العمر اللي عيشته والايام اللي قضيتها فحياتي اتوقعت ان ممكن الفلوس متكونش كل حاجه .. بس كنت غلط .. الفلوس تقدر تشتري اي حد او اي حاجه .. الفلووس ف الزمن دا هي اللي بتخليك فوووق .. فوووق اوووي .. الفلوووس هي اللي بتعمل منك بني ادم .. بتعمل منك انسان .. بتعملك هيبه وشخصيه .. مش بس فمصر او العرب .. لا ف العالم كلهه .. حربنا هتبقا مع حيتان .. اسماك قروش .. بس هما مش معاهم قرووش .. معاهم مليارات .. تخيل انت لو انا زيدان صقر وفقصري وجه حد يتبلي عليا ويقول اني قتلة ابنه .. تخيل اني ممكن مقعدش يوم واحد بس ف السجن. .. تخيل لو مسدس عليه بصماتي وقاتل بيه حد ورميت قرشين قدام اي رتبه ف البلد ممكن يعمل ايه .. الفلووس هي كل حاجه واللي يقول غير كدا يبقا بيحاول يوهم نفسه عشان مش معاه اللي يخلي ضهره مسنود ف بلد وزمان محدش بيعيش فيه غير اللي معاه فلوس .. فهمت

سيف ببلاهه / يعني مش قوي يخوي .. طب م الفلوس ممكن تخلص

زيدان بابتسامه / اااه ممكن تخلص .. بس لو انسان عنده دماغ يقدر يخلي الجنيه يجيب الف .. والالف يجيب مليون ..( شاور علي دماغه ) كل اللي عايزينه دمااغ .. والحمدلله موجوده

سيف بعدم فهم / انت واخدني فدوكه .. دماغ ومش دماغ .. وبعدين ازاي الجنيه يجيب الف والالف يجيب مليون دا كان كله جاب افلوس يخوي

زيدان بابتسامه / طيب هفهمك عشان انتي ربنا ابتلاني بيكك مشعارف منين بصراحه .. انا معايا قد الفلوس دي الف مره .. هناخد الفلوس دي نعمل بيهم مشاريع ونخلي اسمنا يكبر ف السوق .. ومن خلال معاملتنا مع البشر هنكون صداقات مع ناس فوووق .. فووووق اوووي .. نااس قادرين يقفو جمبك وفضهرك .. ناس قادرين يخدموك بس بمكالمه تليفون .. ودا كله مش عشان سواد عيونك لا .. دا كله عشان المصلحة .. المصلحه هي اللي بتحكم .. فهمت بقا

سيف بفهم / ااااه فهمت عم تقول ايه .. بس مش كانت الفلوس ابتحكم من شوي .. ولا المصلحه بتحكم ولا ايه مش فاهم انا

زيدان بزهق / لا دانت ضايع خااالص .. يلا بس قوم كدا فرجني ع الاقصر وفرجني ع البلد لاني عمري مزورت ارياف قبل كدا

وقف زيدان وحط الفلوس ف الشنطه وقفلها واداها لسيف ووقف سيف ومسك الشنطه ونادم ع حد من رجالته وقاله ياخد الشنطه يوديها الشقة فووق عنده ومشي مع زيدان وراحوا ع اسطبل الخيل بتاع عيلة الجبالي وقال لزيدان اختارلك خيل تركبه زيدان اختار حصان لونه ابيض عربي اصيل وركبه وسيف ركب المهره بتاعته اللي كان لونها اسود وكانت عربية اصيله

ومشي سيف بجانب زيدان وبيفرجه ع القرية اللي عايشين فيها وزيدان كان بيشوف ناس جديده ومناطق مشافهاش فحياته

فضلوا يتفرجوا علي جمال الاقصر وجمال الارياف والقري لحد موصلوا لمكان كبيرر فيه رمله وزلط وطوب ومعدات كتيرر وكمان لودارات (جمع لودر)

وقف زيدان ونزل من علي الحصان وبيتابع المنظر وبجانبه سيف علي مهرته

سيف / تعرف ايه ده يزيدان

زيدان / للاسف لا معرفش

سيف بفخر / ده المحجر بتاع عيلة الجبالي .. المحجر اللي راح ضحيته 75 نفر

زيدان بعدم فهم / هو ايه محجر دا

سيف / ده يخوي اللي بيوصل الرمله والظلط مواد البناء للناس عشان يبنوا بيوتهم .. ده اللي عيلة الجبالي ملكته بحق اليد والدراع .. كان لعيلة الحراز .. بس قتلنا منهم 70 واحد عشان ناخدوا المحجر ده .. وفعلا خدناه ومن ساعتها عيلة الحراز بتكون عيلة جديده بعد مرجالتها كلهم ماتوا

زيدان فضل يتابع المنظر ومش بيتكلم ومستغرب قد ايه الارياف دول عنيفين جدا

زيدان بص لسيف وساله / المحجر دا بيكسب ؟

سيف / ياااه كتييير جوووي يواد ابوي .. المحجر ده يكسب ف الشهر الواحد مليون جنيه .. يجيب حقه ف سنه بس

زيدان بثقة / طب وانت تعرف ف الحرفه دي؟

سيف بفخر / ياااه دانا اتولدت اهنه يخوي دانا عيشت عمري كله ف المحجر هناا ... عمري بيعدي وانا ببقا مبسوط وواقف اهنه وببص علي تعبي وشقايا .. المحجر هو بيتي .. وبيتي هو المحجر

زيدان بابتسامه وغمووض / ومش هتتحرم من بيتك يسيف ... يلا بينا عشان الليل قرب يليل

سيف / لا يلا بينا ايه تعالي اوريك اللي عمرك مشوفته

زيدان ركب الحصان ومشي ورا سيف وسيف بيجري ب المهره علي الجبال وزيدان وراه لحد موصلوا لمدخل جبل كبير جدا ونزل سيف من المهره وزيدان وصل ونزل هو كمان من علي الحصان ومشي ورا سيف اللي دخل الجبل وطلع ولاعه وولع عصايه كبيرة فمقدمتها قماشه عليها بنزين ولعها ونورت الجبل ومشي قدام زيدان وزيدان وراه

سيف فضل ماشي لحد موقف ع باب كبير جدا خبط علي الباب 3 خبطات والباب فتح لوحده دخل سيف ووراه زيدان وكان في سلم نازل لتحت نزل سيف ووراه زيدان

زيدان اترعب من المنظر .. لقي كمية اثار كتيره جدا .. اكتر من 100 قطعة اثار .. لقي توابيت وجواها جثث متحنطه .. تماثيل من الدهب .. دهب كتير جدا .. لقي قزايز زئبق ملهااش اخر .. زيدان اندهش من كمية الاثار اللي لو اتباعوا هيجيبوا تقلهم دهب .. زيدان فضل يستكشف كل حاجه وسيف مبسوط بدهشة زيدان .. زيدان وقف قصاد سيف وخرج سجارة وجاي بيولعها .. سيف بتر ايده بسرعه / انت اتجننت يخووي عايز اتموتنا

زيدان بعدم فهم وعصبية / امووتك اييه انت عبيط بولع سجارة تقولي هموتك

سيف بيبص علي المكان من حوله / احنا اسفييين .. احنا مكناش نقصدوا .. حقكم علينا ..

بص لزيدان ومسكه من ايده وجره وراه وخرجوا بره المكان وبره الجبل وزيدان شال ايد سيف اللي مسكاه وبص لسيف بغضب / انت اتجننت ايه اللي انت بتعمله دا يسيف ازاي تعمل كدا .. هو انا بعمل حاجه حرام ولا ايه .. دانا بولع كسم السجارة يعمم

سيف بغضب حاول يمتصه / انت اللي اتجننت .. احنا فبيوت نااس .. ومش ايي ناااس .. احنا فبيوت الفراعنه .. لازم نستاذنوا منهم قبل اي حاجه نعملوها .. حفيت التماثيل وقولت عادي ميعرفش حاجه .. فتحت التوابيت وقولت ميهمش عديها يسيييف .. لاكن تستهزق بيهم وتولع سجاره قدامهم دا اللي هيزعلهم مننا يخوي ..انت متعرفش لما بيغضبوا ع حد بيموت ازاي .. انا بنعمل دا كلهه عشان مصلحتك

زيدان بعدم فهم وطريقة استهزاء/ مصلحة ايه وبيت مين وياذوا مين خخخخ متعدل يعم وبلاش تجنني مكنش فيه حد جوا مين بقا كسم اللي هنعمله شخصيه دا ونستاذنه نولع السجارة؟

سيف / افهم دول مش بشر دول جن .. تعرف الرصد .. دا اللي بيحرص التماثيل والتوابيت .. ملهمش اول من اخرر .. وغضبهم ب الدم .. ابراحتك عايز اتسدقني صدق .. يلا بينا

وركب سيف الحصان ومشي وزيدان فضل باصص ع الجبل وبعدها ركب الحصان ونزل ورا سيف ورجعوا البيت

___________________________________

في فيلا كمال الصقر

_________________

يجلس محمد بجانب ابراهيم اللي قاعد ع الانتريه وفحضنه هايدي وقبالهم ف الانتريه اللي جنبهم تجلس ماريان فحضن كمال جوزها ويوسف بجانبهم يجلس فحضن جني وبيسمعوا مسرحية العيال كبرت وبياكلوا فشار وبيضحكوا جامد الا محمد اللي بيبصلهم وحااسس انه وحيد ومفيش كلبه حتي معبراه

بصت جني علي محمد ولقيته حاطط ايده علي خده وباصصلهم بحقد وشكله مضحك جدا شاورت ليوسف علي محمد ويوسف ابتسم وقال لمحمد / ايه ينجمم عاارف انا الاحساس دا .. كانو كلهم فحضن بعض وانا بقعد نفس قعدتك دي .. معلش بكره تكبر وتلاقي كلبه كدا تعبرك

محمد بصله ببضان ومتكلمش وابراهيم بص لمحمد واتفتح ف الضحك وكمال وماريان وهايدي نفس الموضوع وبدل مكانوا بيضحكوا ع المسرحيه بقا بيضحكوا ع محمد البائس الحزين

محمد بصلهم بغضب / ايي يعم منكك ليه مكتوب علي وشي نكته ولا بفكركم ب الخليل كوميدي ... متفوق يابا عشان بصوا انا علي اخري ..( وجه كلامه ليوسف) وبعدين اغير من مين يبني اشحال انكك حاضن اختكك .. لو حبيبتك نقول معلش لاكن اقرع ونزهي دي اول مره اشوفها .. ( بص علي ابراهيم وهوشه ب ايده ) اسكت بدل ماضربك بواحده تحت عينك اخلي حبيبت القلب متبصلكش تاني

ابراهيم بضحك / لا بجد منظرك يفطس من الضحك ياااض .. فعلا اللي يشوف بلاوي الناس تهون عليه بلوته

يوسف بضحك / فعلا يا ابراهيم و**** انسان بائس .. انت عايش ليه يمحمد

كمال بضحك / بس يولاااد عييب مهما كان محمد لسه صغير والايام جايه قدامه كتير وهيتعرف علي بنت الحلال اللي تصونه .. بس قولي يمحمد مين الكلبه قصدي الانسانه اللي بتحبها عشان نخطبهالك

محمد بنرفزه / حتي انت التاني يكيموو .. ماشيي يعم شكرا .. ( شاور علي ابراهيم ويوسف) انا طالع فوق تمام الدكر فيكم يجيلي فووق وانا هوريه مقامه .. لمؤخذه يعمي

ابراهيم بهزار / لاحظ انك بتغلط هاا .. وبعدين متيجي هنا ولا انت خايف ع منظرك

محمد بغرور وثقة / باااسسسس مترغيش كتير هتيجي فووق تاخد العلقة ولا لا؟

يوسف وقف وقرب من محمد ومسكه من ياقة التيشرت وبهزار / انا شايف انكك عمال تحلو وشايف نفسك ياض يبرص انت

ابراهيم وقف ومسك محمد من التيشرت وبقيوا هما الاتنين محاصرينه وقاله بهزار / هاا لسه عايزنا نطلع فووق؟

محمد بهزار / يسطا انت وهو حد سمع صوتي .. انا بهزر علفكررة انتو اخواتي ومقدرش اتكلم .. انا بس كنت عايز اقولكم تصبحوا ع خير

جه يمشي الاتنين شدوه من التيشرت وشالوه واحد من رجليه والتاني من ايديه وطلعوا بيه فووق وكمال وماريان وهايدي وجني بيضحكوا ومحمد بيصرخ عشان يسيبووه

اخدووه ع الاوضة فووق وفتحوا الاوضة ودخلوا ورموه ع السرير ونزلوا فيه ضرب بهزار ولعبوا مصارعه كلهم لحد متعبوا خالص وقعدو جمب بعض ع السرير

ابراهيم / ياااه الواحد مضحكش كدا من زمان

يوسف / ولسه الجاي فيه فرحة بس الفرحة مهما تكبر هتفضل ناقصه بغياب زيدان وطنط منار

محمد / فعلا الواحد اشتاقلهم اوووي ..ربنا يرحمك يماما ( دموعه نزلت)

ابراهيم بيحاول ميبينش الحزن اللي فعنيه / انشف يااض منكك ليه ميجوزش عليها غير الرحمة والايام اللي جايه هتتعدل متقلقووش وزيدان هيظهر انا واثق من كدا

محمد بص لابراهيم / مش هننتقم للي حصلنا ي ابراهيم صح ؟ قولي لا عشان مش ناقصين تعب تاني .. المسامح كريم وحقنا هييجي

ابراهيم بغموض / مش هننتقم ي محمد .. ع الاقل دلوقتي

.. المهم ايه يعم الكوتش مش هتقولي برضوا الحته بتاعتك اسمها ايه

يوسف / اااه صحيح .. دانا اعرف انها وتكهه ياض يبرهم

محمد سرح ف الحورية بتاعته وقالهم بحب / ياااه وتكهه بس دي تحل من علي حبل المشنقة كفايه ص... ( فاق من سرحانه وبصلهم بتعجب وغضب) خخخ ف ايي يبن الوسخه منك لييه مالكم بالوتكهه .. قصدي ب المزه بتاعتي .. مبلاش انتوا

ابراهيم بضحك / خدت بالك ياض ييوسف بيقولك كان عليها صدر .. صدر ايه بقا يحماده .. كبير صح .. طب متخليها ترضعني

يوسف بضحك / وانا كمان يعموو شفطه واحده بس

محمد اتعصب / طبب تعالوا ماشيي انا بعاملكم ب الحسنا وبقول اكبر مني يولاد الوسخه لاكن انتوا مينفعش معاكم غير الضرب

هجم محمد عليهم وابراهيم ويوسف مسكوا محمد روقوه

بعد مخلصوا ضرب فمحمد محمد وقف وهو مش قادر وبصلهم بغل وغضب / بعد كدا محدش يهزر معايا اديكوا شوفتوا جزء بسيط من عقابي تمامم .. ****م بلغت .. مبيجوش غير بضرب الجزمه

ابراهيم وقف وجري ورا محمد ومحد خرج بيجري

محمد بخوف مصطنع / انااا اسف و**** ... الحقوووني ... يبراهيمم اعقل همووت يبن الكلب .. الحقني يكيموو

نزل محمد واستخبي ورا هايدي وابراهيم جه بيجري عليه وهايدي بتحاوب تهرب من وسطهم ومحمد مكلبش فيها وفجاة زقها علي ابراهيم وقعت فحضنه .. ابراهيم انتهز الفرصة وقام بايسها بوسه مشبك

والحظ كان حليفهم وكان كمال وزوجته ماريان بالخارج ف الجنينه وجني قاعده بتتفرج ع التلفزيون بس لما سمعت الدوشه بصت عليهم وشافت المنظر

محمد خرج يجري وقعد جمب عمه كمال وعمل نفسه معملش حاجه

ابراهيم فضل حاضن هايدي وبيبوسها قدام انظار جني لحد مهايدي بعدت وبصتله بحب وابراهيم قرب منها تاني وجاي يبوسها جني صفررت وابراهيم انتبه ليها وبعد

ابراهيم بعدم اتزان وتوتر / هو هو .. هو فين ابن الكلب اللي كان هنا دا

جني بمكر / ابن الكلب برضوا .. محمد برا عند بابي اللي حظك مش موجود

ابراهيم خرج وقعد جمب محمد ومحمد عمل نفسه مركز فكلام عمه كمال والي بيشرح حجات كتير ف التاريخ وبيحكيلهم قصص

ابراهيم لكم محمد من تحت لتحت ومحمد بصله بمكر وقاله / يعني دي كلمة شكرا .. ماشي مقبوله منكك

كمال بص لابراهيم / ابراهيم متنسااش عندنا شغل بكرا هاا .. والمناقصه وحوار كبير خد بالك

ابراهيم / متقلقش يعمي المناقصه لينا متشيلش هم

كمال / مش قلقان طول منت ويوسف معايا يوحش

محمد بغيره وبصوت واطي بيقلد عمه / مش قلقان طول منت ويوسف معايا يوحش

كمال بصله بابتسامه وسمع الكلام اللي بيقوله / متقلقش دورك جاي يبطل بس انت شد حيلك فمذاكرتك كدا واثبتلي انكك تستاهل المنصب اللي انا شايله ليكك

محمد / عييب عليكك يكيموو دانا اعجبك

كمال / طيب روح ذاكر يلاا بدل قعدتك دي وانت ي ابراهيم روح لخطيبتك بتنادي عليكك

ابراهيم وقف ومشي ومحمد غمز لكمال وقاله بمكر / ايووه يعمم سيبنالك الجو مع المزه اللي معاك دي ( يقصد ماريان)

ابتسم كمال وفضل يحب فمراته ماريان وحضنها وقعد يقولها كلام رومانسي

___________________________________ ______

في قصر البارون

______________

ف اوضة الخدم تجلس منار برفقة ابنها الاصغر سليم وتحكي له بعض القصص لكي يذهب الي النوم

سليم بطفولة / ماما ممتن (ممكن) اسالت (اسالك) سوال

منار بحب / اسال يروح قلب ماما

سليم بطفوليه / هو انا مليش بابا زي فريد ليه ( فريد امجد البارون) .. وبعدين هو احنا مس هنمسي من هنا ليه .. الست اللي اسمها تنت (طنط) نكلاء (نجلاء) دي نوتي اووي وانا اش بحبها

منار بتفكير ووجع / بابا يحبيبي عند ربنا من زماان .. وبعدين هنرجع بيتنا بس مش دلوقت

سليم بطفولة / امتي يعني

منار / قريب يحبب قلب ماما ... يلا بقا نام عشان نصحي بدري بكرا عشان ورانا حجات كتير نعملها

سليم غمض عنيه ومنار غطته ب البطانيه وقالها بطفولة وهو مغمض عنيه / تصبحي علي خير يماما

منار بدموع وحب / وانت من اهل الخير يحبب قلب ماما

سليم ومازال مغمض عنيه / لو العوو جه قوليله سليم نام خلاث ماسي؟

منار بابتسامه / متقلقش انا جمبك يحبيبي

ونامت بجانبه واخذته فحضنها واغمضت عنيها وذهبت للنوم

(ف الجناح الخاص ب البارون)

يفيق بارون الغازي من نومه علي رنين الهاتف المحمول

يرد علي الهاتف وياتيه الرد

/ حصل يكبيرر والشحنه اتحملت من المينا

بارون / طيب وامجد خلص اللي قلتله عليه

/ امجد باشا ف البحر الاحمر وزمانه خلص يكبير

بارون / والموضوع اللي قلتلك تخلصه عملت فيه ايه

/ موضوع الست .. زمانها بتتحاسب دلوقتي ومتقلقش محدش عرف حاجه ولا حس بينا

بارون / كويس خلص وكلمني

قفل بارون السكه وكمل نومه وهو بيفكر ف الايام اللي جايه وقد ايه هو اخد خطوة كبيرة عشان يبقا علي كرسي العرش ويتحكم ف الحكومة بنفسها وهو حاطط رجل علي رجل

______________________

في الاقصر بمنزل عائلة الجبالي

___________________

ينام كل من زيدان وسيف ف اوضة واحده كل منهما علي سرير مختلف ويغطون ف النوم حتي فاق زيدان من حلمه المريب والمفزع

وجلس علي مقدمة السرير واخرج سيجارته واشعلها وهو يفكر ف الماضي المؤلم والحاضر والمستقبل وكيف سوف يتخطي العقبات والحواجز

افاق سيف من نومه علي رائحة السجاير وجلس علي مقدمة سريره فمقابل زيدان واخذ ينظر لزيدان دون ان يتكلم

زيدان بهدوء دون النظر لسيف / اعمل حسابك هننزل القاهرة اول م النور يطلع .. معدش فيه وقت للحساب

سيف / طيب بس انت فدماغك ايه

زيدان / كتيررر لدرجة اني مشعارف اعمل ايه .. بس اتاكد تماما ان اللي فدماغي هو الانتقام .. الانتقام وبسس

سيف / طيب برضوا هنعملوا ايه

زيدان / هنركب القطر وننزل علي فندق نقعد يومين فيه نحجز الفندق ونحط الشنط وننزل نشوف حالنا

سيف / حالنا اللي هو ايه .. هنشتغلوا شحاتين قصدك

زيدان بص لسيف ببضان ومش قادر يمسك نفسه / كلمة كمان يسيف وهقتلك .. تمام؟

سيف بخوف مصطنع / تمام تماام

زيدان / اول مهنوصل هنروح لواحد اعرفهه كوويس .. دا اللي ممكن يفيدنا ف المرحلة الجايه .. صحيح هو ابن وسخه .. بس معلش نحاول

سيف / ايوه هنروحوله ليه ده

زيدان / الحماية .. الحماية هي كل اللي احنا عايزينه الفتره دي .. اللي ملهوش ضهر بيضرب علي بطنه .. وانا ملناش ضهر ولا حتي بطن علشان نضرب عليها

سيف / طيب وده واثق انه ممكن يقف جمبينا .. وكمان ممكن يكون معاهم ضدك اصلا

زيدان / لا مفتكرش .. الراجل اللي احنا رايحينله دا جوكر .. جوكرر بمعني الكلمة .. محدش يقدر يشتريه بفلووس .. ومحدش يقدر يشتريه بمصلحة .. مبيظلمش حد .. بس اللي بييجي عليه مبيعش كتيرر .. اللي احنا رايحينله دا زي ملك الحبشه كدا .. هو المنجد الوحيد لينا .. بس مقولكش علي كسم تناكته .. انسان ابن متناكه بس معلش

سيف / يعم اللي ليه حاجه عند الكلب ايقوله يسيدي

زيدان بص لسيف بثقة وقاله بهدوء / غلط .. اللي ليه حاجه عند الكلب يقوله يكلب .. ملناش اسياد يسيف ولا ايه؟

سيف / عندكك حق معاش اللي يكون سيدنا يواد ابوي

زيدان طفي سيجارته ونام علي السرير واتغطي ب اللحاف / ناام وهبقا اصحيك يلاا

نام سيف الاخر وغطوا ف النوم حتي الصباح الباكر

في الصباح استيقظ زيدان وسيف ورتبوا الشنط جيدا ورحلوا الي القطار وركبوا القطار الي القاهرة

(بعد العديد من الساعات)

وصل زيدان وسيف القاهرة ونزلا سويأ وركبوا تاكسي الي فندق شيراتون لكي يحجزوا غرفتين للمكوث بهم

وصلا الي الفندق ونزلا سويا ودخلا الفندق وتوجها نحو العامل لكي يقوموا بحجز الغرف

زيدان / عايزين نحجز غرفتين

العامل / ب اسم مين حضرتك

زيدان اخرج البطاقة واخد بطاقة سيف وقدمهم للعامل والعامل اخذ يبحث ف الحاسوب عن الغرف الغير مشغولة

العامل / تمام كام يوم حضرتك؟

زيدان بثقة / Open وهسيب فلوس تحت الحساب

العامل / تمام حضرتك الليلة ب 1000 جنيه

زيدان اخرج 20 الف جنيه واعطاهم للعامل والعامل عدهم وسجل الفلوس واداله ال id بتاع الغرفتين ( كارت بيفتح الغرفة) ودخلا سويا الي الغرفتين ودخلوا شنطهم ونزلوا اتقابلوا تحت وسيف رن علي راجل من رجالته عشان ييجي ياخدهم ب العربية لوجهتهم القادمة

وصل الشخص وركبا زيدان وسيف وزيدان قاله ع العنوان وذهبا الي العنوان ونزلا سويا امام قصر كبيرر من الطراز القديم .. يشبه بشكل كبير قطعة الاثار .. مكتوب علي احدي لوحاته ( قصر رحيم السيوفي) دخلا زيدان الي القصر وقابلهم احد الحراس وابغوه انهم يريدون مقابلة رحيم السيوفي وفعلا الحارس ابلغ رحيم السيوفي وقالهم اتفضلوا واخدهم علي القصر وانتظرا قدوم رحيم بغرفة الضيوف والزائرين

(دخل شخص ذو هيبة ووقار بثقة وغموض .. رجل يبلغ من العمر الاربعون عاما .. يشبه بحد كبير الي الممثل الانجليزي ( كيليان مورفي ف البيكي بلايندرز) دخل بثقة وثبات ووقف زيدان وسيف عشان يسلموا عليه بس هو تجاهلهم وجلس امامهم وحط رجل علي رجل واشعل السيجار واخذ ينظر لهم بتكبر)

زيدان وقف بثقة وثبات رغم اهانة الاخر لهم ولكنه لم يبالي وسيف واقف ومتعصب وبيحاول يكتم غضبه بصعوبه كبيرة جدا

سيف بغضب / انا هستناك برا .. لو قعدت اكتر من كدا مضمنش نفسي

زيدان مسك ايد سيف بمعني انه يخليه مكانه ميتحركش واخذ ينظر لرحيم بتكبر وثقة

رحيم بتكبر وغرور / قالولي انكك عايز تقابلني .. يريت تنجز عشان مش فاضيلك

زيدان بثقة / لا متقلقش .. مش هاخد من وقتك كتيرر .. كنت جايلك طالب منك الحماية

رحيم بابتسامه وغرور / حماية ؟ ..من مين بقا

زيدان بهدوء / من الاكابر اللي زيكك ومن ناس انا مش عارفهم .. كل اللي اعرفه عنهم انهم اذوني كتيرر بس هما مين معرفش

رحيم ضحك باستهزاء وقاله بتكبر / ولما انت مش عارفهم جايلي ليه ؟ .. وبعدين انت ابن مين ف البلد عشان الاكابر اللي زيي يحاربوك ويعملولك قيمة ؟

زيدان بثقة وابتسامه / اها صحيح نسيت اعرفك بنفسي .. انا زيدان علي صقر الغازي .. لسه مشعارف بيحاربوني ليه ؟

رحيم بلا مبالاة / وقلتلي عايز ايه ي .. زيدان صح؟

زيدان / عايز الحماية .. الحماية كل اللي جايلك عشانه

رحيم بغرور قدم ايده لزيدان بمعني يبوسها عشان يحميه

زيدان بصلة كتير ومتكلمش وبعدها قرب منه واخذ من ايده السيجار وقام باطفائه واخرج سيجارته وولعها ورجع مكانه وحط ايده فجيبه وبصله بثقة وغرور ورحيم بيبصله بابتسامه وتكبر ومن جواه مش مصدق اللي حصل واللي زيدان عمله

زيدان بغرور / انت اكيد تعرف ال صقر كويس جدا .. اكيد كمان تعرف اللي حصل لهم .. الدنيا دواره .. وزي منا وصلت لحالتي دي انت معرض ف اي وقت انك تكون زيي مش بالمعني الحرفي لانك عمرك مهتبقي زيي بس ممكن تكون زيي ف الحال وانكك تكون تحت وناس فووق ومشعارف توصلهم بعد مكنت رحيم بيه السيوفي .. انا لما قلتلك زيدان صقر الغازي .. كان المفروض تقف وتعطيني تعظيم سلام .. انت اكتر واحد عارف ان عيلة صقر مبيحتاجوش لمساعده .. بس الزمن زي مقلتلك قلاب .. والزمن هو اللي حوجني للي يسوا واللي ميسواش ( شاور لرحيم السيوفي ) .. انا جيتلك هنا للحماية .. ومقابل كدا هيكون ف تعاون كبير مابينا .. كون ان اسمك يتذكر جمب اسم صقر الغازي ف دا انجاز عمرك مكنت تحلم بيه .. انا مبنساش اللي بيقف جمبي .. وكون ان جدي صقر الغازي فدا يخليني منكرش الجميل ومنساش اللي هتعمله عشاني .. بس معلش كلنا بنغلط .. وانا غلطي اني جيت لواحد ناقص زيك .. مش عايز مساعده لو علي رقبتي حبل المشنقة .. اصل جدي قلهالي زمااان .. يتعيش بكرامتك زي الرجالة .. يتموت منغير كرامة وتبقا فطي النسيان .. وتغور مساعدتك لو كانت هتقل من كرامتي .. اوعدك يرحيم باشا .. الايام الي جايه مش هتشوف غير ال صقر بيرجعوا لمكانهم الطبيعي .. فوووق .. فوق اووي كمان .. وانت وكل واحد شايف نفسه هتعيشوا ليالي عجااف .. سلاام يرحيم باشا

خرج زيدان برفقة سيف من القصر وفضل رحيم السيوفي باصصلهم بلا مبالاة وحاطط رجل ع رجل ومبتسم ابتسامه ثقة متليقش غير علي راجل متكبر زي رحيم السيوفي

__________________________

في شركة كمال صقر

________________

بداخل مكتب المدير التنفيذي يجلس ابراهيم صقر واحدي الموظفين ومعه مندوب اجنبي لمناقشة الصفقة الي هترفع من شان الشركة

ابرهيم / كل حاجه مكتوبة ف الملف دا وارجوا مراجعتها قبل الدخول فالمناقصة لاننا هنكون مشغولين جدا

المندوب / تمام الملف هيتم مراجعته وهيتم الرد عليكم فخلال 48 ساعه

ابراهيم / تمام ياريت الصفقة تكون سرية بشكل كبير لان اعداء الشركة كتير وحفاظا علي الصفقة يعني

المندوب / اوكي مستر ابراهيم متقلقش

ابراهيم / تمام تقدر تتفضل حضرتك

خرج المندوب ودخل كمال صقر المكتب ومعه يوسف

كمال / هاا عملت ايه

ابراهيم / قدمتله الملف وهيتم مراجعته وتبليغنا فخلال 48 ساعة

يوسف / انا قلبي مش مرتاح علفكرة

ابراهيم / متقلقش الصفقة والمناقصه ف الشركة متقلقش

كمال / وانت ايه اللي مطمنك كدا .. مش ممكن يكون ف حد جاسوس هنا وينقل الحجات دي لبارون الغازي وانت عارف اللي هيحصل

ابراهيم / معتقدش الموظفين دول كلهم انا اضمنهم برقبتي

يوسف / ياارب كلامك يطلع صح بسس لان الموضوع ميطمنش ومش بعد دا كله ناخد خازوق مغري

ابراهيم / لا متقلقش المهم عملت ايه ف الصفقة اللي المفروض كنا نستلمها النهارضة من البحر الاحمر

يوسف / الموظفين هناك وبيمضوا عقد الاستلام متقلقش

ابراهيم / طيب كوويس

دخلت السكرتيرة عليهم المكتب ومعاها اوراق وقدمتها لابراهيم وابراهيم اطلع عليهم ووقف بصدمة

ابراهيم بعصبية / ايه اللي مكتوووب دا

السكرتيرة / معرفش حضرتك ف شخص بعت الملف دا وقالنا انها من شركة البارون

ابراهيم / طيب اخرجي بلغي الموظفين باجتماع طارئ

كمال بقلق / ف ايه مكتوب ايه ف الملف

ابراهيم / صفقة البحر الاحمر تم تحويلها علي شركة بارون الغازي ودي نسخة من الملف والعقد اللي مضوه مع الشركة

واحنا كنا مجرد خزوق مش اكترر

يوسف بصدمة / ازاااي دا طب والعقود ؟

ابراهيم بحصرة / العقود مكنش فيها شرط جزائي ودا كان شرط الشركة عشان هما بيتعاملوا ب الكلام مش بالفلوس وهي شركة معروفة جدا واللي حصل مش تجاهل لينا او نصباية اللي حصل انهم هيرجعوا المبلغ المالي مع فسخ التعاقد من جانب الشركة وهيبعتوا المندوب ب الفلوس والعقد

كمال بصدمة / طب وانتوا مين قالكم وافقوا علي كدا .. ازاي عقود تتمضي منغير شرط جزائي .. انتوا مجانين؟

ابراهيم باسف / اسف يعمي الغلط غلطي .. وثقت ف اسم الشركة وقلت مش معقول هيخسرونا وهيفسخوا التعاقد ف اخر لحظة .. وهما اكيد ليهم عذرهم وهنعرف كدا لما المندوب يجيب الملف وهيبقا مذكور فيه سبب فسخ التعاقد

كمال / يفرحتي بيكم .. محدش يعرف ب الصفقة دي غيرك يبقا مين اللي خرج اسرار الشركة

ابراهيم بصددمة / قصدك يعمي ان انا اللي خرجت اسرار الشركة .. وبعدين م يوسف يعرف ب الموضوع ولا هو عشان يوسف ابن حضرتك يبقا مستحيل يعمل كدا وانا اللي ممكن اعمل كدا ؟

يوسف بمحاولة تهدئة الوضع / لا ي ابراهيم بابا مش قصده كدا .. بابا قصده ان ممكن يكون حد من الموظفين عرف وخرج اسرار الشركة .. انا عن نفسي مقولتش لحد خالص عن الموضوع

كمال / كلمة اخيره تشوف مين الموظف دا وتجبهولي لحد عندي .. قدامك 24 ساعة قبل الصفقة والمناقصة .. فاهمني؟

ابراهيم وهو باصص للارض / تمام يعمي ومن بعد المناقصه انا هقدم استقالتي

كمال خرج بلا مبالاة ويوسف بص لابراهيم باسف وخرج ورا والده

ابراهيم قعد وهو مصدوم من اللي حصل وكمان كلام عمه وازاي عمه يعامله المعامله دي

ابراهيم خرج ودخل مكتب الاجتماعات وقعد مع الموظفين اللي كانوا مسئولين عن صفقة البحر الاحمر

ابراهيم بلهجة حادة / الصفقة اتلغت واتحولت لشركة البارون .. يريت اعرف دلوقتي حالا مين اللي عمل كدا وخرج اسرار الشركة عشان لو عرفت بنفسي انا مش هكتفي اني اسجنه

احد الموظفين / حضرتك ازاي تشك فينا .. احنا اتعاملنا مع الصفقة باكمل وجه ومقصرناش فحاجة والمفروض يكون فيه استثناء وتعرف كويس الموظف دا لان مش كل صوابع ايدين حضرتك زي بعضها

ابراهيم بلغة حادة / بسسسس بلاش كلام كتير .. الفلوس بتعمي العين .. واكيد اللي عمل كدا معملهاش لله والوطن .. قدامكم 24 ساعة لو اللي عمل كدا مجاليش ع مكتبي انا مش هكتفي ب اني اسجنه .. كلامي خلص .. وكلكم معرضين للاقالة .. لاني مضمنش كام واحد فيكم خاين .. الاجتماع انتهي .. وانتظروا اقالتكم

خرج ابراهيم وهو يتوعد لذالك الخائن واللي ضيع عليهم صفقة كبيرة جدا لصالح الد اعدائهم

______________________________

في عين شمس

___________

نزل زيدان وسيف امام منزل زوج خالته ودخل المنزل ووقف امام باب الشقة وخبط خبطتين واستني حد يفتحله

فتح جوز خالته الباب وبص لزيدان مطولا / انت مين وعايز ايه

زيدان زق جوز خالته ودخل وقعد يبص ف الصالة ف امل انه يلاقي امه او اخواته بس ملقيش حد لحد مخرجت خالته من جوا وبصت عليه كتير وبعدها خافت ورجعت لورا

خالته بخوف / زيدان ؟ جاي ليه وعايز ايه

زيدان بابتسامه / جاي عشان اشوف امي واخواتي ولا هو حرام؟

خالته بخوف / ايوه بس هما مش موجودين

زيدان / اللي هو ازاي .. امال هيكونوا راحوا فينن

جوز خالته اتدخل وقاله بخوف / اتفضل يزيدان طيب اتفضل انت واحشنا قووي يراجل .. فينك امال

زيدان زق ايده وقال لخالته بعصبية / فين امي واخواتي يخالتي .. سايبهم عندكم هنا من اربع سنين .. ممكن يكونوا مشيوا اهاا بس هما فينن

جوز خالته بخوف / طب اقعد وانا هحكيلك .. اصل الموضوع طويل

زيدان قعد مع اصراره وسيف فضل واقف وخالت زيدان قعدت جمبهم وحكوا لزيدان كل اللي حصل وزيدان كان بيغلي من جواه علي اللي حصلهم

فجاة دخل المعلم صابر ومعاه رجالته الذين يتجاوزون ال 7 اشخاص ومعاهم سلاح ابيض وكزالك

المعلم وجه كلامه ل زيدان وقالة بثقة / عايز امك واخواتك .. عندي بس تعالي خدهم يروح امك

زيدان وقف من المفاجاة وسيف قرب من زيدان ووقف جمبه وخالت زيدان وجوز خالته دخلوا الاوضة وقفلوا علي نفسهم الباب

زيدان وسيف فضلوا واقفين والرجاله بتقرب منهم واول واحد قرب من زيدان وجاي يضربه ب السلاح قام زيدان ضربه برجله ف بضانه وضربه ف ايده اللي ماسكه السلاح واخد منه السلاح وكمل عليه وسيف نفس الموضوع واخدو السلاح وفضلوا كل اللي يقرب منهم يضربوه ب السلاح بحرفنه واتقان لحد موقعوهم كلهم جثث هامده

المعلم شاف كدا جه يهرب لقي اللي بيقفوا قصاده وبيسدوا عليه الطريق وكانوا صعايده بجلاليب وعمم ومعاهم سلاح الي وبنادق المعلم رجع خطوتين لورا قام زيدان دخل عليه وساب السلاح وضربه ب البونية ف وشه المعلم بيدافع عن نفسه وجاي يضرب زيدان قام زيدان مسك ايده بايده الشمال والايد اليمين مسك بيها نفس الايد بس بالعكس وقام عامله حركة كسرله ايده

المعلم صابر قعد يصرخ ووقع ع الارض قام زيدان مخرج المسدس ومصوبة علي دماغة وجاي يضرب قام سيف شد منه المسدس وقاله بعصبية / انت عبييط بعد كل اللي عملناه ده عايز اتودي نفسك افداهيه .. ( وجه كلامه للرجاله) خدو الراجل ده علي العربية ويلا بينا بسرعة لان زمان الحكومة جايه

زيدان بص لسيف وقاله بعصبية / لو اتدخلت تاني ف لحظة زي دي صدقني الطلقة هتكون فدماغك انت .. تمام

وزيدان خرج قبل سيف وسيف خرج وراه ونزلوا وركبوا العربيات واخدوا المعلم صابر معاهم ومشيوا والحكومة كانت وصلت للبيت بعدهم بثواني ودخلوا الشقة لقيوها زي ماهيه ومفيش اي حاجه وحتي الشقة مفهاش حد

( عند زيدان ف العربية)

زيدان بينفخ دخان سيجارته بغضب وسيف بيبصله بغضب هو الاخر لحد متليفون سيف رن و رد علي المتصل

/ سيف باشا كل اللي قولته حصل

سيف / والحكومة جات؟

/ ايووه جات بس احنا كنا خلصنا كل حاجه

سيف / تمام ابقا بلغني لو فيه اجديد

/ تمام حضرتك

قفل سيف مع المتصل وبص لزيدان / كل حاجه حصلت يخوي

زيدان بثقة / تمام .. وصلنا للمكان اللي قلتلك عليه

سيف / حاضر .. بس قولي صحيح انت عرفت ان الحكومة هتيجي بسرعة كدا ازاي .. وبعدين ليه حطيت الخطة دي كلياتها .. انا بدات احس انكك مش سهل

زيدان بثقة / لازم تتوقع خطوة عدوك عشان تقدر تسبقه ... ودلوقتي الخطوة بتقول ان انا كواحد خارج من السجن اول حاجه هعملها هروح اشوف امي واخواتي اللي هما عند خالتي ف هما هيخلوا مرشدين 24 ساعة واقفين عند خالتي عشان لو دخلت او خرجت يبلغوا صابر الكلب عشان ييجي يحتك معايا وبعدها الحكومة تيجي اللي هما اصلا هيبلغوها برضوا اول مهيشفوني ف صابر يديني العلقة التمام والحكومة تيجي ويقولوا اني حرامي وخالتي وجوز خالتي انجاس وهيشهدوا بكدا وبكدا هما ضمنوا 5 سنين هقضيهم تاني ف السجن .. ف احنا نعمل ايه .. نخلي بالنا و نطلع ننجز الموضوع بسرعة وناخد احتياطاتنا

ونعمل الخطة اللي اتفقنا عليها

( فلاش باك )

قبل الموضوع ببعض الساعات

زيدان لسيف / بص احنا هندخل هنتكلم معاهم فوق وفجاة هنلاقي حد داخل علينا انت بقا تخلي رجالتك تحت اول ميشفوهم دخلوا يدخلوا وراهم .. احنا هنتعامل مع الرجاله وف الاخر ننجز الموضوع وناخد صابر دا ف العربية ونمشي بعدها الرجالة التانيين مش اللي معانا دول لا غيرهم .. يطلعوا الشقة يظبطوا الدنيا وياخدوا الرجاله اللي وقعت وياخدوا خالتي وجوزها وينزلوا فوسط الشارع عشان كلهه يشوفهم ويركبوهم العربيات ويمشوا تمام .. كدا مين اللي ف الصورة .. الرجاله مش احنا .. تمام .. فنفس الوقت هتبعت ناس واثق منهم ويفدوك بعمرهم يضربوا اقرب مركز من المنطقة وبعدها يسلموا نفسهم ويقولوا اللي عمل كدا بارون الغازي وهو اللي وزهم يعملوا كدا وانه اتفق معاهم انه هيشغل القسم ببلاغ كاذب وقالنا احنا نيجي نضرب القسم ونخرج متهم اسمه كوارشي مسجون فمخدرات ... وبكدا احنا مبناش ف الصورة واللي هيتحاسب هو بارون الغازي ..تمام

سيف ببلاهه / طيب وانت عرفت ازاي ان فحد مسجون اسمه كوارشي؟

زيدان / لا مدا هندخله احنا بمخدرات بس نسبة قليلة وهنقوله ان اسم الشهره بتاعه كوارشي وان هو من رجالة بارون باشا وبكدا الموضوع هيبقا راكب علي بعضه فهمت؟

سيف / فهمت .. خلاص الرجاله موجودة ونقدر نبتدي من دلوقتي

زيدان / خلصانهه جهز الموضوع واستني لما اقولك متعملش حاجه من دماغك

(عودة من الفلاش بااك)

سيف ببلاهه وانبهار/ يبن الناس الطيبين عملتها كيف دهيته .. دانت ادماغك ديه الماظ عليا الطلاج .. المهم العرص اللي معانا ده هنعملوا فيه ايه؟

زيدان / هنوصل للمكان اللي قلتلك عليه وبعدها هقولك هنعمل فيه ايه

سيف / طب وبعد اكده هنعملوا ايه برضوا مش فاهم

زيدان بغمووض / بعد كدا هنعمل اللي احنا عايزينه متقلقش

صمت سيف وزيدان حتي ابلغهم السائق ب الوصول الي المكان

نزل زيدان ومعه سيف امام المخزن الذي يكمن بوسط الصحراء

امر زيدان الرجالة ينزلوا صابر المربوط بشنطة العربية ويدخلوه المخزن والرجالة نفذت الاوامر

دخل زيدان ومعه سيف الي داخل المخزن ووقف زيدان امام صابر اللي مربوط ومرمي علي الارض وبيبص لزيدان بخوف

زيدان قعد علي الكرسي امامه بثقة كبيرة وحط رجل علي رجل واخرج السيجارة وولعها قدامه وبصلة بغرور وتكبر

زيدان بهدوء / هاا .. تحب تموت ازاي ؟ محروق؟ مقتول ؟ ولا تموت من العطش والجوع ؟ ولا تتكلم وتقول اخواتي وامي فين عشان ارحمك ؟

صابر بخووف / لا مش هقوول .. انت عايزهم يقتلوني ولا ايه

زيدان بابتسامه وهدوء عكس ما بداخله / اهاا بس هما هيقتلوك وهترتاح .. لاكن انت مشعارف انا هقتلك ازاي .. اول حاجه هجيب مراتك الست احسان وابنك مجدي واجيبهم هنا واخلي الرجالة واحد واحد يركبوا مراتك قدام عينك انت وابنك ويغتصبوها وف الاخر .. يجيبو بنزين ويحطوه ع كسها .. وهوووب ( زيدان ولع الولاعة فجاة وصابر اتخض جامد ) تموت محروقة من كسها .. وابنك بقا دا حبيبي .. هجيبه كدا واخلي الرجاله يجيبوا شايف الخشبه دي ( وراله خشبة المقشه وكانوا مثبتينها ف الارض بحيث متتحركش ) واخليهم يقلعوه كما ولدتهم الست احسان واقعده علي الخازوق دا هووب طلع من دماغه ومات متخزوق .. انما انت بقا حبيبي حبيبي حبيبي يعنيي .. سيف لو عايز تذل حد وسط الناس تعمل فيه ايه؟

سيف بغضب / انركبوه الحمار بالشقلوب ونربطوه ونخلوا الاعيال الصغيرة يرجموه بالطوب ويقولوله العبيط اهوو

زيدان بابتسامه عريضة / حلوو نركبه الحمار بالمقلوب واربطك ف الحمار وكمان هقلعك الجلبية دي عشان مبيلبسهاش غير الرجاله وهلبسك قميص نوم كدا يليق ع شنبك ايه رايك واخلي العيال يزفوك ف الشارع علي راي سيف وبعدها هووووب ( تششششش) طلقة فدماغك من قناصة ب احدي المنازل والمعلمة صابرين ماتت .. هاا قولت ايه

صابر بدمووع وخوف هستيري / اجوووك متقتلنيشش انا اسف حقك عليا ابوووس ايدكك بس بلاااش كدا وغلاوة اغلي حاجه عندك متقتلني انا غلطانن

زيدان بهدوء / امي واخواتي فين؟

صابر ببكاء وخوف / هقولك بس تديني الامان

زيدان بثقة وهدوء / ملكش عندي اماان وهتقول غصب عنك .. سيف حضر اللي قلتلك عليه

سيف / حصل يخوي

جاب سيف السكين اللي سخنوه علي النار واعطاه لزيدان وزيدان مسكه وقرب من المعلم صابر وصابر بيعيط وخايف وبيحاول يبعد بس متكتف من ايديه ورجليه ومش عارف يتحرك

زيدان قرب منه اوووي ومسك فك اسنانه وثبت دماغه وقام مقرب السكينه من قورة المعلم صابر وقام حاططها علي دماغه وصابر بيفرفر تحت منه وبيصرخ باعلي صووت من الوجع وبيبكي بدل الدموع دم .. وزيدان ماذال حاطط السكين علي دماغه ( قورته) وبيبصله بغل كبير جدا

صابر بدمووع / ااااااااااه هقوووووووووول هقووووووووورل ارحمنييييييييي همووووووت ااااااه

زيدان شال السكين واداه لسيف ورجع مكانه وقعد علي الكرسي بشموخ وولع سجارة تانيه وبصلة ومستنيه يتكلم

صابر بدمووع ووجع كبير / اااه هقوولك هقولكك .. اخواتك مع عمهم كمال الصقر .. ففيلا (**** ) ف 6 اكتوبر .. وامك فقصر البارون اللي هو قصر صقر الغازي .. بتخدمهم هنااك .. بس و**** العظيم مكان غلطيي .. و**** كلهه من بارون باشا .. ابووس ايديك كفايه كدا .. ارحمننيي ابوووس ايدك ابووس ايديك ارحمني

زيدان بصلة بتكبر ووجه كلامه لسيف / نفذ اللي قلتلك عليه ومراته وابنه يكونوا عندي هنا ف اقرب وقت سامع ؟

سيف بايجاب / سامع

زيدان وقف وبص لصابر / ملكش عندي امان وهنفذ اللي قلتلك عليهه

وسابهم وخرج من المخزن وسط صراخ المعلم صابر عشان يوقفه انه ياذي ابنه ومراته

خرج زيدان ومعه سيف اللي امر الرجالة تفضل هنا مع المعلم صابر وامر شخصين انهم يروحوا ينفذوا اللي زيدان امر بيه

ركب زيدان وسيف العربية وزيدان قال لسيف يطلع ع المنصورة شارع (****) عمارة (****)

_________________________

في المنصورة وشقة مني

___________________

تفيق مني وبناتها علي صفعه حاده علي وجه ثلاثيتهم

يفيقون من غيبوبتهم ويرون امامهم شخص ابيض الملامح وازرق العيون ملامح وجهه تميل الي العنف والقسوة

يرتدي بدلة سوداء اللون وينظر لهم بابتسامه مريبه

تقدم زيدان من مني وينظر الي عيونها مباشرة وهو يبتسم لها بثقة ونظرته تكاد تفتك بها

زيدان اخرج علبة السجاير واخرج سيجارة وولعها واخد منها نفس واخرجه فوجه مني اللي مربوطه فكرسي هي وبناتها وبقهم متكمم عشان ميعرفوش يتكلموا ولا يصوتو

زيدان بثقة وثبات / وحشتوني جدا .. لدرجة اني كنت عايز الايام تعدي بسرعه جدا عشان اشوفكم تاني .. معلش بعدت عنكم فتره بس اهوو جيت اعوضها .. جيت عشان اعرفكم ان اللي اوله نار اخره رماد .. بس انتوا ولعتوا ف نار زيدان صقر .. وناري مش مجرد نار لا ناري جهنم .. جهنم بتحرق كل اللي بيقرب منها .. هيروشيما ف اليابان وناجازاكي عمرهم مكانوا زي النار اللي ولعتوها فيا .. ودلوقتي جيتت عشان احرقكم .. هاا تحبوا نبتدي بمين ؟ نبتدي ب الاكبر .. مني هانم .. سيف

سيف جاب لزيدان المقص ومكنة الحلاقة وزيدان اخدهم منه وقرب من مني وفضل يلف ويدور حواليها وهي بتبصله برعب وعايزه تصرخ بس مش عارفه

زيدان فضل يلف حواليها لحد موقف وراها ومسك شعرها ومسك المقص وقص شعرها وبعدها شغل ماكينة الحلاقة وفضل يحلق فشعرها وهي بتحاول تفلت منه او تهرب مش عارفه وعنيها بتدمع وبتحاول تصرخ بس مشعارفه

زيدان حلق شعرها كلهه وبقي منظرها مريب جدا وبعدها مسك شعر فريده وكرر نفس الموضوع وحلقلها شعرها وهي بتعيط وبتحاول تفلت بس مربوطه ف الكرسي ومش عارفه حتي تصرخ

زيدان بعد محلق شعر فريدة وقف ورا ياسمين ومسك شعرها وحلقه هو كمان

زيدان بعض محلق شعرهم خلي سيف يجيب جردل مليان مايه ومسك الجردل ودلقه علي وشوشهم

بعدها وقف وبعد عنهم وبصلهم بابتسامه وثقة / كدا نقدر نتكلم راجل لراجل ... هاا تحبوا تبداو قصتكم من فين ؟ ويكون فعلمكم اي واحده فيكم هتتكلم ( خرج مسدس ومركب فيه ماسورة كاتمه للصوت ) مش هتعيش دقيقه واحده .. اتمني انكمم تكونوا سامعني كويس لاني مش بكرر كلامي .. سيف فك البلاستر من بق مني بسس

فك سيف البلاستر ومني بتبصله برعب وعياط / احنااا اسفيييين ... سامحنييييي ... انا اسفه .. بناتي ملهومش دعوة بالموضوع ... ارجوووك ارحمنا ... ارجوووك يزيدانننن

زيدان بابتسامه وهدوء / احكيلي الموضوع من اوله لاخرره

مني بعياط وخوف / ماشييي مااااشي بس سامحني ابوووووس ايدكك ... بص هحكيلك بس متعملش فينا حاااجه .. ابوووس ايدك .... كل اللي حصل ان (*****)

(بعد نص ساعة)

زيدان لسيف بنرفزه / نفذ اللي قلتلك عليه وولع ف الشقة انا مستنيك تحت

خرج زيدان من الشقة وهو يرتدي زي رجل الدليفري ويرتدي كااب يخفي جزء كبير من وجهه وخرج من العمارة وركب العربية وتحرك بها وانتظر سيف حتي ينتهي بما امره به

(عند سيف فووق)

فتح المايه المغليه ف البانيو لحد ما اتملي وبعدها مسك مني وغرقها ف البانيو وهي بتحاول تهرب وبتصرخ بس بقها متكمم والمايه فايره جدا وسيف غرقها وفضل مغرقها لحد مبقلشت ف المايه وفقدت النفس وماتت

خرجها سيف وبعدها غرق فريده لحد مماتت وبعدها غرق ياسمين لحد مماتت

بعدها سيف فتح الانبوبه وساب ولاعة Big اوتو بتولع لوحدها لما بتفتح الغطا وفتح الغطا وسابها مولعه وخرج من الشقة واول موصل لتحت الانبوبه انفجرت وهزت المنطقة كلها

خرج سيف وركب بجانب زيدان وهو يشعر بغصه فقلبه من اللي عمله وانه قتل امراه وبناتها بس هو وعد زيدان انهه هيفضل جمبه ومكنش ينفع يتخلي عنهه

سيف بنبره حزن / هنروحوا فين اكده

زيدان بابتسامه رغم ما بداخله / هنروح تكمل اللي بداناه

سيف بحزن / طب وهو مش مفروض اننا نرتاحوا اشوية بدل مكل شوية قتل قتل اكده .. حتي اناموا النهارده ونصحوا بكره ونكملوا

زيدان بهدوء / عايز تنام ؟ ننام ماشي مفيش مشاكل .. وبكرا نكمل

تحرك زيدان بالعربية نحو القاهرة وتحديدا فندق شيراتون حتي ينال قسط من الراحة ليعود لتكملة انتقامه

_________________________

( تاني يوم الساعه 4 عصرا بداخل قصر البارون )

يجلس بارون الغازي بجانب زوجته وابنه امجد بارون داخل القصر

بارون / عفاارم عليك يا امجد .. كدا فعلا هتخليني افتخر بيك

امجد بثقة / ولسه يحج دي مجرد ضربة صغيرة .. الضربة الكبيرة اللي هي المناقصة وصفقة الصين هتبقا بكرا .. وساعتها هتسمع بوفاة كمال الصقر من الصدمة

بارون الغازي بفرحة / ساعتها لييك عندي مكافاة عمرك متحلم بيها .. بس انت اعمل الصح

نجلاء بشماته / فعلا يا امجد انا عايزه اشمت فيهم ولاد صقر الغازي .. فرحني فيهم يبني

امجد / متقلقيش يست الكل انا قدرت اجيب ملف المناقصة وملف الصفقة اللي هيقدمها ابراهيم علي صقر .. وخلااص الموضوع خلصاان متقلقووش

بارون / عفاارم عليك يبن بارون الغازي .. طول عمري براهن عليكك وبطلع كسبان

/ بارون باشا .. ف حكومة برا وبتقول انهم عايزين يقابلوا حضرتك

بارون باستعجاب / حكومة ويقابلوني؟ تمام خليهم يدخلوا

دخل ظابط الشرطة ومعه حملة مكونه من 7 افراد حكومة من باب القصر ودخل من بعدهم زيدان صقر ببدلته الكُحلي التي تزيده هيبه ووقار

دخل بشموخ وثقة وملامح جادة وهو ينظر الي قصر جده العظيم ( صقر الغازي باشا ) وهو يشتاق الي ماضي هذا القصر ولمته التي كانت تبهج القلوب

وقف زيدان امام بارون الغازي بتحدي واصرار وهو ينظر له بثقة وغرور وكبرياء

ظابط الشرطة / بارون باشا .. وصلنا بلاغ ان حضرتك خاطف ست اسمها منار خورشيد ومعانا اذن بتفتيش القصر

بارون بصدمة / خطف ومنار ؟ انت جبت الكلام دا منين

امجد برسمية / ممكن توريني امر التفتيش

الظابط / اه طبعا اتفضل

امجد بص لبارون بخيبه وبعدها وجه نظره لزيدان اللي بيبصله بتحدي وثقة

امجد بلهجة المغلوب علي امره / طيب اتفضل فتش يحضرة الظابط

انتشرت القوات تفتش عن منار وفعلا لقوها ف غرفة الخدامين وكانت نايمه بجانب ابنها سليم وفاقت من نومها علي صوت العسكري

العسكري / انتي منار خورشيد

منار بخوف / ايووه حضرتك انا منار

العسكري / اتفضلي معايا طب

منار بخوف / اتفضل فين ؟ انا عملت ايه؟

العسكري / ممكن تتفضلي معايا وهتعرفي كل حاجه دلوقتي

منار / طيب بعد اذنك ممكن البس حاجه طب؟

العسكري / اه مفيش مشاكل احنا هننتظرك بالخارج

بداخل الغرفة منار بتلبس هدومها وابنها سليم فاق من النوم وهو مش عارف حاجه ولا عارف بيحصل ايه

سليم بخوف / ماما هو عمو الظابط عايزك ف ايه؟

منار / معرفش يبني خليك هنا انت بس وانا هشوف ف ايه وهرجعلك ماشي؟

سليم بطفولة / لا يماما هاجي معاكي انا مش هسيبك لوحدك

منار وصت الحاح ابنها اخدته معاها وخرجت مع العسكري لظابط الشرطة

بالخارج يقف زيدان وهو ينتظر والدته بفارغ الصبر ورغم عن ذالك فمازال ينظر لبارون وابنه امجد بتحدي وشموخ

زيدان بابتسامه وثقة / بارون باشا .. وامجد بيه .. الايام فرقتنا زمانن .. بس كنتوا عارفين كويس انكم اكتر الخاسرين بالبعد عن ملك الغابة صقر الغازي .. انا بس حبيت اعرفكم .. ان زي مصقر باشا الغازي قال ( لو مات صقر ف في الف صقر من بعدي ) ف انا الالف صقر وبقولكم اجهزوا .. دك حصونكم قرب ولهيب الحقد والخيانه مش هتنفع بني بارون ابد الدهر .. دمكم مر وانا مصاص دماء ومش ببالي .. استعد يبارون .. الصقر جعان وانتو الفريسه

وسط كلام زيدان لبارون وامجد كانت منار خرجت وقربت عليهم واول مشافت زيدان بص فعيونه واتصدمت لدرجة انها محستش بنفسها وسابت ايد ابنها سليم وجريت لزيدان عشان تاخده فحضنها .. ابنها اللي اتحرمت منه .. ابنها اللي بقالها 5 سنين مشافتووش .. ابنها اللي اتغير من عذاب الدنيا وملامحه بهتت وبقا شخص بدون قلب .. ولكن قلب الام بيعرف ابنها لو مر الاف السنين .. فكيف انساك وروحي وعقلي مشغولين بالتفكير بك

اترمت منار فحضن ابنها زيدان وهي بتعيط من السعادة اللي قدرت تجمعها بابنها تاني وقدرت تشوفهه قبل متموت

منار ببكاء وشوق ولهفة / ااااه يزيدانن .. اااه يبني .. وحشتني اوووووي. .. وحشتني يزيداان وحشني حشنك يبن بطني .. وحشتني يحبيب قلبي وحشتنييييي .. دا كلله متسالش عليا .. دا كلهه متقولش ليا ام وتيجي تنجدني من الكلاب دوول .. وحشتني يبنني وحشتني

زيدان بدموع حاول يخفيها / متقلقيش انا جمبك .. عمري مهسيبك .. انا فضهررك .. انا سنددك .. متقلقيييش .. انسي كل اللي فااات .. انا جااي النهارضه عشان اخدك ونعيش حياتنا اللي فضلنا سنين نحلم بيها .. انا جمبك يروح قلبي

وبعد عن حضنها ونزل باس ايديها وباس دماغها وضمها لحضنه تاني وبعدها بعد عنها وبص لظابط الشرطة

زيدان برسميه وهدوء / اتمني حضرتك تكون صدقت .. حقي مس هسيبه .. وياريت يتم محاكمة بارون الغازي

ظابط الشرطة / متقلقش .. دي حجات تخصنا احنا .. خد انت ست الكل واتفضلوا

زيدان بص لمامته بحب وبعدها بص للطفل الصغير (سليم الطفل اللي عنده 4 سنين .. طفل ابيض اللون وعيونه زرقاء وشعره اصفر ويشبه لهم بحد كبيرر .. ) زيدان فضل باصصله كتير وبعدها بص لامه

منار بصت لزيدان بمعني مكنش ذنبي وكان قضاء وقدر

زيدان قرب من الطفل الصغير وبصله بدون اي تعابير علي ملامحه وبعدها بص لمامته عشان تيجي تمسك ايده ويمشوا

فعلا منار قربت من سليم ومسكت ايده ومسكت ايد زيدان وخرجوا وسط حصرة نجلاء وغيظها الشديد اللي الجمها عن الكلام

خرج زيدان بصحبة امه واخوه الاصغر سليم وركب العربية وتحركوا بها الي الفندق اللذي يسكن به

_________________________________

(بعدها بيووم فشركة كمال صقر )

يجلس كل من ابراهيم ويوسف وكمال بغرفة الاجتماع ومعهم بعض الموظفين

ابراهيم بصدمة / يعني ايييه الملف اتسرق من خزنة المكتب

الموظف / صدقني حضرتك اكتشفنا ان الملف اتسرق واتعمل منه نسخة واتعرفت تفاصيل الملف اللي هنقدمه

كمال بصدمة كبيرة / ابراهييم انا مش قلتلك اجمع الخاااين .. ازاي ملف صفقة الصين وملف المناقصه يتسربوا كدا ... انت فاشل يا ابراهيييم فاااشل

ابراهيم بصدمة / طب والعمل هنعمل ايه

الموظف / من رايي نستسلم لشركة البارون .. هما كدا كدا هياخدوا الصفقة والمناقصه

كمال بصدمة كبيرة / ابراهيم قدم استقالتك .. وانت يا يوسف اعلن افلاس الشركة .. كل حاجه راحتت فغمضة عيين .. فعلاا المرادي لازم اعترف .. باروون الغازي لا يقااوم

ابراهيم مطاطا راسه بغزي وعار ويوسف الصدمة الجمته ولم يعد يقدر علي الكلام بل يفعل مايامره به والده

خرج يوسف وابلغ الموظفين باجتماع طارئ ليقول لهم ان الشركة خسرت بسكل كبير جدا وقد تعلن افلاسها وان الجميع عليهم الرحيل

دخل الموظفين الاجتماع وهم ف حالة ذعر وخووف من القادم بعد رحيلهم عن الشركة وافلاسها .. ووحسرة وشفقة علي كمال صقر الرجل المهذب الذي كان يعاملهم بابوية ويحترمونه

تجمع الموظفين للاجتماع وتقدم كمال صقر وبجانبه ابراهيم الذي يطاطي قدمه نادما ويوسف اللذي فباله يعتبر ان هذا ليس الا حلم وسيفيق منه بالتاكيد ولكنه يخيب امله بعد كل لحظة تمر

تقدم كمال من العاملين ووقف امامهم حتي يلقي عليهم خطابه الاخير .. خطااب الخسارة .. بعد حملة اعلانية وتسويقات ودعايا مقدرة بملايين من اجل الصفقة والمناقصه يضيع كل هذا هبأ ويخسر كل شئ في لمح البصر

( بالخارج)

يدخل رجل ذو هيبه ووقار ويتقدم من الشركة بشمووخ

رجل

عاني الكثيير فحياته من اجل هذه اللحظة .. رجل داق من العذاب المكيالات .. رجل عظييم ويتطلع بمستقبل ملئ بالانتقام والمجد لعائلة الصقر رغم انه لا يتجاوز ال23 عام

يتقدم زيدان من شركة كمال الصقر بفخر وشموخ وثقة ببدلته السوداء التي تتحدث عنه .. وهيبته التي لايعرف احد لها مثيل .. دخل الشركة وطلع علي السلالم ووصل لمكتب الاجتماع وفتح الباب ودخل بهيبه ووقار وشمووخ وسط انظار الحاضرين وانظار كمال وابراهيم ويوسف

دخل زيدان المكتب وبيده ملفات ووقف امام الجميع وخلع النظارة ونظر لهم بثقة وابتسامه وتحدي

زيدان بثقة / احب اعرفكم بنفسي .. انا زيدان علي صقر الغازي .. ( تفاجئ ابراهيم ونهض سريعا من مكانه ونظر له باشتياق ونظر له الاخر باشتياق وسط نظات الحاضرين المتفاجئين ونظرات كمال ويوسف المندهشين) جيت هنا عشان اعرفكم اننا باقيين ونتمدد .. جيت هنا عشان اقولكم ان لو سقط صقر ف فيه الف صقر بيحلقوا ف السما .. جيت هنا عشان اقولكم ان حرب ال صقر ديما كسبانه .. الخسارة وارده بس احنا مبنخسرش .. احنا بنكسب بسس .. بنكسب اي حد ف اي وقت واي مكاان .. لو فكرت انكك اعلي من حد من ال صقر يبقا انت خسران .. الاعلي مننا هو اللي خلقنا .. واللي خلقنا مخلقش لسه بشر يقدر يقف قصاد ال صقر ... الحرب جايه جايه .. وكلنا هنحارب .. بس حربنا تختلف عن كل حروب العالم .. حربنا ع الماضي وع العرش .. حربنا ع التاااج والكرامة .. حربنا ع الغدر والخيانه ... وحربنا عمرها مهتخسرر .. انتوا هنا ف احد ممتلكات صقر الغازي .. اهنيكم علي دخولكم التاريخ .. بس التاريخ مبيذكرش غير العظماء ..مبيذكرش غير الناس اللي تعبت فحياتها وحاولت وتعبت وحاولت تاني ويائست وحاولت تالت واحبطت وحاولت رابع ووقعت وحاولت خامس ووصلت للمجد .. المجد مش مجرد سلمه .. المجد برج اكبر من برج خليفة ومفهوش اسانصير وهتطلعه سلمه سلمه .. المجد مش يوم ولا اتنين ولا اربعه ولا عشره .. المجد استمرار وكفاح ورغم سقوطك وقوفك ع رجلك تاني يهز ارض اعدائك .. المجد للعظماء .. والعظماء حتما ولا بد ان يذكرهم التاريخ .. والتاريخ مش مجرد صفحة ولا اتنين .. التاريخ كُتب .. ف اجعل لنفسكك كتاب يُفتخر بيه بعد مماتك .. المناقصة والصفقة رسميا ف شركة كمال صقر الغازي .. ومن بكرا هنشتغل اننا ننفذ الاكبر من كدا .. حلمنا مش مناقصة ولا الف .. حلمنا مش صفقة ولا مليون .. حلمنا المجد .. المجد وبسس .. استقيموا فرحلة المجد لم يبقا عليها الكثيير .. هنا المجد .. وهنا ال صقر

آل صقر والطريق نحو المجد - السلسلة الأولى

    {{#invoke:ChapterList|list}}

سلاسل آل صقر والطريق نحو المجد